Bonyhád Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2013. (VIII.30.) önkormányzati rendelete az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásának szabályairól

Bonyhád Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2013. (VIII.30.) önkormányzati rendelete az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásának szabályairól

Hatályos: 2013. 09. 01- 2015. 07. 30

Bonyhád Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában, valamint a Nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 18.§. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107.§., továbbá 143.§. (4) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések


A rendelet célja


1. §


E rendelet célja Bonyhád város fejlődésének elősegítése, az önkormányzati tulajdonnal és a vagyoni értékű jogokkal való rendelkezés szabályozása annak érdekében, hogy az önkormányzat a törvény által kötelezően előírt és önként vállalt feladatait minél magasabb szinten teljesíthesse, a vagyontörvényben megfogalmazottakra figyelemmel.

A rendelet hatálya


2. §


 (1) E rendelet hatálya Bonyhád Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában álló, illetve tulajdonába kerülő ingatlan és ingó vagyontárgyakra, vagyoni értékű jogokra, az önkormányzatot megillető társasági részesedésekre és az önkormányzati követelésekre terjed ki.


(2) A rendelet hatálya a végrehajtás vonatkozásában kiterjed:

- a képviselő-testületre és annak szerveire: a polgármesterre, a testület bizottságaira, és az Egységes Önkormányzati Hivatalra;

- az Önkormányzat intézményeire, valamint

- az Önkormányzat saját alapítású többségi tulajdonú gazdasági társaságaira az általuk kezelt és üzemeltetett önkormányzati vagyon tekintetében.

II. Fejezet

Az önkormányzati vagyon fogalomkörébe tartozó egyes vagyontípusok


3. §


Az Önkormányzat vagyona forgalomképesség szempontjából törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll.

A törzsvagyon


4. §


(1) Az Önkormányzat törzsvagyona az Önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon külön része, amely közvetlenül szolgálja a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását, vagy hatáskör gyakorlását.


(2) A törzsvagyonba tartozó vagyonelemek:

a) a 2011. évi CXCVI. törvény (továbbiakban: vagyontörvény) 5.§-ának (3) bekezdésében megjelölt vagyonelemek, melyeket a Vagyontörvény kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonnak minősít,

b) amelyeket törvény vagy e rendelet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonelemnek minősít,

c) amelyeket törvény vagy e rendelet korlátozottan forgalomképes vagyonelemnek minősít.

5. §


(1) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon, mely a forgalomképtelen törzsvagyon részét képezi:

a) a helyi közutak és műtárgyaik,

b) az Önkormányzat tulajdonában álló terek, parkok,

c) az Önkormányzat tulajdonában álló vizek, közcélú vízi létesítmények, ide nem értve a vízi közműveket.


(2) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyonhoz tartozó ingatlanok tételes felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza; az ingó vagyontárgyakat az Egységes Önkormányzati Hivatal, az Önkormányzat intézményei és az Önkormányzat saját alapítású többségi tulajdonú gazdasági társaságai nyilvántartásai tartalmazzák az általuk használt vagyontárgyak vonatkozásában.


(3) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon – a Vagyontörvény 6.§-ának (2) és (3) bekezdésében és a 14.§-ának (1) bekezdésében foglalt kivétellel – nem idegeníthető el, vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog, vagy ugyanezen okból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított szolgalom kivételével nem terhelhető meg, biztosítékul nem adható, azon osztott tulajdon nem létesíthető.

6. §


(1) Helyi önkormányzati rendelet által nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti  vagyonnak minősített vagyonelemek:

  1. önkormányzati tulajdonban levő köztéri műalkotások (szobrok, emlékművek),
  2. minden olyan vagyon, amelyet a Képviselő-testület ilyennek minősít.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott vagyontárgyak az Önkormányzat vagyon-nyilvántartásában és a vagyonkataszterében kerülnek felsorolásra.


(3) Az Önkormányzat által e rendeletben nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként meghatározott vagyonelem elidegenítési és – vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog, vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével – terhelési tilalom, valamint osztott tulajdon létesítésének tilalma alatt áll, biztosítékul nem adható a Vagyontörvényben meghatározott kivételekkel.

7. §


(1) Korlátozottan forgalomképes törzsvagyon:


a) az Önkormányzat tulajdonában álló közmű,

b) az Önkormányzat tulajdonában álló, az önkormányzat képviselő-testülete és szervei, továbbá az Önkormányzat által fenntartott, közfeladatot ellátó intézmény, költségvetési szerv elhelyezését, valamint azok feladatának ellátását szolgáló épület, épületrész,

c) az Önkormányzat többségi tulajdonában álló, közszolgáltatási tevékenységet ellátó gazdasági társaságban fennálló, önkormányzati tulajdonban lévő társasági részesedés,

d) e rendelet 2. mellékletében felsorolt ingatlanok.


(2) A korlátozottan forgalomképes nemzeti vagyon önkormányzati hitelfelvétel és kötvénykibocsátás esetén annak fedezetéül nem szolgálhat, és kizárólag az állam, másik helyi önkormányzat vagy önkormányzati társulás részére idegeníthető el.


(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti gazdasági társaságban fennálló önkormányzati tulajdonban álló társasági részesedés, vagy annak egy része a (2) bekezdésen kívül állam, helyi önkormányzat, vagy önkormányzati társulás, együtt, vagy külön-külön 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság részére nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásként rendelkezésre bocsátható vagy – ezen társaság részére – más jogcímen történő átruházás útján elidegeníthető.


(4) Az Önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társaságok felsorolását és az önkormányzati részesedés mértékét e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

Az Önkormányzat üzleti vagyona


8. §


(1) Az Önkormányzat üzleti vagyona mindaz a forgalomképes vagyonelem, amely nem tartozik e rendelet 4-6.§-ának hatálya alá (ingatlan, ingó, pénzvagyon, immateriális javak, részvények, üzletrészek).


(2) A forgalomképes vagyonelemmel vállalkozás is folytatható, mely vállalkozási tevékenység az Önkormányzat kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.


(3) Az Önkormányzat csak olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.


(4) A forgalomképes vagyoncsoporthoz tartozó ingatlanok tételes felsorolását e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A tulajdonosi jogok gyakorlása


9. §


(1) Az Önkormányzatot – törvényben meghatározott eltérésekkel – megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.


(2) A tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület gyakorolja.


(3) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon birtoklása, használata, hasznai szedésének joga, fenntartása, üzemeltetése, létesítése, fejlesztése, valamint felújítása a Vagyontörvényben, illetve víziközművek tekintetében a víziközmű szolgáltatókról szóló 2011. évi CCIX. törvényben (Vksztv.) szabályozott módon engedhető át másnak.


(4) A Képviselő-testület az Önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyonra a Vagyontörvény rendelkezései szerint az önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet.

Az Önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyon kezelése, hasznosítása


10. §


Az Önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyon kezelése, hasznosítása történhet:

a) közfeladat ellátásához kapcsolódó vagyonkezelői jog alapításával a Vagyontörvény és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, illetve víziközmű esetén a Vksztv. rendelkezései szerint;

b) haszonélvezeti jog alapításával a Vagyontörvény rendelkezései szerint;

c) a hasznosításra vonatkozó szerződéssel a Vagyontörvény rendelkezései szerint.

A közfeladat átadásához kapcsolódó vagyonkezelői jog alapítása


11. §


(1) A képviselő-testület az Önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyonra a Vagyontörvény, illetve víziközmű esetén a Vksztv. rendelkezései szerint az önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet.


(2) A vagyonkezelői jog – a Vagyontörvény 11.§. (5) bekezdésében meghatározott kivétellel – vagyonkezelési szerződéssel jön létre. A vagyonkezelési szerződést a képviselő-testület döntése alapján, az Önkormányzat képviseletében a polgármester írja alá.


(3) Az Önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében vagyonkezelési szerződés – a Vagyontörvényben meghatározott kivétellel és korlátozással -:

a) önkormányzati társulással,

b) költségvetési szervvel vagy önkormányzati intézménnyel,

c) köztestülettel,

d) az állam, a helyi önkormányzat, az önkormányzati társulás, a költségvetési szerv vagy az önkormányzati intézmény együtt vagy külön-külön 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezettel,

e) a d) pont szerinti gazdálkodó szervezet 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezettel köthető.


(4) A vagyonkezelési szerződés versenyeztetés nélkül köthető.


(5) Vagyonkezelői jog önkormányzati lakóépületre és vegyes rendeltetésű épületre, társasházban lévő önkormányzati lakásra és nem lakás céljára szolgáló helyiségre ingyenesen csak kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társasággal, vagy ezen gazdasági társaság kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságával létesíthető.


(6) A képviselő-testület – a polgármester javaslata alapján – dönt a vagyonkezelői jog ellenértékéről, illetőleg a vagonkezelői jog ingyenes átengedéséről. A vagyonkezelői jog ellenértékének meghatározásához - szükség szerint - az érték meghatározására jogosultsággal rendelkező szakértőtől szakvélemény kérhető.


(7) A vagyonkezelőt – ha jogszabály vagy a vagyonkezelési szerződés másként nem rendelkezik – megilletik a tulajdonos jogai, és terhelik a tulajdonos kötelezettségei – ideértve a számvitelről szóló törvény szerinti könyvvezetési és beszámoló készítési kötelezettséget is – azzal, hogy:

a) a vagyont nem idegenítheti el, valamint – jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével – nem terhelheti meg,

b) a vagyont biztosítékul nem adhatja,

c) a vagyonon osztott tulajdont nem létesíthet,

d) a vagyonkezelői jogot harmadik személyre a Vagyontörvény 11.§-ának (9) bekezdésében meghatározott kivétellel nem ruházhatja át, és nem terhelheti meg, valamint

e) polgári jogi igényt megalapító, polgári jogi igényt eldöntő tulajdonosi hozzájárulást, a vagyonkezelésben lévő nemzeti vagyonra vonatkozóan hatósági és bírósági eljárásban sem adhat, kivéve a jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati joghoz, vezetékjoghoz vagy ugyanezen okokból alapított szolgalomhoz, továbbá helyi önkormányzat javára alapított vezetékjoghoz történő hozzájárulást.


