Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 55/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

a reklámok, reklámberendezések és cégérek elhelyezésének szabályairól

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 05

Budapest Főváros VIII. Kerület Önkormányzat Képviselő-testülete  az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jogalkotási hatáskörében, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (6) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján a településkép védelme érdekében a következőket rendeli el:

A rendelet célja és hatálya

1. § A rendelet célja Budapest Főváros VIII. kerület építészeti és természeti értékeinek védelme, valamint a kerület rendezett arculatának kialakítása és megőrzése érdekében, a közterületeken és a közterületről látható területeken, épületeken, építményeken valamint reklám-hordozásra alkalmas egyéb berendezéseken, a reklámok, reklámberendezések és cégérek egységes elvek szerinti rendezett és esztétikus kialakítása és fenntartása.

Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában a Reklám  alatt kell érteni az egyéb jogszabályban meghatározottakon kívül a Hirdetményt is:

Hirdetmény: minden olyan közérdekű tájékoztatás, információ, amely kereskedelmi, fogyasztási tevékenységgel sem közvetlenül, sem közvetve nem hozható összefüggésbe, a lakosság részére közérdekű, kulturális információt közvetít, valamint az önkormányzat projektjeit, fejlesztéseit ismertető hirdetés.

3. § (1) E rendelet alkalmazásában Reklámberendezés minden olyan reklám tartalmat hordozó, építményen vagy azon kívül elhelyezett, helyhez kötött (fixen rögzített) vagy mozgó, képi, hang-, vagy egyéb effektusok megjelenítésére, információk tárolására és közvetítésére alkalmas eszköz, amelynek segítségével az emberi tudatra befolyást gyakorló információk bármely természetes személy számára észlelhetővé válnak és képzettársításra ösztönöznek. A szerkezetileg több elemből álló reklámberendezés, amennyiben tartalmát tekintve egy egységet alkot, egynek számít.

a) Reklámberendezések típusai:

  1. Citylight poszter: változó tartalmú hirdetések elhelyezésére szolgáló, egy vagy kétoldalú, az óriásplakát méretét el nem érő, átlátszó, áttetsző burkolaton keresztül, belülről megvilágított hirdetőberendezés.
  2. Építési védőháló: építési tevékenység esetén, a homlokzat előtti állványra rögzített, reklámfelületként is használható biztonsági háló.
  3. Felíró-tábla: az épület homlokzati síkjához rögzített, a kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó egység áruválasztékának bemutatására szolgáló,  tartalmilag naponta aktualizálható reklámberendezés.
  4. Fényreklám: saját fényforrással rendelkező, egy vagy többoldalú, világító reklámberendezés, reklámdoboz, fénycsőreklám, vagy futófény, mely állandó, vagy váltakozó fénykibocsátású és az óriásplakát méretét nem éri el.
  5. Hirdetőoszlop: plakátok, hirdetések elhelyezésére szolgáló, henger alakú, cserélhető hirdetőfelülettel rendelkező reklámberendezés. A hirdetőoszlop átmérője 1,0-1,3 méter, magassága legfeljebb 4,5  méter lehet.
  6. Hirdetőtábla: változó tartalmú hirdetések elhelyezésére szolgáló, közterületről látható, egy oldalán 2,0 m2-nél kisebb felületű reklámberendezés.
  7. Homlokzatfestés, tűzfalreklám: épületek, építmények közterületről látható falfelületén megjelenő, festéssel vagy vakolással készített, a reklámozás céljait is szolgáló alkotás.
  8. Kandeláber reklám: közvilágítási oszlopokon elhelyezett,  egy- vagy kétoldali reklámfelülettel rendelkező reklámtábla.
  9. Kirakatportál: a kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó egység helyiségével közvetlen kapcsolatban lévő, elsősorban árubemutatásra szolgáló, közterületre néző, üvegezett felületű reklámberendezés.
  10. [1]Kirakatvitrin: az épület homlokzati síkjához rögzített, doboz jellegű, a kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó egység helyiségével közvetlen kapcsolatban álló, egyedi megjelenésű, üveglappal borított, jellemzően termék elhelyezésével, a vállalkozás, üzlet áruválasztékának bemutatását szolgáló reklámberendezés, amelynek az épület homlokzatán történő elhelyezése nem minősül értéknövelő változtatásnak.
  11. Megállító tábla: valamely üzlet, vállalkozás tevékenységéhez kapcsolódó, közvetlenül az üzlet, vállalkozás előtt elhelyezett, egy- vagy kétoldalas mobil hirdetőeszköz.
  12. Reklámfigura, reklámalakzat: olyan formailag és technológiailag nem kötött háromdimenziós test, mely a reklámozás, figyelemfelhívás célját szolgálja.
  13. Reklámmolinó: építményen, vagy építmények között kifeszített, textil alapanyagra készült, ideiglenes reklámberendezés.
  14. Óriásplakát: változó tartalmú hirdetések elhelyezésére szolgáló, közterületről látható, egy oldalán 2,0 m2-nél nagyobb felületű reklámberendezés. Óriásplakátnak minősül a 2,0 m2-t meghaladó felületen több külön álló részből összefüggő képet alkotó reklám is.
  15. Vetített reklám: közterületről látható bármely felületen, vetítető berendezéssel megjelenített reklámberendezés.
  16. Videófal: változó tartalmú hirdetések elhelyezésére szolgáló, közterületről látható, az óriásplakát méretét elérő vagy azt meghaladó, egységes reklámfelületű vagy képváltó, világító reklámberendezés.

b) Cégérek: valamely tevékenység jelképeként használt, a vállakozást magában foglaló épület homlokzatán, a vállakozásban folytatott tevékenységre utaló jelkép.

  1. Cégtábla: a vállalkozás nevét, funkcióját, tulajdonosát, az alapítás évét tartalmazó, a vállalkozást magában foglaló épületen, vagy az azzal érintett telken létesített felirat.
  2. Cégfelirat: a vállakozás nevét, a vállalkozást magában foglaló épület homlokzatán síkban feltüntető felirat.
  3. Címtábla: azon vállalkozás nevét, címét tartalmazó felirat, mely vállalkozás az adott épületen belül működik, de a közterületről nem közelíthető meg.
  4. Totemoszlop: egy vagy több vállakozás cégérét vagy cégtábláját tartalmazó, toronyszerű reklámberendezés.

c) Avult reklámberendezés: anyagában vagy szerkezetében elhasználódott, megjelenésében nem időszerű, az elvárt településképi, utcaképi megjelenést nem biztosító, azt károsan befolyásoló, vagy tartalmát tekintve nem aktuális hirdető-berendezés.

Reklámok tartalmára vonatkozó előírások

4. § (1) Józsefváros jó hírnevét sértő reklám nem helyezhető el.

  1. A Reklámnak tartalmaznia kell a Reklámozó nevét, címét, telefonszámát.

Reklámok elhelyezésére vonatkozó előírások

5. § (1) Reklám elhelyezése csak az építésüggyel összefüggő egyes helyi önkormányzati hatósági eljárások részletes szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően lehetséges.

  1. Reklám bármely reklámberendezésen elhelyezhető.
  2. Hirdetmény csak ideiglenesen helyezhető el, melyet az aktualitását követő két héten belül, a hirdetőnek el kell távolítani.

A reklámberendezések és cégérek elhelyezésének általános szabályai

6. § (1) Reklámberendezés, cégér létesítése, csak az építésüggyel összefüggő egyes helyi önkormányzati hatósági eljárások részletes szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően lehetséges. Kivételt képez ez alól:

a) a nemzeti és az egyházi ünnepekkel kapcsolatos figura, makett, ünnepi szimbólum elhelyezése, és a homlokzat, kirakatüveg ünnepekkel kapcsolatos díszítése;

b) a választási kampány időszakban a választással kapcsolatos hirdetések elhelyezése.

(2)   Reklámberendezések elhelyezésénél, amennyiben a területre közterület-alakítási tervet fogadott el a képviselő-testület, és az rendelkezik a reklámberendezések elhelyezéséről, az abban meghatározott előírásokat kell betartani.

(3)   Reklámberendezés, cégér még részben sem takarhatja az épület, épületegyüttes nyílászáró szerkezetét, párkányát, korlátját, és egyéb meghatározó építészeti elemét.

(4)   Védett épület, épületegyüttes esetén reklámberendezés, cégér csak településképi bejelentési eljárás keretében hozott döntésben elfogadott reklám-elhelyezési koncepcióterv alapján helyezhető el.

(5)   Az épület homlokzatára szerelt árnyékoló ponyván, ponyva előtetőn csak saját cégfelirat jelenhet meg. E felirat reklámcélú felületként beleszámít a homlokzaton megjelenő összes reklámfelületbe.lakóépületek homlokzatán 6 méter feletti magasságban reklámberendezés nem helyezhető el. Kivételt képez ez alól az épületek tetőpárkánya felett elhelyezett fényreklám, valamint az épület ablaktalan tűzfalán elhelyezett óriásplakát, az 11. §-ban rögzített feltételeknek megfelelően.

  1. Az önálló világító betűkkel megvalósuló reklámberendezés, cégér kialakításánál a kábeleket a falon belül, vagy takartan kell vezetni.

7. § (1) Amennyiben a hatóság avultnak nyilvánítja a reklámberendezést, vagy cégért, kötelezi a Reklámozót annak helyreállítására, illetve elbontására.

(2) Reklámozó kártalanítási igény nélkül köteles a reklámberendezést eltávolítani:

a) a reklámberendezése tartalma szerinti tevékenység megszűntekor,

b) az előírásokat figyelmen kívül hagyó elhelyezés esetén.

  1. Reklámberendezése eltávolításakor a reklámfelülettel együtt a tartószerkezetet is le kell szerelni.

8. § (1) Épületek közterületről látható földszinti homlokzatainak legfeljebb a 15%-án helyezhető el reklámberendezése. A számításnál a falsíkra merőleges cégérek és cégtáblák figyelmen kívül hagyhatók.

  1. Reklámberendezéseken alkalmazott, illetve önállóan kialakított feliratok betű mérete az alábbi táblázat szerinti méreteket nem haladhatják meg:

Közlekedési célú közterület szélessége:

9-14 m

14-25 m

25-40 m

40-60 m

60-90 m

90-110 m

Maximálisan alkalmazható betűméret:

14 cm

23 cm

35 cm

50 cm

80 cm

100 cm

  1. A (2) bekezdésben meghatározott méretektől eltérni kizárólag az épület homlokzati rendszerébe illeszkedően, az ezt igazoló, a teljes épület homlokzatát bemutató, településképi bejelentési eljárás keretében hozott döntésben elfogadott reklám-elhelyezési koncepcióterv alapján lehet.
  2. [2]A 3. § (1) bekezdés b) pontja szerinti cégéreken a (2) bekezdésben meghatározott méretek maximum kétszeresét lehet alkalmazni.

Reklámberendezésekkel kapcsolatos általános tilalmak

9.  § (1) Tilos reklámberendezést elhelyezni zöldfelületeken, növényzeten, emlékműveken, szobrokon, telefonfülkén, közműberendezéseken, utcabútoron, villanyoszlop felületén, ereszcsatornán, játszóterek berendezésein.

(2)   Reklámberendezés még részben sem takarhatja az épület, épületegyüttes nyílászáró szerkezetét, párkányát, korlátját, és egyéb meghatározó építészeti elemét.

  1. Reklámberendezés nem létesíthető egészségre káros, káprázást okozó kivitelben.


Reklámberendezés elhelyezésének részletes szabályai

10. § Az elhelyezés az alábbiak szerint történik:

(a)   Citylight poszter a tömegközlekedési eszközök megállóiban helyezhető el.

