Jánd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2014 (XI.25.) önkormányzati rendelete

Jánd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 10/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület szervezeti és müködési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 11. 25- 2016. 02. 29

Jánd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete

10/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelete



a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról


Jánd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. Fejezet


Általános rendelkezések


  1. §


  1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Jánd Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4841 Jánd, Tisza út 1.

  2. Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Jánd Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4841 Jánd , Tisza út 1.

  3. A Képviselő-testület szervei:

  1. Jánd Község Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);

  2. Jánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);

  3. Jánd Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság),

  4. Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal),

  5. Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)

  6. Beregi Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulás;

  7. Jánd, Vásárosnamény-Gergelyiugornya Viziközmű Beruházási Társulás;

  8. Vásárosnamény Város, valamint Jánd, Kisvarsány, Olcsva Községek Óvoda Fenntartó Társulása,

  9. Beregi Ivóvíz minőség javító Önkormányzati Társulás

  10. Jánd és Térsége Csapadékvízelvezető-hálózat Fejlesztő Társulás,

  11. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás.

  12. Jándi Településtisztasági, Településgazdálkodási Szolgáltató Kft.

  1. Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.

  2. A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.

  3. A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát

  4. A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.

  5. Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.

  6. A Jegyző körbélyegzője tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.







2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei


2.§

    Az Önkormányzat jelképei:




    Címere:




    1. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az

    Önkormányzat által kiadott sajtótermékek


    3.§

      1. Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.jand.hu



      1. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei


      4.§

        1. A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a


        1. az Önkormányzatot, mint földhasználót terhelő kötelezettségek teljesítésével,

        2. az Önkormányzatot terhelő állategészségügyi feladatok ellátásával,

        3. az Önkormányzatnak a közúti közlekedésről szóló törvényben meghatározott jogaival,

        4. az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint a felújításra vonatkozó szerződés megkötésével,

        5. a helyiségekre vonatkozó egyéb bérbeadói jogok és kötelezettségek gyakorlásával,

        6. a közterületek használatával, engedélyezésével,

        7. szolgálati lakás odaítélésével, a szerződés megkötésével,

        8. önkormányzati lakás vevőjének nyújtott részletfizetési kedvezmény megvonásával, a végrehajtás iránti intézkedés megtételével,

        9. méltányossági közgyógyigazolvány kiadásával,

        10. személyi térítési díj hátralékának behajtásával,


        a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott önkormányzati segély odaítélésével,

        1. a közfoglalkoztatás szervezésével, megvalósításával és a helyi foglalkoztatási ügyek alakulásának figyelemmel kísérésével,

        2. az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Vagyonr.) alapján a hatáskörrel rendelkező szerv döntés alapján a vagyonhasznosítási jogügyletek megkötésével,

        3. a Vagyonr. alapján a nem intézményi használatban lévő helyiségek bérleti szerződésének megkötésével,

        4. a Vagyonr. alapján a biztosítási szerződések megkötésével,

        5. az átmenetileg szabad pénzeszközök egy éven belüli rövid lejáratú pénzintézeti lekötésével

        kapcsolatos feladat- és hatásköreit.

        hatáskörét.


        1. A Képviselő-testület


        1. a Beregi a Beregi Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulásra ruházza át a belső ellenőrzéssel kapcsolatos feladat-és hatáskörét, valamint a gyermekjóléti szolgálat, illetve a központi orvosi ügyelet működtetését,

        2. a Vásárosnamény Város, valamint Jánd, Kisvarsány, Olcsva Községek Óvoda Fenntartó Társulásra ruházza át a köznevelésről szóló törvényben meghatározott óvodai nevelési feladatok ellátását,

        3. a Jánd-Vásárosnamény-Gergelyiugornya Víziközmű Beruházási Társulásra ruházza át a „Vásárosnamény-Gergelyiugornya szennyvíztisztító-telep és Jánd szennyvízelvezető hálózat építése” című beruházás megvalósítását,

        4. a Jánd és Térsége Csapadékvízelvezető-hálózat Fejlesztő Társulásra ruházza át a „Csapadékvízelvezető-hálózat Jánd és térsésgében” című beruházás megvalósítását,

        5. a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárhulladék-gazdálkodási Társulásra ruházza át a települési szilárd hulladék elszállítását, kezelését, a hulladékkezelési közszolgáltatás szervezését és fenntartását.

