Sárvár város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról és közterületek tisztán tartásának szabályairól

Hatályos: 2023. 07. 01

Sárvár város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról és közterületek tisztán tartásának szabályairól

2023.07.01.

Sárvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdés c) pontjában és 35. § (1) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33. § (4) és (5) bekezdésében, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

A rendelet hatálya

1. § (1)2

(2) A rendelet tárgyi hatálya Sárvár város közigazgatási területén található ingatlanokon keletkező, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladékokra terjed ki.

(3) A rendelet személyi hatálya

a)3 a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladék birtokosaira, a közszolgáltatást igénybe vevőkre és a koncesszorra (ide értve a koncesszori alvállalkozót is)

b) a közterületeket rendeltetésszerűen, vagy rendeltetéstől eltérő célra használókra terjed ki.

2. §4

3. §5

4. §

5. §

6. §6

7. §7

8. §

9. §

10. §

11. §8

12. §

13. §

14. §9

15. §

16. §

17. §

18. §10

19. §11

A közterület tisztán tartására vonatkozó részletes szabályok

20. § (1) A közterületek tisztántartásáról, télen a síkosság elleni védekezésről – e rendeletben foglaltak szerint – a közterülettel határos ingatlanok tulajdonosa, parkok, terek, játszóterek esetében az önkormányzat gondoskodik. Az önkormányzat a feladatait szolgáltatóval kötött szerződés útján látja el.

(2) Közterületen hulladékot elhelyezni, elhagyni a (4) bekezdésben foglaltak kivételével -tilos.

(3) A közterületen keletkezett szennyeződés megszüntetése és a szükséges takarítás elvégzése annak a kötelezettsége, akinek a tevékenysége következtében a szennyeződés keletkezett.

(4) Közterületen szemetet, hulladékot csak az erre rendszeresített és felállított hulladékgyűjtő tartályokba szabad elhelyezni. A hulladékgyűjtő tartályok kihelyezéséről és rendszeres ürítéséről – az (5) bekezdésben foglaltak kivételével – az önkormányzat köteles gondoskodni.

(5) Az üzletek, vendéglátóegységek, elárusítóhelyek előtt a szemétgyűjtő tartályok tulajdonos, illetve használó általi elhelyezése az önkormányzat előzetes egyetértésével történhet, ezek tisztántartása, ürítése az üzemeltető kötelessége.

21. § (1) Az ingatlan tulajdonosa a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységekről szóló 1/1986. (II. 21.) ÉVM–EüM együttes rendeletben meghatározott kötelezettségei mellett köteles gondoskodni:

a) szilárd burkolattal nem rendelkező utcák esetében az úttest középvonaláig terjedő terület, valamint a gépjárműbehajtók átereszeinek tisztántartásáról, a hulladék eltávolításáról,

b) az épület tetőzetéről az esővíz, hólé járdára való csorgásának, illetve a hó lecsúszása lehetőségek szerinti megakadályozásáról,

c) az ingatlanról a gyalogos járdára kinyúló ágak, bokrok megfelelő nyeréséről, a lehullott lomb összegyűjtéséről, a járda valamint az úttest között felburjánzó esetleges gaz eltávolításáról.

(2) Tilos a helyiségek, területsávok takarításánál keletkezett szennyeződést, szennyvizet közterületre, csapadék-levezető rendszerbe, csapadék-levezető árokba beleseperni, belevezetni.

(3) Az utcai hulladékgyűjtőkbe a hulladékgyűjtő térfogati jellemzőitől lényegesen eltérő hulladékot (nagy méretű tárgyat) elhelyezni tilos.

(4) Két szomszédos terület, épület közötti közforgalmi területsáv, átjáró esetében a tisztántartási kötelezettség a tulajdonosokat együttesen terheli.

(5) A járdáról összegyűjtött hulladékot, illetve szennyező anyagot közúton elhelyezni tilos.

(6) Az ingatlan előtti járdát szükség szerint, de legalább hetente egy alkalommal kell tisztítani, takarítani.

22. § Közterületen megrendezett vásárok, sport-, és egyéb rendezvények tartása idején a rendezvény szervezője köteles gondoskodni a várható forgalomnak megfelelő számú hulladékgyűjtő edény, továbbá illemhely biztosításáról, valamint a rendezvény alatt a terület tisztántartásáról, és a rendezvényt követő megtisztításáról.

23. § (1) Ha bármilyen szállítmány fel-, vagy lerakásánál, vagy szállítás alatt a közterület beszennyeződik, a szállító köteles azt fel-, vagy lerakás elvégzése után azonnal, illetőleg a szállítás során megtisztítani.

(2) Ha bármely jármű az üzemeltetése során a közterületet beszennyezi (szállított anyag lehullása, kifolyása, olajfolyás, földi felhordás, stb.), a jármű vezetője haladéktalanul köteles a szennyeződés eltávolításáról gondoskodni.

(3) Közterületen tilos a gépjárművek, mezőgazdasági gépek, egyéb járművek, berendezések mosása.

24. § (1) Járdákon síkosság elleni védekezéshez a környezetkímélő anyag alkalmazható (pl.: salak, homok, zúzalék stb.). A szóróanyag beszerzéséről a tisztántartásra kötelezett gondoskodik. Ezen anyagok tárolása tárolóedényben, környezetszennyezést kizáró módon történhet.

(2) Klorid tartalmú anyagok használata zöld területeken és azok közvetlen környékén tilos.

