Kardoskút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2013. (XII. 19.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról, és a szociális, valamint a gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28

Kardoskút Község Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2013. (XII. 19.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról, és a szociális, valamint a gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról

2014.01.01.

Kardoskút Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában, 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében és 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy Kardoskút községben a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében a képviselő-testület:

a.) ha jogszabály másként nem rendelkezik, szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális és gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeli ellátásoknál a kérelmező nyilatkozatának és igazolásainak tartalmát, illetve azok benyújtásának részletes szabályait,
b.) továbbá szabályozza a hatáskörébe tartozó szociális és gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait.

2. Hatásköri rendelkezések

2. § (1) A képviselő-testület a méltányossági közgyógyellátás megállapításának hatáskörét a jegyzőre ruházza át.

(2) A polgármester - a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - önkormányzati segélyben részesíti azt a rászorulót, rendkívüli élethelyzetbe került személyt, akinek élete, testi épsége, létfenntartása veszélyben van és a támogatás megítélése a képviselő-testület soros üléséig nem halasztható.

(3) A szociális és gyermekvédelmi ellátásra irányuló kérelmeket az e célra rendszeresített nyomtatványok felhasználásával az önkormányzati hivatal szociális feladatokat ellátó ügyintézőjéhez kell benyújtani.

3. Az ellátások pénzügyi feltétele, a pénzügyi ellátások felhasználási rendje

3. § (1) A szociális és gyermekvédelmi jellegű kiadások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi keretet az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.

(2) Az önkormányzat által nem kötelezően nyújtandó szociális és gyermekvédelmi ellátások megállapítására csak abban az évben van lehetőség, melyben az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alapján, az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.

4. Az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének általános szabályai

4. § (1) Ha e rendelet másképpen nem rendelkezik, a megállapított pénzbeli ellátások kifizetése és folyósítása az önkormányzati hivatal pénzügyi feladatot ellátó szervezeti egységén keresztül történik.

(2) A havi rendszerességgel megállapított szociális ellátásokat az önkormányzati hivatal a tárgyhót követő hónap 5. napjáig a kérelmező kifejezett nyilatkozata alapján átutalással vagy házipénztárból történő kifizetéssel teljesíti.

(3) Az alkalmanként megállapított szociális ellátásokat a döntés kézhezvételétől számított 8 napon belül kell a (2) bekezdés szerinti módon kifizetni a jogosult részére.

(4) Az e rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – az önkormányzati hivatal ügyintézője bármikor jogosult ellenőrizni.

(5) Amennyiben a (2) bekezdés szerinti ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fenn, úgy a jegyző az ellátás megszüntetése iránt intézkedik.

(6) Az e rendeletben megállapított feltételek hiányában nyújtott szociális ellátás megtérítésére és a megtérítéssel kapcsolatos méltányosságra vonatkozóan a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szabályai szerint kell eljárni.

II. Fejezet

Pénzbeli ellátások

5. Az önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályai

5. § Az önkormányzati segély megállapítására a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott feltételek fennállása esetén kerül sor.

6. § (1) Az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére havi rendszerességgel legfeljebb 12 hónap időtartamra önkormányzati segély adható, amennyiben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti vagyonnal nem rendelkező kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.

(2) Az (1) bekezdés szerinti önkormányzati segély összege legalább 1000 Ft/hó, legfeljebb a mindenkori öregségi nyugdíj 50%-a havonta, melynek összegét a támogatás megállapítását követő hó 5. Napjáig elsősorban természetbeni ellátásként kell biztosítani.

(3) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet esetén alkalmanként legfeljebb 25.000.- Forintig terjedő összegben önkormányzati segélyben részesülhet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti vagyonnal nem rendelkező személy, akinek a családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%, egyedül élő esetén annak 200%-át.

7. § (1) Önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában is megállapítható különösen elemi kár, illetve közeli hozzátartozó eltemetése esetén.

(2) A kamatmentes kölcsön összege legfeljebb 150.000 Ft. Kérelmet előterjeszteni évente két, különösen méltánylást érdemlő esetben évi három alkalommal lehet.

(3) A kölcsönt részletekben kell visszafizetni egyedi elbírálás alapján, de legfeljebb 24 hónap alatt.

