Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (XII. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 03. 07Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (XII. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (1) a) pontja, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. §. (3) bekezdésében, valamint a 37. §. (1) bekezdés d.) pontjában, a 48. §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény II. fejezetében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
A RENDELET HATÁLYA
1. § (1) E rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) által szabályozott szociális ellátások igénylésére, megállapítására, megszüntetésére és az ezzel kapcsolatos ügyintézésre, az ügyviteli feladatok ellátására terjed ki Sarkad város közigazgatási területén:
II.
A SZOCIÁLIS ÜGYEKBEN ELJÁRÓ ÖNKORMÁNYZATI SZERVEK
2. § (1) A Képviselő-testület a Polgármester hatáskörébe utalja az alábbi önkormányzati hatósági ügyek intézését:
a) a méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása
b) az önkormányzati segélyre való jogosultság megállapítása
(2) Sarkad Város Önkormányzata az alapellátás, valamint a szakosított ellátások körébe tartozó személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátási formák közül a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Központ útján látja el az alábbi feladatokat:
3. § (1) A helyi szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósítását, végrehajtását a helyi szociálpolitikai kerekasztal kíséri figyelemmel.
(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai:
4. § Az átruházott hatáskörök vonatkozásában a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül fellebbezést lehet benyújtani a Képviselő-testülethez.
III.
SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBENI ELLÁTÁSOK
5. § .
(1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az Sztv-ben meghatározott jogosultsági feltételeken túl az ellátásra való jogosultság kezdő napján
a) legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy munkaképességét legalább 40 %-ban elvesztette és erről az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetnek (továbbiakban: szakértői bizottság) az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét csatolja, vagy
b) pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza vagy kizárja, és erről szakorvosi véleményt csatol, vagy
c) várandós anya, ha a méhmagzat legalább 91 napos és erről csatolja a szülész szakorvos által, a magzat fogantatásának vélt időpontjáról kiadott igazolását, vagy
d) közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább 2 alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott
rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2) Amennyiben az 5. §. (1) bekezdése szerinti valamely feltétel az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítását követően következik be, a bérpótló juttatásra jogosult személy köteles a feltétel bekövetkezését követő 15 napon belül bejelenteni a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályához.
6. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központtal.
a) Az együttműködési kötelezettség eljárási szabályai, tartalma:
7. § .
(1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a foglalkoztatást helyettesítő támogatás egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy (a továbbiakban: foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult) köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.
(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultnak a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel a közterület felől kívül határos terület, járda tisztán tartása, valamint az ingatlan higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettségeket kell teljesítenie.
(3) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy által életvitelszerűen lakott lakást vagy házat abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha a lakás, vagy lakóház állagának megóvása érdekében az adott helyzetben elvárható karbantartási munkák elvégzésre kerülnek (pl. omló vakolat kijavítása, tetőcserepek lehullásának megakadályozása, festés, mázolás, tisztasági meszelés megfelelő időben való elvégzése).
(4) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvarát, kertjét, az ingatlannal határos közterületet abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha
a) a fűfélék magassága nem haladja meg a 20 cm-t,
b) a művelésre alkalmas - nem parkosított földterületen zöldség, gyümölcs, vagy az állatok takarmányozására szánt növényeket termesztenek,
c) a háziállatok tartására olyan kialakított hely áll rendelkezésre, amely megakadályozza az állatok elkóborlását és a tisztasága is megfelelő, továbbá az állatok takarmánya a takarmány jellegének megfelelő formában van tárolva és a keletkezett trágya és trágyalé kezelése a higiéniai szempontoknak megfelel,
d) a rágcsálók elszaporodásának megakadályozása érdekében szükség szerint a rágcsálóirtást elvégzik,
e) nincs a heti hulladékszállításra szerződött edényzet /110 literes kuka/ kétszeres űrtartalmánál több – felhalmozott – háztartási, vagy egyéb hulladék,
f) a tüzelőnek való rendezett formában van felhalmozva,
g) amennyiben a lakóház komfortnélküli (nincs WC), akkor a higiéniai szempontoknak is megfelelő árnyékszék van,
h) téli időszakban a járda ingatlan előtti szakasza állandóan jég és hó mentesen van tartva,
i) a ház előtti csapadékvíz elvezető rendszer tiszta, szemétmentes, a csapadékvíz lefolyását semmi nem akadályozza,
j) a ház előtti növényzet nem akadályozza a forgalmat, és a kilátást az úttestre
(5) A (3) és (4) bekezdésben felsoroltak ellenőrzésére szúrópróbaszerűen, bejelentés, vagy hivatalos tudomásszerzés útján szerzett információ alapján helyszíni ellenőrzés formájában kerül sor. Az ellenőrzést – a jegyző megbízása alapján – a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályának és a Műszaki és Beruházási Osztályának osztályvezetője által kijelölt köztisztviselő végzi. Az ellenőrzés tapasztalatait minden esetben jegyzőkönyvbe kell rögzíteni, a kifogásolt állapotról - amennyiben lehetséges - fényképfelvételt kell készíteni és azt a jegyzőkönyvhöz mellékelni, a jegyzőkönyvet pedig az ellenőrzött személy aktív korú ellátásra való jogosultságát megállapító ügyében keletkezett ügyiratához kell csatolni.
