1/2014 (I.28)
a köztisztviselők közszolgálati
Hatályos: 2014. 01. 28- 2014. 04. 28Önkormányzat képviselő-testületének rendelete 1/2014 (I.28)
Köztisztviselők közszolgálati jogviszonyáról
2014-01-28-tól 2014-04-28-ig
1/2014. (I.28.) számú
önkormányzati rendelete a köztisztviselők közszolgálati
jogviszonyával kapcsolatos egyes kérdésekről
Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében és a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 232. § (3) bekezdésében, 236. §-ában, valamint 237. §-ában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
- §
- E rendelet hatálya Zamárdi Város Önkormányzat Képviselő-testületének Polgármesteri Hivatalában (a továbbiakban: Hivatal) foglalkoztatott közszolgálati köztisztviselőkre és ügykezelőkre terjed ki.
- A külön juttatások tekintetében e rendelet előírásait kell alkalmazni a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármesterre is.
- A részmunkaidőben foglalkoztatott, illetőleg év közben közszolgálati jogviszonyt létesítő köztisztviselőt az e rendeletben szabályozott jogosultságok időarányosan illetik meg.
Munkaidő és Igazgatási szünet
2.§
Munkaidő
- Munkaidő teljes munkaidőben foglalkoztatott közszolgálati tisztviselőinek heti munkaideje 40 óra.
- A munkaidő beosztás szerinti általános munkarend:
Hétfőtől- csütörtökig 7. 45 - 16.00 óráig
pénteken 7.45- 14.45 óráig
(3) A teljes munkaidőben, valamint a legalább napi 6 órában foglalkoztatott köztisztviselő részére napi 30 perc munkaközi szünetet munkaidőben kell kiadni, valamint minden további három óra munkavégzés után legalább 20 perc munkaközi szünetet kell egybefüggően biztosítani.
(4) A Hivatal ügyfélfogadási ideje a következő:
Hétfő: 8.00-12.00 óráig
Szerda: 8.00-12.00 óráig, 12.45-16.00 óráig.
Péntek: 8.00-12.00 óráig.
3. §
Igazgatási szünet
(1) A Hivatalban az igazgatási szünet időtartama általában:
télen, az év végi két ünnep – karácsony és újév - közötti munkanapokra terjed ki.
- Az igazgatási szünet alatt szükséges ügyeleti rendet a jegyző határozza meg.
4. §.
Túlmunka
(1) A közszolgálati tisztviselőt rendkívüli munkaidő teljesítése esetén annak időtartamával azonos mértékű szabadság illeti meg. A túlmunka végzés feltételeit a Kttv. 98.§-a határozza meg. Rendkívüli munkavégzést írásban kell elrendelni, melynek módját, nyilvántartását, elszámolását a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza.
/2/ A köztisztviselő az /1/ bekezdés szerint őt megillető szabadidőt a munkáltatói jogkör gyakorlójának előzetes jóváhagyásával jogosult igénybe venni.
- A rendszeresen túlmunkát végző közszolgálati tisztviselő számára legfeljebb évi 25 munkanap szabadidő-átalány állapítható meg.
(4) Egyéb esetekben a Kttv. 98.§ 7. bekezdése alapján kell eljárni. Túlmunka a vezető beosztású közszolgálati tisztviselőnek is elrendelhető, további szabályokat a Közszolgálati Szabályzat tartalmaz.
(5) Nem minősül túlmunkának, ha a köztisztviselő saját elhatározása alapján, a munkáltatói jogkör gyakorlójának előzetes írásbeli elrendelése nélkül végez munkaidőn kívül munkát, ezért arra sem szabadidő, sem pénzbeni megváltás nem jár.
5. §.
Illetményelőleg
(1) A hivatal köztisztviselői évente – kérelemre – maximum a mindenkori minimálbér ötszörösének megfelelő összegű illetményelőleg felvételére jogosultak, amennyiben a hivatalnál már rendelkeznek legalább egy éves szolgálati jogviszonnyal.
Az illetményelőleg folyósítását a jegyző engedélyezi, melynek részletes szabályait a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza.
6. §.
Illetménykiegészítés
- A közszolgálati tisztviselők részére a Kttv. 234 §. 3, 4, 5.) bekezdése alapján tárgyévre illetménykiegészítés adható, amelynek mértéke felsőfokú iskolai végzettségű tisztviselőnél az alapilletmény maximum 30 %-a, a középfokú végzettségüeknél az alapilletmény maximum 20 %-a.
7. §.
Címadományozás
/1/ A jegyző a köztisztviselő részére – a Kttv. 128. §-ban foglalt feltételek fennállása esetén – a tartósan kiemelkedő munkát végző felsőfokú iskolai végzettséggel és közigazgatási szakvizsgával rendelkező köztisztviselőnek címzetes vezető-tanácsosi, címzetes főtanácsosi, címzetes vezető-főtanácsosi címet, a középiskolai köztisztviselőnek címzetes főmunkatársi címet adományozhat.
/2/ A címadományozáshoz a polgármester egyetértése szükséges.
/3/ A címadományozásról szóló okiratot a Köztisztviselők Napja alkalmával a polgármester és a jegyző együttesen adja át.
8. §.
Teljesítményértékelési célok meghatározása
/1/ A Képviselőtestület minden évben a Hivatal kiemelt céljainak figyelembevételével dönt a teljesítmény követelmények alapját képező célokról.
/2/ A jegyző a kiemelt célok alapján évente előre írásban meghatározza a köztisztviselő egyéni munkateljesítményének értékeléséhez szükséges teljesítmény követelményeket, és legkésőbb az év végéig értékeli a köztisztviselő teljesítményét.
/3/ A jegyző esetében teljesítmény követelményeket a polgármester állapítja meg, értékeli a munkateljesítményt. Az értékelésről tájékoztatja a Képviselőtestületet.
/4/ A jegyző – az önkormányzat költségvetésében meghatározott személyi juttatások előirányzatán belül –teljesítménye értékelésétől függően a köztisztviselők alapilletményét – legfeljebb 50 %-kal megemelheti, illetve legfeljebb 20 %-kal csökkentett mértékben állapíthatja meg.
9. §.
Juttatások, támogatások
- A köztisztviselők részére a Kttv. 150.§ és 151.§-aiban felsorolt juttatásokon felül az alábbi szociális, jóléti, kulturális és egészségügyi támogatások adhatók:
- lakásépítési,- vásárlási és korszerűsítési támogatás,
- munkaköréhez szükséges képzési, továbbképzési támogatás,
- temetési segély,
- illetmény-átutalási támogatás (bankszámla hozzájárulás)
- egészségügyi szolgáltatások igénybevételének támogatása (szemüveg hozzájárulás)
f.) ruházati költségtérítés igazolhatóan esketést végző anyakönyvvezető részére
- Az (1) bekezdés szerinti juttatások, illetve támogatások közül visszatérítendő vagy vissza nem térítendő juttatások adhatóak a jegyző döntésétől függően:
- vissza nem térítendő juttatások: képzési, továbbképzési támogatás, temetési segély, szemüveg támogatás, anyakönyvvezetői költségtérítés, illetmény-átutalási támogatás,
- visszatérítendő juttatások – kamatmentes kölcsönként nyújthatóak- lakásépítési -, lakásvásárlási-, lakáskorszerűsítési támogatás.
Lakásvásárlásra, lakásépítésre, lakásfelújításra vonatkozó támogatásokra a helyi rendelet tartalmaz iránymutatást.
10. §.
Képzési, továbbképzési támogatás
/1/ A hivatal köztisztviselőjét a közigazgatási alapvizsga és szakvizsga letétele előtt a felsőbb és vonatkozó jogszabályban meghatározottaknak megfelelően fizetett tanulmányi munkaidő kedvezmény illeti meg.
/2/ Az e címen járó munkaidő kedvezményre történő jogosultság a vizsga napján elévül.
/3/ A vizsga letételére kötelezettek esetében a vizsgára történő felkészítés, az első vizsga díja és a vizsga letételéhez szükséges tankönyvek, jegyzetek; valamint az utazási költsége a hivatalt terhelik, a javítóvizsga díja köztisztviselőt terheli.
11. §.
Temetési Segély
/1/ Temetési segély illeti meg a hivatal köztisztviselőjét – kérelmére a közvetlen hozzátartozó halála esetén.
Segély odaítélése szempontjából közvetlen hozzátartozó: a házastárs, az élettárs, az egyenes ágbeli rokon, örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermek, örökbefogadó, mostoha és nevelőszülő, a házastárs egyeneságbeli rokona.
A segély mértéke : maximum a mindenkori illetményalap háromszorosa, mely nem haladhatja meg a temetés, és a kapcsolódó szolgáltatások számlával igazolt összegét.
A halálesetet halotti bizonyítvány bemutatásával, illetve annak másolatával, illetve számlákkal kell igazolni. A temetési segély kifizetését a jegyző engedélyezi.
/2/ Az elhunyt köztisztviselőt a hivatali szerv vezetője a közszolgálat halottjává nyilváníthatja. Az elhunyt köztisztviselő akkor nyilvánítható a közszolgálat halottjává, ha közszolgálati jogviszonyát nem bírói ítélet alapján, vagy fegyelmi eljárás eredményeként szüntették meg.
/3/ A közszolgálat halottjává nyilvánított személy temetési költségeit részben vagy egészben a hivatal átvállalja.
/4/ Az elhunyt köztisztviselővel közös háztartásban élt közeli hozzátartozót- amennyiben a köztisztviselőt nem nyilvánították a közszolgálat halottjává – kérelmére temetési segély illeti meg.
A temetési segély összege megegyezik az /1/ bekezdésben foglaltakkal.
12. §.
Illetmény-átutalási előleg (bankszámla hozzájárulás) minden évben jogszabálynak megfelelően
13. §.
Egészségügyi juttatások:
* Szemüveghez kapcsolódó juttatások: Azon köztisztviselők, akik rendszeresen legalább napi 4 órát számítógéppel dolgoznak, védőszemüveg juttatásra jogosultak. A Hivatal szakorvosi javaslat alapján a szem romlását hátráltató szemüveg lencse költségét összesen maximum 25.000,- Ft értékben vállalja. A szemüveg keret költségéhez 10.000,- Ft-tal járul hozzá, az összes költséget számlával kell igazolni. A védőszemüveg kihordási ideje 3 év.
* Egészségpénztári hozzájárulás: A munkáltató az Egészségpénztárral kötött megállapodás alapján a köztisztviselő részére munkáltatói hozzájárulást fizet. Az átvállalás és a juttatás feltételeit a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza.
14. §.
Ruházati juttatások:
(1) Esketéseken igazolható módon résztvevő anyakönyvvezető részére br. 50.000,-Ft/ fő / év ruházati és egyéb szolgáltatásokre vonatkozó költségtérítés ( ruha, cipő, fodrász,stb. )
(2) a) A juttatások, támogatások mértékét, feltételeit, az elbírálás és elszámolás rendjét, valamint a visszatérítés szabályait a jegyző állapítja meg.
b) A polgármestert, a jegyzőt és aljegyzőt a Közszolgálati Szabályzatban felsorolt juttatások azonos mértékben illetik meg.
c) A jegyző tekintetében a visszatérítés szabályait a köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint a polgármester határozza meg. A polgármester tekintetében a Képviselő-testület jár el.
15. §.
Egyéb juttások
- A cafetéria-juttatási keret személyenkénti éves összegét a vonatkozó jogszabályok alapján a mindenkori tárgyévi költségvetési rendelet keretein belül a jegyző a Közszolgálati Szabályzatban határozza meg.
16. §.
Nyugállományú közszolgálati tisztviselők támogatása
(1) A nyugállományú köztisztviselők részére az alábbi pénzbeli és természetbeni támogatások folyósíthatók:
- eseti szociális segély, de max. mindenkori illetményalap 1*-e Ft/ fő
- temetési segély, max. a mindenkori illetményalap 2x/ fő, melyet számlával kell igazolnia; a megállapításánal jelen rendelet 11.§ 1. bekezdésében foglaltak az irányadóak
- étkeztetési támogatás szabályozva az étkezési díjakról szóló rendeletben meghatározottak szerint
(2) A nyugdíjasok részére adható támogatások körültekintő felhasználásának szabályait a jegyző a Közszolgálati Szabályzatban határozza.
17. §.
(1) Jogszabálynak megfelelőn a Köztisztviselők Napja július 1-je, mely a hivatal alkalmazásában álló köztisztviselők és munkavállalók részére munkaszüneti nap.
(2) A Köztisztviselők Napja megünneplésére lehetőleg a július 1-jét megelőző napon kerül sor.
18. §.
Záró rendelkezések
(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 2014. január 28-tól kell alkalmazni.
- Ezzel egyidejűleg a Polgármesteri Hivatal dolgozói közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló 24/2001.( X.29.) sz. önkormányzati rendelet hatályát veszti.
- Jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó és hatályos felsőbb jogszabályok az irányadóak.
Csákovics Gyula dr. Dudás Anita
polgármester jegyző
Kihirdetve: Zamárdi, 2014. január 28.
dr. Dudás Anita
jegyző
Á l t a l á n o s i n d o k o l á s
A köztisztviselők közszolgálati jogviszonyával kapcsolatos szabályokat ezen időponttól a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) és végrehajtási rendeletei határozzák meg. A Kttv. rendelkezései alapján szükségessé vált a Ktv. szabályai szerint hozott helyi rendeletek felülvizsgálata.
R é s z l e t e s i n d o k o l á s
A Kttv. az ügykezelők részére ugyanazokat a juttatásokat biztosítja, mint a köztisztviselők részére.
A Kttv.-ben megjelölt juttatások a köztisztviselők és ügykezelők mellett a polgármesterre és az alpolgármesterre is vonatkoznak, mert a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény (továbbiakban: Ptv.) lehetőséget ad arra, hogy a Képviselő-testület a polgármester és az alpolgármester részére is biztosítsa a köztisztviselőket megillető juttatásokat.
A Kttv. 232. § (3) bekezdése lehetőség ad a Képviselő-testület részére igazgatási szünet elrendelésére. Igazgatási szünet elrendelése a Polgármesteri Hivatalban évek óta gyakorlat. Az igazgatási szünet alatt a zavartalan működés biztosításának megszervezése a jegyző feladata.
A köztisztviselők és ügykezelők részére adható juttatások felsorolását tartalmazza.
Lehetőséget biztosít a jegyző részére az egyes juttatások közül meghatározni, hogy azok visszatérítendő vagy vissza nem térítendő juttatások.
A Ptv. 13. §-a felsorolja azon jogszabályi helyeket, melyeket a Kttv.-ből a polgármesterre és alpolgármesterekre is alkalmazni kell, így a juttatásokra vonatkozó szabályokat is. Ezen juttatások részletes szabályozását a köztisztviselők vonatkozásában a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza. Miután a Közszolgálati Szabályzatot a jegyző adja ki, és a polgármesterrel egyetértésben állapítja meg a juttatások mértékét, ezért szükséges a jegyzőre, polgármesterre és alpolgármesterre történő alkalmazásának kiterjesztése és a szabályozás pontosítása is.
A cafetéria juttatási keret összegének biztosítását tartalmazza és felhatalmazást ad a jegyző részére a személyenkénti keret meghatározására.
A nyugállományú köztisztviselők részére adható juttatások felsorolását tartalmazza.
A jegyző részére ad felhatalmazást az ezzel kapcsolatos részletes szabályok meghatározására.
A hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmazza.
Hatásvizsgálat önkormányzati rendelethez
a köztisztviselők közszolgálati
jogviszonyával kapcsolatos egyes kérdésekről
Hatásvizsgálati lap
Az 1/2014. (I.28.) sz. önkormányzati rendelethez
Tájékoztatás előzetes hatásvizsgálat eredményéről
I.
Várható társadalmi hatások
A rendelet megalkotásának közvetlen társadalmi hatás van.
II. Várható gazdasági, költségvetési hatások
Eddig is voltak, minden évben a költségvetésbe beépítésre kerültek a költségek.
III. Várható környezeti hatások
A rendelet megalkotásának várható környezeti hatása nincs.
IV. Várható egészségi következmények
A rendelet megalkotásának közvetlen egészségügyi hatása van.
V. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotása további adminisztratív terhet nem ró az önkormányzatra.
VI. A rendelet megalkotásának szükségessége: a jogszabályi rendelkezések változása indokolta .
VII. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet végrehajtásához szükséges szervezeti, személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak, a rendelet megalkotása nem igényel többletforrást.
Zamárdi, 2014. január 20.
dr. Dudás Anita sk. jegyző