(4) Elemi kár vagy hozzátartozó eltemetésére kért kamatmentes kölcsön megállapítása esetén, a kölcsönben részesülőkkel szerződéskötésre kerül sor, amely tartalmazza a támogatás felhasználásának célját és összegét, a visszafizetés feltételeit, a kölcsön késedelmes visszafizetése esetén a behajtás módját.

(5) A kamatmentes kölcsön iránti kérelmet házasságban élők esetén mindkét házastársnak kell előterjesztenie. Az élettársi kapcsolatban élő személyeknek nyilatkozniuk kell arról, hogy élettársak és a kölcsön iránti kérelmet mindkettőjüknek alá kell írniuk.

(6) A kölcsön folyósításáról szóló szerződésben a házastársakat, illetve élettársakat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni.

(7) Nem részesíthető addig újabb kamatmentes kölcsönben az, aki a korábban igénybe vett kölcsönét vissza nem fizeti.

8. § (1) A temetési költségek mérséklésére nyújtandó önkormányzati segélyre az a személy jogosult, akinek a családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.

(2) Az e címen nyújtott önkormányzati segély összege legfeljebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének 10%-a, de legalább 10.000.- Forint.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége: 100.000.- Forint.

9. § (1) A tizennyolcadik életévét be nem töltött gyermek részére egy naptári éven belül gyermekenként legfeljebb két alkalommal, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek esetén legfeljebb egy alkalommal nyújtandó önkormányzati segélyre az a személy jogosult, akinek a családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%, és a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, illetve létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül.

(2) A segély összege elsősorban a felmerülő kiadások mértéke, de gyermekenként legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-a.

(3) A támogatást főszabály szerint természetbeni, (utalvány, étkezési díj hozzájárulás, tankönyv) kivételesen indokolt esetben pénzbeli ellátás formájában kell biztosítani.

(4) A megállapító határozatban az igénylő számla, vagy a befizetésről szóló igazolás utólagos bemutatására kötelezhető.

(5) Kivételesen indokolt esetben kötelezhető a támogatást igénylő arra, hogy a számára megállapított önkormányzati segélyt a határozatban kijelölt családgondozóval együttműködve használja fel.

(6) Az önkormányzati segély részben, vagy egészben természetbeni szociális ellátásként is nyújtható. Az utalvány formájában biztosított önkormányzati segélyre tekintettel az élelmiszer, illetve a gyógyszer vásárlására kijelölt szolgáltatóval az önkormányzat előzetesen megállapodást köt. A megállapodásnak tartalmaznia kell, hogy a jogosult jelentkezésekor az általa bemutatott élelmiszerutalványra, vagy gyógyszertámogatásra jogosító határozat bemutatása alapján biztosítják számára a szükséges élelmiszert, illetve gyógyszert a határozat szerinti összegben.

III. Fejezet

Természetben nyújtott ellátások

1. Közgyógyellátás

10. § Méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultság állapítható meg annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %, egyedül élő esetében, annak 200%-át nem haladja meg, valamint az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át meghaladó összegű gyógyító ellátás költsége van.

7. Hulladékkezelési közszolgáltatási díj átvállalása

11. § (1) Szemétszállítási díjtámogatásra jogosultak azok a közszolgáltatóval szerződéses jogviszonyban álló kérelmezők, akik esetében – figyelemmel a velük egy háztartásban élő személyekre is – az alábbi feltételek együttesen teljesülnek:

a.) nem részesülnek lakásfenntartási támogatásban;
b.) szemétszállítási díjhátralékkal nem rendelkeznek;
c.) az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetén 250 %-át.
(2) A szemétszállítási díjtámogatást a képviselő-testület legfeljebb a szemétszállítási díj összegének 50 %-ában állapítja tárgyév július 1. napjától kezdődően a tárgyévet követő év június 30. napjáig. A képviselő-testület a támogatást természetbeni ellátásként nyújtja a szolgáltatóhoz történő átutalással.
(3) A szemétszállítási díjtámogatás iránti kérelmet az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani a tárgyév május 31. napjáig. A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemnyilatkozatot és a szolgáltató igazolását arról, hogy szemétszállítási díjhátralékkal a kérelmező nem rendelkezik.

8. Tankönyvvásárlási támogatás

12. § (1) A Kardoskúti állandó lakhelyű, vagy Kardoskúton általános vagy középiskolai iskolai tanulmányokat folytató, ingyenes tankönyvben nem részülő tanulók részére tanévenként 5.000.- Forint összegű, utólagos, számlákon alapuló tankönyvvásárlási támogatás biztosítható, amennyiben a tanuló családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.

(2) A tankönyvvásárlás támogatása iránti kérelmet a tankönyv-számlák becsatolásával együtt az adott tanévben, szeptember hónap 30. napjáig az önkormányzati hivatal szociális ügyintézőjéhez kell benyújtani.

9. Újszülöttek családjának támogatása

13. § (1) Kardoskút Községképviselő-testülete, a polgármester útján,a gyermek születését követően egyszeri támogatásban részesíti a családokat, illetőleg a gyermekét egyedül nevelő szülőt.

(2) A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szülők mindegyike, illetve a gyermeket egyedül nevelő szülő legalább 6 hónapja kardoskúti lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezzen a születés időpontjában.

(3) A támogatás mértéke gyermekenként 10.000 Ft.

10. Óvodáztatási támogatás

14. § A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 20/C. § (9) bekezdése alapján első alkalommal megállapított óvodáztatási támogatást természetben kell nyújtani:

a.) védelembe vett gyermek esetén a családgondozó javaslata alapján;
b.) védelembe nem vett gyermek esetén az óvodavezető és a Kistérségi Gyermekjóléti Központ illetékes családgondozója javaslata alapján.
IV. Fejezet

Egyéb rendelkezések

11. A köztemetés költség (utólagos) megfizetésével kapcsolatos méltányosság

15. § (1) Kardoskút község költségvetésének terhére biztosított köztemetés költségeinek megfizetésére – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján - az eltemettetésre köteles személy utólagosan kötelezhető.

(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén részben, vagy egészben mentesíthető, az eltemettetésre köteles személy, amennyiben a mentesítésre vonatkozóan kérelmet terjeszt elő a temetés napját követő 15 napon belül és az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 150%-át nem haladja meg.

12. Ápolási díj

16. § (1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 43/B. § (1) bekezdésében foglaltakra tekintettel a képviselő-testület méltányossági ápolási díjat állapít meg abban az esetben, ha az ápolást végző családjában az egy főre számított jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.

(2) Az ápolást, gondozást évente egyszer a helyszíni szemlén ellenőrizni kell, melynek tényét az ügyintéző az ügyiraton rögzíti.

13. A rendszeres szociális segélyre jogosultak és a rendszeres szociális segélyre jogosultak együttműködési kötelezettségéről

17. § (1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 37. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltakra tekintettel rendszeres szociális segélyt kell megállapítani annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek, aki:

a) legalább 30 %-os mértékben egészségkárosodottnak minősül, vagy munkaképesség-csökkenésének mértéke legalább 40 %-os,

b) közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább három alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott és ennek következtében az orvosszakértői szerv legalább 30 %-os egészségkárosodását állapította meg,

c) gyermeket vár és betöltötte a terhesség 12. hetét,

d) pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt rendszeres orvosi kezelés alatt áll.

(2) A 14. § szerinti rendszeres szociális segély iránti kérelemhez mellékelni kell:

a) a 14. § a) pont szerinti esetben orvosszakértői szerv által kiadott, az egészségkárosodás vagy a munkaképesség-csökkenés mértékét tartalmazó, érvényes szakhatósági állásfoglalás vagy szakértői vélemény másolatát,

b) a 14. § b) pont szerinti esetben a munkaköri alkalmassági vizsgálat eredményét tartalmazó szakvélemény másolatát,

c) a 14. § c) pont szerinti esetben a terhesgondozási könyv másolatát,

d) a 14. § d) pont szerinti esetben a kezelést végző szakorvos által kiállított igazolást a rendszeres orvosi kezelés fennállásáról.

(2) Amennyiben a kérelmező a rendszeres szociális segély megállapítását a 15. § a)-b) pontja alapján kéri, és orvosszakértői szerv által kiadott szakértői véleménnyel nem rendelkezik, az orvosszakértői vizsgálatra történő beutalásáról a jegyző gondoskodik.

(3) Kardoskút Község Önkormányzata az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személyek – ide nem értve az egészségkárosodott személyeket - (a továbbiakban: szociális segélyben részesülő) együttműködésének intézményi feltételeiről az Orosházi Kistérség Többcélú Társulása (a továbbiakban: kijelölt szerv) útján gondoskodik.

