Tokaj Város Képviselő - testülete5/2013 (IV.19.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól
Hatályos: 2024. 09. 28Tokaj Város Képviselő - testülete5/2013 (IV.19.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól
Tokaj Város Önkormányzat Képviselő-testülete – Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésének felhatalmazása alapján, figyelemmel a nemzeti vagyonról szóló 2011.évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. és 11. pontjára, az 5. § (2) bekezdés b) pontjára, a 13. § (1) bekezdésére, valamint a 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazásra az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – Tokaj Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2010. (XI.24.) önkormányzati rendelet 5. pontjában biztosított – véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság, az Ügyrendi és Jogi Bizottság, a Humánpolitikai Bizottság – véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya kiterjed:
2. Az önkormányzati vagyon
2. §1 (1) Az Önkormányzat 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyona törzsvagyonból és a törzsvagyon körébe nem tartozó, forgalomképes üzleti vagyonból áll.
(2) A törzsvagyon vagyontárgyai forgalomképtelenek vagy korlátozottan forgalomképesek, e vagyontárgyak közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálják.
(3) A törvényben meghatározottakon túl kizárólag a Képviselő-testület. dönthet a vagyontárgy
a) forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes törzsvagyonná, illetve forgalomképessé nyilvánításáról,
b) forgalomképességének megváltoztatásáról.
(4) Az önkormányzat vagyonára vonatkozó nyilvántartást az (1) bek szerinti megbontásban az ingatlanvagyon-kataszter tartalmazza.
3. Vagyonnyilvántartás
3. § A helyi önkormányzat tulajdonába tartozó vagyonelemekről a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.véi CLXXXIX. törvény 110. § - ában meghatározottak szerint kell nyilvántartást vezetni.
4. Rendelkezés a vagyonnal
4. § (1) A korlátozottan forgalomképes vagyonhoz és az üzleti vagyonhoz kapcsolódóan minden döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltérésekkel.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy tulajdonosi hozzájárulást vagy használati jogot biztosítson önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig, amely az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti használatát nem befolyásolják.
(3) 500 ezer forint egyedi forgalmi értékig az üzleti vagyon felett a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság gyakorolja a tulajdonosi jogokat.
(4) 500 ezer forint egyedi forgalmi érték feletti üzleti önkormányzati vagyon felett a képviselő-testület gyakorolja a tulajdonosi jogokat, a pénzügyi befektetések szabályaira az adott év pénzügyi tervéről szóló rendelet az irányadó.
(5) Értékhatártól függetlenül a képviselő-testület hatásköre az önkormányzat feladat-és hatáskörének változásával összefüggésben a használat jogának más önkormányzat vagy állami szerv részére történő átadását, vagy ezen szervektől történő átvételét szolgáló megállapodás jóváhagyása.
5. § A képviselő-testület az önkormányzati vagyonból nem minősít vagyonelemet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak.
5. A vagyonkezelés szabályai
6. §2 (1) A nemzeti vagyonról szóló törvény 3. § (1) bekezdés 19. pont b) alpontjában meghatározott vagyonkezelő az Önkormányzat vagyonkezelési feladatait a Képviselő-testület (továbbiakban: Kt.) tulajdonosi döntése alapján láthatja el.
(2) A Kt. határozatában megjelöli a vagyonkezelő személyét, amellyel vagyonkezelési szerződést köt, egyúttal meghatározza és jóváhagyja a vagyonkezelés feltételeit.
(3) Az Önkormányzat vagyonkezelő szervei (továbbiakban: vagyonkezelő):
a) a Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal;
b) az önkormányzat költségvetési szervei;
c) az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok.
(4) A vagyonkezelő köteles az önkormányzat törzsvagyona körébe tartozó ingatlanok állagmegőrzéséről, felújításáról, korszerűsítéséről folyamatosan gondoskodni, e feladata kapcsán a képviselő-testület éves költségvetésében dönt a tárgyévi feladatokról és azok megvalósításának forrásairól.
(5) A vagyonkezelő a kezelésébe adott vagyonnal kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele és tervezési, építési munka esetén a közbeszerzésekről szóló hatályos jogszabályokat köteles alkalmazni.
(6) Az Önkormányzat törzsvagyonába tartozó vízi közmű vagyon tekintetében, a vízi közmű- üzemeltetési jogviszony létesítésére, tartalmára, módosítására, megszüntetésére a jelen rendeletben foglaltakat - a nemzeti vagyonról szóló törvény, a közbeszerzésekről szóló törvény és a koncesszióról szóló törvény mindenkor hatályos rendelkezései szerinti elvek mentén, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény mindenkor hatályos rendelkezéseit figyelembe véve - a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvényben foglalt szabályok szerinti eltérésekkel kell alkalmazni.
7. § (1) A vagyonkezelői jog létesítéséért a nemzeti vagyonról szóló 2011.évi CXCVI. törvény (továbbiakban: Nvtv.) 3. §(1) bekezdés 19.b) pontjának bc), bd) és be) alpontjaiban nevesített vagyonkezelők kötelesek a vagyonkezelői szerződés időtartama alatt évente ellenértéket fizetni, melynek mértéke a tárgyévi költségvetés vagy üzleti terv szerinti, a saját közfeladat ellátásával kapcsolatos, önkormányzati támogatás nélkül számított saját bevételének 5%-a.
(2)3 A vagyonkezelői jog ingyenes átengedésére a Nvtv. 3. § (1) bekezdés 19.b) pontjának ba) és bb) alpontjaiban, valamint c) pontjában nevesített vagyonkezelők esetében kerülhet sor.
6. Az önkormányzati vagyon átruházása
8. § (1) Az önkormányzati tulajdonban álló nemzeti vagyon tekintetében 25 millió forint értékhatár feletti nemzeti vagyon tulajdonjogát átruházni – ha törvény kivételt nem tesz – csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére lehet.
(2)4 Az önkormányzati vagyon nyilvános értékesítésére, hasznosítására irányuló döntés alapján a versenytárgyalás lebonyolítása a Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal feladata.
(3) A szerződés megkötésére az önkormányzat képviseletében a polgármester vagy a képviselő-testület által arra felhatalmazott személy jogosult.
9. §5 A képviselő-testület az önkormányzati vagyon értékesítése esetén részletfizetési kedvezményt adhat, mely a költségvetés vizsgálatát követően külön kérelemre, maximum két év időtartamra adható. A részletfizetés a fizetendő összeg 75%-a lehet, minimum a szerződéskötéskor érvényben lévő jegybanki alapkamat kikötése mellett. Részletfizetés esetén annak visszafizetését jelzálog bejegyzéssel kell biztosítani.
9/A. §6 (1) A 11 § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott vagyonértékelés által megjelölt értéknél a vagyon tulajdonjogát értékesíteni maximum 20 %-al alacsonyabb ellenértéken lehet:
a) amennyiben az átruházás a Magyar Állam, másik helyi önkormányzat, helyi önkormányzati alapfeladatot ellátó személy vagy szervezet, alapítvány, társadalmi szervezet részére történik vagy
b) a vagyonügylet városgazdálkodási, intézménygazdálkodási közérdeket, közcélokat, önkormányzati támogatási feladatokat szolgál
c) egyéb, az a)-b) pontokban fel nem sorolt, az adott ügy összes körülményeire tekintettel megállapított, különösen indokolt esetben.
(2) Ingó és ingatlan értékesítése során a minimális értékesítési ár a 11 §-ban meghatározott vagyonértékelés által megjelölt értéknél – a 9/A. (1) bekezdésben vagy a 9/B. § (1) bekezdésében meghatározott kivételektől eltekintve – alacsonyabb nem lehet.”
9/B. §7 (1) Amennyiben az ingó vagy ingatlan vagyontárgy értékesítésére kiírt második pályázat is eredménytelenül zárul,
a) a 4. § (3) bekezdésben meghatározott értékhatárig a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság;
b) a 4. § (4) bekezdésben meghatározott értékhatár esetén a képviselő-testület minősített többséggel;
mérlegelési jogkörében a 11. §-ban meghatározott vagyonértékelés által megjelölt értéknél – különösen a lefolytatott pályázati eljárások eredménytelenségi okainak értékelésével – legfeljebb 20%-kal csökkentett vételárat határozhat meg.
(2) Amennyiben az értékesítési eljárás során az eredménytelenül zárult második pályázatban benyújtásra került olyan ajánlat, mely az (1) bekezdés alapján csökkentett vételárra és a pályázati feltételekre figyelemmel egyébként érvényes ajánlatnak minősült volna, a pályázatot elbíráló szerv – a vételárcsökkentő döntést is ismertető – megkeresésére az ajánlattevő öt napon belül nyilatkozik, hogy a csökkentett vételár ismeretében ajánlatát fenntartja-e. Amennyiben az ajánlattevő a pályázati ajánlatát fenntartja, vele az értékesítésre vonatkozó szerződés a megerősített ajánlat szerinti vételáron megköthető.
(3) A (2) bekezdésben a nyilatkozattételre meghatározott határidő jogvesztő.
(4) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt eredménytelen pályázati eljárásban
a) nem volt olyan ajánlat;
b) több olyan ajánlat is volt,
amely az (1) bekezdésben meghatározott árcsökkentés ellenére érvényes lenne, továbbá, ha a (2) bekezdésben meghatározott megkeresés eredménytelen, ismételten pályázatot kell kiírni, ahol a pályázati alapár az (1) bekezdésben foglaltak szerint csökkentett alapár.
9/C. §8 A képviselő-testület minősített többséggel mérlegelési jogkörében a 11. §-ban meghatározott vagyonértékelés által megjelölt értéknél legfeljebb 50%-kal csökkentett vételárat határozhat meg, ha az átruházás állami közfeladat ellátása érdekében, intézmény létesítése, működtetése céljából történik. Ebben az esetben nem kell lefolytatni a 8. § (1) bekezdésében meghatározott versenyeztetési eljárást.
7. A felajánlott vagyon elfogadása
10. § (1) Ha a vagyonról az önkormányzat vagy valamely intézménye javára lemondtak, ezt a lemondásban megnevezett vagyonkezelő a képviselő-testület jóváhagyásával fogadhatja el, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére.
(2) Az önkormányzat részére ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásához szükség van a képviselő-testület jóváhagyására.
8. Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása
11. § A képviselő-testület a vagyontárgyak értékesítése esetén a vagyontárgy értékét:
a) 2 millió Ft könyv szerint nyilvántartott bruttó érték fölött ingatlanvagyon és vagyoni étékű jog esetén 3 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés,
b) ingó vagyon esetén legalább a könyv szerinti nyilvántartás alapján állapítja meg.
c) ingó vagyon esetén is készüljön egyszerűsített értékbecslés (értéklap)
9. Eljárás a tulajdonos képviseletében
12. § (1) Az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogát a polgármester gyakorolja.
(2) Az önkormányzati jog képviseletének biztosításáról a polgármester gondoskodik.
10. Záró rendelkezések
13. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napját követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló 16/2012.(X.26.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet9
|
Helyrajzi szám |
Megnevezés |
Eredeti térmérték |
Kivonásra kerülő térmérték (m2) |
---|---|---|---|---|
1 |
600/10 |
kivett közút |
2439 |
926 |
2 |
529/2 |
kivett közterület |
524 |
524 |
3 |
1282/2 |
kivett közterület |
708 |
708 |
4 |
1277/2 |
kivett közterület |
7098 |
246 |
2. melléklet
I. Szabályzat célja:
- meghatározza a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott bruttó forgalmi értéket meghaladó üzleti önkormányzati vagyon értékesítése, a vagyon feletti vagyonkezelési jog, a vagyon használatának, vagy hasznosítási jogának átengedése esetén alkalmazandó szabályokat,
- szabályozza a Versenytárgyalás előkészítéséhez és lebonyolításához kapcsolódó feladatokat,
- juttassa érvényre a nyilvánosság és az esélyegyenlőség elvét.