        6. A Jándi Településtisztasági, Településgazdálkodási Szolgáltató Kft.-re ruházza a települési folyékony hulladék elszállitását, közszolgáltatását, szervezését,fenntartását.

        (3) A Képviselő-testület a Jegyzőre ruházza át a közösségi együttélés szabályairól szóló rendeletben meghatározott feladatkörök ellátását.


        5.§

          1. Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.

          2. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.


          II.Fejezet

            A Képviselő-testület működése


            1. A Képviselő-testület összehívása, vezetése


            6.§

              1. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

              2. Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 15 időtartamot meghaladó távollét.


              7.§

                1. A Képviselő-testület évente legalább 8 ülést tart.

                2. A Képviselő-testület ülését a Községháza tárgyalótermében (4841 Jánd, Tisza út 1.) tartja.

                3. A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.


                8.§

                  1. A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés

                  1. tervezett időpontját,

                  2. helyszínét,

                  3. a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,

                  4. az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét.

                  1. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal papír alapon vagy kérés szerint elektronikus úton kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 4 nappal a település weblapján közzé teszi.

                  1. A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.

                  2. Az üléstervre javaslatot tehetnek:

                  1. polgármester,

                  2. képviselő,

                  3. bizottság tagja,

                  4. jegyző.

                  1. A Képviselő-testület üléstervét a megelőző év december 20. napjáig fogadja el.

                  2. Az ülésterv tartalmazza:

                    1. az ülésnapok várható időpontját,

                    2. az egyes ülésnapokra tervezett napirendet (ezen belül: az egyes napirendi pontok címét, előadóját),

                    3. az egyes napirendi pontok előkészítéséért felelős személy nevét, hivatali beosztását,

                    4. a napirendi pont tárgyalásához külön javasolt meghívottak megnevezését,

                    5. a közmeghallgatások tervezett időpontját.


                  1. Az ülésre meg kell hívni:

                  1. a Hivatal napirend tárgya szerinti előterjesztést készítő ügyintézői,

                  2. a napirendi pontok előadói,

                  3. azoknak a bizottságoknak a nem képviselő tagjai, amely bizottságokat a tárgyalt napirendi pont érinti,

                  4. a településen működő egyházak képviselői,

                  5. az önkormányzat intézményeinek, gazdasági társaságainak vezetői,

                  6. a Járási Hivatal Vezetője,

                  7. akiknek meghívását a Polgármester egyébként indokolt­nak tartja,

                  8. akiknek a meghívását a Képviselő-testület egyébként indokoltnak tartja,

                  9. tevékenységi körüket érintően a településen működő civil szervezetek.



                  9.§

                    1. Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.

                    2. A Polgármester köteles az indítványban meghatározott napra és időpontra, de legkésőbb 15 napon belül – a javasolt napirendi pontokat tartalmazó napirenddel – a rendkívüli ülést összehívni a testületi ülés indokának, időpontjának meghatározásával.

                    3. A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze az (1) bekezdésében foglalt eseten kívül:

                      1. a képviselők egynegyedének a tárgy megjelölésével, írásban tett, saját kezűleg aláírt valamint,

                      2. a Képviselő-testület bizottságának indítványára.

                    4. Az (1) bekezdésben foglaltaktól való eltérésre csak indokolt és halasztást nem tűrő esetben van lehetőség. Ekkor az ülés elnöke a Képviselő-testület rendkívüli ülésén, szóban kezdeményezheti a meghí­vóban szereplő napirend kibővítését. A rendkívüli ülés napirendjéről a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita és alakszerű határozat nélkül dönt.




                    10. §.

                      A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.



                      11.§

                        A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.


