Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 31/2013. (XII. 12.) Önkormányzati Rendelete

a szociális rászorultság esetén nyújtható egyes pénzbeli és természetbeni ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 01. 30

Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi LXXXIV. törvény 13. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 2. §-ában, 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdésében, a 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, a 37. § (1) bekezdés d) pontjában, a 38. § (1) bekezdésében, a 45. § (1) bekezdésében, a 46. § (1) bekezdésében, az 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályairól a következőket rendeli el:


I. Fejezet


Általános rendelkezések


1. Értelmező rendelkezések


1. §    (1) E rendelet alkalmazása során létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet:

  1. elemi kár,
  2. hirtelen fellépő betegség, baleset, s ezek következtében kórházi kezelés, magas gyógyszerköltség,
  3. hozzátartozó halála,
  4. munkaviszony megszűnése a munkáltató rendes felmondása által,
  5. lakásban történő meghibásodás: csőtörés, gázrobbanás, elektromos hálózatban bekövetkezett kár, belvíz   okozta kár,
  6. rendszeres ellátás megszűnése, egy hónapot meghaladó átmeneti jövedelem kiesés,
  7. bűncselekmény áldozataként elszenvedett élethelyzet,
  8. büntetés-végrehajtási intézetből történő elbocsátáskor rendelkezésre álló börtönkeresmény a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét

                    (a továbbiakban: öny.) nem haladja meg.


(2) Létfenntartást veszélyeztető időszakos vagy tartós élethelyzet:

  1. krónikus betegség miatt bekövetkezett gyógyintézeti kezelés,
  2. gyógyászati segédeszköz beszerzés közgyógyellátással nem rendelkező személy esetén,
  3. közgyógyellátásra nem jogosult személy folyamatos, legalább 3 hónapnál hosszabb időtartamú havi 5000 forintot meghaladó gyógyszerszükséglete,
  4. két hónapot meghaladó, tartós jövedelemnélküliség, mely nem a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) 36. § (2) bekezdés a) pontja miatt következett be,
  5. egyedül élőként öny. alatti havi jövedelem,
  6. 2 hónapot meghaladó közüzemi számla-tartozás,
  7. adósság miatt kikapcsolt közüzemi szolgáltatás üzembe helyezésének anyagi terhe.



(3) Krízishelyzet: az 1. § (1) – (2) bekezdéseiben meghatározott élethelyzetek, azzal, hogy az azonnali pénzügyi segítségnyújtás elmaradása életveszélyt, vagy megélhetést súlyosan veszélyeztető élethelyzetet idézhet elő.


(4) Kivételes méltányosság gyakorlására lehetőséget ad, ha a kérelmező:

a.   krónikus beteg,

b.   egyedül él,

c.   gyermekét egyedül neveli,

d.   fogyatékos, vagy

e.   közüzemi szolgáltatásait kikapcsolták, vagy az folyamatban van.


2. Közös eljárási szabályok


2. §   (1)  Az e rendeletben foglalt ellátási formákra a kérelmet szóban vagy írásban, az arra rendszeresített, a rendelet mellékleteit képező formanyomtatványok kitöltésével, a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal Önkormányzati és Igazgatási Iroda Szociális Csoportjánál (a továbbiakban: Szociális Csoport) lehet benyújtani, az alábbi mellékletekkel:

a.  igazolások, nyilatkozatok: az igénylő és vele közös lakásban, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók jövedelmi-, vagyoni viszonyairól,

          b.   ha az érintett semmilyen jövedelemmel nem rendelkezik, erről szóló nyilatkozata, és
          c.   a kért ellátás igényléséhez jogszabályban előírt külön igazolások.


(2) A nyilatkozatok, igazolások tartalmi kellékei:

   a)   az 1. melléklet szerinti  nyilatkozat tartalmazza:

         a.a)   az igénylő nevét,

         a.b)    az igénylő lakó-, illetőleg tartózkodási helyét,

    a.c)  a valótlan nyilatkozattétel következményeinek tudomásul vételét,

     a.d)   az ellátásra való jogosultság megállapításához szükséges tényeket,

     a.e)   a nyilatkozat-tétel helyét, idejét, és

     a.f)    a nyilatkozó aláírását.


               b.) a jövedelem-igazolás tartalma:

      b.a)   munkáltató adatai,

      b.b)   munkavállaló személyes adatai,

      b.c)   munkaviszony kezdete, munkakör,

      b.d)   a kérelem benyújtását megelőző egy havi bruttó jövedelem,

      b.e)   bérből történő levonások,

      b.f)    egy havi nettó jövedelem, és

      b.g)   igazolás kiadásának helye, ideje, munkáltató aláírása és bélyegzőlenyomata.


3. § Krízishelyzet esetén, amennyiben az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják, a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján megadható, a bizonyítékok utólagos csatolása mellett.


4. §  A hatáskörök gyakorlói az e rendeletben foglaltaktól kivételes méltánylást érdemlő esetben a kérelmező javára - a jogosultsági összeghatárok tekintetében az öny. +50%-ával - eltérhetnek.


3. Szociális ellátások folyósítása


5. §  (1) A havi rendszerességgel folyósított támogatásokat a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal Közgazdasági Iroda Költségvetési Csoportja (a továbbiakban: Költségvetési Csoport) folyósítja, utólag, minden hónap 5. napjáig.


(2) Az esetenként megállapított ellátásokat a Költségvetési Csoport a döntést követő 8 napon belül folyósítja.


(3) Az ellátások kifizetése – az ügyfél kérése szerint – történhet: lakossági folyószámlára való utalással, házipénztárból vagy postautalványon, készpénzben vagy Bocskai Koronában.




6. § Amennyiben a hatáskör gyakorlója hivatalos tudomására, vagy kérelmező életkörülményeire alapozva a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, kérelmezőnél környezettanulmányt végezhet.


7. § A hatáskör gyakorlója a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás és kamatai megtérítésétől eltekinthet, azt csökkentheti, vagy részletfizetést engedélyezhet, amennyiben a kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öny. kétszeresét, és a visszafizetés teljesítése a kötelezett létfenntartását súlyosan veszélyeztetné.


8. §  (1) A képviselő-testület szociális hatásköreit a (2)-(3) bekezdésben foglaltak szerint átruházott hatáskörben gyakorolja.


        (2) Polgármesterre átruházott hatáskör:

-   szociális földprogrammal kapcsolatos feladatok.


        (3) Egészségügyi és Szociális Bizottságra (a továbbiakban: ESzB) átruházott hatáskör:

- önkormányzati segély.


        (4)Jegyzőre átruházott hatáskör:

    - krízis segély megállapítása.


II. Fejezet


Pénzbeli ellátások


4. Rendszeres szociális segély


9. §   (1) A jegyző rendszeres szociális segélyre való jogosultságot állapít meg annak az aktív korú személynek, akinek az egészségi állapota indokolja.

       

(2)  Egészségi állapota miatt jogosult az ellátásra, aki

a. a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerv szakvéleménye, vagy annak jogelődje által kiadott, még érvényes szakvéleménye alapján egészségkárosodott és annak  mértéke 30-49 %, vagy

b.   szakorvosi igazolás birtokában a várandós nő.


10. § A rendszeres szociális segélyre jogosult személyek (a továbbiakban: jogosult) részére együttműködésre kijelölt szerv: a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Városi Bölcsőde (továbbiakban: Családsegítő) Hajdúnánás, Kossuth u. 19.


11. §  (1) A jogosult köteles:

a. a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a Családsegítőnél nyilvántartásba vetetni magát,

b. a beilleszkedést segítő programról 60 napon belül írásban megállapodást kötni és

c. teljesíteni a beilleszkedést segítő programban foglaltakat.


(2) A Családsegítő:

a. folyamatosan kapcsolatot tart a jogosulttal, és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a programban foglaltak betartását, erről esetnaplót vezet,

b. évente írásos értékelés készítésével tájékoztatja a jegyzőt és

c. az együttműködési kötelezettség megszegéséről haladéktalanul tájékoztatja a jegyzőt.

12. § A Családsegítő a jogosult részére, szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva az alább felsorolt beilleszkedést segítő programokat szervezi:

        a. egyéni képességeket fejlesztő

        b. életmódot formáló

        c. egyéni életvezetési

        d. mentálhigiénés

        e. rehabilitációs

        f.  reintegrációs

        g. álláskeresésre irányuló

        h. munkára-, pályára állítási

        i.  továbbtanulási

        j.  pályakorrekciós tanácsadások szervezése.


13. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a jogosult a 11. § (1) bekezdésben foglaltaknak számára felróható okból nem tesz eleget.


(2) Nem minősül felróhatónak az együttműködési kötelezettség megszegése, ha a mulasztás okát a jogosult hitelt érdemlően igazolja.


(3) A (2) bekezdés vonatkozásában fel nem róható ok:

     a. betegség,

     b. kórházi kezelés vagy

     c. hozzátartozó halála.


(4) A mulasztás hitelt érdemlő igazolása történhet:

      a. orvosi igazolással,

      b. zárójelentéssel vagy

      c.  a hozzátartozó halotti anyakönyvi kivonatával.


5. Az aktív korúak ellátására és a normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételei


14. § (1)  Az aktív korúak ellátása, valamint a normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelem benyújtója, vagy az ellátás jogosultja az Szt. 33. § és a 38. §-ában foglalt felhatalmazás alapján, a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:

a. az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy-egy db. szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,

b. a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét, lom, gaz és gyom eltávolítása, a kártevőktől, rágcsálóktól való mentesítése

c.  az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,

d. az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartására,

e. a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:

       ea. a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,

       eb. tisztálkodó helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres  

             takarítása, fertőtlenítése,

       ec. a lakás - fertőző betegség miatti - fertőtlenítése,


(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.


(3) Az Szt. 34. § (2) bekezdése, valamint 36. § (2) bekezdésében foglaltak alapján meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki ezen rendelet 14. §-ában foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.


(4) Amennyiben a rendszeres szociális segélyre jogosult személy a lakókörnyezete rendben tartására vonatkozó, e rendelet 14. § (1) és (2) bekezdéseiben foglalt kötelezettségének – írásbeli felszólítás ellenére - nem tesz eleget, a rendszeres szociális segély összegének folyósítását egy hónapra fel kell függeszteni.   


(5) Amennyiben a normatív lakásfenntartási támogatást kérelmező vagy a támogatásra jogosult személy, e rendelet 14. § (1) és (2) bekezdéseiben foglalt kötelezettségének – írásbeli felszólítás ellenére – nem tesz eleget, kérelmét el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.


(6)  A jogosultság feltételeként e rendelet 14. §-ában foglalt szabályok betartását az önkormányzat a Szociális Csoport, a közterület-felügyelők, és önkormányzati bérlakások esetében az üzemeltetésért felelős HÉPSZOLG KFT. bevonásával alkalomszerűen ellenőrizheti.

Az ellenőrzést a rendelet 2. mellékletében szereplő környezettanulmány nyomtatvány felhasználásával végzi.


(7) Az ellenőrzést végző a hozzá érkezett megkeresést követő 10 munkanapon belül köteles az ellenőrzést elvégezni és annak eredményét a Szociális Csoporttal írásban közölni.


6. Önkormányzati segély


 15. § (1) Az ESzB. önkormányzati segélyben részesítheti azt a személyt, aki a 1. § (1) bekezdése szerinti, létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint 1. § (2) bekezdése szerint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, vagy aki az elhalt temetéséről gondoskodott, és a temetési költségek viselése létfenntartását veszélyezteti.


(2) Az 1. § (1)-(2) bekezdéseiben foglalt esetekben a kérelmező akkor részesíthető önkormányzati segélyben, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelme az öny. összegének 130 %-át, egyedül élő esetén annak kétszeresét nem haladja meg.


(3)  Az ESzB. temetés költségeinek viseléséhez nyújtott önkormányzati segélyt annak az elhalt temetéséről gondoskodó személynek állapíthat meg, akinek

     a.  az egy főre számított havi családi jövedelme az öny. 150 %-át,

     b.  egyedül élő esetén az öny. 250 %-át nem haladja meg.


(4) Köteles az elhunyt eltemettetéséről gondoskodni az a személy is, aki arra tartási-, öröklési szerződésben kötelezettséget vállalt.


(3) Önkormányzati segély adható

      a. alkalmanként vagy

      b.  a 1. § (2) bekezdés c)-e) pontjában foglalt esetekben havi rendszerességgel, meghatározva a kifizetések időpontját.


16. § (1) Az önkormányzati segély összege az öny. 5 %-ától az öny. 100 %-áig, a 1. § (3) bekezdése fennállása esetén pedig az öny. 200 %-ig terjedhet.


(2) Temetési költség fedezéséhez nyújtott önkormányzati segély esetében annak összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-ánál, de létfenntartást veszélyeztető élethelyzetben elérheti annak teljes összegét.

A teljes összeg megállapítása esetén a kifizetést a szolgáltatóhoz történő utalással kell teljesíteni.

             

17. § (1) A folyósítás az 5. §-ban foglaltaknak megfelelően történik, azzal a kiegészítéssel, hogy a havi rendszerességgel megállapított önkormányzati segély első kifizetése a döntést követő
5 napon belül történik.


18. § (1) Amennyiben a kérelmező azt kéri, az önkormányzati segély természetben is nyújtható, a segély közvetlenül közüzemi szolgáltatóhoz, gyógyszertárba, lakbérre, étkezési térítési díj befizetésére, valamint temetkezési szolgáltatóhoz történő utalással. A kérelmező igényelheti a segély felhasználásához a Családsegítő segítségét is.


(2)   Az ESzB az önkormányzati segélyre rendelkezésre álló fedezet ismeretében, az ünnepekre tekintettel a Családsegítő segítségével a Hajdúnánás közigazgatási területén élő, az önkormányzati segélynél meghatározott jövedelmi feltételeknek megfelelő személyeket természetbeni juttatásként élelmiszercsomag-adományban részesítheti.


19. § Önkormányzati segélyben közös háztartásban élők esetén egyszerre csak egy személy részesülhet.


20. § Az önkormányzati segély az arra rendszeresített, 1. melléklet szerinti nyomtatványon, a megfelelő, a segély indokául szolgáló igazolások, mellékletek benyújtásával igényelhető.


21. § A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét a Hajdúnánási Építő és Szolgáltató Kft. minden év január 15-ig igazolja, melyet a Hajdúnánás Városi Önkormányzat éves költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.


7. Krízishelyzetbe kerültek segélyezése


22.§  Krízis segély annak a személynek nyújtható, akinek esetében az 1. § (3) bekezdésében foglalt feltételek fennállnak, s akinek ezáltal a létfenntartása átmenetileg lehetetlenné, vagy nagy fokban veszélyeztetetté válna, s egy főre jutó havi családi jövedelme az öny. összegének 200 %-át, egyedülálló esetén 250 %-át nem haladja meg.

                                                                                                                                       

23.§ A kérelmet az 1. melléklet szerinti nyomtatványon kell benyújtani a Szociális Csoporthoz. A Csoport a kérelmet megvizsgálja, és feljegyzésben rögzíti, hogy a kérelmező milyen szociális juttatásokban részesül. A krízishelyzetről haladéktalanul tájékoztatja a jegyzőt, továbbá javaslatot tesz a krízis segély megállapítására. A jegyző mindezen adatok birtokában dönt az ellátás megállapításáról.


24.§ A kérelemhez a rendeletben meghatározott mellékleteken kívül csatolni kell a krízishelyzetet igazoló, rendelkezésre álló bizonyítékokat.


25.§ Az ÖR. 3. §-ában foglaltak esetében sem mellőzhető a Szociális Csoport környezettanulmányának és javaslatának csatolása.


26. § A krízis segély összege megegyezik az ÖR. 16. §-ában foglalt önkormányzati segély összegével.


27.§ A krízis segély összegének felhasználásáról a támogatott a felhasználást igazoló okiratokkal, bizonylatokkal, számlákkal köteles elszámolni. Amennyiben a jegyző megállapítja, hogy a krízis segély összegét a jogosult nem a megállapító határozatban foglalt célokra használta fel, abban az esetben a támogatott a krízis segély összegének visszafizetésére kötelezhető.



III. fejezet


8. Természetbeni ellátások


28. § (1)   Természetbeni ellátásként nyújtható:

                 a.     méltányossági közgyógyellátás,

                 b.    köztemetés,

                 c.     szociális földprogram keretében nyújtott juttatás,

               

(2)   Természetbeni szociális ellátásként is nyújtható:

                 a.     aktív korúak ellátása,

                 b.    lakásfenntartási támogatás,

                 c.     önkormányzati segély


(3) A (2) bekezdés b)-c) pontjában szabályozott ellátásokat – figyelemmel az 5. § (3) bekezdésében foglaltakra is – elsősorban Bocskai Koronában kell folyósítani.



9. Közgyógyellátás


29. § (1)   A jegyző rászorultsági alapon közgyógyellátást biztosít annak a személynek, aki a gyógyító ellátásának költségeit létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni.


(2)   Az (1) bekezdés alkalmazásában a gyógyító ellátás költségének mértéke abban az esetben veszélyezteti a létfenntartást, amennyiben az egy főre számított havi családi jövedelemhatár


              a.   az öny. 150%-át,

              b.   két közeli hozzátartozóból álló család esetén az öny. 180 %-át,

              c.   egyedül élő esetében 250 %-át,

              d.  kivételes méltánylást érdemlő, az 1. § (4) bekezdés b) pontja esetében 270 %-át

         nem haladja meg,

    és a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öny. 20 %-át eléri.



10. Köztemetés


30. § A polgármester részben vagy egészben mentesítheti a temetési költségek megtérítési kötelezettsége alól azt az eltemettetésre köteles személyt, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öny. 150 %-át, egyedül élő esetében az öny. 300 %-át nem éri el.



11. Aktív korúak ellátása


31. § (1)  A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható, ha azt az igénylő kéri, vagy ha a családban védelembe vett gyermek él.


(2) A természetbeni juttatás formái: gyermekintézmények térítési díjának, tankönyv árának kifizetése, a gyermek részére szükséges gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megvásárlása, a család lakhatását biztosító közüzemi díjak kifizetése.


(3)  A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátásként megállapított része a gyermekintézmény, gyógyszertár vagy a szolgáltató számlájára utalható, a gyermekjóléti szolgálat családgondozójának javaslatát kérve és figyelembe véve.



12. Szociális földprogram


32. § (1) Szociális földprogramban részt vehet az a személy, aki:

  1. rendszeres szociális segélyben részesül,

  2. foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesül,

  3. rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,

  4. álláskereső, regisztrált munkanélküli vagy

  5. olyan megváltozott munkaképességű, akinek egészségi állapota a programban való részvételt lehetővé teszi,

  6. háztartásában az 1 főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj 150 %-át

nyugellátásban részesül és 1 főre jutó jövedelme nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 200 %-át és 

     nem rendelkezik művelésre alkalmas földtulajdonnal, és rendelkezik a baromfitartáshoz szükséges feltételekkel (ól,              fedett épület).



(2) A szociális földprogram alprogramjaiban:

          a. konyhakerti növények termesztése és

          b. önellátási célú állattartás – baromfitartás,

    a közös háztartásban élő személyek közül egy személy vehet részt.


(3)   A szociális földprogramban részt vevők (a továbbiakban: támogatottak) önkéntes alapon, támogatási szerződés megkötésével vállalhatják a részvételt.


(4) A szociális földprogram végrehajtására, a támogatottak általi ingyenes használatra az önkormányzat az alábbi megművelhető önkormányzati tulajdonú hajdúnánási földterületeket biztosítja:

  1. 6602/2.   hrsz-tól a 6602/14. hrsz-ig,

  2. 6602/16. hrsz. és

  3. 6602/18. hrsz-tól a 6602/32. hrsz-ig,

  4. 0121/19. hrsz.


(5) Az önkormányzat a program működéséhez szükséges talajmunkák elvégzését külső megbízottal történő megállapodás alapján biztosítja.


(6) A szociális földprogramban való részvételi kérelmet a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Városi Bölcsőde (4080 Hajdúnánás, Kossuth u. 19. sz.) vezetőjénél lehet benyújtani minden év január 31. napjáig, aki véleményével együtt továbbítja azt a polgármesterhez.


(7) A polgármester a Családsegítő véleményének megismerését követően megállapítja a programban való részvételi jogosultságot. Amennyiben a kérelmező önkormányzati tulajdonú földterületet kíván használatba venni, a (4) bekezdésében meghatározott területek közül kérelmező számára kijelöl egyet, majd támogatási szerződés megkötésére kerül sor a támogatottal.

        A támogatási szerződés a kérelem benyújtásának éve március 1. napjától a következő év február 28. napjáig terjedő határozott időtartamra jön létre.


(8) Amennyiben a programra többen pályáznak, mint a kiosztható területek száma, vagy a kiosztásra kerülő baromfi mennyiség, a környezettanulmányban foglaltaknak megfelelően történik a rangsor állítása.


33. § (1) A részvételi kérelem abban az esetben utasítható el, ha:

  1. a kérelmező nem felel meg a 32. § (1) bekezdésben szereplő feltételeknek,

  2. a szociális földprogram végrehajtásához megjelölt földterületek már nem adnak lehetőséget a kérelem teljesítésére, vagy

c. a szociális földprogram végrehajtásához kiosztható baromfi mennyiség már nem ad lehetőséget a kérelem teljesítésére.


(2) Az önkormányzat támogatott számára biztosítja:

a.    a program megvalósítására kijelölt földrészlet határozott időre szóló ingyenes használatát,

b.    szaktanácsadás ingyenes igénybevételét,

c.    a megtermesztett termények egészének tulajdonjogát,

d.    a földterületet, termelésre alkalmas állapotban, és

e.    a vetőmag térítésmentes igénybevételét.

f.     állatállomány beszerzését.


34. § (1)  A támogatottsági jog és az abból származó bármilyen más előny másra át nem ruházható.


(2)  A támogatott köteles:

  1. a használatába adott földet művelni (gyommentesítés, kártevők elleni védekezés),

  2. a terményt időben betakarítani,

  3. a tartásra és gondozásra átadott állatok megfelelő ellátására.


(3) Amennyiben a támogatott a programban való részvétele során a támogatási szerződésből eredő kötelezettségeit nem teljesíti, úgy a polgármester a megállapodást jogosult azonnali hatállyal felmondani. Ebben az esetben a támogatott a programban való részvételből 1 évi időtartamra kizárásra kerül.


35. § Az a személy, aki a 32. § (1) a)-g) pontjában foglalt feltételeknek megfelel, azonban rendelkezik művelésre alkalmas saját földterülettel, a 33. § (2) bekezdés
b)-f) pontjában szereplő juttatásra jogosult. Esetükben, egyebekben a szociális földprogramra vonatkozó rendelkezések az irányadók, azzal a kivétellel, hogy a
33. § (1) bekezdés b) pontja, valamint a programból való kizárás szabályai esetükben nem alkalmazhatók.


IV. Fejezet


13. Záró rendelkezések


36. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a 8/2013. (III. 29.) Önkormányzati Rendelet.


(3) A rendeletet a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


Hajdúnánás, 2013. november 27.



                     Szólláth Tibor                                                                     Dr. Kiss Imre

                       polgármester                                                                           jegyző