Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II. 4.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
Hatályos: 2014. 02. 04- 2015. 02. 28Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról
Sarkadkeresztúr Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés 26. §, 32. § (1) bek. és a (3) bekezdésében, 38. § (9) bekezdése, 45. § (1) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 47. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdés, 92. § (1) és (2) bekezdéseiben, valamint a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő egyes szociális ellátások formáit, szervezetét, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
A rendelet hatálya
2. § E rendelet hatálya kiterjed az Szt. 3. §-a (1) - (3) bekezdéseiben, valamint az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott, Sarkadkeresztúr község közigazgatási területén élő személyekre.
3. § E rendelet szabályozza Sarkadkeresztúr községben a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások egyes formáit, igénybevételük feltételeit, az egyes támogatások mértékét, a szociális ellátásokra való jogosultság megszűnési módjait.
SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK FORMÁI
4. § (1) Sarkadkeresztúr község Önkormányzata által biztosított szociális rászorultságtól függő ellátások az alábbiak:
Értelmező rendelkezések
5. § (1) E rendelet alkalmazásában:
b.) tartásra köteles és képes személy:
(Előre nem látható rendkívüli esemény következtében váratlan kiadás lehet különösen: meleg étkezés költsége, orvosi ellátáshoz kapcsolódó igazolt költségek, kórházi ápoláshoz kapcsolódó költségek, stb.)
Eljárási rendelkezések
6. § (1) A pénzbeli, természetbeni és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások (továbbiakban: szociális ellátások) iránti kérelmeket Sarkadkeresztúri Közös Önkormányzati hivatalnál lehet benyújtani, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmet, a Idősek Otthona vezetőjénél kell előterjeszteni, az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon.
(2) A szociális ellátások iránti kérelemhez csatolni kell a hatályos jogszabályokban és e rendeletben meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint az elbíráláshoz felhasználható bizonyítékokat. Mellékelni kell továbbá a külön jogszabályokban meghatározott jövedelemnyilatkozatot, a jövedelmet, hitelt érdemlően bizonyítható jövedelemigazolással, illetve különösen indokolt esetben, ennek hiányában, a kérelmező nyilatkozatával kell ellátni.
(3) A jövedelemnyilatkozat mellé csatolni kell a havonta rendszeresen mérhető jövedelmek esetén, a kérelem benyújtását megelőző 1 hónap jövedelmének igazolására szolgáló okmányok másolatát. Egyéb nem havi rendszeres jövedelem esetén, a kérelem benyújtását megelőző 1 év nettó jövedelmét kell igazolni, amennyiben okmánnyal nem tudja hitelt érdemlően igazolni, a kérelmező nyilatkozata is elfogadható.
(4) Hiányosan előterjesztett kérelem esetén, 8 napon belül a kérelmezőt – határidő megjelölésével - hiánypótlásra kell felhívni. Ha a kérelem elbírálásakor kétség merül fel a nyilatkozat valódisága tekintetében, az illetékes állami adóhatóság igazolása kérhető a jövedelemadó vonatkozásában, valamint a jegyző a kérelmező által közölt adatokat, tényeket, és a szociális helyzetet környezettanulmány felvétele során ellenőrizheti. Ha a kérelmező a környezettanulmány lefolytatását akadályozza, vagy felszólításra sem csatolja a szükséges bizonyítékokat, a hatáskörrel rendelkező szerv a rendelkezésre álló adatok alapján dönt, vagy az eljárást megszünteti.