  1. Építési védőhálón reklámberendezése, az épület legalább egy homlokzatának egyidejűleg történő felújítása esetén, a közterületről látható homlokzat előtti építési állványzaton, a felújítás ideje alatt helyezhető el. A reklámcélú felület egy egységes képben összefogottan, egy hirdetést, reklámot és a felújításra vonatkozó tájékoztatást tartalmazóan jeleníthető meg.
  2. Felíró-tábla a portálok közötti falfelületen, vállakozásonként 1db helyezhető el, melynek mérete nem haladhatja meg az 1,0 m²-t.
  3. Épületek tetőpárkánya felett, legalább 80%-ban áttört, intézményi és lakófunkciót nem zavaró fényreklám helyezhető el.
  4. A homlokzati síkkal párhuzamos fényreklám a portálon belül, a homlokzati síkra merőleges, portálon kívül, a földszint feletti osztópárkány alatt helyezhető el.
  5. Hirdetőoszlop azokon a közterületeken ahová köterület-alakítási terv készült csak abban az esetben létesíthető, amennyiben azt a közterület-alakítási terv lehetővé teszi. Egyébként elhelyezhető minden közösségi közlekedéssel érintett út mentén, amennyiben a gyalogos közlekedés számára azon felül legalább 2,0 méteres járdaszélesség biztosítható.
  6. Hirdetőtábla elsődlegesen portálszerkezeten belül helyezhető el, portálszerkezeten kívüli elhelyezés esetén törekedni kell az épülethomlokzathoz illeszkedő megjelenésre.
  7. Homlokzatfestés, tűzfalreklám elhelyezésére, a felület nagyságától függetlenül engedély, csak a teljes homlokzatfelületre készített színezési terv alapján adható. A Reklámozó köteles a megszűnést követően az újraszínezést elvégezni.
  8. Kandeláberen reklám nem helyezhető el.
  9. Az épülethomlokzat részét képező kirakatportálok, nyílászárók üvegezésére kívülről, vagy belülről elhelyezett fóliadekoráció, reklám mérete nem haladhatja meg az adott portálfelület méretének 25%-át.
  10. [3]Utcai homlokzaton új, nem építési engedély köteles kirakatvitrin kizárólag funkcióváltó területen létesíthető, abban az esetben, ha az új kirakatvitrin elhelyezése iránt benyújtott kérelem melléklete szerinti reklám elhelyezési koncepciótervet (M=1:50) a helyi építészeti-műszaki tervtanács a településképi bejelentési eljárás keretében támogatja. Egy építési tömb utcaszakaszonkénti homlokzataira kizárólag azonos típusú kirakatvitrin helyezhető el. Kirakatvitrinnel rendelkező épület homlokzat felújítása esetén, az utcai homlokzaton lévő kirakatvitrineket, az ezzel ellentétes tervtanácsi vélemény hiányában el kell távolítani.
  11. Megállító tábla vállakozásonként max. 1 db kerülhet elhelyezésre, a vállalkozásnak helyet biztosító helyiség homlokzati szakasza előtt, nyitvatartási időben, melynek magassága legfeljebb 1,20 méter, szélessége legfeljebb 0,80 méter lehet. Az elhelyezést követően a 1,5 méteres szabad járdaszélességet biztosítani kell. Amennyiben egy közterületre elfogadott közterület-alakítási terv a megállító-táblákról is rendelkezik, annak előírásait kell figyelembe venni.
  12. Reklámfigura, reklámalakzat csak rendezvények ideje alatt, ideiglenesen helyezhető el.
  13. Reklámmolinó csak valamely esemény, rendezvény meghirdetésére, ideiglenesen helyezhető el. A molinó a rendezvényt megelőző 2 héten belül helyezhető ki legkorábban és a rendezvényt követő első munkanapon el kell távolítani.
  14. Óriásplakát elhelyezhető:

oa) az építkezések időtartama alatt az építési helyet körülhatároló palánkon, amennyiben az építési palánk kivitele településképi szempontból elfogadható.

ob) ablaktalan tűzfalakon, amennyiben az épület nem védett, vagy nem műemléki jelentőségű területen vagy városképi jelentőségű kiemelt útvonal mentén helyezkedik el.

