Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete 23/2013. (VIII.29.) önkormányzati rendelete

az egészségügyi alapellátások körzeteiről

Hatályos: 2013. 09. 01- 2014. 03. 31


Hajdúsámson Város Önkormányzata Képviselő-testülete az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


  1. §

E rendelet célja, hogy megállapítsa Hajdúsámson Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén a háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi, valamint védőnői körzetek számát és az egyes körzetekhez tartozó területek elosztását.


  1. §

A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat közigazgatási területén egészségügyi alapellátást végző felnőtt háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi, területi védőnői, valamint iskola-egészségügyi ellátást biztosító orvosokra, védőnőkre, továbbá az alapellátáshoz kapcsolódó központi orvosi ügyeleti ellátásban közreműködőkre.

II. Fejezet

Az egészségügyi alapellátás körzetei


1. A háziorvosi és házi gyermekorvosi körzetek


3. §

(1) Az Önkormányzat közigazgatási területén három háziorvosi körzet működik területi ellátási kötelezettséggel.

(2) A háziorvosi körzetekhez tartozó közterületek lehatárolását az 1. számú melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat közigazgatási területén két házi gyermekorvosi körzet működik területi ellátási kötelezettséggel.

(4) A házi gyermekorvosi körzetekhez tartozó közterületek lehatárolását a 2. számú melléklet tartalmazza.


  1. Fogorvosi körzetek


4.§

(1) Az Önkormányzat közigazgatási területén két vegyes fogorvosi körzet működik területi ellátási kötelezettséggel.

(2) A fogorvosi körzetekhez tartozó közterületek lehatárolását a 3. számú melléklet tartalmazza.


3. Védőnői ellátás körzetei, valamint iskola-egészségügyi ellátás


5. §


(1) Az Önkormányzat közigazgatási területén hat védőnői körzet működik területi ellátási kötelezettséggel.

(2) A védőnői körzetekhez tartozó közterületek lehatárolását a 4. számú melléklet tartalmazza.


6. §

(1) Az iskola- és ifjúság-egészségügyi ellátásban hat védőnői körzet, valamint egy önálló iskolavédőnő működik közre.

(2) Az iskola-és ifjúság-egészségügyi ellátásban részt vevő védőnői körzetekhez tartozó iskolákat és óvodát az 5. számú melléklet tartalmazza.

(3) Az iskola- és ifjúság-egészségügyi ellátásban részt vevő orvosok és fogorvosok által ellátott iskolákat és óvodát a 6. számú melléklet tartalmazza.


4. Az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás


7. §


Az alapellátáshoz kapcsolódó központi ügyeleti ellátás rendjét a 7. számú melléklet tartalmazza.

  1. Fejezet

Záró rendelkezések


8. §


Ez a rendelet 2013. szeptember 1. napján lép hatályba.


9. §


E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:

31/2012. (XII. 20.) 16/2012. (VI. 28.), 14/2012. (VI. 15.), 33/2011. (XII. 28.), 23/2011. (IX. 29.), 18/2010. (VIII. 13.) 10/2010. (IV. 30.), 9/2006. (III. 3.), 28/2004. (VI.25.) önkormányzati rendelettel módosított 9/2002. (VI. 26.) önkormányzati rendelet.


Hajdúsámson, 2013. augusztus 29.




                        Bagolyné Szűcs Mariann                                      Hamza Gábor

                                     jegyző                                                          polgármester

E rendeletet a mai napon kihirdettem:

Hajdúsámson, 2013. augusztus 29.



Bagolyné Szűcs Mariann

              jegyző

1. sz. melléklet


1. sz. felnőtt háziorvosi körzet területe


  1. Bartók Béla u.

21. Mikszáth K. u.

  1. Béke u.

22. Mókus u

  1. Bocskai u.

23. Petőfi u.

  1. Csukás dűlő

24. Radnóti u.

  1. Damjanich u.

25. Rózsa u.

  1. Diósvári dűlő

26. Sámsonikert

  1. Domb u.

27. Szabadság tér

  1. Dózsa Gy. u.

28. Széchenyi u.

  1. Fecske u

29. Tiszti lakótelep

  1. Galamb u.

30. Toldi u

  1. Gólya

31. Újtelep u.

  1. Garai u.

32. Zrínyi u.

  1. Gyöngyvirág u.

33. Zsák u.

  1. Hadházi u.

34. Wesselényi u.

  1. Ibolya u.


  1. Jánostava dűlő


  1. Kiss u.


  1. Kiscsere dűlő


  1. Kossuth u.


  1. Malom u.



2. sz. felnőtt háziorvosi körzet területe


1. Ady Endre u.

22. Nefelejcs u.

2. Alsószállás dűlő

23. Rákóczi u.

3. Ág u.

24. Rét u.

4. Bodzás u.

25. Szabó Pál u.

5. Csillag u.

26. Szeder u.

6. Csire u.

27. Szegfű

7. Esze Tamás u.

28. Szondi u.

8. Görbe u

29. Táncsics M.  u.

9. Harangi u.

30. Vámospércsi u.

10. Hársfa u.

31. Váczi Mihály u.

11. Hunyadi u. u.

32. Veres Péter u.

12. Irinyi

33. Viola u.

13. Jókai u.

34. Virágos u.

14. József A. u.

35. Vörösmarty u.

15. Kertész u.

36. Zöldfa u.

16. Kölcsey u.


17. Kút u.


18. Liszt Ferenc u.


19. Martinka kert


20. Melegoldal dűlő


21. Nagyszőlőskert u.





3. sz. háziorvosi körzet területe


  1. Akácos u.

16. Kazinczy u.

  2. Alkotmány u.

17. Kinizsi Pál u.

  3. Arany János u.

18. Kőrösi Cs. S. u.

  4. Árpád út

19. Kunos Ignác u.

  5. Bethlen u.

20. Krúdy Gyula u.

  6. Bezerédi u.

21. Láng u.

  7. Buzogány

22. Liget tanya

  8. Csokonai u.

23. Mikótelek dűlő

  9. Dankó telep

24. Munkácsi M. u.

10. Edina u.

25. Nap u.

11. Epreskert u.

26. Nád u.

12. Fazekas Mihály u.

27. Szatmári u.

13. Fenyves u.

28. Szigligeti u.

14. Hajnal u.

29. Vasút tér

15. Haladás u.

30. Zsindely u.



2. sz. melléklet

1. sz. házi gyermekorvosi körzet területe


  1. Alkotmány u.

25. Kossuth u.

  2. Árpád u.

