Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2014 (X.21.) önkormányzati rendelete

LEVELEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

Hatályos: 2014. 10. 21- 2015. 03. 19

Levelek Nagyközség Önkormányzata

Képviselő-testületének

 
  13/2014. (X. 21.)

önkormányzati rendelete


LEVELEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA




Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk, (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el: 



  1. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


  1. Az Önkormányzat


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye:

Levelek Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

Székhelye: Levelek, Rákóczi utca 2. szám



(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)

      Székhelye: 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.


(3)  Az Önkormányzat Képviselő-testületének szervei:

  1. Levelek Nagyközség  Önkormányzata Polgármestere
  2. Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága (továbbiakban: Bizottság)
  3. Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)
  4. Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (továbbiakban: jegyző)
  5. Leveleki Szociális Társulás 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.
  6. Ófehértói Gondozási Társulás Ófehértó  4558 Alkotmány utca 54.
  7. Közép-Nyírségi Önkormányzati Többcélú Kistérségi Társulás 4561 Baktalórántháza, Köztársaság tér 16.
  8. Nyírmadai Szociális Támogató, Családsegítő  és Gyermekjóléti Szolgálat Társulás 4564 Nyírmada, Ady Endre út 16.
  9. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás 4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.
  10. Apagy és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulás 4553 Apagy, Kossuth utca 145.


(4) Az önkormányzat működési területe: Levelek közigazgatási területe.


(5)Az önkormányzat törzskönyvi nyilvántartási adatait Levelek Nagyközség Önkormányzatának és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.


 (6) Levelek település fontosabb adatait az SZMSZ 2. függeléke tartalmazza.


  1. Az önkormányzat jelképei


2.§


(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.


(2)Az önkormányzat címere: A csücskös talpú, tárcsa pajzs felső címermezője kék, zölddel vágott talpában ezüst pólya található. A zöld talpon arany, hétágú lombos fa nő fel, a pajzs függőleges tengelyével párhuzamosan, attól jobbra. Jobb oldalához régies, ezüst ekevas támaszkodik, hegyével a zöld talpra állítva. Bal oldalán jobbra tekintő arany ló áll, jobb mellső lábát behajlítva felemeli. A lombos fa hét ágán stilizált rajzú, jól felismerhető LEVELEK. A címer külső díszei: A címeres pajzs tetejének közepére állított rostélyos ezüst színű páncélsisak, háromlombú heraldikai aranykoronával. Két oldalán takarókkal, ami a címer közepéig ér. Takarók színei: jobb oldalán ezüst és kék, bal oldalán arany és zöld szín.


(3)Az önkormányzat zászlaja: fehér színű alapon a Levelek Nagyközségi Önkormányzat címerével díszítve, cakkos, nemzeti színű széllel. A zászló nagysága 2 x 1 méter.


(4)A település lobogója 1 x 2 méter nagyságú, fehér alapon, cakkos, nemzeti színű széllel, függőlegesen elhelyezve a település címerével.

A zászlón megjelenő színek árnyalati tónusának mindig a címerpajzson megjelenő színnel azonosnak illetve azt leginkább megközelítőnek kell lennie.


(5)Az önkormányzat címere és zászlaja használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.



  1. Az Önkormányzat pecsétje


3.§


  1. Az önkormányzat pecsétje: „Levelek Nagyközség Önkormányzata”. A Képviselő-testület pecsétje: „Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével. A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Levelek Nagyközség Polgármestere. Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, köríven pedig a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal feliratot és sorszámot. A Jegyző körbélyegzője középen Magyarország címerét, köríven pedig a „Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője” feliratot tartalmazza.


(2) Az önkormányzati Képviselő-testület pecsétjét kell használni:

a)az önkormányzati Képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek kiadmányozásakor,

b) a képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyveken hitelesítésre,

c) a képviselő-testület által adományozott okleveleken,

d) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.


(3)Az önkormányzat pecsétjét kell használni az önkormányzat nevében kötött szerződéseken és az önkormányzati pályázatok dokumentumain.


(4) A polgármester pecsétjét kell használni a (2) és (3) bekezdésben írt dokumentumokon kívüli önkormányzati iratokon.


  1. Elismerő díjak és az önkormányzat hivatalos lapja


4.§


A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.


5.§


(1) Az önkormányzat hivatalos lapja a negyedévente megjelenő LEVELEKI HIRADÓ.


  1. Az önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza a Képviselő-testület fontosabb döntéseit kivonatos formában. A közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat, valamint a fontosabb társadalmi eseményeket.


