Tihany Község Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2013. (XII.19.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális, valamint gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 04. 10

Tihany Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörébe eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában és a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében és 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet célja


1. § E rendelet célja, hogy Tihany községben a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében Tihany Község Önkormányzat Képviselő-testülte (a továbbiakban: Képviselő-testület):

a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.), valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (a továbbiakban: Gyvt.) megállapított ellátások mellett a saját költségvetése terhére egyéb ellátásokat határozzon meg,

b) ha a jogszabály másként nem rendelkezik, e rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális és gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a kérelmező nyilatkozatának és igazolásainak tartalmát, illetve azok benyújtásának részletes szabályait,

c) szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.

2. A rendelet hatálya


2. § E rendelet hatálya kiterjed Tihany község közigazgatási területén élő

a) Tihanyban bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra,

b) az Szt. 3. § (1) b)-d) pontjában, valamint 3. § (2)-(3) bekezdésében, továbbá a 6. §-ában meghatározott személyekre,

c) a Gyvt. 4. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott személyekre.

3. Értelmező rendelkezés


3. § E rendelet által használt fogalmak értelmezését az Szt. 4. §-ában foglaltak alapján kell alkalmazni.

4. Hatásköri rendelkezések


4. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetbeni ellátásokkal kapcsolatos hatásköreinek gyakorlását – kivétel születési támogatás, oktatási támogatás, 5.000,- Ft vagy az alatti összegű önkormányzati segély, közgyógyellátás méltányossági alapon - Tihany Község Önkormányzat Szociális Bizottságára (a továbbiakban: Bizottság) átruházza.

(2) A Képviselő-testület a születési támogatás, az oktatási támogatás és az 5.000,- Ft vagy az alatti összegű önkormányzati segély, méltányossági alapú közgyógyellátás megállapításával kapcsolatos hatáskörök gyakorlását Tihany Község Önkormányzat Polgármesterére (a továbbiakban: Polgármester) ruházza át.

(2) A jelen rendeletben szabályozott ellátások tekintetében a döntés előkészítés, illetve a végrehajtás a Tihanyi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) szociális ügyekkel foglalkozó köztisztviselő feladata.

(3) A Bizottság és a Polgármester határozata ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül a Képviselő-testülethez lehet fellebbezni, a fellebbezést a Hivatalban lehet benyújtani.

(4) Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a Bizottság elnöke és a Polgármester negyedévente beszámol a Képviselő-testületnek.

5. Eljárási rendelkezések


5. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes általános eljárási szabályokat az Szt. 5-9. §-a határozza meg.

         (2) Az eljárást

          a) kérelemre, vagy

          b) hivatalból lehet megindítani.

(3) E rendelet alapján nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális ellátások iránti kérelmet az Önkormányzat által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemnyomtatványok a Hivatalban igényelhetők.

(4) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti eljárás elektronikus úton nem folytatható le.

(5) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

6. § (1) A jövedelemtől függő szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles saját és családja vagyoni és jövedelmi helyzetéről nyilatkozni. A nyilatkozathoz mellékelni kell a jövedelem típusának megfelelő igazolást.

         (2) Az (1) bekezdés szerinti igazolás

a) munkabérből származó jövedelem esetén, a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó, a munkáltató által kiállított igazolás,

b) álláskeresési ellátás és ellátatlan munkanélküli esetén a Munkaügyi Központ által kiállított igazolás,

c) nyugdíj, nyugdíjszerű ellátások esetén a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyévben kiállított nyugdíjközlő lap és a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó nyugdíjszelvény,

d) őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) által lezárt adóévről kiállított igazolás, vagy az őstermelő írásos nyilatkozata,

e) vállalkozásból származó jövedelem esetén, a lezárt adóévről a NAV által kiállított igazolás, a le nem zárt időszakra vonatkozóan a könyvelői igazolás vagy a vállalkozó nyilatkozata,

f) tartásdíj esetén a felvett vagy fizetett tartásdíj összegét igazoló postai szelvény, bankszámla kivonat, átvételi elismervény vagy az érintett nyilatkozata,

g) ösztöndíjról a közép-, illetve felsőoktatási intézmény által kiállított igazolás vagy az utalást igazoló számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott adattartalom,

h) az a)-g) pontba nem tartalmazó jövedelem esetén a jövedelem típusának megfelelő igazolást (pl. azt megállapító határozat)

(3) E rendeletben foglalt szociális juttatások iránti kérelem esetén a jövedelem számítására és a jogosultság elbírálására az Szt. 10. §-ában foglaltak az irányadók.

