Madaras község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 28- 2019. 11. 20Madaras Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014. (XI.27.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-11-28-tól 2019-11-20-ig
Madaras község Önkormányzatának Képviselő-testülete
11/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Madaras községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32 cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Általános rendelkezések
1. § A Képviselő-testület és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben és más jogszabályokban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az e rendeletben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
2. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Madaras község Önkormányzata
(2) Az Önkormányzat székhelye: 6456 Madaras, Báthori István utca 1.
(3) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Madaras község Önkormányzatának Képviselő-testülete
(4) Az Önkormányzat illetékességi területe: Madaras község közigazgatási területe.
(5) Az Önkormányzati hivatalos bélyegzőjének felirata: „Madaras község Önkormányzata”, középen Magyarország címerével.
3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) A címer és a zászló leírását és használatának rendjét a Képviselő-testület a község jelképeinek megállapításáról és használatának rendjéről szóló rendeletében szabályozza.
(3) A község történelmi bélyegzője 5 cm átmérőjű, felirata: "SIGULLUM POSSESIONIS MADARAS 1787", közepén egy túzok áll, csőrében nádbuzogányt vagy búzakalászt tart.
4. § (1) A Képviselő-testület a község gazdasági, kulturális, egészségügyi és sportéletében kifejtett kiemelkedő teljesítmény elismerésére „MADARAS KÖZSÉGÉRT” díjat alapított.
(2) A díj adományozásának szabályait a Képviselő-testület a „Madaras községért” díj alapításáról és adományozásáról szóló rendeletében szabályozza.
5. § Madaras községi Önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fenn Kunmadaras nagyközséggel, a romániai Csíkmadaras, Mezőmadaras és Backamadaras községekkel, valamint a szerbiai Csonoplya településsel.
II. Feladatok és hatáskörök
6. § (1) Madaras község Önkormányzata a feladat és hatáskörébe tartozó helyi érdekű közügyekben önállóan jár el.
(2) Az önkormányzati feladat és hatáskörök Madaras község Képviselő-testületét illetik meg. A Képviselő-testületet Madaras község Polgármestere képviseli.
(3) Az Önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:
- Madaras község Polgármestere
- a Képviselő-testület bizottságai
- a Madarasi Polgármesteri Hivatal
- a Képviselő-testület társulásai
- Madaras község Jegyzője
látják el.
7. § (1) A kötelező és önként vállat önkormányzati feladatok ellátására a Képviselő-testület által alapított költségvetési szervek:
- Madarasi Polgármesteri Hivatal
- Madarasi Szivárvány Óvoda
- „Gondviselés Háza” Gondozási Központ
(2) A költségvetési szervek által ellátott kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület az intézmények alapító okiratában határozza meg.
(3) A Képviselő-testület településrészi önkormányzatot nem hoz létre.
8. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyek átruházásáról külön rendeletben dönt. Az átruházott hatáskörben hozott döntések számáról a Polgármester és a bizottságok a testületi üléseken beszámolnak a Képviselő-testületnek.
(2) Önkormányzati ügyek átruházásáról a Képviselő-testület határozatban dönt.
(3) A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben, és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint a kistérség önkormányzataival.
III. A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülésének előkészítése
9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(2) A Képviselő-testület szükség szerint, de július hónap kivételével havonta tartja üléseit, melytől eltérni indokolt esetben lehetséges. A Képviselő-testület évente legalább 11 ülést tart.
(3) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést és ünnepi ülést tarthat.
(4) A Képviselő-testület üléseit minden hónap utolsó hetében – a Polgármester által meghatározott napon - délután 16 órától tartja, a Polgármesteri Hivatal tanácskozó termében.
10. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.
(2) A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, s a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.
(3) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 15-ig kell a testület elé beterjeszteni.
(4) A munkatervre javaslatot tehetnek:
- települési képviselők
- bizottságok
- alpolgármester
- intézményvezetők.
(5) A munkaterv javaslat előterjesztésénél a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.
11. § (1) A munkatervnek tartalmaznia kell:
- a testületi ülések tervezett időpontját és napirendi pontjait,
- az egyes napirendek előadóinak nevét,
- az előkészítésben részt vevők felsorolását,
- az előterjesztés elkészítésének határidejét,
- egyéb szervezési feladatokat.
(2) A munkatervet meg kell küldeni:
- képviselő-testület tagjainak,
- a bizottságok nem képviselő tagjainak,
- intézményvezetőknek
- napirendek előadóinak.
(3) A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
12. § (1) A rendes ülés napirendi javaslatát a Polgármester állítja össze a munkaterv alapján. A javaslatban szerepelni kell a munkatervben meghatározott feladatoknak, az időközben született törvények által tárgyalni rendelet témáknak, másrészt azon javaslatoknak, önálló indítványoknak és interpellációknak, amelyeket az e rendeletben meghatározottak szerint terjesztenek elő az arra jogosultak.
(2) A munkatervben szereplő, valamint a jogszabályok által tárgyalni rendelet témákat a napirendi javaslatból nem lehet kihagyni.
(3) Ha nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a képviselő-testület döntése szükséges, a nemzetiségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a képviselő-testület köteles a következő ülésén napirendre tűzni.
13. § (1) Előterjesztésnek minősül:
- a munkatervbe felvett, és új - tervezett napirenden kívüli - anyag,
- a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, a beszámoló és a tájékoztató.
(2) Az előterjesztés elkészítése az előterjesztő feladata, melyet írásban vagy szóban terjeszthet a Képviselő-testület elé. Szóbeli előterjesztés esetén is a határozati javaslatot írásban kell benyújtani.
14. § (1) Kötelező írásos előterjesztést készíteni az alábbi témakörökben:
- önkormányzati rendeletalkotás,
- intézményi szervezet kialakítása, átszervezés,
- helyi népszavazás kiírása,
- gazdasági program, költségvetés meghatározása, végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadtatása,
- településrendezési tervek jóváhagyása,
- a Polgári törvénykönyvből eredő jogügyletek
- társulások alakítása, társuláshoz való csatlakozás, társulás megszüntetése.
(2) Halaszthatatlan esetben a Polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztés és határozati javaslat területi ülésen történő kiosztását.
15. § (1) Az előterjesztés előterjesztő részből és határozati javaslatból áll.
(2) Az előterjesztő rész tartalma:
- téma pontos meghatározása, előzmények ismertetése
- tárgyalandó téma sokoldalú, tárgyilagos bemutatása, az elért eredmények, feltárt hiányosságok és meghozandó döntés indokainak ismertetése
- tárgykört érintő jogszabályok
- egyes döntési alternatívák, és a megvalósításhoz szükséges személyi, tárgyi és anyagi feltételek számbavétele
(3) Határozati javaslat tartalma:
- döntés tervezet világos és egyértelmű megfogalmazása
- végrehajtásért, felelős személy vagy szerv megnevezése
- döntés végrehajtásának határideje.
(4) Bejelentéseknél- ahol az előterjesztés hátterében álló ok közismert - elegendő egy jól szerkesztett és világosan megfogalmazott határozati javaslat is.
16. § (1) A Képviselő-testületi ülés összehívására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését az Ügyrendi-Önkormányzati Bizottság elnöke hívja össze.
(3) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
- települési képviselőket;
- bizottságok nem képviselő tagjait;
- jegyzőt;
- intézményvezetőket;
- napirendi pontok előadóit;
- akit a Polgármester és a Képviselő-testület szükségesnek tart a napirendhez kapcsolódóan;
- a helyi körzeti megbízottakat;
- az előterjesztés tárgya szerint érintett helyi önszerveződő közösségek képviselőit.
(4) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét és idejét
- a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét,
- polgármester aláírását, és az önkormányzati bélyegző lenyomatát.
(5) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót a Polgármester írja alá.
17. § (1) Az írásos meghívót és a Képviselő-testület tagjai részére az írásos előterjesztéseket úgy kell kiküldeni, hogy azt az ülést megelőző pénteki napon a Képviselő-testület tagjai és a meghívottak kézhez kapják.
(2) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése formális meghívó nélkül, telefonon vagy szóban is összehívható, az ülés előtt legalább két nappal korábban.
(3) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztésével, valamint a község honlapján kell tájékoztatni.
Képviselő-testület ülése
18. § (1) A képviselő-testületi ülések nyilvánosságára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadóak.
(2) A Képviselő-testületi ülésén a rendelet 16. § (3) pontja szerinti meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt.
(3) Az üléseken jelen lévő választópolgároknak tanácskozási joguk nincs, kivéve ha az ülés előtt legalább 2 nappal korábban írásban kérik A tanácskozási jog megadása felől a polgármester dönt.
19. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. A tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését az Ügyrendi - Önkormányzati bizottság elnöke vezeti.
(2) Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:
- megállapítja és az ülés ideje alatt folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét,
- megnyitja az ülést, köszönti a megjelenteket,
- javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítő személyére,
- előterjeszti az ülés napirendjét, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról,
- tájékoztatást ad a lejárt határidejű testületi döntések végrehajtásának állásáról,
- tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,
- ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
- napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
- napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatokat,
- a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását, vagy a vita lezárását,
- tárgyalási szünetet rendel el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, meghatározott időre az ülést félbeszakítja vagy berekeszti,
- biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendreutasíthatja vagy ismételt figyelmeztetés után kiutasíthatja azt a - nem települési képviselő- személyt, aki az ülésen méltatlan magatartást tanúsít.
20. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha a települési képviselők több mint fele -legalább 4 képviselő- jelen van.
(2) Amennyiben a települési képviselők legalább az (1) bekezdésben meghatározott létszámban jelen vannak, az ülésvezető kinyilvánítja a határozatképességet.
(3) Az ülés határozatképtelensége esetén az ülést az ülésvezető nyolc napon belüli időpontra ismételten összehívja.
(4) Az ismételt összehívásról írásos meghívót kell kiküldeni, változatlan napirenddel.
21. § (1) Az ülésvezető a jelen lévő települési képviselők közül ülésenként egy jegyzőkönyv-hitelesítőt kér fel úgy, hogy az adott évben minden képviselőre legalább egyszer sor kerüljön.
(2) A felkért jegyzőkönyv-hitelesítőnek az adott ülésen személyesen végig jelen kell lennie.
(3) A jegyzőkönyv-hitelesítő szükség szerint segít az ülésen a szavazatok összeszámlálásában.
22. § (1) Az ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot az írásban - előzetesen - kiküldött meghívóban foglaltak szerint.
(2) A napirend megállapításáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A Képviselő-testület a napirendi pontokat az elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
(4) Napirendi pont elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő tehet javaslatot. A javaslatot az ülésvezető felszólítására indokolni kell. A Képviselő-testület a kérdésben vita nélkül dönt.
23. § (1) A napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja:
- polgármester,
- bármely települési képviselő,
- jegyző,
- témakör szerint illetékes bizottság,
- a polgármester ellenjegyzésével az Önkormányzat intézményének vezetője.
(2) Az indítványt - a sürgősség tényének rövid indokolásával és az anyag becsatolásával - írásban az ülés előtt legalább 2 nappal a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A sürgősség elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel, vita nélkül határoz. Elfogadása esetén az indítványt a Képviselő-testület napirendjére tűzi.
(4) Ha a képviselő-testület a sürgősségi indítványt nem fogadja el, dönt arról, hogy az ügyet mikor tárgyalja.
24. § (1) A polgármester a napirendek elfogadott sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön megnyitja és vezeti a vitát, melynek során:
- az előterjesztő a napirendhez szóban kiegészítést tehet,
- az előterjesztés előadójához a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket intézhetnek, melyre válaszolnia kell.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) A hozzászólások időbeni korlátozására bármely képviselő is javaslatot tehet, indítványozhatja a vita lezárását. Erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
Döntéshozatal
25. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy először a vita során elhangzott módosító és kiegészítő indítványokról dönt a képviselő-testület - az elhangzás sorrendjében -, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
(2) A képviselő-testület határozatait általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A javaslat elfogadásához a jelen lévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(3) Az Mötv.-ben meghatározott esetekben a javaslat elfogadásához minősített többség – a megválasztott települési képviselők több mint felének igen szavazata – szükséges.
(4) Szavazni „igen”-nel, vagy „nem”-mel lehet. A képviselő a szavazástól tartózkodhat.
26. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza, a szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A titkos szavazás lebonyolítására, a szavaztok megszámlálására – a polgármester javaslatára – a Képviselő-testület három tagú szavazatszámláló bizottságot választ a tagjai közül. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyv készül.
27. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani az Mötv.-ben meghatározottakon túl, ha a Polgármester és a bizottsági elnökök többsége kéri.
(2) Ügyrendi kérdésekben név szerinti szavazást tartani nem lehet.
(3) Név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként, névsor szerint olvassa a települési képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak.
(4) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
28. § (1) A képviselő-testület döntései:
- önkormányzati rendelet,
- határozat.
(2) A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, elfogadásának évét, hónapját és napját, a Képviselő-testület nevének rövidítését, és a határozat megjelölést. pl. 1/2007. (II. 15.) Kt. határozat.
(3) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(4) A Képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatára a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény szabályait kell alkalmazni, az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel.
29. § (1) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
- a jegyzőkönyv-hitelesítő kijelöléséről,
- a napirend meghatározásáról,
- ügyrendi kérdésekről,
- a kérdésekre adott válasz elfogadásáról,
- a képviselői interpellációra adott válasz elfogadásáról,
- tájékoztatók elfogadásáról.
(2) Bonyolultabb, több módosító indítvány előterjesztése, valamint a szóban tett javaslatokról hozott döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülésvezető az ülést felfüggesztheti.
30. § (1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata.
(2) A rend és az ülés méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve kell tennie:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik,
- rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
- a rendreutasított felszólalótól megvonhatja a szót,
- ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót,
- amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést az általa meghatározott időre félbeszakítja.
(3) A (2) bekezdés d) pontjában felsorolt intézkedés a települési képviselővel szemben nem alkalmazható.
(4) Az ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
31. § (1) A Képviselő-testület üléseiről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.
(2) A jegyzőkönyv mellékletei:
- a jegyzőkönyvben nem foglalt önkormányzati rendelet hiteles példánya,
- meghívó,
- jelenléti ív,
- írásos előterjesztések,
- az írásban benyújtott hozzászólások,
- egyéb írásos beadványok.
Önkormányzati rendeletalkotás
32. § (1) A Képviselő-testületnél rendelet alkotását kezdeményezheti:
- települési képviselő
- képviselő-testü1et bizottsága
- polgármester, alpolgármester, jegyző
- intézményvezetők
- a település érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(3) Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi pontjai közé felvenni.
(4) Ha rendelet-tervezet részletes előkészítése szükséges, úgy az ülésvezető indítványozhatja, hogy a képviselő-testület foglaljon állást a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, az előkészítés menetéről és felelőséről.
(5) A képviselő-testület dönthet a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is.
(6) Az önkormányzati rendelettervezet elkészítése a jegyző feladata, a tárgy szerint illetékes bizottság közreműködésével.
33. § (1) A jegyző - a polgármester és a tárgy szerint érintett bizottságok egyetértése esetén - a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(2) A képviselő-testületet tájékoztatni kell az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira.
(3) A rendeletalkotás során a képviselő-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát tarthat. Az erre vonatkozó polgármesteri és bizottsági indítványról a testület vita nélkül dönt.
(4) A rendelet elfogadása után annak hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
34. § (1) A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 8 napra történő kifüggesztéssel történik.
(2) A rendeletek folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik. Szükség esetén az Ügyrendi - Önkormányzati Bizottság bevonásával kezdeményezi a rendeletek módosítását, hatályon kívül helyezését.
(3) A Képviselő-testület évente felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.
35. § (1) A Képviselő-testüket döntéseiről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás vezetése a jegyző feladata.
(2) Külön nyilvántartást kell vezetni évente folyamatos sorszámozással:
- önkormányzati rendeletekről
- képviselő-testület határozatairól.
(3) A Képviselő-testület rendeleteit és határozatait meg kell küldeni azoknak a jogalkalmazó szerveknek, melyeknek feladatot állapított meg.
(4) A Képviselő-testület nyílt üléseiről készült jegyzőkönyveket és az Önkormányzati rendeleteket a község honlapján elérhetővé kell tenni.
36. § (1) A Képviselő-testület minden év december hónapjában közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját a képviselő-testület munkatervében határozza meg. A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a lakosságot 7 nappal korábban, hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel, valamint a község honlapján történő közzététellel tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatáson a felszólalások egyenként nem haladhatják meg az 5 percet.
(4) Az ülésen elhangzott közérdekű felszólalásokat a képviselő-testület értékeli. Amennyiben azonnal válaszadásra, intézkedésre nincsen lehetőség, a testület kijelöli azt a fórumot, vagy személyt, amely, vagy aki az elhangzott felszólalások tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi. A közmeghallgatás értékeléséről, a megtett intézkedésekről a lakosságot tájékoztatni kell.
(5) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal falugyűlést szervez, a lakosság és a helyi civil szervezetek tájékoztatása, és döntések előkészítésébe való bevonás érdekében.
(6) A Képviselő-testületnél – 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (1) bekezdés a) – b) pontjában meghatározottakon túl helyi népszavazást kezdeményezhet a választópolgárok 20 százaléka.
A képviselő-testület bizottságai
37. § (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrző feladatokat ellátó - a képviselő-testület által önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel is felruházható - egymással mellérendeltségi viszonyban álló, választott testületi szervek.
(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Ügyrendi - Önkormányzati Bizottság, létszáma: 5 fő
- Pénzügyi Bizottság, létszáma: 5 fő
(3) A polgármester tesz javaslatot a bizottsági elnök személyére, és a bizottsági tagokra.
(4) Egy települési képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.
(5) Az egyes bizottságok által ellátandó feladatok részletes jegyzékét a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(6) A polgármester és a települési képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával és ellenőrzésével, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi-Önkormányzati Bizottság látja el.
(5) A vagyonnyilatkozat tételével kapcsolatos eljárási szabályokat a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
38. § (1) A bizottságok ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó – e rendelet III. Fejezetében meghatározott szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(2) A bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő megtárgyalásáról.
(3) A bizottság tagjai a bizottsági üléseken kötelesek részt venni. Amennyiben a bizottsági tag a bizottsági ülések 60 %-án nem vesz részt, úgy a bizottság kezdeményezheti a bizottsági tagság megszüntetését a polgármesternél.
Polgármester, alpolgármester, jegyző
39. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester jogszabályokban és az e rendeletben meghatározottakon túlmenően a Képviselő-testület működésével kapcsolatosan:
- segíti a képviselők munkáját,
- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
- gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart fenn a helyi társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel.
40. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ a saját tagjai közül.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
(3) Az alpolgármester feladatai jellegüket, tartalmukat tekintve előkészítő jellegűek, illetve a polgármester tartós távollétekor felmerülő helyettesítésből adódnak.
41. § (1) A jegyző vezeti a Madarasi Polgármesteri Hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a körben az Mötv.-ben meghatározottakon túl:
- haladéktalanul – szükség szerint írásban - jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;
- rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a képviselő-testületnek, az önkormányzati bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
- szervezi a jogi felvilágosító munkát
- a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testületi és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatait,
- tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézés időszerű problémáiról.
(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén – a képviselő-testületek megállapodása alapján – más önkormányzat jegyzőjével közszolgálati jogviszony létesíthető, a helyettesítés ellátására.
42. § (1) A Képviselő-testület által létrehozott önálló polgármesteri hivatal hivatalos megnevezése: Madarasi Polgármesteri Hivatal
(2) Székhelye: 6456 Madaras, Báthori István utca 1.
(3) A Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítését, működésének rendszerét a Képviselő-testület által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat határozza meg.
(4) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendjét a rendelet 3. számú melléklete határozza meg.
(5) A Polgármesteri Hivatal a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez biztosítja a helyiséget, a helyiségek berendezését, felszerelést, a szükséges eszközöket, előkészíti az üléseket, ellátja a szükséges adminisztrációs feladatokat, vezeti a testület üléseinek jegyzőkönyveit.
IV. Az Önkormányzat gazdasági alapjai
43. § A képviselő-testület a vagyonkezelői jog ellenértékéről, az ingyenes átengedésről, a vagyonkezelői jog gyakorlásáról, valamint a vagyonkezelés ellenőrzésének részletes szabályairól külön rendeletet alkot, melyben meghatározza azokat a vagyonelemeket, amelyekre a helyi önkormányzat vagyonkezelői jogot létesíthet, továbbá a vagyonkezelői jog megszerzésének, gyakorlásának szabályait.
44. § (1) A képviselő-testület a költségvetését rendeletben határozza meg, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltak szerint.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása egy fordulóban történik. Az előterjesztést a Képviselő-testület valamennyi bizottság megtárgyalja.
(6) A polgármester általi forrásfelhasználás mértékét a Képviselő-testület a költségvetésről szóló rendeletében határozza meg.
45. § A helyi önkormányzat belső ellenőrzése – és ennek keretében a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzése is - megbízási szerződés alapján, külső gazdasági társasággal valósul meg. A belső ellenőrzési feladatokat a Pro Veneratio Pénzügyi, Műszaki Tanácsadó és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság (6000 Kecskemét, Daru u. 24.) látja el.
V. Záró rendelkezések
46. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti Madaras község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2011. (III. 31.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 12/2011. (XII. 01.) önkormányzat rendelet.
(3) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Mötv. rendelkezései az irányadóak.
(4) A Képviselő-testület a képviselői tiszteletdíjakról, valamint a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeiről külön rendeletben rendelkezik.
Madaras, 2014. november 26.
Juhász István Ispánovitsné Giszinger Klára
polgármester jegyző
Kihirdetve:
2014. november 27.
Ispánovitsné Giszinger Klára
jegyző
Az SZMSZ mellékletei:
1. számú melléklet: Bizottságok feladatai és hatásköre
2. számú melléklet Vagyonnyilatkozat tételével kapcsolatos eljárási szabályok
3. számú melléklet: Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje