Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2014. (XII. 8.) önkormányzati rendelete

Sárkeresztúr Község Önkormányzata képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 10 17:00

Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2014. (XII. 8.) önkormányzati rendelete

Sárkeresztúr Község Önkormányzata képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.10.10.

Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat szervezeti és működési rendjéről a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Sárkeresztúr Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
Sárkeresztúr, Fő u. 34.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Sárkeresztúr Község Önkormányzatának
Képviselő-testülete.
(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Sárkeresztúr község közigazgatási területe.
(5) A képviselő-testület hivatala megnevezése és székhelye: Sárkeresztúri Polgármesteri Hivatal, 8125. Sárkeresztúr, Fő u. 34.

2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

3. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.

4. § (1) Az önkormányzat hivatalos lapja: a Sárkeresztúri Újság.

(2) Az önkormányzat hivatalos honlapja: sarkeresztur.hu

5. §1 A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

6. § Sárkeresztúr községi önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

7. § Az önkormányzat a következő önként vállalt feladatokat látja el

a) Helyi civil szervezetek támogatása.

b) Pályázatok lebonyolítása.

c)2 Külön önkormányzati rendeletben szabályozott települési támogatások.

8. § A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)–(5) bekezdése tartalmazza.

9. § (1) Az Mötv.42. §-ában felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik

a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,

b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.

(2)3 Az önkormányzat kötelező feladatainak kormányzati funkció szerinti besorolását a 3.melléklet tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

1. A képviselő-testület üléseinek száma

10. § A képviselő-testület megválasztását követően alakuló ülést, ezt követően rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.

11. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülését a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választását követő tizenöt napon belül tartja meg.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(3) A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottságok tagjait, az alpolgármestert, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.

12. § (1) Évente legalább 6 alkalommal kell rendes ülést tartani.

(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az (1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.

(3) A munkatervet minden év január 31-éig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – a gazdasági programot figyelembe véve – állít össze.

(4)4 A munkaterv havi bontásban tartalmazza

a) az adott ülésen tárgyalandó témákat

b) az előterjesztő megnevezését

13. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44 §- ban meghatározott esetben,

b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,

c) ha azt más hivatalos szervek kezdeményezik.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.

2. A képviselő-testületi ülések összehívása

14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e jogát az alpolgármester gyakorolja.

(2) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a pénzügyi, ellenőrzési és ügyrendi bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a képviselő-testület ülését.

(3) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni.

(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.

15. § A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.

16. § (1) A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze.

(2) A képviselő-testület eseti határozatot hoz a rendkívüli ülés megtartásáról.

17. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztéseket.

(4) Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester legfeljebb 20 gépelt oldalra korlátozza.

(5) Az előterjesztésben szereplő rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a Polgármesteri Hivatal tárgy szerinti illetékes ügyintézőit, valamint külső szakértőt.

(6) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni. A jegyző a Hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintettekhez való eljuttatásáról.

(7) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

a) a képviselőknek,

b)5 a jegyzőnek

c)6

d)7

e) a helyi oktatási intézmények vezetőinek,

f) a nemzetiségi önkormányzat elnökének, akadályoztatása esetén képviselőjének

g) a nem állandó meghívottaknak

ga) az előterjesztőknek és

gb) akiket az ülés összehívója megjelöl.

(8) A (7) bekezdés g) pontjában megjelöltek számára a meghívóban meg kell jelölni azt, illetve azokat a napirendi pontokat, melyekre a meghívás történik.

18. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.

(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására

a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b) elektronikus levélben (e-mailben),

c) egyéb szóbeli meghívással.

(3) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását. Ez esetben el lehet tekintetni a 17. § (6) bekezdés szerinti határidőtől.

19. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan

a) a jegyzőt,

b) a bizottság nem képviselő tagját,

c)8

d) az illetékes országgyűlési képviselőt,

e) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

f) a képviselő-testület által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit.

(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül

a) az önkormányzat intézményének vezetőjét,

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.