(4) A tanulói vagy hallgatói jogviszony fennállását oktatási intézmény által kiállított igazolás, vagy – kivételes esetekben – büntetőjogi nyilatkozat alapján kell megállapítani.

7. § A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított 5 munkanapon belül meg kell tenni.

8. § (1) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított pénzbeli ellátások kifizetése és folyósítása a kérelmező nyilatkozata alapján utalással, vagy készpénzben történő kifizetéssel történik a házipénztárból.

(2) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) előírása szerint történik.

(3) Rendkívüli élethelyzetben az ellátás kifizetését azonnal elrendelheti a  Bizottság vagy a Polgármester.

6. Jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítése


9. § (1) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítése tekintetében a Szt. 17. §-ában foglaltakat kell alkalmazni, azzal, hogy az ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné.

(2) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése szempontjából súlyosan veszélyezteti a kötelezett személy megélhetését a visszafizetés, amennyiben a családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum) 250 %-át.

(3) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.


II. Fejezet

Pénzbeli ellátások


1. Ellátások formái


10. § (1) Az Önkormányzat a jogosult részére jövedelme kiegészítésre, pótlására a következő pénzbeli ellátásokat állapítja meg

a) ápolási díj,

b) önkormányzati segély,

c) születési támogatás,

d) oktatási támogatás

e) temetési támogatás.

(2) Képviselő-testület az aktív korúak ellátásra, valamint a normatív lakásfenntartási támogatásra vonatkozóan eljárási szabályokat határoz meg.

Aktív korúak ellátása


11. § Az Szt. 33. § (7) bekezdése alapján a Képviselő-testület az aktív korúak ellátásra való jogosultság egyéb feltételeként a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja számára a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozóan az alábbi feltételeket határozza meg:

a) tiszta legyen

aa) a lakás vagy a ház,

ab) az aa) pontban meghatározott épület udvara, kertje,

ac) az aa) pontban meghatározott épület kerítéssel kívül határos területe, a járda,

b) az ingatlan állag megőrzése biztosítva legyen,

c) az ingatlan olyan állagú legyen, amely biztosítja a rendeltetésszerű használhatóságot,

d) az ingatlan vonatkozásában biztosítva legyen a higiénikus állapot.

12. § (1) A 11. §  a) pont aa) alpontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) a lakás vagy a ház valamennyi helyiségének padozata tiszta,

b) a lakás vagy a ház berendezéseinek, felszereléseinek felülete portalan,

c) a nyílászárók tiszták.

(2) A 11. § a) pont ab) alpontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) az udvarban, kertben szilárd kommunális hulladék csak az arra rendszeresített tárolóban található,

b) az udvar, kert zöldfelülete karbantartott, ápolt,

c) lehetőség szerint fedett melléképületben találhatóak olyan eszközök, berendezések vagy egyéb tárgyak, melyek eredeti rendeltetésüknek megfelelően fedett helyen történő tárolást igényelnek,

d) az udvarban, kertben nincs veszélyesnek minősülő hulladék, építési törmelék,

e) az udvarban, kertben a tüzelő anyag, építési anyag összerendezetten található,

f) a kerti hulladék csak komposztáló helyen kerül tárolásra,

g) az udvarban és kertben nincsenek lábon álló, elszáradt fás szárú növények.

(3) A 11. § a) pont ac) alpontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) szilárd kommunális hulladéktól mentes az ingatlan kerítéssel kívül határos területe és a járda,

b) a kerítés és a járda közötti terület, járda hiányában a közútig tartó terület karbantartott, ápolt,

c) a téli hónapokban szükség szerint megtörténik a járda síkosság-mentesítése és a hó eltakarítása,

d) az érintett területen az őszi lomb eltakarítása folyamatosan megtörténik.

(4) A 11. § b) pontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) az ingatlanon a csapadékvíz elvezetés megoldott,

b) a házon vagy a lakáson, a melléképületeken, az udvaron tárolt eszközökön, kerítéseken nem lehet észlelni – anyagi jellegű kiadást nem igénylő – karbantartási, javítási munkák elvégzésének hiányát, valamint balesetveszélyes állapotot.

(5) A 11. § d) pontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) az ingatlan tulajdonosa elvégzi az ingatlan, valamint a hozzátartozó udvar és kert rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítését

b) az ingatlan lakhatásra használt helyiségei, valamint élelmiszer tárolására használt helyiségei higiénikusak.

13. § A 11. §-ban meghatározott feltételeket a kérelmező vagy a jogosult által életvitelszerűen lakott lakókörnyezetére kell vonatkoztatni.

14. § A jegyző helyszíni szemle (környezettanulmány) lefolytatása során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről.

15. § Ha a lakókörnyezet a 12. §-ban foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző legalább 5 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.

16. § Amennyiben a kérelmező, illetve az ellátás jogosultja a 15. §-ban foglalt feltételeket nem teljesíti, a jegyző az Szt. 36. § (2) d) pontjában, illetve a 37/B § (1a) bekezdésében foglaltak szerint jár el.

17. § (1) A Szt. 37. § (1) bekezdés b)-c) szerinti esetekben a rendszeres szociális segélyre jogosult aktív korú nem foglalkoztatott személy köteles együttműködni a Balatonfüredi Szociális Alapszolgáltatási Központ Családsegítő Szolgálatával (a továbbiakban: Családsegítő Szolgálat). Az együttműködés keretében a jogosult a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül a Családsegítő Szolgálatnál

a) kérelmezi a nyilvántartásba vételét,

b) írásban megállapodik a beilleszkedését segítő programban való részvételről,

c) teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.

(2) A beilleszkedést segítő program típusai

a) a Családsegítő Szolgálattal való kapcsolattartás,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvétel,

c) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzése.

18. § Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a 17. § (1) bekezdésében foglaltaknak nem tesz eleget a rendszeres szociális segélyben részesülő személy.

19. § Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a rendszeres szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt a Családsegítő Szolgálattal fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi.

Lakásfenntartási támogatás


20. § Az Szt. 38. § (9) bekezdése alapján a Képviselő-testület a normatív lakásfenntartási támogatás egyéb feltételeként a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja számára a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozóan az alábbi feltételeket határozza meg:

a) tiszta legyen

aa) a lakás vagy a ház,

ab) az aa) pontban meghatározott épület udvara, kertje,

ac) az aa) pontban meghatározott épület kerítéssel kívül határos területe, a járda,

b) az ingatlan állag megőrzése biztosítva legyen,

c) az ingatlan olyan állagú legyen, amely biztosítja a rendeltetésszerű használhatóságot,

d) az ingatlan vonatkozásában biztosítva legyen a higiénikus állapot.

21. § (1) A 20. § a) pont aa) alpontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) a lakás vagy a ház valamennyi helyiségének padozata tiszta,

b) a lakás vagy a ház berendezéseinek, felszereléseinek felülete portalan,

c) a nyílászárók tiszták.

(2) A 20. § a) pont ab) alpontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) az udvarban, kertben szilárd kommunális hulladék csak az arra rendszeresített tárolóban található,

b) az udvar, kert zöldfelülete karbantartott, ápolt,

c) lehetőség szerint fedett melléképületben találhatóak olyan eszközök, berendezések vagy egyéb tárgyak, melyek eredeti rendeltetésüknek megfelelően fedett helyen történő tárolást igényelnek,

d) az udvarban, kertben nincs veszélyesnek minősülő hulladék, építési törmelék,

e) az udvarban, kertben a tüzelő anyag, építési anyag összerendezetten található,

f) a kerti hulladék csak komposztáló helyen kerül tárolásra,

g) az udvarban és kertben nincsenek lábon álló, elszáradt fás szárú növények.

(3) A 20. § a) pont ac) alpontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) szilárd kommunális hulladéktól mentes az ingatlan kerítéssel kívül határos területe és a járda,

b) a kerítés és a járda közötti terület, járda hiányában a közútig tartó terület karbantartott, ápolt,

c) a téli hónapokban szükség szerint megtörténik a járda síkosság-mentesítése és a hó eltakarítása,

d) az érintett területen az őszi lomb eltakarítása folyamatosan megtörténik.

(4) A 20. § b) pontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) az ingatlanon a csapadékvíz elvezetés megoldott,

b) a házon vagy a lakáson, a melléképületeken, az udvaron tárolt eszközökön, kerítéseken nem lehet észlelni – anyagi jellegű kiadást nem igénylő – karbantartási, javítási munkák elvégzésének hiányát, valamint balesetveszélyes állapotot.

(5) A 20. § d) pontjában meghatározott feltétel akkor teljesül, ha

a) az ingatlan tulajdonosa elvégzi az ingatlan, valamint a hozzátartozó udvar és kert rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítését,

b) az ingatlan lakhatásra használt helyiségei, valamint élelmiszer tárolására használt helyiségei higiénikusak.

22. § A 20. §-ban meghatározott feltételeket a kérelmező vagy a jogosult által életvitelszerűen lakott lakókörnyezetére kell vonatkoztatni.

23. § A jegyző helyszíni szemle (környezettanulmány) lefolytatása során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről.

24. § Ha a lakókörnyezet a 21. §-ban foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző legalább 5 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.

25. § Amennyiben a kérelmező, illetve az ellátás jogosultja a 24. §-ban foglalt feltételeket nem teljesíti, a jegyző az Szt. 38. § (9)-(10) bekezdéseiben foglaltak szerint jár el.

Ápolási díj


26. § (1) Helyi ápolási díjra jogosult az, aki hozzátartozóként a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozást végzi és a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt helyi ápolási díj megállapítása, folyósítása, megszűntetése során az Szt. 41-43. §-aiban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.

(3) Az ápolást végző személy az Szt. 42. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kötelezettségét akkor nem teljesíti, ha több egymást követő napon nem gondoskodik

a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről

aa) a megfelelő – legalább napi egyszeri – meleg étel biztosításáról,

ab) a gyógyszerhez való hozzájutásról,

ac) egyéb alap ápolási feladatok ellátásáról,

b) az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiéniás körülményének biztosításáról, különösen

ba) a fürdetésről, mosdatásról,

bb) a lakás takarításáról és tisztántartásáról,

c) az esetleges vészhelyzetek kialakulásának megelőzéséről.

27. § (1) Az ápolást végző személy ápolási kötelezettségének teljesítését a Hivatal köztisztviselője környezettanulmány lefolytatása során ellenőrizheti.

(2) Ha az ellenőrzés során a kötelezettségteljesítés nem megfelelő az ápolási díjra való jogosultságot meg kell szüntetni.

28. § Az ápolási díjra való jogosultságot kétévente egyszer felül kell vizsgálni az Szt. 25. § (4)-(8) bekezdésében foglaltak szerint.

29. § A helyi ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-a, illetve a Szt. 44. § (2) bekezdésében meghatározott összeg.

Önkormányzati segély


30. § (1) A Bizottság, ill. a Polgármester a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén önkormányzati segélyt nyújt.

(2) Önkormányzati segélyben elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többlet kiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

31. § Az önkormányzati segély formái:

a) eseti önkormányzati segély,

aa) általános eseti önkormányzati segély,

ab) gyógyszerkiadásokra tekintettel megállapított önkormányzati segély,

ac) temetési költségekre tekintettel megállapított önkormányzati segély;

b) rendszeres önkormányzati segély.

c) kamatmentes kölcsön formájában nyújtott önkormányzati segély.

32. § (1) Általános eseti önkormányzati segélyre jogosult a 30. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 200 %-át, egyedülálló esetén annak 300 %-át nem haladja meg.

(2) Általános eseti önkormányzati segélyt egy naptári évben maximum három alkalommal lehet adni. Az évi három alkalomba a szociális rászorulók részére történő tűzifa támogatásról szóló rendelet alapján odaítélt támogatás és a polgármester által megállapított önkormányzati segély nyújtása is beleszámítandó.

(3) Az egy alkalommal kifizetett általános eseti önkormányzati segély összege maximum 50.000 Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell az általános eseti önkormányzati segélyre való rászorultságát.

33. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel önkormányzati segélyre jogosult a 30. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 200 %-át, egyedülálló esetén annak 300 %-át nem haladja meg.

(2) Gyógyszerkiadásokra tekintettel önkormányzati segélyt egy naptári évben maximum három alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett gyógyszerkiadásokra tekintettel adott önkormányzati segély összege a gyógyszerköltség függvénye, de maximum 20.000 Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a gyógyszerkiadásairól szóló számlákat, valamint szakorvos igazolását a gyógyszerek szükségességéről.

(5) Ha a kérelem rendkívüli gyógyszersegély megállapításra irányul, a kérelmet haladéktalanul el kell bírálni.


34. § (1) A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segélyre jogosult a 30. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, lehet megállapítani, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 400 %-át nem haladja meg.

(2) Az elhunyt eltemettetéséről a temetőkről és temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 20. § (1) bekezdésében foglalt személyek kötelesek gondoskodni.

(3) A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segély kérelmezhető

a) a temetési költségek megelőlegezésére,

b) a temetési költségek részbeni vagy teljes utólagos megtérítésére a temetést követő 60 napon belül.

(4) A segély összegét kérelmenként a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 10–100 %-ig terjedő összegben kell megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 200.000 Ft.


(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (2) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot. Ha a kérelmező árajánlatot nem nyújt be, részére csak a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség állapítható meg a kérelmezőnek.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (2) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt önkormányzati segély határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(8) A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.

(9) A temetési költségek finanszírozása érdekében önkormányzati segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

35. § (1) Rendszeres önkormányzati segélyre jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg, és tartós létfenntartási problémákkal küzd, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.

(2) A létfenntartási problémák tényét a kérelemben ismertetni és igazolni kell.

(3) A rendszeres önkormányzati segély összege havonta maximum 10.000,- Ft.

(4) Rendszeres önkormányzati segélyt 6 hónapnál hosszabb időtartamra nem lehet megállapítani.

36. § (1) Önkormányzati segélyt kamatmentes kölcsön formájában annak a személynek lehet nyújtani, akinek

a) családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg, és

b) tartós létfenntartási problémával kell megküzdenie

ba) elemi kár vagy bűncselekmény miatt, vagy

bb) a családjában bekövetkezett tartós betegség miatt.

(2) A kamatmentes kölcsönt 12 hónap időtartamra kell nyújtani. A kölcsön összege maximum 120.000 Ft. Az ellátást adott családban lévő személyek részére évente csak egy alkalommal lehet biztosítani.

(3) A kölcsön törlesztését az egyösszegű folyósítás hónapjától számított harmadik hónapban kell megkezdeni. Az egy havi törlesztő részlet a kölcsön összegének tizenketted része. A visszafizetés megkezdésének határideje az érintett hónap 10. napja.

37. § Az önkormányzati segély kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

38. § (1) Önkormányzati segély természetbeni ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátás különösen

a)Erzsébet utalvány,

b) élelmiszer,

c) tüzelőanyag,

d) tankönyv és tanszervásárlás támogatása,

e) tandíjtámogatás,

f) közüzemi díjak kifizetése,

g) gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás,

h) családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.

(2) A természetben nyújtott ellátás konkrét formájáról határozatban rendelkezni kell.

39. § Az önkormányzati segély iránti kérelemről a kérelem beérkezését vagy a hivatalból eljárás megindítását követő 15 napon belül – kivétel a 33. § (5) bekezdése és a 34. § (8) bekezdése esetén - határozatban dönt a Bizottság, ill. a Polgármester.

2. Egyéb pénzbeli önkormányzati támogatások


Születési támogatás


40. § (1) A Polgármester a gyermek születését követően egyszeri, vissza nem térítendő támogatásban részesíti a kérelmező szülőt, amelynek összege az első gyermek után 100.000,- Ft, a második gyermek után 120.000,- Ft, a harmadik gyermek után 170.000,- Ft, a negyedik gyermek után 190.000,- Ft, és minden további születésnél 20.000,- Ft-tal nő a támogatás mértéke.

(2) A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szülők valamelyike, illetve a gyermekét egyedül nevelő anya a szülés napját megelőző 3 hónapban a településen bejelentett lakóhellyel rendelkezzen, és életvitelszerűen Tihanyban tartózkodjon.

(3) A támogatás a születési anyakönyvi kivonat bemutatásával a születést követő 60 napon belül igényelhető.

(4) A Polgármester a támogatás megállapításáról és a kifizetés módjáról határozatban dönt.

Oktatási támogatás


41.§ (1) A Polgármester az életvitelszerűen Tihanyban lakó, és tihanyi állandó lakcímmel rendelkező lakosoknak, akik általános iskolában, középfokú oktatási intézményben, felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulnak, tanulmányaik támogatására tanévenként oktatási támogatást állapít meg. Támogatásra az a tanuló is jogosult, aki tanulmányai miatt nem tartózkodik életvitelszerűen Tihanyban.

(2) Az oktatási támogatás mértéke:

a) a tihanyi általános iskolában tanulók könyvköltségeit az Önkormányzat 50%-ban átvállalja,

b) középfokú oktatási intézményben: 30.000,- Ft/év,

c) felsőfokú oktatási intézményben: 30.000,- Ft/félév.

(3) A közép- és felsőfokú intézményben tanulók részére a támogatás oktatási típusonként és évfolyamonként csak egyszer állapítható meg az első diploma megszerzéséig. A támogatás iskolalátogatási igazolás bemutatásával kérhető a közép- és felsőfokú oktatásban részesülők részéről. Az iskolalátogatási igazolás minden év október 31-ig, a második félévre szóló igazolás március 31-ig terjeszthető be a Hivatalhoz.

(4) Az igazolás alapján a Polgármester határozatban állapítja a támogatást, és december 20-ig, ill. május 20-ig gondoskodik a támogatás kifizetéséről.

(5) Felsőfokú oktatási intézményben amennyiben a tanuló önhibájából félévet ismétel, nem jogosult a támogatásra, illetve amennyiben önhibájából időközben abbahagyja tanulmányait, a jogosulatlanná váló támogatást, köteles visszafizetni.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások


Köztemetés


42. § (1) A Bizottság részben vagy egészben mentesítheti a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól azt az eltemettetésre köteles személyt, akinek a költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) A létfenntartás veszélyeztetésének minősülő körülmény, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem a nyugdíjminimum 100 %-át, egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.

(3) A költségek megfizetésére indokolt esetben kérelemre, legfeljebb 6 havi kamatmentes részletfizetés engedélyezhető.

Közgyógyellátás méltányossági alapon


43. § Az Szt. 50. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakon kívül közgyógyellátásra jogosult az a szociálisan rászorult személy

a) aki esetében az egy főre számított havi családi jövedelem a nyugdíjminimum 240 %-át, egyedül élő esetén annak 300 %-át nem éri el,

b) akinek havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke a nyugdíjminimum 10 %-át eléri vagy meghaladja,

c) akinek vagyona nem éri el a Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott összeget.

IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások


44. § (1) Az önkormányzat által nyújtott személyes gondoskodás formái:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

e) időskorúak nappali ellátása,

f) fogyatékosok nappali ellátása,

g) gyermekjóléti szolgáltatás.

(2) Az önkormányzat az (1) bekezdés a) pontban meghatározott szolgáltatást önállóan, b)-g) pontokban meghatározott szolgáltatásokat a Balatonfüred Többcélú Társulás által fenntartott Balatonfüredi Szociális Alapszolgáltatási Központ (8230 Balatonfüred, Kéki u. 6.) által látja el, társulási megállapodás alapján.

Étkeztetés


45. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a jövedelmi helyzete miatt, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át,

b) a kora miatt, ha egyedül élő és betöltötte 75 életévét, vagy nem egyedül élő esetén, ha átlagéletkoruk eléri a 70 évet,

c) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést,

d) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést,

e) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést,

f) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az Tihany község közigazgatási területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.

46. § (1) Az önkormányzat az étkeztetést a Hivatal közreműködésével látja el.

(2) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.

(3) A szociális étkeztetés kérelemre állapítható meg. A kérelmet a Hivatalban kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja rendszeres havi jövedelméről szóló igazolást, valamint a 52. § (2) bekezdésében meghatározott igazolásokat és egyben nyilatkozni kell a kérelmező étkeztetési körülményeiről.

(4) A szociális étkeztetés térítési díját a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg. A jogosult által fizetendő térítési díj nem haladhatja meg a jövedelmének 25 %-át. A Bizottság méltányosságból térítésmentesen is nyújthat támogatást.

(5) A családban az egy főre eső jövedelemtől függetlenül a háromgyermekes családban a gyermekek étkezési térítési díjához az állami normatív támogatáson felül + 25% térítési díj támogatást kapnak.

(6) A családban az egy főre eső jövedelemtől függetlenül a néégy vagy négynél több gyermekes családban a gyermekek étkezési térítési díjához az állami normatív támogatáson felül + 50% térítési díj támogatást kapnak.

V. Fejezet

Záró rendelkezés


47. § Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.


48. § A rendelet hatálybelépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátásokról szóló 15/2011. (VIII.12.) számú önkormányzati rendelet.


Tihany, 2013. december 18.






                         Tósoki Imre                                                              Németh Tünde

                        polgármester                                                                    jegyző








Kihirdetve: Tihany, 2013. december 19.




                                                                                  Németh Tünde

                                                                                        jegyző

Mellékletek