26. Krúdy Gyula u.

  3. Bartók Béla u.

27. Láng u.

  4. Bethlen u.

28. Liget tanya

  5. Bocskai u.

29. Mikszáth Kálmán u.

  6. Buzogány u.

30. Mikótelek dűlő

  7. Csokonai u.

31. Mókus

  8. Dankó telep

32. Munkácsi Mihály u.

  9.  Diósvári dűlő

33. Nád u.

10. Domb u.

34. Petőfi u.

11. Dózsa György u.

35. Radnóti u.

12. Edina u.

36. Rózsa u.

13. Epreskert u.

37. Sámsonikert

14. Fazekes Mihály u.

38. Szabadság tér

15. Fecske u.

39. Széchenyi u.

16. Galamb u.

40. Szigligeti u.

17. Gólya u.

41. Tiszti lakótelep

18. Garai u.

42. Toldi u.

19. Gyöngyvirág u.

43. Vasút tér

20. Hadházi u.

44. Wesselényi u.

21. Haladás u.

45. Zrínyi u.

22. Ibolya u.

46. Zsindely u.

23. Kazinczy u.


24. Kőrösi Cs. S. u.



2. sz. házi gyermekorvosi körzet területe


  1. Ady Endre u.

28. Kölcsey u.

  2. Akácos u.

29. Kunos Ignác u.

  3. Alsószállás dűlő

30. Kút u.

  4. Arany János u.

31. Liszt Ferenc u.

  5. Ág u.

32. Malom u.

  6. Bezerédi u.

33. Martinka

  7. Béke u.

34. Melegoldal tanya

  8. Bodzás u.

35. Nagyszőlőskert u.

  9. Csillag u.

36. Nap u.

10. Csire u.

37. Nefelejcs

11. Csukás dűlő

38. Rákóczi u.

12. Damjanich u.

39. Rét u.

13. Esze Tamás u.

40. Szabó Pál u.

14. Fenyves u.

41. Szatmári u.

15. Görbe u.

42. Szeder u.

16. Hajnal u.

43. Szegfű u.

17. Harangi u.

44. Szondi u.

18. Hársfa u.

45. Táncsics u.

19. Hunyadi u.

46. Újtelep u.

20. Irinyi u

47. Vámospércsi u.

21. Jánostava dűlő

48. Váczi Mihály u.

22. Jókai Mór u.

49. Veres Péter u.

23. József Attila u.

50. Viola u.

24. Kertész u.

51. Virágos u.

25. Kinizsi Pál u.

52. Vörösmarty u.

26. Kiss u.

53. Zöldfa u.

27. Kiscsere dűlő

54. Zsák u.


3. sz. melléklet


1. sz. fogorvosi körzet területe


  1. Ady Endre utca

53. Kölcsey utca

  1. Ág utca

54. Kőrösi Cs. S. u.

  1. Akácos utca

55. Krúdy Gy. u.

  1. Alkotmány utca

56. Kunos Ignácz u.

  1. Alsószállás dűlő

57. Kút utca

  1. Arany János utca

58. Láng utca

  1. Árpád út

59. Ligetdűlő

  1. Bartók Béla út

60. Liszt Ferenc utca

  1. Béke útja

61. Malom utca

  1. Bethlen utca

62. Martinka

  1. Bezerédi utca

63. Melegoldal tanya

  1. Bocskai utca

64. Mikótelek dűlő

  1. Bodzás utca

65. Mikszáth Kálmán utca

  1. Buzogány utca

66. Mókus utca

  1. Csillag utca

67. Munkácsy M. utca

  1. Csire utca

68. Nád utca

  1. Csokonai utca

69. Nagyszőlőskert út

  1. Csukásdűlő

70. Nap utca

  1. Damjanich utca

71. Nefelejcs utca

  1. Dankó telep

72. Petőfi út

  1. Diósváridűlő

73. Radnóti utca

  1. Domb utca

74. Rákóczi út

  1. Dózsa György út

75. Rét utca

  1. Edina utca

76. Rózsa utca

  1. Epreskert utca

77. Sámsonikert

  1. Esze Tamás utca

78. Szabadság tér

  1. Fazekas M. utca

79. Szabó Pál utca

  1. Fecske utca

80. Szatmári út

  1. Fenyves utca

81. Széchenyi I. utca

  1. Garai u.

82. Szeder utca

  1. Gál utca

83. Szegfű utca

  1. Galamb utca

84. Szigligeti utca

  1. Gólya utca

85. Szondi utca

  1. Görbe utca

86. Táncsics utca

  1. Gyöngyvirág utca

87. Tiszti-Lakótelep

  1. Hadházi út

88. Toldi utca

  1. Hajnal utca

89. Újtelep utca

  1. Haladás utca

90. Váci Mihály utca

  1. Harangi utca

91. Vámospércsi út

  1. Hársfa utca

92. Vasút tér

  1. Hunyadi utca

93. Vénkertdűlő

  1. Ibolya utca

94. Veres Péter utca

  1. Irinyi utca

95. Viola utca

  1. Jánostavadűlő

96. Virágos utca

  1. Jókai utca

97. Vörösmarty utca

  1. József Attila utca

98. Wesselényi utca

  1. Kazinczy utca

99. Zöldfa utca

  1. Kertész utca

100. Zrínyi utca

  1. Kinizsi Pál utca

101. Zsák utca

  1. Kiscseredűlő

102. Zsindely utca

  1. Kiss utca

      az utcák páros oldala

  1. Kossuth út





2. sz. fogorvosi körzet területe

  1. Ady Endre utca
  1. Kölcsey utca
  1. Ág utca
  1. Kőrösi Cs. S. utca
  1. Akácos utca
  1. Krúdy Gyula utca
  1. Alkotmány utca
  1. Kunos Ignácz utca
  1. Alsószállás dűlő
  1. Kút utca
  1. Arany János utca
  1. Láng utca
  1. Árpád út
  1. Ligetdűlő
  1. Bartók Béla út
  1. Liszt Ferenc utca
  1. Béke útja
  1. Malom utca
  1. Bethlen utca
  1. Martinka
  1. Bezerédi utca
  1. Melegoldal tanya
  1. Bocskai utca
  1. Mikótelek dűlő
  1. Bodzás utca
  1. Mikszáth K. utca
  1. Buzogány utca
  1. Mókus utca
  1. Csillag utca
  1. Munkácsy M.utca
  1. Csire utca
  1. Nád utca
  1. Csokonai utca
  1. Nagyszőlőskert út
  1. Csukásdűlő
  1. Nap utca
  1. Damjanich utca
  1. Nefelejcs utca
  1. Dankó telep
  1. Petőfi út
  1. Diósvári dűlő
  1. Radnóti utca
  1. Domb utca
  1. Rákóczi út
  1. Dózsa György út
  1. Rét utca
  1. Edina utca
  1. Rózsa utca
  1. Epreskert utca
  1. Sámsonikert
  1. Esze Tamás utca
  1. Szabadság tér
  1. Fazekas M. utca
  1. Szabó Pál utca
  1. Fecske utca
  1. Szatmári út
  1. Fenyves utca
  1. Széchenyi I.
  1. Garai u.
  1. Szeder utca
  1. Gál utca
  1. Szegfű utca
  1. Galamb utca
  1. Szigligeti utca
  1. Gólya utca
  1. Szondi utca
  1. Görbe utca
  1. Táncsics utca
  1. Gyöngyvirág utca
  1. Tiszti-Lakótelep
  1. Hadházi út
  1. Toldi utca
  1. 38.Hajnal utca
  1. Újtelep utca
  1. 39.Haladás utca
  1. Váci Mihály utca
  1. 40.Harangi utca
  1. Vámospércsi út
  1. Hársfa utca
  1. Vasút tér
  1. Hunyadi utca
  1. Vénkert dűlő
  1. Ibolya utca
  1. Veres Péter utca
  1. Irinyi utca
  1. Viola utca
  1. Jánostava dűlő
  1. Virágos utca
  1. Jókai utca
  1. Vörösmarty utca
  1. József Attila utca
  1. Wesselényi utca
  1. Kazinczy utca
  1. Zöldfa utca
  1. Kertész utca
  1. Zrínyi utca
  1. Kinizsi Pál utca
  1. Zsák utca
  1. Kiscseredűlő
  1. Zsindely utca
  1. Kiss utca