(8) A vagyonkezelő köteles:

a) viselni a vagyonhoz kapcsolódó terheket,

b) teljesíteni az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettséget,

c) a vagyonkezelésébe vett vagyon után elszámolt és a bevételekben megtérülő értékcsökkenés összegének felhasználásáról évente elszámolni,

d) teljesíteni a vagyonkezelési szerződésben vállalt, illetve jogszabály alapján fennálló egyéb

kötelezettségeket.


(9) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződés alapján gyakorolja a tulajdonost a polgári jogi kapcsolatokban megillető jogokat és teljesíti a tulajdonos ilyen kötelezettségeit.


(10) A vagyonkezelői jog ugyanazon vagyontárgyra – meghatározott hányadok szerint több vagyonkezelőt is megillethet. Ilyen esetben a vagyontárgy birtoklásának, használatának szabályait, az egyes vagyonkezelőket megillető jogokat és kötelezettségeket a vagyonkezelési szerződéseknek részletesen és egymástól egyértelműen elkülönítve kell tartalmazniuk.


(11) A vagyonkezelő köteles gondoskodni az önkormányzati vagyon értékének megőrzéséről, állagának megóvásáról, üzemképes állapotának fenntartásáról.


(12) A vagyonkezelő a vagyonkezelése alatt álló önkormányzati vagyonnal rendeltetésszerűen, az általában elvárható gondossággal köteles gazdálkodni. A kötelezettsége megszegésével okozott kárért az Önkormányzatnak a polgári jog általános szabályai szerint tartozik felelősséggel.


(13) A vagyonkezelési szerződést írásba kell foglalni.


(14) A vagyonkezelési szerződésnek a törvény által előírtakon, valamint az általános szerződési tartalmi kellékeken kívül – figyelembe véve az adott vagyontárgy sajátos jellegét, valamint az ahhoz kapcsolódó önkormányzati közfeladatot – tartalmaznia kell különösen az alábbiakat:

a) a vagyonkezelő által kötelezően ellátandó önkormányzati közfeladatot és ellátható egyéb

tevékenységeket,

b) a vagyonkezeléssel érintett vagyoni kör pontos megjelölését,

c) a vagyonkezelő által a feladatai ellátásához alvállalkozók, illetőleg közreműködők igénybevételére, és ezzel összhangban a vagyonkezelésbe adott vagyon birtoklására, használatára vonatkozó korlátozó rendelkezéseket,

d) a közfeladat ellátása érdekében a vagyonkezelésbe adott eszközöknek az Önkormányzat számviteli nyilvántartási adataival megegyező tételes jegyzékét értékével együtt, azon belül a kötelező önkormányzati feladathoz kapcsolódó vagyon megjelölését,

e) a vagyonkezelésbe adott vagyonnal való gazdálkodásra vonatkozó rendelkezéseket, és a vagyonnal való vállalkozás feltételeit,

f) a vagyonkezelői jog megszerzésének ellenértékét, illetve az ingyenesség tényét,

g) a vagyonkezelésbe vett vagyon tekintetében az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésének módját és formáját,

h) az Önkormányzat költségvetését megillető – a vagyonkezelésébe adott vagyon kezeléséből származó - befizetések teljesítésére, a vagyonkezelésbe adott vagyonnal történő elszámolásra vonatkozó rendelkezéseket,

i) a szerződés teljesítésének biztosítására vonatkozó rendelkezéseket, mellékkötelezettségeket és egyéb biztosítékokat,

j) a vagyonkezelésbe adott vagyonnal való mérhetően eredményes gazdálkodásra vonatkozó előírásokat,

k) az elszámolási kötelezettség tartalmát, ideértve a vagyonnal való folyamatos, valamint a vagyonkezelői jog megszűnése következtében fennálló elszámolást, továbbá az államháztartásról szóló törvényben meghatározott, az Önkormányzat költségvetését megillető bevételek, illetve a költségek és a ráfordítások elkülönítésének módját,

l) ingatlan esetében a környezet károsítást kizáró nyilatkozatot, amelynek értelmében a vagyonkezelő felel a károsodástól mentes környezeti állapot megőrzéséért,

m) a vagyonkezelési szerződés időtartamát,

n) a szerződés megszűnése esetén a felek által teljesítendő szolgáltatásokat, beleértve az ilyenkor szükséges elszámolást is,

o) amennyiben jogszabály a vagyonkezelési szerződés hatálybalépését valamely szerv vagy személy hozzájárulásához köti, a szerződés mellékleteként az adott nyilatkozatot.


(15) Amennyiben a vagyonkezelői jog megszerzésének és gyakorlásának ellenértéke meghatározott pénzösszeg, azt a vagyonkezelési szerződésben foglaltaknak megfelelően egy összegben vagy meghatározott rendszerességgel kell megfizetni.


(16) Az ellenértékként végzett tevékenység hónapokban vagy években meghatározott időtartamra eső, pénzben kifejezett értékét a vagyonkezelési szerződésnek tartalmaznia kell. Ellenértékként végzett tevékenységnek minősül különösen: a vagyonkezelésbe vett vagyontárgyak értékcsökkenését meghaladóan végzett, azok értékét növelő felújítás, beruházás, továbbá az üzemeltetési költségek körében nem tartozó állagvédelem.


(17) A (16) bekezdés szerint elvégzett tevékenység értékét a vagyonkezelőnek bizonylatokkal – így különösen előzetes tételes költségvetéssel és számlákkal – kell igazolnia, és arról a vagyonkezelési szerződésben meghatározott módon és gyakorisággal, de legalább évente a képviselő-testület részére be kell számolnia. A polgármester – az Egységes Önkormányzati Hivatal közreműködésével – köteles a beruházás helyszínén az elvégzett munkákat ellenőrizni.


(18) Amennyiben a vagyonkezelői jog megszerzésének, illetve gyakorlásának ellenértéke részben vagy egészben a vagyonkezelésbe vett vagyontárgyon végzett (16) bekezdés szerinti tevékenység, a vagyonkezelési szerződésben rögzíteni kell, hogy az Önkormányzat az e tevékenységgel összefüggő általános forgalmi adó fizetési kötelezettségét áthárítja a vagyonkezelőre.


(19) A vagyonkezelésben lévő önkormányzati vagyon bérbeadására e rendelet szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a bérbeadással kapcsolatos jogokat (pl.: a pályázati eljárás kiírása, lebonyolítása, eredményének megállapítása, a bérleti szerződés megkötése stb.) a vagyonkezelő gyakorolja.


(20) A vagyonkezelőt, a vagyonkataszter hiteles vezetése érdekében – e rendelet szabályai szerint - adatszolgáltatási kötelezettség terheli az Önkormányzat felé.


(21) A vagyonkezelő, a vagyonkezelési szerződés időtartama alatt haladéktalanul köteles tájékoztatni az Önkormányzatot:

a) ha ellene csőd- vagy felszámolási eljárás, helyi önkormányzatnál adósságrendezési eljárás indult,

b) ha végelszámolási eljárás kezdeményezésére, vagy a jogutód nélküli megszüntetésre irányuló bírósági vagy hatósági intézkedésre került sor,

c) ha 3 hónapnál régebbi köztartozása van, és annak megfizetésére nem kapott halasztást,

d) mindazokról a változásokról, amelyekkel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettséget jogszabály, vagy a vagyonkezelési szerződés előírja.


(22) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét az

államháztartásról szóló törvényben foglaltak figyelembevételével a polgármester – a Egységes Önkormányzati Hivatal közreműködésével – ellenőrzi.


(23) A tulajdonosi ellenőrzés célja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás vizsgálata, ennek keretében különösen: az önkormányzati vagyonnyilvántartás hitelességének, teljességének és helyességének biztosítása, továbbá a jogszerűtlen, szerződésellenes, vagy a tulajdonos érdekeit sértő, illetve az Önkormányzatot hátrányosan érintő vagyongazdálkodási intézkedések feltárása és a jogszerű állapot helyreállítása.


(24) A polgármester, illetve az Egységes Önkormányzati Hivatal a tulajdonosi ellenőrzés keretében jogosult:

a) az ellenőrzött szerv önkormányzati tulajdonba tartozó, vagyonkezelésében álló ingatlan területére belépni,

b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba – a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával – betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, illetve tanúsítvány készíttetni,

c) az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni.


(25) A polgármester, illetve az Egységes Önkormányzati Hivatal a tulajdonosi ellenőrzés során köteles:

a) jogait úgy gyakorolni, hogy az ellenőrzött vagyonkezelő tevékenységét és rendeltetésszerű működését a lehető legkisebb mértékben zavarja.

b) tevékenységének megkezdéséről az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjét az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 5 nappal tájékoztatni,

c) megállapításait tárgyszerűen, a valóságnak megfelelően ellenőrzési jelentésbe foglalni és a

jelentéstervezetet, valamint a végleges jelentést az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjének megküldeni.


(26) Az ellenőrzött vagyonkezelő, illetve képviselője jogosult:

a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,

b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni.


(27) Az ellenőrzött vagyonkezelő, illetve képviselője köteles:

a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,

b) az ellenőrzés végző részére szóban vagy írásban a kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,

c) az ellenőrzést végző kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentáció (iratok, okmányok, adatok) teljességéről nyilatkozni,

d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,

e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az Önkormányzatot tájékoztatni.


(28) A polgármester az adott évben elvégzett tulajdonosi ellenőrzések legfontosabb megállapításairól, összefoglaló jelentésben – a tárgyévet követő év március 31-ig – tájékoztatja a képviselő-testületet.


(29) A vagyonkezelési szerződés törvény erejénél fogva megszűnik a Vagyontörvény 11.§-ának (4) bekezdésében foglalt esetben.


(30) Az Önkormányzat a határozatlan idejű, illetve határozott idejű vagyonkezelési szerződést rendkívüli felmondással megszüntetheti, ha

a) a vagyonkezelő a számára jogszabályban előírt kötelezettségét megsérti, vagy a vagyonkezelési szerződésben előírt kötelezettségét súlyosan megszegi,

b) a vagyonkezelő a vele szemben a vagyonkezelési szerződés megkötését megelőzően megindult csőd vagy felszámolási eljárásról az Önkormányzatot nem tájékoztatta, vagy a vagyonkezelővel szemben a vagyonkezelési szerződés hatályának időtartama alatt cső- vagy felszámolási eljárás indul;

c) a vagyonkezelő adó-, illeték-, vám- vagy társadalombiztosítási járulék tartozása több mint hat hónapja lejárt, és ennek megfizetésére halasztást nem kapott.

A korlátozottan forgalomképes önkormányzati tulajdonban álló nemzeti vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása


12. §


A korlátozottan forgalomképes önkormányzati tulajdonban álló nemzeti vagyon tulajdonjog változással nem járó hasznosítására, vagyonkezelői jog és haszonélvezeti jog alapítására vonatkozó szerződés a Vagyontörvényben, illetve víziközmű esetén a Vksztv.-ben meghatározott feltételekkel, korlátozásokkal és szervezetekkel köthető. A hasznosítás esetén az önkormányzati rendeletek vonatkozó előírásait alkalmazni kell.

13. §


(1) A korlátozottan forgalomképes önkormányzati tulajdonban álló nemzeti vagyon használati jogát azok a szervezetek (költségvetési szervek, intézmények stb.) gyakorolják, amelyek az adott vagyonelemmel e rendelet hatálybalépésekor közfeladat ellátását teljesítik, továbbá amely szervezettel a képviselő-testület a vagyonelem vonatkozásában hasznosításra, vagyonkezelésre vagy haszonélvezeti jog alapítására szerződést köt.


(2) A szervezet köteles a rábízott vagyonnal felelős módon, rendeltetésszerűen gazdálkodni. A rábízott vagyon a szervezet alapító okiratában meghatározott alaptevékenysége ellátását szolgálja. A szervezet vezetője felelős a feladatai ellátásához a szervezet vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, a költségvetési szerv vagyongazdálkodásában a szakmai hatékonyság, gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, tervezési, beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítéséért, a vagyongazdálkodás vezetői és folyamatba épített ellenőrzésének megszervezéséért és működéséért.


(3) Önkormányzati költségvetési szerv és intézmény a használatában lévő ingó, valamint pénzvagyont – alapfeladataik sérelme nélkül – gazdasági társaságba kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével vihet be. Önkormányzati költségvetési szerv csak olyan gazdasági társaságban vehet részt, amelyben többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. Költségvetési szerv alapítványt nem alapíthat, ahhoz nem csatlakozhat, társadalmi szervezetet (egyesület, szövetség stb.) csak a tevékenység szerinti illetékes képviselő-testületi bizottság előzetes engedélyével hozhat létre, és a Pénzügyi Ellenőrző és Jogi  Ügyrendi  Bizottság előzetes engedélyével támogathat.


(4) Önkormányzati költségvetési szerv és intézmény feleslegessé váló befektetett eszközök értékesítését vagy selejtezését 500.000 Ft egyedi könyv szerinti bruttó értékhatár felett a polgármester, a 3.000.000 Ft-ot elérő vagy a feletti értékesítést a Pénzügyi Ellenőrző és Jogi  Ügyrendi  Bizottság előzetes hozzájárulásával végezheti.

14. §


(1)  A korlátozottan forgalomképes önkormányzati tulajdonban álló nemzeti vagyon körébe tartozó ingatlanok gazdasági társaságba, önkormányzati társulásba történő beviteléről, feladatátadással térítésmentes használatba adásáról, vagyonkezelésbe adásáról, azon haszonélvezeti jog alapításáról, értékesítéstől függetlenül bármilyen megterheléséről, elővásárlási jog gyakorlásáról a Képviselő-testület dönt.


(2) Az (1) bekezdésben szereplő ingatlanok tekintetében, az ott fel nem sorolt egyéb tulajdonosi és társtulajdonosi nyilatkozatokról, elővásárlási jog gyakorlásáról bruttó 500 000 Ft értékhatárig, valamint építési engedélyhez hozzájárulásról, társasház-alapításról, telekalakításról, (megosztásról, összevonásról), telekhatár-rendezésről, telki szolgalom, vezetékjog alapításáról a polgármester dönt.


(4) A térítésmentes használatra átvett állami, más helyi önkormányzati, alapítványi stb. tulajdonban lévő vagyontárgy használatára és hasznosítására, ha az átvételről szóló megállapodás másként nem rendelkezik, e rendelet szabályait értelemszerűen kell alkalmazni.

Az Önkormányzat üzleti vagyonának kezelése, hasznosítása, a tulajdonosi jogok gyakorlása


15. §


(1) Az Önkormányzat üzleti vagyona hasznosítható, elidegeníthető, bérbe-, használatba-, koncesszióba adható, gazdasági társaságba bevihető, megterhelhető, biztosítékul adható a Vagyontörvényben és e rendeletben meghatározott feltételekkel, korlátozásokkal.


(2) Az önkormányzati üzleti vagyon hasznosítása forgalmi értéken, szükség esetén forgalmi értékbecslés alapján az e rendeletben meghatározott pályáztatás útján történik.


(3) Az önkormányzati üzleti vagyon körébe tartozó vagyonelem szerzéséről, elidegenítéséről,

megterheléséről és gazdasági társaságba történő beviteléről, illetve bármely más tulajdonjog változásával járó hasznosításáról, az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok hitelfelvételi kérelmével kapcsolatos hozzájárulásról a Képviselő-testület dönt.

Hitelfelvételi kérelem esetén a gazdasági társaságok meglévő hitelállományát kell figyelembe venni.


(4) A költségvetési rendelet végrehajtása körében az önkormányzati üzleti vagyon elidegenítése és vagyon szerzése a polgármester feladata.


(5) A Képviselő-testület az önkormányzati üzleti vagyon tulajdonjog változásával nem járó, egyéb módon történő hasznosítását a polgármesterre ruházza át. A bérbeadás, használatba adás esetén a pályáztatási eljárás- értéktől függetlenül- kötelező.


(6) Amennyiben azt városi érdek, vagy az ügy körülményei indokolják, a polgármester kérésére a Képviselő-testület az üzleti vagyon körébe tartozó vagyonelem értékesítéséről, hasznosításáról szóló pályázat mellőzéséről dönthet, ha a vagyontárgy értéke a 25,0 millió forint egyedi bruttó forgalmi értéket nem haladja meg.


(7) Kizárólag a képviselő-testület gyakorolja az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok esetében a társaság legfőbb szervének (a közgyűlésnek, taggyűlésnek, ill. egyszemélyes gazdasági társaság esetén a tulajdonosnak) az alábbi jogait:

a) az Alapító Okirat (társasági szerződés) megállapítása, módosítása;

b) az alaptőke felemelése, leszállítása;

c) tag kizárása;

d) az ügyvezetők megválasztása, visszahívása;

e) a felügyelő bizottság tagjainak, valamint a könyvvizsgáló személyének megválasztása, visszahívása;

f) a társaság megszűnésének, átalakulásának, egyesülésének, beolvadásának és szétválásának elhatározása, valamint más gazdaság alapításáról, ill. működő társaságba tagként való belépéséről történő döntés;

g) csőd- és felszámolási eljárás indítása;

h) üzletrész elidegenítése, bevonása.


(8) A többségi tulajdonú önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokban a tagsági jogokat a polgármester gyakorolja.


(9) A (7)-(8) bekezdésben nem szabályozott tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja.


(10) A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a (7) bekezdésben foglaltak kivételével a gazdasági társaságokban meglévő önkormányzati tulajdonú tőkerészesedéshez kapcsolódó tagsági jogok gyakorlását, valamint a jogszabály által biztosított vagy szerződésben kikötött tulajdonosi részjogosítványok gyakorlását.


(11) Az önkormányzati tulajdonú lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek hasznosítására, elidegenítésére Az önkormányzati lakások, helyiségek bérletéről és elidegenítéséről, a lakások bérleti díjáról, valamint a lakbértámogatás szabályairól szóló 10/2007.  (VI. 1.) rendelet szabályai irányadók.


(12) A képviselő-testület dönt a vagyongazdálkodási koncepció elfogadásáról, aktualizálásáról.


(13) Koncesszió köteles tevékenység folytatására koncessziós pályázatot a képviselő-testület írhat ki. A pályázatot a képviselő-testület bírálja el.


(14) Az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok pénzügyi ellenőrzését – a gazdasági társaságokról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően – a gazdasági társaság-vezető tisztségviselőjének beszámoltatásával a Képviselő-testület végzi.


(15) A polgármester gondoskodik a vagyonhasznosítással kapcsolatos döntéseinek végrehajtásáról és ellenőrzi azt.


(16) Az önkormányzati üzleti vagyon feletti rendelkezési jogot önkormányzati rendeletben és törvényben nem szabályozott esetben a polgármester gyakorolja.

IV. Fejezet

Az üzleti vagyon elidegenítésének és hasznosításának formái:


16. §

(1) Az önkormányzati vagyon elidegenítése és hasznosítása az alábbi eljárások keretében történhet:

a) nyilvános pályázat,

b) zártkörű pályázat,

c) nyilvános árverés,

d) zártkörű árverés,

e) zártkörű elhelyezés.

(2) A pályázat, az árverés meghirdetésére, valamint a zártkörű elhelyezésről való döntésre a Képviselő-testület  jogosult.

Nyilvános és zártkörű pályázat

17. §

(1) A pályázat során követendő eljárás rendjét e rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(2) A pályázatok főszabályként nyilvánosak.

(3) Nyilvános pályázat helyett csak akkor írható ki zártkörű pályázat, ha:

a) a pályázat tárgyául szolgáló önkormányzati vagyon jellege, jelentősége, valamint annak leghatékonyabb hasznosítási módjával kapcsolatos feladatok megoldása, illetőleg adott célra történő hasznosítása előre meghatározott ajánlattevők, illetőleg társasági partnerek részvételét teszi szükségessé,

b) az önkormányzati érdekek - így különösen a közszolgáltatás biztonságos ellátása, azt indokolttá teszik.

(4) A pályázat módjáról a kiírásról történő döntés alkalmával kell rendelkezni.

18. §

(1) A kiíró a pályázat kiírásával egyidejűleg rendelkezik arról, hogy maga, vagy más szerve jogosult a pályázatot elbírálni.


(2) A megkötendő szerződésben szerepeltetni kell:

a) az Önkormányzat érdekeit szolgáló kikötéseket,

b) az esetleges biztosítékokat és mellékkötelezettségeket,

c) a nem, vagy nem szerződésszerű teljesítés esetén alkalmazható szankciókat,

továbbá lehetővé kell tenni a szerződés teljesítésének ellenőrizhetőségét.

19. §

(1) Ha a pályázat nyertesével a szerződés megkötése - a szerződéskötésre nyitva álló határidőben - meghiúsul, vagy a szerződés aláírását követően a nyertes pályázó a szerződést nem, vagy nem szerződésszerűen teljesíti, és ezért a kiíró a szerződéstől eláll, vagy felmondja azt, úgy a kiíró jogosult a soron következő pályázóval szerződést kötni, vagy új pályázatot kiírni.

(2) A nyertes pályázó helyébe lépő pályázóval csak akkor köthető szerződés, ha a pályázati kiírás arra lehetőséget adott és:

a) a pályázat eredményének közlésekor a 2. helyre rangsorolt ajánlattevőt erről külön értesítették, továbbá

b) a szerződésnek a kiíró által történő - az (1) bekezdésben foglalt okok miatti - felmondásakor, vagy attól történő elállásakor a pályázat eredményhirdetésétől számított 6 hónap még nem telt el.


A nyilvános árverés


(1) A nyilvános árverés a vagyon elidegenítésének, hasznosításának nyilvános, a pályázók közvetlen részvételével és jelenlétével megvalósuló versenyeztetése, mely során az ár a licitlépcsők alkalmazásával kialakult legmagasabb ajánlati ár.

(2) A kiíró az árverés lebonyolítására más szervet vagy személyt is megbízhat.

(3) Az árverés lebonyolítására vonatkozó szabályokat e rendelet 6. melléklete tartalmazza.

Zártkörű árverés

20. §.


A zártkörű árverésre a nyilvános árverés szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy azon csak a kiíró által meghívottak vehetnek részt, és alkalmazásához legalább két licitáló jelenléte szükséges.

Zártkörű elhelyezés

21. §

A zártkörű elhelyezés olyan elidegenítés, amikor a tulajdonos a tulajdonában álló részesedéseket befektetési bank, vagy értékpapír-forgalmazó társaság közreműködésével - a bank, vagy a társaság által alkalmazott árképzési elvek alapján meghatározott, a felek által kölcsönösen elfogadott értéken - ajánlja fel értékesítésre  külső befektetőnek oly módon, hogy az elidegenítést lebonyolító bank, illetve társaság kötelezettséget vállal az ily módon elidegenítésre nem kerülő részesedések lejegyzés útján történő megvételére.

V. Fejezet

Az Önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon ingyenes használatba adása


22. §


(1) Az Önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon használatának jogát az önkormányzat ingyenesen átadhatja Képviselő-testületi határozat alapján természetes személynek és a Vagyontörvényben meghatározott átlátható szervezetnek, amennyiben a vagyonelem ingyenes használatba adása közfeladat ellátása céljából történik. Az önkormányzat köteles a használóval írásbeli megállapodást kötni. A megállapodásnak tartalmaznia kell a használat idejét, terjedelmét, valamint a használattal járó költségek viselését.

(2) Az önkormányzati lakások, helyiségek bérletéről és elidegenítéséről, a lakások bérleti díjáról, valamint a lakbértámogatás szabályairól szóló 10/2007.  (VI. 1.) rendelet 34.§. (6) bek. szabályai irányadók az  alapítvány, közalapítvány vagy egyesület részére történő ingyenes használatba adásra.

VI. Fejezet

Az önkormányzati követelésekről való lemondás és a követelések elengedése


23. §


(1) Az Önkormányzat a polgári jogviszonyokból származó behajthatatlan követeléseiről lemondhat.

Behajthatatlan követelések a következők lehetnek:

a) amelyre az adós ellen vezetett végrehajtás során nincs fedezet;

b) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján a követelés várhatóan nem térül meg;

c) amelyre a felszámolás, az adósságrendezési eljárás befejezésekor a vagyonfelosztási javaslat szerinti értékben átvett eszköz nem nyújt fedezetet;

d) a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott kis összegű követelések tekintetében,

da) amelyet eredményesen nem lehet érvényesíteni, illetve amelynél a végrehajtással kapcsolatos költségek nincsenek arányban a követelés várhatóan behajtható összegével (pl. a végrehajtás veszteséget eredményez vagy növeli a veszteséget), továbbá

db) amelynél az adós nem lelhető fel, mert a megadott címen nem található és felkutatása igazoltan nem járt eredménnyel;

e) amelyet bíróság előtt érvényesíteni nem lehet;

f) amely a hatályos jogszabályok alapján elévült.


(2) Az önkormányzati követelésekről a következő esetekben lehet lemondani:

a) csődegyezségi megállapodásban;

b) bírói egyezség keretében;

c) ha a követelés bizonyítottan csak veszteséggel vagy aránytalanul nagy költségráfordítással

érvényesíthető;

d) a városban működő gazdálkodó szervezet tartozása esetében, alaposan mérlegelve a gazdálkodó szervezet működésének a város gazdasági életében kifejtett közvetlen és közvetett várospolitikai hatásait, (pl. a foglalkoztatottságra, a helyi adóbevételekre, a városfejlesztési célokra, a stratégiai fejlesztési lehetőségekre, stb.) feltéve, hogy a követelésekről lemondás nem ellentétes a vonatkozó magyar és uniós előírásokkal;

e) magánszemély tartozása esetében, ha a követelés érvényesítése a kötelezett életvitelét bizonyítottan és számottevően ellehetetlenítené, mely során különösen kiskorú gyermeke fedél vagy lakás nélkül maradna, illetve a kötelezett tartási kötelezettsége körébe tartozó hozzátartozója tartását nem tudná biztosítani;

f) a jogszabályok által megfogalmazott közérdekű cél esetén, ha a lemondás a közérdekű cél megvalósítását szolgálja és nem ellentétes az Államháztartásról szóló törvény rendelkezéseivel.


(3) A követelések elengedésére jogosultak eljárásuk során alaposan mérlegelik a kötelezett (adós) pénzügyi helyzetét, személyi körülményeit, az Önkormányzattal, önkormányzati intézménnyel fenntartott üzleti és egyéb kapcsolatait, tartós kapcsolat esetén a megállapodások, kötelezettségek betartásával kapcsolatos magatartását, teljesítési készségét és képességét, az elengedés esetleges előnyeit, hátrányait. Az adósság jellegével és a kötelezett (adós) helyzetével összefüggően az alapos döntéshez szükséges minden iratot be kell szerezni. (Így különösen: jövedelemigazolásokat, az üggyel kapcsolatos szerződéseket, számlákat, pénzügyi mérlegeket, más hatóságok, szervek határozatait, ítéleteit, döntéseit, tulajdoni lapokat, együtt élő személyek megállapítását, ellátásra szoruló közös háztartásban elő hozzátartozók megállapítását, stb.). A rendelkezésre álló dokumentumok alapján, alapos mérlegelés után lehet a követelésről lemondás (a tartozáselengedés) kérdésében dönteni.


(4) A polgármester és a vagyonkezelők közül az Önkormányzat költségvetési szerveinek vezetői 20.000 Ft erejéig mondhatnak le az Önkormányzatot, illetve intézményüket illető követelésről.


(5) A követelés elengedésére 500.000 Ft-ig a Pénzügyi Ellenőrző és Jogi Ügyrendi Bizottság jogosult.


(6) A Képviselő-testület mondhat le a követelésről (engedheti el a tartozást) 500.000 Ft-ot meghaladó összeg esetén.


(7) Minden követelésről való lemondásra jogosult a követelésről részben vagy egészben mondhat le. Teljes mértékben vagy részben el lehet tekinteni a késedelmi kamatok megfizetésétől is.


(8) Minden követelésről való lemondás elbírálására és döntésére jogosult megállapodhat a kötelezettel (az adóssal) a követelés behajtása és beszedhetősége érdekében értéket képező és az Önkormányzat számára hasznosuló szolgáltatás teljesítésében. Köthető részletfizetési vagy a követelés beszedését, teljesülését biztosító más polgári jogi szerződés is (így különösen beszámítási megállapodás, tartozás-átvállalás, kezesi szerződés, zálogjogi szerződés, stb.).

VII. Fejezet

Egyes jogügyletek megkötése esetén irányadó rendelkezések


24. §


Beépített ingatlan bérbeadása esetén a bérleti szerződés feltételeit úgy kell megállapítani, hogy a jogügylet eredményeképpen a bérlő által végzett és a bérbeadó által elismert beruházások költségeit legfeljebb 10 évig lehet elismerni.

25. §


Amennyiben az Önkormányzat olyan gazdasági társaságot alapít, melynek tevékenysége az Önkormányzat kötelező feladata körébe tartozik, az Önkormányzat tulajdoni aránya 51%-nál kevesebb nem lehet.

26. §


Az Önkormányzat nem lehet tagja betéti társaságnak.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések


27. §


A képviselő-testület dönt a vagyongazdálkodás stratégiai kérdéseiről és felülvizsgálja azt.

28. §


E rendelet alkalmazása során az ellenérték fogalma az alábbiak szerint értendő:

- tulajdon-átruházás esetén a tulajdonszerző által adott ellenérték, de legalább a forgalmi érték;

- vagyonelem határozott idejű használatba adása esetén a szerződés fennállása alatt fizetendő ellenérték kumulált összege;

- határozatlan idejű hasznosítás esetén az első 10 évi ellenérték.

29. §


(1) Az Önkormányzat vagyonáról – eszközökről és azok állományában bekövetkezett változásokról – vagyonkimutatásban kell a zárszámadás során beszámolni.


(2) A vagyonkimutatás részletezését az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló kormányrendelet szerinti tartalommal kell elkészíteni.


(3) A vagyonkimutatásban részletezett eszközök és források leltározását legalább két évente végre kell hajtani. A vagyonkataszter és a számviteli nyilvántartások egyezőségét biztosítani kell.

(4) A törzsvagyont a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani.

30. §.


(1) Ez a rendelet 2013. szeptember 1. napján lép hatályba.


(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat vagyonáról és

vagyongazdálkodásáról szóló 5/2006. (III. 10.) sz. rendelet.

31. §


Az Európai Unió jogának való megfelelés:


E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.