Bocskaikert Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013.(III.18.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2025. 11. 01

Bocskaikert Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013.(III.18.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatról

2025.11.01.

Bocskaikert Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk d)pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 53. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján a következőket rendeli el:1

1. Általános Rendelkezések

1.  § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bocskaikert Községi Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 4241 Bocskaikert, Poroszlay út 20. sz.

(3) Az Önkormányzat hivatala: Bocskaikerti Polgármesteri Hivatal (4241 Bocskaikert, Poroszlay út 20. sz.)

(4) Az önkormányzat jelképei: címert, zászló, pecsét. Az önkormányzat a jelképek használatát külön rendeletben szabályozza.

(5) Az önkormányzat Bocskaikert község önállóvá válásának napját minden év október 15-én – a község napján – ünnepeli.

(6)2

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre

2.  § (1) Az önkormányzat az Mötv-ben rögzített, helyben biztosítható közfeladatok ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodik:

a) a település egész területét érintő egészséges ivóvízellátásról: üzemeltetővel kötött közszolgáltatási szerződéssel,

b) az óvodai nevelésről: saját fenntartású intézmény működtetésével,

c)3 az egészségügyi alapellátásról: területi ellátási kötelezettséggel működő orvosokkal vagy egészségügyi ellátást biztosító gazdasági társasággal kötött feladat-ellátási szerződéssel,

d) a szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokról és alapellátásról: saját fenntartású intézmény működtetésével, valamint önkormányzati társulás útján fenntartott és működtetett intézménnyel, illetve ezzel kötött megállapodás útján,

e) a közvilágításról: üzemeltetővel kötött Közszolgáltatási szerződéssel,

f) a helyi közutak fenntartásáról: saját munkavállalói foglalkoztatásával,

g) a hulladékgazdálkodásról: a szolgáltatóval kötött közszolgáltatási szerződés útján,

h) a köztemető fenntartásáról: üzemeltetővel kötött Kegyeleti Közszolgáltatási szerződés formájában gondoskodik.

(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatait a mindenkori éves költségvetés elkészítése során határozza meg.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciót szerinti felsorolását a rendelet 4. melléklete szerint határozza meg. [1]

(4) Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.2

(5) Azon gazdálkodó szervezetek felsorolását, amelyek tekintetében az önkormányzat alapító, tulajdonosi (tagsági, részvényesi) jogokat gyakorol, a rendelet 5. melléklete tartalmazza.3

(6) Az önkormányzati iratok kezelését a Polgármesteri Hivatal végzi, melynek részletszabályait a Hivatal Iratkezelési Szabályzata tartalmazza.4

3.  § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó feladat és hatásköröket az Mötv. 42. § határozza meg.

(2)4 A képviselő-testület által a polgármesterre , a Szociális Bizottságra és a jegyzőre átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.5

3. Az ülése rendje

4.  § (1)5 A képviselő-testület tagjainak választáskori száma 6 fő.

(2) A képviselő-testület évente 6 alkalommal tart rendes ülést, valamint szükség szerint rendkívüli üléseket tart. A rendes ülésekre általában csütörtöki napokon 9.00 órakor kerül sor.6

(3) Az ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a jegyző köteles a lakosságot az ülésre szóló meghívó hirdetőbálára történő kifüggesztésével és a település honlapján történő közzététellel tájékoztatni.7

(4) Az ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a jegyző köteles a lakosságot tájékoztatni a hirdetőtáblára kifüggesztett, illetve a település honlapján közzétett közleményben a meghívók kipostázásával egyidőben. A meghívók a képviselők, illetve a tanácskozási joggal részt vevők számára elektronikus úton kerülnek kiküldésre.

(5) Rendkívüli ülés - a hét bármely munkanapjára 08 óra és 18 óra közötti időpontra - akár azonnal is összehívható: e-mailben vagy telefonon. Ebben az esetben a meghívót és a rendkívüli ülés anyagát legkésőbb az ülés kezdetéig kell átadni az érintetteknek.

(6) A zárt ülésre meg kell hívni az érintettet, ha:

a) a zárt ülés tartását az érinttet kérte,

b) összeférhetetlenség vagy méltatlanság kimondásáról kell állást foglalni,

c) fegyelmi büntetés kiszabásáról kell dönteni.

4/A.  §6 (1) A képviselő testület, valamint a bizottságok ülésére a tevékenységi körükbe tartozó napirendi pontok tárgyalására tanácskozási joggal meg kell hívni a Kertbarátkör, a Diáksportkör Egyesület és Polgárőr Egyesület képviselőit.8

(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti

4.7 A képviselő-testület működése, az ülést vezető elnök jogai és kötelességei

5.  §8 (1) A képviselő-testület ülésén az ülést levezető elnök az ülés megnyitását követően megállapítja a megjelent képviselők létszámát és az ülés határozatképességét, majd javaslatot tesz a megvitatásra kerülő napirendi pontokra, a meghívó kiküldése után érkezett előterjesztések tárgyalására. A képviselő-testület - nyílt szavazással, kézfelemeléssel, vita nélkül dönt az ülés napirendi pontjainak tárgyalásáról.

(2) A rendkívüli ülések kivételével a polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról melynek elfogadásáról a képviselő-testület nyílt szavazással, kézfelemeléssel, vita nélkül dönt.

(3) A napirend tárgyalása során és a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat, vagy indítvány tekintetében törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

(4) Az elnök napirendenként külön-külön megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát. Elsőként a napirend előadóját illeti meg a szó, aki az előterjesztett írásos anyaghoz szóbeli kiegészítést tehet. Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható. Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni. Az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevőnek megadja a szót, ha a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel ezt jóváhagyja.

(5) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 percben szóbeli kiegészítést tehet, amely nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat (pl. tényeket, adatokat, módosító indítványokat, stb.) kell tartalmaznia.

(6) Az elnök nem adja meg a szót a további hozzászólást kérőnek, amennyiben a már feltett kérdésére adott választ a képviselő-testület nyílt szavazással elfogadta. A polgármester indítványozhatja a tárgyalt napirend keretében a vita lezárását a vita 30. percétől, erről a képviselő-testület nyílt szavazással, kézfelemeléssel dönt.

(7) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat 2 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.

(8) A képviselő-testület először a módosító és kiegészítő indítványokról, majd az eredeti határozati javaslatról dönt. Ezt követően az elnök kihirdeti a szavazás eredményét.

(9) Az elnök az ülésen a rend fenntartása érdekében figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása, rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, figyelmezteti azt az ülésen jelen lévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.

(10) Az ülést levezető elnök az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri a testület határozatképességét, határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti.

(11) A tájékoztató napirendek felett nem lehet vitát nyitni. A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(12) A polgármester a napirendi pontok megtárgyalását követően a "különfélék" keretében ad tájékoztatást a legutóbbi testületi ülés óta eltelt időben bekövetkezett eseményekről, majd berekeszti az ülést.

6.  § (1) Előterjesztésnek minősül a határozat- és rendelettervezet, a beszámoló és a tájékoztató. Az előterjesztés megtételére jogosultak:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) a képviselő-testület bizottságai,

d) a képviselő,

e)9

f) az önkormányzati fenntartású intézmény vezetője.

(2) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételesen szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) A sürgősségi indítvány előterjesztésére a polgármester, a képviselők és a jegyző jogosult. Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely a meghívóban nem szerepel. Sürgősségi indítványt – legkésőbb a testületi ülés előtti munkanapon - a Polgármesteri Hivatalba kell benyújtani.

(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgy pontos meghatározását,

b) a döntés-előkészítés során beszerzett véleményeket,

c) pontosan fel kell sorolni az adott tárgykörrel kapcsolatos hatályos jogszabályokat,

d) amennyiben a képviselő-testület által már tárgyalt tárgykörben készül előterjesztés, akkor fel kell sorolni a korábban hozott kapcsolódó döntéseket,

e) egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, a hozandó döntés indokainak felsorolását,

f) a felelős és végrehajtási határidő megjelölését.

7.  § (1) A megválasztott települési képviselők több mint a felének a szavazata - minősített többség, azaz legalább 4 szavazat - szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott esetekben, továbbá:

a)10 a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadásához,

b) településrendezési terv elfogadásához,

c) alapítvány létrehozásához,

d) hitelfelvételhez,

e) kitüntetéshez (díszpolgári cím adományozásához),

f) helyi népszavazás kiírásához,

g) amit az önkormányzat rendeletében minősített többségű elfogadáshoz köt.

(2) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben az Mötv. ezt lehetővé teszi. A titkos szavazást bármely képviselő kezdeményezheti, a kezdeményezésről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. A titkos szavazás urna igénybevételével történik, a szavazás számszerű eredményét és a döntést határozat formájában a testületi ülésről készült jegyzőkönyv tartalmazza.

(3)11 Az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglalt esetek kivételével a Képviselő-Testület több mint felének indítványára név szerinti szavazást kell elrendelni, melyről a Képviselő Testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

(4)12 A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben a polgármester olvassa fel. A képviselők „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát utolsóként adja le. A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

5. A képviselő-testület döntései, a testületi ülés jegyzőkönyve

8.  § (1)13 A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos arab sorszámmal és a határozat elfogadásának dátumával kell ellátni a következők szerint: "Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2013. (I. 03.) KT határozata".

(2) Ezen kívül a határozatnak tartalmaznia kell:

a) a képviselő-testület döntését,

b) a végrehajtásért felelős/ök/ megnevezését,

c) a végrehajtási határidőket.

(3) Nem kell sorszámmal ellátni az ügyrendi kérdésekben (napirend, szavazás módja, személyes érintettség) hozott döntéseket.

(4) A testületi határozatokról a polgármesteri hivatal betűrendes és határidős nyilvántartást vezet. A határozatokat elfogadásukat követő 5 munkanapon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

9.  § (1) Önkormányzati rendeletet megalkotását kezdeményezhetik:

a) a polgármester,

b) a települési képviselők,

c) az önkormányzati bizottságok,

d) a jegyző.9

(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt az illetékes bizottsággal és a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti azt. A rendeletalkotás szükségességében a képviselő-testület állást foglal.

(3) A képviselő-testület megbízhatja bármely bizottságát a rendelettervezet előkészítésével. A rendelettervezetet a jegyző minden esetben véleményezi. A rendelettervezet előkészítésében részt vesznek a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársai.

(4) 10 A rendeletek kihirdetéséről és nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, kifüggesztéssel történik. Az egységes szerkezetbe foglalt hatályos rendeleteket Bocskaikert Község Honlapján (www.bocskaikert.hu) és a Nemzeti Jogszabálytár (www.njt.hu ) oldalon közzé kell tenni..

(5) 11

10.  § (1) A Képviselő-testületi ülésről 1 példányban papír alapú jegyzőkönyv, illetve 1 példányban elektronikus jegyzőkönyv készül, a papír alapú jegyzőkönyvet a jegyző kezeli, melyet évente be kell köttetni12

(2) A jegyzőkönyv – a Mötv-ben foglaltakon túlmenően - tartalmazza:

a) az igazoltan távolmaradt képviselők névsorát,

b) az igazolatlanul távolmaradt képviselők névsorát,

c) az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét és az érkezésük időpontját,

d) az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,

e) a határozathozatal módját,

f) a polgármester intézkedéseit,

g) az ülés bezárásának időpontját

h) a kisebbségi véleményt.

i) dátumot, bélyegző lenyomatot.

(3) A jegyzőkönyv mellékletét képezi a meghívó, a jelenléti ív és a névszerinti szavazás jegyzéke, az előterjesztések.

6. A nyilvánosság

11.  § (1) A képviselő-testület, illetve a bizottságai ülései nyilvánosak.

(2) A testületi ülések időpontja, helyszíne és napirendje a hirdetőkbe kerül kifüggesztésre, illetve a település honlapján kerül közzétételre.

(3) A testületi ülésekre a civil szervezetek, illetve az önszerveződő közösségek képviselőjét – a tevékenységi körüket érintő napirendi pont tárgyalásához, tanácskozási joggal – meg kell hívni.

(4) Az intézményvezetők minden testületi ülésre meghívásra kerülnek. Az általuk vezetett intézményt érintő napirendi pont tárgyalása esetén tanácskozási joggal rendelkeznek, véleményüket ki kell kérni.

(5) A testületi ülések anyagai az előterjesztések, a jegyzőkönyvek, a határozatok és rendeletek a település honlapján elhelyezésre kerülnek.

7. A települési képviselő

12.  §14 (1) A képviselő a Mötv-ben rögzített jogok és kötelezettségek mellett köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,

b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) kapcsolatot tartani a település polgáraival, lakossági közösségekkel, helyi civil szervezetekkel.

d) esetleges távolmaradását személyesen, telefonon vagy elektronikusan a meghívó kiküldése és a testületi ülés kezdete közötti időtartamban a Polgármesteri Hivatal titkárságán, illetve telefonon a polgármesternek lehet bejelenteni. A bejelentés nélküli távollét igazolatlan távollétnek minősül.13

(2) A tiszteletdíjak csökkentésének szabályai

a) Személyes érintettség bejelentésének elmulasztása, valamint az Mötv.-ben előírt kötelezettségek megszegése esetén az érintett képviselő tiszteletdíjának 50 %-a kerül kifizetésre a soron következő utalás alkalmával. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapításra kerül.

b) A teljes tiszteletdíj 50 % -ára jogosult - 12 hónapig - az a képviselő, vagy bizottsági tag, aki három egymást követő testületi, vagy bizottsági ülésen nem vesz részt.

c) A harmadik egymást követő hiányzást követően a Polgármester feljegyzés formájában értesíti a pénzügyi csoportot a tiszteletdíj meghatározott csökkentett mértékű folyósításra vonatkozóan.

d) Ha a képviselő, vagy bizottsági tag 6 hónapon belül a bizottsági vagy a képviselő a testületi ülések feléről hiányzik, a teljes tiszteletdíja megvonásra kerül.

e) Orvosi igazolás – a b) és c) pontokban szereplő mulasztásra vonatkozó feltételek teljesülése utáni 8. napig történő - bemutatása esetén a szankciók nem alkalmazhatók.

f) Az a), b) és c) pontban szereplő szankciók –a jelenléti ív és a testületi jegyzőkönyv felhasználásával történő - alkalmazásáról a polgármester feljegyzés formájában értesíti a pénzügyi csoportot.

g) A polgármester az érintett képviselőt írásban tájékoztatja a tiszteletdíj csökkentés mértékéről és időtartamáról14

(3)15 A képviselők juttatásait a képviselő-testület külön rendeletben határozza meg

12/A.  § A képviselő-testület bizottságinak nem képviselő tagjai kötelesek 2015-ben április 1-ig, majd minden év január 31-ig a 2007. évi CLII. tv. 3. § (3) bek. e./ pontja alapján a törvény szerinti vagyonnyilatkozatot tenni.15

8. A képviselő-testület bizottságai

13.  § (1) A képviselő-testület egyes önkormányzati feladatok ellátására a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a)16 Pénzügyi Bizottságot 3 taggal

b)17 Szociális Bizottságot 3 taggal

c)18 Oktatási és Művelődési Bizottságot 3 taggal

d)19

(2)20 A tagokat és a bizottság elnökét a képviselő-testület választja meg a polgármester előterjesztésére. A tagok megválasztása során figyelemmel kell lenni arra, hogy a bizottság munkájába kerüljenek bevonásra az adott területen tevékenykedő, nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkező külső résztvevők is.17

(3) Az egyes bizottságok által ellátandó feladatok részletezése a 3. számú melléklet szerint kerül meghatározásra.

(4) A bizottság feladata elsősorban a képviselő-testület munkájának elősegítése. A döntés előkészítő feladata körében a bizottságok jogosultak:

a) bármely ügyet a képviselő-testületi ülés elé terjeszteni,

b) az indítványokat a képviselő-testületi ülés előtt megtárgyalni és ezt követően a képviselő-testület elé terjeszteni,

c) felkérhetik a polgármestert adott témakörök megvizsgálására és előkészítésére, határidő megjelölésével,

d) külső szakembereket a bizottság munkájába bevonni.