    az utcák páratlan oldala

  1. Kossuth út







4. sz. melléklet


1. sz. védőnői körzet területe


1. Bartók B. u.

21. Ibolya u.

2. Bocskai u.

22. Mikszáth K. u.

3. Diósvári u.

23. Mókus u.

4. Domb u.

24.  Petőfi S. u.

5. Dózsa Gy. u.

25. Radnóti u.

6. Galamb u.

26.  Rózsa u.

7. Garai u.

27. Széchenyi u.

8. Gólya u.

28. Tiszti lakótelep

9. Gyöngyvirág u.

29. Toldi u.

10. Fecske u.

30. Wesselényi u.

11. Hadházi u.

31. Zrínyi u.

12. S.kert, Egres u.

32. S.kert, Seregély u.

13. S.kert, Hangyás u.

33. S.kert, Sirály u.

14. S.kert, Holló u.

34. S.kert, Sóska u.

15. S.kert, Madár u.

35. S.kert, Sörte u.

16. S.kert, Halom u.

36. S.kert, Strázsa u.

17. S.kert, Mák u.

37. S.kert, Suba u.

18. S.kert, Mécses u.

38. S.kert, Sünös u.

19. S.kert, Nyicki u.

39. S.kert, Szellő u.

  1. S.kert, Selyem u.



2. sz. védőnői körzet területe:


1. Ady E. u.

19. Nefelejcs u.

2. Ág u.

20. Rákóczi u.

3. Bodzás u.

21. Rét u.

4. Béke u.

22. Szabó  P. u.

5. Damjanich u.

23. Szondi u.

6. Görbe u.

24. Szeder u.

7. Harangi u.

25. Szegfű u.

8. Hársfa u.

26. Újtelep u.

9. Hunyadi u.

27. Táncsics u.

10. Jánostava u.

28. Vámospércsi u.

11. József A. u.

29. Veres P. u. 

12. Jókai u.

30. Váci M. u.

13. Kiss u.

31. Vörösmarty M. u.

14. Kertész u.

32. Virágos u.

15. Kút u. 

33. Zöldfa u.

16. Liszt F. u .

34. Zsák u.

17. Malom u.,

35. Csillag u.

18. Nagyszőlőskert u.

36. Esze T. u.








3. sz. védőnői körzet területe:


1. Alkotmány u.

11. Liget tanya,

2. Árpád u.

12. Kazinczy u.

3. Bethlen u.

13. Kossuth u.,

4. Bezerédi u.

14. Krúdy u.,

5. Csokonai u.

15. Körösi Cs. S. u.

6. Fazekas M. u.

16. Mikótelek 

7. Edina u.

17. Munkácsy u.,

8. Epreskert u.,

18. Nap u.

9. Haladás u.

19. Szigligeti u.

10. Láng u.



4. sz. védőnői körzet területe:


1. Akácos u.

23. Martinka, Főző u.

2. Arany J. u.

24. Martinka, Harmathy út

3. Csire u.

25. Martinka, Homok u.

4. Hajnal u.

26. Martinka, Iskola u.

5. Irinyi u.

27. Martinka, Kastély u.

6. Kölcsey u.

28. Martinka, Nefelejcs u.

7. Kunos I. u.

29. Martinka, Nyugati u.

8. Kinizsi u.

30. Martinka, Orgona u.

9. Melegoldal

31. Martinka, Rét u.

10. Szatmári u.

32. Martinka, Rezeda u.

11. Viola u.

33.Martinka, Rigó utca

12. Martinka Avar u.

34. Martinka, Sámsoni út

13. Martinka, Bojtorján u.

35. Martinka, Sas u.

14. Martinka, Búzavirág u.

36. Martinka, Szondy u.

15. Martinka, Csemege u.

37. Martinka, Szőlős u.

16. Martinka, Darvas u.

38. Martinka,Török u.

17. Martinka, Debreceni út

39. Martinka, Vadvirág u.

18. Martinka, Diófa u.

40. Martinka, Vincellér u.

19. Martinka, Domb u.

41. Martinka,Vénkert dűlő

20. Martinka, Erdőalja u.


21.Martinka, Fagyal u.


22.Martinka, Fagyöngy u.













5. sz. védőnői körzet területe:

Sámsonkert


  1. Barackos u.

23. Meggyes u.

  1. Budaházi u.

24. Menta u.

  1. Csukás dűlő u.

25. Méhes u.

  1. Fő u.

26. Moha u.

  1. Hajdú u.

27. Művész u.

  1. Harmat u.

28. Pillangó u.

  1. Héja u.

29. Sáfrány u.

  1. Heveder u.

30. Sarjú u.

  1. Hímes u.

31. Sarok u.

  1. Hold u.

32. Sas u.

  1. Homok u.

33. Sáska u.

  1. Hordó u.

34. Sellő u.

  1. Hóvirág u.

35. Sikátor u.

  1. Husáng u.

36. Sima u.

  1. Huszár u.

37. Síp u.

  1. Könyök u.

38. Sólyom u.

  1. Körte u.

39. Sövény u.

  1. Maláta u.

40. Sújtás u.

  1. Mandula u.

41. Summás u.

  1. Málna u.

42. Szűcs u. (páratlan 1-99-ig, páros 2-128-ig) 

  1. Mályva u.

43. Véndiófa u.

  1. Márvány u.

























6. sz. védőnői körzet területe:


Sámsonkert


  1. Dombos
     u.
  1. Szánkó u.
  1. Háncs u.
  1. Szántó u.
  1. Hárs u.
  1. Száraz u.
  1. Lepke u.
  1. Szél u.
  1. Lugas u.
  1. Szélső u.
  1. Levél u.
  1. Széna u.
  1. Makkos u.
  1. Szép u.
  1. Magyar u.
  1. Szikes u.
  1. Ménes u.
  1. Szilfa u.
  1. Mese u.
  1. Szilva u.
  1. Mester u.
  1. Színes u.
  1. Mező u.
  1. Szivárvány u.
  1. Mézes u.
  1. Szőlő u.
  1. Mogyoró u.
  1. Szűcs u. (101-től és 130-tól végig),
  1. Mozaik u.
  1. Szív u.
  1. Muskátli u.
  1. Szüret u.
  1. Muskotály u.
  1. Zsombékos u.
  1. Salétrom u.


  1. Sárrét u.


  1. Szalma u.


  1. Szamóca u.


  1. Számadó u.




.


5. számú melléklet


Iskola-egészségügyi ellátás (védőnői)



1.) Önálló iskolavédőnő, és 1-5. számú védőnői körzetek:

            Eszterlánc Óvoda (Hajdúsámson, Kossuth u. 11-15.)


2.) Önálló iskolavédőnő:

            II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

            (Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)


3.) 6. számú védőnői körzet:

II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

            (Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)


            Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye

            (Hajdúsámson, Jókai u. 61., Hajdúsámson, Sámsonkert, Fő u. 41.



