Hortobágy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2013. (IV.30.) önkormányzati rendelete
a szervezeti- és működési szabályzatáról
Hatályos: 2013. 04. 30- 2013. 11. 06Hortobágy Község Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2013. (IV.30.) önkormányzati rendelete
a szervezeti- és működési szabályzatáról
Hatályos: 2013. 04. 30- 2013. 11. 06
A képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 143.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Mötv. 53.(1) bekezdésében és „az Alaptörvény” 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában és a 32. cikk (2) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A település sajátosságai
Hortobágy község közigazgatási területe 28.456 ha és 3.846 m2.
Önálló községgé a település 1966. január 1-től vált.
Északon Tiszacsege, keleten Balmazújváros, délkeleten Nagyhegyes, délen Nádudvar, nyugaton Tiszafüred, észak-nyugaton Egyek községek határolják.
Hortobágy község közigazgatási területéhez a következő tanyai településrészek tartoznak:
Árkus, Árpádhalom, Borsós, Faluvéghalma, Halastó, Halastó-Útőrház, Hort-fenék, Keserűerdő, Kékesi-hodály, Kónya, Kövesháza, Kuntelek, Kungyörgy, Máta, Macskatelek, Malomháza, Nagyhort, Pentezug, Szatmári-telek, Szálka- halom, Szásztelek, Szettyényes, Tangazdaság, Várostanya.
A község lakóinak száma 2013. január 1-i állapotnak megfelelően 1567 fő.
A településen két „vegyes” háziorvosi és egy fogorvosi körzet működik, vállalkozói formában.
I.
Az önkormányzat elnevezése, általános jellemzői
1. §
(1) A település neve: Hortobágy
(2) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Hortobágy Községi Önkormányzat
(3) Az önkormányzat székhelye: Hortobágy, Czinege J. u. 1.
2. §
(1) A községi önkormányzat jogi személy.
Az önkormányzati feladat-és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.
A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(2) A képviselő-testület szervei: a polgármester, a bizottságok, a jegyző a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal és a Balmazújvárosi Kistérség Többcélú Társulása.
(3) Hortobágy Községi Önkormányzat a helyi közügyekben demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.
3. §
(1) Az önkormányzat, illetve a polgármester bélyegzőin a Magyar Köztársaság hivatalos címere használandó.
(2) Az önkormányzat jelképei: a település címere és zászlója.
Az önkormányzat jelképeinek leírását, valamint azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.
II.
Az önkormányzat feladatai és hatásköre
4. §
(1) Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait és hatáskörét Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (Mötv.) és más törvények állapítják meg.
(2) Feladatot állapíthat meg továbbá az önkormányzat rendelete.
(3) Az önkormányzat önként vállalt feladatai a következők:
- Testvér-települési kapcsolat fenntartása a németországi Pressath, a lengyelországi Kazimierz Dolny városával és a magyarországi Hollókő településsel. A kapcsolat főként az önkormányzati együttműködésre és a diákcserére terjed ki.
- Helyi civil szervezetek működésének segítése.
(4) Az önkormányzat az önként vállalt feladatok költségét a tárgyévi költségvetésében saját bevétele terhére biztosítja.
Az önkormányzat hatáskörének átruházása
5. §
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörének gyakorlását a következő ügyekben átruházza.
(2) Polgármesterre:
- Dönt az átmeneti segély odaítéléséről.
- Megállapítja a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást.
- Engedélyezi a köztemetést.
- Megállapítja a temetési segélyt.
- Véleményt nyilvánít az 1997. évi LXXVIII. tv. 6. §-ban, valamint a 46/1997. (XII. 29.) KTM. rendelet 6. § /2/ bekezdésében meghatározott ügyekben.
- Gyakorolja az önkormányzatot érintő - tulajdonosi jogosítványhoz kötődő - államigazgatási eljárás kezdeményezése és az eljárás során hozott határozatokkal szembeni jogorvoslat kezdeményezésének, ill. az arról való lemondás jogát.
- Az önkormányzat tárgyévi költségvetéséről szóló rendeletében, valamint az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 7/1997. (IV. 30.) Hö. rendeletében meghatározottakat.
- Gyakorolja a tulajdonosi jogokat az önkormányzati részesedéssel működő Hortobágyi LEADER Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság taggyűlésén.
- Gyakorolja a tulajdonosi jogokat az önkormányzati részesedéssel működő Hortobágy menti Vízgazdálkodási Társulat küldöttgyűlésén.