II. A szabályzat alkalmazásában:
a) kiíró (ajánlat kérő): Tokaj Város Önkormányzata
b) ajánlattevő: aki az ajánlati felhívás alapján ajánlatot tesz
c) nyilvános eljárás: az ajánlattevők köre előre meg nem határozható, vagy a meghatározott ajánlattevői körbe tartozók száma nem ismert
d) zártkörű (meghívásos) eljárás: ha a kiíró az érdekelteket megfelelő határidő kitűzésével kizárólag közvetlenül hívja fel ajánlattételre, és kizárólag a kiíró által meghívottak nyújthatnak be ajánlatot
e) egyfordulós eljárás: az olyan eljárás, amelynek kiírása során a kiíró az összes eljárási feltételt ismerteti, és a kiíró az első fordulóban benyújtott ajánlatok alapján hozza meg döntését
f) többfordulós eljárás: az olyan eljárás, amelyet a kiíró több fordulóban hirdet meg, az ajánlati dokumentációban az összes eljárási feltételt ismerteti, és amelynek első fordulójában érvényes ajánlatot tett résztvevők közül a kiíró képviselője az előre meghatározott és közzétett szempontok alapján kiválasztja a következő forduló résztvevőit és felhívja őket ajánlataik módosítására
g) lebonyolító: Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal
III. A versenytárgyalás típusa
a) A versenytárgyalás nyilvános, vagy zártkörű. Az eljárás típusáról a kiíró dönt.
b) Az eljárások főszabályként nyilvánosak, csak kivételesen - rendkívül indokolt esetben (önkormányzati érdek) - kerülhet sor zártkörű eljárás kiírására.
Zártkörű versenytárgyalás esetén a kiíró köteles egyidejűleg és azonos módon a versenytárgyalási felhívás megküldésével legalább három érdekeltet írásban felhívni az ajánlattételre. A zártkörű versenytárgyalásra - ha e szabályzat másként nem rendelkezik - a nyilvános versenytárgyalásra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
c) A versenytárgyalási eljárást kettő, vagy annál több fordulóban is meg lehet hirdetni. Ebben az esetben második, vagy azt követő fordulóban - a kiíró által előre meghatározott és közzétett szempontok alapján - az első forduló eredményeképpen kiválasztott ajánlattevők vehetnek részt.
IV. A versenytárgyalás meghirdetése
V. A versenytárgyalási felhívás tartalma
VI. A versenytárgyalási felhívás visszavonása
VII. Az ajánlati biztosíték
a) Az eljárásban való részvétel ajánlati biztosíték (pályázati biztosíték) adásához köthető, melyet a kiíró által a dokumentációban meghatározott időpontig és módon kell a kiíró rendelkezésére bocsátani.
b) A biztosítékot a felhívás visszavonása vagy az ajánlatok érvénytelenségének megállapításának esetén vagy, ha a szerződéskötés a kiírónak felróható okból hiúsult meg, vissza kell adni.
c) nem jár vissza a biztosíték, ha az ajánlattevő az ajánlati kötöttség időtartama alatt ajánlatát visszavonta, vagy a szerződés megkötése neki felróható vagy az ő érdekkörében felmerült más okból hiúsult meg.
d) A nyertes ajánlattevő esetében a befizetett biztosíték a vételárba (bérleti díjba) beszámításra kerül, azonban ha a szerződéskötés neki felróható vagy érdekkörében felmerült más okból hiúsul meg, a biztosítékot elveszti. Az elveszett biztosíték az Önkormányzat költségvetését illeti meg.
e) A kiíró az ajánlati biztosíték után kamatot nem fizet.
