Mány Község Önkormányzata
Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2013. (XII.19.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 09. 03Mány Község Önkormányzata
Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2013. (XII.19.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-01-01-tól 2014-09-03-ig
Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének
20/2013. (XII.19.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Mány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikke (1) bekezdésének a) és d) pontjában, továbbá a (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás, továbbá a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 27. §-a, és a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (2) bekezdése alapján a következőket rendeli el.
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Mány Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
(2) Az Önkormányzat székhelye: Mány. Címe: 2065 Mány, Rákóczi u. 67.
(3) Az Önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet: Mány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4) Illetékességi területe: Mány község közigazgatási területe.
2. § (1) Az Önkormányzat pecsétje: hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: MÁNY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA.
(2) Az Önkormányzat díszpecsétje: középen Mány címere látható, a címer felett MÁNY, alatta MAAN felirattal.
(3) Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:
a) a képviselő-testület nevében készült okiratokon,
b) a képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyveken hitelesítésre.
(4) Az Önkormányzat díszpecsétjét kell használni:
a) Önkormányzat által adományozott oklevelekben, emléklapokon,
b) az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.
(5) A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Polgármester Mány.
3. § (1) Az Önkormányzat hivatalos lapja: Mányi Hírmondó.
(2) Az Önkormányzat hivatalos lapja negyedévente jelenik meg.
(3) Az Önkormányzat hivatalos lapja ingyenes.
(4) Az Önkormányzat hivatalos lapjának tartalmaznia kell különösen:
a) a közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat,
b) a fontosabb társadalmi eseményeket.
(5) Az Önkormányzat hivatalos lapjának egy példányát a községi könyvtárnak is át kell adni, így is biztosítva a település történetének tudományos kutathatóságát.
2. Önkormányzati testvértelepülési kapcsolatok
4. § Az Önkormányzat testvértelepülése Németországban Leimen, Romániában Mezőbánd.
5. § A folyamatos és rendszeres kapcsolattartással összefüggő feladatokat a polgármester látja el, aki a kapcsolatot a testvértelepülések polgármestereivel tartja, és tevékenységéről rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet.
II. Fejezet
A helyi önkormányzás általános szabályai és a hatáskör átruházása
3. Az Önkormányzat által ellátott feladat- és hatáskörök
6. § (1) Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület illetékes bizottságait véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester, illetve alpolgármester, vagy az erre felkért bizottság folytatja le.
(2) Ha a képviselő-testület a helyi közügy önálló megoldása mellett dönt, a Polgármester az előkészítő eljáráson belül gazdaságossági számításokat végeztet, a feladat ellátásához szükséges létszámtervet, külső segítség bevonása esetén a feladat ellátásra irányuló megállapodást készíttet.
7. § Az előkészítő eljárás eredményét összegező előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és a 6. §-ban meghatározott feltételeket.
4. Az Önkormányzati feladat- és hatáskörök átruházása
8. § (1) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-ában foglaltakon túl nem ruházhatja át az ingatlanvagyon elidegenítésének hatáskörét.
(2) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározottakon kívüli hatáskörének átruházásáról, illetőleg az átruházott hatáskör gyakorlásának visszavonásáról az ok felmerülésekor is dönthet.
9. § Az átruházott hatáskörben eljáró, külön kérésre képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
III. Fejezet
A képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok
5. A képviselő-testület
10. § A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.
6. A képviselő-testületi ülés összehívása
11. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testületet a korelnök hívja össze, és a polgármester által összehívott képviselő-testületi ülés vezetésének szabályai szerint vezeti le.
12. § A képviselő-testület rendes ülését az Önkormányzat székhelyére kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható, különösen a Mányi Közös Önkormányzati Hivatalt (a továbbiakban: Közös Hivatal) érintő ügyekben.
13. § (1) A képviselő-testület üléseire szavazati joggal meghívást kapnak:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagjai.
(2) A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meghívást kapnak:
a) a jegyző,
b) a napirend tárgya szerint illetékes személyek.
(3) A képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vehetnek részt:
a) a bizottságok nem képviselő tagjai,
b) a választókerületi országgyűlési képviselő,
c) azok a lakossági szervezetek képviselői, amelyek együttműködési
megállapodást kötöttek az önkormányzattal,
d) Mány község díszpolgárai.