(3) A Balmazújvárosi Kistérség Többcélú Társulására
(Balmazújváros, Kossuth tér 4–5.)
- étkeztetés, házi segítségnyújtás, támogató szolgáltatás az 1993. évi III. tv. Alapján
- családsegítő szolgáltatás, gyermekjóléti szolgáltatás az 1997. évi XXXI. tv. alapján
- az egészségügyi alapellátás tekintetében a központi ügyelet ellátása az 1997. évi CLIV. tv. 152. §-a alapján
- belső ellenőrzési feladatok a 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján
- útüzemeltetés és fenntartás tekintetében:
- útkezelői nyilvántartás létrehozás és vezetése
- forgalmi rend kialakítása és felülvizsgálata
- közúti jelzések és úttartozékok fenntartása az 1988. évi I. tv. 34. § (2) bekezdése és a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 6. § (1) bekezdése alapján
- gyepmesteri feladatok, állati hulladékok gyűjtésének és ártalmatlanításának közös szervezése az 1995. évi XCI. tv. 9. §, 42. § alapján
(4) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
III.
A képviselő-testület működése
A képviselő-testület
6. §
(1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő a polgármesterrel együtt, aki a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
/A névsort az 1. sz. melléklet tartalmazza./
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente 9 alkalommal tart rendes ülést. A rendes ülésekre lehetőleg a hónap második felében hétfői napon kerül sor. Az ülés kezdésének időpontja du. 13.00 óra.
Az ülés helyszíne: a Községháza tanácsterme.
(3) Sürgős, rendkívüli esetben „rendkívüli” ülés bármely időpontban összehívható. Sürgős és rendkívüli eset lehet az önkormányzat pályázata, üzleti ügye, illetve, amit a polgármester annak ítél.
(4) A képviselő-testület július és augusztus hónapban nyári szünetet tart.
(5) Az ülést 15 napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának, valamint a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.
Előterjesztések
7. §
(1) A testületi előterjesztés két részből áll:
a) Az első részben:
- meg kell határozni a tárgyat,
- áttekintést kell adni arról, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született,
- a javasolt döntés indokainak, összefüggéseinek bemutatása,
- az előkészítés során felmerült vélemények, ellenvélemények ismertetése,
- a tárgyra vonatkozó jogszabály(-ok) megjelölése,
- utalni kell a mellékletekre
b) A második rész
- tartalmazza a határozati javaslatot, amely egyértelműen meghatározott rendelkezésből áll,
- az esetleges alternatív javaslatok egymástól világosan elkülönülő meghatározása,
- a végrehajtásért felelős szerv, illetve személy megnevezése határidő/-k/ megjelölése,
- az előterjesztés végén a készítés dátumát, az anyag előkészítőjének nevét és az előterjesztő aláírását.
(2) Előterjesztést tehet:
a) a polgármester és az alpolgármester,
b) az önkormányzat bizottsága,
c) a települési képviselő,
d) a jegyző,
e) akit a polgármester vagy a jegyző felkér.
(3) A kizárólag bizottsági állásfoglalással benyújtható, illetve a bizottság által benyújtandó előterjesztéseket a rendelet 24. § /1/ és /2/ bekezdése tartalmazza.
8. §
(1) Az előterjesztéseket - törvényességi szempontból - a jegyző előzetesen észrevételezi.
(2) Az előterjesztés alaki és tartalmi színvonaláért, határidőben történő elkészítéséért az előterjesztő felel.
(3) Rendkívüli és előre nem látható esetekben az elfogadott határidőn belül írásban vagy szóban előterjesztett ügyekkel is foglalkozhat a testület.
A képviselő-testület ülésének összehívása
9. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében az alpolgármester hívja össze. Mindkettőjük akadályoztatása esetén az Ügyrendi-Szociális és Oktatási Bizottság elnöke hívja össze az ülést.
A képviselők az ülés előtt 5 nappal kapják meg az ülés meghívóját, írásos előterjesztéseit.
A meghívót a polgármester írja alá.
(2) A meghívó tartalmazza:
- az ülés helyét és kezdési időpontját,
- a javasolt napirendi pontokat,
- napirendi pontok előterjesztőit.
(3) A meghívó kiküldése és a tárgyalási anyag összeállítása a jegyző feladata.
(4) A 6. § /3/ bekezdésében meghatározott „rendkívüli” ülésre a képviselő-testület telefonon is összehívható. Ez esetben a sürgősség okát közölni kell.
(5) A képviselő-testület ülése – az Mötv. 46. § /2/ bekezdésében meghatározott esetek kivételével - nyilvánosak.
Az ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a jegyző köteles a lakosságot a közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltségének épületében, valamint a Kossuth utcai ABC Áruház előtt elhelyezett önkormányzati hirdetőtáblán értesíteni az ülés előtt 5 nappal.
(6) Amennyiben a nyilvános ülésen különösen nagyszámú érdeklődő jelenik meg, az ülést a Faluházban kell megtartani. (Kossuth u. 8. sz.)
Különösen nagyszámú érdeklődőnek minősül, ha a tanácsterembe nem férnek be a megjelentek.
(7) A zárt ülés tartására az Mötv.-ben foglalt szabályokat kell alkalmazni. A képviselő-testület zárt ülésen hozott döntését - amennyiben jogszabályban védett érdeket nem sért - az ülést követően haladéktalanul nyilvánosságra kell hozni.
10. §
(1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) Tanácskozási joggal:
- a településen működő nagyobb gazdálkodó, szolgáltató, illetve civil szervezetek vezetőit az őket érintő ügyekben,
- akinek (akiknek) jelenléte a napirendek alapos tárgyalásához szükséges.
b) A Hortobágy Jövőjéért Alapítvány képviselőjét - az alapító okiratában meghatározott tevékenységi körében - tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület és a bizottságai ülésein.
c) A közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltségének vezetőjét és vezető beosztású köztisztviselőit, akik a polgármester, illetve a jegyző felkérésére – a feladatkörükbe tartozó ügyekben - a feltett kérdésre válaszolnak vagy véleményt nyilvánítanak.
Az ülés vezetése
11. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester - távollétében az alpolgármester - vezeti.
Mindkettőjük akadályoztatása esetén az Ügyrendi-Szociális és Oktatási Bizottság elnöke vezeti az ülést.
(2) Az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül a polgármester hívja össze és vezeti.
(3) Az ülés megnyitásakor a polgármester az Mötv. 47.§ /1/ bekezdése szerint megállapítja a határozatképességet, majd javaslatot tesz a napirendre.
A napirend elfogadásáról a testület vita nélkül dönt.
(4) Sürgősségi indítványt a polgármester, a jegyző, a bizottság, illetve a jelenlévő települési képviselők 1/4-e terjeszthet elő.
A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a képviselő-testület első napirendként tárgyalja meg.
12. §
A polgármester negyedévenként tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az előző üléseket követően tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről, valamint az elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről.
13. §
(1) A polgármester minden egyes előterjesztés, illetve határozati javaslat fölött külön vitát nyit.
(2) A napirend előadójához a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek.
(3) A kérdésekre adott válasz után a polgármester megnyitja a vitát.
A vita során – egy napirendhez kapcsolódóan - minden képviselőnek maximum 2 alkalommal van lehetősége hozzászólásra.
A vita lezárását követően az előadó reagálhat a hozzászólásokra.
(4) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(5) A polgármester az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot adhat. A hozzászólási jog megtagadása esetén annak megadásáról - képviselői indítványra – a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
14. §
"Személyes megjegyzést" tehet a vita lezárása után az, aki a vitában ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni.
15. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés vezetője gondoskodik. Ennek során:
a) ha az ülésteremben az érdemi munkát bárki zavarja, rendre utasíthatja;
b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól vagy a tanácskozáshoz nem illő sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjaihoz méltatlan magatartást tanúsít;
c) ha a második figyelmeztetés is eredménytelen, akkor megvonja a szót a képviselőtől, hozzászólótól;
d) ha a rendzavarás olyan mértékű, hogy a testület a munkáját nem tudja folytatni, az ülést megszakíthatja.
(2) A nyilvános ülésen megjelenő állampolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasítja a rendzavaró állampolgárt/-okat.
Ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti a rendzavaró állampolgárt/-okat a terem elhagyására.
Döntéshozatal
16. §
(1) A képviselő-testület a döntéseit /rendelet, határozat/ általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
(2) Az Mötv. 46. § /2/ bekezdésében meghatározott esetekben titkos szavazást rendelhet el, melyet az Ügyrendi-Szociális és Oktatási Bizottság bonyolít le a /3/ bekezdésben meghatározott módon.
(3) A titkos szavazás során az eldöntendő kérdést és a lehetséges választ/-okat írásban, szavazólapon kell egyértelműen megfogalmazni. A szavazónak a szavazólapot zárt borítékban kell az urnába bedobni.
(4) A titkos szavazással hozott döntést határozatba kell foglalni.
(5) Minősített többségű szavazat szükséges az Mötv. 50. § -ában meghatározott ügyek eldöntéséhez, valamint;
- az önkormányzati testületi hatáskör átruházásához,
- titkos szavazás elrendeléséhez,
- ismételt szavazás elrendeléséhez,
- kitüntetések és címek adományozásához,
- sürgősségi indítvány elfogadásához,
- települési képviselő döntéshozatalból való kizárásához,
- hitelfelvételhez
- az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal valógazdálkodás szabályairól szóló 7/1997. (IV. 30.) Hö. rendelet 4. §-ában meghatározott esetekben.
(6) A szavazás módja:
a) A határozati javaslatot a polgármester vagy felkérésére a jegyző fogalmazza meg. A javaslatot nem kell ismertetni, amennyiben az megegyezik az eredeti írásban előterjesztett javaslattal.
b) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön – külön – az elhangzás sorrendjében – bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.
c) Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő elfogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatba foglalva kell szavazni.
Szavazás módja
17. §
(1) A szavazás nyíltan, vagy titkosan történhet. A szavazás - nyílt szavazás esetén - kézfeltartással történik.
(2) Nyílt szavazás esetén – az Mötv. 48.§ (3) bekezdésében foglalt rendelkezések betartásával - lehetőség van név szerinti szavazásra, melyre a képviselők egynegyede tehet javaslatot. Erről a testület - vita nélkül – egyszerű többséggel dönt.
A névszerinti szavazás során a jegyző – ABC sorrendben – egyenként olvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor "igen"-nel, vagy "nem"-mel szavazhatnak.
A polgármester szavazatát utolsóként adja le.
(3) A testület nem határoz meg olyan ügyet, melyben kizárólag név szerinti szavazással kell dönteni.
(4) A névszerinti szavazás eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(5) Érvényes szavazás után – abban a kérdésben, amelyben már szavazás történt – egy ülésen belül ismételt szavazást elrendelni csak egy alkalommal lehet. Az ismételt szavazást a polgármester, illetve a képviselők legalább egynegyede kezdeményezheti, melyről a képviselő-testület vita nélkül minősített többséggel dönt.
(6) Szavazategyenlőség esetén ismételt szavazást kell tartani.
(7) Amennyiben az ismételt szavazás újra szavazategyenlőséget eredményez, a polgármester az Mötv. alapján dönthet, vagy a következő ülésen ismét előterjesztheti az ügyet.
Kérdések, interpellációk
18. §
(1) Az egyes napirendi pontok megtárgyalását követően, különfélék keretében mondják el a települési képviselők kérdéseiket, interpellációikat.
(2) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról nyilatkozik az interpelláló és külön dönt a képviselő-testület is /vita nélkül/.
(3/) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet.
A vizsgálatban az interpelláló képviselő is részt vehet.
Jegyzőkönyv
19. §
(1) A képviselő-testület üléséről két eredeti példányú jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az ülés helyét, idejét, kezdési időpontjának megjelölését, a megjelent képviselők, a jegyző, a jegyzőkönyvvezető és a meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét és a szavazás számszerű eredményét, valamint a hozott döntéseket.
(2) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az egyes napirendeknél fel kell tüntetni annak tárgyát, az előadó nevét, a szóbeli kiegészítés tényét, az előadókhoz kérdéseket intézett képviselők nevét, a válaszadás tényét, a vitában felszólaltak nevét és hozzászólásuk lényegét.
- Tartalmaznia kell továbbá napirendenként a szavazás eredményét /a szavazati arányt/.
- A települési képviselő kérheti annak névszerinti rögzítését, hogy a döntés ellen szavazott.
- Névszerinti szavazás esetében név szerint kell a jegyzőkönyvben rögzíteni a szavazatokat.
- Rögzíteni kell a hozott határozatok szó szerinti szövegét, a végrehajtás felelősét és határidejét.
- A jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételeit.
(4) A jegyzőkönyvhöz mellékelni szükséges az ülésre szóló meghívót, az előterjesztések, határozati javaslatok, rendelet-tervezetek egy-egy példányát, a települési képviselő írásban benyújtott indítványát, hozzászólását - ha annak jegyzőkönyvhöz csatolását kéri -, a bizottság javaslatával tárgyalt napirendekhez a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, jelenléti ívet.
(5) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(6) A jegyzőkönyv egy példányát a jegyző kezeli.
A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvbe az állampolgárok - a hivatali idő alatt - bármikor betekinthetnek.
A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(7) A jegyzőkönyveket a mellékleteivel együtt a jegyző évente bekötteti.
(8) A jegyzőkönyv második példányát a jegyző az ülést követő 15 napon belül megküldi a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalnak törvényességi ellenőrzés céljából.
Lakossági fórumok
20. §
(1) A lakosság közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonás céljából az önkormányzat lakossági fórumokat tart.
a) Falugyűlést évente kell tartani - a költségvetés jóváhagyását követően - az első negyedév végén, ahol a testület tájékoztatja a lakosságot a végzett munkájáról, célkitűzéseiről, illetve kéri véleményét:
- a lakosságot érintő fontos kérdésekről,
- fejlesztési elképzelésekről,
- az önkormányzat pénzügyi-gazdasági helyzetéről.
b) A polgármester a község legnagyobb külterületi településrészén - Szásztelken - évente egy alkalommal lakossági fórumot tart.
21. §
(1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
A közmeghallgatás történhet testületi ülés keretében is.
(2) A közmeghallgatás lehetővé teszi az állampolgároknak, helyi szervezeteknek közérdekű kérdések, kezdeményezések, javaslatok előterjesztését.
(3) A közmeghallgatásról a lakosságot 5 nappal előtte a közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltségének épületében és a Kossuth utcai ABC előtt elhelyezett hirdetőtáblán értesíteni kell.
(4) Közmeghallgatást kell tartani az alábbi ügyekben:
- az éves költségvetés elfogadása előtt,
- jelentősebb településfejlesztési, rendezési ügyekben,
- új intézmény alapítása, intézmény megszüntetése esetén,
- a lakosság egészét, vagy nagy részét érintő ügyekben a testület eseti döntése alapján.
(5) A KET 5. § /4/ bekezdésében és a 63. § /1/ bekezdésében meghatározott közmeghallgatásról a közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltségének épületében elhelyezett hirdetőtáblán kell értesíteni az érintetteket.
IV.
A képviselő-testület bizottságai
22. §
(1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
Ügyrendi-Szociális és Oktatási Bizottság 3 fő
Településfejlesztési- Idegenforgalmi és Gazdasági Bizottság 3 fő
A bizottságok tagjainak megválasztására a polgármester tesz javaslatot.
A bizottságok összetételét a 2. sz. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület valamely fontos feladat megoldására speciális vagy ideiglenes bizottságot hozhat létre. Ezek a feladat végrehajtása után automatikusan megszűnnek.
(3) A bizottságok feladatkörüknek megfelelően fejtik ki tevékenységüket.
23. §
(1) A bizottság - feladatkörében - előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
(2) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A bizottság üléseinek összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság korelnöke gondoskodik.
Össze kell hívni a bizottságot a képviselő-testület döntése alapján, valamint a bizottság tagjai 2/3-ának indítványára.
(4) Az üléseket a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság korelnöke vezeti.
(5) A bizottságok munkájukba esetenként - annak eredményes ellátása érdekében szakértőként - nem bizottsági tagokat is bevonhatnak.
(6) A bizottság üléséről 2 eredeti példányú jegyzőkönyv készül, melyet a bizottság elnöke, valamint a jegyzőkönyv vezetője ír alá.
A bizottsági ülés egy jegyzőkönyvi példányát a jegyző kezeli, a másik példányt 15 napon belül a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalnak kell megküldeni.
24. §
(1) A képviselő-testület az alábbi témakörökben készült előterjesztéseket bizottság állásfoglalásával tűzi napirendre:
a.) Ügyrendi-Szociális és Oktatási Bizottság:
- Oktatási-nevelési intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
- Szervezeti-és Működési Szabályzat jóváhagyása.
- A tárgyévi költségvetés (a szociális jellegű előirányzatok tekintetében).
b.) Településfejlesztési-Idegenforgalmi és Gazdasági Bizottság:
- A tárgyévi költségvetés és zárszámadás,
- Gazdasági program,
- Helyi Építésügyi Szabályzat és Szabályozási terv.
(2) Bizottság által benyújtandó előterjesztések:
- A polgármester illetményének megállapítása, bérfejlesztése, jutalmazása, illetve egyéb javadalmazása (Ügyrendi-Szociális és Oktatási Bizottság).
(3) A bizottság állásfoglalását benyújthatja írásban, de szóban a bizottság elnöke, vagy a bizottság által megbízott tag is előterjesztheti.
25. §
Egy települési képviselő maximum 2 bizottság tagjává választható, kivéve a 22. § /2/ bekezdésben meghatározott bizottságot.
26. §
A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáért a jegyző felel.
A jegyző a bizottság ülésein tanácskozási joggal vesz részt.
A bizottságok feladatai
Ügyrendi- Szociális és Oktatási Bizottság
Ügyrendi feladatok
27. §
(1) Megvizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi ügyeit és erről tájékoztatja a képviselő-testületet.
(2) Közreműködik a Szervezeti-és Működési Szabályzat kidolgozásában, vizsgálja hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz módosítására, vagy új szabályzat alkotására.
(3) Ellátja a képviselő-testület titkos szavazásának lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
(4) Figyelemmel kíséri az önkormányzat szerveinek szabályszerű működését.
(5) Javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására, bérfejlesztésére, jutalmazására, illetve egyéb javadalmazására.
(6) Ellátja az önkormányzati képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat. Lefolytatja a vagyonnyilvántartásba vétellel kapcsolatos eljárást.
Oktatási feladatok
28. §
(1) Véleményezi az oktatási-nevelési intézmény alapítására, átszervezésére, megszüntetésére vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseket.
Szociális, közbiztonsági és környezetvédelmi feladatok
29. §
(1) Szociális feladatok:
a) Figyelemmel kíséri a közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltségének egészségügyi, szociális tevékenységét, segítséget nyújt azok ellátásában.
b) Figyelemmel kíséri a hátrányos helyzetű családok körülményeit, s a problémák megoldására javaslatokat, programokat dolgoz ki.
c) Véleményezi az önkormányzat éves költségvetésének szociális jellegű előirányzatait.
(2) Közbiztonsági feladatok:
Közreműködik és véleményezi a település közbiztonsági programját az alapfokú oktatási intézmények vezetője, a háziorvos, a védőnő, a gyermekjóléti és családsegítő szolgálat munkatársai és a Kmb. bevonásával, és közreműködik az abban foglaltak végrehajtásában.
(3) Környezetvédelmi feladatok:
a) Figyelemmel kíséri a település közigazgatási területén lévő üzemek, vállalatok, vállalkozások működését, fejlesztési, beruházási tevékenységét a község környezetvédelme szempontjából.
b) A környezet- és természetvédelmi feladatok településszintű összehangolása a község középtávú rendezési tervének kialakítása során.
c) Közreműködik a település környezetvédelméről szóló önkormányzati rendelet megalkotásának elkészítésében, végrehajtásának ellenőrzésében.
d) A jegyző kérésére véleményt nyilvánít a település környezetvédelmi - hatósági ügye kapcsán felmerült vitás kérdésekben.
e) Javaslatot tesz helyi jelentőségű védett természeti értékek kijelölésére.
Településfejlesztési- Idegenforgalmi és Gazdasági Bizottság
30. §
(1) Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzat éves költségvetését, valamint a végrehajtásról szóló éves beszámoló tervezeteit.
(2) Javaslatot tehet az önkormányzat hatékony gazdálkodásának megszervezésére és kialakítására.
(3) Figyelemmel kíséri év közben a gazdálkodás menetét, ennek során - szükség esetén - javaslatot tesz a pénzeszközök átcsoportosítására.
(4) Javaslatot tehet hitel felvételére, ill. vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát.
(5) Ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.
(6) A testület felkérésére figyelemmel kíséri és ellenőrzi az önkormányzati intézmények gazdálkodási tevékenységét.
(7) Javaslatot tesz az önkormányzat anyagi helyzetének jobbítására, bevételi források feltárására.
(8) A települést érintő fejlesztési, beruházási javaslatokat kidolgozza.
(9) Véleményezi az önkormányzat vagyonát, tulajdonát érintő döntések meghozatalát, kérelmek elbírálását.
(10) Az idegenforgalomban működő szervekkel együttműködve elkészíti a települési idegenforgalmi fejlesztési javaslatot.
(11) Véleményezi a képviselő-testület idegenforgalmi tárgyú előterjesztéseit.
V.