(5) bizottságok üléseiket a képviselő-testület üléseihez igazodóan szükség szerint tartják. A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottságot ő képviseli. Bizottsági elnök távolléte esetén a képviselőként megválasztott bizottsági tagok közül a legidősebb tag vezeti le az ülést, a testületi ülésen a bizottságot ő képviseli.18

9. A polgármester

14.  § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester foglalkoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv., a Kttv., továbbá a köztisztviselőkre vonatkozó helyi rendelet határozzák meg.19

(2) A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere van, a köríven pedig a „Bocskaikert Község Polgármestere Bocskaikert” felirat olvasható.

(3) A polgármester feladatait az Mötv. 67. §-a határozza meg. Ezen feladatai ellátása során:

a) képviseli az önkormányzatot,

b) szervezi-, és biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,

c) segíti a képviselők munkáját,

d) gondoskodik:

da) a testület működésének nyilvánosságáról,

db) helyi fórumok szervezéséről,

e) támogatja: a lakosság önszerveződő közösségeit, a helyi civil szervezeteket,

f) kapcsolatot tart:

fa) felsőbb szintű szervekkel,

fb)21 vármegyei közgyűléssel,

fc) az országgyűlési képviselőkkel

fd) más települések – különösen a 3. számú Országgyűlési Választókerületben lévő szomszédos települések – önkormányzataival,

fe) a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel.

ff) a történelmi egyházak vezetőivel.20

(4) Amennyiben törvény nem tiltja, a polgármester a Mötv. 68§. (2) bekezdése alapján a képviselő-testület határozatképtelensége vagy a határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat - a Mötv. 42. §-ába nem tartozó - minden ügyben.

(5) Amennyiben törvény nem tiltja, a polgármester a Mötv. 68. §. (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat - a Mötv. 42. §-ába nem tartozó - halaszthatatlan önkormányzati ügyekben.

(6) A polgármester a jegyzővel, a gazdasági vezetővel közösen, az intézményvezetők és helyetteseik részvételével szükség szerint, de legalább negyedévente intézményvezetői értekezletet tart.

(7) A polgármester jogosult a mindenkori önkormányzati költségvetés terhére esetenként maximum 5.000.000.-Ft értékig kötelezettséget vállalni.21

(8) A polgármester jogosult a képviselő testület két ülése közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önerőt nem igénylő pályázatok benyújtására, valamint maximum a (7) bekezdésben foglalt összeg erejéig - önerős pályázatok benyújtására, mely döntéséről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni köteles.22

(9) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelensége, vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, - a polgármester jogosult döntést hozni, ha a jogvesztő határidő beállta az önkormányzatnak vagyoni hátrányt jelentene. A polgármester a döntéséről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni köteles.23

10. Az alpolgármester

15.  § (1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkája segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) A képviselő-testület dönt az alpolgármesteri tiszteletdíj mértékéről.

(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.

11. A jegyző

16.  § (1) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény alapján a polgármester – pályázat alapján – határozatlan időre nevezi ki a jegyzőt.

(2) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével, valamint a Polgármesteri Hivatal vezetésével kapcsolatos a Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.

(3) Kiemelt figyelmet fordít annak jelzésére, ha a képviselő-testület szervének vagy a polgármesternek a döntése, működése jogszabálysértő.

(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén legfeljebb 6 hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátásáról a polgármester által kijelölt Polgármesteri Hivatal jegyzői képesítési követelményeknek megfelelő végzettségű köztisztviselője gondoskodik. Amennyiben nincs a Polgármesteri Hivatal állományában jegyzői képesítési követelményeknek megfelelő végzettségű köztisztviselő, a jegyzői feladatok ellátásáról a munkaügyi feladatokat ellátó köztisztviselő gondoskodik.24

12. Társulások

17.  § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.

(2) A társulás célja és rendeltetése:

a) társult településsel vagy településekkel együtt közös intézmény fenntartása,

b) tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése, közös megvalósítása,

c) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása,

d) a lakosság szélesebb körének a közügyekbe való bevonása,

e) a közös érdekképviselet, közös fellépés meghatározott közös érdekű feladatok ellátására.

(3) Azon társulások felsorolását, melyben az önkormányzat a társulás tagja, vagy alapítója, a rendelet 6. melléklete tartalmazza.25

13. Közmeghallgatás, lakossági fórumok

18.  § (1) A képviselő-testület közmeghallgatással és lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre.

(2) Közmeghallgatást a képviselő-testület minden évben egy alkalommal tart.

(3) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadók.

19.  § (1) A képviselő-testület - szükség szerint - lakossági fórumot szervez:

a) lakosság széles körét érintő, fejlesztési, beruházási kérdésekben,

b) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra,

c) a közvetlen tájékoztatásra,

d) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

(2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) közmeghallgatás,

b) állampolgári közösségek rendezvényei,

c) érdekegyeztető tanácskozás

d)22

(3) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek a Bocskaikerti Hírekben való megjelentetése és a Polgármesteri Hivatal által működtetett honlap.

14. Az önkormányzati gazdálkodás

20.  § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot. Megalkotására nézve a vonatkozó jogszabályok az irányadók. A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg

(2) A képviselő-testület a jegyző által összeállított és a polgármester által előterjesztett költségvetési rendelettervezetet vitatja meg és dönt annak jóváhagyásáról, illetve módosításáról.26

21.  § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett – saját hatáskörben döntsön.

(2) A képviselőtestület az Önkormányzat belső ellenőrzését szerződéssel foglalkoztatott belső ellenőrrel látja el.

(3) A képviselő-testület az önkormányzati tulajdon és a vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.

15. Záró rendelkezések

21.  § (1) Ez a rendelet 2013. április 02. napján lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat SzMSz-ét megállapító 9/2010. (X.25) KT. számú rendelet, valamint az azt módosító a 8/2011.(IV.14.), a 12/2011.(VII.08.) és az 1/2012.(II.08.) önkormányzati rendeletek.

1. melléklet a 7/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelethez23

ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK
SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGRA átruházott hatáskörök:

1.24 Az önkormányzatnak a szociális ellátásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatásokról 3/2015. (II.18.) rendeletében biztosított jogkör alapján a - - települési támogatáson belül a települési létfenntartási támogatás, települési támogatás elemi kár elhárításához, települési gyermeknevelési támogatás jogosultságról való döntés meghozatala;

2.25 JEGYZŐRE átruházott hatáskörök:

2.1. Az önkormányzatnak a szociális ellátásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatásokról 3/2015. (II.18.) rendeletében biztosított jogkör alapján a települési támogatáson belül a települési lakásfenntartási támogatás jogosultságról való döntés meghozatala;

2.2. A házszám megállapítása

3.26 POLGÁRMESTERRE átruházott hatáskörök:

3.1. Az önkormányzatnak a szociális ellátásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó alapszolgáltatásokról 3/2015. (II.18.) rendeletében (továbbiakban R.) biztosított jogkör alapján:

a) R 9. § (4) bekezdése alapján pénzbeli támogatás nyújtása

b) - R. 10. § (6) bekezdés alapján a települési temetési támogatásról való döntés;

c) - R. 17. § (3) bekezdés alapján a köztemetésre való jogosultságról való döntés meghozatala,

d) - R. 21. § (3) bekezdés alapján a szociális alapszolgáltatás igénybevételével kapcsolatos jogorvoslat;

3.2. az önkormányzatot, mint tulajdonost érintő, államigazgatási határozatok elleni fellebbezési jog gyakorlásával kapcsolatos döntési jogosultság;

3.3. az önkormányzat tulajdonában lévő közutakon, közterületeken – nem a tulajdonos önkormányzat által létesítendő – közművezetékek létesítési engedélyezési hatósági ügyekben a tulajdonosi hozzájárulás megadása;

3.4. közterület használati megállapodás megkötése a mindenkor hatályos vonatkozó helyi rendelet szabályai szerint;