                        12.§

                          Az ülésvezető jogkörei:

                          1. megállapítja az ülés határozatképességét,

                          2. javaslatot tesz az ülés napirendjére,

                          3. tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat

                          4. szünetet rendelhet el,

                          5. lezárja a vitát,

                          6. szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

                          7. lezárja a napirendi pontok tárgyalását,

                          8. rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt,

                          9. bezárja az ülést.


                          1. A tanácskozás rendje


                          13.§

                            (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

                            1. polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;

                            2. beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;

                            3. a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;

                            4. a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;

                            5. határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;

                            (2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.

                            (3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

                            1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;

                            2. az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;

                            3. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

                            4. vita az előterjesztéssel kapcsolatban;

                            5. módosító javaslatok megtétele;

                            6. döntés a módosító javaslatokról;

                            7. döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,

                            1. A döntés meghozatala után az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

                            1. A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.

                            2. Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 3-3 perc időtartamban lehet hozzászólni.

                            3. A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

                            1. a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,

                            2. ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.

                            1. A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.


                            1. Az előterjesztések


                            1. §

                            1. A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések formai szempontból lehetnek írásbeliek, vagy kivételesen szóbeliek.

                            2. A Képviselő-testület elé kerülő javaslatok lehetnek:

                            1. tájékoztatók, melyek tudomásulvételt igényelnek,

                            2. előterjesztések, melyek határozati, vagy rendeleti formában meghozandó döntést igényelnek,

                            3. beszámolók, melyet határozati formában meghozandó döntést igényelnek.

                            1. Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén határozat meghozatalával kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

                            2. Előterjesztés benyújtására jogosultak:

                            1. a témakör szerint hatáskörrel rendelkező bizottság(ok),

                            2. a Polgármester, Alpolgármester, képviselők,

                            3. a Jegyző.

                            1. Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

                            1. rendelet módosítását igénylő előterjesztések

                            2. pénzügyi tárgyú előterjesztések

                            3. személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések

                            1. Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.

                            2. Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.

                            1. A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 2 . melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.

                            2. A rendelet-tervezetet a hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.



                            1. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok


                            15.§

                            1. Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.

                            2. Az alakuló ülés napirendje:

                            1. ünnepélyes megnyitó, a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,

                            2. a megválasztott települési képviselők és a polgármester eskütétele,

                            3. a Szervezeti és Működési Szabályzat módosítása,

                            4. a Szervezeti és Működési Szabályzat szerinti bizottságok megválasztására,

                            5. a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele,

                            6. a polgármester illetményének, költségátalányának megállapítása,

                            7. az alpolgármester megválasztása,

                            8. az alpolgármester eskütétele,

                            9. az alpolgármester tiszteletdíjának, költségátalányának megállapítása.



                            1. Az alakuló ülésen a polgármester illetményére (tiszteletdíjára) költségátalányára a korelnök tesz javaslatot.

                            2. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság az ügyrendi bizottság.

                            3. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást szavazólapok és urna felhasználásával bonyolítja le.

                            4. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

                            1. a választás időpontját,

                            2. a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

                            3. a szavazás során felmerülő körülményeket,

                            4. a szavazás során tett megállapításokat és határozatokat,

                            5. a szavazás eredményét,

                            6. a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.

                            1. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.


                            1. A döntéshozatali eljárás


                            16.§

                              1. A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.

                              2. A névszerinti szavazás során a polgármester abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.

                              3. A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv.-ben foglalt esetekben. Titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:

                              1. az ülés elnöke,

                              2. bármelyik képviselő,

                              3. a Képviselő-testület bizottsága,

                              4. a Jegyző.

                              1. A titkos szavazás elrendelésére vonatkozó javaslatról a Képviselő-testület minősített többséggel, vita és alakszerű határozat nélkül dönt.

                              2. A szavazás borítékba helyezhető, lebélyegzett szavazólapon, erre a célra rendelkezésre bocsátott helyiségben, urna használatával történik.

                              3. Titkos szavazásnál a Jogi, Ügyrendi és Közbiztonsági Bizottság legalább 3 egyidejűleg jelen lévő tagja – mint sza­vazatszámláló bizottság – jár el.

                              4. A szavazatszámláló bizottság:

                                1. biztosítja a titkos szavazáshoz szükséges technikai feltételeket,

                                2. a szavazás megkezdése előtt ismerteti a szavazásra vonatkozó szabályokat,

                                3. a szavazás közben folyamatosan biztosítja a szavazás titkosságának feltételeit,

                                4. a szavazás megtörténte után összeszámlálja a szavazatokat, megál­lapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a sza­vazásról külön jegyzőkönyvet készít,

                                5. elnöke a szavazás eredményéről a Képviselő-tes­tületnek a jegyzőkönyv ismertetésével jelentést tesz.

                              5. A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:

                              6. a szavazás helyét és napját,

                              1. a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

                              2. a szavazás során felmerülő körülményeket,

                              3. a szavazás során tett megállapításokat és határozatokat,

                              4. a szavazás eredményét.

                              1. A szavazásról készült külön jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság jelen lévő tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá, melyet a Képviselő-testület üléséről készítendő jegyzőkönyvhöz kell csatolni.



                              17.§

                                1. A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról annak jelzése sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű többség szükséges.

                                2. A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.

                                3. Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.


                                18.§

                                  1. A jegyző az önkormányzati rendeletet a hivatali hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

                                  (2)A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet.



                                  19.§

                                    1. A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

                                    1. A határozat megjelölése tartalmazza:

                                    2. a Képviselő-testület megnevezését,

                                    3. a „ határozata” kifejezést

                                    4. a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,

                                    5. a határozat címét.

                                    1. Példa a határozat megjelölésére:

                                    Jánd Község Község Önkormányzata Képviselő-testületének

                                    …./20….(...) határozata

                                    a Képviselő-testület 2015. évi üléstervéről „

                                    1. A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

                                    1. a Képviselő-testület döntését

                                    2. a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését.


                                    1. E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.


                                    1. A jegyzőkönyv


                                    20. §

                                      1. A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül, melyből egy példányt a lakosság tájékoztatása érdekében a Hivatalban kell elhelyezni.

                                      2. A jegyzőkönyv a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza:

                                      1. a napirend tárgyát, az előadók, a kérdésfeltevők és válaszadók nevét,

                                      2. szóbeli előterjesztések lényegét, illetve az előterjesztett határozati javaslat módosítására, kiegészítésére vonatkozó hozzászólás lényegét,

                                      3. a szóban előterjesztett határozati javaslatokat,

                                      4. szükség esetén az elnök intézkedéseit,

                                      5. a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,

                                      6. a név szerinti szavazásban résztvevők nevét és szavazatát,

                                      7. a szavazólappal történő titkos szavazás eredményét.


                                      1. A jegyzőkönyvbe való betekintést jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a polgármesteri hivatalban munkaidőben tekinthető meg.



                                      1. A közmeghallgatás


                                      21.§

                                        A Képviselő-testület évente egyszer, lehetőleg december hónapban a Hivatalban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 8 nappal a Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján közzéteszi.


                                        III. Fejezet


                                          Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik


                                          1. A Polgármester jogállása, feladatai


                                          22. §


                                            1. A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


                                            1. A Képviselő-testület gyakorolja a Polgármester esetében – a munkáltatói jogon túl – mindazon egyéb munkáltatói jog­köröket is, amelyek átruházásáról ezen rendelet keretén belül nem intézkedett.

                                            (3) A Polgármester látja el mindazokat az önkormányzati feladatokat, illetve gyakorolja mindazokat az önkormányzati hatásköröket (ide értve a munkáltatói, és az egyéb munkáltatói jogkört is), amelyeknek címzettje jogszabály (ide értve a helyi rendeletet is) alapján az Önkormányzat, kivéve, ha ettől eltérően:

                                            1. rendelkezik a helyi rendelettől magasabb szintű jogszabály, vagy

                                            2. döntött a Képviselő-testület.

                                            (4) A Polgármester a Mötv.-ben meghatározott feladatain túl:

                                            1. biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,

                                            2. biztosítja a város településrészeinek arányos fejlesztését, a közszolgáltatások szervezését,

                                            3. segíti a Képviselők, a bizottság munkáját,

                                            4. együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakos­ság önszerveződő közösségeivel.

                                            (5) A Polgármester ügyfélfogadást tart minden hétfőn 13,00 és 14,00 óra között.


                                            23. §

                                            1. Amennyiben a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést a Polgármester a - Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - az Önkormányzat érdekét szolgáló, halaszthatatlan ügyekben döntést hozhat, melyről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

                                            24.§

                                              A Képviselő-testület tagjai közül alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.


                                              1. A Bizottságok jogállása feladatai


                                              25. §

                                                1. Az Ügyrendi Bizottság 3 tagból áll, a bizottsága elnöke és 1 tagja önkormányzati képviselő, 1 tagja nem önkormányzati képviselő.

                                                2. A Pénzügyi Bizottság 5 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő, 2 tagja nem önkormányzati képviselő.



                                                26. §

                                                  1. Az Ügyrendi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.



                                                  1. Ellátja az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat.


                                                  27. §

                                                    (1) A Pénzügyi Bizottság figyelemmel kíséri:

                                                    1. az Önkormányzat által fenntartott intézmények gazdálko­dását, szükség esetén a hiányosságok megszüntetésére javaslatot tesz,

                                                    2. a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintet­tel a saját bevételekre,

                                                    3. vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat, és erről minden év decemberében beszámol a képviselő-testületnek,

                                                    4. az önkormányzat intézményeinél a belső ellenőri tevékenységet.

                                                    1. Véleményezi:

                                                    1. az Önkormányzat költségvetési, zárszáma­dási rendelet-tervezetét, valamint a végrehajtásról szóló féléves, háromnegyed-éves tájékoztató és éves beszámoló tervezeteit,

                                                    2. a költségvetési előirányzatok átcsoportosítását,

                                                    3. a hitelek felvételét, vizsgálja a hitelfelvétel indoka­it és gazdasági megalapozottságát,

                                                    4. a kötvénykibocsátást, az alapítványokhoz, pályázatokhoz való csatlakozást,

                                                    5. az Önkormányzat és intézményeinek beruházásait, fej­lesztéseit,

                                                    6. az Önkormányzat részvételével működő gazdasági társaságok alapítását és megszüntetését, a társasági szerződés módosítását, tőkeemelést, leszállítást, a társaságok átalakítását, egyesülését, szétválasztását, a már működő gazdasági társaságokba való belépést, üzletrész, vagyonértékű jog elidegenítését,

                                                    7. az Önkormányzat tulajdonszerzésére, valamint ingatlan és értékpapír értékesítésére irányuló javaslatokat,

                                                    8. az 1 000 000 - 6 000 000 Ft közötti egyedi forgalmi értékig az ingó vagyon értékesítését,

                                                    9. a Képviselő-testület által alapított egyszemélyes tár­saságok üzleti tervét, éves mérlegbeszámolóját, a társaságnak nyújtandó támogatásra vonatkozó előterjesztéseket, valamint a társaságok ügyveze­tőinek, vezető tisztségviselőinek kinevezését, felmen­tését, felelősségre vonását, anyagi ösztönzésük elveit, jutalmazásukat,

                                                    j) véleményezi az önkormányzat által nyújtandó támogatásokra irányuló előterjesztéseket,

                                                    k) véleményezi a bizottság feladatkörét érintő intézmény alapító okiratának tervezetét,”

                                                    l) véleményezi az önkormányzat tulajdonában, résztulajdonában álló gazdasági társaságok üzleti tervét, beszámolóját, működési tapasztalatairól szóló előterjesztést.

                                                    (3) Ellenőrzi:

                                                    1. ­az Önkormányzat pénzügyi és gazdálkodási tevékenységét,

                                                    1. az Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos helyi rendeletek és határozatok végrehajtá­sát,

                                                    2. az átmenetileg szabad pénzeszközök egy évnél rövidebb lejáratú lekötését.

                                                    (4) A pénzügyi ellenőrzések tapasztalatairól szóló jelentését a bizottság a Kép­viselő-testület elé terjeszti, az ellenőrzés lezárását követő, soron következő rendes képviselő-testületi ülésen.


                                                    1. A Jegyző jogállása és feladatai, az Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai


                                                    28. §

                                                      (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására. A KÖH – az erről szóló, a képviselő-testületek között létrejött külön megállapodás alapján – ellátja Jánd Község és Olcsva Község Önkormányzatával alakított közös önkormányzati hivatal tekintetében a jogszabályokban és a külön megállapodásban a jegyzőre megállapított feladatokat is.


                                                      (2) A KÖH egyidejűleg három településen, egy székhelyen és két telephelyen működik:

                                                      1. székhelye: Vásárosnamény, Tamási Áron út 1.

                                                      2. telephely: 4841 Jánd, Tisza u. 1. (Jándi Állandó Kirendeltség)

                                                      3. telephely: 4826 Olcsva, Kossuth út 2. (Olcsvai állandó Kirendeltség)

                                                      A KÖH központi telephelyén lévő épületét "Városháza"-ként kell nevesíteni, megjelölni, feltüntetni.


                                                      (3) A KÖH szervezetére és működésére, az ellá­tandó feladat- és hatáskörére vonatkozó legfontosabb szabá­lyok a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzatában (a továbbiakban: KÖH SzMSz) kerülnek megállapításra. A KÖH SzMSz-t jóváhagyásra a Képviselő-testületek elé kell terjeszteni.


                                                      (4) A KÖH központi telephelyén a munkaidőt (munkarendet) a Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatottak munka- és ügyfélfogadási rendjéről szóló önkormányzati rendelet szabályozza.


                                                      (5) A KÖH telephelyein irányadó létszámkeretre, az ott megvalósuló ügyfélfogadási rendre, a KÖH létrehozásáról szóló megállapodás rendelkezései irányadóak.


                                                      (6) A KÖH költségvetési szerv, a költségvetés határozza meg a működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.

                                                      (8) A Jegyző döntése alapján a belső szervezeti egységek vezetői önálló kiadmányozási jogot kaphatnak.

                                                      29. §


                                                        (1) A Jegyző munkaideje heti 40 óra. A Jegyző a Hivatal Jándi Állandó Kirendeltségén ügyfélfogadást tart minden hétfőn 1300 – 1630 óra között.

                                                        (2) A Jegyző a Mötv.-ben és más jogszabályokban meghatározott feladatain túl:

                                                        1. rendszeresen tájékoztatást ad a Polgármesternek, Alpolgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak a munkájukat érintő jelentősebb jogszabályi változásokról,

                                                        2. a Polgármester irányításával gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottság elé kerülő előterjesztések, döntési tervezetek elkészítéséről, azok törvényességéről,

                                                        3. a képviselő-testületi ülésen a döntés meghozatala előtti szóbeli javaslatok, a meghozott döntések valamint a működés során jogszabálysértés észlelésekor köteles felhívni a képviselő-testület figyelmét és ennek tényét (jelzését, véleményét) a jegyzőkönyvben rögzíteni kell,

                                                        4. tájékoztatja a Képviselő-testületet a KÖH munkájáról, az ügyintézés helyzetéről, színvonaláról,

                                                        5. ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat,

                                                        6. tevékenységéről kérésükre a Polgármesternek, az Alpolgármesternek és a Képviselő-testületnek tájékoztatást nyújt.

                                                        (3) A jegyző önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos feladatkörében végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat.

                                                        (4) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat az Önkormányzati Osztály vezetője látja el.


                                                        IV. Fejezet

                                                          A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok



                                                          30. §

                                                            A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző napig köteles bejelenteni. A hiányzásokat az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván.


                                                            31. §

                                                              1. A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület Ügyrendi Bizottság javaslata alapján

                                                              1. eskü letételének hiánya miatt,

                                                              2. személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,

                                                              3. a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,

                                                              4. törvényben előírt egyéb kötelezettségeinek megsértése miatt

                                                              legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja.

                                                              1. A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztást megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 90 %-ban csökkenti.

                                                              2. A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 12 havi időtartamra 50%-ban csökkenti.


                                                              V. Fejezet

                                                                1. A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai


                                                                32. §

                                                                  1. Az Önkormányzat a településen működő nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket a Képviselő-testület a megérkezését követő ülésén dönt.

                                                                  2. A nemzetiségi önkormányzat véleményét a jegyző kéri ki a döntés meghozatala előtt.

                                                                  3. A nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát a polgármester kéri ki a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.


                                                                  33. §

                                                                    (1) Az Önkormányzat a Jándi Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez

                                                                    1. a Hivatal épületében, heti 40 órában berendezett irodát,

                                                                    2. számítógépet, nyomtatási lehetőséggel és internettel,

                                                                    3. az ügyintézési (előterjesztések, jegyzőkönyv) munka elvégzésére 1 fő köztisztviselőt

                                                                    biztosítja.

                                                                    1. Az (1) bekezdésben felsorolt feltételek biztosításáról a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerint együttműködési megállapodást köt.


                                                                    VI. Fejezet

                                                                      Záró rendelkezések


                                                                      34. §

                                                                        1. Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

                                                                        2. Hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2007. (IV.11.) önkormányzati rendelet.





                                                                        Asztalos István Dr. Szilágyi Péter

                                                                        polgármester jegyző





                                                                        1.melléklet a 10/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelethez


                                                                        A Képviselő-testület tagjai:


                                                                        Asztalos István polgármester

                                                                        Szalai Kálmán alpolgármester

                                                                        Csonka Sándor képviselő

                                                                        Koncz Gábor képviselő

                                                                        dr. Lénárt Pál képviselő


                                                                        Pénzügyi Bizottság:


                                                                        Koncz Gábor elnök

                                                                        Csonka Sándor képviselő tag

                                                                        dr. Lénárt Sándor képviselő tag

                                                                        Demjén-Rékasi Attila nem képviselő tag

                                                                        Kolozsváriné Fekete Olga nem képviselő tag





                                                                        Ügyrendi Bizottság:



                                                                        dr. Lénárt Sándor Pál elnök

                                                                        Csonka Sándor képviselő tag

                                                                        Kalmár Sándor nem képviselő tag




                                                                        2. melléklet a 10/2014. (XI.25.) önkormányzati rendelethez


                                                                        1. Tájékoztatás az előzetes hatásvizsgálat eredményéről


                                                                        1. a tervezett önkormányzati rendelet valamennyi jelentősnek ítélt hatása, így különösen


                                                                        1. társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:

                                                                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

                                                                          1. környezeti és egészségi következményei:

                                                                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


                                                                          1. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

                                                                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


                                                                          1. az önkormányzati rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

                                                                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


                                                                          1. a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

                                                                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


                                                                        Kelt: ………………………….

                                                                        ………………………………………………

                                                                        az előzetes hatásvizsgálatot végző aláírása




                                                                        1. Indokolás a rendelet-tervezethez



                                                                        1. Az önkormányzati rendelet megalkotásának

                                                                          1. társadalmi oka és célja:


                                                                          1. gazdasági oka és célja:


                                                                          1. szakmai oka és célja:


                                                                          1. A jogi szabályozás várható hatása:


                                                                          1. A javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangja:


                                                                          1. A javasolt szabályozás esetében a Jat. 20. § -ában nevesített eljárás lefolytatása kötelező-e? igen/nem*


                                                                          1. Amennyiben igen, az előzetes bejelentési eljárás befejeződött-e?


                                                                        Kelt:



                                                                        ………………………………………….

                                                                        aláírás


                                                                        ZÁRADÉK:


                                                                        A rendelet kihirdetésének napja: 2014. november 25.



                                                                        Dr. Szilágyi Péter

                                                                        jegyző