20. § (1)9 A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás módja a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztése.

21. § A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

d) napirendenként

da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

db) a vita összefoglalása,

dc) az indítványok szavazásra való feltevése,

dd) a határozati javaslatok szavaztatása,

de) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

e) a rend fenntartása,

f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

g) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

i) az ülés bezárása,

j) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről.

22. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

23. § (1) A helyi önkormányzati választásokat követően a képviselő-testület 2 fő állandó jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.

(2) Hitelesítőket csak a képviselő-testületi tagok közül lehet választani. A hitelesítők feladata az elkészült jegyzőkönyv aláírással történő hitelesítése.

(3)10 Amennyiben az (1) bekezdés szerint megválasztott állandó jegyzőkönyv-hitelesítők valamelyike vagy mindegyike az képviselő-testület üléséről hiányzik, úgy a képviselő-testület határozattal az adott ülésre eseti jegyzőkönyv-hitelesítőt vagy hitelesítőket jelöl ki.

24. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

25. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön határozathozatal nélkül dönt az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeretről, egy-egy hozzászólás maximális időtartamáról, és az ismételt hozzászólás számáról akkor, ha azt valamely képviselő a napirend megtárgyalása során kezdeményezi.

(3) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(4) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(5) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek rész.

26. § (1) Előterjesztés nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni. Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendeletalkotással összefüggő napirendet.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(3) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján vagy az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.

27. § (1) Az előterjesztések tartalmi elemei

a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

c) a téma ismertetése,

d) a jogszabályi háttér bemutatása,

e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,

f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,

g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,

h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

i) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,

j) rendelettervezet, rendelettervezet indoklása,

k) rendelet tervezetnél a hatástanulmány.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelmények közül a polgármester határozza meg az adott előterjesztésnél alkalmazandó kötelező tartalmi elemeket.

(3) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet 26. §-ában, valamint a 27. § (1)–(2) bekezdésében előírt követelményeknek.

28. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

29. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

30. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendelet javaslatot teszi fel szavazásra. A szavazás előtt ellenőrzi a testület határozatképességét.

31. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei

a) a határozat szövege,

b) a végrehajtást igénylő döntéseknél

ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,

bb) a határozat végrehajtásának időpontja.

(3) A rendelet javaslat a rendelet szövegét tartalmazza.

32. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.

33. § A képviselő-testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.

34. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

(2) Az önkormányzat nem él az Mötv. 50. §-ban rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.

4. A képviselő-testület döntései

35. § (1) A képviselő-testület döntései

a) a határozat, amely lehet normatív vagy hatósági

b) a rendelet.

(2) A képviselő-testület normatív határozatát a polgármester és a jegyző aláírásával ellátva a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kifüggesztésről a jegyző gondoskodik.

(3) A képviselő-testület határozattal dönt arról, hogy a rendelettervezet megtárgyalása egyfordulós vagy kétfordulós.

(4) Rendeletalkotás esetén a képviselő-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

36. § (1) A képviselő-testület a 35. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással

ab) név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással

hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először az ülés levezetője az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.

(4) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(5) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.

37. § (1) A titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott 3 fős ideiglenes bizottság gondoskodik. A bizottság tagjainak megválasztása külön határozathozatallal történik, és megbízatásuk csak adott alkalomra vonatkozik.

(3) A titkos szavazás során a képviselők a Hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számukra megfelelő válasz (igen, nem, tartózkodom) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(4) A titkos szavazás eredményéről a 3 fős ideiglenes bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye (mennyi az igen, a nem és tartózkodom szavazat). A szavazólapokat a szavazást követően a bizottság megsemmisíti. Az ideiglenes bizottság tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

38. § Az ülés vezetője a 36-37. §-ban meghatározottak alapján megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rendeletet elfogadta, vagy elutasította.

39. § A képviselő-testület - a 38. § szerint elfogadott - határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület határozataira a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogiszervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.)IM rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.11

40. § A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

41. § (1) A képviselő-testület - 38. § szerint elfogadott - rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

A rendeletek jelölése a következő formában történik:

Sárkeresztúr Község Önkormányzata képviselő-testületének

...../..... (..... .....) önkormányzati rendelete a ...........................................-ról.

(2) A képviselő-testület által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

42. § (1) A képviselőnek joga van az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilágosítás-kérési joggal írásban élni.

(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél az ülés előtt 5 nappal írásban kell benyújtani.

(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.

43. § (1) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület - az Mötv. 49. § (2) bekezdése figyelembevételével - a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását 6 hónapra 25 %-kal csökkenti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.

44. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kézfelemeléssel jelzik.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

(4) A hozzászólást a 25. § (2) bekezdés szerint korlátozni lehet.

(5) Amennyiben a képviselő nem tartja be a (2)-(3) bekezdés szerinti hozzászólási rendet, és hozzászólási jog nélkül szól hozzá, az ülés vezetője a képviselőt felhívja az érintett szabályok betartására. A hozzászólási jog ismételt megsértése esetén az ülés vezetője – az Mötv. 33. §-a figyelembe vételével - javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselőnek - az ülés rendjének betartására való kötelezettségének megszegése miatt - 1 hónapra 25 %-kal csökkentsék a tiszteletdíját, illetve a természetbeni juttatását. A képviselőtestület az ügyben képviselő-testületi határozatot hoz.

45. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.

(3) A (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

46. § (1) A testületi ülésen az elfogadott napirendi pontokon belül önálló napirendi pontként tájékoztatást kell adni a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről.

(2) A testületi ülésen önálló napirendi ponton kívül is tájékoztatást kell adni az időszerű kérdésekről. A tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogosult személy.

(3) A testületi ülésen szintén önálló napirendi ponton kívül kell tájékoztatást adni a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről.

47. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy ha az ülés annak levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

48. § (1) Amennyiben a polgármester a képviselő-testület döntését a helyi önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben – a képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv.70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott döntése kivételével – egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást.

(2) A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül minősített többséggel dönt.

(3) A döntést addig végrehajtani nem lehet, amíg arról a képviselő-testület a megismételt tárgyalás alapján nem dönt.

49 § A képviselő-testület megbízatásának lejárta előtt, név szerinti szavazással, minősített többségű döntéssel kimondhatja a feloszlatását.

5. A jegyzőkönyv

50. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős. Az ülésről hangfelvétel készülhet, mely a jegyzőkönyv elkészítéséhez nyújt segítséget. A képviselő-testület üléséről a kézírásos anyag alapján kell a jegyzőkönyvet elkészíteni. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve nem szó szerint tartalmazza az ülésen elhangzottakat.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja.

51. (1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés f-m) pontokat.

(2) A tárgyalt napirendeknél az Mötv. 52. § (1) bekezdés g) pontjaként legalább a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint a jegyzőkönyvbe rögzíteni.

(3) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.

(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot és rövidebb rendeletet a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, terjedelmesebb rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegyzőkönyv mellékleteként elhelyezett rendelet szöveggel fogadja el. A rendelet szövegét ez esetben a jegyzőkönyvhöz mellékletként kell csatolni.

(5) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(6) A jegyzőkönyvet két példányban kell elkészíteni, amelyből

a) egy példányt a jegyző kezel (irattári példány),

b) egy példány a Bella István Művelődési Ház és Könyvtár részére kerül átadásra és ott elhelyezésre.12

(7) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, vagy

e) a képviselők kérése alapján

ea) a képviselői indítványokat,

eb) a képviselői hozzászólásokat,

ec) a képviselői interpellációkat.

51. § (8)13 A jegyző a jegyzőkönyv irattári példányáról elektronikus úton készített másolatot a Nemzeti Jogszabálytáron keresztül a Fejér Megyei Kormányhivatal részére megküldi.

52. § (1) A képviselő-testület – az e rendelet 24. §-ában meghatározott módon – dönt a jegyzőkönyv-hitelesítők választásának szükségességéről. A jegyzőkönyvet - ha megválasztásra kerültek - a jegyzőkönyv-hitelesítőknek is alá kell írniuk.

(2) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(3) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit is be kell köttetni.

IV. Fejezet

A közmeghallgatás, a helyi fórumok és az önszerveződő közösségek

53. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottakon túl rendkívüli közmeghallgatást is lehet tartani.

(3) Általános közmeghallgatást és rendkívüli közmeghallgatást egyszerre is lehet tartani.

(4) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó.

(5) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(6) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

54. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

55. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pontokat.

(2) A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először a képviselő-testületi ülésen előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak.

(3) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.

(4) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával egyezik meg.

56. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.

57. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

58. § (1) A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel fórumot tart.

(2) A fórum meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a fórum levezetésére a képviselő-testület által felkért - a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal rendelkező - személy jogosult.

(3) A fórumon csak a fórum levezetésére felkért képviselő köteles részt venni.

(4) A fórumon elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére meghatározott szabályok szerint.

V. Fejezet

A települési képviselő

59. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata, melyet a választást követően az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke vesz ki.

60. § Az önkormányzati képviselő jogai és kötelezettségei:

a) a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát,

b) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb harminc napon belül írásban – érdemi választ kell adni,

c) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, vagy kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben,

d) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bármely bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására az önkormányzati képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését,

e) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,

f) a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését, amelyre annak harminc napon belül érdemi választ kell adni,

g) a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartam alatt a munkahelyén felmentést élvez a munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét a képviselő-testület téríti meg, melynek alapján az önkormányzati képviselő társadalombiztosítási ellátásra is jogosult,

h) a képviselő-testület és a képviselő-testület bizottságának ülésén a magyar jelnyelvet vagy az általa választott speciális kommunikációs rendszert használhatja, ennek költségét az önkormányzat biztosítja,

i) köteles a testületi üléseken megjelenni, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni,

j) eskütételét követően három hónapon belül köteles részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen,

k) köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.

61. § (1) A települési képviselő – az Mötv. 32. §-ában meghatározottakon túl – köteles

a) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

b) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni. Megválasztásától számított harminc napon belül köteles kérelmezni felvételét az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott köztartozás mentes adózói adatbázisba.

c) köteles a vele szemben fennálló méltatlanságról (Mötv. 8. §. (1) bekezdés) az ok beálltától számított három napon belül tájékoztatni a képviselő-testületet és a kormányhivatalt.

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban megfogalmazott, a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

62. § (1)14 A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg. Ugyanebben a rendeletben szabályozza a kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselőre, bizottsági elnökre, bizottsági tagra vonatkozó rendelkezéseket.

(2) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29-30. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg.

(3) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.

63. §15

VI. Fejezet

Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai

64. § A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester (alpolgármester),

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző,

d) a polgármesteri hivatal,

e) a társulás.

6. A polgármester és az alpolgármester

65. § (1) A polgármester főállásban látja el a feladatait, főállású tisztségviselő.

(2) A képviselő-testület alakuló ülésén a polgármester a képviselő testület előtt esküt tesz.

(3) A képviselő-testület a polgármester illetményéről alakuló ülésén, illetőleg a polgármester megválasztását követő első ülésén dönt.

(4) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.

(5) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72-73. §-a, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 39. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésének szabályait az Mötv. 69-70. §-a tartalmazza.

66. § (1) A polgármester lemondására az Mötv.-ben törvényben meghatározottakat kell alkalmazni.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan akadályozva van a 14. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.

67. § (1) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

d) fogadóórát tart,

e) nyilatkozik a sajtónak.

(2) A polgármester fogadóórája: minden páros hét szerdai napokon: 8.00-16.00 óra között.

(3) A polgármester az Mötv. 67. §. e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

68. § (1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat az alábbi ügyekben:

a) szociális ügyek,

b) gyermekvédelmi ügyek.

(2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerült, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati főösszeg 5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettségvállalás esetén,

c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatt intézkedést kell hozni.

69. § (1) Az alpolgármester a feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával látja el.

(2)16 Az alpolgármester tisztségét főállásban tölti be.

(3)17

(4)18

7. A képviselő-testület bizottságai

70. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó és ideiglenes bizottságokat hoz létre.

71. § A képviselő-testület állandó bizottságai

a)19 a pénzügyi és ügyrendi bizottság,

b)20 a szociális bizottság,

c)21

72. §22 (1)23 A pénzügyi és ügyrendi bizottság tagjainak száma: 7 fő.

(2) A bizottság feladat- és hatásköre

a) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 36. §-a szerinti összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása,

b) az Mötv. 8. §-a szerinti méltatlanság vizsgálata,

c) a polgármester és alpolgármester jutalmazására vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a képviselő-testület elé,

d) döntést hoz a képviselő-testület által a bizottságra eseti jelleggel átruházott hatáskörben,

e) a képviselők díjazásával összefüggő döntések

f) a vagyonnyilatkozatokat nyilvántartja és ellenőrzi

g) a költségvetési rendelet és annak módosításainak véleményezése

h) a gazdálkodással összefüggésben előterjesztések véleményezése

i) az éves költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet véleményezése

j) a pénzügyi és ügyrendi bizottságra állandó átruházott hatáskörök nincsenek

73. § (1)24 A szociális bizottság tagjainak száma: 7 fő.

(2)25 A bizottság feladatai:

a) az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi tárgyú rendeleteiben meghatározott feladat- és hatáskörök gyakorlása,

b) javaslattétel a helyi szociális háló fejlesztésére,

c) javaslattétel a gyermekvédelmi ellátások, szolgáltatások fejlesztésére.

d) a szociális tárgyú helyi rendelet tervezet előzetes véleményezése,

e) a gyermekvédelmi tárgyú helyi rendelet tervezet előzetes véleményezése,

f) A szociális bizottságra átruházott állandó, visszavonásig érvényes átruházott hatásköröket a szociális és gyermekvédelmi tárgyú helyi rendeletek határozzák meg.

(3)26

(4)27

(5)28

(6)29

74. §30 (1)31 A képviselő testület Kultúrkört működtet a Bella István Művelődési Ház vezetőjének koordinálásával

a) közreműködik a község ünnepségeinek megszervezésében,

b) javaslatot tesz, illetve közreműködik kulturális rendezvények megszervezésében és lebonyolításában,

c) javaslatot tesz az Önkormányzat által alapított díj adományozására,

d) részt vesz a település oktatási, kulturális életét érintő helyi rendeletek kidolgozásában,

(2) A Kultúrkör közreműködik:

a) a község ünnepségeinek megtervezésében

b) a község ünnepségeinek megszervezésében

c) a község ünnepségeinek lebonyolításában

(3) A Kultúrkör ülésein állandó meghívottak

a) képviselők

b) civil szervezetek képviselői

c) Sárkeresztúri Roma Nemzetiségi Önkormányzat képviselője

75. § A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.

76. § A bizottságok tagjaira vonatkozó szabályokat az Mötv. 57-61. §-a határozza meg.

77. § (1) A bizottságok működésének szabályaira az Mötv. 60. §-át kell alkalmazni.

(2) A bizottságok a létrehozásukat követően 30 napon belül ülést tartanak, ahol - az (1) bekezdésben meghatározottak figyelembe vételével - határozattal elfogadják a bizottság részletes működési szabályait tartalmazó bizottsági ügyrendet.

(3) A képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja a megválasztását követően a képviselő-testület előtt esküt tesz.

(4) A polgármester indítványára a bizottságot össze kell hívni az indítvány kézhezvételétől számított 8 napon belül.

(5) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.

A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.
(6) A bizottság elnöke, tagja e megbízatásáról írásban lemondhat. A lemondásáról szóló nyilatkozatot a polgármester részére kell benyújtani. A megbízatás a lemondásban meghatározott, a lemondást követő egy hónapon belüli időpontban, ennek hiányában az írásbeli nyilatkozat átvételének napján szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza, továbbá érvényességéhez nem szükséges a képviselő-testület elfogadó nyilatkozata.
(7) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a polgármesteri hivatal látja el.
(8) 32
(9) A bizottságok üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, és azt az ülést követő 15 napon belül elektronikus formában a Nemzeti Jogszabálytáron keresztül meg kell küldeni a Fejér Megyei Kormányhivatalnak.

8. A jegyző

78. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c)33

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

g) rendszeresen áttekinti a képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

h) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

79. § (1)34 A 78. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről. A kihirdetés a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztés útján történik.

(2) A 78. § (2) bekezdés e)-f) pontokban meghatározott határozat-nyilvántartás formái

a) a határozatok nyilvántartása sorszám szerint,

b)35

(3) A 78. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott rendelet-nyilvántartás formái

a)36 rendelet-nyilvántartás sorszám szerint növekvő sorrendben, a rendelet tárgyának megjelölésével

b)37

80. § (1) A jegyző kinevezésére a Mötv. 82. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2)38 A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a polgármesteri hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a polgármesteri hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat polgármesteri hivatalának jegyzőjét bízza meg.

(3) A jegyző rövidebb idejű távolléte /pl. szabadság/ esetén helyettesítését a mindenkori titkársági ügyintéző látja el.

81. §39

9. A Polgármesteri Hivatal

82. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Polgármesteri Hivatalt hoz létre.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott Hivatal neve: Sárkeresztúri Polgármesteri Hivatal.

(3) A Polgármesteri Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Polgármesteri Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Polgármesteri Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(4) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testület határozattal fogadja el.

(5) A polgármester egyetértése szükséges – az általa meghatározott körben – a polgármesteri hivatal köztisztviselője, alkalmazottja kinevezéséhez, bérezéséhez, vezetői kinevezéséhez, felmentéséhez és jutalmazásához.

10. Nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés

83. § (1) A képviselő-testület együttműködik a Sárkeresztúri Roma Nemzetiségi Önkormányzattal, a kapcsolattartás formájára, módjára vonatkozóan megállapodást köt a két önkormányzat.

(2) Nemzetiségi jogok, különösen a kollektív nyelvhasználat, oktatás, nevelés, hagyományápolás és kultúra, a helyi sajtó, társadalmi felzárkózás és a szociális ellátás kérdéskörében a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő helyi önkormányzati határozatot a képviselő-testület csak az e lakosságot képviselő települési nemzetiségi önkormányzat egyetértésével alkothatja meg.

(3) Minden olyan témakörben, amely a nemzetiségi lakosságot érinti a helyi nemzetiségi önkormányzatnak véleményezési joga van.

VII. Fejezet

A képviselő-testület gazdasági programja

84. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

VIII. Fejezet40

85. §

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

86. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Sárkeresztúr Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2014. (II.6.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet Sárkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testülete 10/2014. (XII.08.) önkormányzati rendelethez41

1. függelék Sárkeresztúr Község Képviselő-testülete 10/2014.(XII.08.) önkormányzati rendelethez42

