Balatonfőkajár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013.(XII.18.)önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 02. 04Balatonfőkajár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013.(XII.18.)önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-01-01-tól 2014-02-04-ig
Szerkesztés...
Balatonfőkajár Község Önkormányzat Képviselő-testületének
17/2013.(XII.18.)önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Balatonfőkajár Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143. § (4) bekezdés a.) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1.§
(1)Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonfőkajár Község Önkormányzat
(2)Az önkormányzat székhelye: 8164 Balatonfőkajár, Kossuth L. u. 8.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Balatonfőkajár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
(4)Az önkormányzat illetékességi területe: Balatonfőkajár község közigazgatási területe
(5)Az önkormányzat honlapjának címe: www.balatonfőkajár.hu
(6)Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: bfkpolghiv@vnet.hu
(4)[1]A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése, székhelye:
Balatonfőkajári Közös Önkormányzati Hivatal.
Székhelye: 8164 Balatonfőkajár, Kossuth Lajos utca 8.
2. §
(1)Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló. Az önkormányzat a jelképek használatát önállóan önkormányzati rendeletben szabályozza.
(2)A helyi önkormányzat a kitűntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeli el.
II. Fejezet
Az önkormányzat feladat –és hatáskörei
3. §
(1)A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat az Mötv. határozhat meg.
(2)Az Önkormányzat az Mötv.-ben meghatározott helyben biztosított feladatok ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodik:
a.)a település egész területét érintő egészséges ivóvízellátásról: a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.-vel kötött közszolgálati szerződéssel
b.)az óvodai nevelésről: saját fenntartású Napközi otthonos Óvoda és Egységes Óvoda-Bölcsöde intézmény útján
c.)az általános iskolai oktatásról és nevelésről: a Csajági Református Iskola – Balatonfőkajári Tagozata útján
d.)az egészségügyi alapellátásról: a területi ellátási kötelezettséggel működő orvosokkal, valamint önkormányzati társulás keretében fenntartott és működtetett intézmény (Fogászat) továbbá közalkalmazotti jogviszonyba kinevezett alkalmazottal (védőnő) látja el.
e.)Szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokról és ellátásról önkormányzati társulás keretében fenntartott és működtetett intézmény útján
f.)Közvilágításról: E.on Energetikai Zrt.-vel kötött Közszolgálati szerződéssel
g.)Településüzemeltetés és környezet-egészségügyi feladatok ellátásról saját önkormányzati hatáskörben
h.)Köztemető fenntartásáról saját hatáskörben
i.)Kulturális szolgáltatások biztosításáról, közművelődési intézmény fenntartásáról saját fenntartású intézményében
(3)Az önkormányzat a helyi közügyek önálló megoldását akkor vállalja, ha az nem veszélyezteti a kötelező feladatok ellátását és az önként vállalt feladatok ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak.
(4)Az önkormányzat önként vállalt feladatai.
a.)civil szervezetek támogatása
b.)rendezvények támogatása
(5)Az önkormányzat által ellátott közszolgáltatások, valamint az önként vállalat feladatok tárgyában – a lakosság igényei és anyagi lehetőségei alapján – a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben, az éves költségvetésben – fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni a Képviselő-testületnek.
(6)A Képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat Gazdasági Programja tartalmazza. A Gazdasági Programot a polgármester az alakuló ülést követő hat hónapon belül terjeszti a testület elé. A program végrehajtását a költségvetési rendelet tartalmazza.
(7)A képviselő-testület által átruházott hatásköröket az SZMSZ 1 sz. melléklete tartalmazza.
4. §
(1)A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartózó feladata és hatásköröket az Mötv. 42- §-a határozza meg.
III. Fejeztet
A Képviselő-testület
Önkormányzati képviselő
5. §
(1)Az önkormányzati Képviselő-testület tagjai a polgármester és a 6 fő települési önkormányzati képviselő.
(2)A képvielők nevét és elérhetőségét az SZMSZ 1. sz . függeléke tartalmazza.
(3)A képviselő az Mötv-ben rögzített jogok és kötelessége mellett köteles:
-tevékenyen rész venni a Képviselő-testület munkájában
-előzetesen jelezni, ha a Képviselő-testületülésen való megjelenésében akadályoztatva van
-olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre
-kapcsolatot tartani a település lakosságával, a civil szervezetekkel
(4)A képviselők juttatásait a Képviselő-testület külön határozatban határozza meg.
