Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (I.15.) önkormányzati rendelete
A szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 7/2003. (VII.09.), valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 6/2007. (III. 01.) ÖK. rendelet módosításáról
Hatályos: 2014. 01. 15- 2018. 11. 28Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014. (I.15.) önkormányzati rendelete
A szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 7/2003. (VII.09.), valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 6/2007. (III. 01.) ÖK. rendelet módosításáról
2014-01-15-tól 2018-11-29-ig
Tard Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- §
A szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 7/2003. (VII.09.) ÖK. számú rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §.- a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A rendelet hatálya a Tard Község közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, az Szt. 3. §. - ában meghatározott személyekre terjed ki.
(2) Az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátásokat az önkormányzat, illetékességére és hatáskörére tekintet nélkül nyújtja.”
- §
Az R. 3. §. helyébe a következő rendelkezés lép:
- A rendelet alkalmazásában a (2) – (6) bekezdésekkel kiegészítve az Sztv. 4.§.-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni
- Lakásfenntartási kiadások: lakbér, vagy albérleti díj,lakáscélú pénzintézeti kölcsön havi törlesztő részlete, fűtési költség, villany, gáz és vízfogyasztás havi díja, hulladék és szennyvíz szállítás díja.
- Természetben nyújtott ellátás különösen: a dologi javak – élelmiszer, tankönyv, tüzelőagyag, ruhanemű, stb. – beszerzése, közüzemi díjak, térítési díjak átvállalása, illetve az önkormányzat által biztosított szolgáltatások díjának részben, vagy egészében történő átvállalása, elengedése.
- Helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 150.000.- Ft, amely tartalmazza a szállítás, a koporsó, a szertartás, és egyéb más felmerült és számlával igazolt költségeket is.
- Szociálisan rászorult különösen az a kérelmező, aki – családját is figyelembe véve – önhibáján kívül jövedelemmel nem rendelkezik, vagy családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, - egyedül élő esetében 200 %-át – nem haladja meg, ezért önmaga és családja létfenntartását biztosítani nem tudja, illetve létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került.
- A létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe kerültek különösen akik: betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
- §
Az R. 9. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„Az önkormányzat a következő pénzbeni ellátásokat állapíthatja meg:
- Aktívkorúak ellátása
- Lakásfenntartási támogatás
- Önkormányzati segély”
- §
Az R. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„Önkormányzati segély”
(1) A Képviselő-testület – átruházott hatáskörben a polgármester – az e rendeletben meghatározottak szerint nyújthat önkormányzati segélyt eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére elsősorban a Szt. 45.§ (4) bekezdésében meghatározott esetekben.
(2) Önkormányzati segély igényelhető:
a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család kiadásainak mérséklésére,
b) eseti gyógyszerkiadás mérséklésére (a továbbiakban: rendkívüli gyógyszersegély),
c) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra vagy
d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
(3) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek – a (13) bekezdésben foglalt kivétellel -, aki a (1) bekezdés szerint rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
(4) Az önkormányzati segély egyszeri összege – a (13) bekezdésben foglalt kivétellel - nem lehet kevesebb, mint 5.000 Ft.
(5) Az igénylő és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az önkormányzati segély összege – a (13) bekezdésben foglalt kivétellel - az adott naptári évben nem haladhatja meg:
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, amennyiben a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja lakásfenntartási támogatásban részesül,
b) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, amennyiben a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja nem részesül lakásfenntartási támogatásban. (6) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 30 napon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra önkormányzati segély - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.
(7) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.
(8) Az önkormányzati segély kifizetéséről a megállapítást követő 15 napon belül a Mezőkövesdi Közös Önkormányzati Hivatal Tardi Kirendeltségének Házipénztára útján gondoskodik.
(9) Rendkívüli gyógyszersegélyre benyújtott önkormányzati segély iránti igény megállapításának a (3) bekezdésében meghatározottakon túl további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át, és a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.
(10) Rendkívüli gyógyszersegély iránt benyújtott kérelem kötelező melléklete a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök eseti vagy havi költségéről szóló igazolás.
(11) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra igényelt önkormányzati segély (a továbbiakban: támogatás) megállapításához csatolni kell a segélyezésre okot adó körülmények igazolására szolgáló iratokat.
(12) A támogatást a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani. Az egy családban élő gyermekek részére nyújtható támogatás összege az adott naptári évben nem haladhatja meg a (4) bekezdésében meghatározott mértékének négyszeresét.
(13) Az Önkormányzati segély természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható.
a) ugyanazon háztartásra vonatkozóan csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától,
b) az ellátás sem részben, sem egészben készpénzre nem váltható át, másra nem ruházható át (14) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segélyre az eltemettető jövedelmi viszonyaira tekintet nélkül jogosult.
(15) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A temetési számlát a szükséges adatok feltüntetését követően az eltemettetőnek vissza kell adni.
(16) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély összege a 20.000.-forint.
(17) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.
(18 ) Kelengyesegély állapítható meg annak a tardi állandó lakóhellyel rendelkező családnak a részére ahol élő gyermek született, és a gyermek tartásáról, gondozásáról, neveléséről a család maga gondoskodik.
(19) A kelengyesegély mértéke – jövedelemre tekintet nélkül - 15.000.- Ft. A harmadik és minden további gyermek esetében 30.000.- Ft
(20) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a kérelmező személy önkormányzati segélyre válik jogosulttá - az egyéb feltételek fennállása esetén - amennyiben a lakókörnyezete rendben tartott az alábbiak szerint:
a) A lakókörnyezet akkor rendezett, ha az önkormányzati segélyt kérelmező az általa életvitelszerűen lakott lakást, vagy házat
aa) tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja,
ab) az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,
ac) a házhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, továbbá,
ad) az ingatlanhoz tartozó járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsávnak, ároknak úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület méteres körzetén belüli területének a gondozását, tisztán tartását, szemét- és gyommentesítését biztosítja.
b) A polgármester az önkormányzati segély megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 3 napon belül meggyőződik a lakókörnyezet rendezettségéről.
c) Amennyiben a lakókörnyezet az a) pontban foglalt feltételeknek nem felel meg, a polgármester 5 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemle során a közterület-felügyelet győződik meg.
d) A kérelmező köteles az a) pontban felsorolt állapotot, a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. Aki a lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, annak önkormányzati segély nem állapítható meg.
d) A jogosultság feltételeként előírt szabályok folyamatos betartását a polgármester ellenőrzi.
(21) Az előző bekezdésekben meghatározottaktól a polgármester eltérhet, továbbá magasabb összegű önkormányzati segélyt állapíthat meg az önmaguk, illetve családjuk létfenntartását veszélyeztető, előre nem látható rendkívüli élethelyzetbe kerülő, rászorult személyek részére. Rendkívüli élethelyzet: halál, baleset, természeti katasztrófa, lakóépület lakhatatlanná válása.
- §
Az R. 19. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„Az Önkormányzat a szociálisan rászorulók részére az alábbi alapellátást biztosítja:
- Étkeztetés”
- §
- Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti. Rendelkezéseit azonban 2014. január 1. napjától alkalmazni kell.
- E rendelet hatálybalépésekor hatályát veszti az „R”.
- 15. § -a,
- 16. § -a,
- 17. § -a,
- 21. § -a,
- 23. § -a.
- 24. § -a,
- E rendelet hatálybalépésekor hatályát veszti a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 6/2007. (III.1.) ÖK. számú rendelet
- 2. § (2) bekezdése,
- 4. § (1) bekezdésében a „rendkívüli gyermekvédelmi támogatás” szövegrész,
- 6. §-a,
- 7. § (1) bekezdésében a „rendkívüli gyermekvédelmi támogatás” szövegrész,
Gál János sk. dr. Jakab Orsolya sk.
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésének dátuma:
2014. év január hó 15. nap
dr. Jakab Orsolya
jegyző