Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013.(VI.28.)önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 01. 01

Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013.(VI.28.)önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 01. 01

Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §. (1) bekezdésében, a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:[1]

1. Alapvető rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Pápadereske Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 8593 Pápadereske, Rákóczi u. 43.

(3) Az önkormányzat hivatala: Nyárádi Közös Önkormányzati Hivatal

Székhelye: 8512 Nyárád, Kossuth u. 1.

2. § (1) A képviselő-testület létszáma: 5 fő

(2) A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza

2. A képviselő-testület feladat-és hatásköre

3. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.

(2) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait az 1. melléklet tartalmazza.

(3) [2] Az önkormányzat szakmai alaptevékenységei kormányzati funkció szerinti megjelölését a 2. melléklet tartalmazza.

4. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadók.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.

3. A képviselő-testület ülése

5. § (1) [3] A képviselő-testület évente legalább 7 ülést tart.

(2) A képviselő-testület határozatképességére a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(3) Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség esetén elnapolják, az ülést a polgármester 8 napon belül újra összehívja.

(4) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére a döntésből való kizárására a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(5) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület a tiszteletdíját 2 hónap időtartamra 25 %-al csökkenti.

6. § (1) [4] A képviselők önkormányzati rendelet alapján jogosultak tiszteletdíjra.

(2) Az önkormányzati képviselő amennyiben egymást követő két alkalommal nem jelenti be a testületi ülésen történő távolmaradását az ülést megelőző időpontig, akkor 3 havi tiszteletdíj nem kerül részére folyósításra.

4. A képviselő-testületi ülés összehívása

7. § (1) A képviselő-testület összehívására és vezetésére a Mötv. rendelkezései az irányadók. A polgármestert akadályoztatása esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat-és hatáskörében az alpolgármester helyettesíti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat-és hatásköröket az Ügyrendi Bizottság Elnöke látja el.

8. § (1) [5] A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés napját megelőző legalább 3 nappal előbb ki kell kézbesíteni, e-mailben kijuttatni.

(2) A meghívót a polgármester írja alá.

(3) A képviselő-testületi meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, idejét, az ülés jellegét

b) a javasolt napirendi pontokat

c) a napirendek előterjesztőit

d) az indokot, amennyiben a képviselő-testület ülését a Mötv.-ben meghatározott indítvány alapján kötelező összehívni.

(4) [6] A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot a meghívónak a Közös Önkormányzati Hivatal (8593 Pápadereske, Rákóczi u. 43.) hirdetőtáblájára történő kifüggesztése útján kell tájékoztatni.

9. § (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.

(2) [7] A rendkívüli ülésre szóló meghívót – amennyiben a rendkívüli ülés összehívását a polgármester kezdeményezi – az ülés időpontját megelőzően legalább 2 nappal korábban meg kell küldeni a képviselőknek a tárgyalásra kerülő előterjesztésekkel együtt. Nem kell kiküldeni az előterjesztést, ha a meghívó megküldésének időpontjáig az előterjesztést a rendeletben és más jogszabályokban meghatározottaknak, továbbá a szakmai szabályoknak megfelelően nem lehetett előkészíteni.

(3) Sürgős halasztást nem tűrő esetben, így különösen, ha az állampolgárok életét, testi épségét, vagyonát, az önkormányzat vagyonát közvetlen veszély fenyegeti, a képviselő-testület – a sürgősség okának közlésével - legkésőbb az ülés megkezdésének időpontját megelőző 24 órával is összehívható. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető.

5. Az előterjesztések

10. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések:

a) rendelet-tervezet

b) döntés tervezet határozati javaslattal

c) beszámoló határozati javaslattal

d) tájékoztató

(2) A rendelet-tervezet és a döntés tervezet benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, az önkormányzat bizottsága, a jegyző, a hivatal dolgozója, az intézményvezető jogosult.

(3) A beszámoló és tájékoztató előterjesztésére az érintett szerv vezetője és a (2) bekezdésben meghatározott személyek jogosultak.

11. § (1) Határozati javaslat benyújtása esetén az előterjesztés a következőket tartalmazza:

a) a témakor tárgyilagos elemzését

b) a javasolt döntés indokait, mindazon körülményeket, amelyek indokolják a meghozandó döntés indokait.

c) a döntési javaslatot, esetleges alternatív döntési javaslatot

d) a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezését

e) konkrét végrehajtási határidőt

6. Az indítványok

12. § (1) Az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot érintően annak módosítását vagy kiegészítését (továbbiakban együtt: módosító indítvány) kezdeményezheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság, a jegyző és az előterjesztő.

(2) Az önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos módosító indítványt a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap legkésőbb 12,00 óráig lehet írásban, indokolással ellátva benyújtani a jegyzőnek.

(3) A jegyző a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16,00 óráig megküldi a rendeletalkotáshoz benyújtott módosító indítványt a képviselőknek. A jegyző a testületi ülésig a módosító indítványról kialakítja jogi álláspontját.

(4) Ha a döntés tárgyköre képviselő-testületi határozathozatalt igényel, módosító indítványt az (1) bekezdésben meghatározott személyek a napirend képviselő-testületi vitájának lezárásáig fogalmazhatnak meg.

(5) Kapcsolódó módosító indítványt és a határozati javaslatra vonatkozó módosító indítványt szóban kell megfogalmazni és előterjeszteni a képviselő-testületi ülésen.

13. § (1) A képviselő-testület elé indítványt nyújthat be a képviselő és a bizottság. Az indítványt indokolással együtt írásban kell a polgármesterhez benyújtani legalább 15 nappal az ülés előtt.

(2) [8] Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával egyetért, a soron következő képviselő-testületi ülésre az előterjesztés előkészítésére felkéri a jegyzőt.

(3) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával nem ért egyet, ismerteti a képviselő-testülettel az indítvány benyújtásának tényét és annak tartalmát. A polgármester tájékoztatása alapján a képviselő-testület dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni. A képviselő-testület igenlő döntése esetén a jegyző köteles gondoskodni az indítvány tartalmának megfelelő előterjesztés – képviselő-testület által meghatározott időpontra történő –előkészítéséről.

7. A képviselő-testületi ülés vezetése

14. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület vezetésével kapcsolatosan:

a) megállapítja, és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét

b) megnyitja az ülést

c)[9] a testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet a benyújtott interpellációról, kérdésről és a napirend előtti felszólalási szándékról.
d) ismerteti az általa támogatott és nem támogatott indítványt
e) előterjeszti a napirendi javaslatot
f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot és kihirdeti a határozatot
g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét
(2) A polgármester az ülés vezetése során jogosult:
a) a szó megadására, megtagadására,
b) felszólítani a hozzászólót, hogy térjen a tárgyra
c) a szó megvonására
d) figyelmeztetni a hozzászólót az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentésektől való tartózkodásra
e) annak a személynek a rendreutasítására, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít
f) vitában a hozzászólások időtartamának korlátozására
g) az ülés félbeszakítására
h) tárgyalási szünet elrendelésére
i) napirendi pontok összevont tárgyalására vonatkozó javaslattételre
j) a vita lezárásának kezdeményezésére
k) napirendi pontok felcserélésére

8. A képviselő-testületi ülés rendje

15. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben újra nem szólalhat fel.

(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgár a tárgyalt napirendekhez hozzászólhat, véleményt nyilváníthat 2 percben. Hozzászólásra kézfeltartással jelentkezik. A továbbiakban a polgármester dönti el, hogy egy személy részére hány alkalommal ad szót, illetve mikor zárja le az állampolgári hozzászólásokat.

9. A napirendi pont tárgyalásának elnapolása

16. § (1) A polgármester vagy képviselő javasolhatja a képviselő-testület döntése előtt a pont újratárgyalását, elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és megállapítja a napirendi pont tárgyalásának időpontját.

17. § (1) [10] A tanácskozás rendje:

a) a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján napirend előtt dönt az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló elfogadásáról,

b)[11] a polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet
c) a napirendi javaslatot a képviselő-testület számozás nélküli határozattal fogadja el.

10. A napirendhez kapcsolódó felszólalás

18. § (1) A napirend előterjesztőjéhez a képviselő-testület tagjai a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó rövid, tárgyszerű választ ad.

(2) A napirend tárgyalása során a hozzászólók sorrendjét - figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét- a polgármester határozza meg.

(3) A polgármester és a napirendi pont előterjesztője több alkalommal is hozzászólhat, az előterjesztőt megilleti a zárszó joga is.

(4) A napirendi pont vitája során a képviselő általában egy alkalommal kap szót. Ismételt hozzászólásra, legfeljebb 2 perces időtartamra, a polgármester adhat engedélyt. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő a képviselő-testülettől kérheti a hozzászólás engedélyezését. A képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.

19. § (1) Az érdemi vita során:

a) a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kifejtik a napirenddel kapcsolatos észrevételeiket és a döntéstervezettel kapcsolatos javaslataikat.

b) a polgármester a megjelent állampolgároknak és közösségek képviselőinek hozzászólást engedélyezhet, annak időtartamát korlátozhatja

c) a szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek szót ad, ha a jegyzőnek a döntési javaslat, módosító indítvány, törvényességével kapcsolatban észrevétele van

d) a polgármester először az írásban benyújtott és a vitában elhangzott módosító indítványokat külön-külön, majd a képviselő-testület által elfogadott módosításokkal egybefoglalt döntési javaslatot teszi fel szavazásra.

e) A képviselők igen vagy nem szavazattal vesznek részt a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól

f) a szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot

11. Kérdés, interpelláció

20. § (1) A képviselők a képviselő-testületi ülésen –az önkormányzat feladat-és hatáskörében – a polgármesterhez, alpolgármesterhez a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek, valamint magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő, amelyre a képviselő-testület ülésén a kérdezett személyesen köteles érdemi választ adni.

(2) Az interpelláló, illetve a kérdező a válasz megadásakor nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e.

(3) Ha az interpelláló, kérdező a választ nem fogadja el, a kérdésben a képviselő-testület határoz.

(4) [12] A kérdést és az interpellációt írásban, a polgármesternél lehet előterjeszteni a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 2 nappal.

12. A képviselő-testület döntése

21. § (1) A képviselő-testület a vita lezárását követően rendeletet alkot, vagy határozatot hoz. (továbbiakban: döntés)

22. § (1) A határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá az önkormányzat nevének megjelölésével hozza a (2) bekezdésben foglaltak kivételével.

(2) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben történő rögzítéssel szám nélküli határozattal dönt:

a) napirend elfogadásáról

b)[13] átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló elfogadásáról
c) kérdés, interpelláció elfogadásáról
d) indítványokról (módosító, kiegészítő)
e) polgármesteri tájékoztatóról
(3) Minősített többséggel kell meghozni a döntést azokban az esetekben, amikor a Mötv. arról rendelkezik, továbbá a (4) bekezdésben meghatározott esetekben. A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(4) A képviselő-testület minősített szavazattal dönt:
a) kitüntetések, elismerő címek adományozásáról
b) közterület elnevezéséről
c) településfejlesztési eszközök és településszerkezeti terv jóváhagyásáról

13. A szavazás módja

23. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(3) A képviselő-testület név szerint szavaz a képviselők egynegyedének indítványára. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(4) Név szerinti szavazást rendelhet el

(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben olvassa fel a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak. A jegyző a szavazatot a név mellett feltünteti, majd a névsort átadja a polgármesternek, aki megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti azt.

24. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. §. (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

(2) A titkos szavazást a polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének szavazata szükséges.

(3) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.

(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna alkalmazásával történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját és tárgyát.

(5) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját,

b) kezdetét és végét,

c) az Ügyrendi Bizottság tagjainak nevét és tisztségét.

d) a szavazás során felmerült körülményeket

e) a szavazás eredményét.

14. Az önkormányzati rendeletalkotás

25. § (1) Az önkormányzat által még nem szabályozott tárgykörben a 10. §. (2) bekezdésében meghatározottakon kívül rendeletalkotást kezdeményezhet:

a) nemzetiségi önkormányzat

b) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői

(2) A kezdeményezést írásban – a rendeletalkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével – a polgármesternél kell benyújtani.

(3) A polgármester a kezdeményezéssel kapcsolatos döntési javaslatát a jegyző véleményének kikérése után – a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül, vagy a legközelebbi képviselő-testületi ülésen terjeszti a testület elé. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület dönt.

26. § (1) A rendelet-tervezet előkészítése során meg kell vizsgálni:

a) a törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezet esetén:

1) a szabályozási javaslat összhangban van-e a felhatalmazást adó törvénnyel, az önkormányzati rendeletnél magasabb szintű jogszabályokkal
2) rendeletalkotási kötelezettség esetén a szabályozási javaslat kiterjed-e valamennyi a törvényben megjelölt szabályozandó kérdéskörre
3) a szabályozás nem terjeszkedik-e túl a törvény szerinti felhatalmazás keretein.
b) feladatkörében törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyokkal kapcsolatos rendelet
alkotás esetén: a szabályozási javaslat nem ellentétes –e bármely magasabb szintű jogszabály rendelkezéseivel.
(2) A rendelet-tervezet előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(4) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) továbbá a rendelet megjelölését és címét kell feltüntetni.
Az önkormányzati rendelet jelzése:
Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének …/20..(..hó…nap) önkormányzati rendelete

27. § (1) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

(2) [14] Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetése az önkormányzati rendeletnek a Közös Önkormányzati Hivatal (8593 Pápadereske, Rákóczi u. 43.) hirdetőtáblájára történő kifüggesztésével történik.