(4) A képviselő-testület üléseire részvételi joggal meghívást kapnak azon személyek, akik meghívását egy-egy napirendi pont kapcsán a polgármester szükségesnek tartja.
14. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább nyolc ülést tart. A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtti ötödik napon megkapják.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően – halasztást nem tűrő esetben – az ülés előtt egy órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.
(3) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt legalább ötödik napon, az Önkormányzat székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán kifüggesztett hirdetménnyel kell tájékoztatni. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét. A napirendi pontok anyagát a Közös Hivatal titkárságán lehet megtekinteni.
(4) A nyilvános ülésre a meghívót papír alapon, az előterjesztéseket és kapcsolódó anyagokat elektronikus úton kell megküldeni. A zárt ülésre az előterjesztéssel együtt, külön meghívót kell küldeni zárt borítékban. Ha a meghívott igényli, valamennyi előterjesztést és kapcsolódó anyagot papír alapon is rendelkezésére kell bocsátani.
15. § A rendkívüli képviselő-testületi ülés kezdeményezésére irányuló indítványban meg kell jelölni az ülés napirendjét is.
16. § A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét a közmeghallgatás előtt nyolcadik napig az Önkormányzat székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán kifüggesztett hirdetménnyel nyilvánosságra kell hozni.
7. A ciklusprogram és a munkaterv
17. § (1) A képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló éves munkaterv alapján végzi munkáját.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét;
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét;
c) a közmeghallgatások időpontjait.
(3) A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze, minden év december 31-ig kell elfogadni.
(4) A munkaterv tervezetével kapcsolatosan október 31-ig javaslatot tehetnek:
a) a nemzetiségi önkormányzatok elnökei,
b) azoknak a lakossági szervezeteknek a vezetői, amelyek együttműködési
megállapodást kötöttek az Önkormányzattal,
c) az Önkormányzat által fenntartott intézmények vezetői.
(5) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.
(6) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:
a) az önkormányzati képviselőknek;
b) a bizottságok nem képviselő tagjainak;
c) a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőjének;
d) a nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek,
e) azon a lakossági szervezetek vezetőinek, amelyek együttműködési
megállapodást kötöttek az Önkormányzattal,
f) az Önkormányzat által fenntartott intézmény vezetőjének.
18. § A jóváhagyott ciklusprogramot és a munkatervet ki kell függeszteni az önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán.
8. A Képviselő-testület ülésével
és annak vezetésével kapcsolatos általános szabályok
19. § A nyilvános képviselő-testületi ülés teljes időtartama alatt biztosítani kell az érdeklődők részvételének lehetőségét.
20. § A polgármester a képviselő-testületi ülés vezetése során:
a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést;
b) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülésének összehívására az SZMSZ szabályainak megfelelően került sor;
c) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt;
d) előterjeszti az ülés napirendjét;
e) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről,
f) évente kétszer tájékoztat a lejárt határidejű határozatokról,
g) tájékoztat a sürgősségi indítványról,
h) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítvány tesz a hozzászólások időtartamának korlátozására, vagy a vita lezárására,
i) tárgyalási szünetet elrendel el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor,
j) intézkedik - az ülés meghatározott időre történő - félbeszakítása érdekében.
9. Napirend előtti témák és a napirend
21. § (1) A képviselő-testület két ülése közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót a testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásának, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedésekről szóló beszámolók elfogadásáról.
(2) A napirend előtti témák között a bizottsági elnökök is beszámolhatnak a bizottság és az általuk végzett munkáról.
(3) Amennyiben kérdés érkezik, annak tárgyalására a napirendek után kerül sor.
(4) A Képviselő-testület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
22. (1) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet.
(2) Az illetékes bizottság elnöke vagy képviselő tagja ismerteti a bizottság indítvánnyal kapcsolatos véleményét.
(3) Az indítvány elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
10. Az előterjesztés
23. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden, a munkatervbe felvett és új – a tervezett napirenden kívüli – anyag,
b) az előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a témakör szerint illetékes bizottságok elnökei,
d) a képviselő-testület tagja,
e) a nemzetiségi önkormányzatok elnökei,
f) a jegyző.
24. § (1) A Képviselő-testületi ülésre az előterjesztést - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztésre a javaslatot legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző 10. napon kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki valamennyi előterjesztésen jogszerűségi észrevételt tesz, és gondoskodik az anyag postázásáról.
(2) Szóbeli előterjesztést a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor.
(3) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti sürgősségi indítvány előterjesztését, és az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) A (3) bekezdés kivételével az előterjesztések valamennyi típusa csak az érintett bizottságok véleményének, valamint a jegyző jogszerűségi észrevételeinek ismeretében tűzhető napirendre.
25. § Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
ab) a tárgykört érintő jogszabályokat,
ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,
ad) a törvényességi ellenjegyzést, valamint azt, hogy
ae) a döntéshozatalhoz egyszerű, vagy minősített többség szükséges.
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét,
bc) az előterjesztés elkészítésének időpontját,
bd) az előterjesztő aláírását.
11. A napirendek vitája, döntéshozatal, határozatok nyilvántartása
26. § A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb öt percben szóbeli kiegészítést tehet, ahhoz képest új tényekkel, adatokkal, módosító indítványokkal,
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.
27. § (1) A képviselő-testület ülésén a napirendi pontokhoz kapcsolódóan, az ülésvezető előzetes engedélyével, bármely jelenlévő felszólalhat.
(2) A felszólalás időtartama személyenként legfeljebb három perc lehet.
(3) A szavazati és tanácskozási joggal rendelkezők felszólalásaira a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a Polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartam a legfeljebb öt perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat két percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.
(4) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.
28. § (1) A bizottságok, valamint a képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a Képviselő-testülethez.
(2) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
29. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a Polgármester a vitát lezárja.
(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja esetleges módosító indítványait.
30. § Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először – az elhangzás sorrendjében – a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.
31. § Az Mötv. 10. §-ban és 50. §-ban foglaltakon túl a minősített többséghez 5 fő Képviselő-testületi tag „igen” szavazata szükséges:
a) az Önkormányzat vagyonának elidegenítése, megterhelése,
b) hitelfelvétel,
c) forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes ingatlanok
forgalomképessé nyilvánítása,
d) gazdasági társaság alapítása, vagy abban tulajdonrész vásárlása
esetén.
32. § (1) Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára, egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselő-testületi tagok névsorát. A képviselő válaszát „igen”-nel, „nem”-mel, vagy „tartózkodás”-sal adja meg.
(2) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a jegyzőkönyv szabályainak megfelelően, hitelesítve a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
30. (1) A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, illetőleg – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén – elrendeli a szavazás megismétlését.
(2) Az ülésvezető megállapítja a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.
33. § (1) A képviselő-testület zárt ülést az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben tart.
34. § (1) A titkos szavazás kezdeményezésére jogosult:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a témakör szerint illetékes bizottságok elnökei,
d) a képviselő-testület más tagja.
(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
(3) A titkos szavazásnál a Képviselő-testület képviselő tagjaiból - egy elnökből és két tagból álló - szavazatszámláló bizottságot választ, akik a szavazás előtt ellenőrzik a szavazólapokat és azt, hogy az urna üres-e.
(4) A titkos szavazás során biztosítani kell, hogy a képviselő a szavazólapot véleményének titokban tartásával tudja kitölteni és borítékba helyezni. A szavazatot tartalmazó borítékos a bizottság tagjainak jelenlétében kell az urnába helyezni.
(5) A bizottság a szavazás befejezése után az urnában lévő szavazatok összerázása után megszámolja a szavazatokat, majd a bizottság elnöke eredményt hirdet.
(6) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket
d) a bizottság megállapításait és a hozott határozatokat, a szavazás
eredményét.
e) a bizottsági tagok aláírását.
12. Személyes érintettség
35. § (1) Ha a képviselő a személyes érintettségét a szavazás előtt nem jelenti be, az ennek tudomásra jutását követően a döntést vissza kell vonni, és új szavazást kell elrendelni, amelyből az érintett képviselőt ki kell zárni. A döntés visszavonásának és az új döntés meghozatalának körülményeit a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. Ha a döntés vagy a döntés meghozatalának körülményei miatt az önkormányzatot hátrányos következmények érik, azok az érintett képviselőt terhelik.
(2) Személyes érintettségnek csak azt kell tekinteni, ha az egyedi ügyben született döntés kizárólag
a) a képviselő-testület valamely tagjára, vagy
b) annak közvetlen hozzátartozójára, illetve
c) olyan jogi személyiséggel rendelkező társaságra, amelyben az a)-b) pontban felsoroltak tulajdonosok vagy vezető tisztségviselők,
kihatással van.
13. A kérdés
36. § (1) A Képviselő-testület tagja a Képviselő-testület ülésén, vagy az ülést megelőzően az Önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz.
(2) A kérdésre a megkérdezettnek a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg az öt percet. Amennyiben összetett problémafelvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján, tizenöt napon belül, írásban kell a választ megadni.
14. A tanácskozás rendje
37. § Az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeret legfeljebb 30 perc, a hozzászólások maximális időtartama 5 perc, ugyanazon témához ismételten hozzászólni legfeljebb háromszor lehet.
38. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a képviselő-testületi ülés levezető elnöke gondoskodik.
(2) A polgármester a képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására szólíthatja fel.
39. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
15. A jegyzőkönyv
40. § (1) A képviselő-testület üléséről 3 eredeti példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl a távol maradt képviselők nevét, a tanácskozási joggal megjelent résztvevők nevét, napirendenként az előadó nevét, felszólalásának jogcímét, a határozathozatal módját és érdemét, külön indítványra a kisebbségi véleményt, a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására, az elhangzott kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket, a lakosság részéről megjelent vendégek számát, és az önkormányzat pecsétjét.
(2) Az elkészült jegyzőkönyvet a képviselő-testület tagjainak és a tanácskozási joggal résztvevőknek elektronikus úton meg kell küldeni.
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, az előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv
a) első példányát évenkénti csoportosításban be kell köttetni, és a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal irattárában kell elhelyezni,
b) a második példánnyal az Mötv. 52. § (2) bekezdésében írtaknak megfelelően kell eljárni,
c) a harmadik példányt a Mányi Közös Önkormányzati Hivatalnál kell elhelyezni, és biztosítani a hozzáférhetőséget a képviselők és az érdeklődők számára.
16. A határozat
41. § (1) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, a meghozatal dátumával, a döntéshozó megjelölésével, valamint a határozat tárgyának megjelölésével kell ellátni, következő minta szerint:
„Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének Sorszám./év. (hó.nap.) önkormányzati határozata”, alatta a határozat tárgya.
(2) A képviselő-testületi határozatokról olyan sorszám szerinti nyilvántartást kell vezetni, amely alkalmas a gyors keresésre, ellenőrzésre.
42. § (1) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő nyolc napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős és az érintett személyeknek és szerveknek.
(2) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a képviselő-testület elé kell terjeszteni.
IV. Fejezet
A rendeletalkotás
17. A rendeletalkotás folyamata
43. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a témakör szerint illetékes bizottságok elnökei,
d) a képviselő-testület más tagja,
e) a nemzetiségi önkormányzatok elnökei,
f) a jegyző, valamint
g) a település azon társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői, akikkel az Önkormányzat együttműködési megállapodást kötött.
(2) A Képviselő-testület döntést hozhat a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is.
(3) Az Önkormányzati rendelet-tervezet elkészítéséhez külső segítséget is igénybe lehet venni.
(4) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;
b) a tervezetet megvitatás céljából a tárgya szerint illetékes bizottságok elé kell terjeszteni, amelyek azt megvitatják. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni;
c) a rendelet tervezetet, a bizottságok véleményével, a képviselő-testület elé
kell terjeszteni.
18. A rendelet
44. § (1) A rendelet hiteles, végleges szövegét a testületi ülés után kell összeállítani.
(2) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával kell ellátni a következő minta szerint: „Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének Sorszám./év. (hó.nap.) önkormányzati rendelete”, a rendelet címének a megjelölésével.
(3) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik. Kihirdetésnek a kifüggesztés napja minősül.
45. § (1) A rendeleteket nyilván kell tartani, és folyamatosan karbantartani. A hatályos rendeleteket évenkénti gyűjteményes formában kell őrizni.
(2) Az önkormányzati rendeleteket a Mányi Közös Önkormányzati Hivatalban, hozzáférhető helyen kell elhelyezni.
V. Fejezet
A Képviselő-testület
19. A települési képviselő
46. § A képviselő az Mötv.-ben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testület, illetve a bizottságok munkájában közreműködni, ennek során a testületi döntések előkészítésében, a különböző vizsgálatokban rész venni.
47. § A képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a képviselőt a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, és óvja a képviselő-testület, valamint annak szervei tekintélyét és hitelét.
20. A Képviselő-testület bizottságai
48. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Vagyonnyilatkozat tételi, Összeférhetetlenségi és Ügyrendi Bizottság, amely három tagból áll,
b) Gazdálkodási Bizottság, amely négy tagból áll,
c) Humánerőforrások Bizottság, amely öt tagból áll.
(2) A bizottságok összetételét a 2. függelék tartalmazza.
49. § A Képviselő-testület által a Humánerőforrások Bizottságra átruházott hatáskör a szociális tűzifa kérelmek elbírálása.
50. § Az állandó bizottságok feladatai:
a) A Vagyonnyilatkozat tételi, Összeférhetetlenségi és Ügyrendi Bizottság feladatai:
aa) öszeférhetetlenségi ügyek kivizsgálása, ezen ügyekben történő
döntéshozatal,
ab) figyelemmel kíséri a képviselő-testület, valamint bizottságainak
szabályszerű működését,
ac) a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, és hozzátartozóik
vagyonnyilatkozatának nyilvántartása és ellenőrzése.
b) A Gazdálkodási Bizottság előkészítő és véleményezési feladatokat lát el:
ba) a gazdasági program, és az éves költségvetés kialakításában,
tervezésében,
bb) a költségvetési koncepció, az éves költségvetési javaslat és a
végrehajtásról szóló féléves, háromnegyed éves tájékoztató, az
éves beszámoló tervezésénél,
bc) a hitelek felvételénél,
bd) a helyi adók megállapítására vonatkozó előterjesztések esetén,
be) a beruházások, felújítások, karbantartások esetében,
bf) a polgármester illetményének meghatározása ügyében,
bg) a munkahelyteremtés, megőrzés érdekében tett intézkedéseknél,
bh) a település infrastruktúrájának fejlesztése érdekében,
bi) a környezetvédelemi feladatok ellátása során,
bj) a turizmus és vállalkozásfejlesztés érdekében,
bk) a közbiztonság fejlesztése érdekében,
bl) az intézményfenntartás elősegítése érdekében.
c) A Humánerőforrások Bizottság ellátja 47. §-ban meghatározott, a képviselő-testület által átruházott szociális feladatokat, továbbá véleményező és előkészítő feladatokat lát el:
ca) az önkormányzati köznevelési intézmények felügyelete,
működésük gazdaságossá tétele és átalakításuk érdekében,
cb) az egészségügyi jellegű rendelet-, határozat- és szerződéstervezetek
esetében,
cc) a település egészségügyi ellátása ügyeiben,
cd) az egészségügyet érintő regionális döntésekben,
ce) a települési kultúra, a nemzetiségi és vallásügyekben,
cf) a települési sportügyekben és sportlétesítményekkel összefüggő
ügyekben,
cg) a civil kapcsolatokkal összefüggő ügyekben,
ch) a bűnmegelőzés érdekében,
ci) a nemzetiségi ügyekben.
51. § A bizottságok feladatkörének módosítását a képviselő-testület bármely tagja írásban indítványozhatja.
52. § (1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.
(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.
53. (1) A bizottságok elnökét, valamint képviselő és nem képviselő tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg.
(2) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
(3) A képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.
21. A bizottságok működése
54. § A Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
55. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző harmadik napon kézhez kapják az érdekeltek.
(2) A bizottságot hetedik napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több, mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester és a jegyző.
(4) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést. A bizottság döntéseiről csak annak elnöke adhat tájékoztatást.
56. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az ülésen kijelölt egy tagja írja alá.
(2) A bizottság döntéseiről nyilvántartást kell vezetni.
(3) A bizottság a tevékenységéről évenként beszámol a Képviselő-testületnek.
57. § A bizottság zárt ülést az Mötv. 46. (2) bekezdésében meghatározott eseteken tart.
VI. Fejezet
A tisztségviselők és a jegyző
22. A polgármester
58. § Mány Község Önkormányzata polgármestere tisztségét főállásban látja el.
59. § A polgármester az Mötv.-ben meghatározott hatáskörein túlmenően:
a) évi Kétmillió forint összeghatárig - az elfogadott költségvetésben meghatározott feladatokra - önállóan köthet szerződéseket;
b) dönt az előre nem látható, azonnali intézkedést igénylő esetekben, az éves költségvetési rendeletben meghatározott összegű költségvetési tartalék Egymillió forintig terjedő felhasználásáról, amelyről a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek,
c) ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat;
d) véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben;
e) nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek;
f) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról;
g) irányítja az önkormányzat nemzetközi tevékenységét,
h) első fokon eljár az önkormányzati hatósági ügyekben.