A polgármester
6. §
(1)A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester foglalkozási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségére vonatkozó rendelkezéséket az Mötv. határozza meg.
(2)A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a „Polgármester – Balatonfőkajár” felírat olvasható.
7. §
(1)A polgármester feladatai az Mötv. 67. §-a alapján látja el.
(2)A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott feladatai ellátása során
a.)képviseli az önkormányzatot
b.)szervezi és biztosítja a közakarat érvényesülését
c.)segíti a képviselők munkáját
d.)gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról
e.)gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről
f.)támogatja a civil szervezeteket
g.)kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, megyei közgyűléssel, országgyűlési képviselőkkel, más települések polgármestereivel
(3)A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület határozatlanképessége vagy határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó ügyekben, ha azt a törvény nem tiltja.
(4)A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó halaszhatatlan ügyekben, ha azt a törvény nem tiltja.
(5)A polgármester a költségvetési források felhasználásáról az önkormányzati vagyonrendeletben foglaltak szerint dönt.
8. §
(1)A képviselő-testület tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2)[1]
(3)[2]
[1] Hatályon kívül helyezte : 3/2014.(II.4.)önkormányzati rendelet
[2] Hatályon kívül helyezte: 3/2014.(II.4.)önkormányzati rendelet
Jegyző4
9. §
(1)A közös önkormányzati hivatal jegyzőjét Balatonfőkajár község polgármestere nevezi ki a közös hivatal létrehozására Csajág, Küngös községek önkormányzataival kötött megállapodásban foglaltak alapján.
(2)A jegyző vezeti az önkormányzati hivatalt és ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
(3)A közös önkormányzati hivatal állandó kirendeltségek működtet Csajág, Küngös településeken.
(4)A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott időtartamra a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatalnak ezen feladattal megbízott igazgatási főelőadója látja el.
[1] Módosította : 3/2014.(II.04.) önkormányzati rendelet
A társulások
10. §
(1)Az önkormányzati feladatok hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldások érdekében társulásokban vesz részt.
(2)A társulások célja:
-a társult településekkel vagy településekkel együtt közös intézmény fenntartása
-tervek közös megvalósítása
-beruházási és településfejlesztési tervek összeghangolása
-közös érdekképviselet.
(3)Balatonfőkajár Község Önkormányzata a Gyermekjóléti és szociális alapszolgáltatási feladatokat ellátó társulás tagja.
IV. Fejezet
A képviselő-testület működése
Az ülés összehívása
11. §
(1)A képviselő-testület évente 9 alkalommal tart rendes ülést az éves munkatervben foglalt napirendek szerint. Szükség esetén rendkívüli ülést tart.
(2)A képviselő-testület ülését a székhelyen tartja, de esetenként más helyszínre is összehívható a testületi ülés.
(3)Az üléseket a polgármester, távollétében az alpolgármester hívja össze. Az ülés meghívóját és az előterjesztéséket a képviselőknek, az ülést megelőzően 5 nappal korábban meg kell küldeni.
(4)Sürgős vagy halaszhatatlan esetben a képviselő-testület összehívható telefonon, szóban vagy üzenet formájában
(5)Határozatképtelenség esetén a testületi ülést 5 napon belül ismételten össze kell hívni. A megismételt ülésre újabb napirendi pontok is felvehetők.
12. §
(1)Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat Gazdasági Programja tartalmazza, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
(2)A Gazdasági programot a Képviselő-testület fogadja el
13. §
(1)A Képviselő-testületi ülések nyilvánosak.
(2)Az ülések helyéről és időpontjáról a polgármester köteles a település lakosságát értesíteni hirdetmény útján, melyet a település hirdető tábláira valamint a község honlapján is megjelentet.
[1]A zárt ülés szabályairól az Mötv. rendelkezik
14. §[6]
A képviselő-testületi ülés menete
(1)A képviselő-testületi ülés menete:
a.)a levezető elnök az ülés megnyitása megállapítja a megjelentek létszámát, az ülés határozatképességét.
b.)A levezető elnök javaslatot tesz a napirendi pontok megvitatására
c.)A testület nyílt szavazással, az egyik kéz magasba emelésével dönt a napirendek elfogadásáról. A képviselő-testület az ügyrendi kérdések kivételével név szerint szavaz.
d.)A levezető elnök napirendi pontonként külön-külön megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát.
e.)Elsőként a napirendi pont előadóját illeti meg a szó, aki az írásbeli előterjesztéshez 2 percben szóbeli kiegészítést tehet.
f.)Az előterjesztések ismertetése után vitára bocsátja a határozati javaslatot.
g.)A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ismételt hozzászólás esetén 2 percben kiegészítésre van lehetőség.
h.)Először a módosító indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti határozati javaslatról.
i.)A levezető elnök ezt követően kihirdeti a szavazás eredményét.
(2)A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére, a döntésből történő kizárására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3)Ha a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be és a képviselő-testület azt megállapítja, a képviselő-testület határozatban rögzíti, hogy a képviselő törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.
(4)Minősített többséggel kell meghozni a döntést azokban az esetekben, amikor Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény arról rendelkezik. A minősített többség meglétére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(5)A titkos szavazás eseteire Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna alkalmazásával történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza:
a.a szavazás helyét, napját,
b. kezdetét és végét,
c. a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
d. a szavazás során felmerült körülményeket,
e. a szavazás eredményét.
(6)Névszerinti szavazás eseteire Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. A névszerinti szavazás során a polgármester felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét. A jelenlévő képviselők nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak. A névszerinti szavazás során is lehetőség van a tartózkodásra. Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.
(7)A levezető elnök jogai és kötelezettségei az ülés során:
a.)figyelemmel kíséri a határozatképességet, határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti
b.)megadja a szót a képviselőknek illetve az ülésre meghívottak számára
c.)tanácskozási szünetet rendelhet el
d.)rendre utasíthatja aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít
e.)figyelmezteti a hallgatóságban megjelent állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja.
(8)A tájékoztató napirendek felett nem lehet vitát nyitni. Azokat a napirendeket, amelyeknek a tárgyalása elmaradt, fel kell venni a következő munkaterv soron következő ülésére. Az előterjesztés előadója javasolhatja a téma napirendről történő levételét.
(9)A Napirendekkel és szavazásokkal kapcsolatban a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
(10)A képviselő-testületi ülések időtartama max. 4 óra.
15. §
Az előterjesztés
(1)Előterjesztésnek minősül: a határozati javaslat, a rendelettervezet, a beszámoló, a tájékoztató.
(2)Előterjesztésre jogosult:
-a képviselő-testület tagja
-a polgármester
-az önkormányzati fenntartású intézmény vezetője
-a jegyző
(3)A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételes szóban kerül
benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztés
szóban történt meg.
(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a.) a tárgy pontos meghatározását
b.) a döntés hozatalhoz beszerezett véleményeket
c.) az adott tárgyhoz kapcsolódó hatályos jogszabályokat
d.) a korábban már az üggyel kapcsolatban hozott döntéséket
e.) egyértelműen meghatározott határozati javaslatot
f.) a felelős és végrehajtási határidőt
16. §
Jegyzőkönyv
(1)[1]A Képviselő-testületi ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek 1 példányát 15 napon belül meg kell küldeni a Veszprém Megyei Kormányhivatal részére. Az aláírt jegyzőkönyvet a Nemzeti jogszabálytárban a kötelező mellékletekkel együtt közzé kell tenni.
- A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül
- a távol maradt képviselők nevét
- az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét, az érkezésük időpontját,
- az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét
- a polgármester esetleges intézkedéseit, az elhangzott kérdéseket
- az ülés bezárásának időpontját
- A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
- a meghívót
- a kiküldött és kiosztott anyagokat (előterjesztések, beszámolók, tájékoztatók)
- a jelenléti ívet
- a névszerinti szavazás jegyzékét
- a zárt testületi ülés tartásának kéréséhez, illetve nyílt testületi ülés tartásához hozzájáruló nyilatkozatot
- a kihirdetett rendeletet.
(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülésről, közmeghallgatásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
17. §
A képviselő-testület döntései
(1)A Képviselő-testület a normatív határozatait minden évben egytől kezdődő folyamatos arab számmal kell ellátni.
(2)A határozat megjelölése tartalmazza a képviselő-testület megnevezését, a határozat sorszámát az elfogadás dátumával.
(3)A testületi határozatokról a jegyző betű és határidő rendes nyilvántartást vezet
18.§
(1)Az önkormányzati rendelet megalkotását, módosítását és hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:
-a polgármester
-képviselő-testület tagjai
-jegyző
-erre irányuló népi kezdeményezés
(2)A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.
(1)[1]A jegyző az elfogadott rendelet a kihirdetését követő munkanapon megküldi a Veszprém Megyei Kormányhivatal Törvényességi Főosztályára. A kihirdetett rendeletet 3 munkanapon belül a Nemzeti jogszabálytárban közzé kell tenni.
(4)A rendelt kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A rendelet a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.
(5)A kihirdetett rendelet a honlapon is közzétételre kerül.
V. Fejezet
Közmeghallgatás
19.§
(1)A Képviselő-testület közmeghallgatással teremt lehetőséget a közösség lakói számára a közügyekben való részvételre.
(2)Közmeghallgatást a képviselő-testület évente két alkalommal tart.
20. §
(1)a képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendelet alkot. Megalkotására nézve a vonatkozó jogszabályok az irányadók.
(2)A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről készült koncepció elfogadása után fogadja el a polgármester által előterjesztett költségvetési rendelet.
21. §
(1)A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett – saját hatáskörében döntsön
(2)A Képviselő-testület az önkormányzat belső ellenőrzését - a térségen belül közösen - szerződéssel foglalkozatott belső ellenőr látja el.
22. §
(1)A képviselő-testület az önkormányzat tulajdon és vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.
(2)Az önkormányzat vagyoni helyzetéről a polgármester legalább évente egyszer átfogó tájékoztatást nyújt a képviselő-testület részére.
(3)Az önkormányzat által fenntartott intézmény ellenőrzését a polgármester a Közös Hivatal útján látja el, illetve biztosítja.
(4)Az önkormányzat szakfeladat rendjét e rendelet 2 sz. melléklete tartalmazza.
23. §
Települési nemzetiségi önkormányzat
(1)A települési nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete saját hatáskörben határozza
meg és szervezi a működési rendjét.
(2)A települési nemzetiségi önkormányzat a feladat és hatásköre ellátáshoz, működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket a helyi önkormányzat biztosítja. A feltételek biztosítása a Balatonfőkajár Község Önkormányzat és a Balatonfőkajári Roma Nemzetiségi Önkormányzat közötti megállapodás alapján történik:
-A helyi nemzetiségi önkormányzat működésének biztosítása, működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátása.
- A helyi önkormányzat az Önkormányzati Hivatalon keresztül biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket (helyiség használat, telefonhasználat).
-Az Önkormányzati Hivatal szakmai segítséget nyújt a nemzetiségi önkormányzat működéséhez.
-A helyi önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat költségvetésének előkészítésével és megalkotásával, ezzel összefüggő adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos határidőket és együttműködési kötelezettségeket, felelősök és határidők kijelölésével.
-A nemzetiségi önkormányzat kötelezettségvállalásaival kapcsolatos, helyi önkormányzatot terhelő pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési utalványozási, szakmai teljesítésigazolási feladatokat, felelősök konkrét kijelölését.
-A kötelezettségvállalás szabályait, különösen az összeférhetetlenségi, nyilvántartási kötelezettségekre.
-A nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek és gazdálkodásának eljárási és dokumentációs részletszabályait, személyek kijelölésének rendjét.
(3)A megállapodás kiterjed az államháztartáson kívülről származó pénzeszközök
felhasználásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(4)A helyi önkormányzat a kistérségen belül megbízott külsős céggel ellátja el a Roma
Nemzetiségi Önkormányzat belső ellenőrzési feladatát
24. §
Záró rendelkezések
(1)Ez a rendelet 2014. január hó 1. napján lép hatályba.
(2)Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 1/2011.(I.27.) önkormányzati rendelet.
Balatonfőkajár, 2013. december 17.
Forró Zsolt Polgár Beatrix
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került:
2013. december 18.-án.
Polgár Beatrix
jegyző