  1. Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosult:
  1. a település valamennyi háztartása,
  2. az önkormányzat intézményei,
  3. a településen működő társadalmi és más szervezetek


  1. Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.levelektelepules.hu


  1. Az önkormányzat hivatalos honlapja folyamatosan frissül.


  1. Az önkormányzat hivatalos honlapjának tartalmaznia kell a Leveleki Híradóban megjelenő információkon túl a hatósági és más hivatalos  hirdetményeket, a Képviselő-testületi ülés meghívóit és jegyzőkönyveit, a hatályos rendeleteket, az önkormányzat működésével és gazdálkodásával kapcsolatos  közérdekű adatokat.



  1. Önkormányzati feladatok és hatáskörök


6. §


  1. Az önkormányzat a helyi közfeladatairól az alábbiak szerint gondoskodik:
  1. egészséges ivóvíz ellátásról és csatorna szolgáltatásról a Nyírségvíz Zrt-n keresztül,
  2. villamos-energia szolgáltatást, helyi közvilágítást az E-On Tiszántúli- Áramszolgáltató Zrt. útján,
  3. helyi tűzvédelmi feladatokat a Nyírbátori Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság útján,
  4. a polgárvédelmi és katasztrófavédelmi feladatokat a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Baktalórántházi Katasztrófavédelmi Őrse útján, az ár- és belvízvédelmi feladatokat pedig a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Felső-Tisza –Vidéki Vízügyi Igazgatóság I. számú Szakaszmérnöksége útján biztosítja,
  5. az alapfokú általános iskolai oktatást és nevelést a Kleibersberg Intézményfenntartó Központ által fenntartott Leveleki Gárdonyi Géza Általános Iskola biztosítja a leveleki általános iskolások részére, melynek működéséhez támogatást nyújt,
  6. az óvodai nevelést az önkormányzat a Leveleki Kastélykert Óvoda intézményében biztosítja a leveleki óvodások részére,
  7. az egészségügyi alapellátást a Levelek Nagyközségi Önkormányzatával és vállalkozó orvosokkal a háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi ellátás biztosítására kötött vállalkozási szerződés útján biztosítja a védőnői, anya- és gyermekvédelmi ellátást foglalkoztatási jogviszonyban álló egészségügyi dolgozókkal látja el,
  8. a szociális alapellátást jogszabályi keretek között a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja. A szociális alapellátás körébe tartozó családi és gyermekjóléti szolgáltatást, szociális étkeztetést a Leveleki Szociális Társulás által fenntartott Leveleki Szociális Intézmény (székhelye:4555 Levelek, Rákóczi utca 2.), házi segítségnyújtást az Ófehértó Gondozási Társulás (telephelye: 4555 Levelek, Rákóczi utca 32.) biztosítja,
  9. a települési szilárd kommunális hulladék szállításával kapcsolatos kötelező közszolgáltatási feladatokat vállalkozási szerződéssel, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás útján biztosítja, a települési folyékony hulladék elszállítását és megsemmisítését pedig az „Önkormányzat Levelek” Nonprofit Kft-vel kötött szerződéssel,
  10. igazgatási feladatok ellátását a Besenyőd Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal útján biztosítja, melynek székhelye 4555 Levelek, Rákóczi utca 2. kirendeltsége 4557 Besenyőd, Kossuth utca 1. szám,
  11. a közművelődési és kulturális szolgáltatásokat a Váci Mihály Művelődési Ház és Könyvtár intézménye útján biztosítja,
  12. a településüzemeltetési és fejlesztési, továbbá a közfoglalkoztatási és a köztemető fenntartási és üzemeltetési feladatokat az önkormányzat maga végzi, melyek ellátásába a 100%-ban önkormányzati tulajdonban álló „Önkormányzat Levelek” Nonprofit Kft-t közfeladat ellátási szerződéssel bevonhat.


  1. Az önkormányzat önként vállalt helyi közügyei:
  1. Nonprofit Kft. alapítása, működtetése,
  2. növénytermesztés és állattenyésztés (mezei őrszolgálat, halászati tevékenység), idegenforgalom,
  3. idegenforgalom, turisztika (Tó-Centrum)



      (3) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti megjelölését a SZMSZ 3. függeléke tartalmazza.