6. számú melléklet


Iskola-egészségügyi ellátás (gyermekorvosi, fogorvosi)



1.) 1. és 2. számú házi gyermekorvos:

            II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

            (Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)


2.) 1. számú házi gyermekorvosi

            Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye

            (Hajdúsámson, Sámsonkert, Fő u. 41.)


3.) 2. számú házi gyermekorvos:     

            Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye

            (Hajdúsámson, Jókai u. 61.)


4.) 1. és 2. számú fogorvos:

            1. II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

            (Hajdúsámson, Kossuth u. 2-8.)

            2. Csapókerti Általános Iskola Hajdúsámsoni Tagintézménye

            (Hajdúsámson, Jókai u. 61. és Hajdúsámson, Sámsonkert, Fő u. 41.)



7. sz. melléklet


HAJDÚSÁMSON KÖZPONTI ÜGYELET

(4251, Hajdúsámson, Hársfa u. 3-5.)

06-52/702-779















ÜGYELETI REND






























Jelen Ügyeleti Rend az 1997. évi CLIV. törvény 93. §, 94. §, 123. § és 152. §-a, és a 4/2000 EüM rendeletben foglaltak, valamint a 60/2003 az egészségügyi szolgáltatások szakmai minimumfeltételeiről szóló ESzCsM rendelet alapján készült.



Feladat elvégzésének részletes bemutatása



  1. Az ügyelet személyi és tárgyi feltételei


A központi ügyelet tárgyi feltételeit Hajdúsámson város önkormányzata biztosítja, az orvosi ügyeleti szolgálat szervezéséért és működéséért az ügyelet szakmai vezetője felelős.


  1. Az ügyelet időtartama


Az ügyelet

  • Munkanapokon (hétfőtől-péntekig 16.00-8.00-ig) 1 orvos (ambuláns és kijáró feladatkörben), 1 ügyeleti ápoló (ambuláns és diszpécser feladatkörben), 1 gépkocsivezető,
  • Munkaszüneti és ünnepnapokon (szombat, vasárnap és ünnepnapokon 08.00-08.00-ig) 1 orvos (ambuláns és kivonuló feladatkörben) 1 ügyeleti ápoló (ambuláns és diszpécser feladatkörben), 1 gépkocsivezető bevonásával működik és végzi el a felnőtt, ill. gyermek lakosok betegellátását az ambulancián és a beérkező igények szerint a beteg lakásán sürgősségi ellátás formájában.


A dolgozók kötelesek a jelzett kezdési időpontokra azonnali kivonulásra készen, kipihenten megjelenni. Az ügyeleti szolgálatban köteles minden dolgozó az egészségügyi ellátási feladatnak megfelelően, tisztán, rendezetten megjelenni. Szolgálati időszakban az ügyelet elhagyása csak hívás, területi betegellátás esetén engedélyezett!!


Az elvégzett munka igazolására a jelenléti ív szolgál. Munkába lépéskor és a szolgálat leadásakor a jelenléti ívet saját kezűleg ki kell tölteni és alá kell írni. Ennek ellenőrzése a diszpécser feladata; hó végi összesítését a telephelyvezető végzi. A jelenléti ívet előzetesen kitölteni, ill. arra utólagos bejegyzést tenni tilos. A munkabér számfejtése a jelenléti ív alapján történik.


  1. A betegellátás rendje


A szolgálati beosztást a telephelyvezető készíti el a szakmai vezető felügyelete mellett. Bármilyen csere csak a telephelyvezető/szakmai vezető tudtával és engedélyével történhet. Bármilyen akadályoztatás esetén a szolgálatot teljesíteni nem tudó dolgozó a lehető leghamarabb köteles a telephelyvezetőt/szakmai vezetőt értesíteni.


A terület fekvőbeteg ellátó gyógyintézeteivel és szakrendelőivel való szoros együttműködés, a szakmai protokollok, ill. helyi ellátási specialitások átvétele, kialakítása, alkalmazása közös érdek. Különösen nagy hangsúlyt kell fordítani a szív és érrendszeri betegségekre. Ezen szempontok figyelembe vételével született belső utasításokban, körlevelekben foglaltak betartása minden dolgozóra kötelező.

A Központi Orvosi Ügyelet alapvető célkitűzése a lakosság számára az adott körülmények között elérhető legmagasabb színvonalú alapellátási ügyeleti és sürgősségi ellátás biztosítása. Ehhez elengedhetetlen, hogy az ügyeletben dolgozó kollégák felnőtt és gyermek újraélesztésben, alapvető sürgősségi beavatkozásokban jártasak legyenek. Ennek elsajátítására és szinten tartására az Orvosi Ügyelet biztosít lehetőséget.


  1. Az ügyleti szolgálatot teljesítő személyzet feladatai:


4.1. Az ügyeleti szolgálatot teljesítő orvos feladatai:


A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja. Munkája során az orvosi szakma mindenkori szabályai szerint, a tevékenységét szabályozó jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelően jár el:


  • a szolgálat felvételekor az ügyeletes ápolóval és ügyeleti gépkocsivezetővel közösen a gyógyszer és eszközkészletet csekklista szerint átveszi, Ha olyan hiányosságot észlel, mely megítélése szerint a betegellátást akadályozza vagy lehetetlenné teszi, azt az Orvosi Ügyelet szakmai vezetője felé haladéktalanul jelenteni köteles. Pl.: Nincs használható EKG készülék.
  • orvosi ellátásban részesíti a rendelőben megjelent járó betegeket
  • hívásra lakáson vagy közterülten lévő fekvőbeteget vagy sérültet
  • a heti pihenő és munkaszüneti napokon biztosítja a folyamatos gyógykezelésre szoruló betegek orvosi ellátását (pl. injekciózás).


Gondoskodik:

  • a kórházi, szakorvosi ellátásra szoruló beteg beutalásáról,
  • szükség esetén a beteg kórházba szállításáról
  • hatósági megkeresésre vagy a sérült kérelmére orvosi látleletet készít és kiadja azt a hatóság kérésére vagy a külön jogszabályban foglalt térítési díj megfizetését követően a sérültnek
  • hatósági megkeresésre a betegnél (sérültnél) általános orvosi vizsgálatot végez, véralkohol vizsgálatra vért vesz,
  • rendkívüli esetben (tömeges sérülés, mérgezés, elemi csapás) a mentést megszervezi, és mindaddig irányítja, amíg a mentőszolgálat orvosa a helyszínen a mentés irányítását át nem veszi
  • ellátja a halottakkal kapcsolatos rendelkezésekben előírt feladatokat.


Kijáró ügyeletes orvosként a hívás beérkezése után a gépkocsivezetővel a megadott címre kivonul. A lakáson a beteget, ill. hozzátartozóit a beteg anamnéziséről, gyógyszerszedéséről, esetleg allergiáról, stb. kikérdezi, a szakma szabályai szerint megvizsgálja és amennyiben lehetséges, a szükséges helyszíni ellátásban részesíti. Amennyiben a beteget további ellátásra gyógyintézetbe utalja, rendelkezik a betegszállítás szakkíséreti igényéről és sürgősségéről. A mentő megérkezéséig ha „azonnalos” feladatot adott le, kötelessége a beteg mellett maradni és állapotát folyamatosan követni, állapotváltozás esetén a szükséges beavatkozásokat megtenni.


Ambuláns ügyeletes orvosként az ügyeleti helyen tartózkodik. A rendelőt felkereső betegeket az ügyeleti ápoló fogadja, az ügyeleti ápoló értesítése után azonnal megkezdi a szakma szabályainak megfelelő betegellátást, amely megegyezik a kivonuló ügyeletes orvos feladatainál leírtakkal. A váróban esetleg sürgősebb ellátást igénylő beteg jelentkezése esetén a betegellátás sorrendjét megváltoztathatja, illetve sürgős esetben ezt köteles megtenni.


Az ügyeletes orvos minden általa történt betegellátásról az ügyeletben működtetett számítógépes szoftver rendszeresen rögzíti a vizsgálat adatait, az ellátás időpontját, melyből a beteg egy nyomtatott példányt kap. A beteg lakásán történő betegellátás esetén az ügyeletes orvos köteles ambuláns lapot (C. 3410-5/r.sz.) két példányban kiállítani, melyből egy példányt megkap a beteg, a másik példányról az ápoló rögzíti a betegellátás tényét a számítógépes szoftverben.

Az orvos halottkémi intézkedéseinél köteles figyelembe venni a 34/1999(IX.24.) BM-EüM-IM együttes rendeletet a halottakkal kapcsolatos követendő eljárásról, ill. az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 217 §-át (ld. mellékelt)


A beteg kérésére az orvos az ügyeleten való megjelenésről, ellátásról külön igazolást ad. Az igazolás kiadásának ténye rögzítésre kerül a szolgálatban lévő ügyeleti ápoló által a betegforgalmi naplóban.

Gyógyintézeti továbbküldés javallásakor, annak megtagadása esetén ezt a tényt az ambuláns lapon rögzíteni kell, és a beteggel nyilatkozatot aláíratni.


Az ambuláns lapot a beteggel (akadályoztatása esetén hozzátartozóval) minden esetben alá kell íratni (két helyen), annak első példányát a beteg megkapja, ezzel kell szükség esetén családorvosához, szakrendelésre, gyógyintézeti kezelésre irányítani.


Gyógyintézetbe utaláskor az ellátó orvos köteles beutalót, mentőszállítás igénybevételekor mentési utalványt is kiállítani, minden iratot aláírással és körbélyegzővel ellátni.


Elvégzi a vizsgálatokkal kapcsolatos- a jogszabályok alapján előírt- orvosi adminisztrációs feladatokat, jelentéseket/kiértékeléseket, illetve vezeti ezen dokumentációkat az ügyeletes ápolóval közösen.


A nyilvántartások, az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelését és védelmét az 1997. évi XLVII. Törvénynek és a hozzá kapcsolódó 62/1997. NM rendeletnek megfelelően végzi.


Az ügyeleti ellátásra megbízott orvos közvetlen betegellátási tevékenységet végez. A megbízási szerződés feltétele a Megbízott érvényes orvosi szakmai felelősségbiztosítása, melynek fénymásolatát a szükséges egyéb dokumentumokkal (diploma, szakvizsga bizonyítvány, szakorvos jelöltként az előírt gyakorlati, törzsképzési idő teljesítésének igazolása) a Megbízó számára biztosítja.

Szakorvos jelöltként csak az végezhet önálló ügyeleti munkát, aki a 4/2000 EüM rendeletben előírt képzettséggel, illetve letöltött törzsképzési gyakorlattal rendelkezik, szakmai felügyelete biztosított, illetve ha a felügyelő orvos konzultáció céljából folyamatosan elérhető és szükség esetén az ügyelet telephelyén 1 órán belüli megjelenése biztosított.


4.2. Az ügyeleti szolgálatra beosztott egészségügyi szakdolgozó (ápoló vagy mentőtiszt) feladatai:


A belső szabályzatok (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja.

A szolgálat felvételekor az ügyeletes orvossal és ügyeletes gépkocsivezetővel közösen a gyógyszer és eszközkészletet csekklista szerint átveszi és ellenőrzi az egészségügyi felszerelés működőképességét, valamint az ügyeleti helyiséget. Ebben a tevékenységben az ügyeletes gépkocsivezetőnek kötelezően részt kell vennie, hiszen a helyszíni ellátás alkalmával ő biztosítja az orvos számára a megfelelő asszisztenciát. Az észlelt hiányosságokat a Telephelyvezetőnek jelenti. Ha megítélése alapján az észlelt hiányosság a betegellátást veszélyezteti, azt haladéktalanul köteles az Orvosi Ügyelet szakmai vezetőjének is jelenteni. Pl.: Nincs működőképes EKG készülék az Ügyeleten.


Az aktuális ügyeleti szolgálat során felhasznált gyógyszereket, eszközöket rögzíti.


Dátum feltüntetésével és telephelybélyegzővel hitelesíti az ambuláns betegforgalmi naplót.


Fogadja a telefonon beérkező hívásokat, melyeket napi bontásban, a szolgálat megkezdésekor a szolgálatban részt vevők nevének feltüntetésével számozott sorrendben, a betegforgalmi naplóban rögzít a szükséges adatokkal együtt. Ugyanitt rögzíti a csak telefonon történt tanácsadásokat is.


A hívás felvétele után riasztja a kivonuló orvost és gépkocsivezetőt, ellátja őket a szükséges információkkal. Ha az ügyeleti gépkocsi ellátást végez, akkor az ügyeleti gépkocsivezetőnek mobiltelefonon adja át a címet.


Az ügyeletben rendszeresített mobiltelefonok feltöltöttségéért felel, használatukért anyagilag is felelős.


Feladata a rendelőt felkereső betegek fogadása és behívása, a szükséges adatok rögzítése. Több beteg együttes jelentkezése esetén a szakmailag sürgősebb esetet kell először ellátni. A betegellátás sorrendjéről dönt, szükség esetén az ambuláns orvos bevonásával.


Az orvos utasításának megfelelően a betegvizsgálat és ellátás során kiemelt feladatai:

  • közreműködés EKG vizsgálat elvégzésében, segédkezés a betegellátásban,
  • az orvos által indikált injekciós készítmények muscularis, subcutan, intracutan beadása,
  • sebkötözés,
  • vérnyomásmérés,
  • azonnali ellátásra szoruló betegek ellátásának megkezdése az orvos távolléte esetén,
  • adminisztráció vezetése.


A térítésköteles szolgáltatásokról számlát állít ki. A telephelyvezető felé köteles a befolyt pénzösszegekkel, számlákkal elszámolni, a kiszámlázandó ellátásokról adatokat szolgáltatni.


Feladata a mentő, a rendőrség, illetve a hozzátartozói igény szerint a halottszállítás megrendelése.


Feladata az egészségügyi szolgálat, a tisztiorvosi szolgálat, mentőszolgálat, más hatóságok illetékesség szerinti azonnali tájékoztatása rendkívüli eseményekről, több személyt érintő járványról.


A betegforgalmi adatok folyamatos rendelkezésre állását biztosítja az egészségügyi szolgálatok felé.


Szolgálatának befejezéséig elvégzi a vizsgálatokkal kapcsolatos- a jogszabályok alapján előírt- adminisztrációs feladatokat.

A szolgálatra beosztott ügyeleti dolgozók megbetegedése, illetve bármilyen akadályoztatása esetén, valamint rendkívüli esemény kapcsán azonnal értesíti a telephelyvezetőt/szakmai vezetőt.


A nyilvántartások, az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelését és védelmét az 1997. évi XLVII. Törvénynek és a hozzá kapcsolódó 62/1997.NM rendeletnek megfelelően végzi.


A hatáskörébe tartozó egészségügyi/irodai felszerelést szakszerűen használja, a hiányt pótolja, a rendelő tisztaságáért és a rendjéért felel.


Az ügyeleti szakdolgozó, mentőtiszt, vagy mentőápoló végzettséggel esetkocsin eltöltött gyakorlattal, vagy szakápolói minősítéssel rendelkezzen.


4.3. Az ügyeleti gépkocsivezető feladata


A belső szabályzatok (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja.


Munkakezdéskor ellenőrzi a gépjármű sérülésmentességét, az eszközöket, felszereléseket és a jármű tisztaságát. A gépjármű átvétele a műszaki szemlelap kitöltésével, írásban történik. Ügyeleti gépkocsi esetében a gépkocsihoz tartozó egészségügyi felszerelés átvétele is a gépkocsivezető feladata, az egészségügyi felszerelést az ügyeletes orvossal és ügyeleti ápolóval közösen csekklista szerint átveszi, ellenőrzi. Nem csak az ápoló feladata a felszerelés ellenőrzése, hiszen a területi ellátásnál az ügyeleti gépkocsivezető végzi az asszisztensi feladatokat. Hiányosságról és sérülésről tájékoztatja az ügyeleti ápolót ill. a telephelyvezetőt. Amennyiben a gépkocsi műszaki állapotában a kivonulást veszélyeztető károsodást észlel, köteles azt azonnal a telephelyvezetőnek jelezni, aki a gépkocsi cseréjét megszervezi.


A telephellyel/ügyeleti ápolóval szükség esetén mobiltelefon segítségével tartja a kapcsolatot.


Kivonulás során segédkezik:

- a betegmozgatásban,

- az orvostechnikai eszközök használatában (vérnyomásmérő előkészítése, felhelyezése; injekció és infúzió előkészítése).

- adminisztrációban

- halott vizsgálatot követően az ambuláns naplóban rögzíti a család kérésének megfelelő szolgáltatót


Naponta ellenőrzi az előírások szerint a gépjárművet, annak műszaki felszereltségét; gondoskodik a fogyóeszközök pótlásáról, a gépjármű belső takarításáról és külső mosásáról. Rendszeresen ellenőrzi a gépjármű műszaki állapotát, szemlék és műszaki vizsgák idejét; észrevételeiről tájékoztatja a telephelyvezetőt.


Ügyeleti gépkocsi esetén rendszeresen ellenőrzi az ügyeleti táska tartalmát. Az ambuláns lapok alapján elhasznált gyógyszereket az ügyeleti ápoló által kiadottakkal pótolja.


Megkülönböztetett jelzés használatát „kék-lámpa” könyvben rögzíti és annak indokoltságát az orvossal igazoltatja.

A gépjármű mozgását, műszak végén történő leállítását gépjármű-menetlevélen rögzíti.

Az üzemanyag tankolás szükség esetén a megjelölt benzinkútnál történik. A tankolt üzemanyag mennyiséget a menetlevélen fel kell tüntetni. Pénteki szolgálat felvétel során a gépjárművet mindig tele tankkal kell műszakba állítani.


A hatáskörébe tartozó gépjárművet, a hozzá tartozó felszerelést szakszerűen használja. Anyagilag felelős a gépjárművek felszerelésének, a KRESZ-tartozékok, szerszámok meglétéért és állapotáért. A gépjárműben bekövetkezett kárért saját hibás káreseménynél a biztosító önrész mértékéig anyagilag felelős.


Kivonulás közben történt rendkívüli eseményről (pl. a gépkocsi meghibásodása, baleset, időjárási anomália; közlekedési anomália, stb.), mely a további betegellátást akadályozza, azonnal tájékoztatja az ügyeleti ápolót.

Rendkívüli esemény esetén az ügyeleti ápoló haladéktalanul tájékoztatja az alpolgármestert, továbbá az ügyeleti gépkocsivezető az ügyeleten elhelyezett hátsó kapu pótkulccsal, valamint gépkocsi pótkulcsával igénybe veszi az önkormányzat telephelyéről az önkormányzati gépjárművet azzal a feltétellel, hogy azt másnap reggel 8.15 óráig menetlevéllel együtt visszaadja használatra az önkormányzatnak.


Minden, a beteg egészségi állapotával kapcsolatos, valamint az egészségügyi szolgáltatás nyújtása során tudomására jutott adat és egyéb tény vonatkozásában, időbeli korlátozás nélkül titoktartási kötelezettség terheli, függetlenül attól, hogy az adatokat közvetlenül a betegtől, vizsgálata vagy gyógykezelése során, ill. közvetetten az egészségügyi dokumentációból vagy bármely más módon ismerte meg.


A gépkocsivezető szakmai feltétele, hogy PÁV-I. minősítéssel rendelkezzen, és roham- vagy esetkocsin eltöltött gyakorlattal, vagy szakápolói minősítéssel rendelkezzen.


  1. Váltás, adminisztráció


A szolgálatra beosztott ügyeleti dolgozó akadályoztatásakor köteles azonnal értesíteni a telephelyvezetőt, aki a helyettesítést megszervezi.


Kitöltendő dokumentumok, adminisztráció:


Ügyeleti Ápoló:                                                        Ügyeleti  Gépkocsivezető:

-ügyeleti helyszíni szemlelap                                                 -műszaki szemlelap „A”

-betegforgalmi napló                                                             -gépkocsi menetlevél

-ambuláns lap                                                                        -kéklámpa könyv

-számítógépes adatrögzítés                                                   - kábítószer füzet

-kábítószer nyílvántartás                                                        - csekklista

-halottas füzet

-csekklista


  1. Hívás:


A hívások felvétele, mely az ismert vezetékes telefonon történik (52/702-779), az ügyeleti ápoló feladata és felelőssége. A hívások regisztrálása a betegforgalmi naplóban történik a hívás idejének, a bejelentő nevének, telefonszámának, a beteg nevének, korának, lakcímének, a bejelentés tartalmának és a megtett intézkedésnek a rögzítésével. (pl. a cím mobil telefonon történt leadásának időpontja, az OMSZ-nak történt átadás időpontja és az OMSZ diszpécserének neve, az orvos indítási idejének időpontja stb.) Ha az ügyeleti gépkocsi ellátást végez, akkor a diszpécser az ügyeleti gépkocsivezetőnek mobiltelefonon adja át a címet, ezt az időt rögzítve a betegforgalmi naplóban, illetve az ügyeleti gépkocsivezető az ambuláns naplóban rögzíti a beteghez érkezés idejét.


