Nagyhegyes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014 (X.21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2014. 10. 21- 2019. 02. 28

Nagyhegyes Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésben foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. FEJEZET


Általános rendelkezések


  1. §


  1. Az önkormányzat elnevezése:                                  Nagyhegyes Község Önkormányzata.
  2. Az önkormányzat székhelye:                                   4064 Nagyhegyes, Kossuth utca 2.
  3. Az önkormányzat portál címe:                                 www.nagyhegyes.hu
  4. Az önkormányzat elektronikus levelezési címe:      hivatal@nagyhegyes.hu
  5. Az önkormányzat jelképe a címer és a zászló, melyek használatát külön rendelet szabályozza.


  1. FEJEZET


Az önkormányzat költségvetési szervei


  1. §


  1. Az önkormányzat költségvetési szervei:
  1. Polgármesteri Hivatal, jogállása: önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv
  2. Tündérkert Óvoda és Bölcsőde, jogállása: önállóan működő költségvetési szerv
  3. Idősek Háza, jogállása: önállóan működő költségvetési szerv
  1. Az önkormányzati szervek feladatait az alapító okiratok tartalmazzák.



III. FEJEZET


A képviselő-testület és szervei


  1. §


  1. [1]Nagyhegyes Község Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai a főállású polgármester és hat települési önkormányzati képviselő.
  2. A képviselő-testületet és az önkormányzatot a polgármester képviseli. A polgármester átruházott hatásköreit a rendelet 1. melléklete, az önkormányzati rendeletek, valamint a képviselő-testület határozatai tartalmazzák.


  1. §


  1. A képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
  2. Az alpolgármester feladat- és hatáskörére, a polgármester és az alpolgármester közötti munkamegosztás szabályozására, a polgármester intézkedést bocsáthat ki.


  1. §


  1. A képviselő-testület bizottságai döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő és ellenőrzési feladatokat ellátó, a testület által döntési jogkörrel felruházható, egymással mellérendeltségi viszonyban álló szervek.
  2. A képviselő-testület állandó és - meghatározott időre vagy feladat elvégzésére - ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg. Az ideiglenes bizottság megszűnik a képviselő-testület által meghatározott feladat teljesítésével.
  3. A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
  1. Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság                         5 fő taggal;
  2. Településfejlesztési Bizottság                             7 fő taggal.
  1. Az állandó bizottságok feladat- és hatásköreit a rendelet 2 és 3. melléklete, valamint más önkormányzati rendeletek tartalmazzák.
  2. A bizottságot annak elnöke képviseli.
  3. A bizottsági tagot tevékenységéért külön rendeletben meghatározott mértékű tiszteletdíj illeti meg.


  1. §


A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a feladatok ellátása vonatkozásában az általános igazgatási ügyintéző jár el.


  1. §


  1. Az önkormányzati képviselők munkájuk végzése során – előzetes bejelentés alapján – jogosultak a székhely épülete helyiségeinek, valamint a polgármesteri hivatal munkavállalói munkakörébe tartozó ügyekben, a segítségük igénybevételére. Erre irányuló igényének teljesítését, valamint munkájuk egyéb feltételeit a jegyző biztosítja.
  2. Az önkormányzati képviselőt tevékenységéért külön rendeletben meghatározott mértékű tiszteletdíj illeti meg.
  3. [2]A Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület legfeljebb tizenkét havi időtartamra 25%-kal csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.


  1. §


       (1)        A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre Nagyhegyesi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) elnevezéssel.

  1. A Polgármesteri Hivatal feladatait alapító okirata, munkarendjét a szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.


IV. FEJEZET


A Képviselő-testület működése


Munkaterv


  1. §


  1. A képviselő-testület munkáját éves munkaterv szerint végzi, melyet a tárgyévet megelőző év decemberi ülésén fogad el.
  2. A munkaterv tartalmazza az ülések tervezett:
  1. időpontját,
  2. tervezett napirendjét.
  1. [3]A Képviselő-testület évente legalább tíz ülést tart. A munkatervet úgy kell előkészíteni, hogy képviselő-testület lehetőleg minden hónap harmadik hetének szerdai napján, július, augusztus hónapban szükség szerint tartsa ülését.
  2. A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


Az ülés összehívása


  1. §


  1. [4]A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatás esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke (az ülés összehívása és vezetése szempontjából a továbbiakban együtt: polgármester) hívja össze, illetve vezeti.
  2. [5]
  3. A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, a napirend szerinti előadót, szakértőt, szükség szerint az érintetteket, valamint a díszpolgárokat.
  4. A jegyző feladata a meghívó kiküldése és az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, melyet az ülés előtt legalább öt nappal köteles végrehajtani.
  5. Különösen indokolt esetben a képviselő-testület rövid úton (telefon, sms, e-mail útján) is összehívható. Különösen indokolt a képviselő-testület összehívása:
    1. az önkormányzat és intézményei működését érintő esetben;
    2. pályázati eljárással kapcsolatos halaszthatatlan esetben;
    3. más sürgető határidő esetén;
    4. vis maior esetén.
  6. A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontokat. A meghívó mellékletét képezik az írásbeli előterjesztések.
  7. A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről – a meghívó egy példányának hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel, valamint az önkormányzati portálon való közzététellel – az ülés előtt legalább öt nappal a jegyző tájékoztatja a lakosságot. Az önkormányzati portálon a nyilvános ülésen tárgyalható előterjesztéseket is közzé kell tenni.


Sürgősségi indítvány


  1. §


  1. A meghívóban nem szereplő, halaszthatatlan döntést igénylő javaslat soron kívüli megvitatása érdekében a polgármester, az önkormányzati képviselő, a bizottság, valamint a jegyző sürgősségi indítványt terjeszthet elő írásban.
  2. A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a képviselő-testület napirendjére tűzi. A sürgősségi indítvány, a sürgősség tényének rövid indoklásával legkésőbb az ülés napján 12 óráig, írásban nyújtható be a polgármesternél vagy a jegyzőnél.
  3. A polgármester ismerteti az indítványt, majd lehetőséget ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid megalapozására.
  4. A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a képviselő-testület minősített többséggel, a napirendi pontok elfogadását megelőzően vita nélkül dönt.


Előterjesztések


  1. §


  1. A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:
  1. a polgármester,
  2. a képviselő-testület bizottsága,
  3. önkormányzati képviselő,
  4. a jegyző.
  1. A bizottságok a rendelet 2. és 3. számú mellékletében szereplő feladat- és hatáskörük vonatkozásában jogosultak előterjesztés benyújtására, továbbá ezen feladat- és hatáskörök tekintetében az előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testület felé.
  2. Az előterjesztés két részből áll.
    1. az első résznek tartalmaznia kell:
  • a tárgy pontos meghatározását,
  • előzmény esetén annak rövid ismertetését, a döntést, a végrehajtás eredményét,
  • fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket és összefüggéseket, amelyek indokolják a meghozandó döntést.
  1. a második rész a döntési javaslat:
  • melyet egyértelműen, közérthetően kell megfogalmazni,
  • az eltérő tartalmú javaslatokat (alternatívákat) külön-külön kell megfogalmazni,
  • határozat esetén tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét,
  • költségvetést érintő határozatnak tartalmaznia kell a pénzügyi fedezetre való utalást.
  1. Az előterjesztést minden esetben írásban kell elkészíteni.
  2. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 8 nappal kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét, gondoskodik valamennyi testületi anyag képviselők részére történő átadásáról.


Az ülés vezetése, a tanácskozás rendje


  1. §


  1. A polgármester a képviselőkhöz rendelt képviselői egységen (a továbbiakban: egység) történő bejelentkezés alapján megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, valamint megnevezi az ülés jegyzőkönyvét hitelesítő képviselőket.
  2. Amennyiben az ülés határozatképes, a polgármester előterjeszti az ülés napirendi javaslatát.
  3. Munkatervben nem szereplő kérdés napirendre tűzését indítványozhatja:
  • a polgármester,
  • a képviselő-testület bizottsága,
  • az önkormányzati képviselő,
  • a jegyző.
  1. A napirend előtti tájékoztatásokat követően a polgármester előterjeszti – szükség esetén – a sürgősségi indítványt.
  2. A napirendről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
  3. A döntést igénylő előterjesztéseket a meghívóban és az ülésvezetés során is el kell különíteni a csupán tájékoztatásra szolgálóktól, utóbbiak megtárgyalására a nyilvános ülésrész végén - a kérdések, interpellációk előtt - kerül sor.
  4. A napirendi pontok tárgyalása előtt a polgármester tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és szükség szerint a lakosság, valamint a képviselő-testület érdeklődésére számító kérdésekről, eseményekről, melyekhez kapcsolódóan a képviselők kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez. A lejárt határidejű döntések végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról a képviselő-testület határozattal dönt.
  5. A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön vitát nyit.
  6. A jegyző az előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételeiről szükség szerint tájékoztatja a képviselő-testületet.
  7. A napirendi pontok érdemi tárgyalását (kérdések, hozzászólások) szóbeli kiegészítés előzheti meg, melynek megtételére az előterjesztő, a polgármester, és a tárgy szerinti bizottság elnöke jogosult.
  8. A kiegészítésre jogosulthoz a képviselő-testület tagjai, és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek.
  9. A vita során a polgármester az egységen történő bejelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
  10. A napirendi pont szerinti ügytől való eltérés miatt a hozzászólótól a szót megvonhatja.
  11. Ügyrendi hozzászólásra történő jelentkezés esetén a jelentkező soron kívül kap szót. Több ügyrendi kérdésben való bejelentkezés esetén, a polgármester az egységen történő ügyrendi bejelentkezés sorrendjében adja meg a szó.
  12. A képviselő-testület a vita lezárása után dönt, rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
  13. [6] A Képviselő-testület és bizottságai ülésein tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg a nagyhegyesi székhelyű, bejegyzett civil szervezetek képviselőit.


Az ülés rendjének fenntartása


  1. §


  1. A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, ebben a jogkörében:
  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától,
  2. rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
  3. megvonja attól a felszólalótól a szót, aki a jelenlévő vagy távollévő személyt sértegeti, rávonatkozóan sértő kifejezést, megengedhetetlen, nyilvánvalóan a jó erkölcsbe ütköző hangnemet használ.
  1. Ügyrendi kérdésként személyes megjegyzést tehet az a képviselő, aki a vita során személyét ért támadást kívánja visszautasítani, illetve aki az általa kifejtett állásponttal kapcsolatos félreértést kívánja tisztázni.
  2. A polgármester a tanácskozás megkezdésétől számított másfél óránként legalább 10 perc szünetet rendel el.


A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja


  1. §


  1. A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő javaslatról döntsön a testület. A módosító, kiegészítő javaslatok szavaztatásának sorrendjét azok elhangzásának sorrendje határozza meg. Az elfogadandó döntési javaslatot a szavazás előtt egyértelműen meg kell fogalmazni.
  2. A képviselők a szavazás során igen, nem, vagy tartózkodás szavazattal gyakorolják döntési jogkörüket. A szavazás az egység szavazás felületén található gombja valamelyikének megnyomásával történik, a számítógépes rendszer hibája esetén kézfelemeléssel történik. A tartózkodás, valamint a jelenlévő, de nem szavazó képviselő e döntése „nem” szavazatot jelent.
  3. A szavazás általában nyílt szavazással történik.
  4. Név szerinti szavazással dönt a képviselő-testület a tagjának ügyrendi javaslatára, vita nélkül hozott határozat alapján. A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző a jelenlévő képviselő-testületi tagok nevét betűrendben felolvassa, akik ezt követően a (2) bekezdésben meghatározottakon túl a leadott szavazatukat hangos szóval is kimondják. Utolsónak a polgármester adja le szavazatát.
  5. A titkos szavazás a (2) bekezdésben meghatározottak szerint történik, azonban az egyes képviselők szavazata nem lesz látható a kijelzőn, ott csak a szavazás számszerű eredménye jelenik meg.
  6. A szavazatok összeszámlálásáról az ülést vezető gondoskodik. Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, bármely képviselő, vagy a polgármester javaslatára ugyanazon az ülésen a képviselő-testület minősített többséggel elrendelheti a szavazás megismétlését.
  7. Az a képviselő, aki a Mötv. 49. § (1) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, az önkormányzati képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjáról szóló rendeletben megállapított szankcióval sújtható.


Határozathozatal


  1. §


  1. A képviselő-testület a határozatait, a Mötv-ben és az SZMSZ-ben meghatározottak kivételével, egyszerű többséggel hozza, több döntést igénylő napirendi pont tárgyalása esetén a határozathozatal külön-külön történik.
  2. Minősített többséggel dönt az Mötv-ben meghatározottakon túl:
  1. a képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,
  2. sürgősségi indítvány elfogadásáról,
  3. díszpolgári cím és kitüntető díjak adományozásáról,
  4. hitelfelvételről.

(3) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén is kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.

(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben, így különösen

a) önkormányzat által vagy önkormányzati társulási tagként benyújtható, támogatással járó pályázat benyújtása, amennyiben a képviselő-testületi ülésen történő tárgyalás a pályázati határidő elmulasztásával járna és a pályázati önrész nem haladja meg az 1.000.000 Ft-ot,

b) pályázati nyilatkozat pótlása, amennyiben a képviselő-testületi ülésen történő tárgyalás a nyilatkozattételi határidő elmulasztásával járna,

c) veszélyhelyzet, súlyos káresemény elhárításához szükséges intézkedés meghozatala,

d) az Önkormányzat jogérvényesítése érdekében tett jognyilatkozat vagy beadvány, kereset, amennyiben a képviselő-testületi ülésen történő tárgyalás jogvesztő határidő elmulasztásával járna,

e) amennyiben a döntés elmaradása az önkormányzatnak vagyoni hátrányt jelentene.

(6) A polgármester önkormányzati rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről a következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(7) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, törve az évszámmal, zárójelben az elfogadás hónapja és napja, valamint Kt. határozat megjelöléssel kell ellátni.

(8) A testületi határozatokról a jegyző határidős nyilvántartást vezet.


Rendeletalkotás


  1. §


  1. A kötelező önkormányzati rendeletalkotáson kívüli szabályozás szükségességéről kezdeményezés alapján dönt a képviselő-testület.
  2. Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
    1. a polgármester,
    2. az önkormányzati képviselő,
    3. a képviselő-testület bizottsága,
    4. a jegyző.
  3. A kezdeményezést a polgármesternek, vagy a jegyzőnek kell benyújtani, aki a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.
  4. A rendelettervezet szakmai előkészítését a jegyző végzi, de a képviselő-testület az előkészítésbe való részvétellel megbízhatja valamely bizottságát, illetve szakértőt is felkérhet.
  5. A rendelettervezetet a polgármester, bármely önkormányzati képviselő, vagy a jegyző terjeszti elő.
  6. Az önkormányzati rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a rendelet megjelölését, tárgyát, megalkotásának, kihirdetésének és hatályba lépésének időpontját.
  7. A rendelet kihirdetéséről - az önkormányzat honlapján történő közzététel útján - a jegyző gondoskodik.
  8. A rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal – törve az évszámmal, zárójelben a kihirdetés hónapja és napja – kell ellátni.


Végrehajtás és ellenőrzés


  1. §


  1. A határozatokat, a végrehajtási határidőt megelőzően megfelelő határidőben, de legkésőbb a testületi ülést követő 15 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek.
  2. Az önkormányzati döntések eredményes végrehajtásáért a polgármester, a jegyző, vagy a határozatban végrehajtásért megjelölt személy a felelős.
  3. A határozatok végrehajtása során a polgármester gondoskodik az összetett vagy több szerv közreműködését igénylő határozatok végrehajtásának tervszerű ütemezéséről.
  4. Ha a képviselő-testület határozatának végrehajtásáért felelős személy, a végrehajtást akadályozó körülményt észlel, arról köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.


Kérdés, interpelláció, bejelentés


  1. §


  1. Az önkormányzati képviselők kérdéseiket, interpellációikat, bejelentéseiket – ebben a sorrendben - a napirendek megtárgyalását követően, az esetleges, zárt ülésen tárgyalt utolsó napirend megkezdése előtt tehetik meg.
  2. Az ülésen a képviselő felvilágosítást kérhet, kérdést tehet fel. Erre lehetőleg az ülésen válaszolni kell, elfogadásáról csak a kérdező nyilatkozik. A válasz meg nem adása, illetve a kérdező általi el nem fogadása esetén a továbbiakról a képviselő-testület dönt, az interpellációra vonatkozó szabályozás alapján.
  3. A bejelentés a polgármester, a képviselő, vagy a jegyző által valamely tény, körülmény megismertetése a képviselő-testülettel, amely intézkedést nem igényel, és nem kapcsolódik valamely napirendi pont témájához.


  1. §


  1. A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációnak minősül, ha a felvető önkormányzati hatáskörbe tartozó és nem költségvetési, vagy közigazgatási hatósági jogkörbe tartozó egyedi ügyben nemcsak felvilágosítást kér, hanem intézkedést is kezdeményez. 
  2. Az interpellációt írásban, az ülés megkezdését megelőzően, a napirend elfogadásáig lehet előterjeszteni.
  3. Csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia az interpelláltnak, ha az ülést megelőző 3. napig az interpellációt benyújtották.
  4. [7]Más esetben 30 napon belül, írásban kell választ adni és ezt a soron következő ülésen a képviselő-testülettel ismertetni kell.
  5. A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a testület vita nélkül dönt.
  6. Ha a testület a választ elutasítja és elrendeli az interpelláció tárgyának vizsgálatát, az interpelláló képviselő e vizsgálatban részt vehet. A vizsgálatot az arra hatáskörrel rendelkező bizottság hatáskörébe kell utalni, ha ilyen nincs, eseti bizottságot kell alakítani.
  7. A bizottság megállapításait a következő munkaterv szerinti testületi ülésen ismertetni kell.


Nyilvánosság biztosítása


  1. §


  1. A képviselő-testület és a bizottságok ülése - törvényben meghatározott eseteket kivéve - nyilvános, azon hallgatóság lehet jelen.
  2. Hozzászólásra a hallgatóság nem jogosult, azonban az érdekelt személy kérelmére hozzászólási lehetőséget biztosíthat a képviselő-testület.
  3. A hozzászólási lehetőség megadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
  4. A képviselő-testület nyilvános üléséről képfelvétel is készül, melyet az önkormányzat honlapján hangfelvétellel együtt közzé kell tenni.
  5. A testületi ülések nyilvánosságának biztosítása az önkormányzat hivatalos lapja („Nagyhegyes”), az önkormányzati honlap (www.nagyhegyes.hu; www.onkormanyzati.tv), valamint a kábeltelevízió útján történik.


A jegyzőkönyv


  1. §


  1. A képviselő-testület üléséről szószerinti, digitális adathordozón (CD) rögzített jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza az előterjesztéseket, a jelenlét nyilvántartását, az ülés teljes hanganyagát, a szavazások eredményét, valamint a döntéseket.
  2. A szószerinti jegyzőkönyvből a tanácskozást követő 15. napig írásos jegyzőkönyv készül. Az önkormányzati képviselő kérése esetén – indokolt esetben – hozzászólását szó szerint kell az írásos jegyzőkönyvbe foglalni.
  3. A jegyzőkönyvekkel kapcsolatos feladatok elvégzéséért, valamint a szó szerinti jegyzőkönyv archiválásáért a jegyző felelős.
  4. A jegyzőkönyvekbe történő betekintés lehetőségének a jogszabályi keretek közötti biztosításáért a jegyző felelős.
  5. A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kell kezelni. A zárt ülésen hozott – az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (továbbiakban: Infotv.) alapján – közérdekű adatnak minősülő határozat nyilvános, a zárt ülésről készült jegyzőkönyv ezen része megtekinthető.


Összeférhetetlenség


  1. §


  1. Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével az összeférhetetlenségi ügyeket vizsgáló bizottsághoz kell előterjeszteni.
  2. A bizottság elnöke köteles a bejelentés vizsgálatának eredményéről szóló előterjesztést a legközelebbi testületi ülésre benyújtani.


A bizottságok működésének szabályai


  1. §


  1. A bizottsági működésének szabályait, e rendelettel összhangban, ügyrendjében határozhatja meg. Ügyrend hiányában az SZMSZ szabályait kell megfelelően alkalmazni.
  2. A bizottságok, a képviselő-testület munkatervével összhangban álló, éves munkatervben meghatározott időpontokban, valamint szükség szerint tartanak ülést.
  3. A bizottsági ülést a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
  4. A bizottságok feladataik eredményesebb ellátása érdekében szakértőket is igénybe vehetnek.
  5. A bizottság a feladatkörébe, hatáskörébe tartozó kérdésekben a képviselő-testület határozathozatalára vonatkozó szabályok szerint jár el.
  6. A bizottságok döntéseinek jelölése megegyezik a testületi határozatok jelölésével, annyi különbséggel, hogy az a sorszámozás és keltezés után a bizottság nevének kezdőbetűiből képzett rövidített nevét tartalmazza.
  7. A bizottságok ügyviteli feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.
  8. A bizottsági elnökének feladatai:
  1. összehívja a bizottság üléseit;
  2. vezeti a bizottság üléseit;
  3. gondoskodik a bizottság működésére vonatkozó szabályok hatályosulásáról;
  4. kapcsolatot tart és koordinál a bizottsági ülések szervezésében,
  5. kapcsolatot tart a polgármesterrel és a jegyzővel.


V. FEJEZET


A közmeghallgatás


  1. §


  1. A képviselő-testület ülésének keretében évente legalább egyszer, a munkatervében meghatározottak szerinti időpontban, valamint a képviselők legalább felének indítványára közmeghallgatást tart.
  2. A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot úgy kell tájékoztatni, hogy arról legalább 10 nappal az ülés előtt tudomást szerezhessen.


VI. FEJEZET


Együttműködés nem önkormányzati szervekkel


  1. §


  1. Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködik a nem önkormányzati szervekkel.
  2. Az együttműködési megállapodásokat az önkormányzat nevében, képviselő-testület döntése alapján a polgármester jogosult megkötni.
  3. A polgármester az együttműködési megállapodásokról, szerződésekről és azok megvalósulásáról a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.


VII. FEJEZET


Az önkormányzat gazdasági alapjai


  1. §


  1. A képviselő-testület a megválasztását követő hat hónapon belül, a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít.
  2. Az önkormányzat gazdálkodásának alapja a négy évenként felülvizsgált gazdasági program, valamint Magyarország költségvetése és a gazdasági program alapján összeállított éves költségvetés. A képviselő-testület éves költségvetését, annak évközi módosításait, valamint a költségvetési zárszámadást rendelettel állapítja meg.
  3. Az önkormányzati gazdálkodás biztonságát szolgáló önkormányzati vagyonról, a vagyongazdálkodás szabályairól szóló előírásokat külön rendelet tartalmazza.
  4. A Képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 71. § (4) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki, amennyiben az önkormányzat költségvetési szerve által elismert tartozásállomány eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át.


VIII. FEJEZET


Záró rendelkezések


  1. §


  1. Ez a rendelet a kihirdetése napján 14 óra 45 perckor lép hatályba.
  2. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagyhegyes Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
    3/2013. (I. 24.) önkormányzati rendelete.




            Bajusz Istvánné                                                                               Dr. Kovács Gergely

              polgármester                                                                                              jegyző



A rendeletet kihirdettem: Nagyhegyes, 2014. október 21.



                                                                                                                      Dr. Kovács Gergely

                                                                                                                                  jegyző

[1]

Módosította a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet

[2]

Módosította a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet

[3]

Módosította a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet

[4]

Módosította a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet

[5]

Hatályon kívül helyezte a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet

[6]

Módosította a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet

[7]

Módosította a 8/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet