Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013.(VI.28.)önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 01. 01Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013.(VI.28.)önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §. (1) bekezdésében, a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:[1]
1. Alapvető rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Pápadereske Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 8593 Pápadereske, Rákóczi u. 43.
(3) Az önkormányzat hivatala: Nyárádi Közös Önkormányzati Hivatal
2. § (1) A képviselő-testület létszáma: 5 fő
(2) A képviselők névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza
2. A képviselő-testület feladat-és hatásköre
3. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.
(2) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait az 1. melléklet tartalmazza.
(3) [2] Az önkormányzat szakmai alaptevékenységei kormányzati funkció szerinti megjelölését a 2. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadók.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(3) A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.
3. A képviselő-testület ülése
5. § (1) [3] A képviselő-testület évente legalább 7 ülést tart.
(2) A képviselő-testület határozatképességére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(3) Ha a képviselő-testületi ülést határozatképtelenség esetén elnapolják, az ülést a polgármester 8 napon belül újra összehívja.
(4) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére a döntésből való kizárására a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(5) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület a tiszteletdíját 2 hónap időtartamra 25 %-al csökkenti.
6. § (1) [4] A képviselők önkormányzati rendelet alapján jogosultak tiszteletdíjra.
(2) Az önkormányzati képviselő amennyiben egymást követő két alkalommal nem jelenti be a testületi ülésen történő távolmaradását az ülést megelőző időpontig, akkor 3 havi tiszteletdíj nem kerül részére folyósításra.
4. A képviselő-testületi ülés összehívása
7. § (1) A képviselő-testület összehívására és vezetésére a Mötv. rendelkezései az irányadók. A polgármestert akadályoztatása esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat-és hatáskörében az alpolgármester helyettesíti.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat-és hatásköröket az Ügyrendi Bizottság Elnöke látja el.
8. § (1) [5] A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés napját megelőző legalább 3 nappal előbb ki kell kézbesíteni, e-mailben kijuttatni.
(2) A meghívót a polgármester írja alá.
(3) A képviselő-testületi meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, idejét, az ülés jellegét
b) a javasolt napirendi pontokat
c) a napirendek előterjesztőit
d) az indokot, amennyiben a képviselő-testület ülését a Mötv.-ben meghatározott indítvány alapján kötelező összehívni.
(4) [6] A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot a meghívónak a Közös Önkormányzati Hivatal (8593 Pápadereske, Rákóczi u. 43.) hirdetőtáblájára történő kifüggesztése útján kell tájékoztatni.
9. § (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.
(2) [7] A rendkívüli ülésre szóló meghívót – amennyiben a rendkívüli ülés összehívását a polgármester kezdeményezi – az ülés időpontját megelőzően legalább 2 nappal korábban meg kell küldeni a képviselőknek a tárgyalásra kerülő előterjesztésekkel együtt. Nem kell kiküldeni az előterjesztést, ha a meghívó megküldésének időpontjáig az előterjesztést a rendeletben és más jogszabályokban meghatározottaknak, továbbá a szakmai szabályoknak megfelelően nem lehetett előkészíteni.
(3) Sürgős halasztást nem tűrő esetben, így különösen, ha az állampolgárok életét, testi épségét, vagyonát, az önkormányzat vagyonát közvetlen veszély fenyegeti, a képviselő-testület – a sürgősség okának közlésével - legkésőbb az ülés megkezdésének időpontját megelőző 24 órával is összehívható. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető.
5. Az előterjesztések
10. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések:
a) rendelet-tervezet
b) döntés tervezet határozati javaslattal
c) beszámoló határozati javaslattal
d) tájékoztató
(2) A rendelet-tervezet és a döntés tervezet benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, az önkormányzat bizottsága, a jegyző, a hivatal dolgozója, az intézményvezető jogosult.
(3) A beszámoló és tájékoztató előterjesztésére az érintett szerv vezetője és a (2) bekezdésben meghatározott személyek jogosultak.
11. § (1) Határozati javaslat benyújtása esetén az előterjesztés a következőket tartalmazza:
a) a témakor tárgyilagos elemzését
b) a javasolt döntés indokait, mindazon körülményeket, amelyek indokolják a meghozandó döntés indokait.
c) a döntési javaslatot, esetleges alternatív döntési javaslatot
d) a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezését
e) konkrét végrehajtási határidőt
6. Az indítványok
12. § (1) Az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot érintően annak módosítását vagy kiegészítését (továbbiakban együtt: módosító indítvány) kezdeményezheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság, a jegyző és az előterjesztő.
(2) Az önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos módosító indítványt a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap legkésőbb 12,00 óráig lehet írásban, indokolással ellátva benyújtani a jegyzőnek.
(3) A jegyző a képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16,00 óráig megküldi a rendeletalkotáshoz benyújtott módosító indítványt a képviselőknek. A jegyző a testületi ülésig a módosító indítványról kialakítja jogi álláspontját.
(4) Ha a döntés tárgyköre képviselő-testületi határozathozatalt igényel, módosító indítványt az (1) bekezdésben meghatározott személyek a napirend képviselő-testületi vitájának lezárásáig fogalmazhatnak meg.
(5) Kapcsolódó módosító indítványt és a határozati javaslatra vonatkozó módosító indítványt szóban kell megfogalmazni és előterjeszteni a képviselő-testületi ülésen.
13. § (1) A képviselő-testület elé indítványt nyújthat be a képviselő és a bizottság. Az indítványt indokolással együtt írásban kell a polgármesterhez benyújtani legalább 15 nappal az ülés előtt.
(2) [8] Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával egyetért, a soron következő képviselő-testületi ülésre az előterjesztés előkészítésére felkéri a jegyzőt.
(3) Amennyiben a polgármester az indítvány tartalmával nem ért egyet, ismerteti a képviselő-testülettel az indítvány benyújtásának tényét és annak tartalmát. A polgármester tájékoztatása alapján a képviselő-testület dönt arról, hogy kívánja-e az indítványozott kérdést megtárgyalni. A képviselő-testület igenlő döntése esetén a jegyző köteles gondoskodni az indítvány tartalmának megfelelő előterjesztés – képviselő-testület által meghatározott időpontra történő –előkészítéséről.
7. A képviselő-testületi ülés vezetése
14. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület vezetésével kapcsolatosan:
a) megállapítja, és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét
b) megnyitja az ülést
8. A képviselő-testületi ülés rendje
15. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben újra nem szólalhat fel.
(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgár a tárgyalt napirendekhez hozzászólhat, véleményt nyilváníthat 2 percben. Hozzászólásra kézfeltartással jelentkezik. A továbbiakban a polgármester dönti el, hogy egy személy részére hány alkalommal ad szót, illetve mikor zárja le az állampolgári hozzászólásokat.
9. A napirendi pont tárgyalásának elnapolása
16. § (1) A polgármester vagy képviselő javasolhatja a képviselő-testület döntése előtt a pont újratárgyalását, elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és megállapítja a napirendi pont tárgyalásának időpontját.
17. § (1) [10] A tanácskozás rendje:
a) a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján napirend előtt dönt az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló elfogadásáról,
10. A napirendhez kapcsolódó felszólalás
18. § (1) A napirend előterjesztőjéhez a képviselő-testület tagjai a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó rövid, tárgyszerű választ ad.
(2) A napirend tárgyalása során a hozzászólók sorrendjét - figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét- a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester és a napirendi pont előterjesztője több alkalommal is hozzászólhat, az előterjesztőt megilleti a zárszó joga is.
(4) A napirendi pont vitája során a képviselő általában egy alkalommal kap szót. Ismételt hozzászólásra, legfeljebb 2 perces időtartamra, a polgármester adhat engedélyt. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő a képviselő-testülettől kérheti a hozzászólás engedélyezését. A képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.
19. § (1) Az érdemi vita során:
a) a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kifejtik a napirenddel kapcsolatos észrevételeiket és a döntéstervezettel kapcsolatos javaslataikat.
b) a polgármester a megjelent állampolgároknak és közösségek képviselőinek hozzászólást engedélyezhet, annak időtartamát korlátozhatja
c) a szavazás előtt a polgármester a jegyzőnek szót ad, ha a jegyzőnek a döntési javaslat, módosító indítvány, törvényességével kapcsolatban észrevétele van
d) a polgármester először az írásban benyújtott és a vitában elhangzott módosító indítványokat külön-külön, majd a képviselő-testület által elfogadott módosításokkal egybefoglalt döntési javaslatot teszi fel szavazásra.
e) A képviselők igen vagy nem szavazattal vesznek részt a szavazásban, illetve tartózkodnak a szavazástól
f) a szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot
11. Kérdés, interpelláció
20. § (1) A képviselők a képviselő-testületi ülésen –az önkormányzat feladat-és hatáskörében – a polgármesterhez, alpolgármesterhez a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek, valamint magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő, amelyre a képviselő-testület ülésén a kérdezett személyesen köteles érdemi választ adni.
(2) Az interpelláló, illetve a kérdező a válasz megadásakor nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e.
(3) Ha az interpelláló, kérdező a választ nem fogadja el, a kérdésben a képviselő-testület határoz.
(4) [12] A kérdést és az interpellációt írásban, a polgármesternél lehet előterjeszteni a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 2 nappal.
12. A képviselő-testület döntése
21. § (1) A képviselő-testület a vita lezárását követően rendeletet alkot, vagy határozatot hoz. (továbbiakban: döntés)
22. § (1) A határozat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá az önkormányzat nevének megjelölésével hozza a (2) bekezdésben foglaltak kivételével.
(2) A képviselő-testület a jegyzőkönyvben történő rögzítéssel szám nélküli határozattal dönt:
a) napirend elfogadásáról
13. A szavazás módja
23. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A képviselő-testület név szerint szavaz a képviselők egynegyedének indítványára. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(4) Név szerinti szavazást rendelhet el
(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben olvassa fel a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak. A jegyző a szavazatot a név mellett feltünteti, majd a névsort átadja a polgármesternek, aki megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti azt.
24. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. §. (2) bekezdésében foglalt ügyekben.
(2) A titkos szavazást a polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének szavazata szükséges.
(3) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna alkalmazásával történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a szavazás napját és tárgyát.
(5) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) kezdetét és végét,
c) az Ügyrendi Bizottság tagjainak nevét és tisztségét.
d) a szavazás során felmerült körülményeket
e) a szavazás eredményét.
14. Az önkormányzati rendeletalkotás
25. § (1) Az önkormányzat által még nem szabályozott tárgykörben a 10. §. (2) bekezdésében meghatározottakon kívül rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) nemzetiségi önkormányzat
b) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői
(2) A kezdeményezést írásban – a rendeletalkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével – a polgármesternél kell benyújtani.
(3) A polgármester a kezdeményezéssel kapcsolatos döntési javaslatát a jegyző véleményének kikérése után – a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül, vagy a legközelebbi képviselő-testületi ülésen terjeszti a testület elé. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület dönt.
26. § (1) A rendelet-tervezet előkészítése során meg kell vizsgálni:
a) a törvény felhatalmazása alapján készülő rendelet-tervezet esetén:
27. § (1) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(2) [14] Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetése az önkormányzati rendeletnek a Közös Önkormányzati Hivatal (8593 Pápadereske, Rákóczi u. 43.) hirdetőtáblájára történő kifüggesztésével történik.
15. A jegyzőkönyv
28. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint hozzászólását, véleményét kérésére szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza a Mötv.-ben meghatározottakon kívül:
a) a képviselő-testület ülésének jellegét, kezdetét és végét,
b) az előre bejelentett távolmaradó képviselők nevét,
c) az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,
d) szükség esetén a polgármester intézkedéseit
(3) [15] A jegyzőkönyvet egy példányban kell elkészíteni.
(4) A jegyzőkönyv első példányához mellékelni kell:
a) a képviselő-testületi ülés meghívót
b) a tárgyalt előterjesztéseket, indítványokat, interpellációkat kérdéseket
c) a jelenléti ívet
d) a titkos szavazás jegyzőkönyvének 1 példányát
e) a megalkotott rendeleteket, az elfogadott határozatok mellékleteit
f) a képviselő kérésére az írásban benyújtott felszólalását
g) név szerinti szavazás névsorát.
(5) [16] A képviselő-testületi jegyzőkönyvet oldalszámozással kell ellátni, zsinórral kell átfűzni és hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott záró-cédulával rögzíteni.
16. A települési képviselő
29. § (1) [17] A települési képviselőnek a képviselő-testület munkájában való részvételére, jogaira és kötelezettségeire a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A települési képviselő vagyonnyilatkozatát az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván, valamint az Ügyrendi Bizottság folytatja le a képviselő és a polgármester, valamint az alpolgármester összeférhetetlenségének kivizsgálásával és vagyonnyilatkozatának ellenőrzésével kapcsolatos eljárást.
17. A képviselő-testület bizottságai
30. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:
a) Ügyrendi Bizottságot 3 fővel
(2) A bizottság belső működési szabályait ügyrendben határozza meg.
(3) A bizottsági tagok névjegyzékét az 2. függelék tartalmazza.
31. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatokra általa meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentéseknek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
32. § (1) [18] A képviselő-testület bizottsági tagjaira vonatkozóan a Mötv. Rendelkezései az irányadók.
33. § (1) [19] A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság ülésének összehívására, a bizottság működésére az Mötv. 60. §-a alkalmazandó.
34. § (1) A bizottság határozatait a naptári év elejétől kezdődő folyamatos sorszámmal és évszámmal, zárójelben a hónap (római számmal) és a nap (arab számmal) feltüntetésével, továbbá a bizottság nevének megjelölésével hozza.
(2) [20] A bizottságok üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.
35. § (1) [21] Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
a) Kivizsgálja az önkormányzati képviselő, polgármester összeférhetetlenségének méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezést,
b) Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatát
c) Ellátja az összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyekkel kapcsolatos feladatokat.
d) gondoskodik a vagyonnyilatkozat őrzéséről
e) közreműködik a titkos szavazások lebonyolításánál.
18. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
36. § (1) [22] A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottságnál bárki kezdeményezheti, az eljárásra a Mötv. rendelkezései az irányadók.
19. A közös önkormányzati hivatal
37. § (1) Nyárád, Pápadereske, Dáka, és Pápasalamon Községek Önkormányzatai a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltak alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat-és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladataik ellátására – 2013. január 1. napjától kezdődően közös önkormányzati hivatalt hoztak létre és tartanak fenn.
(2) A hivatal tevékenysége a képviselő-testület, annak bizottságai munkája eredményességének elősegítésére irányul, ellátja a jogszabályokban meghatározott feladatokat, valamint - szervező, végrehajtó, szolgáltató tevékenységet folytat.
(3) A hivatal feladatait a 2. sz. függelék szerinti Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.
20. A polgármester, alpolgármester
38. § (1) A polgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester munkaideje: heti 10 óra
(3) A polgármester ügyfélfogadási ideje: kedd: 15 órától 16 óráig
39. § (1) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatainak hatásköreinek ellátására a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A polgármesternek a közös önkormányzati hivatallal kapcsolatos irányítási jogkörére vonatkozóan a Mötv. rendelkezései az irányadók.
40. § (1) A polgármester a lemondását alpolgármester hiányában a képviselő-testület összehívására, vezetésére kijelölt Ügyrendi Bizottság Elnökének adja át, részére juttatja el.
(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában az Ügyrendi Bizottság Elnökének adja át.
41. § (1) [23] Az alpolgármester választására a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A polgármestert távollétében, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.
(3) Az alpolgármester egyéb esetben a polgármester irányításával látja el feladatait.
21. A jegyző
42. § (1) A jegyző a közös önkormányzati hivatal vezetője, aki szakmailag felelős a hivatal működéséért.
(2) A jegyző kinevezésére a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(3) [24] A jegyzőt távollétében a Nyárádi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott - közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben, jegyző munkakörre előírt képesítési feltételekkel rendelkező - ügyintéző helyettesíti.
(4) A jegyző
a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében
c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról
d) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén
e) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő
f) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről
g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket
h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,
i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben
j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét
k) ellátja a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatokat
22. Az önkormányzat társulásai
43. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb ellátása érdekében a Mötv.-ben meghatározottak figyelembe vételével társulásokban vehet részt.
(2) Nyárád Község Önkormányzata –hatályos társulási megállapodás alapján, az abban foglalt feladatok ellátására
a) a Pápakörnyéki Önkormányzatok Feladatellátó Társulása
23. A lakossággal való kapcsolati formák
44. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi közügyekben
a) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra
b) a közvetlen tájékoztatásra
c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre
(2) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái:
a) a közmeghallgatás
45. § (1) A közmeghallgatásra a Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A közmeghallgatás helyét és időpontját 15 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.
(4) Ha a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, a panaszok és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos törvényi rendelkezések szerint kell eljárni.
24.[26] Helyi népszavazás
46. § (1) A helyi népszavazás lebonyolításának eljárási szabályai tekintetében a választási eljárásról, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) [27] A képviselő-testület köteles kitűzni a népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 15 %-a kezdeményezte.
25. Záró rendelkezés
47. § (1) A rendelet 2013. július 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Pápadereske Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV.27.) önkormányzati rendelete, valamint a módosításáról szóló 8/2009.(XI.30.), 2/2010.(II.12.), 5/2011.(IV.28.), 6/2012.(III.26.) önkormányzati rendeletek.
1. melléklet1
Egészségügyi feladatok |
|||
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Feladatellátás alapja, jogszabály megjelölése |
|
1. |
Háziorvosi feladat ellátása |
1997. évi CLIV. tv. 152. §.(1) bek. a.) pont |
|
2. |
Fogorvosi feladat ellátása (ellátási szerződéssel) |
1997. évi CLIV. tv. 152. §.(1) bek. b.) pont |
|
Szociális ellátás |
|||
A |
B |
C |
|
3. |
Rendkívüli települési támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
4. |
Köztemetés |
1993. évi III. tv. |
|
5. |
Temetési támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
6. |
Születési támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
7. |
Települési lakhatási támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
8. |
Szociális étkeztetés (vásárolt élelmezés) |
1993. évi III. tv. 62. §. (1) bek. |
|
9. |
Házi-segítségnyújtás (FIX-PONT Önkormányzati Feladatellátó Társulás útján) |
1993. évi III. tv. 63. §. |
|
10. |
Családsegítés |
1993. évi III. tv. 64. §. |
|
11. |
Falugondnoki szolgáltatás |
1993. évi III. tv. |
|
12. |
Felsőfokú oktatási intézményben tanulók támogatása (Bursa Hungarica) |
||
13. |
Első lakáshoz jutók támogatása |
önkormányzati rendelet szerint |
|
Gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatok |
|||
A |
B |
C |
|
14. |
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény |
1997. évi XXXI. tv. 19. § . |
|
15. |
Gyermekjóléti szolgáltatás (KAVICS ALAPÍTVÁNY) |
1997. évi XXXI. tv. 40. § . (3) |
|
Köznevelés |
|||
A |
B |
C |
|
16. |
Óvodai nevelés (óvoda fenntartó társulás) |
2011. évi CXC. tv. 8. § . 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 6. pont |
|
17. |
Gyermekétkeztetés |
1997. XXXI. tv. 151. §. (2a) bek. |
|
18. |
Sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése |
2011. évi CXC. tv. 47. § . (3) bek. |
|
Közművelődési, közgyűjteményi feladatok |
|||
A |
B |
C |
|
19. |
Könyvtári feladat ellátása (ellátási szerződéssel) |
1997. évi CXL. tv. 64-71. §. |
|
20. |
Közművelődési tevékenység ellátása (közművelődési színtér) |
1997. évi CXL. tv. 73-81. §. |
|
Környezetvédelmi feladatok |
|||
A |
B |
C |
|
21. |
A környezeti állapot figyelemmel kísérése, adatnyilvántartás és szolgáltatás teljesítése |
1995. évi LIII. tv. 12. § . (3) bek. |
|
22. |
Környezetvédelmi program kidolgozása, jóváhagyása, az illetékességi terület környezeti állapotának elemzése, értékelése, a lakosság tájékoztatása |
1995. évi LIII. tv. 46. § . (1) bek. b.) e.) pont |
|
Vízgazdálkodás, Vízkárelhárítás |
|||
A |
B |
C |
|
23. |
Vízrendezés, csapadékvíz-elvezetés |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) bek. f.) 16. § . (5) bek. b.) c.) pont |
|
24. |
Ár-és belvízvédekezés, vízkárelhárítás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) bek. f.) 16. § . (5) bek. b.) c.) pont |
|
Településüzemeltetési feladatok |
|||
A |
B |
C |
|
25. |
Köztemető fenntartása, üzemeltetése |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja, |
|
26. |
Közvilágítás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
27. |
Helyi közutak kialakítása, fenntartása |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
28. |
Helyi közterületek, közparkok kialakítása, fenntartása |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
Lakásgazdálkodás, ingatlangazdálkodás |
|||
A |
B |
C |
|
29. |
Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek, valamint egyéb forgalomképes ingatlanok bérletére, üzemeltetésére, valamint elidegenítésére vonatkozó feladatok |
2011. évi CLXXXIX.- tv.
13. §
. (1) bek. 9. pontja |
|
Településfejlesztési feladatok |
|||
A |
B |
C |
|
30. |
Településfejlesztés és településrendezés |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 1997. évi LXXVIII. tv. 6. § . (1) a.) pontja |
|
31. |
Egyéb településrendezési sajátos jogintézmények |
1997. évi LXXVIII. tv. 6/A. §. (1) a.) pontja (2) bek. a.) b.) pontja, 62. §. (6) bek. 2.) 3.) 7.) pontja |
|
Sportfeladatok |
|||
A |
B |
C |
|
32. |
A települési sport hosszú távú fejlesztése, a sport-szervezetekkel való együttműködés biztosítása sportlétesítmények fenntartása |
2004. évi I. tv. 55. §. (1) bek. |
|
Egyéb feladatok |
|||
A |
B |
C |
|
33. |
Belső ellenőrzés (FIX PONT Önkormányzati Feladatellátó Társulás) |
370/2011. (XI.26.) Korm. rend. 15. § . (1) bek. |
|
34. |
Közfoglalkoztatás |
2011. évi CLXXXIX. tv.
13. §
. (1) bek. 12.) pontja |
|
35. |
Egészséges ivóvízellátás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 21.) pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) a.) |
|
36. |
Polgári védelem, honvédelem, katasztrófavédelem |
2011. évi CLXXXIX. tv.
13. §
. (1) bek. 12.) pontja, |
|
37. |
Helyi adóztatás |
2011. évi CLXXXIX. tv.
13. §
. (1) bek. 13.) pontja |
|
38. |
Egyházak, civil szervezetek, önszerveződő közösségek támogatása |
költségvetési rendelet szerint |
|
39. |
Köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar-és rágcsálóirtás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 5.) pontja |
|
40. |
Rendőrség támogatása |
költségvetési rendelet szerint |
2. melléklet2
Sorszám. |
A |
B |
||
1. |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
||
2. |
011210 |
Az államháztartás igazgatása, ellenőrzése |
||
3. |
013320 |
Köztemető fenntartás és működtetés |
||
4. |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
||
5. |
041232 |
Start-munkaprogram – téli közfoglalkoztatás |
||
6. |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
||
7. |
045120 |
Út, autópálya építése |
||
8. |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
||
9. |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
||
10. |
064010 |
Közvilágítás |
||
11. |
066020 |
Város,- és község gazdálkodási egyéb szolgáltatások |
||
12. |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
||
13. |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
||
14. |
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
||
15. |
082092 |
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
||
16. |
082094 |
Közművelődés – kultúrális alapú gazdaságfejlesztés |
||
17. |
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
||
18. |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
||
19. |
107051 |
Szociális étkeztetés |
||
20. |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
1. függelék
2. függelék
Az 1. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (XII. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (XII. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (XII. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Pápadereske Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (V. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.