Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21 /2013. (V.24.) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezéséről, a házszámozásról és Dunaújváros egyes városrészeinek elnevezéséről
Hatályos: 2013. 05. 25- 2018. 09. 21Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 21 /2013. (V.24.) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezéséről, a házszámozásról és Dunaújváros egyes városrészeinek elnevezéséről
2013-05-25-tól 2018-09-21-ig
Dunaújváros Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § E rendelet alkalmazásában:
1. Házszámozás: az adott közterületre néző, vagy bejáratával az adott közterületre
2. Közterület: az utca, út, útja, sétány, tér, körút, köz, sor, kert, liget, udvar, park elnevezések gyűjtőneve.
3. Közterületnév: közterületek megjelölésére szolgáló elnevezés, mely a földrajzi azonosítást, és a tájékozódást szolgálja.
4. Utcanévtábla: a közterületnevek fizikai megjelenítésére szolgáló eszköz.
nyíló ingatlanok sorszámozása.
5. Városrész: egy közterületnél nagyobb, de a település egészénél kisebb, történetileg kialakult és elkülönülő területrész, különösen a lakónegyedek, lakótelepek.
2. § (1) Minden közterületet el kell nevezni.
(2) Elágazó közterületeket áganként kell elnevezni.
(3) Ha a közterületet természetes személyről nevezik el, az csak a teljes családi és utónévvel (előtag, utótag) történhet, kivéve ha a névadó személy így is ismert vagy az elnevezés egy családról történik.
(4) Egy közterület elnevezés csak egyszer használható.
(5) Közterület neveként szám nem használható.
3. § (1) A közterület nevének meghatározásakor figyelemmel kell lenni:
a) a közérthetőségre,
b) a magyar nyelv szabályaira,
c) a helytörténeti sajátosságokra,
d) az elnevezés és a közterület összhangjára, és
e) arra, hogy az adott városrészben használt közterületek elnevezése azonos fogalmi körbe tartozzanak.
(2) Közterület elnevezését, elnevezés megváltoztatását - írásban, indokolással ellátva - bárki kezdeményezheti Dunaújváros Megyei Jogú Város Polgármesterénél (a továbbiakban: polgármester).
4. § Élő személyről közterületet nem lehet elnevezni.
5. § (1) Az újonnan kialakított közterület nevét, a lejegyzést követő 3 hónapon belül meg kell állapítani.
(2) Ha egy közterület városrendezés vagy beépítés következtében két vagy több részre tagozódik és egységes közterületként megszűnik, az elkülönült közterületrésznek az elkülönüléstől számított 3 hónapon belül más nevet kell megállapítani.
(3) A közterület megszűnésével a közterület neve is megszűnik.
(4) A megszűnt közterület-nevet a 6. § szerinti nyilvántartásban továbbra is fel kell tüntetni, jelölve a megszűnés okát és idejét.
(5) A közterület- és városrészneveket az elnevezéstől számított 15 éven belül nem lehet megváltoztatni.
6. § (1) A város közterületeinek és városrészeinek elnevezését jegyzékben és műszaki nyilvántartásban kell rögzíteni.
(2) A közterületek jegyzéke (a továbbiakban: utcajegyzék) tartalmazza:
a) a sorszámot,
b) a közterület nevét,
c) a közterület jellegét,
d) a postai irányítószámot, és
e) az elnevezés használatának kezdő időpontját.
(3) A közterületeket jegyzékébe vett közterületneveket és városrész-neveket teljes alakjukban kell használni.
(4) A műszaki nyilvántartás tartalmazza:
a) a település elnevezését,
b) a közterület nevét és jellegét,
c) az ingatlan házszámát,
d) az ingatlan helyrajzi számát.
(5) A műszaki nyilvántartáshoz térképet kell mellékelni, melyen fel kell tüntetni a közterületek elnevezését, az épületek körvonalát és a házszámozást.
(6) Az utcajegyzéket és a műszaki nyilvántartást a polgármesteri hivatal építéshatósági feladatokat ellátó szervezeti egysége vezeti.
7. § A várost ábrázoló térképek elkészítése során az utcajegyzék és a műszaki nyilvántartás adatai az irányadók.
8. § (1) Minden házszámnak valamely közterülethez kell tartoznia.
(2) A közterületek épületeinek számozása pozitív egész számokból képzett arab számmal történik.
(3) A vonalszerű közterületek esetében, a számozás irányába haladva a jobb oldalon a páros számokból, a bal oldalon a páratlan számokból kell megszakítás nélkül a házszámot képezni.
(4) A számozás a páratlan oldalon egyes számtól, a páros oldalon a kettes számtól kezdődően történik.
(5) A kizárólag egyik oldalon beépíthető közterületek telkei és a foltszerűen beépített területek folyamatos számozást kapnak.
(6) Amennyiben a közterületnek a nyilvántartásba vett házszámokkal rendelkező szakaszán:
a) telekalakítás,
b) beépítés, vagy
c) a házszámok egyéb okból történő rendezése miatt
a közterület, közterületszakasz jelentős részének átszámozására lenne szükség, - az átszámozás elkerülése érdekében - az érintett házszámot a latin „ábécé” kisbetűivel írt alátöréssel kell megkülönböztetni (1/a, 1/b, 1/c).
(7) A házszámozás folyamatosságát telekösszevonást követően is biztosítani kell.
(8) A házszámtáblákat jól látható helyen a házfalra, kerítésre kell elhelyezni.
(9) A házak számozásával kapcsolatos döntést Dunaújváros főépítészének javaslata alapján a polgármester hozza meg. A döntésről a Fejér Megyei Kormányhivatal Dunaújvárosi Járási Hivatalát (a továbbiakban: Járási Hivatal), a Magyar Posta Zrt-t, és valamennyi közüzemi szolgáltatót is értesíteni kell.
9. § (1) A közterületek elnevezését tartalmazó, a tájékozódást jól segítő táblákat (a továbbiakban: utcanévtábla) az utca kezdetén, végén és minden betorkolló utcánál is el kell helyezni.
(2) Az utcanév táblát elsősorban épületen, kerítésen, ezek hiányában külön tartószerkezeten - jól látható helyen - kell elhelyezni.
(3) Az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója az utcanévtábla kihelyezését és az ezzel járó munkálatokat tűrni köteles.
(4) Az utcanév táblának az utcajegyzékben szereplő elnevezéssel meg kell egyeznie.
(5) Az új közterület elnevezését tartalmazó utcanév táblát, valamint a közterület elnevezésének megváltoztatása után az új utcanév táblát az ingatlan-nyilvántartásba való átvezetést követő 3 hónapon belül kell kihelyezni az (1) bekezdésben írtaknak megfelelően.
(4) A közterületek elnevezésének megváltozását követően a régi utcanév táblát piros színű, átlós áthúzással kell jelölni. A régi elnevezést tartalmazó utcanév táblát a megszűnését követő 2 év elteltével lehet eltávolítani.
10. § (1) A kialakított közterületek elnevezésére és az utcajegyzékben szereplő elnevezés megváltoztatására vonatkozó javaslatot az Utcanév Munkacsoport (a továbbiakban: munkacsoport) e rendelet, valamint az irányadó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően készíti elő.
(2) A munkacsoport 5 főből - elnökből és tagokból - áll. A munkacsoport elnöke az Intercisa Múzem igazgatója.
(3) A munkacsoport tagjai:
1. Dunaújváros főépítésze,
2. a polgármester által delegált személy,
3. a kulturális ügyekért felelős bizottság elnöke,
4. a polgármesteri hivatal városüzemeltetési feladatokat ellátó szervezeti egységének vezetője.
(4) A munkacsoport elnökének és tagjainak jogai és kötelezettségei azonosak.
(5) A munkacsoport működési rendjét maga határozza meg.
11. § (1) A munkacsoport - a 3. §-ban foglaltakon túl - a névtani, stilisztikai, és művelődéstörténeti szempontok alapján, a helyrajzi viszonyokra figyelemmel tesz javaslatot a közterületek, városrészek elnevezésére.
(2) A munkacsoport elnöke tájékoztatást ad az önkormányzat vezető tisztségviselői (polgármester, alpolgármesterek, jegyző, aljegyző), továbbá az elnevezéssel érintett egyéni választókerületben megválasztott önkormányzati képviselő részére a munkacsoport javaslat-tervezetéről.
(3) Az új utca elnevezésével, és az utcanév-változással érintett lakosság számára a biztosítani kell a munkacsoport javaslat-tervezetének véleményezését. Ennek érdekében a munkacsoport legalább 15 napon keresztül Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata hivatalos weboldalán közérdekű hirdetményként egy alkalommal közzé teszi javaslatait.
(4) A beérkező észrevételeket, új javaslatokat a munkacsoport mérlegeli, majd ezt követően alakítja ki végső javaslatát, melyet a városüzemeltetési ügyekért felelős bizottság véleményének kikérését követően a polgármester terjeszt a Közgyűlése elé.
(5) A Közgyűlés hatáskörébe tartozik:
a) a városrésznév megállapítása, megváltoztatása,
b) közterületek elnevezése, az elnevezés megváltoztatása.
(6) A Közgyűlés döntéséről a Járási Hivatalt, a Magyar Posta Zrt-t, és valamennyi közüzemi szolgáltatót is értesíteni kell.
12. § A közterület elnevezésével és a közterület elnevezésének megváltoztatásával járó valamennyi költséget (utcanévtábla készítés, kihelyezés, munkacsoport működése) az önkormányzat viseli.
13. § A közterület elnevezéséről, a közterület elnevezésének megváltoztatásáról a helyben szokásos módon kell a lakosságot tájékoztatni. A tájékoztatást Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata hivatalos weboldalán közérdekű hirdetményként kell közzé tenni. A tájékoztatásnak a változással kapcsolatos lakossági teendőkre külön ki kell térnie.
14. § (1) Dunaújváros Megyei Jogú Város közigazgatási területén történetileg az alábbi elkülönült városrészek találhatók, amelyeknek elnevezése a következő:
1. Belváros,
2. Technikum,
3. Dózsa városrész,
4. Római városrész,
5. Béke városrész,
6. Barátság városrész,
7. Kertváros,
8. Újtelep,
9. Táborállás,
10. Pentele városrész,
11. Pálhalma,
12. Északi lakóterület.
(2) Az (1) bekezdés szerinti elnevezéseket a műszaki nyilvántartásban rögzíteni kell, a városról készülő térképeken pedig fel kell tüntetni.
15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.