Ravazd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (I. 24.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátási valamint a gyermekvédelmi ellátások megállapításának helyi szabályairól
Hatályos: 2014. 01. 24- 2015. 03. 01Ravazd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (I. 24.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátási valamint a gyermekvédelmi ellátások megállapításának helyi szabályairól
Ravazd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk, (1) bek. a) pont., Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 26. §, 32. § (3),132. §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b) pontja és a 21. § (1) és (2) bekezdés alapján eljárva az alábbi rendeletet alkotja.
A rendelet célja, alapelvei
1. § (1) A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Szt. által előírt szabályozási kötelezettségének, és megállapítsa a felnőtt korúakra vonatkozó pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.
(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális ellátások célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek.
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Ravazd Község területén lakóhellyel rendelkező
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) Arra a hajléktalan személyre, aki az ellátás igénybevételekor úgy nyilatkozott, hogy tartózkodási helye a település közigazgatási területén van.
(3) Az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak önkormányzati segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya az arra rászoruló személy életét, testi épségét veszélyezteti.
Hatásköri és eljárási rendelkezések
3. § (1) A képviselő-testület felhatalmazás alapján az alábbi támogatási formákat utalja a polgármester hatáskörébe:
Értelmező rendelkezés
4. §
.
Vagyoni helyzet igazolása
5. § A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: a munkáltató által kiadott keresetigazolás, rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény (pl. nyugdíjszelvény), egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, igazolás, szerződés, stb.
6. § A kérelmező a kérelemben a saját, valamint az egy háztartásban lakó személyek adatairól, vagyoni, jövedelmi viszonyairól köteles a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályiról szóló 63/2006. (III.27.) számú Kormányrendelet mellékletei szerinti tartalommal nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolni.
7. § A Hivatal a beadott kérelmeket döntésre előkészíti, majd azokat a Képviselő-testületnek úgy továbbítja, hogy a döntésre jogosult szerv a kérelmeket elbírálhassa.
8. § A Hivatal a döntés előkészítése során a kérelmező által benyújtott igazolások és nyilatkozatok alapján, a tényállás tisztázására, szükség esetén a kérelmező életkörülményeiről környezettanulmányt készíthet.
9. § Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Szt. 10. §. (6) bekezdés szerint felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, elsősorban természetbeni támogatásról dönthet a képviselő-testület.
10. § A Képviselő-testület határozatát a Polgármester írja alá.
Az eljárás rendje
11. § Az eljárások rendjét az Szt. 5. § - 17. § szabályozza, melyeket az alábbi kiegészítésekkel kell alkalmazni.
(1) Az eljárás megindítása kérelemre, vagy hivatalból történhet.
(2) A szociális ellátásban részesített rászorultságát a hivatal utólag is ellenőrizheti.
(3) Az Szt. 17. §-ában foglaltak szerint jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné, vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.
(4) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.
LAKÓKÖRNYZET RENDEZETTSÉGE
12. § (1) Az Szt. 33. § (7), valamint a 38. § (9) bekezdések felhatalmazása alapján az aktív korúak ellátásának, valamint a normatív lakásfenntartási támogatásra jogosultságnak további feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezet rendezettségét biztosítsa az alábbiak szerint.
(2) A kérelmező vagy a jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara vagy kertje, a kerítésen kívül határos terület, járda tisztántartása (télen csúszásmentesítése), az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettséget ír elő.
(3) Az (1) bekezdésben előírt feltételeket a hivatal a kérelem benyújtása után bármikor ellenőrizheti. A feltételek teljesítésére – a konkrét teljesítendő feladatok megjelölésével – legalább öt napos határidőt tűz ki. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított ellátást meg kell szüntetni.
(4) Amennyiben a jegyző a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a (3) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan
A szociális ellátások formái
13. § A szociális ellátások fő csoportjai:
Aktív korúak ellátása
14. § A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás közös szabálya, hogy ha a családban a Gyvt. 68. §-a szerinti védelembe vett gyermek él, akkor az ellátás természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható.
(1) A természetbeni juttatásra való átváltoztatás összege a védelembe vett gyermekenként a megállapított összeg 20 %-a, de összesen legfeljebb 60 %-a.
(2) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, tankönyv, tüzelő segély, közüzemi díjak, gyermekintézmény térítési díja.
Foglalkoztatást helyettesítő támogatás
15. § A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság feltételeit az Szt. 33. § - 37/C. § - ok szabályozzák.
Rendszeres szociális segély
16. § Az az ügyfél aki, az Szt. 37. § (1) bekezdés b)-d) pontja szerint rendszeres szociális segélyre jogosult személy, köteles a Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézménye családgondozójával (továbbiakban: családgondozó) való kapcsolattartásra.
17. § Ravazd Község Önkormányzat a PTKT Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézménye a nem foglalkoztatott, együttműködésre kötelezett személy részére az alábbi programtípusokat biztosítja:
18. § A családgondozó a rendszeres szociális segélyfolyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:
19. § Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a rendszeres szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt a családgondozójával előírt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi.
20. § Az együttműködésre kötelezett személy a rendelkező határozatban megjelölt időn belül köteles felvenni a kapcsolatot az együttműködésre kijelölt intézménnyel, a folyamatos kapcsolattartásra, együttműködésre a program kidolgozásában, továbbá, minden tőle telhetőt megtenni a program sikeres végrehajtása érdekében, illetőleg a számára felajánlott megfelelő munkát a részére meghatározott időpontban megkezdeni.
21. § Amennyiben az együttműködésre kötelezett személy az előírt kötelezettségeinek nem tesz eleget és ezt önhibáján kívüli okként hitelt érdemlően nem tudja bizonyítani, akkor együtt nem működőnek minősül. Az együttműködésre kötelezett személy, az akadályoztatását orvosi igazolással bizonyíthatja.
22. § Az együttműködésre kötelezett személy jogosult a kijelölt intézmény munkatársától írásban kérni:
Lakásfenntartási támogatás
23. § A lakásfenntartási támogatás részletes szabályait az Szt. 38. § - 39. §-ai.
Méltányossági ápolási díj
24. § A polgármester ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi. A kérelmező akkor jogosult a méltányos ápolási díjra, ha a családjában az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül álló esetén annak 200%-át, továbbá, ha az Szt. 4. § b) pont szerinti vagyonnal nem rendelkezik.
(1) A méltányossági ápolási díj megállapítása során az Szt. 40§, 42. § 43/B. §.-ban foglaltakat megfelelően kell alkalmazni.
(2) Az ápolási díj összegét az Szt. 44. § (1) bekezdés d.) pontja határozza meg.
(3) Az ápolási díj havi összege a más rendszeres pénzellátásban részesülő jogosult esetén az (1) bekezdés szerinti összegnek és a jogosult részére folyósított más rendszeres pénzellátás havi összegének a különbözete. Ha a különbözet az ezer forintot nem éri el, a jogosult részére ezer forint összegű ápolási díjat kell megállapítani.
(4) Az ápolási díj folyósításának időtartama szolgálati időre jogosít. Az ápolási díjban részesülő személy - ide nem értve a Tbj. 26. §-a alapján nyugdíjjárulék fizetésére nem kötelezett személyt - az ellátás után nyugdíjjárulék és magán-nyugdíjpénztári tagdíj fizetésére kötelezett.
(5) Az ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzését a PTKT Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézmény végzi. A kötelezettség nem teljesítése esetén az ápolási díjat a megszegés hónapjának utolsó napjával meg kell szüntetni.
(6) Ápolási kötelezettség nem teljesítésének minősül, ha az ápolást végző személy nem gondoskodik megfelelően:
a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről,
b) az ellátott lakókörnyezete megfelelő higiénés körülményeinek biztosításáról,
c) vészhelyzet kialakulásának megelőzéséről
és ez idő alatt helyettesítéséről nem gondoskodott.
(7) Meg kell szüntetni az ápolási díjat abban az esetben is, ha az ápolt írásban nyilatkozik arról, hogy az ápolást-gondozást nem tartja kielégítőnek. Ebben az esetben a PTKT Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézmény környezettanulmányt készít és javaslatot tehet az ápolási díj megszüntetésére.
(8) A Hivatal az ápolási kötelezettség teljesítését évente ellenőrzi – a családgondozó által -, amelyről az ügyfelet előzetesen értesíteni nem kell.
(9) Kérelemre, az ápolást végző személynek - indokolt akadályoztatása miatt - a házi segítségnyújtás keretében átmenetileg segítség nyújtható. Ezen időszak (évente legfeljebb egy hónap) nem számít az ápolási kötelezettség nem teljesítésének.
(10) Ápolási kötelezettség nem teljesítése miatt megszüntetett ápolási díj ugyanazon kérelmezőnek egy éven belül méltányosságból nem állapítható meg.
(11) Az ápolási díjra való jogosultságot a hivatal kétévente felülvizsgálja.
25. §
Önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályai
Köztemetés
26. § A köztemetésre vonatkozó szabályokat az Szt. 48. §. (1)-(4) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(1) A köztemetés elrendeléséről a Polgármester gondoskodik.
Temetési támogatás
27. § (1) Temetési támogatás állapítható meg annak a Ravazdon állandó lakóhellyel rendelkező kérelmezőnek, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját és családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Temetési támogatásra jogosult az, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.
(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkeztétől számított 60 napon belül az Écsi Közös Önkormányzati Hivatal Ravazdi Irodájánál lehet előterjeszteni.
(4) A kérelem benyújtásával egyidejűleg be kell mutatni az eltemettető nevére kiállított eredeti számlát, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, valamint mellékelni kell a jövedelemigazolásokat.
(5) A legolcsóbb temetés költségét minden év március 1-ig felülvizsgálja a képviselő-testület, a temetkezési szolgáltatók előzetes adatközlése alapján. Mértékét a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
(6) A temetési támogatás megállapításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
(7) A temetési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés 15%-a.
(8) A temetési támogatásra azon kérelmező jogosult, aki ezen rendelet 25. § (5) alapján támogatásban nem részesül.
Méltányossági közgyógyellátás
28. § Közgyógyellátás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.
(1) Méltányosságból közgyógyellátási igazolványra való jogosultság állapítható meg azon személy részére, akinél
a) a családjában az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,
b) egyedül élő esetén nem haladja meg az egy főre eső havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át,
feltéve, ha a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.
(2) A havi rendszeres gyógyító ellátási szükségletet a háziorvos igazolja.
(3) A kérelemhez mellékelni kell:
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
29. § A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság szabályait a Gyvt. 19. § - 20/A. §-ok tartalmazzák.
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás
30. § A Gyvt. 20/B. §-a alapján állapítja meg a települési önkormányzat jegyzője.
Óvodáztatási támogatás
31. § Ravazd Község Önkormányzat Jegyzője a Gyvt. 20/C. § (1) bekezdés szerinti óvodáztatási támogatást állapít meg annak, aki a Gyvt. 19. § - 20. §-iban , illetve a Gyvt. 20/C. § (2) bekezdésben írt feltételeknek megfelel.
(1) Az óvodáztatási támogatás igénylése a 149/1997. Kormányrendelet 11. számú melléklet szerinti „Kérelem az óvodáztatási támogatásra való jogosultság megállapításához ” nevű adatlap kitöltésével igényelhető.
(2) Az óvodáztatási támogatásra való jogosultság megállapítására és a támogatás folyósítására a 149/1997. Kormányrendelet 68/F. § - 68/L. § - ait kell alkalmazni.
(3) A támogatás összegét a Gyvt. 20/C. § (3) bekezdése szerint kell megállapítani.
(4) A kérelemhez csatolni kell a családi jövedelemigazolást, valamint az (1) bekezdésben meghatározott feltétel fennállását, hitelt érdemlően igazolni kell.
32. §
BURSA HUNGARICA szociális ösztöndíj
33. §
A pályázati kiírás tartalma, közzététele, a pályázatok benyújtása és elbírálásának szempontjai
Szociális szolgáltatások
Alapszolgáltatások
34. § (1) A Képviselő-testület a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást nyújtó ellátást (a továbbiakban személyes gondoskodást) biztosít. Az alapszolgáltatások megszervezésével segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy más okból származó problémáik megoldásában.
(2) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatás formái:
Szociális étkeztetés
35. § (1) Szociális étkeztetésben részesülhet az, aki egészségi állapotára, idős korára, fogyatékosságára, pszichiátriai betegségére tekintettel az önkormányzat által nyújtott szolgáltatást kívánja igénybe venni, valamint akinek állapota miatt a napi egyszeri meleg étel biztosítja a létbiztonságot, továbbá családi, szociális és mentális viszonyai alapján az étkeztetést önmaga más módon nem képes megoldani.
Házi segítségnyújtás
36. § (1) Az önkormányzat házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az Szt 63. § (1) bekezdésében meghatározott személyekről.
Családsegítés
37. § A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott, a Szt. 64. § (4) bekezdésében biztosított térítésmentes szolgáltatás.
(1) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik a Szt. 64. § bekezdésében foglaltak alapján.
(2) Az Szt. 64. § - ban meghatározott családsegítést Ravazd Község Önkormányzat Képviselő-testülete, az általa fenntartott PTKT Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézmény útján biztosítja, az erre irányuló kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani, aki az Szt. 94/A § értelmében írásos megállapodást köt az ellátottal.
Gyermekjóléti alapellátások
38. § A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermek helyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység. A gyermekek védelmét pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások, illetve gyermekvédelmi szakellátások és hatósági intézkedések biztosítják a Gyvt. alapján.
Gyermekjóléti szolgáltatás
39. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan a gyermek érdekeit védő speciális, személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi, és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.
(2) Ravazd Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Gyvt. 39. § - 40. §-ban foglaltak alapján a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait az általa fenntartott PTKT Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Intézmény keretében látja el.
Támogatások közös szabályai
40. § A havi rendszerességgel megállapított szociális ellátásokat a Hivatal utólag, minden hónap 5. napjáig utalja ki. Az alkalmanként megállapított szociális ellátásokat a döntést követő 15 napon belül kell utalványozni vagy a házipénztárból kifizetni.
Az Európai Unió jogának való megfelelés
41. § Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:
a) A közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendelet,
b) A munkavállalók közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendelet.
Hatályba léptető és záró rendelkezések
42. § E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba. Ezen rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.