(6) Ha a helyszíni ellenőrzés alapján megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a kérelmezőt, illetve a jogosultat annak teljesítésére megfelelő, de legalább ötnapos határidő kitűzésével a jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – felszólítja.
8. § (1) A Polgármester a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére, elsősorban az Sztv. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben, valamint rászorultságára tekintettel a gyermekek és fiatal felnőttek részére önkormányzati segély nyújt.
(2) Önkormányzati segélyben részesíthető, akinek családjában az egy főre jutó havi átlagjövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át.
9. § (1) Az önkormányzat hatáskörére és illetékességére való tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak eseti segélyt és a hajléktalan személynek szállást biztosítani akkor, ha ennek hiányában a késedelem a rászorulónak, illetve a hajléktalannak testi épségét, életét veszélyeztetné.
(2) Az ellátást biztosító ideiglenes intézkedésről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet. Az értesítéssel egyidejűleg követelheti a kifizetett átmeneti segély megtérítését.
10. § (1) Az átmeneti segélyt elsősorban természetben nyújtott szociális ellátás formájában kell nyújtani.
(2) A természetbeni ellátásként nyújtott önkormányzati segély formái:
a) A Közétkeztetési Intézménynél igénybe vehető meleg étel
b) Gyógyszerköltség támogatás
c) Napközi térítési díj
d) Tüzelőanyag
(3) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.
(4) A természetbeni ellátásként nyújtott önkormányzati segély szolgáltatók felé való elszámolása és kifizetése az önkormányzatnak a szolgáltatókkal kötött külön megállapodása alapján történik.
(5) Az önkormányzati segély kifizetéséről pénztári kifizetést követően azonnal vagy legkésőbb 1 munkanapon belül, egyéb esetben a megállapítást követő 15 napon belül a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Terv Osztálya gondoskodik.
11. § .
(1) Közköltségen történő eltemettetés esetén a Polgármester
a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy
b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.
(2) A Polgármester a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, ha az elhunyt utáni hagyaték értéke kevesebb a köztemetés költségénél vagy nincs hagyaték és az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
12. § (1) Méltányosságból közgyógyellátásra tarthat igényt az a személy:
a) akinek tartós gyógykezelése azt indokolja,
b) akinek a Békés Megyei Egészségbiztosítási Pénztár által elismert havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri, vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át,
c)a családban az egy főre jutó havi jövedelem a b.) pontban említett nyugdíjminimum 200 %-a, egyedül élő esetében 250 %-a alatt van.
(2) Méltányosságból közgyógyellátásra nem tarthat igényt az a kérelmező, aki tartási vagy öröklési szerződéssel rendelkezik.
IV.
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
13. § (1) Az ellátások formái:
14. § (1) A családsegítés az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, személyek mentális és szociális ellátása.
(2) A családsegítő csoport nyitott, szolgáltatásainak igénybevétele feltételhez nem kötött.
(3) A családsegítő csoport a hozzá forduló, vagy vele bármilyen kapcsolatban álló egyénekkel, családokkal az önkéntesség alapján alakít ki együttműködést, kivéve az önkormányzat által rendszeres szociális segélyben részesülő személyt.
(4) A családsegítő csoport kizárólag az érintett személy, illetve törvényes képviselője hozzájárulásával jogosult intézkedni, kivéve a különös veszélyeztetés esetét.
(5) Különös veszélyeztetés az a magatartás, amelynek következtében a magatartás tanúsítójának, vagy más személynek életét, vagy testi épségét közvetlenül és súlyosan fenyegető helyzet áll elő.
(6) A családsegítő csoport által nyújtott szolgáltatások térítésmentesek.
(7) Az önkormányzat a családsegítést a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.
15. § Gyermekek napközbeni ellátását, nappali gondozás keretében a munkanapokon nyitva tartó bölcsőde, óvodák, az iskola napközi otthonai, a középfokú iskolában tanuló gyermekeknél a menzai és externátusi ellátások biztosítják.
16. § (1) Szociális étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi legalább egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:
17. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtást a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.
18. § (1) Idősek klubjába a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátására részben képes, reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltő személy vehető fel. Felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, akinek felvételét megváltozott egészségi állapota indokolja (Sztv. 65/F §), különösen:
19. § (1) Fogyatékosok Klubjába azok az önkiszolgálásra részben képes, de felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek vehetők fel, akik a 3. életévüket betöltötték. Rendkívül indokolt esetben olyan fogyatékos személy is felvehető, akire nézve szülője vagy más hozzátartozója gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesül.
(2) Az önkormányzat a fogyatékosok nappali ellátását a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.
20. § (1) A támogató szolgálat keretén belül nyújtott szolgáltatások a fogyatékosság jellegének megfelelően:
21. § (1) Az Idősek Gondozóháza keretein belül az időskorú vagy a 18. életévüket betöltött beteg személy részére ideiglenes jelleggel - azaz amíg a gondozott családi környezetébe visszahelyezhetővé válik, de legfeljebb 1 év időtartamra, mely szükség esetén a jogszabálynak megfelelően, 1 évvel meghosszabbítható - az egészségi, pszichés állapotának és szociális helyzetének megfelelő komplex, személyre szóló teljes körű ellátást biztosítunk.
(2) Az Idősek Gondozóházába Magyarország közigazgatási területén élő, ellátásra jogosult személyek vehetők fel.
(3) A felvételről a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője dönt.
22. § (1) Idősek Otthonába az Sztv. 68/A. § (3) bekezdésében meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező, de rendszeres fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igénylő, a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személy vehető fel. Felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, aki betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, amennyiben az Sztv. 68/A. § (3) bekezdése szerinti gondozási szükséglettel rendelkezik, és ellátása más típusú, ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható.
(2) Az Idősek Otthonába Magyarország közigazgatási területén élő, ellátásra jogosult személyek vehetők fel.
(3) A felvételről a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője dönt.
23. § (1) A Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által személyi gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni, kivéve a családsegítést.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjait e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
24. § (1) Térítési díj fizetésére kötelezett:
25. § (1) A személyi térítési díj meghatározására jogosult: a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérség Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője
(2) A személyi térítési díj összegéről írásban kell tájékoztatni a kötelezettet.
(3) Különös méltánylást érdemlő esetben az intézmény fenntartója a megállapított személyi térítési díj mértékét a jogosult kérelmére, határozatlan időre csökkentheti és a jogosultságot évente 1 alkalommal felülvizsgálja.
26. § A személyi térítési díj csökkenthető, ha:
V.
ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK
27. § Az egyes szociális ellátásokra irányuló kérelmeket a következők szerint kell benyújtani:
a) Az 5. § -12 §-ban szabályozott ellátások tekintetében a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályához.
b) A 2. § /2/ bekezdésében felsorolt intézményi ellátások tekintetében az adott intézmény vezetőjénél.
28. § (1) Ezen rendeletben szabályozott szociális támogatás iránt benyújtott kérelmekhez csatolni kell az Sztv. 4. §.-ában meghatározott jövedelmekről a hiteles igazolást, a vagyonról nyilatkozatot, a kereseti igazolásnak a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagjövedelmét kell tartalmaznia.
VI.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
29. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 16/2009. (VI.25.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet a 24/2013. (XII. 27.) önkormányzati rendelethez
személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjai
1.1. 5720 Sarkad, Vasút u. 11.
1.2. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.
1.3. Gondozási Központ, 5534 Okány, Kossuth L. 6.
2.1. Idősek nappali ellátása
2.1.1. 5720 Sarkad, Vasút u. 11.
2.1.2. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.
2.1.3. 5534 Gondozási Központ, Okány, Kossuth L. 6.
2.2. Fogyatékosok nappali ellátása
2.2.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.
2.2.2. 5534 Okány, Vasút u. 10.
3.1. 5720 Sarkad, Vasút 11. 0,- Ft
3.2. 5534 Gondozási Központ, Okány, Kossuth L. 6. 0,- Ft
4.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.
4.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.
5.1. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.