Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 05. 13Önkormányzat Képviselő-testületének 0/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete
EGERVÖLGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 11/2014./XII.31./ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
2015-01-01-tól 2015-05-13-ig
EGERVÖLGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 11/2014./XII.31./ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE
A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
BEVEZETŐ
Egervölgy község Önkormányzata Képviselőtestülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CVXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
- Fejezet
Az önkormányzat és feladatai
- Az Ön kormányzat elnevezése, székhelye és jelképei
1.§. /1/ Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
EGERVÖLGY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
/továbbiakban: önkormányzat/
/2/ Az Önkormányzat székhelye: 9684 Egervölgy, Kossuth u.105/b
/3/ Az Önkormányzat hivatalának neve:Kámi Közös Önkormányzati Hivatal /továbbiakban: hivatal/
2.§ Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.
/1/ Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, benne Magyarország címerével ellátott „Egervölgy község Önkormányzata” körfelirat található.
- Az Önkormányzat feladatvállalása
6.§ /1/ Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárást a képviselőtestület döntésétől függően a polgármester, illetve az alpolgármester folytatja le.
/2/ Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselőtestület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az /1/ bekezdésben említett feltételeket.
7.§ /1/ A képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.
/2/ A képviselőtestület jelen rendelet 2. sz. mellékletében foglalt feladatkört állapítja meg a bizottság részére.
8. § /1/ A képviselőtestület létszáma 5fő.
/2/ A képviselők nevét és elérhetőségét az SZMSZ 1. sz. függeléke tartalmazza.
9.§ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze és vezeti.
10.§ /1/ A képviselőtestület rendes nyílt ülésére meg kell hívni:
a.) a képviselőket,
b.) a jegyzőt,
c.) a polgármester által meghívottakat.
/2/ A meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt a képviselő-testület ülésén.
/3/ A rendes ülések és a rendkívüli ülések hivatalos helyszíne a hivatal tanácskozóterme 9684 Egervölgy, Kossuth u.105/b
/4/ A képviselőtestület évente kötelezően 6 alkalommal ülésezik.
11.§ /1/ A képviselőtestületi ülés írásos meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.
/2/ Halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.
/3/ A polgármester a képviselőtestületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt 3 nappal
a Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatja.
A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét.
12.§ .A közmeghallgatás időpontjáról szóló meghívót a lakóházakhoz kézbesített szórólapon
kell nyilvánosságra hozni a közmeghallgatás előtt 3 nappal.
13.§ A képviselőtestület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
14.§ /1/ Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, illetve annak bizottsága, valamint bármely képviselő által előzetesen javasolt döntés-előkészítő anyag, rendelet- vagy határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
/2/ A testületi ülésre az előterjesztés írásban (rendkívüli esetben szóban) kerül benyújtásra. A szóbeli előterjesztés csak abban az esetben lehetséges, ha a tárgyalandó téma világos és közérthető.
/3/ Írásos előterjesztések, illetve határozati javaslatok a polgármester és a jegyző aláírásásával kerülhetnek a testület elé.
/4/Az írásbeli előterjesztés főbb részei:
- az előterjesztés címe, tárgya,
- ismertetni kell az előzményeket /testületi megállapodások, hozott határozatok eredménye,
a kérdést szabályozó jogszabályok,
- az előkészítésben résztvevőket, véleményeket, javaslatokat, tényeket, adatokat, melyek
lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
- határozati javaslatot, rendeletalkotási javaslatot,
- a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
15.§ Az ülés vezetője a testületi ülés vezetése során:
a.) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,
b.) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt,
c.) amennyiben az ülés vezetője határozatképtelenséget észlel, úgy a polgármesternek 8 napon belül intézkednie kell az ülés ismételt összehívásáról,
d.) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
e.) az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat
egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító,
kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról dönt a testület.
f.) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
g.) megállapítja a szavazás eredményét.
16.§ /1/Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
/2/A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
/3/ A felszólalás során az előterjesztésben szereplő önkormányzati rendelethez vagy határozati javaslathoz a képviselő, illetve a tanácskozási joggal meghívottak módosító javaslatot terjeszthetnek elő.
/4/ Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatot a vita bezárásáig
megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.
/5/ Ugyanazon napirend keretében a polgármester ismételt felszólalást engedélyezhet.
/6/ A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
/7/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
/8/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok
törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
17. § /1/ A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
/2/ Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselőtestületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal adja meg.
/3/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
/4/ A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni,amelynek tartalmaznia kell:
- a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
- a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
- a szavazás során felmerült körülményeket.
18.§ /1/ Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében feladatai a következők:
a.) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi
eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
/2/ A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
19.§ /1/ A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz önkormányzati ügyeken, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.
/2/ Az interpellációt a polgármesternél lehetőleg az ülést megelőző 15 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
/3/ Amennyiben az interpellációt a képviselőtestület ülését megelőző 15 napon belül nyújtják be, az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.
/4/ A képviselőtestület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról.
20.§ Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
21. § A képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyv a jogszabályban meghatározottól bővebb tartalmi elemeket nem tartalmaz.
/2/ A képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtja be, azt kell mellékelni a jegyzőkönyvhöz.
/3/ A képviselő testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
/3/ A testületi ülésről a jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni. Ebből
- az eredeti példányt a jegyző kezeli, gondoskodva /a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével/ azok évenkénti elkülönítéséről,
- 1 példányt 15 napon belül a Vas Megyei Kormányhivatalnak megküldeni,
- 1 példány a hivatal hivatalos helyiségében az érdeklődő állampolgárok számára.
22.§ /1/ Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a.) a képviselő,
b.) a polgármester,
c.) az alpolgármester,
d.) a képviselőtestület bizottsága,
e.) a jegyző.