60. § (1) A polgármester – a 8. §-ban meghatározottak kivételével - átruházott hatáskörében dönt az önkormányzat éves költségvetésében meghatározott mértékű polgármesteri keret felhasználásáról, valamint az önkormányzati segély kérelmekről.
(2) Ha a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a 8. §-ban meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat.
(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a 8. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.
61. § A polgármester az önkormányzat székhelyén minden hónap első szerdáján 10 órától 12 óráig fogadónapot tart.
62. § Ha az alpolgármester a polgármester esetleges tisztségéről történő lemondása esetén akadályoztatva van, a polgármester, a képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatát a korelnöknek juttatja el, és munkakörét neki adja át.
23. Az alpolgármester
63. § Egy alpolgármestert kell választani a Képviselő-testület tagjai közül.
64. § Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
65. § Az alpolgármester
a) részt vesz a képviselő-testület és a polgármester döntéseinek előkészítésében,
b) közreműködik a képviselő-testület és annak bizottságai ülései előkészítésében,
c) szervezi a képviselő-testületi döntések végrehajtását, figyelemmel kíséri azokat,
d) kapcsolatot tart a lakossággal,
e) segíti a bizottságok, valamint a képviselők munkáját.
66. § Az alpolgármester minden hónap harmadik hetének szerdáján, 15 óra 30 perctől – a Mányi Közös Önkormányzati Hivatalon keresztül történt – előzetes egyeztetés alapján tart fogadónapot.
24. A polgármester helyettesítése
67. § (1) A polgármestert - akadályoztatása esetén - az alpolgármester helyettesíti.
(2) A polgármester tartós akadályoztatásának minősül:
a) harminc napot meghaladó betegség, külszolgálat;
b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés;
c) harminc napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
68. § Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén, a Polgármestert a Képviselő-testület korelnöke helyettesíti.
25. A jegyző
69. § (1) A jegyző jogszabálysértő döntések, működés jelzését szóban és írásban bármikor jogosult és köteles megtenni.
(2) A jegyző a jogszabálysértő döntések, működés jelzését először a polgármesternek köteles jelezni. Ha a jelzés ellenére a polgármester nem intézkedik, az alpolgármesternek, az ő intézkedésének elmaradása, illetve akadályoztatása esetén, a korelnöknek köteles jelezni.
70. § (1) Ha a jegyző a képviselő-testület, illetve bizottsága ülésén a jogszabálysértő döntés, működés miatt jelzéssel kíván élni, az ülés vezetőjének a szót soron kívül meg kell adnia.
(2) Ha a jegyző a jogszabálysértő döntést követően él jelzéssel, és kezdeményezi az újbóli szavazást, az ülés vezetője köteles a jelzéssel érintett témában ismételt szavazást elrendelni.
71. § A jegyző a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén, a Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatába foglaltaknak megfelelően tart fogadónapot.
VII. Fejezet
Mány Község Önkormányzata által létrehozott szervezetek, társulások
26. Mányi Közös Önkormányzati Hivatal
72. § Mány Község Önkormányzata hivatalának elnevezése: Mányi Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye: 2065 Mány, Rákóczi út 67., telephelye: Mányi Közös Önkormányzati Hivatal Óbarki Kirendeltsége, címe: 2063 Óbarok, Iskola u. 3.
73. § A Mányi Közös Önkormányzati Hivatal a jegyző által javasolt, a képviselő-testület által jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik, amely a hivatal feladatait és a belső szervezeti egységek, valamint a dolgozók közötti munkamegosztás részletes szabályait tartalmazza.
27. Önkormányzat társulásai
74. § (1) Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A társulások célja és rendeltetése:
a) tervek, fejlesztési koncepciók és programok egyeztetése;
b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása;
c) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása;
d) kötelező és önként vállalt feladatok közös ellátása.
(3) A koordináció főbb módszerei:
a) a társulási tanács,
b) a Polgármesterek, alpolgármesterek, szakmai tanácskozásai,
c) testületi ülések együttes tartása.
75. § Az önkormányzat részvételével működő társulások felsorolását a rendelet 3. függeléke tartalmazza.
VIII. Fejezet
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, közmeghallgatás, falugyűlés
28. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
76. § A helyi népszavazás, népi kezdeményezés szabályait a 6/1991. (VII.31.) önkormányzati rendelet határozza meg.
29. Közmeghallgatás
77. § A képviselő-testület legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;
b) a közmeghallgatás idejét, helyét és témáját, valamint más lakossági fórumok megtartásának tervét a képviselő-testület határozza meg, lehetőleg a munkatervének elfogadásakor;
c) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás üléstervével egyidejűleg terjeszti elő;
d) a közmeghallgatásra az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben máshol is sor kerülhet;
e) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről az önkormányzat székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell a lakosságot tájékoztatni, a rendezvény előtti hetedik napig.
78. § (1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(2) A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülés szabályait kell alkalmazni azzal a kitétellel, hogy a közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, vagy 15 napon belül, írásban kell választ adni.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadók.
30. A falugyűlés
79. § (1) A falugyűlés összehívásának szabályaira a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni, az e §-ba foglalt eltérésekkel.
(2) Ha a falugyűlésen szavazásra kerül sor, szavazásra a falugyűlésen megjelent választójogosultsággal rendelkező polgárok jogosultak.
(3) A falugyűlésen felmerült kérdés eldöntése nyílt szavazással történik, kivéve, ha a jelenlévők egyszerű többsége titkos szavazás elrendelését kéri.
(4) A szavazásra a képviselő-testület ülésén történő nyílt szavazására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
80. § A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testületi ülésen történő titkos szavazás szabályai az irányadók.
IX. Fejezet
Az önkormányzat vagyona és intézményei
31. Az önkormányzat vagyona
81. § Az önkormányzat törzsvagyonát és üzleti vagyonát Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról szóló 7/2012. (III.1.) önkormányzati rendelete határozza meg.
82. § (1) Az Önkormányzat vagyonának növelése érdekében részt vehet különböző gazdasági vállalkozásokban, de a gazdasági vállalkozásban való részvétel kérdésében történő képviselő-testületi döntést megelőzően gazdasági elemzést kell készíteni.
(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről – erre irányuló igény esetén – köteles tájékoztatni az állampolgárokat.
32. Az önkormányzat intézményei
83. § Az Önkormányzat által fenntartott intézmények felsorolását a 1. melléklet tartalmazza.
84. § Az önkormányzat intézményei jogállása – a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal kivételével - önállóan működő költségvetési szervek.
X. fejezet
Az önkormányzat nemzetiségekhez és a civil szervezetekhez fűződő viszonya,
a felterjesztés jog
33. A nemzetiségekkel kapcsolatos szabályok
85. § (1) A képviselő-testület a polgármesteren keresztül rendszeresen kapcsolatot tart a településen működő
a) települési nemzetiségi önkormányzattal,
b) nemzetiségi egyesülettel.
(2) A településen működő települési nemzetiségi önkormányzat, nemzetiségi egyesület (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) a nemzetiséget érintő, írásbeli javaslattal, kezdeményezéssel élhet, amelyet a képviselő-testület a következő ülésén köteles tárgyalni. A javaslatot, kezdeményezést polgármesteren keresztül kell a képviselő-testülethez eljuttatni.
86. § (1) Ha a nemzetiségi önkormányzatnak a képviselő-testület által tárgyalandó témában véleményezési, egyetértési joga van, az előterjesztést minden esetben meg kell küldeni a nemzetiségi önkormányzatnak olyan időpontban, hogy a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben meghatározott idő alatt a véleményezési egyetértési jogot gyakorolni tudja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott nyilatkozatát a nemzetiségi önkormányzat, a polgármesteren keresztül, írásban küldi meg a képviselő-testületnek.
87. § (1) Mány Község Önkormányzata Képviselő-testülete a jogszabályi előírások betartása érdekében együttműködési megállapodást köt a Mány község közigazgatási területén választott helyi nemzetiségi önkormányzatok képviselő-testületeivel.
(2) Mány Község Önkormányzata gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról. A nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a Mány község által alapított és működtetett Mányi Közös Önkormányzati Hivatal.
(3) Mány Község Önkormányzata a nemzetiségi önkormányzatok részére, nemzetiségi önkormányzati, testületi, tisztségviselői, képviselői feladataik ellátásához, működéséhez térítésmentesen biztosít helyiséget Mány Község Önkormányzata székhelyén. Mány Község Önkormányzata a helyiséghez kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket saját költségvetéséből fizeti. A helyiség címe: 2065 Mány, Rákóczi u. 67. irodahelyiség.
(4) Mány Község Önkormányzata a nemzetiségi önkormányzat részére, saját költségvetéséből vállalja az önkormányzat működéséhez (a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához) szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítását. A személyi feltételeket a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjén keresztül biztosítja, a:
a) a testületi ülések előkészítésével,
b) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítésével, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátásával,
c) a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátásával
d) a jegyző vagy annak – a jegyzővel azonos képesítési előírásoknak megfelelő – megbízottjának a részvételével.
88. § A Mányi Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi szervezete ellátja a nemzetiségi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási, valamint belső ellenőrzési feladatokat. A feladat ellátásával kapcsolatos jogosultságokat és kötelezettségeket a gazdálkodás rendjét szabályozó belső szabályzataiban a nemzetiségi önkormányzatra vonatkozóan elkülönülten szabályozza.
89. § A jegyző, vagy az általa megbízott személy a nemzetiségi önkormányzat költségvetési határozatának előkészítéséhez szükséges adatokat - a költségvetési törvényből adódó részletes információk rendelkezésre állását követően, haladéktalanul - közli a nemzetiségi önkormányzat elnökével. A Mányi Önkormányzati Közös Hivatal készíti el a nemzeti önkormányzat költségvetési előterjesztését és a határozat tervezetét.
90. § (1) A nemzetiségi önkormányzat nevében a nemzetiségi önkormányzat feladatainak ellátása során kötelezettséget vállalni kizárólag az elnök vagy az általa felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult. A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére a jegyző által írásban kijelölt, a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal állományába tartozó köztisztviselő, írásban jogosult, és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 54. és 55. §-a szerint kell eljárnia.
(2) A teljesítés igazolásával kapcsolatos feladatok elvégzésére jogosult a nemzetiségi önkormányzat kötelezettségvállalója, továbbá az általa írásban kijelölt személy.
(3) Az érvényesítést a jegyző által megbízott pénzügyi-számviteli szakképesítésű köztisztviselője végzi, aki az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 54. és 55. §-a szerint jár el.
(4) A nemzetiségi önkormányzatnál utalványozásra kizárólag az elnök, vagy az általa felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.
(5) Készpénz a házipénztárból akkor fizethető ki, ha a nemzetiségi önkormányzat elnöke a kifizetés teljesítéséhez szükséges dokumentumokat (szerződés, számla) bemutatja, és szándékát a pénzfelvételt legalább két nappal megelőzően a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal pénztári feladatokkal megbízott köztisztviselőjének jelzi. Készpénzes fizetési mód esetén az érvényesített pénztárbizonylatra rávezetett írásbeli rendelkezéssel kell utalványozni.
(6) A kötelezettségvállalásra, az utalványozásra, a pénzügyi ellenjegyzésre, az érvényesítésre és a teljesítés igazolásra jogosult személyek nevéről és aláírás mintájáról a Mányi Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet. A nyilvántartás vezetéséért a pénzügyi vezető felelős.
34. A civil szervezetekkel kapcsolatos szabályok
91. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.
(2) A képviselő-testület a polgármesteren keresztül rendszeresen kapcsolatot tart a településen működő civil szervezetekkel, amelyek a települést érintő, a írásbeli javaslattal, kezdeményezéssel élhetnek, amelyet a képviselő-testület a következő ülésén köteles tárgyalni. A javaslatot, kezdeményezést polgármesteren keresztül kell a képviselő-testülethez eljuttatni
92. § A civil szervezetek anyagi támogatásának feltételeit a helyi civil szervezetek támogatásáról szóló 4/2012. (II.9.) önkormányzati rendelet szabályozza.
35. Felterjesztési jog
93. § A Képviselő-testület - felterjesztési jogának gyakorlását megelőzően - köteles kikérni a tárgy szerint illetékes képviselő-testületi bizottságok véleményét.
XI. Fejezet
Záró rendelkezések
94. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1-én lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2011. (IV.15.) önkormányzati rendelet.
Ugron Zoltán Gábor |
dr. Majoros Ildikó |
polgármester |
jegyző |
...