Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete

A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2015. 01. 01- 2017. 12. 11

KÁM KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 11/2014./XII.31./  ÖNKORMÁNYZATI  RENDELETE

A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL


BEVEZETŐ



Kám  község Önkormányzata Képviselőtestülete a Magyarország  helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CVXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.


  1. Fejezet

Az önkormányzat és feladatai

  1. Az Ön kormányzat elnevezése, székhelye és jelképei


1.§. /1/ Az önkormányzat hivatalos megnevezése:


KÁM  KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

/továbbiakban: önkormányzat/

/2/ Az Önkormányzat székhelye: 9841 Kám, Kossuth u. 26.

/3/ Az Önkormányzat hivatalának neve:Kámi Közös Önkormányzati Hivatal /továbbiakban: hivatal/


2.§ Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.


/1/ Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, benne Magyarország címerével ellátott „Kám  község Önkormányzata” körfelirat található.



  1. Az Önkormányzat feladatvállalása


6.§ /1/ Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárást a képviselőtestület döntésétől függően a polgármester, illetve az alpolgármester  folytatja le.


/2/ Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselőtestület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az /1/ bekezdésben említett feltételeket.

7.§ /1/ A képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.

/2/ A  képviselőtestület jelen rendelet 2. sz. mellékletében foglalt feladatkört állapítja meg a bizottság részére.

8. § /1/ A képviselőtestület létszáma 5fő.

/2/A képviselők nevét és elérhetőségét az SZMSZ 1. sz. függeléke  tartalmazza.



9.§ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze és vezeti.


10.§ /1/ A képviselőtestület rendes nyílt ülésére meg kell hívni:

   a.) a képviselőket,

   b.) a jegyzőt,

   c.) a polgármester által meghívottakat.

/2/ A meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt a képviselő-testület ülésén.

/3/ A rendes ülések és a rendkívüli ülések hivatalos helyszíne a hivatal tanácskozóterme 9841 Kám, Kossuth u. 26.



/4/ A képviselőtestület évente kötelezően  6 alkalommal ülésezik.


11.§ /1/ A képviselőtestületi ülés írásos meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.

/2/ Halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.

/3/ A polgármester a képviselőtestületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt 3 nappal

 a Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatja.

 A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét.




12.§ A közmeghallgatás időpontjáról szóló meghívót a lakóházakhoz kézbesített szórólapon

 kell nyilvánosságra hozni a közmeghallgatás előtt 3 nappal.



13.§ A képviselőtestület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


14.§ /1/ Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, illetve annak bizottsága, valamint bármely képviselő által előzetesen javasolt döntés-előkészítő anyag, rendelet- vagy határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

/2/ A testületi ülésre az előterjesztés írásban (rendkívüli esetben szóban) kerül benyújtásra. A szóbeli előterjesztés csak abban az esetben lehetséges, ha a tárgyalandó téma világos és közérthető.

/3/

Írásos előterjesztések, illetve határozati javaslatok a polgármester és a jegyző aláírásával  kerülhetnek a testület elé.


/4/Az írásbeli előterjesztés főbb részei:

- az előterjesztés címe, tárgya,

- ismertetni kell az előzményeket /testületi megállapodások, hozott határozatok eredménye,  

  a kérdést szabályozó jogszabályok,

- az előkészítésben résztvevőket, véleményeket, javaslatokat, tényeket, adatokat,  melyek

   lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,

- határozati javaslatot, rendeletalkotási javaslatot,

- a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.


15.§ Az ülés vezetője a testületi ülés vezetése során:

         a.) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,

b.) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan  figyelemmel kíséri azt,

c.)  amennyiben az ülés vezetője  határozatképtelenséget észlel, úgy a polgármesternek  8 napon belül intézkednie kell az ülés ismételt összehívásáról,

d.) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

e.) az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat

egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító,

kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról dönt a testület.

         f.) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

         g.) megállapítja a szavazás eredményét.


16.§ /1/Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

 /2/A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.

/3/ A felszólalás során az előterjesztésben szereplő önkormányzati rendelethez vagy határozati javaslathoz a képviselő, illetve a tanácskozási joggal meghívottak módosító javaslatot ter­jeszthetnek elő.

/4/ Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatot a vita bezárásáig

   megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.

/5/ Ugyanazon napirend keretében a polgármester ismételt felszólalást engedélyezhet.

/6/ A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

/7/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

/8/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok

   törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.



17. § /1/ A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

/2/ Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselőtestületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal adja meg.

/3/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna  igénybevételével történik.

/4/ A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni,amelynek tartalmaznia kell:

  1. a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
  2. a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
  3. a szavazás során felmerült körülményeket.


18.§ /1/ Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében feladatai a következők:

            a.) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi

            eldöntésére, és

            b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.

/2/ A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.


19.§ /1/ A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz önkormányzati ügyeken, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.

/2/ Az interpellációt a polgármesternél lehetőleg az ülést megelőző 15 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.

/3/ Amennyiben az interpellációt a képviselőtestület ülését megelőző 15 napon belül nyújtják be, az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.

/4/ A képviselőtestület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról.


20.§ Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.


21. § A képviselőtestület üléséről  készült  jegyzőkönyv a jogszabályban meghatározottól bővebb tartalmi elemeket nem tartalmaz.



22.§ /1/ Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

            a.) a képviselő,

            b.) a polgármester,

            c.) az alpolgármester,

            d.) a képviselőtestület bizottsága,

            e.) a jegyző.

/2/ A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.

/3/ Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.

/4/ A rendelet-tervezet elkészítéséhez a lakosság legszélesebb körét érintő kérdések szabályo-

   zásánál a Képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.

/5/  A jegyző – a polgármester egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselőtestület elé terjeszti.


23.§ /1/ A  rendeletet a Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel a jegyző hirdeti ki.

/2/ A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.


24.§  A képviselőtestület elrendeli a  helyi népszavazást, ha azt a település

választópolgárai 20 százalékának megfelelő létszámú választópolgár kezdeményezte.


25.§ /1/A képviselőtestület tagjait a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetve terhelik.

/2/ A képviselőtestület az önkormányzati képviselőknek járó tiszteletdíjat külön rendeletben állapítja meg.

26.§ /1/ A képviselő köteles:

  1. tevékenyen részt venni a képviselőtestület munkájában és ennek érdekében a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,
  2. felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
  3. a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titkot megőrizni (titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll)
  4. kapcsolatot tartani a választópolgárokkal,
  5. a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot, méltatlanságra adó okot  a polgármesternek haladéktalanul bejelenteni.


27.§ /1/  A vagyonnyilatkozatot az Összeférhetetlenséget, Méltatlanságot és Vagyonnyilatkozatot Vizsgáló Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.

/2/ A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános. A betekintési lehetőséget a Hivatalban a jegyző biztosítja. A betekintés idejéről, a betekintő nevéről a jegyző nyilvántartást vezet. A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.

/3/ A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást, az összeférhetetlenséggel kapcsolatos ügyeket, a méltatlansággal kapcsolatos ügyeket  a Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot , Méltatlanságot Vizsgáló Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselőtestületet.


28. § /1/ A képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

29.§  A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

  1. Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot Vizsgáló Bizottság, létszáma 3 fő (3 fő képviselő)


30.§ /1/ A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.

/2/ A bizottságot 8 napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselőtestület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.

/3/ A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a hivatal érintett ügyintézője.


31.§ A polgármester  megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.


32.§ /1/  A polgármesternek a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai:

  1. segíti a képviselőtestület tagjainak a munkáját,
  2. szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat,
  3. biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését.

/2/ A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túl:

  1. ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
  2. nyilatkozatokat ad a hírközlő szerveknek,
  3. gondoskodik a képviselőtestület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekeinek megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,
  4. ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.


33. § /1/ Az alpolgármesterek száma 1 fő képviselő.

/2/ Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.


34.§ A jegyzőt akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti.



35.§ A képviselőtestület szükség szerint, de legalább évente 1 közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:

a.) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

b.) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás napirendjével egyidejűleg terjeszti elő.


36.§ /1/  A közmeghallgatást az ülés vezetője a képviselőtestület ülésére vonatkozó szabályok szerint vezeti.

/2/ A közmeghallgatáson feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell válaszolni.

/3/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelye értelemszerűen vonatkoznak a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.


37.§ A képviselő - testület előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából lakossági fórumot.    A fórumról jegyzőkönyv készül, melyet valamennyi képviselő megkap. A lakossági fórumról, témájáról, helyéről és idejéről az érintetteket a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint kell tájékoztatni.  A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa megbízott személy vezeti.  A lakossági fórum témájáról, helyéről és idejéről a hirdetmény megküldésével a képviselőket tájékoztatni kell.

 A lakossági fórumra a jegyzőt, a civil szervezet vezetőjét meg kell hívni.


38.§. (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény a végrehajtására kiadott 368/2011../XII.31./ Kormányrendelet, továbbá a költségvetési szervek belső kontroll-rendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011./XII.31./ Korm. rendelet alapján Kám község Önkormányzata és az általa irányított költségvetési szervek és közfeladatok  belső ellenőrzését külső erőforrás bevonásával látja el.

39.§  Az önkormányzat  kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait – kormányzati funkciók szerint a  3. számú  melléklet tartalmazza.

40.§ Ez a rendelet 2015. január 1. napján lép hatályba.


                      Mecseki Csaba                                                       Kardos Andrea

                        polgármester               sk                                            jegyző  sk


A rendelet 2014.  december  31. napján kihirdetésre került.


                                                                                            Kardos Andrea

                                                                                              jegyző sk

  1. sz. melléklet  a 11/2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez



Polgármesterre átruházott hatáskörök:


- Munkáltatói jogok gyakorlása a szakfeladaton ellátott feladatok keretében foglalkoztatottak

  esetében.

- Dönt a szociális rendelet szerint hatáskörébe utalt segélyezési és egyéb szociális ellátási

   ügyekben.






                                                                                  
































  1. sz. melléklet  a 11/2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez



Bizottságok feladatköre:


 Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot, Méltatlanságot Vizsgáló Bizottság:

- Nyilvántart ja és ellenőrzi a képviselői vagyonnyilatkozatokat, azokat a jogszabályban foglaltaknak megfelelő technikai előírások szerint kell kezelni. Ezen belül a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével - nyilvános, még hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát titkosan kezeli

- Kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést.





Összeférhetetlenséget, és  Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget, Méltatlanságot Vizsgáló Bizottság létszáma: 3 fő


Elnöke: Závecz Györgyné képviselő

Tagjai: Szemes István képviselő, Tőke Albin képviselő





























3.sz.melléklet a 11 /2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez




A Kám Község Önkormányzata  alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

A Kám  Község Önkormányzata  alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:


011130            Önkormányzatok és Önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási

tevékenysége

013320            Köztemető-fenntartás és - működtetés

013350            Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080            Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010            Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

042180            Állat-egészségügy

045120            Út, autópálya építése

045160            Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030            Nem veszélyes (települési ) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása,  

                        átrakása

064010            Közvilágítás

066010            Zöldterület-kezelés

066020            Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111            Háziorvosi alapellátás

074031            Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032            Ifjúság-egészségügyi gondozás

082042            Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044            Könyvtári szolgáltatások

096010            Óvodai intézményi étkeztetés

107051            Szociális étkeztetés

107055            Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

041231            Rövid időtartamú  közfoglalkoztatás

041232            Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233            Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236            Országos közfoglalkoztatási program

041237            Közfoglalkoztatási mintaprogram

047410            Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

082092            Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

104037           Intézményen kívüli gyermekétkeztetés














1..sz.függelék a 11/2014./XII.31./ önkormányzati rendelethez



Az Önkormányzati Képviselők névsora:


Mecseki Csaba,polgármester, Kám ,Kossuth u. 55.

Máthé József, Kám  Kisfaludy u. 31.

Závecz Györgyné Kám Kossuth u. 11.     

Szemes István, Kám, Petőfi u. 46.

Tőke Albin Kám Kossuth u. 70. képviselők














































6/2015.(V.13.), 3/2016.(II.25.) ÖNKORMÁNYZATI  RENDELETTEL MÓDOSÍTOTT, EGYSÉGES SZERKEZET