2. számú függelék a 10/2014. (XII.08.) önkormányzati rendelethez43

3. számú függelék a 10/2014. (XII.08.) önkormányzati rendelethez44

3. melléklet a 10/2014. (XII. 8.) önkormányzati rendelethez45

Kormányzati funkció

1. Száma, megnevezése

1.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

1.2. 011220 Adó-, vám-és jövedéki igazgatás

1.3. 013320 Köztemető- fenntartás és - működtetés

1.4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

1.5. 041232 Start-munka program - téli közfoglalkoztatás

1.6. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

1.7. 041236 Országos közfoglalkoztatási program

1.8. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

1.9. 045120 Út, autópálya építése

1.10. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

1.11. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

1.12. 061020 Lakóépület építése

1.13. 061040 Telepszerű lakókörnyezetek felszámolását célzó programok

1.14. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

1.15. 063020 Víztermelés,- kezelés,- ellátás

1.16. 064010 Közvilágítás

1.17. 066010 Zöldterület-kezelés

1.18. 066020 Város,- községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

1.19. 072111 Háziorvosi alapellátás

1.20. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

1.21. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

1.22. 074032 Ifjúság – egészségügyi gondozás

1.23. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

1.24. 081043 Iskolai, diáksport – tevékenység és támogatása

1.25. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

1.26. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

1.27. 091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

1.28. 091120 Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

1.29. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

1.30. 095020 Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés

1.31. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

1.32. 104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

1.33. 104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

1.34. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

1.35. 106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

1.36. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

1.37. 107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

1.38. 107090 Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok

1

Az 5. § a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 7. § c) pontja a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 9. § (2) bekezdése a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

4

A 12. § (4) bekezdése a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

5

A 17. § (7) bekezdés b) pontja a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

6

A 17. § (7) bekezdés c) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 1. pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 17. § (7) bekezdés d) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 1. pontja hatályon kívül helyezte.

8

A 19. § (2) bekezdés c) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 2. pontja hatályon kívül helyezte.

9

A 20. § (1) bekezdés a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

10

A 23. § (3) bekezdést a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

11

A 39. § a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2020. (I. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

12

A 50. § (6) bekezdés a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

13

A 51. § (8) bekezdést a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

14

A 62. § (1) bekezdése a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

15

A 63. §-t a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 3. pontja hatályon kívül helyezte.

16

A 69. § (2) bekezdés a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016. (I. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

17

A 69. § (3) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 4. pontja hatályon kívül helyezte.

18

A 69. § (4) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 4. pontja hatályon kívül helyezte.

19

A 71. § a) pontja a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

20

A 71. § b) pontja a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

21

A 71. § c) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 5. pontja hatályon kívül helyezte.

22

A 72. § a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

23

A 72. § (1) bekezdés a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2019. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

24

A 73. § (1) bekezdés a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2019. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 73. § (1) bekezdése a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

25

A 73. § (2) bekezdése a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

26

A 73. § (3) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 6. pontja hatályon kívül helyezte.

27

A 73. § (4) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 6. pontja hatályon kívül helyezte.

28

A 73. § (5) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 6. pontja hatályon kívül helyezte.

29

A 73. § (6) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 6. pontja hatályon kívül helyezte.

30

A 74. § a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

31

A 74. § a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2019. (XI. 4.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

32

A 77. § (8) bekezdését a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 7. pontja hatályon kívül helyezte.

33

A 78. § (2) bekezdés c) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 8. pontja hatályon kívül helyezte.

34

A 79. § (1) bekezdést a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2015. (IX. 24.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

35

A 79. § (2) bekezdés b) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 9. pontja hatályon kívül helyezte.

36

A 79. § (3) bekezdés a) pontja a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

37

A 79. § (3) bekezdés b) pontját a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 10. pontja hatályon kívül helyezte.

38

A 80. § (2) bekezdése a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

39

A 81. §-t a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 11. pontja hatályon kívül helyezte.

40

A VIII. Fejezetet (85. §-t) a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 12. pontja hatályon kívül helyezte.

41

Az 1. mellékletet a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 13. pontja hatályon kívül helyezte.

42

Az 1. melléklet 1. függeléket a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 14. pontja hatályon kívül helyezte.

43

Az 1. melléklet 2. függeléket a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 15. pontja hatályon kívül helyezte.

44

Az 1. melléklet 3. függeléket a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 14. § 16. pontja hatályon kívül helyezte.

45

A 3. mellékletet a Sárkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 13. §-a iktatta be.