Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2013. (XII.31.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 10. 31

Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


  1. Fejezet


Általános rendelkezések


1.§


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, e-mail címe, honlapja:

            Lénárddaróc Község Önkormányzata

            székhelye: 3648 Lénárddaróc, Dózsa Gy .u. 66.

            e-mail címe: lenarddarocph@gmail.com

            honlapja: www.egold.hu/lenarddaroc

Az önkormányzat illetékességi területe: Lénárddaróc község közigazgatási területére terjed ki.

(2) A képviselő-testület feladatellátásához kapcsolódó hatáskör átruházásáról külön önkormányzati rendeletek rendelkeznek. 

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait társulások útján, illetve az ellátási kötelezettség szerződéses átadása révén valósítja meg.

(4) Az önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti felsorolását (kormányzati funkciók) a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(5) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:

Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal.

Címe: 3646 Nekézseny, Kossuth út 1.

(6) Az önkormányzat szervei:

            a.) Polgármester

            b.) Ügyrendi Bizottság

            c.) Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal

            d.) Jegyző


Az önkormányzat jelképei


2.§


Az önkormányzat jelképeiről (címeréről és zászlajáról), illetve használatuk rendjéről önkormányzati rendelet rendelkezik.



  1. Fejezet


1. A képviselő-testület működése

                                                             3.§


(1) A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselők név szerinti felsorolását a rendelet 1. függeléke tartalmazza.


2. Az alakuló ülés szabályai


4. §


(1) Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.


3. A képviselő-testületi ülések szabályai


5. §


(1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) Az ülés helye: Lénárddaróc Községi Önkormányzat hivatalos helyisége: 3648 Lénárddaróc, Dózsa Gy. út 66.

(5) A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart Nekézseny Község Önkormányzatának Képviselő-testületével a közösen fenntartott Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatallal kapcsolatosan.


6. §


(1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a testületi ülést az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.


7. §


(1) A rendkívüli képviselő-testületi ülések száma nincs meghatározva, össze kell hívni a sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetekben.

(2) Sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetek különösen: a 24 órán belül testületi döntést igénylő kérdések.

(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.

(4) Rendkívüli ülés összehívására az alábbi értesítési módok vehetők igénybe (telefon, sms, és email).


8. §


A képviselő-testület minden év második felében, legalább egyszer, előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.


9. §


A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 3 fő jelen van. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendekkel újra össze kell hívni.


10. §


(1) A képviselő-testület üléseire a testület tagjainak, a tanácskozási joggal meghívottaknak írásbeli meghívót kell küldeni.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat,

c) a napirend előterjesztőjének nevét, valamint a napirendhez meghívott személy nevét, beosztását.

(3) A meghívó mellékletét képezi:

a) az írásbeli előterjesztések teljes szövege

b) a határozati javaslatok

c) rendelettervezetek

(4) Az ülés meghívóját és mellékleteit a képviselő-testületi tagoknak és a tanácskozási joggal meghívottaknak úgy kell megküldeni, hogy azt legkésőbb az ülés előtt 3 nappal megkapják.

(5) Halaszthatatlan és indokolt esetben az előterjesztés és a határozati javaslat az ülésen is kiosztható.

(6) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt csak azokat a mellékleteket kell megküldeni, amely napirendhez meghívásuk kapcsolódik.


11. §


A testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot tájékoztatni kell a meghívónak az önkormányzat tulajdonát képező valamennyi hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel.


12. §


A képviselő-testület ülésén tanácskozási jog illeti meg:

a) a jegyzőt,

b) a napirendi pontok előadóit, illetve a napirendenként érintett intézmények vezetőit, képviselőit,

c) a napirend szerint érintett lakosság önszerveződő közösségeinek képviselőit,

d) akit a polgármester a napirend szerint meghív.


13. §


(1) A képviselő-testület ülése nyilvános, azonban a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 46.§ (2) bekezdésében felsorolt esetekben zárt ülést kell, illetve lehet tartani.

(2) A zárt ülés tartására vonatkozó nyilatkozat az érintett részéről írásban és szóban is megtehető.

(3) A zárt ülésen hozott közérdekű adatot, illetve közérdekből nyilvános adatot tartalmazó döntéseket az önkormányzat tulajdonát képező valamennyi hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel kell megismerhetővé tenni.


14. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester nyitja meg és vezeti.

(2) A polgármester akadályoztatása esetén, ezen feladatot az alpolgármester látja el.

(3) A polgármester, illetve a (2) bekezdésben jelölt személy az ülés megnyitása után

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) előterjeszti az ülés napirendjére illetve a jegyzőkönyv hitelesítők személyére vonatkozó javaslatát, mely javaslat felett a testület vita nélkül határoz,

c) beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.

(4) A határozatképességet az ülés teljes időtartama alatt – de különösen a döntéshozatalok előtt – vizsgálni kell.


15. §


(1) A képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve az ülést vezető gondoskodik, melynek során

a) figyelmezteti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülést vezető rendreutasíthatja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Az ülést vezetőnek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azzal vitába szállni nem lehet.

(4) A választójoggal nem rendelkező 18 éven aluli személyek a képviselő-testületi ülésen csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.


4. A hozzászólás és felszólalás szabályai


16.§


(1) A képviselő-testület ülésein a képviselők és a tanácskozási joggal részt vevők kaphatnak szót.

(2) A hozzászólók sorrendjei:

a) az előterjesztő

b) az illetékes bizottság elnöke

c) a jelentkezés sorrendjében a képviselők.

(3) A képviselő-testület esetenként – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel – dönt az egyes napirendi pontok tárgyalása során arról, hogy a szólni kívánó állampolgárnak hozzászólási lehetőséget ad.


17.§


(1) Napirend előtti felszólalásra írásban, vagy szóban bármely képviselő kérhet a polgármestertől engedélyt az ülés megnyitásáig.

(2) A felszólaló témájának ismertetése után a polgármester indítványára a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt a téma napirendre kerüléséről.

(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 perc időtartamú lehet.


5. Az előterjesztés


18. §


(1) A testületi ülésen az előterjesztések írásban vagy szóban kerülnek benyújtásra.

(2) Kizárólag írásban nyújtható be az önkormányzati rendeletalkotásra irányuló rendelettervezet, az intézmény alapításával, átszervezésével, megszüntetésével, a helyi népszavazás kiírásával, a közös hivatal költségvetésével összefüggő előterjesztések.

(3) Írásos előterjesztések főbb tartalmi követelményei:

a) az első részben meg kell határozni az előterjesztő címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykörre vonatkozó jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők véleményét, s minden olyan körülményt, összefüggést, tényt, adatot, melyek lehetővé teszik a döntés meghozatalát,

b) a második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, a végrehajtásért felelős személyek és határidők megjelölését tartalmazza.

(4) Előterjesztésnek minősülnek:

a) a munkatervbe felvett napirendhez tartozó, vagy napirenden kívüli anyagok,

b) a rendelet-tervezetek, határozati javaslatok,

c) beszámolók, tájékoztatók. 

(5) A szóbeli előterjesztés mellé is írásos határozati javaslatot kell benyújtani.


6. Sürgősségi indítvány


19. §


(1) Sürgősségi indítványt a – sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14.00 óráig lehet a polgármesterhez benyújtani.

(2) A sürgősségi indítvány benyújtására jogosult: a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnök, a képviselők és a jegyző.

(3) Ha a polgármester, vagy valamely képviselő ellenzi az ügy azonnali tárgyalását, akkor a sürgősségi kérdést – a napirendek tárgyalása megkezdése előtt – vitára kell bocsátani.

(4) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni és a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tűzi napirendre a testület.

(5) A napirendek a sürgősségi indítvány szerinti indítvánnyal kiegészülnek.


7. A napirendek feletti vita


20. §


(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során

a) az előterjesztő a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet,

b) az előterjesztőnek a képviselő-testület tagjai, illetve a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles válaszolni.

(2) A vita lezárása után a polgármester napirendenként az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként teszi fel szavazásra, még pedig úgy, hogy először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, majd az eredeti javaslatról.


8. A testület döntései


21. §


(1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.

(2) Minősített többséghez a megválasztott 5 települési képviselő több mint a felének, 3 főnek a szavazata szükséges.

(3) Ha a polgármester, az alpolgármester, a képviselő a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget az Mötv. 49.§ (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 2 hónapig az őt megillető tiszteletdíj 75%-ára jogosult.


22. §


(1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.

(2) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.

(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.

(4) Az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.

(5) A szavazás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.


23. §


(1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, ábécé sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


24.§


A képviselő-testület döntéseit önkormányzati rendelet, vagy határozat (normatív, egyedi) formájában hozza.


9. Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai


25. §


(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a polgármester

b) a képviselő

c) a képviselő-testület bizottsága

d) a jegyző

e) a településen hivatalosan működő civilszervezet vezetője.

(2) A rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani.

(3) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső segítséget is igénybe vehet.

(4) A hozott rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.