(3) Az ingatlan előtti járdát szükség szerint, de legalább hetente egy alkalommal kell takarítani, téli időszakban- havazás, jégképződés esetén lehetőleg azonnal, de legalább naponta egy alkalommal kell a hótól és jégtől megtisztítani, illetve a síkosságot megszüntetni.

(4) A havat a járda úttest felőli részén kell összerakni úgy, hogy a gyalogos közlekedésre legalább 1 méter széles terület maradjon.

(5) Hórakást tilos elhelyezni:

a)12 tömegközlekedési járművek megállóhelyeinél, közüzemi és közérdekű létesítményre, illetve ezek köré (így különösen: vízelzáró csap, gáz és egyéb közlétesítmény),

b) útkereszteződésben, úttorkolatban,

c) útburkolati jeleken,

d) kapubejárat elé, annak szélességében,

e) tömegközlekedésre szolgáló jármű megállóhelyeinél, a jármű megállóhelye és a járda között,

f) közüzemi, szolgáltatási, felszerelési tárgyon és annak közérdekű létesítményein.

Az elhagyott hulladék felszámolása érdekében megteendő intézkedések köre13

24/A. § (1) A közterület tisztán tartására vonatkozó előírások betartását Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal közterület-felügyelői folyamatosan, de legalább hetente 2 alkalommal ellenőrzik.

(2) A közterületen elhagyott hulladékról szóló bejelentés a Sárvári Közös Önkormányzati Hivatalban személyesen ügyfélfogadási időben, továbbá írásban postai úton vagy elektronikus úton Hivatali Kapun, Sárvár város honlapján (www.sarvarvaros.hu) működtetett e-bejelentő felületen (://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap), illetve az önkormányzat hivatalos e-mail címén (onkormanyzat@sarvar.hu) tehető meg.

(3) Ha a közterület-felügyelő ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett, elhagyott hulladékot talál, intézkedik a hulladék elhelyezéssel érintett ingatlan (a továbbiakban: ingatlan) helyszíni szemle és GPS koordináták alapján történő beazonosításáról, ennek keretében meghatározza az érintett ingatlan helyrajzi számát, rendeltetését, tulajdonosát, vagy ha a használatra más személy jogosult, akkor használóját.

(4) A közterület-felügyelő írásban haladéktalanul, de legkésőbb 24 órán belül értesíti a Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal Beruházási és Városfejlesztési Irodáját a hulladék helyéről, összetételéről és becsült mennyiségéről. Az értesítéshez mellékeli a dátumos fotódokumentációt, valamint részletes tájékoztatást ad a helyszínen a hulladék tulajdonosa vagy korábbi birtokosa megállapítása érdekében tett intézkedések eredményéről.

(5) Ha az ingatlan közterületnek minősül, az elhagyott hulladék összegyűjtése, elszállítása, elhelyezése iránt az észleléstől számított 5 munkanapon belül a Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal Beruházási és Városfejlesztési Irodája intézkedik a koncesszori alvállalkozótól történő megrendelés útján.

(6) Amennyiben az ingatlan kapcsán azt állapítja meg a közterület-felügyelő, hogy nem közterület, vagy más rendeltetésű önkormányzati tulajdon, úgy a Sárvári Közös Önkormányzati Hivatal Beruházási és Városfejlesztési Irodája a terület tulajdonosának egyidejű értesítése mellett – amennyiben rendelkezésre áll – a hulladék elhagyóját igazoló dokumentum megküldésével együtt, a tudomásszerzést követően haladéktalanul, de legkésőbb 5 munkanapon belül bejelentést tesz a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hulladékgazdálkodási hatóság felé.

Záró rendelkezések

25. § (1) Ez a rendelet 2013. október 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Sárvár város Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztaság fenntartásának rendjéről és a hulladékkezelési Közszolgáltatásról szóló 5/2002. (II.21.) önkormányzati rendelete 3. §-29. §, 33. § (1) bekezdés a) pontja, 33. § (2)- (7) bekezdései, 34. § (1) bekezdése, 35. §-37. § és 39. §-41. §.

1

A bevezető a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (1) bekezdését a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

3

Az 1. § (3) bekezdés a) pontja a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 2. §-t a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

5

Az „A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás tartalma” alcímet (3-5. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

6

Az „A közszolgáltató, illetve az alvállalkozó által végzett hulladékgazdálkodási tevékenység” alcímet (6. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

7

Az „A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásának rendje és módja, a közszolgáltató és az ingatlantulajdonos jogai és kötelezettségei, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés egyes tartalmi elemei” alcímet (7-10. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

8

Az „A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételének módja és feltételei” alcímet (11-13. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

9

Az „Az ingatlantulajdonost terhelő, miniszteri rendeletben nem szabályozott díjfizetési kötelezettség, megfizetésének rendje, az esetleges kedvezmények esetei” alcímet (14-17. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

10

Az „Az üdülőingatlanokra és az időlegesen használt ingatlanokra vonatkozó sajátos szabályok” alcímet (18. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § h) pontja hatályon kívül helyezte.

11

Az „A hulladékgazdálkodási közszolgáltatással összefüggő személyes adatok (a természetes személyazonosító adatok, valamint a lakcím) kezelésére vonatkozó rendelkezések” alcímet (19. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 5. § i) pontja hatályon kívül helyezte.

12

A 24. § (5) bekezdés a) pontja a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

13

Az „Az elhagyott hulladék felszámolása érdekében megteendő intézkedések köre” alcímet (24/A. §-t) a Sárvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.