Felsőkelecsény Község Önkormányzat
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2013. 10. 01- 2015. 02. 28Felsőkelecsény Község Önkormányzat
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2013. 10. 01- 2015. 02. 28
Felsőkelecsény Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:
1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsőkelecsény Község Önkormányzata
(2) Az Önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal
2. § Az Önkormányzat székhelye: 3722 Felsőkelecsény, Szabadság u. 20.
3. § A Képviselő- testület szervei:
a) polgármester,
b) képviselő- testület bizottsága,
c) a Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal,
d) jegyző.
2. A Képviselő- testület működésének szabályai
4. § (1) Felsőkelecsény Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő- testületnek.
(2) A képviselő- testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő- testület előtt tesz esküt.
5. § (1) A képviselő- testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.
(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.
(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő- testület a megválasztást követően állapítja meg.
- 6. § A képviselő- testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására „Szavazatszámláló Bizottságot” választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.
7. § A Képviselő- testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke, hívja össze.
8. § A képviselő- testület ülésének vezetésének feladatát a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke látja el.
9. § (1) A képviselő- testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,
b) a javasolt napirendet,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.
(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három naptári nappal megkapják.
(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.
(5) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének az anyaga az ülésen kerül kiosztásra.
(6) Zárt tárgyalású napirendi pontra vonatkozó írásos előterjesztést papír alapon, zárt borítékban kizárólag a polgármester, képviselők és a jegyző kapják kézhez.
(7) A képviselő- testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát helyben szokásos módon a Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal hirdető tábláján kifüggesztéssel tájékoztatni kell.
(8) A rendeletek és a közérdekű információk kihirdetésére és a közzétételére a Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal hirdető tábláján történő közzététellel kerül sor.
(9) A képviselő- testület üléseit a Felsőkelecsény Község Önkormányzat székhelyén lévő tanácsteremben tartja.
(10) A képviselő- testület indokolt esetben más épületben és teremben, vagy helyen is ülésezhet, ha az adott körülmények indokolják és ott a tanácskozás feltételei biztosítottak.
10. § A képviselő köteles a képviselő- testületi ülésen
a) olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
b) a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
c) a képviselő- testület ülését vezető személy a képviselő- testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.
11. § (1) A képviselő- testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.
(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő- testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.
(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő- testület vita nélkül határoz.
12. § A polgármester képviselő- testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,
c) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő- testület elé döntésre,
d) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,
e) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától.
f) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,
g) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő- testület döntését,
h) tanácskozási szünetet rendel el.
13. § (1) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.
(2) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.
(3) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.
(4) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő- testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.
(5) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.
(6) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.
14. § (1) Ha a képviselő- testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, azzal, hogy elhagyja a székét.
(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.
15. § A képviselő- testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő- testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatalban meg lehet tekinteni.
16. § (1) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.
(2) Nyílt szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel,
b) név szerinti szavazással.
(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.
(4) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő- testület vita nélkül határoz.
(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szereinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.
17. § (1) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást tart vagy tarthat.
(2) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.
18. § (1) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(2) A titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság jár el.
19. § (1) Titkos szavazást követően az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(2) Az Ügyrendi Bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás helyét és időpontját,
b) kezdetét és végét,
c) tagok nevét és tisztségét,
d) szavazás során tett megállapításait és hozott határozatait,
e) szavazás eredményét.
(3) Szavazásról készült jegyzőkönyvet a bizottság tagjai aláírják.
(4) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő- testületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.
3. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége
20. § Az önkormányzat rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) helyi képviselők,
b) a képviselő- testület bizottsága,
c) polgármester,
d) alpolgármester,
e) a jegyző,
21. § (1) A rendeleti javaslatot a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Polgármester gondoskodik a rendeleti javaslatnak a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(3) A rendeleti javaslat kidolgozást a jegyző segíti.
22. § A rendelet- tervezeteket és azok indokolását – a 23. §-ban foglaltak kivételével – társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.
23. § (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,
b) a helyi adókról,
c) a képviselő- testület szervezeti és működési szabályzatáról,
d) a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.
(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.
24. § (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő- testületi ülést megelőző 15. napon 16.00 órától kell közétenni a Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal és Felsőkelecsény Község Önkormányzata hirdető tábláján. A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő testületi ülést megelőző 7. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a képviselő- testület.
(2) A véleményeket a nyaradkorj@parisat.hu e-mail címre kell megküldeni.
(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:
a) a véleményadó nevét,
b) a véleményadó lakóhelyét,
c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.
(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.
(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.
(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait. Az erről szóló dokumentumokat Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal és Felsőkelecsény Község Önkormányzata hirdető tábláján a képviselő- testületi ülést megelőző nap 24.00 óráig közzé kell tenni.
25. § (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmazni kell a 27. § (3) bekezdésben foglaltakat.
(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját helyben szokásos módon közzé kell tenni.
26. § Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
27. § Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő- testületi ülésén köteles ezt jelezni a képviselő- testület felé.
4. A képviselő- testületi ülésének jegyzőkönyve
28. § A képviselő- testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Közös Önkormányzati Hivatalban kell tárolni.
29. § A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékleteit képezik:
a) meghívó
b) írásos előterjesztések, javaslatok,
c) jelenléti ív,
d) titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,
e) a jegyző esetleges törvényességi észrevétele,
f) név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv,
g) az elfogadott önkormányzati rendelet
5. A Képviselő-testület bizottságainak működése, feladat- és hatásköre
30. § A Képviselő-testület állandó bizottsága Felsőkelecsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága.
31. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.
(2) Az Ügyrendi Bizottság három önkormányzati képviselő tagból áll.
(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak felsorolását az 1. számú függeléke tartalmazza.
(4) Az Ügyrendi Bizottság feladatait az 1. számú melléklete tartalmazza.
32. § A bizottságok működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:
a) a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni a bizottság ülését, míg a levezetését az elnök akadályoztatása esetén a bizottsági tagok által választott tag folytatja le.
b) a bizottságok az üléseiket Felsőkelecsény Község Önkormányzat székhelyén kötelesek tartani, kivéve ha a körülmények az ülés más helyen tartását indokolják. Az ülés helyének megváltoztatásáról a bizottság elnöke dönt, azonban döntését a Képviselő-testület előtt a soron következő testületi ülésen indokolni köteles.
c) a bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és az ülésen megjelent bizottsági tagok írják alá.
6. A polgármester
33. § (1) A polgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) A polgármester minden héten keddi napon 10,00 – 12,00 óra között, valamint minden héten csütörtöki napon 16,00 – 17,00 óra között ügyfélfogadást tart.
(3) A (2) bekezdéstől eltérő időben a polgármester munkarendje kötetlen.
34. § A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi, szociális ügyekkel kapcsolatos hatásköreit:
a) temetési segély iránti kérelem elbírálása,
b) szülési segély iránti kérelem elbírálása.
35. § A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntés hoz az alábbi ügyekben:
a) ivóvízellátás,
b) önkormányzati út felújítása.
36. § A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) közvilágításról való gondoskodás,
b) a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
c) környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás),
d) szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
e) lakás- és helyiséggazdálkodás,
f) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
g) honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
h) gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok,
i) sport, ifjúsági ügyek,
j) település közbiztonság.
37. § (1) Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
7. A Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző
38. § (1) A Felsőnyárádi Közös Önkormányzatai Hivatal Felsőnyárád Község Önkormányzata, Felsőkelecsény Község Önkormányzata, Jákfalva Község Önkormányzata és Dövény Község Önkormányzata közös hivatala.
(2) A Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3721 Felsőnyárád, Alkotmány u. 8.
(3) A Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.
8. A közmeghallgatás
39. § Közmeghallgatást kell tartani szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal az előző évi koncepció elfogadása idejében vagy más fontos ügyben a Képviselő-testület döntése szerint.
40. § A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intéznek, illetve közérdekű javaslatokat tesznek.
41. § (1) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot 8 nappal a közmeghallgatás előtt meghívóval kell tájékoztatni, továbbá, a Felsőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal és a Felsőkelecsény Község Önkormányzat hirdetőtábláján is ki kell függeszteni.
(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.
(3) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat közérdekű bejelentésként kell kezelni.
9. Záró rendelkezések
42. § (1) A rendelet 2013. október 1. napján lép hatályba.
(2) Az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(3) Hatályát veszti Felsőkelecsény Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2001. (XII. 13.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 8/2002. (XI. 01.), 9/2002. (X. 09.), 12/2006. (X. 13.), és 5/2010. (X. 15.) önkormányzati rendelet.
(4) Hatályát veszti a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 8/2011. (IX. 02.) önkormányzati rendelet.
Felsőkelecsény, 2013. augusztus 29.
Nagy Albert sk. Dr. Kovács Eszter sk.
polgármester jegyző
A kihirdetés napja: 2013. szeptember 15.
Dr. Kovács Eszter sk.
jegyző
1. melléklet a 9/2013. (IX.15.) önkormányzati rendelethez
Az Ügyrendi Bizottság feladatai
1) Ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat.
2) Ellátja a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat.
3) Megállapítja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségét.