Kazincbarcika Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2013. (X.25.) önkormányzati rendelete
Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2013. (X.25.) önkormányzati rendelete a településképi véleményezési, bejelentési es kötelezési eljárásról
Hatályos: 2013. 11. 02- 2017. 12. 13Kazincbarcika Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2013. (X.25.) önkormányzati rendelete
Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2013. (X.25.) önkormányzati rendelete a településképi véleményezési, bejelentési es kötelezési eljárásról
2013-11-02-tól 2017-12-14-ig
Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének
28/2013. (X.25.) önkormányzati rendelete
a településképi véleményezési, bejelentési es kötelezési eljárásról
Kazincbarcika Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (1) bekezdés ab) és ac) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. §
E rendelet célja Kazincbarcika Város építészeti, városképi, illetve természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött egyes építési munkákkal kapcsolatban a helyi adottságok figyelembevételével a városképi illeszkedés követelményeinek érvényesítése, valamint a beépítésre szánt területek rendeltetésszerű használatának biztosítása, összességében az épített környezet rendezett és esztétikus kialakítása.
2. §
(1) E rendelet hatálya Kazincbarcika Város Önkormányzata közigazgatási területére terjed ki.
(2) E rendelet hatálya kiterjed továbbá minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki Kazincbarcika Város közigazgatási területén
a) jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít,
b) reklám-berendezést helyez el, tart fenn vagy kíván elhelyezni, valamint ilyen céllal felületet alakít ki, illetve
c) meglévő építmény rendeltetését – részben vagy egészben – megváltoztatja.
(3) E rendelet előírásai nem vonatkoznak az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) kormányrendeletben meghatározott azon engedélyezési eljárásokra, amelyek esetében
- az építészeti-műszaki tervdokumentációk előzetes minősítése a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerint a központi, illetve a területi építészeti tervtanács hatáskörébe tartozik, illetve
- az építtető összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.
(3) A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) kormányrendelet, továbbá a településképi véleményezési eljárásról szóló önkormányzati rendelet előírásait az e rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.
- TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
- §
(1) Településképi véleményezési eljárást folytat le a polgármester a rendelet 1. , 2. és 3. mellékletében meghatározott építési engedélyezési eljárást megelőzően, az alábbiak szerint:
- A rendelet 1. mellékletében felsorolt védett közterületek és a városközpont valamint a helyi védelemmel érintett épületek esetében,
- a rendelet 2. mellékletében felsorolt esetekben a főépítész szakmai véleménye alapján,
- a rendelet 3. mellékletében felsorolt esetekben a helyi építészeti műszaki tervtanács (továbbiakban: tervtanács) szakmai véleménye alapján.
(2) Amennyiben a tervtanács határozatképtelen vagy a tervtanács az eljárási időn belül nem ülésezik és a szakmai véleményét a rendelkezésre álló határidőn belül nem tudja megadni, a településképi véleményt a polgármester a tervtanácsi vélemény helyett a főépítész szakmai véleménye alapján alakítja ki.
2. §
- A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS LEFOLYTATÁSA
- A településképi véleményezési eljárás lefolytatása és az építészeti-műszaki dokumentáció értékelése során a településképben harmonikusan megjelenő, városképet nem zavaró, az épített és természeti környezethez illeszkedő, és annak előnyösebb megjelenését segítő megoldási szempontokat kell érvényesíteni.
- A telepítéssel kapcsolatos részletes vizsgálati szempontok:
- a tervezett beépítés megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
- nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve kialakítását, látványát,
- figyelembe veszi-e városképi igazodás helyi jellegét és követelményeit,
- teljesíti-e a műemléki- és helyi védettségű területek, városrészek, épületek esetében az értékvédelemmel kapcsolatos előírásokat és elvárásokat,
- több építési ütemben megvalósuló új beépítés, vagy meglévő építmény bővítése esetén:
ea) biztosított lesz- vagy megmarad-e az előírásoknak és az illeszkedési követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvalósíthatósága,
eb) a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településképpel kapcsolatos követelményeknek,
ec) amennyiben az építési tevékenységet ütemezetten kívánják megvalósítani, az egyes befejezett ütemek megfelelnek-e a endezett településképpel kapcsolatos követelményeknek.
- A településrendezési eszközöknek való megfeleléssel kapcsolatos részletes vizsgálati szempontok:
- a tervezett megoldás megfelel-e a településendezési eszközökben szereplő előírásoknak, illetve a helyi településrendezési előírások tartalmára vonatkozó előzetes tájékoztatásnak (ha van), illetve a tervekkel kapcsolatos szakmai konzultációnak,
- a szabályozás által kialakult állapotként jelölt esetben a javasolt kialakítás megfelelően igazodik-e a kialakult beépítéshez, telekszerkezethez, utcaképhez és összességében kedvező településképi megjelenést eredményez-e.
- Az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatos részletes vizsgálati szempontok:
- a földszinti alaprajz – a tervezett rendeltetés, illetve az azzal összefüggő használat sajátosságaiból eredően – nem korlátozza, vagy nem zavarja-e a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát,
- az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének és homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését.
- Az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatos részletes szempontok:
- az alkalmazott építészeti megoldások megfelelően illeszkednek-e a kialakult, illetve a településrendezési eszközök által rögzített előírások szerint átalakuló épített környezethez,
- a homlokzat tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
- megfelelő-e a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezések elhelyezése, kialakítása és összhangban van-e a vonatkozó egyéb önkormányzati rendeletek előírásaival,
- a tervezett megoldás gépészeti és egyéb beépített berendezései, tartozékai elhelyezése, takarása, megfelelő-e a városképi megjelenésben,
- a tetőzet kialakítása – hajlásszöge, esetleges tetőfelépítményei, anyaga, jellemző részletei – megfelelően illeszkednek-e a környezet adottságaihoz, elősegítik-e az építmény városképi szempontból előnyösebb megjelenését.
- A határoló közterületekkel való kapcsolat vizsgálatával összefüggő részletes szempontok:
- a közterülethez közvetlenül kapcsolódó szint alaprajzi kialakítása, illetve ebből eredő használata,
aa) nem korlátozza-e közúti közlekedést és annak biztonságát, figyelembe veszi-e azt az igényt, hogy a telek közterületről lehetőség szerint csak egy kapubehajtóval legyen megközelíthető,
ab) nem korlátozza-, illetve zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,
ac) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét,
ad) indokolt esetben a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetlegesen szükségessé váló – közterületet érintő – beavatkozásokra.
- a közterülethez közvetlenül kapcsolódó homlokzat részlet, illetve az ebből eredő használat,
ba) nem korlátozza-e közúti közlekedést és annak biztonságát
bb) nem korlátozza-, illetve zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,
bc) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét,
3. §
A településképi véleményezési eljárás megindítása előtt a tervezőnek és a megbízónak lehetősége van a 28/2013. (X.25.) számú önkormányzati rendelet alapján a helyi településrendezési előírások tartalmáról előzetesen tájékoztatást, illetve a tervezett beruházási tervekkel kapcsolatos szakmai konzultációt kérni.
- TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
4. §
- Településképi bejelentési eljárást folytat le a polgármester a város közigazgatási területén a rendelet 4. mellékletében meghatározott esetben az engedély nélkül végezhető építési tevékenységek megkezdése előtt.
- A rendelet 2. és 3. mellékletében meghatározott esetekben építési hatósági engedélyhez kötött, de jogerős engedélytől eltérően megvalósuló – az eltérést illetően egyébként építési hatósági engedélyhez nem kötött építési munkák csak településképi bejelentési eljárás lefolytatása alapján végezhetőek, illetve maradhatnak fenn..
- A TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS LEFOLYTATÁSA
5. §
- A településképi bejelentési eljárás lefolytatása és az építészeti-műszaki dokumentáció értékelése során a településképben esztétikusan megjelenő, városképet nem zavaró, az épített és természeti környezethez illeszkedő, és annak előnyösebb megjelenését segítő megoldási szempontokat kell érvényesíteni.
- A telepítéssel kapcsolatos részletes vizsgálati szempontok:
- a tervezett megoldás léptékében, arányaiban megfelelően illeszkedik-e a kialakult településszerkezetbe,
- nem zavarja-e a környezetében levő épületek, építmények, utcák, terek használhatóságát.
- A településrendezési eszközöknek és helyi előírásoknak való megfeleléssel kapcsolatos részletes vizsgálati szempontok:
- a tervezett megoldás megfelel-e a város szabályozási tervének és helyi építési szabályzata előírásainak,
- a reklám, vagy hirdető-berendezés mérete, nagysága, anyaga, kialakítása megfelel-e a reklámok, reklámberendezések, hirdetmények és hirdető-berendezések elhelyezéséről szóló önkormányzati rendelet szabályainak, illetve egyéb önkormányzati rendeleteknek.
- Az alaprajzi elrendezéssel, homlokzatképzéssel, tömegalakítással, anyaghasználattal, színezéssel, városképi megjelenéssel kapcsolatos részletes vizsgálati szempontok:
- a tervezett megoldás harmonikusan illeszkedik-e a környezetébe, figyelembe veszi-e a környező beépítés sajátosságait,
- a rendeltetésváltozás során a kialakítás megfelel-e az eredeti épület funkcionális, szerkezeti rendszerének és a gazdaságos megvalósítás követelményeinek,
- kielégíti-e a helyi építészeti értékek védelmével kapcsolatos építészeti esztétikai elvárásokat,
- megjelenésével, színezésével, méreteivel nem okoz-e zavart a műemléki- és helyi értékvédelmi területek és épületek vonatkozásában és a városközpont kijelölt területén belül, valamint a város kiemelt jelentőségű közterületei felőli látványban.
- A bejelentési eljárás lefolytatása alapján a kérelem tárgyának fennmaradási érvényessége az igazolás kiállításának dátumától számítva:
- állandó építmény esetén végleges, legfeljebb 180 napig fennálló építmény esetén 180 nap,
- legfeljebb 180 napig fennálló építmény esetén 180 nap,
- reklámcélú hirdetmény és hirdető-berendezése- kivéve cégér – esetén 1 év,
- cégér, valamint cégjelző- és címjelző hirdetmények és hirdető-berendezései esetén 5 év, de legfeljebb a működés befejezésének időpontjáig,
- útbaigazító hirdetmény esetén 2 év, de legfeljebb a működés befejezésének időpontjáig.
6. §
A településképi bejelentési eljárás megindítása előtt a tervezőnek és a megbízónak lehetősége van a 28/2013. (X.25.) számú önkormányzati rendelet alapján a helyi településrendezési előírások tartalmáról előzetesen tájékoztatást, illetve a tervezett beruházási tervekkel kapcsolatos szakmai konzultációt kérni.
- TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS
7. §
- Településképi kötelezési eljárást kell lefolytatni:
- Településképet rontó reklámok, cégérek, hirdető-berendezések megszüntetése és eltávolítása érdekében, ha azok mérete, anyaga, megjelenése nem felel meg a reklámrendeletben meghatározott szabályoknak, különösen, ha:
aa) műszaki állapota nem megfelelő,
ab) tartalmi megjelenése idejétmúlt, vagy aktualitását vesztette,
ac) nem illeszkedik a településképbe, és a jellemző városképi látványban idegen elemként jelenik meg,
ad) előnytelenül változtatja meg az épület homlokzatát, tetőzetét, kirakatát, portálját,
ae) bejelentés nélkül helyezték el,
af) harsány színeivel, nagy méretével, kirívó, feltűnő módon jelenik meg a városképben.
- a helyi építészeti és városképi értékvédelem érdekében, ha az építmény, műtárgy, településképi elem műszaki, esztétikai állapota vagy annak használati módja nem felel meg a helyi építési szabályzat és értékvédelmi rendelet előírásainak, különösen ha:
ba) műszaki állapota nem megfelelő, balesetveszélyes, homlokzati elemei hiányosak, töredezettek, színezése lekopott,
bb) nem a rendeltetésnek megfelelő funkcióra használják,
bc) megjelenése, színezése az egységes és harmonikus városképet rontja,
bd) az építési övezetre előírt zöldfelületi kialakítás, parkoló-fásítás, növényzettelepítés nem valósult meg, hiányos, vagy az elpusztult növényzet pótlása nem történt meg,
be) a telek szabad területét nem a terület felhasználási előírásoknak megfelelően használják,
bf) az építkezéssel érintett telek és környezete – az átmeneti állapot ideje alatt – nincs a vonatkozó előírásoknak megfelelően rendben tartva, bekerítve.
- a bejelentési eljárás hatálya alá tartozó településképi elem, épület esetében:
ca) ha a bejelentési kötelezettség elmulasztása mellett megvalósították,
cb) ha a bejelentési eljárás során, a polgármester tiltó és figyelmeztető felhívása ellenére megvalósították.
- A polgármester a kötelezési eljárás lefolytatása előtt tájékoztatást és felhívást küld az érintettnek.
- Az (1) bekezdésben meghatározott településképi kötelezés végre nem hajtása esetén 50.000.- forint pénzbírságot kell kiszabni.
- A TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ÉS BEJELENTÉSI ELJÁRÁSOK KÉRELMEZÉSE
8. §
- A véleményezési eljárás lefolytatása iránti kérelmet a rendelet 5. mellékletében meghatározott formanyomtatványon kell benyújtani.
- A bejelentési eljárás lefolytatási iránti kérelmet a rendelet 6. mellékletében meghatározott formanyomtatványon kell benyújtani.
- ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
9. §
Ez a rendelet 2013. november 2-án lép hatályba.
Kazincbarcika, 2013. október 25.
Dr. Szuromi Krisztina Szitka Péter
jegyző polgármester
A kihirdetés napja: 2013. október 25.
Dr. Szuromi Krisztina
jegyző