(4) A szociális segélyben részesülő személy köteles az együttműködés keretében a rendszeres szociális segély megállapítását kimondó határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a kijelölt szerv nyilvántartásába vetetni magát, majd ezt követő 15 napon belül, illetve a kijelölő szerv által megadott határidőre a beilleszkedést segítő programról írásban a kijelölt szervvel megállapodni és a programban foglaltakat folyamatosan teljesíteni.

(5) A kijelölt szerv a nyilvántartásba vételről, illetve a beilleszkedési programról az önkormányzati hivatal szociális ügyintézőjét 15 napon belül értesíti.

(6) Beilleszkedést segítő programok típusai:

a) tanácsadás (jogi, munkaügyi, egészségügyi),

b) csoportos önsegítő és képességfejlesztő foglalkozás,

c) egyéni képességeket fejlesztő, életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,

d) munkavégzésre felkészítő foglalkozás,

e) alkalmi munkavállalást segítő programok.

(7) Az együttműködés megszegésének esetei:

a) a szociális segélyben részesülő személy nem jelent meg a kijelölő szervnél, illetve nem vetette nyilvántartásba magát,

b) a kijelölt szerv által számára előírt időpontban nem jelenik meg a kijelölt szervnél és távolmaradását megfelelő módon nem igazolta,

c) a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadásokon nem vett részt,

d) a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtja végre,

14. A rendszeres szociális segélyre jogosultak és a rendszeres szociális segélyre jogosultak együttműködési kötelezettségéről

18. § A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti aktív korúak ellátására való jogosultság, illetve a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja gondoskodik:

a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztántartásáról,

b) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosításáról.

V. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyúltó

szociális alap- és szakellátások

19. §

Szociális étkeztetés

Kardoskút Község Önkormányzata a személyes gondoskodás keretében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint szociális étkeztetést biztosít azoknak a szociálisan rászorultaknak, akik koruk, vagy egészségi állapotuk miatt azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani. Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:
a) koruk,
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk miatt.
(2) Egyszeri meleg étkezést kell biztosítani – kérelem esetén – annak az igénylőnek, illetve általa eltartottnak, aki kora vagy egészségügyi állapota miatt nem képes az (1) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
(3) A szociális étkezés igénybevétele szempontjából szociálisan rászorultnak minősül:
a) az egyedül élő 67 év feletti személy,
b) az egyedül élő súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy
c) a kétszemélyes háztartásban élő, 70 év feletti, illetve súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy
d) akinek fennálló betegsége, egészségügyi állapota, súlyos rokkantsága indokolja, illetve rendkívüli esemény bekövetkeztében indokolt a szolgáltatás folyamatos biztosítása.
(4) A (3) bekezdés c) pontja esetében a háztartásban élő kiskorút nem kell figyelembe venni.
(5) A (3) bekezdés a) - d) pontok vonatkozásában a megfelelő igazolást csatolni kell a kérelemhez.
(6) Az étkezést az Önkormányzat a Gál és Márta Kft. bevonásával útján biztosítja.

20. §

Házi segítségnyújtás

Kardoskút Község Önkormányzata a személyes gondoskodás keretében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint házi segítségnyújtás szociális alapellátást nyújt azoknak az időskorú és/vagy önmagukról gondoskodni nem képes személyeknek, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és hozzátartozójuk nem gondoskodnak.

21. §

Családsegítés-családgondozás

Kardoskút Község Önkormányzata a személyes gondoskodás keretében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint – az Orosházi Többcélú Kistérségi Társulás – útján családsegítés-családgondozás szociális alapellátást nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

22. §

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

Kardoskút Község Önkormányzata a személyes gondoskodás keretében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint – az Orosházi Többcélú Kistérségi Társulás – útján gondoskodik azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak. Az ellátás igénybevételére való jogosultság és térítési díj tekintetében a Kistérségi Társulás, mint fenntartó által hozott rendelkezések az irányadók.

23. §

Tanyagondnoki szolgálat

Kardoskút Község Önkormányzata külön rendeletben meghatározottak szerint tanyagondnoki szolgáltatást működtet.
VI. Fejezet

Záró rendelkezések

23. § (1) Jelen rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Kardoskút Község Önkormányzat képviselő-testületének az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 7/2003. (VII.29.) önkormányzati rendelete, valamint a gyermekvédelem helyi védelméről szóló 4/2006. (III.31.) önkormányzati rendelet.

Kardoskút, 2013.12.17.