VIII. A versenytárgyalási ajánlat, ajánlati kötöttség
a) Az ajánlatnak tartalmaznia kell különösen:
b) Az ajánlattevők ajánlataikat zártan, cégjelzés nélküli borítékban, minimum két példányban (egy eredeti és egy másolati példány) kötelesek az ajánlatok benyújtására nyitva álló időpontban és helyen, az adott eljárásra utaló jelzéssel, személyesen vagy postai úton benyújtani.
c) Ha a felhívás biztosítékadási kötelezettséget ír elő, az ajánlat csak akkor érvényes, ha az ajánlattevő igazolja, hogy a felhívásban megjelölt összegű biztosítékot az ott megjelölt formában és módon a kiíró rendelkezésére bocsátotta.
d) Az ajánlattevő ajánlati kötöttsége - ha a kiírás másként nem rendelkezik - akkor kezdődik, amikor az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidő lejárt.
e) Az ajánlattevő ajánlatához a kiírásban meghatározott időpontig, de legalább a benyújtási határidő lejártától számított 60 napig kötve van, kivéve, ha a kiíró ezen időponton belül a nyertes ajánlattevővel szerződést köt, vagy az ajánlattevőkkel írásban közli, hogy az eljárást eredménytelennek minősíti.
f) Az ajánlattevő nem tilthatja meg az alábbi adatok, tények nyilvánosságra hozatalát:
IX. A versenytárgyalási ajánlat(ok) benyújtási határideje
X. A versenytárgyalási ajánlatok érkeztetése, bontása és ismertetése
a) Az ajánlatok beérkezése során az ajánlatot tartalmazó borítékra rá kell vezetni az átvétel pontos időpontját.
b) Beérkezett ajánlatok felbontása zártkörűen vagy nyilvánosan történhet.
XI. A versenytárgyalás lebonyolítása
1. A versenytárgyalás lebonyolítását a Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal – szükség esetén szakértő bevonásával - végzi.
2. Több ajánlat benyújtása esetén együttes versenytárgyalásra akkor kerülhet sor, ha ehhez valamennyi ajánlattevő hozzájárul. Ellenkező esetben az ajánlattevőkkel külön-külön kell tárgyalni.
3. A versenytárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni és 8 munkanapon belül valamennyi ajánlattevő részére meg kell küldeni. A jegyzőkönyv elkészítése és az érintettek részére történő megküldése a Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal feladata.
4. Az ajánlattevő(k) a tárgyalások során korábbi ajánlatukhoz képest csak ugyanolyan, vagy az Önkormányzat részére kedvezőbb ajánlatot tehetnek.
XII. A Versenytárgyalási Bizottság, az ajánlatok értékelése
1. A Versenytárgyalási Bizottság vezetőből és 4 tagból áll, vezetője a polgármester, akit távollétében az általa kijelölt személy helyettesít.
2. Tagjai: A Képviselő-testület által delegált személyek.
3. A versenytárgyalás lebonyolításához a polgármester (vezető) vagy az általa kijelölt személy és a Bizottság legalább 2 tagjának együttes jelenléte szükséges. A tárgyalást a Bizottság vezetője vezeti.
4. A Versenytárgyalási Bizottság munkájához kapcsolódó adminisztratív feladatokat a lebonyolító látja el.
5. Versenytárgyalási Bizottság véleményezi a benyújtott ajánlatokat és javaslatot tesz a Képviselő-testület felé.
XIII. Az ajánlatok elbírálása10
XIV. Összeférhetetlenségi szabály
Módosította a 9/2015. (V. 1.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2015. május 2-től.
Módosította a 9/2015. (V. 1.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2015. május 2-től.
A 7. § (2) bekezdése a Tokaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 9/2015. (V. 1.) önkormányzati rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2015. május 2-től.
Módosította a 15/2017. (IX. 1.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. 09. 2-től.
Módosította a 9/2015. (V. 1.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2015. május 2-től.
Módosította a 9/2015. (V. 1.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos 2015. május 2-től.
Módosította a 2/2017. önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. március 15-től.
Az 1. melléklet a Tokaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (VII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Tokaj Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 9/2015. (V. 1.) önkormányzati rendelet 5. § (5) bekezdése. Hatályos 2015. május 2-től.