Jászapáti Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2013. (II.15.) önkormányzati rendelete
Jászapáti Város 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 02. 15- 2022. 05. 22Jászapáti Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2013. (II.15.) önkormányzati rendelete
Jászapáti Város 2013. évi költségvetéséről1
Jászapáti Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdés a) pontjában és a Jászapáti Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2011. (VI. 1.) önkormányzati rendelet 44. § (1) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi, Tulajdonosi és Vagyonkezelő Bizottság, véleményével a következőket rendeli el:
BEVEZETŐ
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:
a) Jászapáti Város Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület),
b) Képviselő-testület bizottságaira,
c) az önkormányzat költségvetési szerveire,
d) a nem önkormányzati szervek, közösségi szolgáltatások átadott-átvett pénzeszközeire,
e) a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.
f) Jászapáti Város Önkormányzatának költségvetéséhez rendelt címrendjét az 1. sz. melléklet tartalmazza.
2. A költségvetés előirányzatai
2. § (1) a) A Képviselő-testület a költségvetési bevételek és kiadások egyenlegét
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Finanszírozási műveletek
3. § A költségvetés évközi folyamatos végrehajtása biztosítása, az átmenetileg jelentkező likviditási gondok kezelése, a pénzügyi egyensúly fenntartása érdekében a Képviselő-testület folyószámlahitel és munkabérhitel felvételéről külön határozattal dönt.
4. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, bevételi és kiadási előirányzatát, valamint a költségvetési szervek költségvetését – rendeletének módosításával – képviselő-testületi döntéssel megváltoztathatja.
5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2012. évi pénzmaradványát a 2013. évi költségvetés feladatai finanszírozásába bevonja, figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) erre vonatkozó előírásaira is.
(2) Az intézményi pénzmaradvány-elszámolás során az Önkormányzatot illeti meg
a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,
b) meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó, pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa.
(3) A Képviselő-testület a 2012. évi gazdálkodás intézményi pénzmaradványát, beleértve az intézményi alulfinanszírozást is – a gazdálkodási helyzetének ismeretében – az intézményétől elvonhatja.
6. § (1) A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos hatáskört, döntések jogát értékkorlátozás nélkül a Képviselő-testület magának tartja fenn.
2. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok
7. § (1) A képviselő-testület a költségvetés végrehajtása során a keletkező bevételi többletet tartalékba helyezi.
(2) A költségvetési gazdálkodás során időarányos felhasználást kell biztosítani, ennek végrehajtásáért az intézmény vezetője a felelős. Ez egyaránt vonatkozik az önállóan működő és gazdálkodó, valamint a önállóan működő intézmény vezetőjére.
(3) A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátásához, a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőség és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, és a belső ellenőrzési előírások betartásáért.
(4) Az intézményvezetők keressék azokat a pályázati lehetőségeket, amelyek elősegítik a szakmai munka színvonalának javítását, hozzájárulnak a működési, fenntartási kiadások csökkentésével összefüggő gazdaságos megoldásokhoz, illetve pályázati úton teremtsék meg az anyagi feltételeit a középtávú fejlesztési tervben erre az évre meghatározott feladatok végrehajtására.
(5) A központi költségvetési kapcsolatokból származó bevételek biztonsága érdekében az intézményvezetők folyamatosan kötelesek figyelemmel kísérni és ellenőrizni a feladat-teljesítménymutatókat.
(6) Az ágazati feladatmutató alapján az állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a tényleges feladatmutató teljesülése.
(7) Az intézményi pénzmaradvány-elszámolás során az Önkormányzatot illeti meg:
8. § (1) A költségvetési szerv köteles értesíteni a jegyzőt, amennyiben a költségvetési szerv által elismert tartozásállomány mértéke a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 5 %-át vagy a 30 millió Ft-ot eléri és a 30 napon túli tartozásállományát 1 hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani. Ebben az esetben a Képviselő-testület a költségvetési szervhez önkormányzati biztost rendel ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelésére, megbízatására, jogaira, feladataira az érintett költségvetési szerv vezetőjének kötelezettségeire, az önkormányzati biztos díjazására, az önkormányzati biztos kirendelésével összefüggő valamennyi kiadásra, az önkormányzati biztos megbízatásának megszüntetésére a hatályos jogszabályokban foglaltak az irányadók.
(3) Azon költségvetési szerv, ahová önkormányzati biztost jelöltek ki, köteles adatot szolgáltatni a Képviselő-testület felé az általa elismert tartozásállományról.
3. Előirányzatok felhasználása
9. § (1) Az előirányzatok felhasználás tekintetében az államháztartási törvény előírásai szerint kell eljárni.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzati intézmények és egyéb szervezetek év közi, támogatására a 2013 évi költségvetésében 1100 eFt-ot biztosít, melynek felosztását a Pénzügyi, Tulajdonosi és Vagyonkezelő Bizottság határozza meg.
(3) A Polgármesteri Keret 5.000 eFt összegét, önkormányzati célokra lehet felhasználni. Felhasználásáról a felhasználást követő Képviselő-testületi ülésen beszámol.
4. A támogatott szervezetekkel kapcsolatos rendelkezések
10. § (1) A Képviselő-testület a 2013. évi költségvetéséből a 4.6. sz. mellékletben, meghatározott költségvetési támogatást nyújtja az ott felsorol szervezeteknek.
5. Finanszírozás
11. § (1) A költségvetési rendelet jóváhagyását követő 15 napon belül az intézmények kötelesek elkészíteni elemi költségvetésüket, melyet költségvetési alapokmányban rögzítenek és annak egy példányát megküldik a pénzügyi osztály részére.
(2) A költségvetési szervek a részükre jóváhagyott költségvetési irányszámokra építve a következő hónapra likviditási tervet kötelesek készíteni, melyet a pénzügyi osztályra a tárgyhót megelőző hó 20-ig kell eljuttatni, első esetben február 20-áig.
(3) A likviditási tervvel összhangban az intézmények kötelesek a pénzügyi osztályát írásban tájékoztatni a kiegyenlíteni kívánt számlák összegéről és jogcíméről.
6. Információ – szolgáltatás
12. § (1) A költségvetés kiadási előirányzatai között nem tervezett, év közben felmerülő kiadási szükségletek a pénzügyi fedezet megteremtéséig ideiglenesen sem finanszíroztathatók. Az Ávr. 36. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott különleges esetek e szabály alól kivételt képeznek.
(2) A költségvetésben nem tervezett bevételek teljesülése esetén azok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. Döntése meghozatalakor elsőbbséget biztosít a hitelállomány csökkentésének, a fejlesztések, felújítások folytatásának. A nem tervezett bevételek csak abban az esetben képezik a költségvetési előirányzat módosítás alapját, ha a tervezett bevételek a feladatellátással arányosan, vagy maradéktalanul teljesültek.
13. § Az önkormányzat a vagyontárgyak elidegenítéséből, vagy hasznosításából származó fizetési eszközt csak pénzben, vagy a döntésre jogosult jóváhagyásával csereingatlanban fogadhat el.
14. § A költségvetésben szereplő fejlesztési, felújítási feladatok tekintetében a beruházó köteles a Kbt.-ben és végrehajtási szabályaiban, valamint az önkormányzat közbeszerzési és beszerzési szabályzatban foglaltak szerint eljárni.
15. § A Képviselő-testület a Jászapáti Város Polgármesteri Hivatalában dolgozók illetményalapját 2013-ban 38.650 Ft-ban állapítja meg.
17. § (1) Az államháztartás alrendszereiből nyújtott, nem normatív, 200 eFt-ot meghaladó céljellegű, működési, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére továbbá a támogatási program megvalósítási helyére, valamint a döntés idejére vonatkozó adatokat az önkormányzat honlapján közzé kell tenni, legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60 napon belül. A közzétételt követően 5 évig biztosítani kell az adatok hozzáférhetőségét.
III. VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
18. § (1) Jászapáti város Önkormányzati Képviselő-testületének 24/2003. /XI.27./ Egyes szociális ellátásokról szóló rendeletének 13. § /6/ bekezdése szerint a helyben szokások legalacsonyabb temetési költség: 2013. évben koporsós temetés 156.350-Ft, úrnás temetés 129.850-Ft.
(2) A Polgármesteri Hivatal előirányzatai között jóváhagyott szociális, jóléti, egészségügyi és kegyeleti juttatásból a köztisztviselők és a nyugállományú köztisztviselők támogatására jóváhagyott szociális, és kegyeleti támogatás összege más célra nem csoportosítható át.
(3) A rendelet – mellékleteivel együtt – 2013. február 15. napján lép hatályba.
Mellékletek
Az önkormányzati rendeletet a Jászapáti Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2022. (V. 20.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdése hatályon kívül helyezte 2022. május 23. napjával.