26. §


(1) A képviselő-testület elfogadott rendeleteit a jegyző a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal székhelyének (3646 Nekézseny, Kossuth út 1.) épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki. 


10. Az önkormányzati határozat


27. §


(1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a tájékoztatók elfogadásáról, a képviselői interpellációra adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.

(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.

(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.

(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.


11. A jegyzőkönyv


28. §


(1) A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52.§-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.

(2) Az ülés jegyzőkönyveit az ülésen kijelölt két képviselő hitelesíti.

(3) A nyílt ülésről készített jegyzőkönyvek – hivatali időben – az önkormányzat hivatalában megtekinthetők, arról másolat készíthető.

(4) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenként be kell köttetni.



  1. Fejezet


A települési képviselő, a testület bizottsága és a tisztségviselők


12. A települési képviselő


29. §


(1) A képviselő-testület minden tagját azonos jogok és kötelezettségek illetik meg.

(2) A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, ennek érdekében távolmaradását a testületi ülésről a polgármesternek jeleznie kell,

b) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, illetve a hozott döntések végrehajtásában,

c) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal,

d) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,

e) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.

(3) A települési képviselő írásban, vagy szóban a napirendek megtárgyalását követően kérdést, és interpellációt nyújthat be az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű, illetve az önkormányzat, illetve az irányítása alá tartozó szervezet hatásköre ellátásával kapcsolatos esetekben.

(4) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testületnek nem kell dönteni, míg az interpelláció elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és ezt követően külön dönt erről a testület.

(5) A bonyolultabb, több vizsgálódást igénylő interpellációra 15 napon belül írásban lehet választ adni, amely írásos válasz másolatát minden képviselőnek meg kell küldeni. Ebben az esetben az interpellációra adott válasz elfogadásáról a következő ülésen kell dönteni.

(6) Az interpelláció és a kérdés tárgyának kivizsgálásába az azt feltevő képviselőt be kell vonni.


30. §


A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.


13. A képviselő-testület bizottsága


31. §


(1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti:

            Ügyrendi Bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő, külsős tagja nincsen.

(3) Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.

(5) A bizottság a tagok által elfogadott ügyrend alapján működik, és tevékenységéről évente beszámol a testületnek.

(6) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.


14. A polgármester


32. §


(1) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A képviselő-testület a polgármester hivatali munkarendjét az alábbiak szerint határozza meg:

            Minden héten kedden 10.00-14.00 óráig

(3) A polgármester minden héten kedden

            10.00               -          12.00 óráig

tart ügyfélfogadást.

(4) Képviseli az önkormányzatot.

(5) Együttműködik a társadalmi szervezetekkel, a pártokkal, a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(6) Kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, illetve más települések önkormányzataival.

(7) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, rendkívüli testületi ülés összeívására sem lehetőséget biztosító körülmény fennállása esetén dönthet olyan pályázatok benyújtásáról – továbbá aláírhatja a benyújtáshoz szükséges dokumentumokat -, amelyekhez önkormányzati saját forrást nem kell biztosítani.

(8) A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át, részére juttatja el.

(9) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, mindezek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.


15. Alpolgármester


33. §


(1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.

(4) Az alpolgármester minden héten csütörtökön 10.00 – 12.00 óráig tart fogadóórát.


16. Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség


34. §


(1) A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az Ügyrendi bizottságnak adja át kivizsgálásra.

(2) A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.


17. A Jegyző


35. §


(1) A jegyző, mint a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81.§ (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra a – jegyzői feladatok ellátását a hivatalban alkalmazásban álló, felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező, gazdálkodói munkakörben foglalkoztatott köztisztviselő látja el.



  1. Fejezet


Az önkormányzat társulásai és együttműködései, a népszavazás, népi kezdeményezés rendje, lakossági fórumok


18.Az önkormányzat hivatala


36. §


(1) Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Nekézseny Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete és Bükkmogyorósd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84.§ (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85.§ (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal (3646 Nekézseny, Kossuth út 1.) elnevezéssel.

(2) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.

(3) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.


37. §


(1) A képviselő-testület önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.


38. §


A képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét külön önkormányzati rendeletben szabályozza.


19. Lakossági Fórumok


39. §


(1) A képviselő-testület a 8. § szerinti időpontban tartja az előre meghirdetett közmeghallgatást.

(2) A közmeghallgatáson az állampolgárok és a településen működő társadalmi és civil szervezetek képviselői közérdekű ügyekben kérdést, javaslatot intézhetnek a képviselő-testülethez, a polgármesterhez, vagy a jegyzőhöz.