(5) A kérelmező köteles – e rendeletben szabályozott átmeneti segély (elemi kár) esetének kivételével – a jogosultság megállapítása érdekében, a jövedelmét az alábbiak szerint igazolni:
a) munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelmet és táppénzt: a munkáltatói jövedelemigazolásával,
b) társas és egyéni vállalkozásból, valamint őstermelői tevékenységből származó jövedelmet az állami adóhatóság által kiadott jövedelemigazolással,
c) ingatlan, ill. ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet szerződéssel,
d) nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat a folyósító szerv által kiállított hatósági bizonyítvánnyal,
e) a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (GYED, GYES, GYET, családi pótlék, stb.) a folyósító szerv által kiállított hatósági bizonyítvánnyal,
f) a munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátást, munkanélküli járadékot: a jogosultság összegét megállapító határozattal,
g) bérbeadásból származó jövedelmet: a bérleti szerződéssel,
h) egyéb jövedelmet (pl. ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések, stb.): a kifizetőtől nyert igazolással,
i) megbízási vagy egyéb jogügyletből származó jövedelmet: a megállapodással, melyen a várható jövedelem fel van tüntetve,
j) alkalmi munkából származó rendszeres vagy nem rendszeres jövedelmet nyilatkozattal,
k) járadék, támogatás, segély összegét hatósági határozattal,
l) az a)-k) pontokban felsoroltak hiányában az Szt. alapján aktív korúak ellátására való jogosultságának igazolásával, amennyiben nem a Sarkadkeresztúri Közös Önkormányzati hivatal jegyzője állapította meg a jogosultságát,
m) jövedelemigazolás hiányában elfogadható nyilatkozat a regisztrált munkanélkülinél, ha a munkaügyi szervvel már legalább három hónapja együttműködik, és aktív korúak ellátására azért nem jogosult, mert az Szt. szerinti együttműködési kötelezettségének nem tett eleget,
n) ha a kérelmező egyedülálló, a család egy főre jutó jövedelmének megállapításához a gyermektartásdíjat bírói ítélettel vagy bírósági keresetlevéllel kell igazolni.
Egyedülálló szülőnek, a jegyző felé tett, külön nyilatkozattal kell igazolnia egyedülállóságát.
7. § (1) A pénzbeli kifizetést elrendelő határozat rendelkezése alapján, a kifizetést a közös hivatal postai úton címre utalással, folyószámlára utalással, vagy házipénztárból történő kifizetéssel teljesíti. A természetbeni ellátásokat – a megállapító határozat rendelkezése szerint – ajándékutalvánnyal; számla kiegyenlítésével; az ellátást, szolgáltatást nyújtó részére utalással; vagy harmadik személy részére utólagos elszámolással, a házipénztárból történő kifizetéssel teljesíti.
(2) A megállapított rendszeres pénzbeli szociális ellátások kifizetése havonta utólag, minden hónap 5. napjáig történik. Az önkormányzati segély kifizetése a megállapítást követő 15 napon belül történik.
(3) A kérelmező vagyoni-, szociális-, lakáskörülményeinek, egészségi állapotának tisztázása érdekében helyszíni szemle tartható és környezettanulmány készítése rendelhető el.
Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőnél, ha életkörülményeit a közös hivatalnál már egy éven belül bármely ügyben vizsgálta, és nem feltételez azokban lényeges változást.
(4) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a közös hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.
(5) Ha a kérelem e rendelet szerint adható ellátások méltányosságból való megállapítására irányul, a kérelmezőnek csatolnia kell az e rendelet szerint méltányosság gyakorlására lehetőséget adó körülmények fennállásának hitelt érdemlő (pl. egészségi állapot háziorvos által történő igazolása stb.) igazolását.
8. § (1) E rendelet alkalmazása során nettó jövedelemnek az Szt. 4. § (1) bekezdés a) pontjában felsoroltakat, vagyonnak pedig az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottakat kell tekinteni.
(2) A közös hivatal az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet, és gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, pénzügyi elszámolási és visszaigénylési feladatok végrehajtásáról.
Jogosulatlanul igénybe vett ellátások visszatérítése
9. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, a részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban az Szt. 17. §-ának figyelembevételével a Képviselő-testület dönt.
(2) Ha a szociális ellátás megtérítésének elrendelésére kerül sor:
a) a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és
b) a kamat összegét a hatáskör gyakorlója méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti.
(3) Az (1) bekezdés szerinti ellátás
a) elengedhető, ha az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem éri el,
b) 50 %-kal csökkenthető, ha az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,
c) indokolt esetben legfeljebb 6 hónapra részletfizetés engedélyezhető, ha az egy főre jutó jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.
II. FEJEZET
PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TÁMOGATÁSOK
Aktív korúak ellátása
Rendszeres szociális segély
10. § (1) A jegyző az Sztv. 33. §-ban kapott felhatalmazás alapján aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg az Sztv. 33-37/B. § rendelkezései szerint.
(2) A jegyző a kérelmezőt tájékoztatja a kérelem benyújtásakor
a) a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeiről, valamint
b) az együttműködésre kijelölt szerv megnevezéséről, elérhetőségéről,
d)az együttműködés vállalásáról a kérelmezőt írásban nyilatkoztatja.
(3) Az Önkormányzat az Sztv. 37/A. §. (1) bekezdésében foglaltak szerinti együttműködési kötelezettség intézményi feltételeit Sarkad Város Önkormányzat Családsegítő, Gondozási és Szociális Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata (továbbiakban: Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat) útján biztosítja.
(4) Az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segély megállapításának és folyósításának feltétele, hogy a kérelmező kötelező együttműködése a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal.
(5) A (3) bekezdésben foglalt együttműködés keretében biztosított beilleszkedési programok típusai:
Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság feltételei
11. § (1) Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra a Szt. 35. § (1) bekezdésében meghatározott személyek jogosultak.
(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a foglalkoztatást helyettesítő támogatás egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy (a továbbiakban: foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult) köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.
(3) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultnak a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel a közterület felöl kívül határos terület, járda tisztán tartása, gyommentesítése, síkosság mentesítése, valamint az ingatlan álagának és rendeltetésszerű használhatóságának, illetve higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettségeket kell teljesítenie, függetlenül attól, hogy a lakáshasználat milyen jogcímen áll fenn (tulajdonos, bérlő stb.)
12. § (1) A jegyző a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 15 napon belül-ideiglenes bizottság (továbbiakban: bizottság) működtetésével-helyszíni szemle lefolytatása során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről. A helyszíni szemle lefolytatásáról jegyzőkönyvet kell felvenni.
(2) A jogosultság feltételeként e rendelet 11. §-ában foglalt szabályok betartását az alábbi személyek jogosultak végezni:
a. Sebestyén Mária köztisztviselő
b. Kondorosi Mihályné köztisztviselő
c. Nagy Imre falugondnok.
d. szociális alapellátás szakemberei (2fő)
(3) Ha a lakókörnyezet a 11. § (2)(3) bekezdésében foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző 5 napos határidő tűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját- az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével- a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melyek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.
(4) Aki a lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, a 11. § (2)(3) bekezdésben foglaltfeltételeknek- a felszólítás ellenére- nem tesz eleget, annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatás nem állapítható meg, illetve a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meg kell szüntetni.
(5) A helyszíni ellenőrzést minden foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultnál adott év május 1-től augusztus 31-ig havonta egyszer, szeptember1-től április 30-ig negyedévente egyszer el kell végezni.
13. § Jelen rendelet 11-12. §-aiban foglalt rendelkezéseket a rendszeres szociális segély megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a rendszeres szociális segély egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy esetében is alkalmazni kell.
Önkormányzati segély
14. § (1) A Polgármester a (2) bekezdésben felsorolt címeken a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő szociális rászorult családok részére önkormányzati segélyt nyújt.
(2) Az önkormányzati segély adható
a) eseti segély,
b) gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatása,
c) temetési segély vagy
d) időskorú személyek eseti átmeneti krízis támogatása formájában.
(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászorultnak minősül az a kérelmező, aki létfenntartásához, alkalomhoz kötődő többletkiadásaihoz, önálló életvitele megőrzése érdekében támogatást kér.
(4) A 14. § (2) bekezdés a)-b) pontjában felsorolt önkormányzati segély megállapítható, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 130%-át.
15. § (1) Eseti segély abban az esetben állapítható meg, ha a kérelmező krízishelyzetbe került.
300 %-a, amely a (4) bekezdésében foglalt támogatás 4 alkalom által adható támogatás összege nem számítható be.
16. § (1) A 14. § (2) bekezdés b) pontja szerinti gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatására jogosult a gyermek törvényes képviselője és a fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel, aki az Szt. szerinti időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Az egy naptári éven belül megállapítható gyermekneveléssel kapcsolatos kiadások támogatásának keretösszege (a továbbiakban: keretösszeg) nem haladhatja meg családonként
a. az egy gyermekes család és várandós anya esetén a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 130 %-át,
b. a kettő gyermekes család esetén a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-át, és
c. a három vagy több gyermekes család és az átmeneti, tartós nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás elősegítése esetén a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 180 %-át.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott keretösszeghez képest alacsonyabb összegű támogatást kell megállapítani, amennyiben a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet a keretösszeghez képest alacsonyabb összegű támogatás megállapításával elhárítható.
16/A. § (1) A 14. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott temetési segélyre jogosult az a kérelmező, aki a temetés költségeit viselte, amennyiben a családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 250%-át.
(2) A 14. § (2) bekezdés c) pont szerinti temetési segély mértéke a helyben szokásos legolcsóbb köztemetés összegének
a) 30%-a, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegét,
b) 20%-a, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj 100%-át, de legfeljebb annak 150%-a,
c) 10%-a, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem meghaladja 180%-át, de legfeljebb annak 250%-a.
(3) Nem jogosult temetési segélyre
a. az a családban élő személy, akinek a benyújtott temetési számlájának az összege meghaladja a helyben szokásos legolcsóbb köztemetés összegének a 150%-át, vagy
b. az a családban élő személy, akinek a temetési számla kiállításának időpontjától a kérelem benyújtásának napjáig 3 hónap eltelt.
Lakásfenntartási támogatás
17. § (1) A normatív lakásfenntartási támogatással kapcsolatos hatáskört Sarkadkeresztúr község jegyzője gyakorolja, az Szt. 38-39. §-ai alapján.
(2) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásainak viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(3) A jegyző elsősorban a villanyáram és a vízfogyasztás, ennek hiányában a gázfogyasztás, és a szemétszállítás díjához, lakbérhez vagy albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, a közös költséghez, illetve tüzelőanyag költségeihez lakásfenntartási támogatást nyújt.
a) az Szt. 38. § (1)(8) és a 39. § (1)(2) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti jogosultnak (a továbbiakban: normatív lakásfenntartási támogatás.
b) az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személynek
(4) A természetbeni szociális ellátás formájában megállapított lakásfenntartási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség(ek) tekintetében a szolgáltató írja jóvá.
(5) A jogosultságot megállapító határozatban arról is rendelkezni kell, hogy a támogatás mely lakásfenntartási kiadáshoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni az Szt. 18. § l) pontja szerinti azonosító adatokat.
(6) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelem az év során bármikor benyújtható.
(7) A lakásfenntartási támogatásban részesülőkre is vonatkozik a rendelet 11-12. §.
Méltányossági közgyógyellátás
17/A. § (1) Méltányosságból közgyógyellátási jogosultságot állapíthat meg a Képviselő-testület az Szt. 50. § (3) bekezdése alapján egy évre annak a szociálisan rászoruló személynek:
a) akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, egyedül élő esetében a 200 %-át és vagyonnal nem rendelkezik, továbbá
b) a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke eléri az öregségi nyugdíjminimum 25 %- át.
(2) Méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultság a (1) bekezdésben meghatározott feltételek esetén is csak akkor állapítható meg, ha a társadalombiztosítási szolgáltatás ellenértéke az önkormányzat által fizetendő térítés összegét meghaladja és a gyógykezelés, illetőleg a folyamatos gyógyszerszedés időtartama az egy évet előreláthatólag eléri.”
Köztemetés
18. § (1) Az Szt. 48. §-ában meghatározottak szerint, a polgármesternek kell gondoskodnia az elhunyt személy közköltségen történő eltemetéséről.
(2) A köztemetés költségeit hagyatéki teherként, a területileg illetékes közjegyzőnél kell bejelenteni, ha az elhunyt után ingatlanvagyon maradt.
(3) Ha:
a. az elhunyt után ingatlanvagyon nem maradt, vagy
b. a visszafizetés feltételei biztosítottak, vagy
c. a temetésre kötelezett a visszafizetést vállalja, a temetésre köteles személyt/személyeket a köztemetés költségeinek megtérítésére kell kötelezni, havi egyenlő részletekben, legfeljebb 15 hónapra.
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSI FORMÁK
Szociális szolgáltatást nyújtó ellátások igénybevételének módja
19. § (1) Kötegyán - Sarkadkeresztúr Községek Szociális Feladatellátó Társulása útján az alábbi szociális szolgáltatásokat biztosítja:
Étkeztetés
20. § (1) Étkeztetésre jogosultak az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglalt személyek, azzal, hogy
Nappali ellátás
21. § (1) Az Idősek Klubja biztosítja a nappali ellátást, mely az ellátást igénybe vevők részére szociális, mentális, egészségi állapotuknak megfelelő napi életritmust biztosít, és közösségi szolgáltatásokat szervez.
(2) Az Idősek Klubja szolgáltatásai:
Idősek Otthona
Ápolást, gondozást nyújtó intézmény
22. § (1) Az önmaguk ellátására nem vagy csak folyamatos segítséggel képes személyek napi legalább háromszori étkeztetéséről, szükség szerint ruházattal, illetve textíliával való ellátásáról, mentális gondozásáról, egészségügyi ellátásáról, valamint lakhatásáról (teljes körű ellátás) az ápolást, gondozást nyújtó intézményben kell gondoskodni, feltéve, hogy ellátásuk más módon nem oldható meg.
(2) Ápolást, gondozást nyújtó intézmény az Idősek Otthona, ahol elsősorban azoknak a nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek ápolását, gondozását végzik, akiknek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel. Az Idősek Otthonába az a 18. életévét betöltött személy is felvehető, aki betegsége miatt nem tud önmagáról gondoskodni.
Igénybevételi eljárás
23. § (1) A szociális ellátás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.
(2) Az Idősek Otthona szolgáltatásainak igénybevételére irányuló kérelmet az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, aki dönt az Sztv.68/A. §-a szerint a kérelem teljesítéséről, és írásban értesíti az ellátást igénylőt.
(3) Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető megállapodást köt az ellátást igénylővel.
Intézményi jogviszony megszűnése
24. § (1) Az intézményi jogviszony megszűnik:
Házi segítségnyújtás
25. § (1) A házi segítségnyújtás a jogosult mindennapi életviteléhez lakásán naponta, vagy heti több alkalommal rendszeresen, házi szociális gondozó által nyújtott gondozás.
(2) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást. A házi segítségnyújtás keretében gondoskodni kell különösen az alábbiakról:
Családsegítés
26. § A Családsegítést, mint szociális alapszolgáltatást Sarkadkeresztúr község Önkormányzata Megállapodás szerint a Sarkad Többcélú Társulás Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Intézmény Családsegítő Szolgálata útján biztosítja.
Térítési díj
27. § (1) A szociális szolgáltatást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni.
28. § (1) A szociális szolgáltatást nyújtó szociális alapellátás keretében biztosított szolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál a kötelezett rendszeres havi jövedelme vehető figyelembe, a külön jogszabályok rendelkezései szerint.
A szociális szolgáltatást nyújtó ellátások térítési díja
29. §
Záró rendelkezések
30. § (1) Ez a rendelet 2014. február 4. napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2014. február 4. után indult ügyekben kell alkalmazni.
(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti, a szociális ellátásokról szóló, 3/2012. (III.7.) önkormányzati rendelet, és az azt módosító 11/2013. (XII.18.) önkormányzati rendelet.