Rezi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013. (V.15.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2013. 06. 01- 2016. 03. 01


Rezi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143 § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


ELSŐ RÉSZ


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK



I. FEJEZET


 Az Önkormányzat megnevezése, székhelye


1.§ (1) Az Önkormányzat megnevezése: Rezi Község Önkormányzata


(2) Az Önkormányzat székhelye: 8373 Rezi, Kossuth u. 35.


(3) Az Önkormányzat működési területe: Rezi Község közigazgatási területe.


(4) Az Önkormányzat a jogi személy, a képviselő-testülete a polgármesteri képviseli.


(5) A képviselő-testület hivatalának megnevezése, címe: Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal 8354 Karmacs, Szent Anna tér 1.


(6) A közös önkormányzati hivatal állandó kirendeltségének megnevezése, címe: Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal Rezi Kirendeltsége 8373 Rezi, Kossuth u. 35. (továbbiakban: Hivatal)



II. FEJEZET


 Az önkormányzat és jelképei


2.§ (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. Az önkormányzat címeréről és zászlajáról, azok használatának rendjéről, valamint a helyi kitüntetések, elismerő címek alapításának és adományozásának rendjéről önkormányzati rendelet rendelkezik.


(2) Az Önkormányzat, a képviselő-testület, a polgármester, a jegyző, az Ügyrendi Bizottság, a Hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere található, a köríven pedig


  1. az önkormányzat pecsétjén a „Rezi Község Önkormányzata* Zala megye”,
  2. a képviselő-testület pecsétjén a „Rezi Község Képviselő-testülete* Zala megye”,
  3. a polgármester pecsétjén a „Rezi Község Polgármestere* Zala megye”,
  4. a jegyző pecsétjén a „Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője”,
  5. az ügyrendi bizottság pecsétjén a „Rezi Község Önkormányzata* Ügyrendi Bizottság”, és
  6. a  hivatal pecsétjén a „Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal ” és „Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal Rezi Kirendeltsége”


felirat olvasható.


(3) A képviselő-testület pecsétjét kell használni :


a)  a képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,

b)  a képviselő-testület által adományozott oklevelekben, és

c)  az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.



MÁSODIK RÉSZ


TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT



III. FEJEZET


 Az Önkormányzat feladata, hatásköre, és szervei



1. Az Önkormányzat feladata és hatásköre


3.§ Az önkormányzat által kötelezően ellátandó feladatokra az Mötv. 13.§ (1) bekezdésének rendelkezései az irányadóak. Az önkormányzat alaptevékenységeinek felsorolást az 1. melléklet tartalmazza.


4.§ (1) Az önkormányzat a helyi közügyek körében ellátandó feladatokat anyagi lehetőségeitől függően maga határozza meg.


(2) Az önkormányzat szabadon vállalhatja helyi közügy ellátását a Mötv. 13.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint.


 (3) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni. Jelentősebb költségkihatással járó feladatellátás felvállalása előtt ideiglenes bizottság is létrehozható, külső szakértő közreműködése is igénybe vehető.


(4) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közügy önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.


(5) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni. 


5.§ (1) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások megvalósítása céljából önkormányzati intézményt alapíthat.


(2) A képviselő-testület önként vállalt feladatok megvalósítása céljából gazdasági társaságot alapíthat.


6.§ (1) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a jegyzőre az ügyrendi bizottságra, törvényben meghatározottak szerint társulásra ruházhatja át.


(2) A képviselő-testület által a polgármesterre ruházott hatáskörök felsorolását a 2. melléklet, az ügyrendi bizottságra ruházott hatáskörök felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.


(3) Az átruházott hatáskör gyakorlásához a képviselő-testület utasítást adhat, az átruházott hatáskört visszavonhatja.


(4) A polgármesterre ruházott hatáskör esetén az utasítás kiadására az alpolgármester, az ügyrendi bizottságra ruházott hatáskör esetén a polgármester jogosult írásban.


(5) Az átruházott hatáskör gyakorlója a megvalósult intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő rendes ülésen beszámol a képviselő-testület felé.


(6) Bármely képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a polgármester, az ügyrendi bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során önkormányzati hatósági ügyben hozott döntését.


7.§ (1) A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatáskörökre a Mötv. 42.§-a rendelkezései az irányadóak.


(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik:


  1. a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választás és kinevezés alkalmával személyi alapbér megállapítása,
  2. a helyi közügy megoldásának vállalása, valamint az arról történő lemondás,
  3. a hitelfelvétel, és
  4. gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, gazdasági társaságba történő be- és kilépés.



2. Az Önkormányzat szervei


8.§  Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:

           

a) a polgármester,

            b) az ügyrendi bizottság,

            c) a közös önkormányzati hivatal,

            d) a jegyző és

            e) társulása látják el.



IV. FEJEZET


A Képviselő-testület működése



3. A képviselő-testület létszáma, határozatképessége



9.§  A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.


10.§ (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.


(2) A határozatképességet a polgármesternek a képviselő-testületi ülés megnyitása előtt számszerűen kell megállapítania és kihirdetnie.


(3) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.


11.§ (1) A képviselő-testület döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza meg.


(2) Egyszerű többséghez a jelen lévő képviselők több mint felének azonos szavazata szükséges.


(3) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének azonos szavazata szükséges.



4. A képviselő-testület üléseinek száma, a nyilvános és zárt ülések köre



12.§ (1) A képviselő-testület a munkatervben szereplő számú, de legalább a Mötv. 44. §-ában meghatározott számú testületi ülést tart.


(2) A képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a hivatali helyiségében vagy a Laky Demeter Általános Iskolában tartja.


(3) A képviselő-testület a nyári szabadságolások miatti ülés (szak) szüneteket minden év július 01-től augusztus 20-ig állapítja meg.


13.§ A képviselő-testületi ülés nyilvánosságára, zárt képviselő-testületi ülés tartására, és annak elrendelésére a Mötv.  rendelkezései az irányadóak.


14.§ (1) A Mötv. 46.§ (2) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben az érintett személytől képviselő-testületi ülésen szóban, más esetekben határidő megjelölésével írásban kér nyilatkozatot arról, hogy állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor igényli e a zárt ülés tartását.


(2) Ha az érintett személy a képviselő-testületi ülés napján 10.00 óráig írásban, vagy a képviselő-testületi ülésen szóban nem nyilatkozik, akkor azt az érdemben nem nyilatkozó személynek a nyilvános képviselő-testületi ülés tartásához való hozzájárulásaként kell tekinteni.


(3) Az érintett fél érdemi nyilatkozata esetén a zárt ülés tartása nem tagadható meg.


15.§  Zárt képviselő-testületi ülésen


  1. a képviselő-testület tagjai,
  2. a jegyző,
  3. az aljegyző,
  4. meghívása esetén az érintett közös önkormányzati hivatal ügyintézője
  5. a szakértő


vesz részt.


16.§ Az önkormányzat zárt ülés tartása esetén, a külön törvény szerinti személyes adatnak minősülő adat elfedésével biztosítja a közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét.


17.§ A nyilvános ülésen megjelent választópolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. Részükre a polgármester a tárgyalt napirendi ponthoz kérdést, hozzászólást engedélyezhet. A hozzászólás időtartama 2 perc. Az adott ügyhöz ismételt hozzászólást a polgármester engedélyezhet.



5. Alakuló, rendes és rendkívüli képviselő-testületi ülés, a közmeghallgatás


18.§ A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli képviselő- testületi ülést, valamint közmeghallgatást tart.


19.§ Az alakuló ülést az önkormányzati választást követő 15 napon belüli időpontra kell összehívni. Az alakuló ülés összehívásáról a megválasztott polgármester gondoskodik. Az ülést a polgármester nyitja meg és vezeti. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek. Az alakuló ülésen kell dönteni a polgármester, az alpolgármester illetményéről, tiszteletdíjáról.


20.§ (1) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.


(2) A képviselő-testület tagjait meghívóval kell összehívni.


21.§ (1) A képviselő-testület ülését a képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának, a kormányhivatal vezetőjének a napirendet és az ülés időpontját tartalmazó indítványára össze kell hívni (rendkívüli képviselő-testületi ülés). Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki az indítvány benyújtását követő 15 napon belüli időpontra összehívja a képviselő-testületet. Az indítványt a képviselők saját kezűleg írják alá.


(2) A képviselő-testület rendkívüli ülését kell összehívni azokban az esetekben is, amikor az ülés összehívása a munkatervben meghatározott rendes üléseken kívül egyéb okból szükséges.


(3) A képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén hívja össze.


(4) A (2) bekezdés esetén a képviselő-testület összehívásának szükségességét az összehívásra jogosult személy dönti el.


(5) A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.



22.§ (1) A képviselő-testület a Mötv. 54.§-ának rendelkezései szerint közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülés szabályait megfelelően alkalmazni kell azzal, hogy a közmeghallgatás tényét legalább 30 nappal az ülés előtt a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.



6. A munkaprogram, munkaterv


23.§ (1) A polgármester programot terjeszt a képviselő-testület elé, amely – a testület megbízatásának időtartamára – a településfejlesztés, a helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, feladatait tartalmazza. A program azokat a helyi közügyeket, közszolgáltatásokat is rögzíti, amelyekben a feladatokat vállaló önszerveződő közösségek és vállalkozások támogatást kapnak a képviselő-testülettől.


(2) A képviselő-testület működésének alapja – a program végrehajtását is célzó – féléves munkaterv.


(3) A féléves munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, s a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.


(4) A munkaterv főbb tartalmi elemei:


a) a tárgyidőszak fő feladatainak a felvázolása, azoknak az ügyeknek a pontos

    megjelölése, amelyek eldöntéséhez a képviselő-testület igényli a lakossági fórumok

    segítségét és közreműködését,

b) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei,

c) azoknak a napirendeknek a megjelölése, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell

    tartani,

d) az előkészítésben résztvevők felsorolása, és

e) a napirend előterjesztőjének (felelősének) a megjelölése.



7. A képviselő-testületi ülés összehívása


24.§ (1) A képviselő-testület ülésének összehívásáról a Mötv. 45.§-a szerint a polgármester gondoskodik.


(2) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester gondoskodik a képviselő- testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést.


(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testületet és vezeti annak ülését.


8. A meghívó


25.§ (1) A rendes képviselő-testületi ülésre szóló meghívót a testületi ülés napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli képviselő-testületi ülésre szóló meghívót pedig az ülés előtt legalább 24 órával előbb kézbesíteni kell.


(2) A képviselő-testület üléseinek időpontjáról a nyilvánosságot a meghívónak a polgármesteri hivatal hirdetőtábláin 5 nappal az ülés előtt való kifüggesztésével, és sajtóközlemény útján kell értesíteni.


(3) A polgármester minden képviselő-testületi ülésre köteles meghívni:

           

  1. a képviselő-testület tagjait a meghívó kézbesítésével,
  2. a jegyzőt az ülés anyagának kézbesítésével tanácskozási joggal, és
  3. a napirendi ponthoz kapcsolódóan a vonatkozó előterjesztéssel;

ca) a napirendi pontok előterjesztőit,

cb) az önkormányzati intézmények vezetőit,

                              cc) a közszolgáltatást végző szerv vezetőjét, és

cd) a tárgyban illetékes szervezet, kamara vezetőjét tanácskozási joggal.


(4) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívható az egyéni választókerület országgyűlési képviselője.

           

(5) A (3) bekezdésben felsoroltakon túl a polgármester az egyes napirendi pontok tárgyalásához mást is meghívhat.


26.§ A meghívó tartalmazza:

           

  1. az ülés helyét,
  2. annak napját, és időpontját, és
  3. a napirend tárgyának és előadójának megjelölését,


27.§ (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására - a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett - a rendes képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó szabályok a 20.§ (1) bekezdésében foglalt eltérésekkel alkalmazandók.


(2) Indokolt esetben a képviselő-testületi ülés összehívása történhet:

           

  1. távbeszélő útján keresztül történő szóbeli meghívással, vagy
  2. egyéb szóbeli meghívással.


(3) Szóbeli meghívás esetén is biztosítani kell az előterjesztéseknek a meghívottakhoz történő kézbesítését.


9. Az előterjesztés


28.§ (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület ügyrendi bizottsága által előzetesen javasolt:


a) rendelet- és határozat-tervezet,

b) beszámoló, és

c) tájékoztató.


(2) A Képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésben előterjesztés benyújtására jogosult:


a) a polgármester,

b) az ügyrendi bizottság,

c) a képviselő-testület tagja, és

d) a jegyző.


(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:


            a) a tárgy pontos meghatározását,

            b) az előkészítésben részt vevő személyek megnevezését,

c) annak megjelölését, hogy a képviselő-testület vagy szervei, illetve jogelődje

   foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen, milyen határozatot

   hozott és milyen eredménnyel történt annak végrehajtása,

           d) az eltérő vélemények megjelölését és azok indokait, és

e) mindazon körülményeket, összefüggéseket és tényszerű információk feltüntetését,

    melyek indokolják a meghozandó döntést.          


