Pirtó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014.(XI.7.) önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2014. 11. 07- 2015. 02. 13Pirtó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014.(XI.7.) önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
2014-11-07-tól 2015-02-13-ig
PIRTÓ KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
11/2014. (XI.7.) önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Pirtó Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
ALAPVETŐ RENDELKEZÉSEK
1. §.
- Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Pirtó Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
- Székhelye: 6414. Pirtó, Dózsa Gy u 19.
- Az Önkormányzat hivatalának hivatalos elnevezése: Kiskunhalas Közös Önkormányzati Hivatal Pirtói Kirendeltsége (a továbbiakban: Hivatal).
- Illetékességi területe: Pirtó község közigazgatási területe – beleértve a kül-és belterületet egyaránt.
- Az önkormányzat jogi személy.
- Az Önkormányzat jelképei: a község címere és zászlója. A község jelképeire, azok és a község nevének használatára vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
- A község fejlődése érdekében kiemelkedő munkát végző szervek és személyek tevékenységének elismerésére a Képviselő-testület külön rendelet alapján a Pirtóért Kitüntető Oklevél díjat adományozhat.
- Az Önkormányzat évente május hónapban Buckajárást, augusztus 20-án községi napot rendez.
- Pirtó község testvértelepülése:
Miriszló község (Románia).
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATAI ÉS AZOK ELLÁTÁSÁBAN RÉSZTVEVŐK
2. §.
- A képviselő-testület önkormányzati feladatait a képviselő-testület, bizottságai, tisztségviselői, a Kiskunhalas Közös Önkormányzati Hivatal valamint önkormányzati társulás útján látja el.
- Önként vállalt önkormányzati feladatként a képviselő-testület az arra rászorulók részére falugondnoki szolgálatot és szociális étkeztetést biztosít, az igénybevétel feltételeit és a feladatellátás módját külön szabályozza.
- A Képviselő-testület feladatainak eredményes ellátása érdekében együttműködik a környező települési önkormányzatokkal, civil szervezetekkel.
- Az önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatait a 4.sz. melléklet tartalmazza
II. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDÉSE
A MŰKÖDÉS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
3. §.
- A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 5 fő.
4. §.
- A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
- A Képviselő-testületi üléseket lehetőség szerint hétfői munkanapon 17 órára kell összehívni.
- A Képviselő-testület alakuló ülést, munkaterv szerinti ülést és rendkívüli ülést, évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
A KÉPVISELŐ- TESTÜLET ALAKULÓ ÜLÉSE
5. §
(1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg, amelyet a megválasztott polgármester hív össze.
(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti .
(3 )Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
a.) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választások eredmé- nyéről,
b.) a képviselők eskütétele,
c.) a polgármester eskütétele,
d.) polgármester programjának ismertetése,
e.) a polgármester illetményének megállapítása,
d.) az alpolgármester megválasztása, eskütétele,
illetmény megállapítása
(4) A képviselő-testület alpolgármester megválasztásának titkos szavazással történő lebonyolítására a képviselő-testület tagjaiból szavazatszámláló bizottságot hoz létre.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET RENDKÍVÜLI ÜLÉSE
6.§
(1) A Képviselő-testületet 15 napon belüli időpontra össze kell hívni az Mötv 44.§-ában meghatározott esetekben. Az ilyen okból szükségessé vált rendkívüli ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.
(2) A polgármester a - Képviselő-testület munkatervétől eltérően - sürgős, halasztást nem tűrő esetekben rendkívüli testületi ülést hívhat össze.
(3) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi ülés időpontjának meghirdetéséről, nyilvánosságra hozásáról, Pirtó község honlapján történő közzétételéről.
A MUNKATERV
7. §.
- A rendes ülések tervszerű megtartása érdekében a Képviselő-testület a polgármester javaslatára éves munkatervet határoz meg, melyet a tárgyévet megelőző év utolsó rendes képviselő-testületi ülésén terjeszt a képviselő-testület elé.
- A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze, melyre javaslatot tehetnek:
- a települési képviselők,
- a Képviselő-testület bizottságai,
- a jegyző,
- az önkormányzati intézmények vezetői és
- a községben működő társadalmi, érdekképviseleti szervek vezetői.
- A munkatervnek tartalmaznia kell:
- az ülések időpontját, helyét,
- a napirend tárgyát, előterjesztőjét /külön előadó esetén annak megnevezését/
- azoknak a bizottságoknak a megjelölését, amelyek az előterjesztést előzetesen tárgyalják,
- a közmeghallgatás időpontját, napirendjét,
- a napirend tárgyalásához külön meghívottakat.
- A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
AZ ÜLÉS ÖSSZEHÍVÁSA
8. §.
- A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze.
- A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, vagy e két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
- A rendes ülésre szóló írásbeli meghívót a Képviselő-testületi ülés előtt legalább 5 nappal kell kézbesíteni, melybe a kézbesítés napja beleszámít. A meghívóval együtt lehetőleg kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket.
- Az írásbeli meghívót a képviselő-testület tagjainak elektronikus formában kell megküldeni, egyéb meghívottaknak papír alapon csak akkor, ha elektronikus formában erre nincs lehetőség.
- A meghívók kézbesítéséről a jegyző gondoskodik.
- A meghívó tartalmazza a Képviselő-testületi ülés napjának, helyének, kezdési időpontjának pontos megjelölését, a napirendi pontok tárgyát, előterjesztőjének, előadójának megjelölését, a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy arra vonatkozó javaslatot, valamint a napirend tárgyalásához készített előterjesztéseket és javaslatokat.
- A rendkívüli képviselő-testületi ülést
a./ a polgármester,
b./ alpolgármester,
c./ egyidejűleg legalább kettő képviselő-testületi tag
kezdeményezésére össze kell hívni.
9.§.
A Képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:
- a helyi önkormányzati képviselőket,
- jegyzőt,
- a Képviselő-testület állandó bizottságainak nem képviselő-testületi tagjait,
- a Hivatal kirendeltség vezetőjét és a napirendi pontban a feladatkörükbe tartozó, illetve feladatkörüket érintő ügyekben a hivatali ügyintézőt,
- az önkormányzati intézmények vezetőit,
- a településen működő Horgász Egyesület, Tűzoltó Egyesület, Hegyközség, Vadásztársaság, Egyház, Alapítvány, valamint az egyéb önszerveződő közösségek képviselőit a tevékenységüket érintő napirendek tárgyalásakor,
- a napirendi pontok előadóit,
- akiket a polgármester indokoltnak tart.
