Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013.(III.14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
Hatályos: 2013. 07. 26- 2013. 09. 16Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013.(III.14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről
2013-07-26-tól 2013-07-25-ig
Szerkesztés...
Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testületének
9/2013. (III.13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről (1)
Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény ( a továbbiakban: Mötv.) 143.§ (4) bekezdés b.) és h.) pontjaiban, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a.) és f.) pontban meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
1. §
A rendelet hatálya Barcs Város Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, Barcs Város Önkormányzata által fenntartott költségvetési szervekre (intézményekre), a részönkormányzat testületére, valamint a támogatások tekintetében mindazon természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik támogatásban részesülnek terjed ki.
2. §
(1) A Képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege
3. §
(1) (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2013. évi költségvetését
3.518.514 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel és
3.518.514 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
- a működési célú bevételt 2.777.924 e Ft-ban
- a felhalmozási célú bevételt 560.689 e Ft-ban
- a finanszírozási bevételt 179.901 e Ft-ban
- a működési célú kiadásokat 2.774.591 e Ft-ban
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 916.280 e Ft-ban
- a munkaadókat terhelő járulékokat
és a szociális hozzájárulási adót 226.908 e Ft-ban - a dologi kiadásokat 1.053.997 e Ft-ban
- az ellátottak pénzbeli juttatásait 0 e Ft-ban
- egyéb működési célú kiadásokat 534.050 e Ft-ban
- az általános tartalékot 25.348 e Ft-ban
- a céltartalékot 18.008 e Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 564.022 e Ft-ban
ebből:
- beruházások összegét 58.319 e Ft-ban
- felújítások összegét 463.245 e Ft-ban
- egyéb felhalmozási kiadások összegét 42.458 e Ft-ban
- a céltartalékot 0 e Ft-ban
- a finanszírozási célú kiadás 179.901 e Ft-ban
állapítja meg.
(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt, vállalkozási maradványt – beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását - működési, illetve felhalmozási célú igénybevétel szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit, kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait e rendelet 2. melléklete tartalmazza összesítve.
(2) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházások és felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(3) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait e rendelet 20. melléklete tartalmazza.
(4) A képviselő-testület a polgármesteri hivatal költségvetését e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 9., 10. és 11. melléklete szerint hagyja jóvá.
(6) A képviselő-testület az önállóan működő költségvetési szerv bevételeit és kiadásait e rendelet 12., 13. és 14. melléklete szerint hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület az Önkormányzat és intézményei engedélyezett létszámát és a közfoglalkoztatottak létszámát e rendelet 7. - 14. melléklete szerint állapítja meg.
(8) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 19. melléklete tartalmazza.
(9) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
5. §
(1) A képviselő-testület a működési bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető folyószámla hitelkeret összegét 750.000 e Ft-ban határozza meg. A folyószámla-hitelkeret esetenkénti igénybevételének fedezete az igénybevétel időpontját követően befolyó önkormányzati bevétel.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2012. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér hitel felvételére. Minden egyéb hitelműveletben a Képviselő-testület dönt.
A bevételi többlet kezelése
6. §
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) A bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
Általános és céltartalék
7. §
(1) (1) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát
10.008 ezer Ft összegben
e rendelet 6. mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(2) (1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
25.348 ezer Ft összegben állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
Több éves kihatással járó feladatok
8. §
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 16. és 17. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. §
A 2013. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 15. melléklet tartalmazza.
Közvetetett támogatások
10. §
(1) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 18. melléklete tartalmazza.
II.
A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
11. §
A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.
- a)A Képviselő-testület az Áht. 34. §. (2) bekezdése alapján a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 20 millió Ft- éves értékig, feladatonként 5 millió Ft- ig a polgármesterre ruházza át.
b) A Képviselő-testület a a céltartalék terhére a rendelkezés jogát 1.500 e Ft- éves értékig, feladatonként 500 e Ft- ig a polgármesterre ruházza át.
c) A Képviselő-testület az Egészségügyi, Szociálpolitikai Bizottság részére 100 eFt, az Oktatási,Művelődési, Sport Bizottság részére 100 eFt, a Városfejlesztési, Környezetvédelmi, Idegenforgalmi Bizottság részére 100 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.
d) A Képviselő-testület a Drávaszentesi Településrészi Önkormányzat részére 350 eFt, a Somogytarnócai Településrészi Önkormányzat részére 500 eFt összeget biztosít saját hatáskörű felhasználásra.
(2)A Képviselő- testület a Polgármester Mötv. 68.§.(4) bekezdésében kapott felhatalmazása alkalmazása során az értékhatárt 5 millió Ft-ban állapítja meg.
(3) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(4) Az e §-ban foglalt átcsoportosításokról a jogosult havonta képviselő- testületi ülésen köteles beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester a beszámolókra is figyelemmel első ízben a féléves beszámolókor, azt követően a negyedévet követő első testületi ülésen köteles javaslatot tenni.
(5) A jóváhagyott költségvetésen, testületi, bizottsági vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról az intézmények intézményi kiadási és bevételei főcsoportokra szóló kiértesítését a polgármesteri hivatal végzi.
(6) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 16. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
12. §
Az Önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét.
13. §
(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) A költségvetési szerv vezetője köteles a polgármester előzetes engedélyét kérni azon pályázatok benyújtását megelőzően is, amelyek önerőt nem igényelnek, de utólagos finanszírozásúak. Az engedélyt a polgármester abban az esetben adja meg, ha az intézmény a pályázati összeget a jóváhagyott költségvetéséből biztosítani tudja.
(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(8) A költségvetési szerv vezetője a feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, az ebből eredő megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.
14. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
15. §
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.
(2) A helyi nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő polgármesteri hivatal.
16. §
(1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
17. §
(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról - kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Kormány rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 42.§. foglalt eseteket - a Képviselő-testület dönt.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
18. §
(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(4) A költségvetési szervnél keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többletbevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.
(5) A költségvetési szervnél túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor.
(6) A személyi juttatás előirányzat tervezése során az intézmény köteles a rendszeres személyi juttatásokat a szükséges mértékben megtervezni. A rendszeres személyi juttatásokból átcsoportosítani csak abban az esetben lehet, ha a megmaradó előirányzat elegendő a rendszeres juttatások kifizetésének fedezetére.
(7) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét változatlanul 38.650 forint összegben, a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 30 %-os, a középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő illetménykiegészítését az alapilletménye 10 %-os mértékében határozza meg.
Társadalmi és civil szervezetek támogatásának rendje
19. §
(1) A Képviselő-testület az adott év költségvetésében elkülönített előirányzat alapján a társadalmi és civil szervezetek, önszerveződő csoportok támogatására irányuló pályázat kiírását és a beérkezett pályázatok elbírálását a polgármesterre ruházza át.
(2) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni. A támogatási szerződésben meg kell határozni:
a) támogatott tevékenység konkrét meghatározását,
b) a támogatás összegét,
c) a támogatás felhasználásának célját,
d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,
e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,
f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,
g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,
h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,
i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,
j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,
k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.
(3) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Irodája felé.
(4) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a tárgyév december 31. napjáig köteles eleget tenni.
(5) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.
20. §
A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
21. §
A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.
22. §
A Környezetvédelmi Alap bevételeit a Kistérségi ivóvízminőség javítási program megvalósításához/biztosításához kell felhasználni.
Szolgáltatási szerződés
23. §
Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Készpénzben történő kifizetések
24.§
Az Áht.109.§.(6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő- testület a költségvetési szerveknél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák,
- vásárlási előleg, ellátmány,
- munkavállalók illetményelőlege,
- munkavállalók utazási költségtérítése,
- munkavállalók belföldi kiküldetése,
- közcélú dolgozók, közfoglakoztatottak munkabére,
- segélyek,
- pályázati díjak visszafizetése,
- térítési díjak visszafizetése.
Záró és egyéb rendelkezések
25. §
(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére kell alkalmazni.