Egerág Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelete
Egerág Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 03. 13Egerág Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelete
Egerág Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetéséről
Egerág Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 91. § (1) bekezdésében és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (Áht.vhr.) III. fejezetében szabályozottak szerint, a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló2012. évi CCIV. törvényben megfogalmazottak figyelembevételével, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre.
(2) Az irányított költségvetési szervek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.
Címrend
2. § (1) A Képviselő-testület a címrendjét e rendelet 1; 1/a melléklete szerint hagyja jóvá.
(2) A költségvetés címrendjében a működési költségvetésben az önkormányzati intézmények, alcímek, azok az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek, továbbá önállóan működő költségvetési szervek, valamint törzskönyvi jogi személyek, amelyeknek gazdasági szervezete nincs és a gazdasági szervi feladatokat a címben szereplő önkormányzati költségvetési szerv látja el önálló alcímek.
(3) A működési költségvetésen belül jogcímcsoportok a kötelező és a nem kötelező önkormányzati feladatok.
(4) A jogcímcsoporton belül előirányzat-csoportok a működés, felhalmozás.
(5) Az előirányzat-csoportok kiemelt előirányzatokra tagozódnak. Kiemelt előirányzat-csoportként megjelöltek azok az előirányzatok, amelyek a költségvetési szerv működéséből, feladataiból eredő azon speciális feladatok megvalósítását szolgálják, amelyek tekintetében hatályos jogszabályi előírások alapján a költségvetési szerv vezetője kötelezettségvállalási jogköre nem vonható el.
(6) A költségvetési szervek gazdálkodási szabályai szerint gazdálkodó törzskönyvi jogi személyek, mint címek címrendszabályai az e §-ban meghatározottaktól eltérően azokat a jogcímeket, előirányzat csoportokat kiemelt előirányzatokat tartalmazzák, amelyekre alapító okiratuk, és a rájuk vonatkozó jogszabályi előírások, valamint megállapodások alapján gazdálkodási jogosítványaik kiterjednek.
KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI
2013. évi költségvetése
3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2013.évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az alábbiak szerint állapítja meg:
a) tárgyévi költségvetési bevételét |
109.244 |
---|---|
aa) működési költségvetési bevételét |
109.244 |
ab) felhalmozási költségvetési bevételét |
|
b) tárgyévi költségvetési kiadását |
109.244 |
ba) működési költségvetési kiadását |
109.244 |
bb) felhalmozási költségvetési kiadását |
0 |
- beruházások előirányzata: |
0 |
- felújítások előirányzata: |
0 |
- egyéb kiadások, támogatások előirányzata: |
0 |
- ezen belül kiemelt előirányzatként : |
0 |
- intézményi beruházások összegét |
0 |
- a lakásépítés összegét |
0 |
- államháztartáson kívülre irányuló fejlesztési beruházás előirányzatait |
0 |
összegben állapítja meg. |
|
c) költségvetési hiányát/költségvetési többletét pontja) |
0 |
ca) működési költségvetési hiányát/ költségvetési többletét |
0 |
cb) felhalmozási költségvetési hiányát/ költségvetési többletét |
0 |
d) előző év(ek) felhasználható ( tervezett ) pénzmaradványát |
0 |
da) d.) pontból a működési hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát |
|
db) d.) pontból a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát |
|
e) finanszírozási célú műveletek bevételét |
9.879 |
ea) e.) pontból a működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét |
|
eb) e.) pontból a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét |
|
f) finanszírozási célú műveletek kiadását |
|
fa) f.) pontból – a működés finanszírozását szolgáló műveletek kiadását |
|
fb) f.) pontból a felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását |
|
ezer forintban állapítja meg. |
4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi
a) általános tartalékát |
0 E Ft-tal, |
b) működési céltartalékát |
3.582 E Ft-tal, |
c) felhalmozási céltartalékát |
0 E Ft-tal, |
ca) felújítási céltartalékát |
0 E Ft-tal, |
cb) beruházási céltartalékát |
0 E Ft-tal, |
hagyja jóvá. |
5. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 8. számú melléklet tartalmazza.
6. § (1) A Képviselő-testület a 2013. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a 9. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátásáról a 10. számú melléklet szerinti pénzellátási terv alapján köteles gondoskodni.
7. § (1) A Képviselő-testület az Egerági Körjegyzőség, mint önállóan működő és gazdálkodó a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervének engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban, az Áht.vhr. 25. § (2) bekezdésében foglalt döntés alapján a rendelet a 11. melléklete szerint állapítja meg.
(2) A helyi önkormányzat nevében a körjegyzőség címen belül szereplő előirányzatokra kötelezettségvállalási joggal a jegyző rendelkezik. Az e bekezdésben a jegyző részére meg nem határozott előirányzatokra a kötelezettségvállaló a polgármester. A polgármesteri kötelezettségvállalást megelőző döntési rend a hatályos jogszabályok szerinti. A polgármester kötelezettségvállalási jogát általa felhatalmazott személyre átruházhatja.
(3) Külön jogszabály alapján a jegyző döntési hatáskörébe utalt előirányzatok, valamint a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 2. §-ának hatálya alá tartozó választások helyi, területi előkészítésére, lebonyolítására felhasználandó pénzeszközök felett kötelezettségvállalásra a jegyző jogosult.
8. § (1) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése a likviditás biztosítása érdekében legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető éven belüli likvid hitel összegét 15.-MFt. –ban határozza meg.
(2) A felhalmozási hiány miatt a benyújtott, de el nem bírált pályázatok projektjei külön Képviselő-testületi határozat alapján csak akkor indíthatók, ha a projektek a finanszírozásra biztosított, és a saját erő e költségvetésben nem tervezett bevételből rendelkezésre áll.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak maximum 15.-MFt összegű- a bankszámla-szerződésben rögzített 2013. évi kondíciókkal történő - aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.
(4) A (3) bekezdésben foglaltakon túli hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.
9. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 2 MFt-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
(4) A költségvetési szerv bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét - a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után - működési és felhalmozási feladatai ellátására használhatja fel.
(5) A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.
A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI
10. § A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő körjegyzőség.
11. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
12. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
13. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerve bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.
(2) A Képviselő-testület a működési/fejlesztési előirányzat-csoport előirányzatai között 2 MFt-ot meg nem haladó mértékű előirányzat átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza, aki az előirányzat átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
14. § (1) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
(2) A helyi önkormányzati költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen, ha az önkormányzat 30 napon túli lejárt tartozásállománya meghaladja a 15 Mft-ot.
(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.
15. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
16. § (1) A Képviselő-testület dönt a támogatások elbírálásával kapcsolatban.
(2) A támogatási kérelem, pályázat (a továbbiakban együtt: támogatási igény) minden évente két alkalommal április 15. és szeptember 30. napjáig nyújtható be.
(3) Képviselő-testület a támogatási igény benyújtási határidejét követő első Képviselő-testületi ülésén, de legkésőbb 60 napon belül dönt. A döntést 22 munkanapon belül a támogatást igénylőt értesíti határozatáról.
(4) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt. A támogatási szerződésben rögzíteni kell legalább az Áht.vhr. 66. § (2) bekezdésében foglalt feltételeket.
(5) A támogatás folyósítására a támogatási szerződés aláírását követő 5 munkanapon belül kerül sor.
(6) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő Képviselő-testület felé.
17. § (1) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év február 10. napjáig köteles eleget tenni.
(2) A Képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.
(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 5 évig nem ítélhető meg.
(4) Amennyiben az önkormányzati támogatás csoportmentességi rendelet, illetve a csekély összegű támogatásokra vonatkozó bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, a támogatás folyósítását megelőzően a támogatási szerződést az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011.(III.22.) Korm. rendelet alapján előzetesen be kell jelenteni a miniszternek.
18. § (1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél - az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével - az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a Képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott intézmények körében az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:
LÉTSZÁM ÉS BÉRGAZDÁLKODÁS
19. § (1) A körjegyzőség által tervezett jutalom címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés előirányzat az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-a lehet.
(2) A körjegyzőség 2013. évben nem tervezett teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés előirányzat céljuttatás címén.
30. § A köztisztviselői illetményalap 2012. évre Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. év CCIV. törvény alapján 38.650,-Ft.
21. § A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét a személyi jellegű kiadások kiemelt előirányzaton belül, nem rendszeres személyi juttatás részeként azon belül a köztisztviselői illetményalap 5,17-szeres azaz bruttó 200.000,-Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő SZJA-t is magába foglalja
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
22. § . (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2013. január 01. napjától kell alkalmazni.
(2) A képviselő-testület az Áht. 25. § (4) bek. alapján a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadta. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(3) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.
Hegyi Győző |
Dr. Tóth Attila |
1. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
1/A. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
7. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
8. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
9. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
10. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez
11. melléklet a 4/2013. (III. 12.) önkormányzati rendelethez