15. A jegyzőkönyv

28. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint hozzászólását, véleményét kérésére szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza a Mötv.-ben meghatározottakon kívül:

a) a képviselő-testület ülésének jellegét, kezdetét és végét,

b) az előre bejelentett távolmaradó képviselők nevét,

c) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,

d) szükség esetén a polgármester intézkedéseit

(3) [15] A jegyzőkönyvet egy példányban kell elkészíteni.

(4) A jegyzőkönyv első példányához mellékelni kell:

a) a képviselő-testületi ülés meghívót

b) a tárgyalt előterjesztéseket, indítványokat, interpellációkat kérdéseket

c) a jelenléti ívet

d) a titkos szavazás jegyzőkönyvének 1 példányát

e) a megalkotott rendeleteket, az elfogadott határozatok mellékleteit

f) a képviselő kérésére az írásban benyújtott felszólalását

g) név szerinti szavazás névsorát.

(5) [16] A képviselő-testületi jegyzőkönyvet oldalszámozással kell ellátni, zsinórral kell átfűzni és hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott záró-cédulával rögzíteni.

16. A települési képviselő

29. § (1) [17] A települési képviselőnek a képviselő-testület munkájában való részvételére, jogaira és kötelezettségeire a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A települési képviselő vagyonnyilatkozatát az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván, valamint az Ügyrendi Bizottság folytatja le a képviselő és a polgármester, valamint az alpolgármester összeférhetetlenségének kivizsgálásával és vagyonnyilatkozatának ellenőrzésével kapcsolatos eljárást.

17. A képviselő-testület bizottságai

30. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:

a) Ügyrendi Bizottságot 3 fővel

(2) A bizottság belső működési szabályait ügyrendben határozza meg.

(3) A bizottsági tagok névjegyzékét az 2. függelék tartalmazza.

31. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatokra általa meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentéseknek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

32. § (1) [18] A képviselő-testület bizottsági tagjaira vonatkozóan a Mötv. Rendelkezései az irányadók.

33. § (1) [19] A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság ülésének összehívására, a bizottság működésére az Mötv. 60. §-a alkalmazandó.

34. § (1) A bizottság határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá a bizottság nevének megjelölésével hozza.

(2) [20] A bizottságok üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.

35. § (1) [21] Az Ügyrendi Bizottság feladatai:

a) Kivizsgálja az önkormányzati képviselő, polgármester összeférhetetlenségének méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezést,

b) Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatát

c) Ellátja az összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyekkel kapcsolatos feladatokat.

d) gondoskodik a vagyonnyilatkozat őrzéséről

e) közreműködik a titkos szavazások lebonyolításánál.

18. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás

36. § (1) [22] A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottságnál bárki kezdeményezheti, az eljárásra a Mötv. rendelkezései az irányadók.

19. A közös önkormányzati hivatal

37. § (1) Nyárád, Pápadereske, Dáka, és Pápasalamon Községek Önkormányzatai a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltak alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladataik ellátására – 2013. január 1. napjától kezdődően közös önkormányzati hivatalt hoztak létre és tartanak fenn.

(2) A hivatal tevékenysége a képviselő-testület, annak bizottságai munkája eredményességének elősegítésére irányul, ellátja a jogszabályokban meghatározott feladatokat, valamint - szervező, végrehajtó, szolgáltató tevékenységet folytat.

(3) A hivatal feladatait a 2. sz. függelék szerinti Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.

20. A polgármester, alpolgármester

38. § (1) A polgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármester munkaideje: heti 10 óra

(3) A polgármester ügyfélfogadási ideje: kedd: 15 órától 16 óráig

csütörtök: 15 órától 16 óráig

39. § (1) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatainak hatásköreinek ellátására a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A polgármesternek a közös önkormányzati hivatallal kapcsolatos irányítási jogkörére vonatkozóan a Mötv. rendelkezései az irányadók.

40. § (1) A polgármester a lemondását alpolgármester hiányában a képviselő-testület összehívására, vezetésére kijelölt Ügyrendi Bizottság Elnökének adja át, részére juttatja el.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában az Ügyrendi Bizottság Elnökének adja át.

41. § (1) [23] Az alpolgármester választására a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A polgármestert távollétében, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.

(3) Az alpolgármester egyéb esetben a polgármester irányításával látja el feladatait.

21. A jegyző

42. § (1) A jegyző a közös önkormányzati hivatal vezetője, aki szakmailag felelős a hivatal működéséért.

(2) A jegyző kinevezésére a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(3) [24] A jegyzőt távollétében a Nyárádi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott - közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben, jegyző munkakörre előírt képesítési feltételekkel rendelkező - ügyintéző helyettesíti.

(4) A jegyző

a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben

b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében

c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról

d) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén

e) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő

f) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről

g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket

h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,

i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben

j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét

k) ellátja a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatokat

22. Az önkormányzat társulásai

43. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében a Mötv.-ben meghatározottak figyelembe vételével társulásokban vehet részt.

(2) Nyárád Község Önkormányzata –hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatok ellátására

a) a Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulása

b)[25] Nyárád, Pápadereske, Óvoda Fenntartó Társulás
c) az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás tagja.

23. A lakossággal való kapcsolati formák

44. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi közügyekben

a) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra

b) a közvetlen tájékoztatásra

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre

(2) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái:

a) a közmeghallgatás

45. § (1) A közmeghallgatásra a Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A közmeghallgatás helyét és időpontját 15 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.

(4) Ha a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, a panaszok és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos törvényi rendelkezések szerint kell eljárni.

24.[26] Helyi népszavazás

46. § (1) A helyi népszavazás lebonyolításának eljárási szabályai tekintetében a választási eljárásról, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) [27] A képviselő-testület köteles kitűzni a népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 15 %-a kezdeményezte.

25. Záró rendelkezés

47. § (1) A rendelet 2013. július 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV.27.) önkormányzati rendelete, valamint a módosításáról szóló 8/2009.(XI.30.), 2/2010.(II.12.), 5/2011.(IV.28.), 6/2012.(III.26.) önkormányzati rendeletek.

1. melléklet1

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai[28]

Egészségügyi feladatok

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Feladatellátás alapja, jogszabály megjelölése

1.

Háziorvosi feladat ellátása

1997. évi CLIV. tv. 152. §.(1) bek. a.) pont

2.

Fogorvosi feladat ellátása (ellátási szerződéssel)

1997. évi CLIV. tv. 152. §.(1) bek. b.) pont

Szociális ellátás

A

B

C

3.

Rendkívüli települési támogatás

önkormányzati rendelet szerint

4.

Köztemetés

1993. évi III. tv.

5.

Temetési támogatás

önkormányzati rendelet szerint

6.

Születési támogatás

önkormányzati rendelet szerint

7.

Települési lakhatási támogatás

önkormányzati rendelet szerint

8.

Szociális étkeztetés (vásárolt élelmezés)

1993. évi III. tv. 62. §. (1) bek.

9.

Házi-segítségnyújtás (FIX-PONT Önkormányzati Feladatellátó Társulás útján)

1993. évi III. tv. 63. §.

10.

Családsegítés

1993. évi III. tv. 64. §.

11.

Falugondnoki szolgáltatás

1993. évi III. tv.

12.

Felsőfokú oktatási intézményben tanulók támogatása (Bursa Hungarica)

13.

Első lakáshoz jutók támogatása

önkormányzati rendelet szerint

Gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatok

A

B

C

14.

Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

1997. évi XXXI. tv. 19. § .

15.

Gyermekjóléti szolgáltatás (KAVICS ALAPÍTVÁNY)

1997. évi XXXI. tv. 40. § . (3)

Köznevelés

A

B

C

16.

Óvodai nevelés (óvoda fenntartó társulás)

2011. évi CXC. tv. 8. § . 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 6. pont

17.

Gyermekétkeztetés

1997. XXXI. tv. 151. §. (2a) bek.

18.

Sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése

2011. évi CXC. tv. 47. § . (3) bek.

Közművelődési, közgyűjteményi feladatok

A

B

C

19.

Könyvtári feladat ellátása (ellátási szerződéssel)

1997. évi CXL. tv. 64-71. §.

20.

Közművelődési tevékenység ellátása (közművelődési színtér)

1997. évi CXL. tv. 73-81. §.

Környezetvédelmi feladatok

A

B

C

21.

A környezeti állapot figyelemmel kísérése, adatnyilvántartás és szolgáltatás teljesítése

1995. évi LIII. tv. 12. § . (3) bek.

22.

Környezetvédelmi program kidolgozása, jóváhagyása, az illetékességi terület környezeti állapotának elemzése, értékelése, a lakosság tájékoztatása

1995. évi LIII. tv. 46. § . (1) bek. b.) e.) pont

Vízgazdálkodás, Vízkárelhárítás

A

B

C

23.

Vízrendezés, csapadékvíz-elvezetés

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) bek. f.) 16. § . (5) bek. b.) c.) pont

24.

Ár-és belvízvédekezés, vízkárelhárítás

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) bek. f.) 16. § . (5) bek. b.) c.) pont

Településüzemeltetési feladatok

A

B

C

25.

Köztemető fenntartása, üzemeltetése

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja,

26.

Közvilágítás

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja

27.

Helyi közutak kialakítása, fenntartása

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja

28.

Helyi közterületek, közparkok kialakítása, fenntartása

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja

Lakásgazdálkodás, ingatlangazdálkodás

A

B

C

29.

Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek, valamint egyéb forgalomképes ingatlanok bérletére, üzemeltetésére, valamint elidegenítésére vonatkozó feladatok

2011. évi CLXXXIX.- tv. 13. § . (1) bek. 9. pontja
1993. évi LXXVIII. tv. 3. § . (1) bek.

Településfejlesztési feladatok

A

B

C

30.

Településfejlesztés és településrendezés

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 1997. évi LXXVIII. tv. 6. § . (1) a.) pontja

31.

Egyéb településrendezési sajátos jogintézmények

1997. évi LXXVIII. tv. 6/A. §. (1) a.) pontja (2) bek. a.) b.) pontja, 62. §. (6) bek. 2.) 3.) 7.) pontja

Sportfeladatok

A

B

C

32.

A települési sport hosszú távú fejlesztése, a sport-szervezetekkel való együttműködés biztosítása sportlétesítmények fenntartása

2004. évi I. tv. 55. §. (1) bek.

Egyéb feladatok

A

B

C

33.

Belső ellenőrzés (FIX PONT Önkormányzati Feladatellátó Társulás)

370/2011. (XI.26.) Korm. rend. 15. § . (1) bek.

34.

Közfoglalkoztatás

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 12.) pontja
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) 10. pont

35.

Egészséges ivóvízellátás

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 21.) pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) a.)

36.

Polgári védelem, honvédelem, katasztrófavédelem

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 12.) pontja,
2011. évi CXXVIII. tv. 15. § . (1) bek. 16. § .
2011. évi CXIII. tv. 29. § .

37.

Helyi adóztatás

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 13.) pontja
1990. évi C. tv. 1. § . (1) bek.

38.

Egyházak, civil szervezetek, önszerveződő közösségek támogatása

költségvetési rendelet szerint

39.

Köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar-és rágcsálóirtás

2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 5.) pontja

40.

Rendőrség támogatása

költségvetési rendelet szerint

2. melléklet2

Szakmai alaptevékenység kormányzati funkció szerinti megjelölése[29]

Sorszám.

A

B

1.

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2.

011210

Az államháztartás igazgatása, ellenőrzése

3.

013320

Köztemető fenntartás és működtetés

4.

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5.

041232

Start-munkaprogram – téli közfoglalkoztatás

6.

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

7.

045120

Út, autópálya építése

8.

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

9.

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

10.

064010

Közvilágítás

11.

066020

Város,- és község gazdálkodási egyéb szolgáltatások

12.

072111

Háziorvosi alapellátás

13.

072311

Fogorvosi alapellátás

14.

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

15.

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

16.

082094

Közművelődés – kultúrális alapú gazdaságfejlesztés

17.

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

18.

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

19.

107051

Szociális étkeztetés

20.

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

1. függelék

A Képviselő-testület tagjai
Németh Tibor polgármester
Iványiné Nagy Melinda alpolgármester
Borsits György képviselő
Horváth Richárd képviselő
Staubné Réti Henrietta képviselő

2. függelék

Ügyrendi Bizottság tagjai
Horváth Richárd elnök
Borsits György tag
Staubné Réti Henrietta tag
1

Az 1. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (XII. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

A 2. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (XII. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 3. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (V. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.