/2/ A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
/3/ Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.
/4/ A rendelet-tervezet elkészítéséhez a lakosság legszélesebb körét érintő kérdések szabályo-
zásánál a Képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
/5/ A jegyző – a polgármester egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselőtestület elé terjeszti.
23.§ /1/ A rendeletet a Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel a jegyző hirdeti ki.
/2/ A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.
24.§ A képviselőtestület elrendeli a helyi népszavazást, ha azt a település
választópolgárai 20 százalékának megfelelő létszámú választópolgár kezdeményezte.
25.§ /1/A képviselőtestület tagjait a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetve terhelik.
/2/ A képviselőtestület az önkormányzati képviselőknek járó tiszteletdíjat külön rendeletben állapítja meg.
26.§ /1/ A képviselő köteles:
- tevékenyen részt venni a képviselőtestület munkájában és ennek érdekében a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,
- felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
- a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titkot megőrizni (titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll)
- kapcsolatot tartani a választópolgárokkal,
- a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot, méltatlanságra adó okot a polgármesternek haladéktalanul bejelenteni.
27.§ /1/ A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást, az összeférhetetlenséggel kapcsolatos ügyeket, a méltatlansággal kapcsolatos ügyeket a Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot , Méltatlanságot Vizsgáló Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselőtestületet.
/2/ A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános. A betekintési lehetőséget a Hivatalban a jegyző biztosítja. A betekintés idejéről, a betekintő nevéről a jegyző nyilvántartást vezet. A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.
/3/ A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot Vizsgáló Bizottság nál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselőtestületet.
28. § /1/ A képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
29.§ A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
- Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot Vizsgáló Bizottság, létszáma 3 fő (3 fő képviselő)
30.§ /1/ A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.
/2/ A bizottságot 8 napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselőtestület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
/3/ A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a hivatal érintett ügyintézője.
31.§ A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
32.§ /1/ A polgármesternek a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai:
- segíti a képviselőtestület tagjainak a munkáját,
- szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat,
- biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését.
/2/ A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túl:
- ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
- nyilatkozatokat ad a hírközlő szerveknek,
- gondoskodik a képviselőtestület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekeinek megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,
- ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.
33. § /1/ Az alpolgármesterek száma 1 fő képviselő.
/2/ Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
34.§ A jegyzőt akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti.
35.§ A képviselőtestület szükség szerint, de legalább évente 1 közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a.) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
b.) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás napirendjével egyidejűleg terjeszti elő.
36.§ /1/ A közmeghallgatást az ülés vezetője a képviselőtestület ülésére vonatkozó szabályok szerint vezeti.
/2/ A közmeghallgatáson feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell válaszolni.
/3/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelye értelemszerűen vonatkoznak a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
37.§ A képviselő - testület előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából lakossági fórumot. A fórumról jegyzőkönyv készül, melyet valamennyi képviselő megkap. A lakossági fórumról, témájáról, helyéről és idejéről az érintetteket a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint kell tájékoztatni. A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa megbízott személy vezeti. A lakossági fórum témájáról, helyéről és idejéről a hirdetmény megküldésével a képviselőket tájékoztatni kell.
A lakossági fórumra a jegyzőt, a civil szervezet vezetőjét meg kell hívni.
38.§. (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény a végrehajtására kiadott 368/2011../XII.31./ Kormányrendelet, továbbá a költségvetési szervek belső kontroll-rendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011./XII.31./ Korm. rendelet alapján Egervölgy község Önkormányzata és az általa irányított költségvetési szervek és közfeladatok belső ellenőrzését külső erőforrás bevonásával látja el.
39.§ Az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait – kormányzati funkciók szerint a 3. számú melléklet tartalmazza.
40.§ Ez a rendelet 2015. január 1. napján lép hatályba.
Auer Gyuláné Kardos Andrea
polgármester jegyző
A rendelet 2014. december 31. napján kihirdetésre került.
Kardos Andrea
jegyző
- sz. melléklet a 11/2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez
Polgármesterre átruházott hatáskörök:
- Munkáltatói jogok gyakorlása a szakfeladaton ellátott feladatok keretében foglalkoztatottak
esetében.
- Dönt a szociális rendelet szerint hatáskörébe utalt segélyezési és egyéb szociális ellátási
ügyekben.
- sz. melléklet a 11/2014./XII.31/ önkormányzati rendelethez
Bizottságok feladatköre:
Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot , Méltatlanságot Vizsgáló Bizottság:
- Nyilvántart ja és ellenőrzi a képviselői vagyonnyilatkozatokat, azokat a jogszabályban foglaltaknak megfelelő technikai előírások szerint kell kezelni. Ezen belül a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével - nyilvános, még hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát titkosan kezeli
- Kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést.
Összeférhetetlenséget, és Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget, Méltatlanságot Vizsgáló Bizottság létszáma: 3 fő
Elnöke: Szigeti József Csabáné
Tagjai: Bősze Krisztián, Varga Emilné
3.sz.melléklet a 11/2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez
A Egervölgy Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és Önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és - működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
042180 Állat-egészségügy
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési ) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása,
átrakása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082044 Könyvtári szolgáltatások
107051 Szociális étkeztetés
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
1..sz.függelék a 11/2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez
Az Önkormányzati Képviselők névsora:
Auer Gyuláné, Egervölgy,Kossuth u.77.
Bősze Istvánné, Egervölgy, Újtelep u. 32.
Bősze Krisztián, Egervölgy, Újtelep u. 32.
Varga Emilné, Egervölgy, Kossuth u.176
Szigeti József Csabáné Egervölgy, Rózsa F.u. 11.