A hívást felvevő ügyeleti ápoló köteles az ügyelet helyszínre küldése után párhuzamosan az OMSZ-ot haladéktalanul riasztani a következő esetekben, amennyiben a hívás az ügyeletre érkezik:

  • közterületi (utca, kereskedelmi egységek, munkahely, stb.) baleset, ill. rosszullét,
  • reanimáció,
  • szülés, fenyegető vetélés (terhes görcsöl, vérzik; veszélyeztetett terhesnek panasza van).


Az OMSZ riasztását nem a beteg vagy a bejelentő végzi, hanem az ügyeleti ápoló a megfelelő adminisztráció elvégzése és a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett, a 104-es telefonszámon.

Amennyiben az OMSZ szolgálatvezetője bármely okból (pl.: kocsi hiány) kéri a szolgálat kivonulását, akár a fentiek, akár bármely más esetben, azt haladéktalanul meg kell kezdeni


Azonnali hívásnak (A) minősül:

  • lakáson hirtelen kialakult életveszély (mérgezés, égés, baleset, öngyilkosság, keringés és légzésmegállással járó rosszullétek),
  • eszméletlen állapot,
  • fulladó beteg,
  • hirtelen kialakuló mellkasi fájdalom,
  • szorító mellkasi fájdalom, melyhez verejtékezés társul,
  • Hirtelen jelentkező panaszok,
  • stroke,
  • vérzés (haematemesis, melaena, nőgyógyászati eredetű vérzés, erős vérzéssel járó sérülés,
  • erős, hirtelen kialakuló fájdalom (hasi-, fej-, végtagfájdalom, epegörcs, vesegörcs)
  • traumás sérülés,
  • magas vérnyomás,
  • csillapíthatatlan orrvérzés,
  • tudatzavar.

Egyszerű hívásnak (E) minősül:

  • lázas beteg,
  • több napos panaszok,
  • több órás/napos sérülések,
  • stb.


  1. Kivonulás


A kivonuló ügyeletes orvos köteles minden olyan eseményhez kivonulni a beteg lakására, amikor a bejelentés alapján nyilvánvaló, hogy a beteg az ügyeletet felkeresni állapota miatt nem képes.

Ilyenek pl.:

  • hirtelen rosszullét,
  • különböző eredetű görcsroham,
  • csillapíthatatlan lázas állapot,
  • mellkasi fájdalom, nehézlégzés,
  • halott vizsgálat- a családorvos rendelési idején kívül.


Az azonnali (A) hívásokhoz az orvost azonnal indítani kell.


Az egyszerű hívásokhoz (E) a sürgősség sorrendjét figyelembe véve maximum 30 percen belül kell indítani, ill. továbbítani az ügyeletet. Abban az esetben, ha az ügyeleti gépkocsi rendelkezésre áll, az egyszerű hívások esetén is azonnal indítani kell.


Több beteg együttes jelentkezése esetén a szakmailag sürgősebb esetet kell először ellátni, amiről az ügyeleti ápoló dönt, szükség esetén az ügyeletes orvos bevonásával.


  1. Betegszállítás igénybevétele


Amennyiben a beteg állapota további obszervációt és/vagy kezelést igényel, a beteget az orvos a megfelelő kórházi osztályra utalja. A betegszállítási igényt amennyiben azonnalos vagy két órás feladatról van szó az Országos Mentőszolgálat felé kell jelenteni. Amennyiben három órás vagy azon túli feladatról van szó az illetékes Betegszállítási Szolgáltatónak kell a feladatot jelenteni. Halott szállítás esetén a hozzátartozó által megjelölt szolgáltató értesítendő.


  1. Az ügyeleti munka ellenőrzése


9.1. A telephelyvezető feladata


A telephelyvezető felel a telephely törvényes működésének biztosításáért. A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja és betartatja. Felelős az ügyeleti helyiségek rendjének megtartásáért, az ügyeleti munkáért, a raktáron tárolt gyógyszerekért és szükséges anyagokért, a szakdolgozók betanulásáért.


A szakdolgozók beosztását elkészíti, folyamatosan ellenőrzi a jelenléti ív vezetését, hónap végén összesíti és elszámolja a teljesített órákat.


A szolgálatra beosztott szakdolgozó akadályoztatása esetén feladata a helyettesítés megszervezése, illetve a behívható szakdolgozó értesítése.


Havonta összesíti a fogyott gyógyszereket, anyagokat és a szükségletnek megfelelően a havi megrendelést a működtető felé megteszi. Felelős az ügyelet részére a szükséges anyagok biztosításáért a raktárkészletből, illetve azok előírás szerinti nyilvántartásáért.


Az ügyelet munkájával kapcsolatos, külső fél részéről érkező észrevételeket a szakmai vezetővel közösen kivizsgálja, intézkedési javaslatot tesz a Polgármesternek.


9.2. A szakmai vezető feladata

A szakmai vezető felelős a telephely orvos-szakmai felügyeletéért, az orvos csapat szervezéséért, a telephely orvosainak toborzásáért, az orvosi beosztás felügyeletéért.


A belső szabályzatokat (ügyeleti rend, minőségügyi kézikönyv, körlevelek) betartja és betartatja. Az ellátás minőségének biztosításának érdekében az ambuláns lapokat rendszeresen, a betegellátást szúrópróbaszerűen ellenőrzi. Az ügyeleti ellátás ellenőrzése során tett észrevételeit az ellenőrzési naplóba írja, valamint a dolgozók tudomására hozza. Amennyiben hiányosságot észlel, azt az érintett dolgozóval megbeszéli, az eset súlyosságától függően megteszi a szükséges intézkedéseket.


Az ügyelet munkájával kapcsolatos, külső fél részéről érkező észrevételeket a telephelyvezetővel közösen kivizsgálja, intézkedési javaslatot tesz a Polgármesternek.


Az ügyelet szakmai vezetője a kivonulást, betegellátást és eszközfelhasználást igazolja és havonta az önkormányzat részére beszámolót készít a tárgy hónapot követő hó 5. napjáig, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi-Gazdasági Irodájára nyújt be.


  1. Szakmai továbbképzés rendszere


Továbbképzésen minden munkatársnak kötelező a megjelenés. A továbbképzések kiterjednek többek között a reanimatiora, a sürgősségi kórfolyamatokra, az ügyeleti hívások elemzésére, a gyógyszer változások figyelemmel kísérésére. Kiemelten nagy súlyt fektetünk a beteg-elégedettség vizsgálatára, amelyet rendszeresen kiértékelünk és felülvizsgálunk.



  1. Mobiltelefonok használata


Az ügyeleten rendszeresített mobiltelefon használatáért az ügyeleti ápoló, az ügyeleti gépkocsin rendszeresített mobiltelefon használatáért a gépkocsivezető felelős. Mindkettőjüket anyagi felelősség terheli. Betegellátás közbeni mobiltelefon használat a betegjogok figyelembe vételével a betegellátás zavartalan biztosításának érdekében a szükséges minimális szintre korlátozandó.


  1. A dolgozók jelentési kötelezettsége


Az ügyeleti rend betartását első fokon a telephelyvezető és a szakmai vezető, másodfokon a Polgármester ellenőrzi.

Bármilyen rendkívüli eseményt azonnal jelenteni kell a telephelyvezetőnek/szakmai vezetőnek. Rendkívüli eseménynek minősül pl. baleset, a gépkocsi meghibásodása, időjárási anomália, közlekedési anomália, betegség, stb. Kivonulás közben történt rendkívüli eseményről, mely a további betegellátást akadályozza, az ügyeleti ápolót kell azonnal tájékoztatni, aki megteszi a szükséges intézkedéseket.


  1. Titoktartás, betegjogok érvényesítésének szabályai


Az egészségügyi dolgozót, így minden dolgozóját, valamint az egészségügyi szolgáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló más személyt minden, a beteg egészségi állapotával kapcsolatos, valamint az egészségügyi szolgáltatás nyújtása során tudomására jutott adat és egyéb tény vonatkozásában, időbeli korlátozás nélkül titoktartási kötelezettség terhel, függetlenül attól, hogy az adatokat közvetlenül a betegtől, vizsgálata vagy gyógykezelése során, ill. közvetetten az egészségügyi dokumentációból, vagy bármely más módon ismerte meg.


A titoktartási kötelezettség nem vonatkozik arra az esetre, ha ez alól a beteg felmentést adott vagy jogszabály az adat szolgáltatásának kötelezettségét írja elő.

Alkalmazandó jogszabályok:

Egészségügyi törvény CLIV. 25. § (titoktartás)

Egészségügyi törvény CLIV. 28-33. § (betegjogok érvényesítésének szabályai),

1997. évi XLVII. tv.,

62/1997. NM rendelet

Adatszolgáltatásra csak az ügyvezető által kijelölt személy jogosult.


  1. Felszerelés, gyógyszer, kötszer-felhasználás rendje


Az ambulancia felszereléséért a telephelyvezető ill. a szolgálatot teljesítő személyzet a felelős. Az ügyeleti személyzet az ügyeleti szolgálat megkezdésekor csekklista szerint átveszi a munkához szükséges műszereket, gyógyszereket, hivatalos papírokat, pecsétet. Az ügyeleti gépkocsi felszereléséért a gépkocsivezető a felelős. Az ügyeleti táska feltöltése az ambuláns napló alapján elhasznált gyógyszerekkel az ügyeleti gépkocsivezető feladata, melyhez az ügyeleti ápoló adja ki a szükséges gyógyszereket.


A sürgősségi ellátásban használt gyógyszerek rendszeresen felülvizsgálatra kerülnek, szükség szerint azok új gyógyszerekkel kiegészülnek. Ezen változásokat az ügyeletben dolgozó munkatársakkal körlevél formájában, ill. az idevonatkozó jogszabályok kifüggesztésével ismerteti.


Gyógyszer, kötszer rendelése havonta, irodaszer rendelés három havonta történik, az előző havi felhasználás, valamint a várható igények alapján.

A megrendelést a telephelyvezető állítja össze és az Önkormányzathoz juttatja el. A megrendelt mennyiséget szintén ő veszi át. A gyógyszer és kötszer készlet kizárólag az ügyeleti ellátást szolgálja, a telephelyvezető felel a készletért, a havi felhasználásról kimutatást készít.


  1. A helyiségek rendje


Az ügyeleti helyiségek rendjéért, tisztaságáért a szolgálatot teljesítő ügyeleti ápoló a felelős. Az ügyeleti helyiségekben csak a szolgálatra beosztott dolgozók, valamint az ellenőrzésükre jogosult személyek tartózkodhatnak. A szolgálatra beosztott dolgozók kötelesek maguk körül rendet és tisztaságot tartani. Dohányozni csak az arra kijelölt helyen szabad.


  1. Fizetőköteles ellátások


Véralkohol-vizsgálat: A jogszabályban meghatározott térítés ellenében történik, általában az intézkedő rendőr vagy az állampolgár kérésére. Az intézkedő rendőr aláírással és pecséttel ellátott vizsgálatkérő lappal igazolja a vizsgálati igényt. Az elvégzett véralkohol-vizsgálatról ambuláns lap készül, melynek másodpéldányát az intézkedő rendőrnek kell átadni. Az ambuláns lap első példányához csatolni kell a vizsgálatkérő lapot, melynek a havi rendszerességű elszámolásáról a telephelyvezető gondoskodik.


Látlelet: A jogszabályban meghatározott összegű térítés ellenében végzett vizsgálat. A látleletet akkor is el kell készíteni, ha az állampolgár a helyszínen nem tud fizetni, ebben az esetben számára a leletet csak akkor lehet később kiadni, ha a beteg készpénzben az összeget kifizeti vagy feladóvevénnyel igazolja az összeg postára adását. Ebben az esetben a csekket a látlelet másolatához mellékelni kell. Helyszíni készpénzfizetés esetén az ügyeleti ápoló természetesen számlát köteles kiállítani.

Amennyiben a látlelet elkészítését az intézkedő rendőr kéri, az aláírással és pecséttel ellátott vizsgálatkérő lappal igazolja a vizsgálati igényt.

Az elvégzett vizsgálatról ambuláns lap készül, melynek másodpéldányát az intézkedő rendőrnek kell átadni. Az ambuláns lap példányához csatolni kell a vizsgálatkérő lapot, melynek a központban történő havi rendszerességű elszámolásáról a telephelyvezető gondoskodik.


Külföldi állampolgárok sürgősségi ellátása: Térítésmentesen kell ellátni a magyar és külföldi, TAJ kártyával és Hajdúsámson területén bejelentett lakással rendelkező betegeket és azokat, akik lakáson vendégként tartózkodnak.

A Népjóléti Miniszter 407/1998. rendelete alapján hazánkkal államközi szerződéssel rendelkező országok állampolgárai is jogosultak ingyenes sürgősségi ellátásra, mely sürgősségi ellátás a feltétlenül szükséges mértékig tart.


Az alábbi országok állampolgárai jogosultak térítésmentes sürgősségi ellátásra:


Angola, Örményország, Azerbajdzsán, Bosznia-Hercegovina, Belorusszia, Bulgária, Cseh Köztársaság, Horvátország, Kuba, Finnország, Nagy-Britannia, Grúzia, Irak, Jordánia, Kazahsztán, Észak-Korea, Kuwait, Kirgízia, Moldávia, Mongólia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Orosz Föderáció, Szlovénia, Szlovákia, Tádzsikisztán, Türkmenisztán, Ukrajna, Üzbegisztán, Jugoszlávia, Szerbia és Montenegro.

A fentieken kívüli országok állampolgárai a sürgősségi ellátásért is a Központi Ügyelet mindenkori árlistája szerinti térítést kötelesek fizetni. Az ellátás előtt a beteget az ellátás díjáról tájékoztatni kell, a szolgáltatásról számlát kell kiállítani. Ugyanezen rendelkezés vonatkozik az államközi szerződéssel rendelkező külföldi állampolgárok nem sürgősségi ellátására is. Az állampolgárságot minden esetben útlevéllel igazoltatni kell, az útlevél számát az ambuláns lapon és a számlán is fel kell tüntetni. A fizetőköteles ellátásokról a telephelyvezető havi összesítésben minden hónap elején a számlamásolatokkal együtt az ügyvezetőnek elszámol.



Hajdúsámson, 2013. augusztus 29.