Kisherend Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2014.(III.10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 03. 10

Kisherend Község Önkormányzat 1/2014.(III.10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

2014.03.10.

Kisherend Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre.

(2) Az irányított költségvetési szervek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.

(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

Címrend

2. § (1) A Képviselő-testület a címrendjét e rendelet 1; 1/a melléklete szerint hagyja jóvá.

(2) A költségvetés címrendjében a működési költségvetésben az önkormányzati intézmények, alcímek, azok az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek, továbbá önállóan működő költségvetési szervek, valamint törzskönyvi jogi személyek, amelyeknek gazdasági szervezete nincs és a gazdasági szervi feladatokat a címben szereplő önkormányzati költségvetési szerv látja el önálló alcímek.

(3) A működési költségvetésen belül jogcímcsoportok a kötelező és a nem kötelező önkormányzati feladatok.

(4) A jogcímcsoporton belül előirányzat-csoportok a működés, felhalmozás.

(5) Az előirányzat-csoportok kiemelt előirányzatokra tagozódnak. Kiemelt előirányzat-csoportként megjelöltek azok az előirányzatok, amelyek a költségvetési szerv működéséből, feladataiból eredő azon speciális feladatok megvalósítását szolgálják, amelyek tekintetében hatályos jogszabályi előírások alapján a költségvetési szerv vezetője kötelezettségvállalási jogköre nem vonható el.

(6) A költségvetési szervek gazdálkodási szabályai szerint gazdálkodó törzskönyvi jogi személyek, mint címek címrendszabályai az e §-ban meghatározottaktól eltérően azokat a jogcímeket, előirányzat csoportokat kiemelt előirányzatokat tartalmazzák, amelyekre alapító okiratuk, és a rájuk vonatkozó jogszabályi előírások, valamint megállapodások alapján gazdálkodási jogosítványaik kiterjednek.

II. Fejezet

KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI

Az önkormányzat és költségvetési szerveinek
2014. évi költségvetése

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014.évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az alábbiak szerint állapítja meg:

adatok eFt-ban

a) tárgyévi költségvetési bevételét

15.894

aa) működési költségvetési bevételét

15.894

ab) felhalmozási költségvetési bevételét

0

b) tárgyévi költségvetési kiadását

15.894

ba) működési költségvetési kiadását
- személyi jellegű kiadások
- munkaadókat terhelő járulékok
- dologi jellegű kiadások
- ellátottak pénzbeli juttatásai
- egyéb működés célú kiadások
- ezen belül a lakástámogatás összegét
- céltartalék képzése
Finanszírozási kiadás/célhitel törlesztés

15.894
6.084
1.484
5.368
2.266
190
0
502
0

bb) felhalmozási költségvetési kiadását

0

- beruházások előirányzata:

0

- felújítások előirányzata:

0

- egyéb kiadások, támogatások előirányzata:

0

- ezen belül kiemelt előirányzatként :

0

- intézményi beruházások összegét

0

- a lakásépítés összegét

0

- államháztartáson kívülre irányuló fejlesztési beruházás előirányzatait

0

összegben állapítja meg.

c) költségvetési hiányát/költségvetési többletét pontja)

0

ca) működési költségvetési hiányát/ költségvetési többletét

0

cb) felhalmozási költségvetési hiányát/ költségvetési többletét

0

d) előző év(ek) felhasználható ( tervezett ) pénzmaradványát

2.514

da) d.) pontból a működési hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát


0

db) d.) pontból a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát


0

e) finanszírozási célú műveletek bevételét

2.514

ea) e.) pontból a működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét

2.514

eb) e.) pontból a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét


0

f) finanszírozási célú műveletek kiadását

0

fa) f.) pontból – a működés finanszírozását szolgáló műveletek kiadását


0

fb) f.) pontból a felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását


0

ezer forintban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat az önkormányzat működési bevételét és kiadását összesítve a 2/a. melléklet szerint a felhalmozási bevételeit és kiadásait a 2/b. melléklet szerint, az önkormányzat egyesített bevételeit és kiadásait a 2/c. melléklet szerint jóváhagyja.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi

a) általános tartalékát

502 E Ft-tal,

b) működési céltartalékát

0 E Ft-tal,

c) felhalmozási céltartalékát

0 E Ft-tal,

ca) felújítási céltartalékát

0 E Ft-tal,

cb) beruházási céltartalékát

0 E Ft-tal,

hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület a 2 millió Ft-ot meg nem haladó mértékű általános és céltartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

5. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 4. számú melléklet tartalmazza.