  1. Átruházott hatáskörök


7.§


  1. A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat- és hatásköreit:
  1. önkormányzati segélyezéssel (eseti, temetési, gyermekvédelmi),
  2. előirányzat átcsoportosítás joga a költségvetési rendeletben meghatározott összeghatárig,
  3. amennyiben a Képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hoz döntést, úgy a polgármester jogosult dönteni – az át nem ruházható hatáskörök kivételével – az önkormányzati ügyben,
  4. valamennyi Önkormányzati Társulásban és Önkormányzati tulajdonú gazdálkodó szervezet társulási tanácsában, taggyűlésén és más szervezeteiben az Önkormányzat képviselete,
  5. az önkormányzati belterületi és külterületi utakat érintő útkezelői hozzájárulás iránti nyilatkozatok kiadása.


  1. A Pénzügyi Bizottság a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelező Pénzügyi Bizottsági feladatain túl a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörében
  1. részt vesz az önkormányzati hivatal és az intézmények gazdálkodásának ellenőrzésében,
  2. gyakorolja a polgármester felett az egyéb munkáltatói jogokat
  3. nyilvántartja a képviselők és bizottsági tagok ülésről távolléteit.



.


  1. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről legalább évente beszámol a Képviselő-testületnek.


  1. Fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI


  1. Polgármester, alpolgármester, bizottság


8. §


  1. A Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a főállású polgármesterből és hat képviselőből, összesen hét főből áll.


  1. A polgármester – az át nem ruházható hatásköri ügyek kivételével - a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyekben, valamint a két ülés közötti időszakban felmerülő a) és b) pontba írt halaszthatatlan ügyekben a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett döntést hozhat:
  1. az Önkormányzati Intézményeket vagy a helyi lakosságot ért elemi kár vagy elemi károsodással fenyegető vészhelyzet esetén,
  2. életet, egészséget veszélyeztető helyzet elhárítására.


  1. Képviselő-testület a tagjai közül a polgármester javaslatára egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


  1. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság 3-3 tagú,  a bizottságok elnökei és 2-2 tagja önkormányzati képviselő.


  1. A Pénzügyi Bizottság ellátja a jelen rendelet 7. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat.


  1. Az Ügyrendi Bizottság  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelező Ügyrendi Bizottsági feladatokat, az összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyeket és vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos feladatokat látja el, valamint szavazatszámláló bizottságként lebonyolítja a titkos szavazásokat


  1. Társulások, önkormányzati hivatal, jegyző


9. §


  1. Az Önkormányzat Társulásai és az Önkormányzati Hivatal jogi személyek, törzskönyvi nyilvántartási adataikat az SZMSZ 4. függeléke, részletes feladataikat a Társulási és Közös Hivatalt Alapító Megállapodások tartalmazzák.


  1. A jegyző kinevezéséhez, felmentéséhez Levelek és Besenyőd települések polgármestereinek lakosságszám arányos többségi döntése szükséges, az egyéb munkáltatói jogokat Levelek település polgármestere gyakorolja. A jegyzőt akadályoztatása esetén az általa megbízott Önkormányzati Hivatal köztisztviselő helyettesíti, melyhez a képviselő-testületi üléseken történő eseti helyettesítéskor a képviselő-testület jóváhagyása is szükséges. A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a Jegyzőt az Önkormányzati Hivatal Igazgatási Csoportvezetője helyettesíti.



  1. Képviselők


10. §


  1. A képviselőt jogszabályban rögzített jogok illetik és kötelezettségek terhelik. Tiszteletdíjuk és egyéb juttatásaik rendjét a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza.


  1. A Képviselő-testület és a bizottság tagjainak névsorát az SZMSZ. 5. függeléke tartalmazza.


  1. A Képviselők és a Bizottsági tagok az ülésről való távolmaradást az ülést legalább egy órával megelőzően kötelesek bejelenteni az ok megjelölésével a polgármesternek vagy a Pénzügyi Bizottság Elnökének, a hiányzás nyilvántartása érdekében.


  1. A Helyi Önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő Önkormányzati Képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Képviselő-testület a Bizottság javaslatára legfeljebb 12 hónap időtartamra és legfeljebb 30%-ban csökkentheti az alábbi esetekben:
  1. eskü letételének hiánya miatt,
  2. személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,
  3. a Képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt.


  1. A (4) bekezdésben írt kötelezettség szegés ismétlődése esetén a havi tiszteletdíj legfeljebb 12 hónapra 50%-ra csökkenthető.


  1. Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


10.A Képviselő-testület összehívása


11. §


  1. A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.


  1. Az ülés összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés tervezett időpontját, helyszínét, napirend javaslatát, az előterjesztők és a meghívottak nevét.


  1. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 nappal SMS-ben és elektronikus úton eljuttatott írásbeli meghívóval kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni és tájékoztatásul a honlapon és a hirdetőtáblán közzétenni.


  1. A Képviselő-testület ülését a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


  1. Tartós akadályoztatásnak minősül a - szabadság kivételével - 30 napot meghaladó távollét.


  1. Rendkívüli ülésnek minősül a sürgősséggel 24 órán belüli időpontra és e rendelet 15. §-a szerint összehívott ülés.


  1. Alakuló ülés


12. §


  1.  Az alakuló ülést a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti.


  1. Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság a választások lebonyolításáról és eredményéről tájékoztatást ad, a polgármester ismerteti programját.


  1. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek.


  1. Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester a bizottsági elnök és tagok választásáról, a polgármester és az alpolgármester illetményéről, képviselők tiszteletdíjáról és más juttatásairól.


  1. Az alakuló ülésen a polgármester illetményére, költségátalányára a jegyző tesz javaslatot.


  1. Alpolgármester titkos választását az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.


  1. Gazdasági Program


13. §


  1. Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.


  1. A gazdasági program tervezetét  az alakuló ülést követő hat hónapon belül a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé elfogadásra.


  1. Ülések rendje


      14. §


(1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart, munkáját munkaterv alapján végzi, amely tartalmazza:

a) az ülés tervezett napirendjeit,

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét,

c) napirendenként annak megjelölését, hogy az előterjesztéseknél közmeghallgatást kell tartani, illetve kétfordulós tárgyalást kell alkalmazni.


  1. A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze, a képviselő-testület a tervidőszak előtt állapítja meg.


  1. A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye, a Képviselő-testület estenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.


  1. Az ülésre meg kell hívni:
  1. minden képviselőt,
  2. jegyzőt,
  3. intézményvezetőket,
  4. napirendek előadóit,
  5. a helyben működő civil szervezetek, egyházak képviselőit, amennyiben valamely napirend tevékenységüket érinti,
  6. akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.




  1. A polgármester rendkívüli Képviselő-testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább egynegyedének vagy a Képviselő-testület bizottságának a kezdeményezésére. A rendkívüli képviselő-testületi ülés kezdeményezésére vonatkozó indítványban meg kell jelölni az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.


  1. A polgármester a rendkívüli ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 30 napon belüli időpontra hívja össze.


  1. Az (1)-(2) bekezdésben írt eseten kívül a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze időben halaszthatatlan képviselő-testületi döntést igénylő ügyekben.


  1. A rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is.


16. §


A határozatképtelen ülést nyolc napon belül, változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.


17. §


A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 8 nappal a közmeghallgatás előtt a hirdetőtáblán és az önkormányzat hivatalos honlapján (www.levelektelepules.hu) elhelyezett hirdetménnyel nyilvánosságra kell hozni.



  1. Előterjesztések


18. §


 (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe felvett és új - tervezett napirenden kívüli –anyag,

b) a Képviselő-testület vagy a Bizottságok által javasolt  rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.


(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság elnöke, tagja,

d) a Képviselő-testület tagja,

e) a jegyző

f) a társulás elnöke,

g) intézmény vezetője.


  1. A Képviselő-testületi ülésre az előterjesztés írásban elektronikus úton kerül kiküldésre, vagy halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását, vagy az előterjesztés szóbeli előadását.


(4) Az előterjesztés – a tájékoztató kivételével és az egyedi ügyek kivételével- két részből áll:

      a) értékelő – elemző részből,
b) határozat-tervezetből, vagy rendelet-tervezetből.


  1. A határozat-tervezetben meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személy nevét, beosztását, a döntések végrehajtási határidejét, a végrehajtásról történő beszámolás időpontját is.


  1. Két vagy több azonos értékű döntési lehetőség esetén alternatív határozat-tervezetet kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.


  1. Az előterjesztések csak a jegyző jogszerűségi észrevételeinek ismeretében tűzhetők napirendre, ennek hiányában a jegyzőt az ülésen az előterjesztés tárgyalásánál a határozati javaslat törvényességéről nyilatkoztatni kell.



15.Képviselő-testület ülésével és annak vezetésével kapcsolatos általános szabályok


19.§


  1. A nyílt ülésen a meghívottakon kívül bármely állampolgár szabadon részt vehet és az ülésvezető előzetes engedélyével felszólalhat.


  1. Zárt ülés tartásának eseteiben a polgármester a testületi ülést megelőzően, illetve a napirendi pont tárgyalása előtt az érintettet nyilatkoztatja, hogy a nyilvános tárgyalás tartásába beleegyezik-e. Az érintett nyilatkozatát, az előterjesztés vagy az ülés jegyzőkönyve tartalmazza.


20. §


(1) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést, megállapítja és figyelemmel kíséri a határozat-képességet,

b) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülésének összehívására az SZMSZ szabályainak megfelelően került sor,

c) előterjeszti az ülés napirendjét, melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz,

e) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,

f) szünetet rendelhet el,

g) lezárja a napirendet és szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

h) fenntartja az ülés rendjét és ennek keretében rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt vagy hallgatóságot és indokolt esetben a rendzavarás megszüntetéséig az ülést felfüggesztheti


21. §


A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje a meghívón javasolt vagy az ülésen módosított és elfogadott sorrend.



16.A hozzászólások és a vita


22. §


  1. A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön – külön nyit vitát.


  1. Hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.


  1. A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót, ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.


  1. A képviselő az ülésen a napirend előtt önkormányzati ügyben a polgármesterhez, vagy a jegyzőhöz írásban, vagy szóban interpellációt intézhet, amely problémát tár fel és annak megszüntetésére kér választ. Az interpelláció időtartama az ülésen maximum 3 perc lehet és arra más képviselő hozzászólással nem élhet.


  1. A nyilvános Képviselő-testületi ülésen megjelent állampolgároknak a polgármester kérdést, hozzászólást engedélyezhet.


  1. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.


  1. A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító indítványait.


  1. A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.


17.A döntéshozatali eljárás


23. §


  1. A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az elhangzás sorrendjében dönt, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.


  1. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselő-testületi tagok több mint felének "igen" szavazata szükséges.


  1. Szavazategyenlőség esetén a polgármester szünetet rendel el, majd újra elrendeli a szavazást.


  1. Amennyiben a Képviselő-testület a (3) bekezdésben szabályozott eljárásában nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatról – kivéve a Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket – a polgármester döntést hozhat, vagy a legközelebbi ülésre ismételten napirendre tűzi.


  1. A titkos szavazást a Bizottság bonyolítja le, azzal, hogy  megkezdésének és befejezésének pontos idejét – óra, perc – és körülményeit a képviselő-testületi jegyzőkönyvben fel kell tüntetni és a szavazólapokat zárt borítékban a papír alapú jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


24. §


  1. Névszerinti szavazást kell elrendeli, a törvényben előírtakon túl bármelyik képviselő javaslatára, ha a javaslatot a Képviselő-testület egyszerű többséggel elfogadja.


(2)Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.


(3)A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor (igennel vagy nemmel) szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


 (4) A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, illetőleg - a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén - elrendeli a szavazás megismétlését.


25. §


(1)A Képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek a számozása évente 1-el kezdődik. A határozatok és rendeletek számozása folyamatos. A számozásra pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.


(2) A határozat tartalmazza:

a) a Képviselő-testület megnevezését,

b) a „határozata” kifejezést,

c) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,

d) a határozat címét.


(3) A határozat megjelölésére az alábbi formát kell követni:

 Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének …/….

 (… …)határozata, a határozat tárgyának megjelölésével. 


 (4) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

     a) a Képviselő-testület döntését,

     b) a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásért felelős        megnevezését és a határozatról értesülők felsorolását.


(5)A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésére, ellenőrzésre.


  1. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő tizenöt napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.


(7)A jegyző köteles előkészíteni a határozatok végrehajtásáról szóló  előterjesztéseket, jelentéseket, melyeket a polgármester negyedévente terjeszt a Képviselő-testület elé.


(8) A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével, alakszerű határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, tárgyalási sorrendjéról.


26. §


  1. A polgármesternél rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti írásban vagy szóban:

a) az alpolgármester,

  1. a képviselő, bizottsági tag,
  2. a jegyző
  3. a településen működő társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetének vezetői, melyek felsorolását az SZMSZ 6. függeléke tartalmazza


  1. A rendelet-tervezetet az Önkormányzati Hivatal készíti el és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg a véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.


  1. A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.


  1. A rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni a megalkotását követően legkésőbb 3 napon belül.


  1. A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni a település www.levelektelepules.hu honlapján, és kihirdetését követő harmadik munkanapon – a Nemzeti Jogszabálytár Szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül – meg kell küldeni a Kormányhivatalnak.


27. §


  1. A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
  1. a rendelet számát és tárgyát
  2. meghozatalának, hatályba lépésének és kihirdetésének időpontját
  3. módosító, kiegészítő rendelet számát és annak időpontját
  4. hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.


  1. A jegyző az Bizottság bevonásával kétévente felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását, és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.


18. A jegyzőkönyv


28. §


(1) A Képviselő-testület a bizottság és a társulás üléséről – 6 hónapig megőrzendő - hangfelvételt és egy példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) az ülés helyét és idejét (nap, óra, perc) a megjelent képviselők és meghívottak nevét; a távolmaradt képviselők nevét, 

b) a tárgyalt napirendi pontokat,

c) a tanácskozás lényegét,

d) a szavazás számszerű eredményét,

e) a hozott döntéseket,

f) napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, valamint a hozzászólások rövid tartalmát,

g) a határozathozatal módját,

h) a határozat illetve rendelet szövegét,

i)  a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására,

j) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket

k) az ülés bezárását (nap, óra, perc).


  1. A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt is kell mellékelni a jegyzőkönyvhöz.


 (3) A Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv

a) eredeti példányát a jegyző kezeli, évente bekötteti és elhelyezi az önkormányzati hivatal irattárában,

b) a jegyzőkönyvet a jegyző 15 napon belül Nemzeti Jogszabálytár Szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül - megküldi a Kormányhivatalnak.


(4)A jegyző gondoskodik arról, hogy az állampolgárok a Képviselő-testület jegyzőkönyveibe, előterjesztéseibe betekinthessenek, a betekintési jogot korlátozó vagy kizáró jogszabályi rendelkezések figyelembevételével.


(5) A jegyzőkönyv az önkormányzati hivatalban munkaidőben tekinthető meg.


19. Lakossági fórumok, közmeghallgatás


29. §


  1. A Képviselő-testület a munkájáról szóló tájékoztatás megvitatására és a községfejlesztési, községrendezési és más a lakosságot érintő egyéb fontos kérdésekben évente közmeghallgatást tart legalább 8 nappal előre meghirdetett időpontban.


  1. A közmeghallgatás időpontjáról a lakosságot a helyben szokásos módon és minden háztartáshoz eljuttatott szórólapon kell tájékoztatni.


(3)A közmeghallgatásra meg kell hívni a község közigazgatási területén működő társadalmi, tömegszervezeteket, gazdasági szervek vezetőit.


(4) A közmeghallgatást a polgármester vagy az általa meghatározott személy vezeti, a közmeghallgatásról a testületi ülésekhez hasonlóan jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) Az éves közmeghallgatáson túl bármely közösséget érintő szakmai, közérdekű ügyben lakossági fórumokat lehet tartani, melyekről a jegyző feljegyzést készít.



20. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés


30. §


  A Képviselő-testület a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés részletes  

  eljárási rendjét külön önkormányzati rendeletben határozza meg 



21. Az önkormányzat vagyona és költségvetése


31. §


Az önkormányzat tulajdonára, gazdálkodására és éves költségvetésére vonatkozó rendelkezéseket külön önkormányzati rendeletek állapítják meg.


22. A roma települési nemzetiségi önkormányzattal együttműködés


32. §


A Képviselő-testület a Leveleki Cigány Nemzetiségi Önkormányzattal külön együttműködési megállapodást köt a működési feltételek biztosítására és munkájának segítésére, mely az SZMSZ 7. függeléke.


IV. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


33. §


(1)Ez a rendelet kihirdetését követően lép hatályba.


(2)Hatályát veszti a Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2012 (II. 12.) önkormányzati rendelete. 


(3) A szabályzat függelékei:

         1)  Levelek Nagyközség Önkormányzata törzskönyvi adatai

         2)  Levelek Nagyközség fontosabb adatai

         3) Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók              

             szerinti felsorolása

         4) A Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal és a társulások törzskönyvi

    adatai

         5) A Képviselők és a Bizottsági tagok névsora

         6) Társadalmi és civil szervezetek felsorolása

         7) A roma települési nemzetiségi önkormányzattal együttműködési

    megállapodás

         .





Borsodi László                                                     Dr. Spisák Ildikó

  polgármester                                                        jegyző



A rendeletet kihirdettem: 2014. október 21. napján 13 óra 35 perckor.




                                                                           Dr. Spisák Ildikó

                                                                                     jegyző

















Mellékletek