A települési képviselő
31. §
A települési képviselő jogai és kötelezettségei
(1) Jogai:
- felkérés alapján részt vesz a testületi előterjesztés előkészítésében, az előkészítés során tervezett vizsgálatokban,
- a polgármester köteles a képviselőket a község lakosságát érintő eseményekről, intézkedésekről tájékoztatni,
- előzetes időpont egyeztetés szerint a közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltségének dolgozói kötelesek munkaidőben fogadni a helyi képviselőt, s munkáját segíteni,
- a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, jegyzőtől, bizottság elnökétől - önkormányzati ügyekben – felvilágosítást kérhet /interpellációs jog/,
- tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén,
- megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.
(2) Kötelezettségei:
- tevékenyen részt vesz a képviselő-testület, valamint annak munkájában,
- köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
- írásban vagy szóban köteles bejelenteni, ha a helyi képviselő-testület, vagy a bizottság ülésén, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
- nem vehet részt olyan tevékenység végzésében, amely az általa képviselt település érdekeit sértheti, vagy az ellen irányul,
- a tudomására jutott állami, vagy szolgálati titkot köteles megőrizni,
- a testület napirendjén szereplő ügyben köteles bejelenteni a személyes érintettséget, melynek elmulasztása esetén 5.000,-Ft összegű bírsággal sújtható.
32. §
A települési képviselők képviselői feladatuk ellátása során keletkező kiadások fedezésére költségtérítésben részesülnek a hatályos jogszabályban foglaltak szerint.
VI.
A polgármester, alpolgármester, jegyző
Polgármester
33. §
(1) A polgármester képviseli az önkormányzatot, összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit. Képviseli az önkormányzatot az önkormányzati részesedéssel működő társaságok taggyűlésein, közgyűlésein, küldöttgyűlésein.
(2) A polgármester feladatait, közigazgatási hatósági jogköreit törvény, illetve kormányrendelet állapítja meg.
(3) A polgármester általános feladatai:
- a község fejlődésének elősegítése,
- a helyi közszolgáltatások szervezése,
- a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,
- az önkormányzat demokratikus működésének, a helyi közakarat érvényesítésének biztosítása,
- a képviselő-testület működési feltételeinek biztosítása, munkájának szervezése, összehangolása,
- a települési képviselők, bizottságok munkájának segítése,
- kapcsolattartás a külföldi partnertelepülések képviselőivel,
- nyilatkozik - az önkormányzatot, illetve a települést érintő ügyekben - a sajtónak, hírközlő szerveknek,
- a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása, az együttműködés kialakítása,
- a nyilvánosság biztosítása, helyi fórumok szervezése,
- "A községházán történt" címmel írásban rendszeresen tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat működéséről, a lakosság széles körét érintő döntésekről, eseményekről.
- ellenőrzi, hogy a hivatal a lakosság ügyeit gyorsan, kulturáltan intézze.
(4) A képviselő-testület nem határoz meg olyan ügyet, melyben a polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdésben meghatározott körülmény bekövetkezése esetén döntést hozhat.
(5) Két képviselő-testületi ülés között a polgármester - utólagos, következő ülésen történő tájékoztatási kötelezettséggel - döntést hozhat minden olyan halaszthatatlan ügyben, ami az élet vagy testi épség védelme, súlyos anyagi kár, katasztrófa elhárítása érdekében szükséges, figyelemmel az Mötv. 68. § (3) bekezdésében foglaltakra.
Az alpolgármester
34. §
(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára - saját tagjai közül, titkos szavazással - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy fő - társadalmi megbízatású - alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a feladatát a polgármester irányításával látja el.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
A jegyző
35. §
(1) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét és aljegyzőjét Balmazújváros Város Önkormányzatának képviselő-testülete nevezi ki az Mötv. szabályai szerint.
(2) A jegyző ellátja az Mötv. 81.§ -ában foglalt feladatokat.
(3) A közös hivatal jegyzője helyettesítéséről, illetve a jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásáról Balmazújváros Város Önkormányzata gondoskodik.
VII.
Közös önkormányzati hivatal
36.§.
2013. március 1. napjától Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel Balmazújváros székhellyel közös önkormányzati hivatalt tart fenn.
Hortobágy Község Önkormányzatának kötelező és önként vállalt feladatait, továbbá a jogszabály által jegyzői hatáskörébe utalt államigazgatási feladatokat a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltsége ( Hortobágy, Czinege János utca 1.sz.) látja el. A kirendeltséget a közös hivatal jegyzője/aljegyző által kinevezett kirendeltségvezető irányítja.
Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségének ügyfélfogadási rendje:
Hétfő: 8.00-10.00
Kedd: 8.00-12.00
Szerda: 8.00-15-00
Csütörtök: 13.00-16.00
Péntek: nincs ügyfélfogadás
Önkormányzati rendeletalkotás
37 §
(1) A képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkothat a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján annak végrehajtására.
(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
- a települési képviselő,
- a képviselő-testület bizottsága,
- a helyi társadalmi szervezet vezető testülete,
- polgármester, alpolgármester,
- jegyző,
- a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
A tervezet elkészítése
38. §
(1) A helyi képviselő-testület - különösen a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél - elveket, szempontokat állapíthat meg.
A rendelet-tervezetet - a jegyző irányításával - a közös önkormányzati hivatal hortobágyi kirendeltsége készíti el, de az előkészítéssel az önkormányzat megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre.
A tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület külső szakértőt is felkérhet.
A rendelet-tervezetet a jegyző minden esetben véleményezi.
(2) Az állampolgárok széles körét érintő rendeletek tervezetét, valamint az elfogadott rendeleteket ki kell függeszteni a településen elhelyezett hirdetőtáblákon.
(3) A rendeletek hivatalos kihirdetése a Balmazújvárosi Közös Hivatal Hortobágyi Kirendeltségének épületében elhelyezett hirdetőtáblán történik.
(4) A rendeletalkotást megelőző közmeghallgatásról a képviselő-testület esetenként dönt.
A tervezet képviselő-testület elé terjesztése, elfogadása
39. §
(1) A rendelet-tervezetet és annak indoklását, a polgármester vagy a jegyző terjeszti elő.
A képviselő-testületet tájékoztatni kell az előkészítésnél felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.
A rendelet elfogadását követően, annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
(2) Az önkormányzat rendeleteinek jelölése: naptári évenként kezdődő, folyamatos arab sorszám törve az évszámmal, zárójelben a rendelkezés kihirdetésének napja, végül a „… számú önkormányzati rendelete” kifejezés és a rendelet címe (pl.: 1/2011. (II. 15.) számú önkormányzati rendelete)”
(3) Az önkormányzat rendeleteit a polgármester és a jegyző írja alá.
A képviselő-testület határozata
40 §
A képviselő-testület által hozott határozat jelölése: naptári évenként kezdődő folyamatos arab sorszám törve az évszámmal, zárójelben a határozathozatal napja, ezt követően a Hortobágyi Önkormányzat rövidítéseként: „Hö.” jelzés és a „hat.” rövidítés. (Pl. 43/2007. (III. 26.) Hö. hat.)
VIII.
Az önkormányzatok gazdasági alapjai
Az önkormányzat vagyona
41. §
(1) A helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, melyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.
(2) Az önkormányzat ingatlanvagyonát és a vagyonnal való gazdálkodás szabályait külön rendelet tartalmazza.
(3) Az önkormányzatot megilletik azok a jogok és terhelik azok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, ill. terhelik.
(4) Az önkormányzat vállalkozhat, de a vállalkozása nem veszélyeztetheti kötelező feladatainak ellátását.
Az önkormányzat gazdálkodása
42. §
(1) A képviselő-testület a választás évét követő évben a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít, költségvetéséről, évenként rendeletet alkot.
(2) A képviselő-testület költségvetési bevételeivel és kiadásaival önállóan gazdálkodik.
(3) Az önkormányzat költségvetése az államháztartás része, ahhoz teljes pénzforgalmával kapcsolódik.
(4) A képviselő-testület a gazdálkodás biztonsága érdekében - megbízásos szerződés formájában - könyvvizsgálót foglalkoztat.
(5) A képviselő-testület a Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségének belső ellenőrzéséről a Balmazújvárosi Kistérség Többcélú Társulása útján gondoskodik.
IX.
Záró rendelkezések
43. §
Az SZMSZ mellékletei:
1. A képviselő-testület tagjainak névsora
2. A bizottságok tagjainak névsora
44. §
E rendelet 2013. május 1. napján lép hatályba. Hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 26/2006. (XI. 30. ) Hö. rendelet.
Hortobágy, 2013. április 29.
Vincze Andrásné Dr. Bencsik Judit
polgármester aljegyző
Záradék: A rendelet kihirdetve, a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Hortobágyi Kirendeltségének hirdetőtábláján kifüggesztve: 2013. április 30. napján.
Dr. Bencsik Judit
aljegyző