6. § (1) A Képviselő-testület a 2014. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a 5. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátásáról a 6. számú melléklet szerinti pénzellátási terv alapján köteles gondoskodni.

A költségvetési többlet felhasználása, a költségvetési hiány finanszírozásának módja

7. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.

(2) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése a likviditás biztosítása érdekében maximum évi 1,5 MFt forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen kívül legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető éven belüli likvid hitel összegét 800 e Ft–ban határozza meg.

(3) A felhalmozási hiány miatt a benyújtott, de el nem bírált pályázatok projektjei külön Képviselő-testületi határozat alapján csak akkor indíthatók, ha a projektek a finanszírozásra biztosított, és a saját erő e költségvetésben nem tervezett bevételből rendelkezésre áll.

(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak maximum 800 eFt összegű- a bankszámla-szerződésben rögzített 2014. évi kondíciókkal történő - aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.

(5) A (3) bekezdésben foglaltakon túli hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

8. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1 MFt-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

(4) A költségvetési szerv bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét - a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után - működési és felhalmozási feladatai ellátására használhatja fel.

(5) A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.

III. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI

Általános végrehajtási szabályok

9. § A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő körjegyzőség.

10. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

Előirányzatok megváltoztatása

11. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

12. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerve bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(2) A Képviselő-testület a működési/fejlesztési előirányzat-csoport előirányzatai között 1 MFt-ot meg nem haladó mértékű előirányzat átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza, aki az előirányzat átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

13. § (1) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(2) A helyi önkormányzati költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen, ha az önkormányzat 30 napon túli lejárt tartozásállománya meghaladja a 1,5 Mft-ot.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.

Költségvetési szervek pénzmaradványa

14. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.

A támogatások odaítélésének, folyósításának és
elszámolásának rendje

15. § (1) A Képviselő-testület dönt a támogatások elbírálásával kapcsolatban.

(2) A támogatási kérelem, pályázat (a továbbiakban együtt: támogatási igény) minden évente két alkalommal április 15. és szeptember 30. napjáig nyújtható be.

(3) Képviselő-testület a támogatási igény benyújtási határidejét követő első Képviselő-testületi ülésén, de legkésőbb 60 napon belül dönt. A döntést 22 munkanapon belül a támogatást igénylőt értesíti határozatáról.

(4) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt. A támogatási szerződésben rögzíteni kell legalább az Áht.vhr. 66. § (2) bekezdésében foglalt feltételeket.

(5) A támogatás folyósítására a támogatási szerződés aláírását követő 5 munkanapon belül kerül sor.

(6) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő Képviselő-testület felé.

16. § (1) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év február 10. napjáig köteles eleget tenni.

(2) A Képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.

(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 5 évig nem ítélhető meg.

(4) Amennyiben az önkormányzati támogatás csoportmentességi rendelet, illetve a csekély összegű támogatásokra vonatkozó bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, a támogatás folyósítását megelőzően a támogatási szerződést az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011.(III.22.) Korm. rendelet alapján előzetesen be kell jelenteni a miniszternek.

Önkormányzati biztos, adósságrendezési eljárás

17. § (1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél - az egészségbiztosítási szerv által finanszírozott költségvetési szerv esetén az egészségbiztosítási szerv kérésére, vagy ha az egészségbiztosítási szerv azt nem kérte, véleményének előzetes kikérésével - az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a Képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott intézmények körében az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:

- az önkormányzati biztos tevékenységéről a Képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni.
- az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
(4) A polgármester - a képviselő-testület döntése alapján - 8 napon belül köteles az adósság rendezési eljárást kezdeményezni amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. § (2) bekezdés a)-b) pontjában megjelölt helyzet az esedékességet követő 90. napon, illetve a c)-d) pontban megjelölt helyzet a bekövetkezését követő 30. napon is fennáll. Erről egyidejűleg a lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.
IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

18. § . (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.

1. melléklet

2014. évi bevételek

Éves tervezett

Megállapított éves tám. ezer Ft-ban

1.

I.1.b) Település üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen:

-

I.1.ba) zöldterület gazdálkodással kapcs feladatok.

758

I.1. bb) Közvilágítás fenntartásának támogatása

680

I.1. bc) Köztemető fenntartás tám.

100

I.1.bd) Közutak fenntartása

636

3.

V. infó Beszámítás összege

-

4.

I.1.c) Egyéb kötelező önk. Feladatok támogatása.

4 000

5.

Önkormányzatra jutó településüzemeltetési és egyéb kötelező feladatok támogatása összesen:

6 174

6.

III.2 Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz

460

7.

III.1 Egyes jövpótló támogatások kiegészítése

1 383

Rendszeres szoc segély (90%-a)

275

Lakásfenntartási támogatás (90%-a)

670

FHT (80 %-a)

438

Óvodáztatási támogatás (100%-a)

-

8.

IV. Kulturális feladatok támogatása (1140.-Ft*fő)

-

9.

Helyi adó bevételek

870

Gépjárműadó

100

HIPA

570

kommunális adó

200

Kistelepülések szoc. feladatainak tám.

600

Bérleti és lízingdíj bevételek

496

Működési célú átvett pü. /közfoglalkoztatás/

514

15.

-

Egyéb sajátos folyó bevételek

140

16.

-

17.

18.

Pénzmaradvány

2 514

19.

Falugondnoki Szolgálat

2 500

20.

II.3 Ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés támogatása

-

Étkezés befizetés

BEVÉTELEK ÖSSZESEN

15 651

2. melléklet

2014. évi kiadás

KIADÁSOK

Önkorm.

közvi-

Köztemető

zöldterület

Közutak

Műv.Ház

Város és

Közfoglal

Falugond.

Szociális

Átadott

Összesen:

jogalkotás

lágítás

fenntart

gazd.

fenntart.

község

koztatás

pénzeszk.

Megbízási díj

0

0

207

0

0

0

0

0

207

Tiszteletdíj

polg.mester

1855

0

0

0

0

0

0

0

1855

Tiszteletdíj

képviselők

864

0

0

0

0

0

0

0

864

Alapilletmémy

0

0

0

708

453

1637

0

0

2798

Cafetéria

0

0

0

60

0

60

0

0

120

Közlekedési költségtér.

240

0

0

0

0

0

0

0

240

Szem.jut.összesen

2959

0

207

768

453

1697

0

0

6084

Járulékok

734

0

56

191

61

442

0

0

1484

Irodaszer

30

0

0

0

0

0

0

0

30

Üzemanyag

0

0

79

597

0

0

0

500

0

0

1176

Anyag, készlet vás.

35

0

160

170

0

35

0

0

400

Telefon

60

0

0

0

0

45

0

0

105

Internet

60

0

0

0

0

0

0

0

60

gázdíj

160

0

52

60

0

0

0

0

272

áramdíj

40

535

75

43

0

0

0

0

693

vízdíj

15

0

13

40

0

0

0

0

68

üzemeltetés

0

0

40

80

0

60

0

0

180

Szállítási kiadás

0

0

0

66

0

0

0

0

66

Karbantartás

10

0

501

0

0

0

75

0

0

586

Pénzügyi szolg./bank ktg

150

0

150

Áfa

110

145

21

161

135

92

123

0

193

0

0

980

Egyéb kül.dologi

30

0

0

150

0

30

0

0

210

Munkáltatói SZJA

0

0

0

21

0

21

0

0

42

Adók. Díjak

115

0

0

15

0

220

0

0

350

Dologi összesen:

815

680

100

758

636

432

768

0

1179

0

0

5368

Szoc.segély

0

0

0

0

0

0

305

0

305

Fogl. Hely. Tám.

0

0

0

0

0

0

547

0

547

Lakásfenntart. Tám.

0

0

0

0

0

0

744

0

744

Közgyógyellátás

0

0

0

0

0

0

20

0

20

Átmeneti segély

0

0

0

0

0

0

100

0

100

Temetési segély

0

0

0

0

50

0

50

Ellátottak pénzbeli jut.

0

0

0

0

0

0

500

0

500

Egyesületnek átadott

0

0

0

0

0

0

0

90

90

Szocegnek átadott

0

0

0

0

0

0

0

100

100

TARTALÉK

259

0

0

0

0

0

0

0

259

Kiadások összesen:

4767

680

100

758

636

695

1727

514

3318

2266

190

15651

Felhalm.kiad

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Kiadások mindösszesen:

4767

680

100

758

636

695

1727

514

3318

2266

190

15651