3.5. A közbeszerzési és a beszerzési szabályzat alapján a beszerzésekre, építési beruházásokra, szolgáltatásokra ajánlatot kérni, nyertes ajánlattevővel szerződést kötni a mindenkori költségvetésben biztosított előirányzat erejéig;

3.6 Bocskaikert község településképéről szóló 6/2023 (III.21.) rendelet-(továbbiakban TR.) biztosított jogkör alapján:

a) - TR 22. § alapján településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció lefolytatása;

b) - TR 23. § alapján településképi bejelentési eljárás lefolytatása;

c) - TR 24. § alapján településképi kötelezés lefolytatása;


PÉNZÜGYI BIZOTTSÁGRA27 átruházott hatáskörök:
Polgármester szabadságütemezésének jóváhagyása.

2. melléklet a 7/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelethez28

3. melléklet a 7/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelethez

BIZOTTSÁGOK FELADATKÖRE

1. Pénzügyi Bizottság:

1.1 - véleményezi az éves költségvetési tervjavaslatot és a végrehajtásáról szóló, éves beszámolót,

1.2. - figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

1.3. - vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

1.4. - vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli,

1.5. - figyelemmel kíséri évközben a gazdálkodás menetét,

1.6. - javaslatot tesz hitelek felvételére,

1.7. - közreműködik az önkormányzati fejlesztési tervek kidolgozásában,

1.8. - figyelemmel kíséri a településrendezési terv betartását és javaslatot tesz a településrendezési terv figyelembevételével a jelentősebb létesítmények építési helyére, vizsgálja és javasolja építési tilalom elrendelését, illetve feloldását,

1.9. - ellenőrzi a közterületek rendjét, tisztaságát, környezet és természetvédelmet,

1.10. - nyilvántartja és kezeli a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatait, gondoskodik azok őrzéséről,

1.11. - kidolgozza az önkormányzat szervezeti- és működési szabályzatát és vizsgálja hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz módosítására, vagy új szabályzat alkotására,

1.12. - javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.

1.13. - kivizsgálja az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezéseket.

2. Szociális Bizottság:

2.1. - ellátja a szociálpolitikai és családvédelmi tevékenységgel kapcsolatos bizottsági feladatokat,

2.2. - figyelemmel kíséri a polgármesteri hivatal szociálpolitikai, családvédelmi tevékenységét,

2.3. - hátrányos helyzetű lakosok körülményeinek folyamatos figyelemmel kisérése, a problémák megoldására javaslatot tesz, javaslatot tesz programok kidolgozására, pályázatok megírására,

2.4. - javaslatot tesz veszélyeztetett helyzetű kiskorúak, egyedülállók, idősek ellátására, problémáik megoldására,

2.5. - ellátja az egészségügyi tevékenységgel kapcsolatos feladatokat,

2.6. - figyelemmel kíséri a település foglalkoztatási helyzetét,

2.7. - közreműködik a tartós munkanélküliek foglalkoztatásának elősegítésében.

3.29 Oktatási és Művelődési Bizottság:

3.1. - ellátja a közművelődés és sporttevékenység felügyeletével kapcsolatos bizottsági feladatokat,

3.2. - figyelemmel kíséri az intézmények sport tevékenységet,

3.3. - ellenőrzi a polgármesteri hivatal művelődésügyi tevékenységet, a könyvtár munkáját,segítséget nyújt ezek minél jobb ellátásához,

3.4. - figyelemmel kíséri és koordinálja iskolai sport tevékenységet, a tömegsport tevékenységet,

3.5. - kapcsolattartás a helyi rendőrkapitánysággal.

3.6. ellátja az oktatási tevékenység felügyeletével kapcsolatos bizottsági feladatokat,

3.7. figyelemmel kíséri az óvoda, iskola tevékenységet,

3.8. ellenőrzi a polgármesteri hivatal oktatási tevékenységet, segítséget nyújt ezek minél jobb ellátásához,

3.9. Kapcsolatot tart a Tankerülettel

3.10. véleményezi az óvoda beszámolóját

4.30

4. melléklet a 7/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelethez

Bocskaikert Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

1. KÓD: Megnevezés:

1.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános

1.2. igazgatási tevékenysége

1.3. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés

1.4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

1.5. 013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

1.6. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

1.7.31

1.8. 041232 Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

1.9. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

1.10. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

1.11. 045120 Út, autópálya építése

1.12. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

1.13. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

1.14. 047120 Piac üzemeltetése

1.15. 051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

1.15a. 052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetés

1.16. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

1.17. 063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

1.18. 064010 Közvilágítás

1.19. 066010 Zöldterület-kezelés

1.20. 066020 Város-,községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

1.21. 072111 Háziorvosi alapellátás

1.22. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

1.23. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

1.24. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

1.25. 074040 Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

1.26. 074054 Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok

1.27. 081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

1.28. 082044 Könyvtári szolgáltatások

1.29. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

1.30. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

1.31. 082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

1.32. 082094 Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés

1.33. 083030 Egyéb kiadói tevékenység

1.34. 086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

1.35. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

1.36. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

1.37. 091220 Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával

1.38. összefüggő működtetési feladatok

1.39. 092120 Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával

1.40. összefüggő működtetési feladatok

1.41. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

1.42. 101270 Fogyatékossággal élők társadalmi integrációját és életminőségét segítő

1.43. programok, támogatások

1.44. 102031 Idősek nappali ellátása

1.45. 104030 Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján

1.46. 104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

1.47. 104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

1.48. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

1.49. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

1.50. 107052 Házi segítségnyújtás

1.51. 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

1.52. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

5. melléklet a 7/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelethez

Gazdasági társaságok felsorolása

1. HAJDÚSÁGI-NYÍRSÉGI PÁLYÁZATKEZELŐ NONPROFIT KORLÁTOLT FELELŐSSÉGŰ TÁRSASÁG

4245 Nyíradony, Kossuth u. 2. sz

2.32

3.33 DEBRECENI HULLADÉK KÖZSZOLGÁLTATÓ NONPROFIT KORLÁTOLT FELELŐSSÉGŰ TÁRSASÁG

4031 Debrecen, István út 116. sz.31

6. melléklet a 7/2013. (III. 18.) önkormányzati rendelethez

Társulás

1.34

2. HAJDÚSÁGI SZILÁRD HULLADÉK LERAKÓ ÉS HASZNOSITÓ TÁRSULÁS

4220 Hajdúböszörmény, Bocskai tér 1.

3.35

4. DEBRECENI AGGLOMERÁCIÓS HULLADÉGGAZDÁLKODÁSI TÁRSULÁS

4024 Debrecen, Piac u. 20..32

1

A bevezető a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1.  § (6) bekezdését a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 9. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 2.  § (1) bekezdés c) pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 3.  § (2) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 4.  § (1) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

6

A 4/A.  § a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

7

A 4. alcím címe a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

Az 5.  § a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

A 6.  § (1) bekezdés e) pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 6. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

10

A 7.  § (1) bekezdés a) pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

11

A 7.  § (3) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

12

A 7.  § (4) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

13

A 8.  § (1) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

14

A 12.  § a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

15

A 12.  § (3) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

16

A 13.  § (1) bekezdés a) pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 13.  § (1) bekezdés b) pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

18

A 13.  § (1) bekezdés c) pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 13.  § (1) bekezdés d) pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 9. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

20

A 13.  § (2) bekezdése a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 14.  § (3) bekezdés f) pont fb) alpontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

22

A 19.  § (2) bekezdés d) pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 6. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

23

Az 1. melléklet a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

24

Az 1. melléklet 1. pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

25

Az 1. melléklet 2. pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (X. 20.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

26

Az 1. melléklet 3. pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

27

Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

28

A 2. mellékletet a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 9. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

29

A 3. melléklet 3. pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

30

A 3. melléklet 4. pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 9. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

31

A 4. melléklet 1.7. pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

32

Az 5. melléklet 2. pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

33

Az 5. melléklet 3. pontja a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

34

A 6. melléklet 1. pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

35

A 6. melléklet 3. pontját a Bocskaikert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2024. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.