Visegrád Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2013. (III. 22.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapellátásokról, valamint a fizetendő térítési díjakról

Hatályos: 2026. 01. 01

Visegrád Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2013. (III. 22.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapellátásokról, valamint a fizetendő térítési díjakról

2026.01.01.

Visegrád Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva, „a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról” szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdéseiben, 115. § (3) és (10) bekezdéseiben foglalt felhatalmazás alapján a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapellátásokról, azok igénybevételéről, a fizetendő térítési díjakról az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet célja, hogy meghatározza Visegrád Város Önkormányzata által biztosított, igénybe vehető szociális alapszolgáltatások körét, az igénybevétel módját, intézményi térítési díj összegét.

2. § (1) A rendelet hatálya Visegrád Város közigazgatási területén élő, az Szt 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.

3. § (1) Az Önkormányzat az alábbi személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés;

b) házi segítségnyújtás;

c) családsegítés.

(2) A Város Konyha vezetője külön eljárás nélkül köteles a személyes gondoskodást nyújtó ellátások bármelyikét biztosítani, ha valamely személy azonnali ellátása halaszthatatlan, a késedelem a rászorulónak életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetné, vagy súlyos nélkülözésnek tenné ki. Az ilyen ellátás biztosításáról az intézményvezetőnek feljegyzést kell készítenie és az akadály megszűnését követő 8 napon belül az eljárást le kell folytatnia.

(3) A Városi Konyha vezetője kivételesen – külön eljárás keretében – biztosíthatja az ellátást a következő esetekben:

a) a háziorvos, szakorvos szakvéleménye szerint soron kívüli szolgáltatás biztosítása indokolt;

b) az ellátott szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely gyorsított ellátást igényel.

Étkeztetés

4. § (1) Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaiknak tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) 65 év feletti életkoruk,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk miatt.

(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, aki kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezésről másképpen gondoskodni.

(3) Az étkeztetés biztosítása az ellátottak szükségleteinek megfelelően megszervezhető az étel:

a) kiszolgálásával egyidejű helyben fogyasztással,

b) elvitelének lehetővé tételével,

c) koruk vagy egészségi állapota miatt rászoruló személyek részére lakásra szállításával.

(4) A szociális alapellátás keretében biztosított étkeztetést az Önkormányzat a Városi Konyhán, önállóan működő költségvetési szervén keresztül biztosítja.

(5) Az étkeztetésre vonatkozó kérelmet erre rendszeresített nyomtatványon a Városi Konyhához történő benyújtásával lehet kérelmezni. A nyomtatvány átvehető a Városi Konyhán illetve letölthető a www.visegrad.hu internetes oldalról.

(6) A Városi Konyha vezetője az intézményi ellátás (szolgáltatás) nyújtásának megkezdését megelőzően megvizsgálja az ellátást igénylő havi jövedelmét.

(7) Az ellátást igénylő, az ellátott vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalhatja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését. Ebben az esetben nem kell elvégezni a jövedelemvizsgálatot, ugyanakkor biztosítani kell, hogy az ellátást ilyen módon igénylő érintett ne kerüljön előnyösebb helyzetbe, mint ha a vállalást ő vagy a térítési díjat megfizető más személy nem tenné meg.

(8) A térítési díjat az ellátott, gyermek esetében, pedig a szülői felügyeleti joggal rendelkező szülő vagy más törvényes képviselő köteles megfizetni.

(9) A támogatás összege az intézményi térítési díj:

a) az havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege 250 %-át meg nem haladó esetben 25 %-a;

b) az havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át meg nem haladó esetben 50 %-a;

c) az havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 125 %-át meg nem haladó esetben 100 %-a.

(10) A támogatás összege az étkezési térítési díj:

a) az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át meg nem haladó esetben 25 %-a;

b) az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át meg nem haladó esetben 50 %-a;

c) az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 125%-át meg nem haladó esetben 100 %-a.

(11) A személyi térítési díjat a (6) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a Városi Konyha Intézményvezetője (továbbiakban: intézményvezető) határozatban állapítja meg. Az igénylő és az intézményvezető az étkeztetés igénybevétel egyéb feltételeiről megállapodást köt. A megállapodás szövegét e rendelet 2. melléklete tartalmazza. Az intézményvezető megállapítja, amelyről írásban értesítést küld, szerintem nincs határozathozatali joga.

(12) Az étkezésért fizetendő havi térítési díjat utólag kell megfizetni minden tárgyhónapot követő hónap 15-ig.

(13) A koruk vagy egészségi állapota miatt rászoruló személyek részére az ebéd házhozszállításáról az önkormányzat szociális gondozó alkalmazása útján gondoskodik.

(14) A fizetésre kötelezettek köre: Szt. 114. § (2) alapján.

(15) A Városi Konyha vezetője megállapítja a személyi térítési díjat, ha ezzel nem értenek egyet, a fenntartóhoz fordulhatnak kérelmükkel, a fenntartó pedig az eljárás befejezéseként határozatban dönt.

5. § (1) A személyi térítési díj megfizetésének elmulasztása esetén az intézményvezető a kötelezettet írásban felszólítja a térítési díj hátralék befizetésére, valamint a mulasztás következményeire.

(2) Ha az (1) bekezdés szerinti intézkedés nem vezetett eredményre, az intézményvezető negyedévenként összesítésben jelenti a hátralékosok nevét, a hátralék összegét a Polgármesteri Hivatal jegyzőjének, aki intézkedik annak behajtása iránt.

6. § (1) Az étkeztetés ellátása megszűnik:

a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

b) az ellátott halálával,

c) a határozott idejű megállapodás megszűnésével kivéve, ha az időtartam lejártát megelőzően meghosszabbítják,

d) az ellátott, vagy törvényes képviselője írásbeli kérelme alapján indoklás nélkül,

e) a megállapodás felmondásával;

az ellátott másik intézményben történő elhelyezése indokolt vagy további ellátása nem indokolt
az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy térítésidíj-fizetési kötelezettségének – 102. § szerint – nem tesz eleget,
az ellátott jogosultsága megszűnik
A megállapodás felmondása minden esetben írásban történik. A felmondási idő tizenöt nap, ha az Szt. 94/C. § szerinti megállapodás másként nem rendelkezik.

Házi segítségnyújtás

7. § (1) Visegrád Város Önkormányzata által kötelezően nyújtandó házi segítségnyújtás feladatot ellátási szerződés keretében a Figyelj Rám! Közhasznú Egyesület Házi segítségnyújtás szolgáltatása biztosítja. Az Egyesület szabályozza és biztosítja az ellátási feltételeket. A kérelmet a szolgáltatás szakmai vezetőjéhez kell benyújtani, aki a felvételről szóló döntését követően megállapodást köt a jogosulttal.

(2) A házi segítségnyújtást az alábbi személyek vehetik igénybe:

a) azok az időskorú személyek, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,

b) azok a pszichiátriai betegek, fogyatékos személyek, szenvedélybetegek, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladatok ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,

c) egészségi állapotuk miatt rászoruló személyek, akik ezt igénylik,

d) azok, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.

(3) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(4) A (3) bekezdésben felsorolt szolgáltatásokon túlmenően kiegészítő szolgáltatásként ebédkihordás is igényelhető.

(5) Házi segítségnyújtás óradíja egységesen 500 Ft.

(6) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet.

(7) A szolgáltatás iránti kérelem alapján a jegyző által felkért szakértő elvégzi az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.

(8) A polgármester a jegyző által felkért szakértő szakvéleménye alapján megállapítja a napi gondozási szükséglet mértékét.

(9) Az önkormányzat a megállapított gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról szociális gondozó alkalmazása útján gondoskodik.

(10) A szociális gondozó feladata:

a) a rászoruló személyek otthonukban történő ellátása;

b) az otthoni környezet rendjének biztosítása;

c) az ellátott egészségügyi állapota miatt megkívánt együttműködés a háziorvossal és más orvosi ellátást biztosító egészségügyi szervekkel;

d) a rászoruló étkezésének biztosítása, a szociális étkeztetés igénybevételével.

8. § (1) A házi segítségnyújtás ellátása megszűnik:

a) az ellátott, vagy törvényes képviselője kérelme alapján,

b) az ellátott egészségi állapotának javulása esetén,

c) az ellátott halálával,

d) a napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglet esetén,

e) 2 havi térítési díj fizetésének elmaradása esetén.

Családsegítés

9. § (1) Az Szt.-ben meghatározott családsegítési és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott gyermekjóléti szolgáltatásokat Visegrád Város közigazgatási területén a Visegrád Város Önkormányzata részvételével működő Dunakanyari Család- és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Dunakanyari Család- és Gyermekjóléti Intézmény biztosítja.

(2) Az ellátásokra vonatkozó részletszabályokat az Szt. 64. §-a, a Társulási Megállapodásban foglaltak, valamint Szentendre Város Önkormányzatának, mint székhelytelepülésnek a mindenkor hatályos személyes gondoskodás körébe tartozó szociális és gyermekjóléti ellátásokról, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.

(3)

II. Fejezet

Záró rendelkezések

10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő hónap 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet előírásait a hatálybalépéskor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben „a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról” szóló 1993. évi III. törvény, „a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről” szóló 1/2000 ( I.7.) SzCsM rendelet, „a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről” szóló 9/1999 (XI.24.) SzCsM rendelet, és „a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról” szóló 29/1993 (II.17.) Korm. rendelet szabályait kell megfelelően alkalmazni.

(4) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti "a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról" szóló 10/2011.(V.26.) Önk. rendelet 17-20§-ai.

1

Módosította a 12/2024. (XII.12.) számú rendelet 1. §-a, hatályos 2025. január 1. napjától.

2

Módosította a 9/2025. (XI.27.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2026. január 1-től.