  1. Videófal akkor helyezhető el, ha azt közterület-alakítási terv lehetővé teszi.

Cégérek elhelyezésének részletes szabályai

11. § (1) Vállalkozásonként 1 db, több portálszakaszból álló homlokzat esetén vállalkozásonként legfeljebb 8 méterenként 1 db cégér, cégtábla, cégfelirat és címtábla helyezhető el.

(2)   Cégérek homlokzatonként

a) az elhelyezési magasság,

b) a betűnagyság és

c) a színvilág

tekintetében egymáshoz illeszkedően alakítandók ki, figyelembe véve az épület homlokzati kialakítását.

(3)   A fal síkjára merőlegesen elhelyezett cégjelzés, a gyalogos közlekedési űrszelvény rendeltetésszerű használatát nem akadályozhatja, a gyalogosok közlekedését nem zavarhatja, biztonságát nem veszélyeztetheti. Elhelyezése a földszinti osztópárkány alatt, de minimum 2,50 méteres magasságban lehetséges.

(4) Falsíkkal párhuzamosan cégjelzés elhelyezhető a portálon belül, valamint a portálon kívül, a földszinti osztópárkány alatt, de legfeljebb 5 méteres magasságban, a homlokzat tagozataihoz és arányaihoz illeszkedően.

(5) A cégjelzéseken alkalmazott betűk maximális mérete a reklámberendezések betűméretére vonatkozó 4. § (6) bekezdés rendelkezése szerint alakíthatóak ki.

(6) Totemoszlop közterületen nem helyezhető el.

A reklámberendezések jogellenes elhelyezésének következményei

12. § (1) Az engedély nélkül elhelyezett vagy avult reklámberendezést, cégért a Reklámozó, a Polgármesteri Hivatal felszólítását követő 8 napon belül köteles saját költségén eltávolítani.

  1. Amennyiben a felszólítás ellenére nem történik meg a reklámberendezés, vagy cégér eltávolítása, a polgármester pénzbírság megfizetésére és a szabálytalanul elhelyezett reklámberendezés, vagy cégér elbontására kötelezi a Reklámozót.
  2. Amennyiben a Reklámozó személye nem állapítható meg, a Polgármesteri Hivatal jogosult a reklámberendezése, vagy cégér elbontására.
  3. Amennyiben az engedélytől eltérően kerül a reklámberendezés, vagy cégér elhelyezésre, a Polgármester pénzbírsággal súlythatja és szabályossá tételre kötelezheti a Reklámozót.
  4. Amennyiben a szabályossá tétel a végzésben előírt határidőn belül nem történik meg, a polgármester elrendeli a reklámberendezés elbontását.


Záró rendelkezések


13. § A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

14. § E rendelet előírásait a hatályba lépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.




Budapest, 2013. december 19.





Rimán Edina                                                             Dr. Kocsis Máté

     jegyző                                                                      polgármester

  1. melléklet


A reklám-elhelyezési koncepcióterv tartalmi követelményei



A reklám-elhelyezési koncepciónak a következő munkarészeket kell tartalmaznia:


  1. Műszaki leírás – Az elhelyezni kívánt reklámberendezése elhelyezésére, megjelenésére (méret, szín, anyag, homlokzaton/közterületen belüli elhelyezése) vonatkozó részletes leírás
  2. Helyszínrajz – 1:200 méretarányban, méretezve
  3. Homlokzatrajz – 1:100 méretarányban, a reklámberendezése tervezett helyének, nyílászárókhoz való viszonyának bemutatásával, méretezve, színtervvel

vagy

Utcakép és Metszet – 1:200 méretarányban (a nem homlokzaton elhelyezni kívánt reklámberendezése esetén) – a reklámberendezése környezetéhez képest a tervezett elhelyezés és színterv bemutatásával, méretezve.



A reklám-elhelyezési koncepcióterv ügyfélfogadási időben, a Főépítészi Irodán nyújtható be, a Főépítészi Iroda munkatársaival folytatott előzetes egyeztetést követően.




  1. függelék



Reklámberendezése, hirdetmény csak akkor létesíthető, ha az elhelyezés a következő jogszabályok vonatkozó rendelkezéseit nem sérti:



  • a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény;
  • a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló 2001. évi XCVI. törvény;
  • a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény;
  • az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény;
  • a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény
  • az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet;
  • a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklám célú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló 224/2011. (X.21.) kormányrendelet;
  • a régészeti örökség és műemléki érték védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 393/2012. (XII. 20.) kormányrendelet;
  • a Budapesti Városrendezési és Építési Keretszabályzatról szóló 47/1998. (X. 15.) fővárosi közgyűlési rendelet;
  • a fővárosi közterületek használatáról és a közterületek rendjéről szóló 59/1995.(X.20.) fővárosi közgyűlési rendelet;
  • a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és rendjéről szóló 60/1995.(X.20.) fővárosi közgyűlési rendelet;
  • a közterület – és városrésznevek megállapításáról, azok jelöléséről, valamint a házszám-megállapítás szabályairól szóló 94/2012. (XII.27.) fővárosi közgyűlési rendelet;
  • a Józsefváros Kerületi Építési Szabályzatáról szóló 66/2007. (XII.12.) önkormányzati rendelet;
  • a Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és használatának rendjéről szóló 18/2013. (IV.24.) önkormányzati rendelet;
  • az építésüggyel összefüggő egyes helyi önkormányzati hatósági eljárások részletes szabályairól szóló 5/2013. (II.10.) önkormányzati rendelet


INDOKOLÁS


Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62.§ (6) bekezdés 2. pontja ad felhatalmazást az önkormányzatoknak, a Fővárosban a kerületi önkormányzatoknak, hogy a településkép védelme érdekében a reklámok, reklámberendezések és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről, tilalmáról szóló szabályokat megalkossa.


1. § A rendelet célját határozza meg.


2. § A magasabb szintű jogszabályok részletesen magyarázzák a reklám fogalmát, ezért csak egy kiegészítés volt szükséges, a hirdetmények fogalmárnak meghatározása.


3. § A reklámberendezés fogalma és típusainak meghatározása azért fontos, hogy a köznyelvben használt fogalmakat egyértelműen lehessen értelmezni a rendelet alkalmazása során.


4. § A reklámok tartalmára vonatkozó előírásokat részletesen tartalmazza a Reklámtörvény (2008. évi XLVIII.tv. 7.-11.§), azonban a kerület imázsának védelme érdekében szükséges erről is rendelkezni.


5. § A reklámok elhelyezésére vonatkozó előírásokat tartalmaz.


6-7. § A reklámberendezésekre és cégérek elhelyezésére, illetve avultság esetén eltávolítására vonatkozó általános előírásokat tartalmaz.


8. § A reklámberendezések méretére vonatkozó előírásokat tartalmazza.


9. § A reklámberenedezésekre vonatkozó általános tilalmakat tartalmazza.


10-11. § A reklámberendezések, cégérek elhelyezésére vonatkozó általános tilalmakat tartalmazza.


12. § A jogellenesen elhelyezett, vagy avultság esetén el nem bontott reklámberendezésekre és cégérekre vonatkozó előírások.


13-14. § A rendelet hatálybaléptetése szükséges, hogy a jövőbeni „elburjánzásoknak” gátat lehessen szabni, illetve az avult reklámberendezéseket minél előbb le lehessen szedetni. A jelenlegi állapotok szabályossá tételére 1 év türelmi időt kapnak a reklámozók, szankcionálni csak ennek letelte után fog az Önkormányzat.



[1]

Módosította a 4/2015. (I.23.) önk. rendelet 1. §, hatályos 2015. január 23-tól.

[2]

Beiktatta a 4/2015. (I.23.) önk. rendelet 2. §, hatályos 2015. január 23-tól.

[3]

Módosította a 4/2015. (I.23.) önk. rendelet 3. §, hatályos 2015. január 23-tól.