Hernádcéce Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2014.(XII.8.) önkormányzati rendelete
Hernádcéce község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 01. 01- 2018. 01. 21Hernádcéce Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2014.(XII.8.) önkormányzati rendelete
Hernádcéce község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-01-01-tól 2018-01-21-ig
Hernádcéce község Önkormányzatának képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, valamint 143. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Hernádcéce község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következő rendeletet alkotja:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Hernádcéce község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye:
3887. Hernádcéce, Árpád út 31. szám
(3) Az önkormányzat hivatala:
Az önkormányzat működésével összefüggő hivatali feladatait a Boldogkőváralja, Abaújalpár, Abaújkér, Arka, Boldogkőújfalu, Hernádbűd, Hernádcéce, Korlát, Pere és Vizsoly települések önkormányzataival együttesen alapított Boldogkőváraljai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: közös hivatal) keretében látja el.
(4) Az önkormányzat jogi személy, az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják
(5) Az önkormányzat hivatalos bélyegzői:
1./ Kör alakú bélyegző:
Közepén Magyarország címere helyezkedik el; a külső köríven „Községi Önkormányzat Hernádcéce”
felirat olvasható.
2./ Téglalap alakú bélyegző a következő felirattal:
„Községi Önkormányzat
3887. Hernádcéce, Árpád út 31.
Szlsz: 54600119-10020827
Adószám: 15547413-1-05”
(6) A bélyegzőkről a közös hivatal nyilvántartást vezet, amely a bélyegző lenyomat mellett tartalmazza a bélyegző átvételének időpontját, az átvevő nevét, beosztását és aláírását.
2. §
Az önkormányzat jelképeit és annak leírását, használatuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
3. §
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, továbbá az önkormányzat és szervei számára megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat ebben a Szervezeti és Működési Szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ.) foglalt rendelkezésekkel együtt kell alkalmazni.
4. §
(1) Az önkormányzat főbb feladatai:
a./ gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról;
b./ önállóan, szabadon, demokratikus módon széleskörű nyilvánosságot biztosítva intézi a
település közügyeit;
c./ gondoskodik a helyi közhatalom gyakorlásáról;
d./ támogatja a lakosság önszervező közösségeinek tevékenységét, együttműködik a
közösségekkel;
e./ saját tulajdonával önállóan rendelkezik; költségvetési bevételeivel, kiadásaival
önállóan gazdálkodik.
(2) Az önkormányzat feladatait a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai és a közös hivatal útján látja el.
(3) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kormányzati funkciókat az SZMSZ. 5. sz. függeléke tartalmazza.
II. fejezet
A képviselő-testület
5. §
A képviselő-testület megválasztott tagjainak száma: 5 fő (a képviselők névjegyzékét az SZMSZ. 1. sz. függeléke tartalmazza.)
6. §
(1) Az önkormányzati jogokat az önkormányzat képviselő-testülete gyakorolja.
(2) A képviselő-testület ellátja a jogszabályokban ráruházott és önként vállalt feladatokat és hatásköröket.
(3) A képviselő-testület egyes hatásköreit - figyelemmel a jogszabályi korlátokra - a polgármesterre, az állandó bizottságságaira, a jegyzőre, a társulására átruházhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható. Az átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ. 3. sz. függeléke, a társulások jegyzékét az SZMSZ. 6. sz. függeléke tartalmazza.
A képviselő-testület ülései
7. §
A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
8. §
(1) A képviselő-testület munkaterve szerint, de évente legalább 6 alkalommal kötelező ülést tart.
(2) A munkaterv tervezetének elkészítéséről – a polgármester irányításával és az ügyrendi bizottság javaslatainak figyelembe vételével – a jegyző gondoskodik és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé az alábbi főbb tartalmi elemekkel:
- a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai,
- a képviselő-testületi ülések tervezett napirendjei,
- a tervezett napirendek előterjesztőinek megjelölése,
- az előterjesztések elkészítéséért felelős személyek megnevezése,
- a közmeghallgatás időpontjának kijelölése.
(3) A képviselő-testület ülésének összehívására a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő (a továbbiakban: korelnök) jogosult.
9. §
(1) A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja (rendkívüli ülés).
(2) A képviselő-testület ülését össze kell hívni az önkormányzati képviselők 1/4-ének, de legalább 2 önkormányzati képviselő kezdeményezésére
(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt indokolással, írásban, az ülés napirendjének, helyének és idejének megjelölésével az ülést megelőzően legalább 3 nappal, a polgármesternél kell előterjeszteni.
A képviselő-testület összehívásának rendje
10. §
(1) A képviselő-testületet az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(2) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább az ülést megelőzően 24 órával előbb kell kézbesíteni.
(3) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
a./ az önkormányzati képviselőket,
b./ a jegyzőt,
c./ a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d./ akiket a polgármester a napirendre való tekintettel indokoltnak tart.
(4) A képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vesznek részt a (3) bekezdés b./ - d./ pontjaiban megjelöltek.
(5) A meghívóval együtt a meghívottak részére az írásos előterjesztéseket is kézbesíteni kell.
Az ülések nyilvánossága
11. §
(1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével kell értesíteni.
(3) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az ülés vezetője az ülésről kiutasíthatja.
(4) A képviselő-testület esetenként, vita nélkül dönt arról, hogy a hallgatóként megjelent állampolgároknak felszólalási jogot ad.
(5) A felszólalás időtartamát az ülést vezető elnök határozza meg.
12. §
(1) A képviselő-testület zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett azt kéri; továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy tárgyalásakor.
(2) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.
(3) A zárt ülés elrendeléséről a képviselő-testület a napirend elfogadásával egyidejűleg dönt.
13. §
A zárt ülésen részt vehetnek:
a./ a képviselő-testület tagjai;
b./ a jegyző, aljegyző;
c./ meghívása esetén a napirendi ponttal érintett személy;
d./ a jegyző által - a polgármester egyetértésével - kijelölt hivatali dolgozó,
mint szakértő.
Az ülések napirendje
14. §
(1) Az ülés vezetője által előterjesztett napirend elfogadásról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, határozat-hozatal nélkül dönt.
(2) A képviselő-testület a napirendi pontokat az általa elfogadott sorrendben tárgyalja.
(3) A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló polgármesteri tájékoztatót a képviselő-testület a napirend előtti témák között - vita nélkül - tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.
(4) Napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja:
a./ az önkormányzat bizottsága;
b./ a jegyző.
(5) A sürgősségi indítványt - rövid indokolással - az ülést megelőzően kell a polgármesternél benyújtani.
(6) A sürgősség elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
Testületi előterjesztések
15. §
(1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, illetve a polgármester által előzetesen javasolt:
a./ rendeleti javaslat;
b./ határozati javaslat;
c./ beszámoló;
d./ tájékoztató.
(2) A testületi ülésre előterjesztést tehet:
a./ a polgármester;
b./ a bizottságok;
c./ a jegyző;
d./ mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére felkér, illetve kötelez.
(3) Az előterjesztések írásban terjeszthetők elő, a jegyző előzetes törvényességi vizsgálatát követően.
16. §
Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- a tárgy és a tényállás pontos meghatározását,
- az esetleges korábbi testületi döntést,
- a lehetséges döntési alternatívákat,
- a meghozandó döntés indokait, jogszabályi alapját,
- a határozati javaslatot, amely tartalmazza a végrehajtásért felelős személy, vagy szerv
megnevezését és a végrehajtás határidejét is.
Önálló indítványok
17. §
(1) Önkormányzati képviselő kezdeményezheti önálló indítványként előterjesztés napirendre történő felvételét.
(2) Az önkormányzati képviselő önálló indítványát a polgármesternél írásban terjesztheti elő.
(3) A képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítvány
- rendeleti javaslat, vagy
- határozati javaslat lehet.
Kérdés, interpelláció
18. §
(1) Az önkormányzati képviselő interpellációt és kérdést terjeszthet elő.
(2) Interpelláció és kérdés a polgármesterhez és a jegyzőhöz intézhető.
(3) Az interpellációt vagy kérdést az ülést megelőző 5 nappal írásban a jegyzőnél kell benyújtani.
(4) Interpelláció vagy kérdés a képviselő-testület ülésén szóban is előterjeszthető.
19. §
(1) Az írásban határidőre benyújtott kérdésekre, interpellációkra a képviselő-testületi ülésen válaszolni kell.
(2) Ha a szóbeli interpellációra, szóbeli kérdésre a kérdezett nem tud azonnal választ adni, úgy 15 napon belül köteles ezt kivizsgálni, az interpelláló, vagy a kérdező személyt írásban értesíteni és a képviselő-testület következő ülésén erről jelentést tenni.
(3) A képviselő-testület az interpellációra, kérdésre adott válasz elfogadásáról csak akkor határoz, ha az interpelláló, vagy a kérdező a választ nem fogadja el.
(4) Ha a képviselő-testület az adott választ nem fogadja el, egyidejűleg dönt a szükséges intézkedésekről.
(5) Az interpelláció, a kérdés, illetve ezekre adott válasz időtartamát az ülés vezetője meghatározhatja.
Az ülés vezetése
20. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök vezeti.
(2) Az ülés vezetőjének feladatai:
a./ megnyitja az ülést, megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a testület határozatképességét,
b./ előterjeszti a napirendi javaslatot,
c./ napirendenként megnyitja, vezeti, összefoglalja és lezárja a vitát,
d./ az előterjesztésben szereplő és a vita során megfogalmazódott határozati javaslatokat egyenként szavazásra bocsátja,
e./ megállapítja a szavazás eredményét, napirendenként kihirdeti a képviselő-testület határozatát,
f./ biztosítja az önkormányzati képviselők interpellációs jogának gyakorlását,
g./ biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
h./ berekeszti az ülést.
A tanácskozás rendjének fenntartása
21. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartása során az ülés vezetője:
a./ figyelmezteti a felszólalót, ha eltér a tárgytól, a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő kifejezést használ, vagy ilyen magatartást tanúsít;
b./ rendre utasítja, szükség szerint megvonja a hozzászólás jogát attól a felszólalótól, aki az a./ pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik.
(2) A tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülés vezetője az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
A vita és a döntéshozatal módja
22. §
(1) A napirendi pont tárgyalását maximum 10 perces szóbeli kiegészítés előzheti meg, melynek megtételére az előterjesztő és a polgármester jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásos előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
(3) A bizottság elnöke, vagy megbízottja előterjeszti a napirenddel kapcsolatos bizottsági állásfoglalást, módosító javaslatokat.
23. §
(1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz az önkormányzati képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.
(2) A kérdésekre azok elhangzása után válaszolni kell, majd az (1) bekezdésben megjelöltek hozzászólása következik, melynek időtartama rendeletalkotásnál 10 perc, egyéb fő napirendi pontnál 5 perc lehet. Ha ugyanazon személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban másodszor is szólásra jelentkezik, az ülés vezetője a hozzászólás időtartamát 3 percre korlátozhatja.
(3) Az időt túllépő hozzászólótól a polgármester megvonhatja a szót.
24. §
A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál a vita során elhangzott észrevételekre.
25. §
Az ülés vezetője lezárja a vitát és elsőként az esetleges módosító javaslatokat, majd az eredeti javaslatot teszi fel egyenként szavazásra.
26. §
Személyes érintettség okán a vita lezárása után, de még a szavazás előtt maximum 2 perces megjegyzést tehet az az önkormányzati képviselő, aki a vita során őt ért - megítélése szerint - méltatlan kritikát kívánja kivédeni, vagy aki álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértést kívánja tisztázni.
27. §
A szavazás előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
28. §
(1) A javaslat elfogadásához a jelenlévő önkormányzati képviselők több, mint felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).
(2) A megválasztott önkormányzati képviselők több, mint felének (legalább 3 önkormányzati képviselő) egybehangzó szavazata ( minősített többség) szükséges a Mötv. rendelkezésein túl:
a./ sürgősségi indítvány elfogadásához,
b./ hatáskör átruházása és visszavonása esetén,
c./ helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetve arról történő lemondáshoz.
29. §
(1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(2) A képviselő-testület a jelen lévő önkormányzati képviselők egy negyedének – legalább 2 önkormányzati képviselő - indítványára név szerint szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden önkormányzati képviselőt személy szerint szólít és az önkormányzati képviselő által adott választ (igen, nem) a névsorban rögzíti. A szavazás végén minden önkormányzati képviselő aláírásával hitelesíti nyilatkozatát.
(3) A nyílt szavazás eredményét az ülés vezetője állapítja meg. A szavazatok téves összeszámlálása esetén elrendelheti a szavazás megismétlését.
(4) Ha a nyílt szavazás során szavazategyenlőség áll elő, (a jelenlévők fele igennel, a fele pedig nemmel szavazott) az ülés vezetője még ugyanazon ülésnapon elrendelheti a szavazás megismétlését. Ismételt szavazategyenlőség esetén a témát a következő ülés napirendjére kell tűzni.
(5) Ha a szavazásra bocsátott kérdés - a tartózkodók magas száma miatt - nem kapja meg a többségi igent, érvényes döntés nem született. Ebben az esetben a szavazás megismételhető, vagy az adott téma tovább tárgyalható.
30. §
(1) Titkos szavazást kell tartani:
a./ választás,
b./ kinevezés,
c./ felmentés,
d./ vezetői megbízás adása, visszavonása, valamint
e./ fegyelmi eljárást lezáró érdemi döntés esetén.
(2) A titkos szavazást a képviselő-testület által választott 3 tagú ad-hoc bizottság bonyolítja le.
(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a titkos szavazás helyét, kezdetének és befejezésének időpontját, a szavazást lebonyolító ad-hoc bizottság tagjainak nevét, a titkos szavazás eredményét és a titkos szavazás során felmerült körülményeket.
(4) A tikos szavazás eredményének megfelelően a képviselő-testület határozatot hoz.
(5) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület következő ülésén lehet megismételni. Újabb szavazategyenlőség esetén a szavazás azonnal megismételhető.
A képviselő-testület döntései
31. §
(1) A képviselőtestület:
a./ rendeletet alkot,
b./ határozatot hoz.
(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a./ a napirend meghatározásáról,
b./ ügyrendi kérdésekről,
c./ a képviselői felvilágosítás-kérésre adott válasz elfogadásáról.
32. §
(1) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős megnevezését, valamint a szavazás számszerinti eredményét, illetőleg a minősített többséget igénylő ügyek esetében az erre való utalást.
(2) A képviselő-testület hatósági határozataira - a Mötv.-ben foglalt eltérésekkel - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló módosított 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: KET.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
(3) Bonyolultabb indítvány előterjesztéséről, valamint a szóbeli javaslatról hozandó döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülés vezetője az ülést felfüggesztheti.
(4) A képviselő-testület által hozott számozott határozatokat jegyzőkönyvi kivonat formájában az érintetteknek meg kell küldeni.
(5) A határozatok jelölése:
„HERNÁDCÉCE KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
sorszám (arab számmal)/ülés éve.(hónap. nap.) határozata”
megjelöléssel.
33. §
(1) A képviselő-testület törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak helyi végrehajtására rendeletet alkot.
(2) Rendelet alkotását kezdeményezheti:
a./ polgármester,
b./ önkormányzati képviselő,
c./ képviselő-testület állandó bizottsága,
d./ jegyző,
e./ települési nemzetiségi önkormányzat.
(3) Amennyiben a rendelettervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtják be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
(4) A rendelettervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni. A kihirdetés módja az önkormányzat hirdető táblájára való kifüggesztés és az erre való hangos szóval történő figyelemfelhívás, valamint a település honlapján (http://hernadcece.gportal.hu) való közzététel.
(6) A képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése:
„HERNÁDCÉCE község Önkormányzata Képviselő-testületének
sorszám (arab számmal)/kihirdetés ideje: év. (hónap. nap.) önkormányzati rendelete
a rendelet tárgyának megjelölésével”.
34. §
A megalkotott rendeletek kihirdetéséről, egyes határozatok érdekeltek részére történő eljuttatásáról, a rendeletek, határozatok nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik.
A jegyzőkönyv
35. §
(1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a./ az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás),
b./ az ülés nyilvános, vagy zárt módját,
c./ az ülés helyét és időpontját,
d./ az ülésen megjelent önkormányzati képviselők és meghívottak nevét,
e./ a távolmaradásukat bejelentett, illetve előzetes bejelentés nélkül távol maradt önkormányzati képviselők nevét,
f./ a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat, azok előterjesztőinek nevét,
g./ az előterjesztéseket (írásos előterjesztés esetén mellékletben),
h./ az írásos előterjesztésekhez fűzött szóbeli kiegészítések rövid tartalmát,
i./ a felszólalók nevét, titulusát és a felszólalások lényegét,
j./ a szavazásra feltett döntési javaslat szószerinti tartalmát,
k./ a döntéshozatalban részt vevők számát,
l./ a döntéshozatalból kizártak nevét és kizárásuk indokát,
m./ a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,
n./ a szavazás számszerű eredményét,
o./ a hozott döntéseket,
p./ a kisebbségben maradt önkormányzati képviselők nevét, ha ezt ők kérik,
q./ a névszerinti szavazásról készített névsort,
r./ a napirendet megelőzően elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokkal kapcsolatos válaszokat, döntéseket,
s./ az ülésen történt fontosabb eseményeket,
t./ az ülés bezárásának időpontját,
u./ a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyv hitelesítő aláírását.
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a./ a meghívót,
b./ a jelenléti ívet,
c./ az írásos előterjesztéseket,
d./ az ülésen elfogadott rendeleteket,
e./ az írásban benyújtott hozzászólásokat, interpellációkat,
f./ az érintett nyilatkozatát személyi ügyének nyílt, vagy zárt ülésen történő tárgyalásával kapcsolatban,
g./ a jegyző törvényességi észrevételét,
h./ a titkos szavazásról készített jegyzőkönyvet.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a közös hivatal kezeli, évente bekötteti és elhelyezi az irattárban.
(4) A nyilvános ülések jegyzőkönyveinek egy-egy bekötött másolati példányát át kell adni a helyi könyvtárnak, valamint betekintés céljából a közös hivatalban hozzáférhetővé kell tenni.
(5) A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartásának esetén is biztosítani kell.
(6) A jegyzőkönyv készítés elősegítése érdekében a képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készíthető, melynek megőrzési ideje 3 év.
36. §
(1) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(2) A zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe az érintetteken és a 13. §-ban felsoroltakon kívül más nem tekinthet be.
(3) A zárt ülés jegyzőkönyvét és írásos anyagait az általános szabályok szerint, de elkülönítve kell tárolni és megőrizni.
37. §
A jegyzőkönyv elkészítéséről és rendeltetési helyre való juttatásáról a jegyző gondoskodik.
38. §
A képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveit egy alapszámon történő iktatás mellett folyamatos alszámmal kell ellátni, törve az ülés évszámával.
III. fejezet
Az önkormányzati képviselő
39. §
Az önkormányzati képviselőt megilletik a Mötv.-ben, más jogszabályokban és az SZMSZ.-ben foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek. Az önkormányzati képviselők jogai azonosak.
40. §
(1) Az önkormányzati képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a közös hivatal dolgozói, az önkormányzati intézmények vezetői munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott ügyben érdemi választ adni.
(2) Az önkormányzati képviselő előzetesen köteles bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.
(3) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén köteles részt venni. Köteles továbbá részt venni az ülések napirendjének előkészítésében, a döntések végrehajtásában és annak ellenőrzésében.
41. §
Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és juttatásairól a képviselő-testület külön rendeletben dönt.
IV. fejezet
A képviselő-testület bizottságai
42. §
(1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó - a képviselő-testület által önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel is felruházható - egymással mellérendeltségi viszonyban álló, a képviselő-testület által választott testületi szervek.
(2) A képviselő-testület bizottságot szükség szerint is létrehozhat.
43. §
(1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) A bizottság elnökét távollétében az alelnök teljes jogkörrel helyettesíti.
(3) A bizottság alelnökét a bizottság választja meg az elnök javaslatára a bizottság önkormányzati képviselő tagjai közül.
44. §
(1) A bizottság elnökének feladata:
a./ a bizottság munkatervének elkészítése és végrehajtása,
b./ a bizottság munkájának szervezése és összehangolása,
c./ a bizottság képviselete.
(2) A bizottsági ülések időpontjáról, a tárgyalandó napirendekről a polgármestert, a bizottság tagjait és a jegyzőt legalább 5 munkanappal korábban értesíteni kell.
45. §
(1) A bizottságok tevékenységüket ülésterv alapján végzik. Üléstervüket előzetesen -tájékoztatásul - bemutatják a képviselő-testületnek.
(2) A bizottsági ülés határozatképes, ha tagjainak több, mint a fele jelen van. A bizottság határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza.
(3) A képviselő-testület bizottságainak működésével kapcsolatban felmerülő, e fejezetben nem szabályozott kérdésekben a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
V. fejezet
A polgármester és az alpolgármester
A polgármester
46. §
(1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A képviselő-testület elnöke a polgármester. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.
47. §
A polgármester a képviselő-testület törvényes képviselője, aki a képviseleti jog eseti ellátásával az alpolgármestert is megbízhatja.
48. §
(1) A polgármester feladatait, hatáskörét törvény, vagy ennek felhatalmazása alapján kormányrendelet határozza meg.
(2) A polgármester feladatai az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a képviselő-testülettel, illetve annak szerveivel kapcsolatban, a testület által kitűzött célokkal összhangban különösen a következők:
a./ biztosítja a képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,
b./ a képviselő-testület tevékenységéről évente tájékoztatja a képviselő-testülettel együttműködő szervek vezetőit,
c./ segíti az önkormányzati képviselők munkáját,
d./ biztosítja a bizottság jogainak és kötelességeinek érvényesülését,
e./ ellátja a bizottság rendszeres tájékoztatását,
f./ meghatározza a jegyző feladatait a képviselő-testület működésével összefüggésben,
g./ kapcsolatot tart a település társadalmi és civil szervezeteivel és azok vezetőivel,
h./ elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését,
i./ rendszeres időközönként (két hetente) fogadóórát tart,
j./ ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait.
49. §
(1) A polgármester államigazgatási feladatait a közös hivatal közreműködésével látja el.
(2) A polgármester feladatának ellátásával összefüggésben saját gépkocsijának hivatalos célú használatára jogosult.
Az alpolgármester
50. §
(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére - saját tagjai sorából, titkos szavazással alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el. Feladatai ellátásáról a polgármesternek beszámolni köteles.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a polgármester jogkörében a korelnök jár el.
(4) A (3) bekezdésben foglalt esetekben a korelnök gyakorolja a pénzügyi kötelezettségvállalási és utalványozási jogköröket is.
VI. fejezet
A közös hivatal és a jegyző
51. §
(1) Az önkormányzati ügyek szakszerű előkészítéséről, a helyi igazgatási feladatok ellátásáról az önkormányzat közös hivatal útján gondoskodik.
(2) A közös hivatal székhelye: 3885. Boldogkőváralja, Petőfi út 28.
(3) A közös hivatal létrehozásáról szóló megállapodás az SZMSZ 7. sz. függeléke tartalmazza.
52. §
(1) A jegyző a közös hivatal útján, gondoskodik a feladat- és hatáskörébe utalt ügyek ellátásáról.
(2) A jegyzőt tartós távolléte esetén az aljegyző helyettesíti. Mindkettőjük tartós távolléte esetén a helyettesítés a Vizsolyi Kirendeltség vezetőjének feladata.
(3) A jegyző feladatának ellátásával összefüggésben saját gépkocsijának hivatalos célú használatára jogosult.
VII. fejezet
A lakossággal való kapcsolati formák
Lakossági fórumok
53. §
(1) A képviselő-testület a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, helyi ügyekben való részvételét községpolitikai fórum, vagy társadalmi vita útján biztosítja.
(2) A képviselő-testület a lakossági fórumok szervezéséről munkatervének elfogadásakor, illetve esetenként dönt.
Közmeghallgatás
54. §
(1) A képviselő-testület évente egyszer előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás tartásáról a lakosságot legalább öt nappal előbb a helyben szokásos módon értesíteni kell.
(3) A közmeghallgatásra a II. fejezet rendelkezései értelemszerűen alkalmazandók.
VIII. fejezet
Az önkormányzat gazdálkodása
55. §
Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos kérdéseket a képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.
IX. fejezet
A helyi népszavazás, népi kezdeményezés
56. §
A képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeit, az eljárás rendjét önkormányzati rendeletben szabályozza.
X. fejezet
A települési nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés
57. §
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete és a települési nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés részletes szabályait a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben foglaltakat figyelembe véve együttműködési megállapodásban kell szabályozni.
(2) Az (1) bekezdés alapján kidolgozott és az önkormányzat képviselő-testülete, valamint a települési nemzetiségi önkormányzat által jóváhagyott együttműködési megállapodás az SZMSZ. 8. sz. függeléke.
XI. fejezet
Záró rendelkezések
58. §
(1) Az SZMSZ. függelékei:
1. sz. függelék: A képviselő-testület tagjainak névsora
2. sz. függelék: A képviselő-testület bizottságainak névsora
3. sz. függelék: A képviselő-testület által átruházott hatáskörök jegyzéke
4. sz. függelék: A hatályos önkormányzati rendeletek jegyzéke
5. sz. függelék: Az önkormányzati feladatellátáshoz kapcsolódó kormányzati funkciók
6. sz. függelék: Az önkormányzat részvételével működő társulások
7. sz. függelék: Megállapodás a közös hivatal létrehozásáról
8. sz. függelék: Együttműködési megállapodás a települési nemzetiségi önkormányzattal
(2) A függelékek naprakész állapotban tartásáról a jegyző gondoskodik.
59. §
Ez a rendelet 2015. január 1. napján lép hatályba, hatályba lépésével egyidejűleg a Hernádcéce község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2010.(XI. 17.) számú rendelet hatályát veszti.