(5) Az előterjesztés megállapításain alapuló feladat-meghatározást tartalmazó határozati javaslatnak:


a) kapcsolódnia kell szervesen az előterjesztés megállapításaihoz,

b) törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lennie,

c) konkrétan meg kell határozni a végrehajtás objektív és szubjektív feltételeit,

d) ha a döntésnek és a végrehajtásnak több módja is lehetséges, tartalmaznia kell

    az alternatívákat,

e) rendezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat  

    sorsát (részben vagy egészben történő hatályon kívül helyezése esetleges

    módosítása, kiegészítése vonatkozásában),

f) meg kell jelölni a végrehajtásért felelőst (felelősöket), több felelős esetén fel kell

    tüntetni a feladatok végrehajtásának koordinálásáért felelős személyt, és

g) meg kell jelölni a végrehajtási határidőt. A határidőt általában évre, hóra, napra kell

    meghatározni, szükség esetén részhatáridőt lehet alkalmazni. Eltérő végrehajtási

    határidők esetén pontonként, egyébként a határozati javaslat végén kell a

    végrehajtási határidőt (a felelősökkel együtt) feltüntetni.


Amennyiben a határozati javaslatban foglalt feladat végrehajtása értelemszerűen folyamatos vagy azonnali tevékenységet igényel, a végrehajtás határidejére a „folyamatos”, illetve „azonnal” megjelölés alkalmazandó a végrehajtásról szóló jelentés pontos rögzítése mellett


(6) A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat (javaslatok) összeállítására. Az előterjesztést – törvényességi szempontból – ilyenkor is a jegyző észrevételezi.


(7) A féléves munkatervben meghatározható, hogy adott tárgyban készülő előterjesztésnek a teljes szövege vagy annak csak a kivonata kerül-e a meghívóval együtt kiküldésre.


10. Sürgősségi indítvány


29.§ (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel. A képviselő-testület – a polgármester javaslatára – minősített szótöbbséggel, soron kívül dönt az előterjesztés tárgyában.


(2) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 10.00 óráig írásban nyújtandó be a polgármesternél.


(3) Sürgősségi indítványt nyújthat be:

a) a polgármester,

            b) az alpolgármester, 

c) az ügyrendi bizottság elnöke,

d) a képviselők, és

e) a jegyző.


(4) Ha a polgármester vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megindokolására.


(5) Ha a képviselőtestület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, mikorra tűzik napirendre, illetőleg hányadik napirendként.



11. A tanácskozás


30.§ A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:


  1. a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
  2. a napirend elfogadása,
  3. zárt ülés bejelentése,
  4. tájékoztatás a lejárt idejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
  5. napirendi pontonként;

                  ea) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a

                            szó megadása,

                     eb) a vita összefoglalása,

                     ec) az indítványok szavazásra való feltevése,

                     ed) a határozati javaslatok szavazása,

                     ee) a szavazás eredményének számszerű megállapítása, és

                     ef) a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése,

  1. a rend fenntartása,
  2. tájékoztatás az aktuális kérdésekről, valamint
  3. az ülés bezárása.


31.§ A polgármester az ülésen az első napirendi pont tárgyalását megelőzően:


a) a 10.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint megállapítja és kihirdeti a képviselő-testület határozatképességét, és

b) szavazásra bocsátja a munkatervben nem szereplő indítványok napirendre tűzését.


32.§ A képviselő-testületi ülés első napirendi pontjának kizárólagos tartalmát képezi:

           

a) a polgármester beszámolója a lejárt idejű határozatok végrehajtásáról, a képviselő-

    testület által átruházott hatáskörök gyakorlásáról, valamint

b) tájékoztatója az előző képviselő-testületi ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.


33.§ (1) A munkatervben szereplő, illetve a napirendbe már felvett ügyekkel nem összefüggő, indítvány benyújtására jogosult:


            a) önálló képviselői indítvány formájában a képviselő,

            b) a képviselő-testület ügyrendi bizottsága, és

            c) a jegyző.


(2) Az (1) bekezdés szerinti tartalmú indítványt a polgármesternél kell az ülés napját megelőző 10 nappal írásban beterjeszteni.


(3) Az indítványnak tartalmaznia kell:


            a) az előterjesztő nevét, bizottság esetén annak megnevezését,

            b) az indítvány tárgyát és a tényállást,

            c) a határozati javaslatot, és

            d) az előterjesztő saját kezű aláírását, bizottság esetén a bizottság elnökének aláírását.


(4) A sürgősséggel beterjesztett önálló indítvány esetében a 29.§ rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.


34.§ A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők kérdést tehetnek fel.


35.§ (1) A képviselői felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama - az előterjesztésekkel kapcsolatos szóbeli kiegészítésen kívül - legfeljebb 5 perc lehet. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.


(2) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.


(3) Azt a felszólalót, aki eltér a napirendi pont tárgyától, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra, kétszeri felszólítás után megvonja tőle a szót. Akitől a szót megvonta a polgármester, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.


36.§ (1) A tárgyalt napirendi ponthoz kapcsolódóan



            a) a polgármester,

            b) a képviselők,

            c) az ügyrendi bizottság, és

            d) a jegyző


szóban vagy írásban a vita lezárásáig módosító javaslatot tehetnek. A módosító javaslatot lehetőség szerint szövegszerűen kell megfogalmazni, és indoklással szükséges ellátni.


(2) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a módosító javaslatot előterjesztő módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig, azt bármikor visszavonhatja.


(3) A vita lezárását megelőzően az előterjesztő a vita során felmerült kérdésekre köteles választ adni.


(4) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


(5) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vitában elhangzottakat összefoglalja, majd az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott módosító határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a vitában elhangzó módosító, kiegészítő indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot teszi fel szavazásra. Ezt követően megállapítja a szavazás eredményét és kimondja a határozatot.


37.§  A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:


  1. a napirendi pont tárgyától eltérő felszólalót a 35.§ (3) bekezdése szerint figyelmezteti, vagy
  2. rendre utasítja azt a képviselőt, aki e rendelet tanácskozási rendre, illetve a szavazásra vonatkozó rendelkezéseit megszegi.


38.§ (1) Az a képviselő-testületi tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a képviselő-testület tagjait sértő kifejezéssel illeti, ha sértő kijelentéseit azonnal vissza nem vonja, továbbá a sértettet, illetőleg a testületet meg nem követi, széksértést követ el.


(2) A széksértés tényét bármely képviselő indítványára a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel állapítja meg.  A széksértést elkövető képviselő rendbírsággal sújtható.


39.§ (1) A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet az ülésterem elhagyására kötelezheti.


(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha nem talál meghallgatásra, elhagyja az elnöki széket, és az ülést félbeszakítja. A képviselő-testületi ülés az elnöki összehívásra folytatódik.


(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedéseit vitatni, azok ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.


12. Döntéshozatali eljárás


40.§ A képviselő-testület a döntéseit általában (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.


41.§ (1) A képviselő-testület titkos szavazás tarthat a Mötv. 46.§ (2) bekezdésében foglalt ügyekben.


(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az ügyrendi bizottság gondoskodik.


(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.


42.§ (1) A képviselő-testület a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást rendelhet el.


(2) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.


43.§ (1) A képviselő-testület döntéshozatali eljárásából történő kizárásra a Mötv. 49.§ (1)-(3) bekezdéseinek szabályait kell alkalmazni.


(2) A képviselő-testület 6 havi időtartamra 25%-kal csökkentheti annak a települési képviselőnek a tiszteletdíját (amennyiben rendeletében tiszteletdíj bevezetéséről dönt), aki személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, és a képviselő-testület megállapítja, hogy a bejelentési kötelezettsége fennállt.


44.§ A Mötv. 50.§-ában foglaltakon túl minősített többség szükséges:


  1. a képviselő-testület megbízásának lejárta előtti feloszlatásához,
  2. a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, tisztségének megszüntetésére irányuló kereset benyújtásához, és
  3. a sürgősségi indítvány elfogadásához.


45.§  A polgármester a képviselő-testületi ülésen megjelent választópolgárok számára kérdést, hozzászólási jogot a 18.§ alapján biztosítja.


46.§ (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal, az ülés napjának megjelölésével kell ellátni a következők szerint:


____/20__. (___.) Képviselő-testületi határozat


(2) A képviselő-testületi határozatokról a polgármesteri hivatal betűrendes és határidős nyilvántartást vezet.


(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 3 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.


(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző- a végrehajtásért felelősök közreműködésével- készíti elő, és terjeszti a képviselő- testület elé.



13. Rendeletalkotás


47.§ A képviselő- testület rendelet alkotására során figyelemmel kell lenni a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009.(XII.14.) IRM. rendelet  szabályaira.


48.§ Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:


  1. a települési képviselők,
  2. az ügyrendi bizottság elnöke,
  3. a polgármester,
  4. az alpolgármester,
  5. a jegyző,
  6. az önkormányzati társulás tagjai,
  7. a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői,
  8. a  választópolgárok, az erre irányuló népi kezdeményezés útján és
  9. a Zala Megyei Kormányhivatal.


 49.§ (1) A rendelet tervezet előkészítése során a képviselő-testület elveket, szempontokat állapít meg.


(2) A képviselő-testület által az (1) bekezdésben megállapított elvek, és szempontok alapján a rendelet- tervezetet a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett köztisztviselői készítik elő. A képviselő- testület az előkészítéssel egyidejűleg ideiglenes bizottságot, és külső szakértőt is megbízhat. A szakértő bevonására a jegyző tesz javaslatot.


(3) A polgármesteri hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, vagy szakértő készíti elő.


(4) Az önkormányzati rendelet- tervezetek előkészítése során széleskörű elemzésből kell kiindulni, melynek elsődleges forrásai:


  1. a szabályozandó tárgy szerint érintett szervek, szakértők véleménye, és
  2. a lakossági közvélemény-kutatás.


50.§ (1) A jegyző az előkészítést és a véleményezést követően a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményeztetés során felvett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.


(2) A rendelet hiteles, végleges szövegezését a jegyző szerkeszti meg.


(3) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, az évszám feltüntetésével. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) kell feltüntetni. A megjelölés magában foglalja az önkormányzat megnevezését, az önkormányzati rendelet elnevezését, az önkormányzati rendelet címét.



14. A rendelet kihirdetése


51.§ (1) A rendeletek kihirdetéséről és azok naprakészen történő vezetéséről a jegyző gondoskodik.


(2) A rendeleteket az önkormányzat hirdetőtábláján, a község közforgalmú épületeiben lévő, hirdetésre szolgáló egyéb helyeken 15 napon keresztül történő kifüggesztés útján kell kihirdetni.


(3) A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről.


52.§ (1) A rendelet hatályba lépése napjának szabályozására a jogalkotásról szóló törvény rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.


(2) A hatályba lépés napja nem eshet egybe a rendelet kihirdetésének napjával. A rendelet hatályba lépése valamely jövőbeli esemény bekövetkezésének időpontjához is köthető.


53.§ (1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezett személyek - a polgármester indítványára - tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről, annak fontosabb tapasztalatairól.


(2) A jegyző kétévenként köteles gondoskodni a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról. Ennek eredményéről előterjesztést készít, és azt a képviselő-testület elé terjeszti.


(3) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartását naprakész állapotban vezetni. 


(4) A (3) bekezdés szerinti nyilvántartás tartalmazza:


            a) a rendelet számát,

            b) a rendelet tárgyát,

            c) a kihirdetés napját,

            d) a hatályba lépés napját,

            e) a módosító rendeletek számát,

            f) a módosító rendelet hatályba lépésének napját,

            g) a hatályon kívül helyezendő rendelet számát,

            h) a hatálytalanság időpontját, és

            i) a megjegyzéseket.



15. A jegyzőkönyv


54.§ (1) A képviselő-testület üléséről a résztvevő jegyzőkönyvvezető közreműködésével jegyzőkönyvet kell készíteni.


(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52.§ (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:


  1. az ülés megnyitásának és bezárásának időpontját,
  2. a képviselő testület határozatképességének a megállapítását,
  3. a távollévő képviselők nevét, a távollét okait,
  4. a tanácskozási joggal megjelentek felsorolását,
  5. az ülésen történt fontosabb eseményeket.


(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:


  1. a képviselő-testületi ülésre szóló meghívót,
  2. az írásos előterjesztéseket,
  3. az írásban benyújtott hozzászólásokat, interpellációkat,
  4. az elfogadott rendeleteket,
  5. a jelenléti íveket,
  6. a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet, és
  7. a névszerinti szavazásról készült jegyzőkönyvet.


(4) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv eredeti példányát évente be kell köttetni. A jegyzőkönyvekből 1 példányt az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Zala Megyei Kormányhivatal vezetőjének. A jegyzőkönyv 1 példányát a Községi Könyvtárnak kell megküldeni, a harmadik példány megőrzéséről a polgármesteri hivatalban kell gondoskodni.


(5) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írják alá.


(6) A zárt ülések jegyzőkönyvét zárható szekrényben, elkülönítetten kell őrizni. A szekrény kulcsát a jegyző kezeli. Zárt ülések jegyzőkönyvébe csak az ülésen résztvevők tekinthetnek bele.


(7) A számítógépen lévő zárt ülésekről készült anyagba való betekintés megakadályozására, illetéktelen behatolást megakadályozó jelszót kell használni. A jelszót a jegyző szabályozza, nyilvántartását a zárt ülések jegyzőkönyveivel együtt kell tárolni.


(8) A zárt ülésekről készült jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.


(9) A jegyzőkönyv másolatáért az önkormányzat térítési díjat számít fel. A térítési díj mértékét a jegyző szabályozza.


55.§ (1) A képviselő-testület üléseiről hangfelvételt kell készíteni. A hangfelvétel elkészítéséről és annak őrzéséről a jegyző gondoskodik.


(2) Az ülések anyagát olyan módon kell rögzíteni, hogy abból az ülés egész menete követhető legyen. A hangfelvétel alapján kell a jegyzőkönyvet is összeállítani.


(3) A hanganyag a továbbiakban nem használható fel, a polgármesteri hivatalból nem lehet kiadni. A hangfelvételek meghallgatására csak a képviselő-testület tagjai, a jegyzőkönyvvezető és a jegyző jogosultak.


(4) A hanganyagot a polgármesteri hivatalon belül zároltan kell kezelni, annak megőrzéséről a felvétel keletkezésének időpontját követő 1 évig a jegyzőnek kell gondoskodnia.


V. FEJEZET


A települési képviselő


16. A képviselő összeférhetetlensége, vagyonnyilatkozata


56.§ (1) A képviselő összeférhetetlenségére, méltatlanságára vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségére a Mötv. 37-39.§-a  rendelkezéseit kell alkalmazni.



17. A képviselő jogai, és kötelezettségei


57.§  A települési képviselő jogainak gyakorlására és kötelezettségeinek teljesítésére a Mötv. 32.§ (2) bekezdésének rendelkezése az irányadó.


58.§ (1) A képviselő  kötelezettségei az 57.§-ban meghatározottakon túl:


  1. a képviselő-testület munkájában történő tevékeny részvétel,
  2. olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választópolgárok bizalmára,
  3. felkérés alapján részvétel a képviselő- testületi ülések előkészítésében,
  4. a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitok megőrzése,
  5. kapcsolattartás választópolgáraival, az önszerveződő lakossági közösségekkel, és
  6. személyes érintettségének bejelentése döntéshozatalnál.


59.§ (1) Az önkormányzati képviselőt megválasztásának időpontjától megbízatása megszűnéséig képviselői tevékenységéért díjazás nem illeti meg.


(2) Annak a képviselőnek, aki képviselői tevékenységével összefüggésben képviselő- testületi döntés alapján belföldi vagy külföldi kiküldetésben vesz részt, utazási költségét és szállásdíját az önkormányzat- számla bemutatása ellenében- a jóváhagyott költségkeret erejéig megtéríti.



18. Kérdés, és interpelláció


60.§ Ezen alcím alkalmazásában:


1. interpelláció az olyan felszólalás- magyarázat kérése-, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatásköreinek ellátásával, valamint annak valamely- az önkormányzat irányítása alá tartozó- szervezet hatáskörébe kell tartoznia.


2. kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési előkészítési jellegű feltevés vagy tudakozódás.


61.§ A képviselő a testületi ülésen, önkormányzati ügyekben, kérdéssel, illetve észrevétellel fordulhat:


  1. a polgármesterhez,
  2. az alpolgármesterhez,
  3. képviselő társaihoz,
  4. a jegyzőhöz, és
  5. a bizottság elnökéhez.


Részére a választ lehetőleg azonnal, de legkésőbb a következő ülésen meg kell adni. A válaszadás maximális időtartama 5 perc.


62.§ (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén - a napirendi pontok lezárását követően - a:


  1. polgármestertől,
  2. az alpolgármestertől,
  3. az ügyrendi bizottság elnökétől, és
  4. a jegyzőtől


önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, melyre az ülésen - vagy legfeljebb 15 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.


(2) Ha az interpelláció írásbeli bejelentésére a képviselő-testület ülését megelőzően legalább két nappal korábban a polgármesternél sor került, arra az ülésen kell érdemben választ adni. A válaszadás időtartama a 25 percet nem haladhatja meg.


(3) Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen kell

nyilatkoznia a válasz elfogadásáról.


(4) Az interpellációnak tartalmaznia kell:


            a) az interpelláló nevét, és

            b) az interpelláció tárgyát.


(5) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is.


(6) Az interpelláció tárgyának érdemi vizsgálatába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A képviselő-testület részletes vizsgálatot is elrendelhet, ezzel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert, az ügyrendi bizottság elnökét.


(7) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik. Ha az előterjesztő nem fogadja el a választ, a testület dönt annak elfogadásról. Ha a testület nem fogadja el a választ, az interpelláció tárgyának vizsgálatát az ügyrendi bizottságra bízza, vagy a feladatra külön ad- hoc bizottságot állít fel.


(8) Az interpellációkról a jegyző rendszeres és folyamatos nyilvántartást vezet.



VI. FEJEZET


A képviselő- testület bizottságai


19. A bizottsági szervezet



63.§ (1) A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó bizottságokat alakít, és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.


(2) A képviselő-testület állandó bizottságként Ügyrendi Bizottságot alakít. A bizottság tagjainak névsorát, lakcímét a 2. függelék tartalmazza.


(3) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztására a Mötv. rendelkezéseit kell alkalmazni. 


(4) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottság alakítását rendelheti el. Az ideiglenes bizottság megbízása a meghatározott feladatainak elvégzéséről szóló jelentésnek a képviselő- testület által történő elfogadásáig tart.



20. A bizottsági feladatok


64.§  A bizottság belső működési szabályait - az önkormányzati törvény, és e rendelet keretei között - maga állapítja meg. A bizottság hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek felsorolását, a bizottság hatáskörét, feladatait a 3. melléklet tartalmazza.



21. A bizottság ülése


65.§ (1) A bizottság ülésére meghívást kapnak:


            a) a bizottság tagjai,

            b) tanácskozási joggal a jegyző, és

            c) a napirendi ponthoz kapcsolódóan a vonatkozó előterjesztéssel;

                        ca) az intézményvezetők,

                        cb) a szakértők, valamint

                        cc) a társadalmi szervezetek vezetői.


(2) A bizottsági ülésen bármely képviselő tanácskozási joggal részt vehet. Szavazati joggal csak a bizottság megválasztott tagjai bírnak.


66.§ (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.


(2) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.


(3) A bizottság zárt ülésének tartására a képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó szabályait kell alkalmazni.


(4) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely:


  1. az elhangzott felszólalások rövid ismertetését,
  2. a hozott döntéseket, és
  3. külön indítványra a kisebbségi véleményeket


tartalmazza.


A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá. A jegyzőkönyvet, a bizottsági ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Zala Megyei Kormányhivatal részére.


(5) Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a bizottság elnöke a legközelebbi testületi ülésen tájékoztatást ad a képviselő- testület részére.



VII. FEJEZET


A polgármester, az alpolgármester, a jegyző



22. A polgármester



67.§ A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester fogadóóráinak rendjét a 4. melléklet 1. pontja tartalmazza.


68.§  A polgármester összeférhetetlenségére a Mötv. 72.§ rendelkezéseit kell alkalmazni.


69.§ A polgármester tekintetében a munkáltatói jogokat a képviselő-testület gyakorolja.


70.§ A polgármester az önkormányzati vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlását a 2. melléklet 3.3. pontja szerint gyakorolja.



23. Az alpolgármester


71.§ Az alpolgármester megválasztására a Mötv.72.§ rendelkezése az irányadó.


72.§ Az alpolgármester a képviselő-testület tagja, tisztségét társadalmi megbízatásban látja el. Az alpolgármester fogadóóráinak rendjét a 4. melléklet 2. pontja tartalmazza.


73.§  Az alpolgármester feladatának meghatározására a polgármester jogosult.



24. A jegyző


74.§ (1) A jegyző kinevezésére, feladataira a Mötv. 81-83.§-okban foglaltak az irányadók


75.§ A jegyző fogadóóráinak rendjét a 4. melléklet 3. pontja tartalmazza.


Az aljegyző


76.§  A jegyzőt akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti, azon kívül ellátja a Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatal Rezi Kirendeltségének vezetését, a kirendeltségen jelentkező jegyzői feladatokat.



VIII. FEJEZET


A közös önkormányzati hivatal


77.§ (1) Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testülete, Karmacs, Vindornyafok és Vindornyaszőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületeivel igazgatási feladataik ellátásra, a közöttük létrejött megállapodással közös önkormányzati hivatal alakítottak és tartanak fenn 1.§ (5) bekezdésében meghatározott elnevezéssel és székhellyel és (6) bekezdés szerinti állandó kirendeltséggel.


(2) A közös önkormányzati hivatalban a feladatokat köztisztviselői státusban álló ügyintézők látják el.


78.§ A közös önkormányzati hivatal szervezeti és működési rendjét külön szabályzat tartalmazza, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a közös önkormányzati hivatalt létrehozó és fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.



IX. FEJEZET


A képviselő-testület társulásai



79.§ (1) A képviselő-testület a Mötv. 87.§-a alapján jogi személyiséggel rendelkező társulást hozhat létre.


(2) A képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során a Mötv.  rendelkezései szerint jár el. A képviselő-testület által kötött társulási megállapodások, valamint a társulásokra ruházott hatáskörök felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.


(3) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok öntevékeny működéseit is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok megoldására irányulnak.


(4) A lakossági önszerveződő szervekkel való együttműködés célja és rendeltetése:


  1. tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése,
  2. a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek véleményeztetése, és
  3. a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása.



X. FEJEZET


Helyi népszavazás, népi kezdeményezés


80.§ A helyi népszavazásról és a népi kezdeményezésről önkormányzati rendelet rendelkezik.



XI. FEJEZET


Az önkormányzat költségvetése, vagyona


25. A költségvetés


81.§ (1) A képviselő-testület költségvetését az államháztartásról szóló törvény rendelkezései szerint önállóan, rendeletben állapítja meg.


(2) Az első fordulóban (koncepció) a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az Önkormányzat kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatainak alapos elemzése, helyzetfelmérése alapján összeállított költségvetési koncepciót kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. A koncepcióban számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségét, meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait, a szükségletek kielégítésének sorrendjét. Be kell mutatni a felmerült igényeket és ezek kielégítésének alternatíváit, változatait, továbbá fel kell mérni a várható döntések hatásait.


 (3) A második fordulóban a költségvetési törvény által előírt részletezésben a rendelettervezetet tárgyalja a képviselő-testület. A tervezet több változatot is tartalmazhat. A tervezet elsősorban a törvényben előírt kötelező önkormányzati feladatok megvalósítását, és a további, még vállalható önkormányzati feladatokat rögzíti. A költségvetés a bevételi forrásokat, a kiadásokat célok szerint tartalmazza. Tartalékot is kell képezni az esetleges forráskiesés, többletfeladat, áremelkedés fedezetére. A rendeletben szabályozni kell az évközi előirányzat-módosítási hatáskör gyakorlását is.


(4) A költségvetési rendelet-tervezetet a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


82.§ A képviselő-testület költségvetésében szereplő előirányzatok közötti átcsoportosítás, valamint az általános és céltartalék feletti rendelkezés jogára kizárólag a képviselő- testület jogosult.  


83.§ (1) A költségvetési évet követően a képviselő-testület zárszámadását rendeletben állapítja meg. A rendelet-tervezetet a költségvetési törvényben előírtaknak megfelelően kell elkészíteni.


(2) A zárszámadás előkészítésére és előterjesztésére a költségvetési rendeletre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.



26. Az önkormányzat vagyona, vagyongazdálkodás


84.§ (1) Az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.


27. A gazdálkodás ellenőrzése


85.§ (1) Az önkormányzat számára nyújtott európai uniós és az ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatások felhasználásának ellenőrzésére a Mötv. 119. § (1) bekezdésében . foglaltak az irányadóak.


(2) A jegyző az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről vállalkozóval kötött szerződés útján gondoskodik.


28. Adósságrendezés


86.§ A helyi önkormányzat fizetőképességének megszűnése esetén az önkormányzat pénzügyi helyzetének rendezése adósságrendezési eljárás keretében történik, melyre vonatkozóan szabályokat a Mötv. és az adósságrendezésről szóló törvény tartalmaz.



HARMADIK RÉSZ


Záró rendelkezések


87.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.


88.§ Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2011. (IV. 10.), valamint az azt módosító 15/2012. (X. 03.) önkormányzati rendelet.


Rezi, 2013. április 23.


 Cserép Gábor                                    Cseh Marianna

                                                    polgármester                                            jegyző




  1. számú melléklet


Rezi Község Önkormányzata alaptevékenységei


A TEÁOR’08. és az 56/2011.(XII.31) NGM rendelet alapján


Alaptevékenysége: 841105 Helyi önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi

                        társulások igazgatási tevékeny


Alaptevékenység körében ellátandó egyéb feladatok megnevezése:


TEÁOR’08

TEÁOR megnevezése

Szakfeladat száma

Szakfeladat megnevezése

3700

Szennyvíz gyűjtése, kezelése

370000

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

4120

Lakó- és nem lakó épület építése

412000

Lakó- és nem lakóépület építése

4211

Út, autópálya építése

421100

Út, autópálya építése

5221

Szárazföldi szállítást kiegészítő szolgáltatás

522001

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

5629

Egyéb vendéglátás

562912

Óvodai intézményi étkeztetés



562913

Iskolai intézményi étkeztetés



562917

Munkahelyi vendéglátás



562920

Egyéb vendéglátás

6820

Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680001

Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése



680002

Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

7500

Állat-egészségügyi ellátás

750000

Állat-egészségügyi ellátás

8130

Zöldterület-kezelés

813000

Zöldterület-kezelés

8411

Általános közigazgatás

841112

Önkormányzati jogalkotás



841126

Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége



841154

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

8414

Önkormányzati szolgáltatások, tevékenységek

841402

Közvilágítás

8424

Közbiztonság, közrend

842421

Közterület rendjének fenntartása

8510

Iskolai előkészítő oktatás

851011

Óvodai nevelés, ellátás

8621

Általános járó beteg ellátás

862101

Háziorvosi alapellátás



862102

Háziorvosi ügyeleti ellátás

8623

Fogorvosi járó beteg ellátás

862302

Fogorvosi ügyeleti ellátás

8690

Egyéb humán-egészségügyi ellátás

869041

Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás



869042

Ifjúság-egészségügyi gondozás

8821

Önkormányzati pénzbeli ellátások

882111

Aktívkorúak ellátása



882113

Lakásfenntartási támogatás normatív alapon



882114

Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás



882116

Ápolási díj méltányossági alapon



882117

Rendszeres gyermekvédelmi ellátások

TEÁOR’08

TEÁOR megnevezése

Szakfeladat száma

Szakfeladat megnevezése

8821

Önkormányzati pénzbeli ellátások

882119

Óvodáztatási támogatás



882122

Átmeneti segély



882123

Temetési segély



882124

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás



882129

Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások

8822

Önkormányzati természetbeni ellátások

882202

Közgyógyellátás



882203

Köztemetés

8892

Egyéb gyermekjóléti, gyermekvédelmi ellátások

889201

Gyermekjóléti szolgáltatás

8899

M.n.s. egyéb szociális ellátás bentlakás nélkül

889921

Szociális étkeztetés



889922

Házi segítségnyújtás



889923

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás



889924

Családsegítés



889928

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás



889942

Önkormányzatok által nyújtott lakástámogatás

8904

Esélyegyenlőséget és társadalmi integráció elősegítő programok

890441

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás



890442

Bérpótló juttatásra jogosultak hosszabb időtartamú közfoglalkoztatása



890443

Egyéb közfoglalkoztatás

9101

Könyvtári, levéltári tevékenység

910123

Könyvtári szolgáltatások

9105

Közművelődési tevékenység

910502

Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése

9311

Sportlétesítmények működtetése

931102

Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése

9603

Temetkezés, temetkezést kiegészítő szolgáltatás

960302

Köztemető-fenntartás és működtetés











2. számú melléklet


A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörökről



  1. Szociális és gyámügyi ágazat


  1.  A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényből és a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 2/2012. (I. 31.) önkormányzati rendeletből:


  1. Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása pénzbeli vagy természetben nyújtott ellátási formaként


  1. Gyermekjóléti alapellátások biztosítása


  1. Gyermekétkeztetés esetén a személyi térítési díj csökkentése, elengedése, felülvizsgálata.


  1. Rendszeres nevelési segély megállapítása a Rendelet 6.§-a szerint




  1. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényből (a továbbiakban: Szt.), és a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló  1/2012. (I. 31.) önkormányzati rendeletből (a továbbiakban: Rendelet):


  1. Megállapítja az ápolási díjra való jogosultságot az Szt. 43/B.§ (1) bekezdése szerint


  1. Átmeneti segély állapít meg a Rendelet 7.§ (2), 8.§ b)-c) pontja és 11.§ (2) bekezdése szerint.



  1. Belügyi ágazat



  1. A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény alapján és az önkormányzat tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről szóló módosított 18/2006. (XII. 01.) önkormányzati rendeletből (a továbbiakban: Rendelet):


  1. Az önkormányzati lakásokra vonatkozó bérbeadói jogok és kötelezettségek gyakorlása a Rendelet 3.§ (1) bekezdése szerint


  1. Az önkormányzati lakások bérbeadására pályázat kiírása a Rendelet 11.§ (1) bekezdése szerint


  1. A bérlőtársi szerződés megkötése a Rendelet 13.§-a szerint


  1. Az önkormányzati bérlakásba történő befogadás engedélyezése a Rendelet 14.§ (1) bekezdése szerint


  1. A helyiségek bérbeadása a Rendelet 23-26.§§-ai szerint


  1. A lakbértámogatás iránti kérelem elbírálása a Rendelet 18.§ (5) bekezdése szerint.



  1. A középületeknek és a közterületeknek nemzeti és községi ünnepeken történő fellobogózásáról szóló 14/2000. (IX. 01.) önkormányzati rendeletből (a továbbiakban: Rendelet):


  1. Rezi község közterületeinek teljes vagy részleges fellobogózásának elrendelése a Rendelet 4.§ (1) bekezdése értelmében


  1. Azon közterületek meghatározása melyeket az ünnepi esemény jellegéhez képest fel kell lobogózni a Rendelet 4.§ (2) bekezdése értelmében.



  1. A nemzeti vagyonról szóló. törvény alapján, valamint Rezi Község Önkormányzata vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló módosított 6/2013. (III. 20.) önkormányzati rendeletéből:


2.3.1 Vagyongazdálkodási terv elkészítésében való közreműködés


2.3.2  A forgalomképtelen vagyontárgyak hasznosítására irányuló megállapodások, szerződések megkötése, jognyilatkozatok megtétele.


2.3.3. Az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken közművek, valamint nyomvonal jellegű építmények és ezekkel összefüggő egyéb építmények létesítéséhez, bővítéséhez és áthelyezéséhez – amennyiben szükséges – tulajdonosi döntés.


2.3.4. Behajthatatlan követelésekről való lemondás 100.000,-Ft-ig.


2.3.5 Ingatlanok bérleti díjának meghatározása, kivéve azon eseteket, amelyek önkormányzati rendelettel kerülnek szabályozásra


2.3.6. Hozzájárulás a bérlő személyének megváltoztatásához


2.3.7. Bér beszámítás- egyösszegű ki,- és visszafizetés) engedélyezése.




  1. Kommunális ágazat



  1. A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.törvényből, a köztemető rendjéről és a temetkezési tevékenységről szóló 13/2000. (IX. 01.) önkormányzati rendeletből, valamint a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról, a közterületek tisztántartásáról és a helyi hulladékgazdálkodási tervről szóló 17/2004. (IX. 01.) önkormányzati rendeletből:


  1. A köztemetők fenntartásával kapcsolatos feladatok ellátása
  2. A közterület tisztántartásával és a lomtalanítási akciókkal kapcsolatos feladatok ellátása
  3. A közterület használati engedély kiadása



5.   Közlekedési, hírközlési, vízügyi ágazat



  1. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényből:


  1. A közúthálózat fenntartása és üzemeltetése


  1. A közúti közlekedési hatósági feladatok ellátása


  1. A közúti közlekedés biztonságát szolgáló nevelés, felvilágosítás, propaganda.



  1. Az 1997. évi LXXVIII. törvényből és az önkormányzat által végzett közműépítésekhez kapcsolódó közművesítési hozzájárulásról szóló 9/2005. (VI. 30.) önkormányzati rendeletből:


5.2.1. A közműépítésekhez kapcsolódó közművesítési hozzájárulás megállapítása, részletfizetés engedélyezése, hozzájárulás beszedé



3. számú melléklet



A képviselő-testület által az ügyrendi bizottságra átruházott hatáskörökről




  1. A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvényből:


            1.1. A vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése

            1.2. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás lefolytatása

            1.3. A képviselői összeférhetetlenség vizsgálata



  1. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvényből:


            2.1. A polgármester illetményének emelésére javaslat előterjesztése



  1. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 74.§ (1) bekezdéséből


            3.1. Az alpolgármester megválasztásának lebonyolításakor szavazatszámlálás végzése

            3.2. A polgármester feletti egyéb munkáltatói jogok gyakorlása



  



4. számú melléklet



A polgármester, az alpolgármester és a jegyző fogadóóráinak rendjéről





1. A polgármester ügyfélfogadási ideje                               szerda                    13. 00-17. 00


2. Az alpolgármester ügyfélfogadási rendje                        szerda                    13. 00-17. 00


3. A jegyző ügyfélfogadási rendje                                       csütörtök               09.00 – 12.00


4. Az aljegyző ügyfélfogadási rendje: A hét minden munkanapján ügyfélfogadást tart, amennyiben a hivatalban tartózkodik.









5. számú melléklet


Rezi Község Önkormányzata Képviselő-testülete

Társulási megállapodásairól, valamint a Társulásokra ruházott hatásköreiről





1.Hévíz Kistérség Önkormányzati Többcélú Társulása - Hévíz (2007.) 2013. 06.30-ig


            2.1.Átruházott hatáskörök:


            2.1.1. Szociális feladatok:

             

      2.1.1.1. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

            2.1.2.2. Házi segítségnyújtás

             


  1. Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálati Társulás - Zalaszántó (2007.)


            3.1. Átruházott hatáskörök:


            3.1.1. A Családsegítő szolgálat keretében:


             3.1.1.1. Személyes segítség, tanácsadás, szolgáltatás nyújtása,

             3.1.1.2. A szociális szolgáltatások koordinálása,

             3.1.1.3. A működési területen élő lakosság szociális helyzetének figyelemmel kísérése és

                          a nagy gyakorisággal előforduló problémák, azok okainak jelzése a

                          megfelelő, a cselekvésben illetékes szerveknek,

             

            3.1.1.4. A szükséges, ám a működési területen nem létező szolgáltatások bevezetésnek

  •            


            3.1.2. A Gyermekjóléti szolgálat keretében:


            3.1.2.1. A megelőzésben érintett valamennyi intézmény, hatóság, szakember            

                         együttműködésének a megszervezése, közös stratégia kidolgozása,

             3.1.2.2. Annak biztosítása, hogy álljon a család, veszélyeztetett gyermek rendelkezésére

                          segítő szakember.



  1. ZALAISPA Hulladékgazdálkodási Társulás - Zalabér


4.1. Átruházott hatáskörök:


4.1.1. Köztisztaság és településtisztaság biztosítása

4.1.2. A Hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 21.§-ában meghatározott, kötelezően ellátandó közszolgáltatási feladatok ellátása





  1. Megállapodás Területi Védőnői feladatok ellátására (2010.) 2013.06.30-ig.


6.1. A társulás feladatait Rezi község önkormányzata, gesztor önkormányzat látja el



1. függelék



A képviselő-testület névsoráról, a képviselők lakcíméről



1. Cserép Gábor polgármester                                                          Rezi, Bem J. u. 27.


2. Rénesné Borbás Andrea alpolgármester                                          Rezi, Petőfi u. 81.


3. Bellér Ferenc                                                                                Rezi, Bem J. u. 28.


4. Dencs Ferenc                                                                               Rezi, Rákóczi u. 26.


5. Simon Ferenc                                                                               Rezi, Kossuth L. u. 49.


6. Tafota Istvánné                                                                            Rezi, Rákóczi u. 13.


7. Zsohár János                                                                                Rezi, Kossuth L. u. 32.






2. függelék



Az ügyrendi bizottság tagjainak névsoráról,

a bizottsági tagok lakcíméről



1. Zsohár János elnök                                                                       Rezi, Kossuth L. u. 32.


2. Bellér Ferenc                                                                                Rezi, Bem J. u. 28.


3. Simon Ferenc                                                                               Rezi, Kossuth u. 49.