(3) A közmeghallgatásra értelemszerűen vonatkoznak a testületi ülésre vonatkozó szabályok.


40. §


(1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.

(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot tájékoztatni kell. (hirdetmény kifüggesztésével, hangosbemondón)

(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

                                                                      


V. Fejezet


20. Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása


41. §


Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.


42. §


A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni az állampolgárokat.


43. §


(1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Az éves költségvetés elkészítése előtt, a törvényben meghatározott időpontban a képviselő-testület megtárgyalja és elfogadja a következő gazdasági évre vonatkozó költségvetési koncepciót.

(3) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében tízezer forint értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes, vagy rendkívüli ülésen tájékoztatnia kell.


44. §


(1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.

(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, a tervezetet a polgármester terjeszti a testület elé.



VI. Fejezet


Záró rendelkezések


45. §


(1) A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2013. (IV.10.) Önkormányzati rendelete.




                 Bárdos Istvánné                                                       Dr. Szűcs-Tardi Beáta

                    polgármester                                                                      jegyző




A rendelet 2013. december 31. napján kihirdetésre került.


Lénárddaróc, 2013. december 31.                                                


                 Dr. Szűcs-Tardi Beáta

                                                                                                                jegyző



1. melléklet a 16/2013. (XII.31.) Önkormányzati rendelethez


AZ ÖNKORMÁNYZAT SZAKFELADAT RENDJE

(Kormányzati funkciók)


063020                       Víztermelés, kezelés, - ellátás

051040                       Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

011130                       Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános

igazgatási tevékenysége

061010                       Közvilágítás

066020                       Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

018010                       Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018030                       Támogatási célú finanszírozási műveletek

105010                       Munkanélküli aktív korúak ellátásai

106020                       Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

104051                       Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

107060                       Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások,támogatások

101150                       Betegségekkel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások

041231                       Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232                       Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233                       Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

107055                       Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

082044                       Könyvtári szolgáltatások




2. melléklet a 16/2013. (XII.31.) Önkormányzati rendelethez


AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI

1. Jogi és Ügyrendi feladatok


1.1. Véleményezi a település érdekei szempontjából az önkormányzat rendelet-tervezeteit.

1.2. Javaslatot tesz a polgármester tiszteletdíjának emelésére, jutalmazására, a képviselői tiszteletdíjak emelésére, csökkentésére.

1.3. Az önkormányzat dolgozói vonatkozásában véleményt mond és javaslatot tesz kinevezések, felmentések, fegyelmi eljárások végrehajtására.


1.4. Véleményezi a képviselő-testület napirendjén szereplő megállapodások, társasági szerződések, egyéb szerződések tervezetét, a koncesszióba adás lehetőségét és feltételeit, valamint a versenytárgyalások kiírását.

1.5. Véleményt nyilvánít minden olyan jogi természetű ügyben, amelyben az önkormányzattól állásfoglalást kérnek.

1.6. Figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzat közigazgatási feladatait az elvárható színvonalon – személyi és anyagi feltételek biztosításával – lássa el.

1.7. Véleményt nyilvánít az önkormányzat által megkötött megállapodásokkal kapcsolatban.

1.8. Véleményt nyilvánít a jogharmonizációval összefüggő önkormányzati feladat- és hatáskörváltozások, és a helyi társadalom igényeinek módosulása alapján intézményi rendszer (hivatali, intézményi, közhasznú és egyéb társasági, társulási szervezetek) korszerűsítésének lehetőségéről és annak feltételeiről.

1.9. Ellátja a testületi titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket.


2. Jogi és Ügyrendi Hatáskörök


2.1. Kivizsgálja az önkormányzati képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, majd a vizsgálat eredményét előterjeszti a Képviselő-testület következő ülésére.

2.2. Gondoskodik a vagyonnyilatkozat tételére kötelezettek vagyonnyilatkozatának nyilvántartásáról és a vagyonnyilatkozatok ellenőrzéséről

2.3. Vizsgálja a hatályos rendeletek végrehajtását, és arról választási ciklusonként beszámol a testületnek. Szükség szerint javasolja a rendeletek módosítását.


1. függelék a 16/2013. (XII.31.) Önkormányzati rendelethez


A KÉPVISELŐK NÉVSORA




Bárdos Istvánné polgármester

Prekup György alpolgármester

Bárdos László képviselő

Szabóné Vallus Angelika képviselő

Vincze Orsolya képviselő




2. függelék a 16/2013. (XII.31.) Önkormányzati rendelethez


AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG NÉVSORA




Szabóné Vallus Angelika képviselő (elnök)

Bárdos László képviselő

Vincze Orsolya képviselő