- A Képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a község lakosságát (a nyilvánosságot), a meghívónak a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével , valamint a www.pirto.hu honlapon kell közzétenni, melyről a jegyző gondoskodik.
HATÁROZATKÉPESSÉG
10. §.
- A polgármester az ülés megnyitásakor megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét és kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.
- A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belüli időpontra ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
- Ha a Képviselő-testület határozatképtelenné válik, a polgármester kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására. Ennek eredménytelensége esetén a polgármester az ülést berekeszti és a következő ülésen elsőként az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg a Képviselő-testület.
AZ ÜLÉS NAPIRENDJE
11. §.
- A Képviselő-testület ülésének napirendjére, azok tárgyalásának sorrendjére a meghívóban a polgármester tesz javaslatot. A polgármester a tervezett napirendeken kívül szóban egyéb napirendi pontok tárgyalására is javaslatot tehet, javasolhatja az egyes napirendek elhagyását, a napirend tárgyalásának elnapolását, napirendek tárgyalásának összevonását vagy a javasolt sorrend megváltoztatását.
- A napirendet a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel fogadja el.
- A Képviselő-testület legkésőbb a napirend elfogadásáig – a polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára – elhatározhatja, hogy a lakosság széles rétegeit érintő témát két fordulóban – előbb az előterjesztés elveit, majd a szerkesztett előterjesztést – tárgyalja meg.
- A polgármester a napirend előtt tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről, lejárt határidejű határozatokról.
Az előterjesztések rendje, tartalmi, formai követelményei
12. §.
- Előterjesztésnek minősül:
- a rendelet-tervezet,
- a határozati javaslat,
- a beszámoló,
- tájékoztató.
- Az előterjesztéseket írásban kell benyújtani.
- Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- az előterjesztő megnevezését,
- az előterjesztés tárgyát,
- a tényállást,
- a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
- az alternatívák indokait, a megvalósítás várható negatív és pozitív következményeit,
- az előterjesztő aláírását,
- rendelet-tervezetet
- a határozat-tervezetet
- szükség szerint a határozat végrehajtásáért felelős személy és határidő megjelölését
- azoknak a megjelölését, akiknek a határozatot meg kell küldeni.
- A (3) bekezdés c) – e) pontokban foglaltakat az előterjesztő vagy az előadó az ülésen szóban kiegészítheti.
- Az (1) bekezdés c.) és d.) pont szerinti előterjesztés szóban is előterjeszthető.
13. §.
- A Képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésekben előterjesztés benyújtására jogosult:
- a Képviselő-testület tagja,
- a témakör szerint illetékes bizottság,
- a polgármester,
- a jegyző
- Jogszabály előírása, illetve a polgármester felkérése alapján az Önkormányzat feladatkörét érintő kérdésekben nem önkormányzati szervek vezetői, képviselői is adhatnak tájékoztatást, illetve előterjeszthetnek beszámolót a Képviselő-testület ülésére.
- Az előterjesztéseket a törvényesség biztosítása érdekében a Jegyző ellenőrzi, egyidejűleg feltünteti, hogy a határozathozatal egyszerű vagy minősített többséget igényel.
- Az előterjesztő az előterjesztés elkészítésére külön előadót jelölhet ki, aki az előterjesztés megtárgyalásán tanácskozási joggal vesz részt.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE
Sürgősségi javaslat
14. §.
- A polgármester, a jegyző, a Képviselő-testület állandó bizottsága, vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend kiegészítését (sürgősségi javaslat). A javaslatot indokolni kell.
- A sürgősségi javaslat kérdésében a Képviselő-testület a napirend előtt minősített többséggel dönt.
- A sürgősségi javaslat határozat-tervezetét - képviselők részére legkésőbb az ülés megkezdéséig ki kell osztani.
- A sürgősségi javaslat tárgyalása előtt bármely képviselő indítványára a levezető elnök legalább 20 perces szünetet köteles elrendelni annak érdekében, hogy az előterjesztést a képviselők áttanulmányozhassák.
Napirendi pont tárgyalásának elnapolása
15. §.
A polgármester, vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását.
a./ ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz,
b./ ha az előterjesztő az elnapolással nem ért egyet, a javaslatról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
Képviselői önálló indítvány
16. §.
- A napirendre felvett ügyekkel össze nem függő, képviselői önálló indítványt a polgármesternél kell a rendes ülés napját megelőzően legalább 1 munkanappal írásban beterjeszteni.
- A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt, előterjeszteni kívánó képviselő nevét, az indítvány tárgyát, az előterjesztő sajátkezű aláírását.
- A Képviselő-testület ülésének napirendjére napirendi pontként felvehető önálló képviselői indítványok határozati javaslatok lehetnek.
Interpelláció
17. §.
- A helyi önkormányzati képviselő a Képviselő-testület ülésén a
- polgármestertől,
- alpolgármestertől
- jegyzőtől,
- bizottság elnökétől
önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen szóban - vagy legkésőbb 8 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.
- Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 1 munkanappal a polgármesternél kell írásban bejelenteni.
- A bejelentésnek tartalmazni kell:
- az interpelláló nevét
- az interpelláció tárgyát.
- Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is.
- Sürgős esetben az ülés elnökének engedélyével az ülésen szóbeli interpelláció is előterjeszthető. Ha az elnök az engedélyt megtagadja, az interpelláló képviselő indítványára az interpelláció engedélyezéséről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
- Ha az interpellációra adott szóbeli vagy írásbeli választ a képviselő nem fogadja el, a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról egyszerű szótöbbséggel dönt.
- Amennyiben a választ a Képviselő-testület sem fogadja el, az interpelláció címzettje köteles az ügyet újra megvizsgálni és az interpellációt a soron következő ülésen ismételten megválaszolni.
Kérdések, észrevételek, tájékoztatók, bejelentések
18. §
- A képviselő a rendes ülésen, önkormányzati ügyekben kérdéssel, illetve észrevétellel fordulhat a polgármesterhez, jegyzőhöz, bizottság elnökéhez. Részére a választ lehetőleg azonnal, de legkésőbb a következő ülésen meg kell adni.
- A képviselő az erre kijelölt napirendi pont keretében, vagy ennek hiányában, az ülés végén, közérdekű ügyekről tájékoztatást adhat, illetve bejelentéssel élhet.
Napirend előtti felszólalás
19. §.
- Napirend előtti felszólalásra - a felszólalás tárgyának megjelölésével – bármelyik képviselő kérhet engedélyt az ülés vezetőjétől.
- Ha az ülésvezető az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
- A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat. A felszólaláshoz kapcsolódóan bármely képviselő két-két percre kaphat szót.
Az ülés rendje
20. §
- A Képviselő-testületi ülésen
- szavazati joggal vesznek részt a Képviselő-testület tagjai
- tanácskozási joggal vesz részt a
ba) jegyző,
bb) külső bizottsági tag
bc) a meghívott az őt érintő napirenddel kapcsolatos előterjesztés tárgyalásakor
bd) akinek az ülésvezető szót ad,
be) akinek - bármely képviselő kezdeményezésére - a Képviselő-testület szót ad.
- Az ülés elnöke
- megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet, számba veszi az ismert, vagy ismeretlen okból távollevőket.
- félbeszakítja, bezárja az ülést, tárgyalási szünetet rendel el, biztosítja az ülés rendjét,
- általános vitavezetési feladatai:
ca) napirendi pontonként a vita megnyitása és berekesztése, - a szó megadása, megtagadása,
cb) a szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás,
cc) kérdés, interpelláció és ügyrendi kérdésben történő felszólalás engedélyezése, illetve megtagadása,
cd) szavazás elrendelése,
ce) a szavazás eredményének megállapítása,
cf) határozat kimondása.
- Az ülés elnöke a tanácskozás rendjének fenntartásával kapcsolatban:
- figyelmeztetheti a felszólalót, hogy a tárgytól ne térjen el,
- felszólíthatja, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezésektől tartózkodjon,
- megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli,
- a nem képviselő résztvevőt – ismételt rendzavarás esetén – a teremből kiutasíthatja,
- Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést félbeszakíthatja. Ha az ülés félbeszakítása ellenére a rendzavarás folytatódik, az elnök elhagyja a tanácskozó termet, az ülés ezzel félbeszakad, és elnöki összehívásra folytatódik.
Az előterjesztés tárgyalásának részletes vitavezetési szabályai
21. §.
- A polgármester napirendi pontonként megnyitja az előterjesztés tárgyalását. Megadja a szót az előterjesztőnek, az előadónak, aki az előterjesztéshez szóbeli kiegészítést fűzhet. Az előterjesztő az előterjesztést a vita megnyitásáig módosíthatja, visszavonhatja, illetve a vita lezárásáig átdolgozásra visszakérheti.
- A képviselők az előterjesztőhöz, a napirenddel kapcsolatban az ülésen tanácskozási joggal jelen lévőkhöz, az előadóhoz az adott előterjesztés tárgyalására meghívott szakértőhöz kérdést intézhetnek, akik kötelesek a válaszadásra.
- A Képviselő-testület bizottságának elnöke ismerteti a polgármester által a bizottság részére kiadott, illetve a munkatervben meghatározott előterjesztésekkel kapcsolatos - kisebbségi véleményt is tükröző - bizottsági ajánlást, a bizottság esetleges módosító javaslatát.
- Az előterjesztéshez módosító javaslatot, bármely képviselő, a Képviselő-testület állandó bizottságai, a polgármester, a jegyző nyújthatnak be. A módosító javaslatot a napirend vitájának megnyitása előtt kell bejelenteni, de az ülés elnöke engedélyezheti a vita során is módosító javaslat, kisebbségi vélemény előterjesztését.
- Kérdések, válaszok, bizottsági vélemények ismertetése, módosító javaslatok elhangzása után az ülés elnöke megnyitja a napirend vitáját.
- A hozzászólásra jelentkezőknek az elnök a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
- A napirend pont vitája során a képviselő második hozzászólása utáni újabb szókérést az elnök megtagadhatja. Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő a képviselő-testülettől kérheti a felszólalás engedélyezését. A képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.
- Az ülés elnöke, indokolt esetben, a hozzászólások időtartamát, számát korlátozhatja, valamint kezdeményezheti a napirend vitájának időbeli korlátozását. Ezekről a Képviselőtestület vita nélkül külön-külön, egyszerű szótöbbséggel határoz.
- A polgármester, a jegyző, az előterjesztő és az előadó a napirendhez több alkalommal is hozzászólhat.
- Az előterjesztőt és az előadót megilleti a zárszó joga.
Felszólalás ügyrendi kérdésben
22. §.
- Az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi javaslatot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésben bármelyik képviselő szót kérhet és javaslatot tehet. /Ügyrendi javaslat./
- Az ügyrendi javaslat elhangzása után arra a képviselők véleményt mondhatnak, majd a Képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
Vita lezárása
23. §.
- Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.
- Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő további hozzászólási szándék esetén is javasolhatja a vita lezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül, a napirend elfogadása szerinti egyszerű vagy minősített többséggel határoz.
A döntéshozatal szabályai
24. §.
- A rendelet- és határozat-tervezeteket a tárgykör szerint illetékes bizottságok szükség szerint véleményezik. Mindkét állandó bizottság állásfoglalása szükséges: költségvetési és zárszámadási rendelet elfogadásához, módosításához.
- A rendelet-tervezetet az Ügyrendi Bizottság és a jegyző minden esetben véleményezi.
- Választás, kinevezés esetén a Képviselő-testület a jelölt/ek meghallgatása után az illetékes bizottság véleményének javaslatát megismerve határoz.
Szavazás rendje
25. §.
- A szavazás előtt a jegyző - törvényesség kérdésében - észrevételt tehet, rendelet esetén törvényességi észrevételt tesz.
- A Képviselő-testület először - benyújtásuk sorrendjében – a módosító javaslatról, majd a rendeleti vagy határozati javaslat egészéről dönt. A több változatban előterjesztett javaslatokról az előterjesztés sorrendjének megfelelően kell szavazni.
- A képviselő-testület tagjai „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
- A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
- Nem vehet részt a döntéshozatalban az, aki a képviselő-testület által átruházott önkormányzati hatósági jogkör gyakorlása során az elsőfokú határozat meghozatalában részt vett.
- Ha a szavazás során az igen és a nem vagy tartózkodó szavazatok száma megegyezik, a javaslatot a Képviselő-testület elutasította.
- A Képviselő-testület nyílt szavazásának módja: kézfelemelés.
- Névszerinti szavazás elrendelésére bármely képviselő indítványt tehet, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz. A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét - a névsorral együtt - átadja az elnöknek. A szavazás eredményét – a döntést - az elnök hirdeti ki.
- Titkos szavazás elrendelésére bármely képviselő indítványt tehet, melyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
- A titkos szavazás szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik. A szavazatszámláló bizottság legalább három fős, tagjaira a polgármester tesz javaslatot, a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt a személyek elfogadásáról.
- A szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:
- a szavazás helyét, napját, kezdetének és befejezésének időpontját,
- a szavazásra feltett kérdés(eke)t,
- a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
- a szavazás során felmerült, jogi jelentőséggel bíró körülményeket,
- a szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatait,
- a szavazás eredményét.
- a bizottság tagjainak aláírását
- A szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke közli a polgármesterrel, aki kihirdeti a döntést.
- Titkos szavazással lebonyolított választás, kinevezés megbízás esetén - amennyiben kettőnél több jelölt van és a jelöltek egyike sem kapja meg a szükséges szavazatot - a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre ismételt szavazást kell tartani.
- Minősített többség szükséges az Mötv.-ben meghatározottakon túl:
- helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása, odaítélése,
- a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, államháztartáson kívüli forrás átvétele, átadása
- közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása,
- állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről.
Személyes érintettség
26. §.
- A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.
- Ha képviselő elmulasztja bejelenteni személyes érintettségét, a Képviselő-testület annak ismertté válását követően azonnal vizsgálat lefolytatását rendeli el, mely az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörébe tartozik.
- Az Ügyrendi Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
- Az Ügyrendi Bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a soron következő Képviselő-testületi ülésen előterjeszti.
- A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának következménye, hogy amennyiben a Képviselő-testület egy szavazatkülönbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról, megsemmisítéséről vagy újratárgyalásáról külön határozattal dönt a Képviselő-testület.
- A képviselő-testület a személyes érintettség bejelentés tudomásulvétele ellenére is engedélyezheti, hogy a képviselő részt vegyen a döntésben.
- A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést az Ügyrendi bizottságnak adja át kivizsgálásra. Az Ügyrendi Bizottság a vizsgálat eredményéről – törvény eltérő rendelkezése hiányában – döntés céljából a képviselő-testület elé terjeszti.
A Képviselőtestület döntései
27. §.
- A rendelet-tervezetet és annak indokolását a jegyző készíti elő, melynek során lebonyolítja a tárgyban szükséges, érdekképviseleti és egyéb szervekkel történő egyeztetést.
- A rendelet-tervezetet a polgármester, alpolgármester, Képviselő-testület bizottsága, a jegyző terjeszti a képviselő-testület elé.
- A rendelet-tervezetet annak indokolásával együtt kell a képviselő-testület elé terjeszteni. A rendelet-tervezet elfogadásához valamint a rendeletalkotással kapcsolatos részszavazások esetében a döntéshozatalhoz minősített többség kell.
- A rendelet-tervezetet – az (5) bekezdésben foglalt kivételekkel – társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során az állampolgárok és civil szervezetek véleményt nyilváníthatnak az Önkormányzat honlapján, a rendelet-tervezetek véleményezésére kialakított oldalon.
- A beérkezett vélemények, valamint a véleményezésre jogosultak nevének és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépéstől számított egy évig történik. Az adatkezelés magában foglalja az adatok gyűjtést, tárolását, közzétételét, felhasználását és törlését.
- A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a Képviselő-testület lakossági fórumot szervezhet.
- Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
- az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet,
- a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló,
- a köztisztviselők munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet,
- a hatályban lévő önkormányzati rendelet módosításáról és hatályon kívül helyezéséről szóló rendelet-tervezetet,
- a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
- A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
- Az elfogadott rendelet kihirdetéséről az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel a jegyző gondoskodik.
- A rendeletet meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek, amelyek számára az feladatot vagy hatáskört állapít meg.
- A Képviselő-testület által hozott rendeleteket a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelenéséről szóló 32/2010.(XII.31.) KIM. rendelet 9.§.(2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
- A határozatokat Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelenéséről szóló 32/2010.(XII.31.) KIM. rendelet 9.§.(2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
- Az önkormányzati határozatokat és a rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
- Az önkormányzati rendeletet és határozatot teljes terjedelemben közzé kell tenni az önkormányzat által üzemeltetett községi honlapon (www.pirto.hu). A közzétételről a jegyző gondoskodik.
- A rendelet irattári példányát kihirdetési záradékkal kell ellátni.
- A rendeletekről és határozatokról nyilvántartást kell vezetni.
A Képviselő-testületi anyagok tartalmi követelményei és benyújtásának szabályai
28. §
(1) A Képviselő-testület elé kerülhetnek:
- napirend előtti felszólalás,
- előterjesztés,
- beszámoló,
- tájékoztató,
- képviselői indítvány,
- interpelláció, kérdés.
(2) Az (1) bekezdés b)-f) pontja szerinti anyagokat előzetesen, írásban kell benyújtani a jegyző részére, aki a benyújtott anyagok alapján - az e)-f) pont kivételével, előzetes törvényességi véleményezést követően - gondoskodik az ülés napirendi tervezetének elkészítéséről. A benyújtáskor – az e)-f) pont kivételével - figyelemmel kell lenni az ülés meghívójának kézbesítésére irányuló 13.§ szerinti időpontra.
ELŐTERJESZTÉS TARTALMI KÖVETELMÉNYEI
29. §
(1) A Képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:
- a tárgy pontos meghatározása; annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született;
- a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
- a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
- elemezni kell azokat az új követelményeket, összefüggéseket, a lakossági véleményeket, amelyek új intézkedéseket, testületi döntést igényelnek,
- mindazon körülmények, összefüggések, tények és adatok bemutatása, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják;
- be kell mutatni az előkészítés során végzett összehangoló munka főbb tapasztalatait; mely személyekkel vagy szervezetekkel történt egyeztetés és ennek során milyen lényeges érdek- és véleménykülönbségek merültek fel (kisebbségi vélemények bemutatása), ezek közül melyek nem kerültek a határozati javaslatokba;
- konkrétan jelölje meg az előterjesztés a feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket és a végrehajtás során elérhető eredményeket;
- az előterjesztés szerves részét képezik a téma átfogó értékelését segítő mellékletek (statisztikai táblák, korábbi határozatok szövege, stb.)
- a határozati javaslatok logikusan épüljenek az előterjesztés megállapításaira,
- legyen a határozati javaslat egyértelmű, szakszerű és végrehajtható, tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését,
- a határozati javaslatban utalni kell a korábban hozott határozatok további sorsára (hatályon kívül helyezés, módosítás, hatályban fenntartás),
- az önkormányzati hatósági ügyekben készített előterjesztés tartalmazza a döntési javaslat tömör kivonatát. Az eljárás iratanyaga a Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségén tekinthető meg,
- az előterjesztésben fel kell sorolni azon személyek, szervek, szervezetek körét, akiknek/amelyeknek jogszabály alapján véleményezési, egyetértési joga áll fenn a meghozandó döntés körében, illetve akiket/amelyeket arról tájékoztatni szükséges. A véleményüket, álláspontjukat tartalmazó írásos dokumentumot az előterjesztés mellé kell csatolni.
(2) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések egyéb követelményei:
- A Képviselő-testületi előterjesztés sokszorosítási példányának az előterjesztő, vagy kijelölt helyettese aláírását vagy elektronikus esetben sk-val ellátott aláírását kell tartalmaznia.
- Az előterjesztésben meg kell jelölni, hogy a határozat végrehajtásáért ki a felelős.
(3) Az előterjesztéseket szükség esetén - a tárgykör szerint érintett állandó bizottság véleményezi.
(4) Minden, a költségvetési rendelet végrehajtását érintő előterjesztést és az ahhoz kapcsolódó módosító javaslatot csak a két állandó bizottság véleményének kikérésével és a polgármester állásfoglalásával lehet benyújtani.
(5) Ha előterjesztés vagy módosító javaslat a költségvetés kiadásának növelését vagy bevételének csökkenését eredményezheti, meg kell benne jelölni a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében javasolt megoldást is.
(8) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó kinevezések, választások, és egyéb pályázatok esetén a pályázatra beérkezett pályamunkák az előterjesztés mellékletét képezik, azonban azok a személyi jellegű döntések, és nagyobb terjedelmű egyéb pályázatok esetén a Közös Önkormányzati Hivatalban tekinthetők meg.
(9) A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
BESZÁMOLÓ
30.§
(1) A beszámoló
- önkormányzati hatáskör gyakorlásáról,
- a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról,
- az interpellációk kivizsgálásáról,
- a Képviselő-testület és szervei tevékenységéről készíthető.
(2) A beszámolók benyújtására a Képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek –a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnökök, és a jegyző feladatkörükben –, továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
(3) A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz.
(4) A jogszabály alapján beszámolásra kötelezett nem önkormányzati szervek beszámolóját a polgármester terjeszti elő.
TÁJÉKOZTATÓ
31. §
(1) A tájékoztató olyan információk Képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá, illetve amelyek a község életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.
(2) Tájékoztató formájában kell beterjeszteni - ha nem valamely döntés meghozatalát támasztják alá
- a jogszabályok ismertetését,
- az önkormányzat költségvetési mérlegére vonatkozó adatokat,
- a Képviselő-testület és szervei működésére jellemző adatokat,
- a községre vonatkozó különböző adatok, jelenségek ismertetését, stb.
(3) Tájékoztató benyújtására a 15. § (3) bekezdésben megjelöltek jogosultak.
(4) A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a Képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt. Amennyiben a képviselő-testület a tájékoztatót nem fogadja el, azt átdolgozva a következő ülésre ismét be kell terjeszteni.
INDÍTVÁNY
32. §
(1) Az indítvány javaslatot tartalmaz rendelet, vagy határozat meghozatalára. Az indítványnak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.
(2) A képviselői indítvány vonatkozhat az indítvánnyal javasolt döntés előkészítésére.
(3) Indítványt bármely képviselő terjeszthet a Képviselő-testület elé.
(4) Az indítvány elfogadásáról a polgármester nem nyit vitát, azonban ahhoz bármely képviselő - további javaslat megtételével - csatlakozhat. Az indítvány felett a Képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt.
(5)Az indítvány elfogadása esetén a Képviselő-testület az ügyet a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek vagy az illetékes bizottságnak adja ki Képviselő-testületi döntés előkészítése céljából.
INTERPELLÁCIÓ, KÉRDÉS
33. §
(1) Interpellációnak minősül az a felvetés, amelyben a képviselő valamilyen hibás, helytelen gyakorlatot jelez. A Képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz írásban interpellációt intézhetnek önkormányzati feladatkörbe tartozó minden ügyben. Az írásban beadott interpellációkat a képviselő szóban 3 percben összefoglalhatja.
(2) Az interpellált 15 napon belül írásban köteles választ adni.
(3) Az interpellációra adott írásbeli választ a Képviselő-testület következő ülésén napirendre tűzi.
(4) A képviselő a válasz után nyilatkozik a válasz elfogadásáról. Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(5) Ha a Képviselő-testület a választ nem fogadja el, az interpellációt, az illetékes bizottságnak, adja ki kivizsgálásra. Amennyiben a bizottság javaslata képviselő-testületi döntést igényel, a polgármester a bizottsági ülés követő Képviselő-testületi ülésen azt előterjeszti.
(6) Kérdés minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás, amely nem kapcsolódik a soron lévő napirend témájához. Kérdés feltevésére és megválaszolására az interpellációra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
34. §.
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni 1 példányban. A testületi ülés teljes hanganyaga rögzítésre kerül, melyet merev lemezen kell tárolni.
(2) A zárt ülés hangfelvétele külön kerül rögzítésre, s a napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, az e § (3), (4), (5) bekezdésében foglaltak szerint.
(3) Az írásos jegyzőkönyvnek az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmaznia kell:
- az ülésen végig, illetőleg annak egyes napirendi pontjainál, tanácskozási joggal jelenlévők nevét, napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a szóban előterjesztett határozati javaslatokat, döntésenként a szavazás, - név szerinti szavazás esetén annak részletes eredményét,
- az elhangzott bejelentéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat,
- a képviselő kérésére, írásos külön véleményét,
- az elhangzott interpellációt, s az arra adott szóbeli válasz lényegét, valamint az interpelláló véleményét és a Képviselő-testület döntését,
- a napirenden kívüli felszólaló nevét, felszólalása lényegét,
- az elhangzott bejelentések lényegét,
- a polgármester és a jegyző, valamint a hitelesítő képviselő aláírását,
(4) A jegyzőkönyv mellékletei:
- az ülésre szóló meghívó,
- az előterjesztéseket és azok mellékletei, a határozat-tervezetek egy-egy példánya,
- az ülésen elfogadott rendeletet,
- a rendelet-tervezethez írásban benyújtott módosító indítványok.
- bizottsági határozatok, Önkormányzati Érdekegyeztető Tanács véleménye,
- a névszerinti szavazás névsora,
- titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
- az aláírt esküokmány,
- a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,
- a jelenléti ív.
(5) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről - hangrögzítés és kézírásos anyag alapján - a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyv egy eredeti példányának megőrzéséről és beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(6) Zárt ülésről külön hangrögzítés és külön jegyzőkönyv készül.
(7) A rendeletekről és határozatokról központi nyilvántartást kell vezetni.
(8) Az állampolgárok a nyilvános ülés jegyzőkönyvébe a Községi Könyvtárban, a képviselők a Közös Önkormányzati Hivatalban betekinthetnek.
(9) A zárt ülés jegyzőkönyvének eredeti példányát, valamint a hangfelvételt a titkos ügyiratok kezelésére vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(10) A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvános.
(11) Az ülésekről készült hang anyagot a Közös Önkormányzati Hivatal Ügyiratkezelési Szabályzata szerint kell kezelni és őrizni.
(12) A zárt ülés hanganyagát csak a zárt ülésen részt venni jogosultak hallgathatják meg. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek jogosultak.
(13) A jegyzőkönyvet a mellékletekkel együtt, jogszabályban meghatározottak szerint- az ülést követő 15 napon belül - a jegyző megküldi a Kormányhivatal vezetőjének.
(14) A képviselők, vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik meg az általuk előadottakkal. Ha a polgármester a kiigazítási javaslattal nem ért egyet, az Ügyrendi Bizottság a hangfelvétel meghallgatását követően dönt a jegyzőkönyv kiigazításáról.
A LAKOSSÁGI FÓRUMOK RENDJE
35. §
- A Képviselő-testület december hónapban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyéről és konkrét időpontjáról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
- A közmeghallgatás időpontját az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni, a lakosságnak papír alapú meghívót kell küldeni. A meghívón fel kell tüntetni a közmeghallgatás helyét és időpontját.
- A közmeghallgatáson meg nem válaszolt kérdést a polgármester kivizsgáltatja és a kérdezőnek 15 napon belül írásban válaszol, melyről a legközelebb ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
- A Képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek tájékoztatása, illetve az éves munkatervében külön meghatározott döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében fórumot hívhat össze, melynek időpontjáról és tárgyáról a polgármester 8 nappal korábban tájékoztatja a lakosságot.
- A döntések előkészítése céljából megtartott lakossági fórum állásfoglalását, az elhangzott kisebbségi véleményeket jegyzőkönyvbe kell foglalni és a jegyzőkönyvet a képviselő-testületi előterjesztéséhez kell csatolni.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, aljegyző
Polgármester
36. §.
- Pirtó Község Polgármestere megbízatását főállású foglalkoztatási jogviszonyban látja el.
- A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat és meghatározza – jogszabályok keretei között – illetményét, jóváhagyja szabadságolási ütemtervét, engedélyezi szabadságának kivételét. Az illetményre, az illetményen kívüli juttatásra, valamint a polgármester jutalmára az Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot. A képviselő-testület munkáltatói jogkörében hozott határozatok, jogszabályi rendelkezések végrehajtásával kapcsolatos kiadmányozást az Alpolgármester gyakorolja.
- A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök:
- elbírálja a képviselő-testület hatáskörébe utalt valamennyi szociális segély iránti kérelmet
- az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban a képviselő-testületet képviseli. gondoskodik az önkormányzat jogi képviseletének biztosításáról,
- jogosult az önkormányzati vagyonbiztosítási szerződések megkötésére,
- jogosult az önkormányzati tűzvédelmi, munkavédelmi és biztonságtechnikai szerződések megkötésére,
- dönt az ingatlan-végrehajtás során a végrehajtás alá vont ingatlanra vonatkozóan az elővásárlási jogról 3 millió forint értékhatárig,
- jogosult az önkormányzat nevében pályázatot benyújtani abban az esetben, ha a pályázati kiírás szerint a pályázathoz önerő nem szükséges és az elnyert támogatás falhasználása után a fenntartás többletköltséget nem eredményez,
- az aktív korú nem foglalkoztatott személyek részére biztosítandó legalább 30 munkanap időtartamú foglalkoztatás megszervezésével kapcsolatos feladatokat lát el,
- krízishelyzet esetén ( pl. elemi kár, családfenntartó halála, hosszantartó betegség stb ) kivételes méltányosságból önkormányzati segélyt állapít meg,
- ellátja a közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos I. fokú hatósági feladatokat,
- gondoskodik a közterületek szervezett, rendszeres tisztántartásáról, portalanításáról, általános jellegű takarításáról, síkosság-mentesítéséről, a szilárd burkolatú utak tisztántartásáról, szeméttárolók, virágtartók kihelyezéséről, földes utak szükség szerinti karbantartásáról,
- ellátja az önkormányzati kezelésben lévő közutak vonatkozásában a közútkezelői feladatokat, kivéve a forgalmi rend kialakítását, a meglévő forgalmi rend megváltoztatását és felülvizsgálatát,
- jogosult a költségvetési rendeletben meghatározott keret terhére intézkedést tenni azzal, hogy a felhasználásról a képviselő-testületet utólag köteles tájékoztatni,
- jogosult a behajthatatlan követelés törlésére a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott értékhatárig,
Alpolgármester
37. §.
- A Képviselő-testület - a saját tagjai közül - a polgármester javaslatára-, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
- Az alpolgármester feladatköreit a polgármester határozza meg. A polgármester távolléte esetén vezeti a Képviselő-testület ülését,
A Képviselő-testület bizottságai
38. §.
- A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve a hozott döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére állandó, vagy ideiglenes /ad hoc / bizottságokat hoz létre.
- A Képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságok és tagjainak száma:
- Ügyrendi Bizottság 3 fő
- Település Fejlesztési és Szociális Bizottság 3 fő
- Az ideiglenes bizottságot a Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására hozhat létre. Az adott feladat ellátását követően arról a bizottság beszámol a Képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megszűnik.
- A bizottságok tagjait és elnökét a Képviselő-testület a polgármester javaslatára megválasztja.
- A bizottságok elnökét és tagjainak több mint felét a települési képviselők közül kell megválasztani.
- Az állandó bizottságok ülésén köteles javaslattételi és véleményezési jogkörrel részt venni az adott napirenddel érintett intézményvezető, Jegyző, köztisztviselő.
39. §.
- A bizottság ülése nyilvános. Az ülések időpontjáról a lakosság a Hivatal hirdetőtáblájára kitett hirdetmény útján értesül.
- A bizottságok általános feladat-és hatáskörét, valamint a Képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
- A bizottságok – a jogszabályok keretei között – határozzák meg működésük szabályait, a bizottságok ügyrendjére vonatkozó szabályozást jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.
- A bizottságok feladatellátásuk hatékonyabbá tétele érdekében együttes bizottsági ülést tarthatnak, amennyiben az együttes ülés megtartásával a bizottsági ülés tagjainak több mint a fele egyetért.
- Az együttes bizottsági ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a Településfejlesztési és Szociális bizottság elnöke vezeti.
KISKUNHALAS KÖZÖS Önkormányzati Hivatal PIRTÓI KIRENDELTSÉGE
40. §.
(1) A Képviselő-testület Kiskunhalas Város Önkormányzati Képviselő-testületével és Harkakötöny Község Önkormányzati Képviselő-testületével közös önkormányzati hivatalt hozott létre úgy, hogy Pirtó községben kirendeltség működik. A Pirtói kirendeltség látja el az önkormányzat működésével, a polgármester vagy jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat, a személyi és tárgyi feltételeket éves költségvetésében biztosítja. A kirendeltség hivatalos elnevezése: Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal Pirtói Kirendeltsége.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltsége a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati ügyeket készíti elő, az önkormányzati döntéseket hajtja végre és végzi a képviselő-testület, valamint a bizottságok működésével kapcsolatos adminisztratív feladatokat.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal Kireneltségét a polgármester irányítása mellett a jegyző vezeti, a jegyzői hatáskörbe tartozó hatósági ügyekben a Kirendeltség vezetője jár el.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatalnak Szervezeti és Működési Szabályzatot kell készíteni, mely tartalmazza:
- a hivatal belső tagozódását, szervezetét,
- irányítását, vezetését,
- a hivatali munkaidőt,
- az ügyfélfogadás rendjét,
- munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét,
- a hivatali szervezetek között a feladatok elosztását,
(6) A Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét a jegyző javaslata alapján a polgármester terjeszti a Képviselő-testületek elé jóváhagyás végett.
A KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL PIRTÓI KIRENDELTSÉGE ÜGYFÉLFOGADÁSI RENDJE
41.§
(1) A Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfőn 8-12 óráig,
kedd 8-12 óráig és 13-16 óráig
szerdán 8-12 óráig és 13-16 óráig,
csütörtökön nincs ügyfélfogadás
pénteken 8-12 óráig
(2) Az állampolgárok ügyeinek intézésére a polgármester előre egyeztetett időpontban tart fogadóórát.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal épületében hivatali időben (hétfő, kedd 8.30-12.00 óráig, 13.00-15.45 óráig, szerda, csütörtök 8.30-12.00 óráig, 13.00-16.00 óráig, pénteken 8.30-12.00 óráig ) iroda áll rendelkezésre a képviselők munkájának segítése és a fogadóórák megtartása céljából. Az iroda működésének személyi és tárgyi feltételeiről a jegyző gondoskodik.
ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI
42.§
(1) A Képviselő-testület a társulási megállapodások megkötése során az Mötv. helyi önkormányzatok társulásaira vonatkozó rendelkezéseiben foglaltak szerint jár el.
(2) A Képviselő-testület a közös érdekű feladatok célszerű, gazdaságosabb és hatékonyabb megvalósítása, a polgároknak nyújtott közszolgáltatásai színvonalának javítása, térségi kapcsolatok elmélyítése céljából társulási megállapodást köthet.
A folyamatos kapcsolattartás a polgármester feladata.
III. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
43. §.
- E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Pirtó Község Önkormányzatának az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(IX.25.)ökr.sz. rendelete.
Nagy Ferenc Dr. Ferenczi Mária
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
Kihirdetve: 2014. november 7. napján a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal Pirtói Kirendeltsége hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel.
Dr. Ferenczi Mária
Jegyző
1.sz. melléklet
a 11/2014. ( XI.7.) önkormányzati rendelet 31. §. (2) bekezdéséhez
A KÉPVISELŐTESTÜLET ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGAINAK
FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
1. Ügyrendi Bizottság
1.1. Általános feladatok:
- vizsgálja a polgármester, alpolgármester és az önkormányzati képviselők által tett vagyonnyilatkozatokat,
- vizsgálja a képviselők és bizottsági tagok összeférhetetlenségi ügyeit,
- előkészíti a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet tervezetet és annak módosításait,
- vizsgálja az önkormányzati rendeletalkotás indokoltságát és célját.
- ellenőrzi és figyelemmel kíséri a képviselő-testület és szervei szabályszerű működését és a szabályzat megsértése esetén intézkedést kezdeményez,
- vizsgálja a képviselő- testület határozatainak, rendeleteinek végrehajtását,
- közreműködik a képviselő-testület rendeleteinek előkészítésében,
- felügyeli a képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek törvényességét,
- véleményezi és felülvizsgálja a képviselő-testület által átruházott hatáskörök gyakorlását,
- vizsgálja a képviselők jogainak, kötelezettségeinek érvényesülését,
- felülvizsgálja a képviselő-testület döntése előtt a képviselők, illetve a hivatal valamennyi dolgozóját érintő, képviselő-testület elé kerülő előterjesztést.
- ellátja képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyek előkészítését.
- jogi szempontból vizsgálja a szakbizottságok részére átruházott hatáskörök közül az önkormányzat intézményei szervezeti és működési szabályzatát.
- véleményezi a képviselő-testület döntéseinek megfelelően a pályázatok, versenytárgyalások, 1 millió forint feletti ingatlanértékesítéseket, illetve azok esetleges módosításait.
- polgármester, alpolgármester illetményemelésére vonatkozó képviselő-testületi előterjesztést készít,
- javaslatot tesz a polgármester jutalmára meghatározott időszakban végzett munkája értékelése alapján
- előkészítő bizottságként jár el a jegyzői, aljegyzői állás betöltésére irányuló pályázati eljárás során.
- részt vesz a középtávú gazdasági program előkészítésében,
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló beszámoló tervezeteit,
- véleményezi a költségvetési koncepciót,
- közreműködik a önkormányzati vagyonnal kapcsolatos feladatok meghatározásában, javaslatot tesz annak gazdaságos működésére,
- véleményezi a községrendezési feladatokat, rendezési terveket tartalmazó önkormányzati rendelet-tervezeteket
- véleményezi a község neve, címere, zászlaja használatának engedélyezésével kapcsolatos ügyeket,
2. Településfejlesztési és Szociális bizottság
2.1. Általános feladatok:
- a képviselő- testülettel, testvértelepüléssel és egyházzal kötött megállapodások véleményezése, azok végrehajtásának előkészítése és ellenőrzése,
- a megyei tanulmányi ösztöndíj – pályázatok véleményezése.
- véleményezi a község egészségügyi alapellátás szervezését,
- figyelemmel kíséri az alapellátás helyzetét, és közreműködik az egészségügyi ellátást igénylő lakossági kapcsolatok erősítésében,
- véleményezi a község közegészségügyével foglalkozó előterjesztéseket,
- véleményezi a szociális ellátás érintő képviselő-testületi előterjesztéseket, elősegíti a szociális szolgáltatást igénylő lakossági kapcsolatok erősítését, érdekegyeztetéseket,
- részt vesz a középtávú gazdasági program előkészítésében,
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló beszámoló tervezeteit,
- véleményezi a költségvetési koncepciót,
- közreműködik a önkormányzati vagyonnal kapcsolatos feladatok meghatározásában, javaslatot tesz annak gazdaságos működésére,
- véleményezi a községrendezési feladatokat, rendezési terveket tartalmazó önkormányzati rendelet-tervezeteket
- véleményezi a közterületek tisztántartásával és használatával kapcsolatos előterjesztéseket.
2.sz. melléklet
a 11/2014. (XI.7.) önkormányzati rendelet 31. §. (3) bekezdéséhez
PIRTÓ KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE
ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGAINAK
ÜGYRENDJE
Pirtó Község Önkormányzata Képviselő-testületének állandó bizottságai (Ügyrendi Bizottság, Településfejlesztési és Szociális Bizottság – a továbbiakban: Bizottság – az SZMSZ 32. §. (3) bekezdése felhatalmazása alapján működésük részletes szabályait az alábbiak szerint határozzák meg.
I.
- A Bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület választja meg.
- A Bizottság elnökére és tagjaira a javaslatot az alakuló ülésen a polgármester, későbbiekben az Ügyrendi Bizottság elnöke terjeszti elő.
- A Bizottság tagjainak több mint felét a képviselők közül kell választani.
- A Bizottság - a feladatkörében - előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
II.
- A Bizottság elnöke képviseli a Bizottságot.
- A Bizottság elnökének feladatai különösen:
- tervezi és szervezi a Bizottság tevékenységét,
- gondoskodik a Bizottság határozatainak, javaslatainak megfelelő továbbításáról,
- beszámol a Képviselő-testületnek a Bizottság működéséről,
- együttműködik a polgármesterrel
- állást foglal a Bizottság nevében a Bizottság feladatkörébe tartozó kérdésekben.
- A Bizottság elnökének helyettesítésére - esetenként - bármely képviselő bizottsági tag kijelölhető.
- A Bizottság üléseit a Képviselő-testületi üléseket megelőzően tartja.
- Az ülést az elnök hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző 3 nappal előbb kézhez kapják.
- A Bizottságot 10 napon belüli időpontra össze kell hívni a polgármester, alpolgármester, vagy a bizottsági tagok egynegyedének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
- A Bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő tárgyalásáról.
- A Bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a megválasztott bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.
- A Bizottság ülése nyilvános.
A zárt ülésre vonatkozó szabályok a bizottságokra is vonatkoznak.
- A Bizottság konkrét témakörben külső szakértőt is igénybe vehet. A szakértők megbízásáról és a szakértői díj elszámolásáról a Bizottság elnökének javaslata alapján a polgármester gondoskodik.
- A Bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, alpolgármestert és a jegyzőt.
- A bizottsági ülésen előterjesztett írásos dokumentumok /meghívó és előterjesztés/ sokszorosításáról, postázásáról a jegyző által kijelölt hivatali dolgozó gondoskodik.
- A Bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben általában nyílt szavazással hozza döntéseit. A javaslat elfogadásához a jelenlévő bizottsági tagok több, mint a felének igen szavazata szükséges.
- A Bizottság határozat hozatalára a Képviselő-testületre vonatkozó döntési szabályokat kell alkalmazni.
- A Bizottság a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki, illetve hatáskör esetén dönt.
- A Bizottsági ülésen megfogalmazott kisebbségi véleményt a Képviselő-testületi ülésen ismertetni kell.
- Bizottság döntésének kiadmányozója a Bizottság elnöke, távollétében az általa kijelölt személy.
III.
- A Bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melyet a Bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető ír alá.
- A Bizottság üléséről készült jegyzőkönyv tartalmazza:
- az ülésen megjelent bizottsági tagok nevét,
- a távol maradottak közül azokét, akik távolmaradásukat előre jelezték,
- a meghívottak nevét /külön, akik az ülésen megjelentek/,
- a határozatképességet,
- a megtárgyalt napirendek lényegét,
- a tárgyalt napirendek során hozott - szó szerinti - döntést, állásfoglalást stb., a szavazás számszerű eredményét.
- A jegyzőkönyvet meg kell küldeni /általában az ülést követő 10 napon belül/:
- a Bizottság elnökének,
- a polgármesternek, és
- a jegyzőnek.
- A jegyzőkönyvet a jegyző köteles az ülést követő 15 napon belül megküldeni a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Vezetője részére.
A Bizottság írásos dokumentumait a jegyző kezeli.
- Az itt nem szabályozott kérdésekben az Mötv., valamint az SZMSZ Bizottságra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
----------------------------------- Ügyrendi Bizottság elnöke | ----------------------------------- Településfejlesztési és Szociális Bizottság elnöke |
3.sz. melléklet
a 11/2014. ( XI.7.) önkormányzati rendelet 2.§.(1) bekezdéséhez
Önkormányzati társulások és az átruházott önkormányzati feladatok
- Homokhátsági Hulladékgazdálkodási Társulás:
- szemétszállítás, hulladékgazdálkodás
- Dél-alföldi Ivóvízminőség-javító Társulás:
- ivóvízminőség javítás
- Kiskunhalas és Térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás
- ivóvízminőség javítás
- Halasi Többcélú Kistérségi Társulás:
- Szociális alapellátás, szakellátás és intézményi feladatellátás:
Családsegítő szolgálat, házi segítségnyújtás, támogató szolgálat, idősek nappali ellátása/idősek klubja, idősek otthona, idősek átmeneti otthona, fogyatékosok otthona, hajléktalan szállás, szociális étkeztetés, családok átmeneti otthona, fogyatékosok nappali otthona, szociális foglalkoztatás.
- Forrásokat gyűjthet a fejlesztési programok megvalósításához.
- Képviseli a kistérséget területfejlesztési ügyekben.
- Pályázatot nyújthat be a kistérség fejlesztéséhez kapcsolódó források igényléséhez.
- A jogszabály szerinti források felett rendelkezik.
- A társulás és tagjai közbeszerzési eljárásainak közös szervezése és bonyolítása.
- A kommunikációs rendszer kistérségi szintű egységes működtetése.
- Homokhátsági Vízgazdálkodási Társulat
- belvízelvezetés, vízgazdálkodás
4.sz. melléklet
Az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatairól.