Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2014 (X.21.) önkormányzati rendelete
LEVELEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
Hatályos: 2014. 10. 21- 2015. 03. 19Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2014 (X.21.) önkormányzati rendelete
LEVELEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
2014-10-21-tól 2015-03-19-ig
Levelek Nagyközség Önkormányzata
Képviselő-testületének
13/2014. (X. 21.)
önkormányzati rendelete
LEVELEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk, (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- Az Önkormányzat
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye:
Levelek Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
Székhelye: Levelek, Rákóczi utca 2. szám
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
Székhelye: 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.
(3) Az Önkormányzat Képviselő-testületének szervei:
- Levelek Nagyközség Önkormányzata Polgármestere
- Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága (továbbiakban: Bizottság)
- Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)
- Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (továbbiakban: jegyző)
- Leveleki Szociális Társulás 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.
- Ófehértói Gondozási Társulás Ófehértó 4558 Alkotmány utca 54.
- Közép-Nyírségi Önkormányzati Többcélú Kistérségi Társulás 4561 Baktalórántháza, Köztársaság tér 16.
- Nyírmadai Szociális Támogató, Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Társulás 4564 Nyírmada, Ady Endre út 16.
- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás 4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.
- Apagy és Térsége Ivóvízminőség-javító Társulás 4553 Apagy, Kossuth utca 145.
(4) Az önkormányzat működési területe: Levelek közigazgatási területe.
(5)Az önkormányzat törzskönyvi nyilvántartási adatait Levelek Nagyközség Önkormányzatának és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.
(6) Levelek település fontosabb adatait az SZMSZ 2. függeléke tartalmazza.
- Az önkormányzat jelképei
2.§
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2)Az önkormányzat címere: A csücskös talpú, tárcsa pajzs felső címermezője kék, zölddel vágott talpában ezüst pólya található. A zöld talpon arany, hétágú lombos fa nő fel, a pajzs függőleges tengelyével párhuzamosan, attól jobbra. Jobb oldalához régies, ezüst ekevas támaszkodik, hegyével a zöld talpra állítva. Bal oldalán jobbra tekintő arany ló áll, jobb mellső lábát behajlítva felemeli. A lombos fa hét ágán stilizált rajzú, jól felismerhető LEVELEK. A címer külső díszei: A címeres pajzs tetejének közepére állított rostélyos ezüst színű páncélsisak, háromlombú heraldikai aranykoronával. Két oldalán takarókkal, ami a címer közepéig ér. Takarók színei: jobb oldalán ezüst és kék, bal oldalán arany és zöld szín.
(3)Az önkormányzat zászlaja: fehér színű alapon a Levelek Nagyközségi Önkormányzat címerével díszítve, cakkos, nemzeti színű széllel. A zászló nagysága 2 x 1 méter.
(4)A település lobogója 1 x 2 méter nagyságú, fehér alapon, cakkos, nemzeti színű széllel, függőlegesen elhelyezve a település címerével.
A zászlón megjelenő színek árnyalati tónusának mindig a címerpajzson megjelenő színnel azonosnak illetve azt leginkább megközelítőnek kell lennie.
(5)Az önkormányzat címere és zászlaja használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.
- Az Önkormányzat pecsétje
3.§
- Az önkormányzat pecsétje: „Levelek Nagyközség Önkormányzata”. A Képviselő-testület pecsétje: „Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével. A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Levelek Nagyközség Polgármestere. Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, köríven pedig a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal feliratot és sorszámot. A Jegyző körbélyegzője középen Magyarország címerét, köríven pedig a „Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője” feliratot tartalmazza.
(2) Az önkormányzati Képviselő-testület pecsétjét kell használni:
a)az önkormányzati Képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek kiadmányozásakor,
b) a képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyveken hitelesítésre,
c) a képviselő-testület által adományozott okleveleken,
d) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.
(3)Az önkormányzat pecsétjét kell használni az önkormányzat nevében kötött szerződéseken és az önkormányzati pályázatok dokumentumain.
(4) A polgármester pecsétjét kell használni a (2) és (3) bekezdésben írt dokumentumokon kívüli önkormányzati iratokon.
- Elismerő díjak és az önkormányzat hivatalos lapja
4.§
A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.
5.§
(1) Az önkormányzat hivatalos lapja a negyedévente megjelenő LEVELEKI HIRADÓ.
- Az önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza a Képviselő-testület fontosabb döntéseit kivonatos formában. A közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat, valamint a fontosabb társadalmi eseményeket.
- Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosult:
- a település valamennyi háztartása,
- az önkormányzat intézményei,
- a településen működő társadalmi és más szervezetek
- Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.levelektelepules.hu
- Az önkormányzat hivatalos honlapja folyamatosan frissül.
- Az önkormányzat hivatalos honlapjának tartalmaznia kell a Leveleki Híradóban megjelenő információkon túl a hatósági és más hivatalos hirdetményeket, a Képviselő-testületi ülés meghívóit és jegyzőkönyveit, a hatályos rendeleteket, az önkormányzat működésével és gazdálkodásával kapcsolatos közérdekű adatokat.
- Önkormányzati feladatok és hatáskörök
6. §
- Az önkormányzat a helyi közfeladatairól az alábbiak szerint gondoskodik:
- egészséges ivóvíz ellátásról és csatorna szolgáltatásról a Nyírségvíz Zrt-n keresztül,
- villamos-energia szolgáltatást, helyi közvilágítást az E-On Tiszántúli- Áramszolgáltató Zrt. útján,
- helyi tűzvédelmi feladatokat a Nyírbátori Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság útján,
- a polgárvédelmi és katasztrófavédelmi feladatokat a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Baktalórántházi Katasztrófavédelmi Őrse útján, az ár- és belvízvédelmi feladatokat pedig a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Felső-Tisza –Vidéki Vízügyi Igazgatóság I. számú Szakaszmérnöksége útján biztosítja,
- az alapfokú általános iskolai oktatást és nevelést a Kleibersberg Intézményfenntartó Központ által fenntartott Leveleki Gárdonyi Géza Általános Iskola biztosítja a leveleki általános iskolások részére, melynek működéséhez támogatást nyújt,
- az óvodai nevelést az önkormányzat a Leveleki Kastélykert Óvoda intézményében biztosítja a leveleki óvodások részére,
- az egészségügyi alapellátást a Levelek Nagyközségi Önkormányzatával és vállalkozó orvosokkal a háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi ellátás biztosítására kötött vállalkozási szerződés útján biztosítja a védőnői, anya- és gyermekvédelmi ellátást foglalkoztatási jogviszonyban álló egészségügyi dolgozókkal látja el,
- a szociális alapellátást jogszabályi keretek között a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja. A szociális alapellátás körébe tartozó családi és gyermekjóléti szolgáltatást, szociális étkeztetést a Leveleki Szociális Társulás által fenntartott Leveleki Szociális Intézmény (székhelye:4555 Levelek, Rákóczi utca 2.), házi segítségnyújtást az Ófehértó Gondozási Társulás (telephelye: 4555 Levelek, Rákóczi utca 32.) biztosítja,
- a települési szilárd kommunális hulladék szállításával kapcsolatos kötelező közszolgáltatási feladatokat vállalkozási szerződéssel, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás útján biztosítja, a települési folyékony hulladék elszállítását és megsemmisítését pedig az „Önkormányzat Levelek” Nonprofit Kft-vel kötött szerződéssel,
- igazgatási feladatok ellátását a Besenyőd Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal útján biztosítja, melynek székhelye 4555 Levelek, Rákóczi utca 2. kirendeltsége 4557 Besenyőd, Kossuth utca 1. szám,
- a közművelődési és kulturális szolgáltatásokat a Váci Mihály Művelődési Ház és Könyvtár intézménye útján biztosítja,
- a településüzemeltetési és fejlesztési, továbbá a közfoglalkoztatási és a köztemető fenntartási és üzemeltetési feladatokat az önkormányzat maga végzi, melyek ellátásába a 100%-ban önkormányzati tulajdonban álló „Önkormányzat Levelek” Nonprofit Kft-t közfeladat ellátási szerződéssel bevonhat.
- Az önkormányzat önként vállalt helyi közügyei:
- Nonprofit Kft. alapítása, működtetése,
- növénytermesztés és állattenyésztés (mezei őrszolgálat, halászati tevékenység), idegenforgalom,
- idegenforgalom, turisztika (Tó-Centrum)
(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti megjelölését a SZMSZ 3. függeléke tartalmazza.
- Átruházott hatáskörök
7.§
- A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat- és hatásköreit:
- önkormányzati segélyezéssel (eseti, temetési, gyermekvédelmi),
- előirányzat átcsoportosítás joga a költségvetési rendeletben meghatározott összeghatárig,
- amennyiben a Képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hoz döntést, úgy a polgármester jogosult dönteni – az át nem ruházható hatáskörök kivételével – az önkormányzati ügyben,
- valamennyi Önkormányzati Társulásban és Önkormányzati tulajdonú gazdálkodó szervezet társulási tanácsában, taggyűlésén és más szervezeteiben az Önkormányzat képviselete,
- az önkormányzati belterületi és külterületi utakat érintő útkezelői hozzájárulás iránti nyilatkozatok kiadása.
- A Pénzügyi Bizottság a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelező Pénzügyi Bizottsági feladatain túl a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörében
- részt vesz az önkormányzati hivatal és az intézmények gazdálkodásának ellenőrzésében,
- gyakorolja a polgármester felett az egyéb munkáltatói jogokat
- nyilvántartja a képviselők és bizottsági tagok ülésről távolléteit.
.
- Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről legalább évente beszámol a Képviselő-testületnek.
- Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI
- Polgármester, alpolgármester, bizottság
8. §
- A Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a főállású polgármesterből és hat képviselőből, összesen hét főből áll.
- A polgármester – az át nem ruházható hatásköri ügyek kivételével - a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyekben, valamint a két ülés közötti időszakban felmerülő a) és b) pontba írt halaszthatatlan ügyekben a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett döntést hozhat:
- az Önkormányzati Intézményeket vagy a helyi lakosságot ért elemi kár vagy elemi károsodással fenyegető vészhelyzet esetén,
- életet, egészséget veszélyeztető helyzet elhárítására.
- Képviselő-testület a tagjai közül a polgármester javaslatára egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
- A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság 3-3 tagú, a bizottságok elnökei és 2-2 tagja önkormányzati képviselő.
- A Pénzügyi Bizottság ellátja a jelen rendelet 7. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat.
- Az Ügyrendi Bizottság Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározott kötelező Ügyrendi Bizottsági feladatokat, az összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyeket és vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos feladatokat látja el, valamint szavazatszámláló bizottságként lebonyolítja a titkos szavazásokat
- Társulások, önkormányzati hivatal, jegyző
9. §
- Az Önkormányzat Társulásai és az Önkormányzati Hivatal jogi személyek, törzskönyvi nyilvántartási adataikat az SZMSZ 4. függeléke, részletes feladataikat a Társulási és Közös Hivatalt Alapító Megállapodások tartalmazzák.
- A jegyző kinevezéséhez, felmentéséhez Levelek és Besenyőd települések polgármestereinek lakosságszám arányos többségi döntése szükséges, az egyéb munkáltatói jogokat Levelek település polgármestere gyakorolja. A jegyzőt akadályoztatása esetén az általa megbízott Önkormányzati Hivatal köztisztviselő helyettesíti, melyhez a képviselő-testületi üléseken történő eseti helyettesítéskor a képviselő-testület jóváhagyása is szükséges. A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a Jegyzőt az Önkormányzati Hivatal Igazgatási Csoportvezetője helyettesíti.
- Képviselők
10. §
- A képviselőt jogszabályban rögzített jogok illetik és kötelezettségek terhelik. Tiszteletdíjuk és egyéb juttatásaik rendjét a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza.
- A Képviselő-testület és a bizottság tagjainak névsorát az SZMSZ. 5. függeléke tartalmazza.
- A Képviselők és a Bizottsági tagok az ülésről való távolmaradást az ülést legalább egy órával megelőzően kötelesek bejelenteni az ok megjelölésével a polgármesternek vagy a Pénzügyi Bizottság Elnökének, a hiányzás nyilvántartása érdekében.
- A Helyi Önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő Önkormányzati Képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Képviselő-testület a Bizottság javaslatára legfeljebb 12 hónap időtartamra és legfeljebb 30%-ban csökkentheti az alábbi esetekben:
- eskü letételének hiánya miatt,
- személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,
- a Képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt.
- A (4) bekezdésben írt kötelezettség szegés ismétlődése esetén a havi tiszteletdíj legfeljebb 12 hónapra 50%-ra csökkenthető.
- Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
10.A Képviselő-testület összehívása
11. §
- A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
- Az ülés összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés tervezett időpontját, helyszínét, napirend javaslatát, az előterjesztők és a meghívottak nevét.
- A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 nappal SMS-ben és elektronikus úton eljuttatott írásbeli meghívóval kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni és tájékoztatásul a honlapon és a hirdetőtáblán közzétenni.
- A Képviselő-testület ülését a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
- Tartós akadályoztatásnak minősül a - szabadság kivételével - 30 napot meghaladó távollét.
- Rendkívüli ülésnek minősül a sürgősséggel 24 órán belüli időpontra és e rendelet 15. §-a szerint összehívott ülés.
- Alakuló ülés
12. §
- Az alakuló ülést a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti.
- Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság a választások lebonyolításáról és eredményéről tájékoztatást ad, a polgármester ismerteti programját.
- Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek.
- Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester a bizottsági elnök és tagok választásáról, a polgármester és az alpolgármester illetményéről, képviselők tiszteletdíjáról és más juttatásairól.
- Az alakuló ülésen a polgármester illetményére, költségátalányára a jegyző tesz javaslatot.
- Alpolgármester titkos választását az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
- Gazdasági Program
13. §
- Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
- A gazdasági program tervezetét az alakuló ülést követő hat hónapon belül a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé elfogadásra.
- Ülések rendje
14. §
(1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart, munkáját munkaterv alapján végzi, amely tartalmazza:
a) az ülés tervezett napirendjeit,
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét,
c) napirendenként annak megjelölését, hogy az előterjesztéseknél közmeghallgatást kell tartani, illetve kétfordulós tárgyalást kell alkalmazni.
- A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze, a képviselő-testület a tervidőszak előtt állapítja meg.
- A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye, a Képviselő-testület estenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.
- Az ülésre meg kell hívni:
- minden képviselőt,
- jegyzőt,
- intézményvezetőket,
- napirendek előadóit,
- a helyben működő civil szervezetek, egyházak képviselőit, amennyiben valamely napirend tevékenységüket érinti,
- akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.
- A polgármester rendkívüli Képviselő-testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább egynegyedének vagy a Képviselő-testület bizottságának a kezdeményezésére. A rendkívüli képviselő-testületi ülés kezdeményezésére vonatkozó indítványban meg kell jelölni az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.
- A polgármester a rendkívüli ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 30 napon belüli időpontra hívja össze.
- Az (1)-(2) bekezdésben írt eseten kívül a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze időben halaszthatatlan képviselő-testületi döntést igénylő ügyekben.
- A rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is.
16. §
A határozatképtelen ülést nyolc napon belül, változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
17. §
A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 8 nappal a közmeghallgatás előtt a hirdetőtáblán és az önkormányzat hivatalos honlapján (www.levelektelepules.hu) elhelyezett hirdetménnyel nyilvánosságra kell hozni.
- Előterjesztések
18. §
(1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új - tervezett napirenden kívüli –anyag,
b) a Képviselő-testület vagy a Bizottságok által javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a bizottság elnöke, tagja,
d) a Képviselő-testület tagja,
e) a jegyző
f) a társulás elnöke,
g) intézmény vezetője.
- A Képviselő-testületi ülésre az előterjesztés írásban elektronikus úton kerül kiküldésre, vagy halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását, vagy az előterjesztés szóbeli előadását.
(4) Az előterjesztés – a tájékoztató kivételével és az egyedi ügyek kivételével- két részből áll:
a) értékelő – elemző részből,
b) határozat-tervezetből, vagy rendelet-tervezetből.
- A határozat-tervezetben meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személy nevét, beosztását, a döntések végrehajtási határidejét, a végrehajtásról történő beszámolás időpontját is.
- Két vagy több azonos értékű döntési lehetőség esetén alternatív határozat-tervezetet kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.
- Az előterjesztések csak a jegyző jogszerűségi észrevételeinek ismeretében tűzhetők napirendre, ennek hiányában a jegyzőt az ülésen az előterjesztés tárgyalásánál a határozati javaslat törvényességéről nyilatkoztatni kell.
15.Képviselő-testület ülésével és annak vezetésével kapcsolatos általános szabályok
19.§
- A nyílt ülésen a meghívottakon kívül bármely állampolgár szabadon részt vehet és az ülésvezető előzetes engedélyével felszólalhat.
- Zárt ülés tartásának eseteiben a polgármester a testületi ülést megelőzően, illetve a napirendi pont tárgyalása előtt az érintettet nyilatkoztatja, hogy a nyilvános tárgyalás tartásába beleegyezik-e. Az érintett nyilatkozatát, az előterjesztés vagy az ülés jegyzőkönyve tartalmazza.
20. §
(1) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést, megállapítja és figyelemmel kíséri a határozat-képességet,
b) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülésének összehívására az SZMSZ szabályainak megfelelően került sor,
c) előterjeszti az ülés napirendjét, melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz,
e) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
f) szünetet rendelhet el,
g) lezárja a napirendet és szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
h) fenntartja az ülés rendjét és ennek keretében rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt vagy hallgatóságot és indokolt esetben a rendzavarás megszüntetéséig az ülést felfüggesztheti
21. §
A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje a meghívón javasolt vagy az ülésen módosított és elfogadott sorrend.
16.A hozzászólások és a vita
22. §
- A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön – külön nyit vitát.
- Hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
- A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót, ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
- A képviselő az ülésen a napirend előtt önkormányzati ügyben a polgármesterhez, vagy a jegyzőhöz írásban, vagy szóban interpellációt intézhet, amely problémát tár fel és annak megszüntetésére kér választ. Az interpelláció időtartama az ülésen maximum 3 perc lehet és arra más képviselő hozzászólással nem élhet.
- A nyilvános Képviselő-testületi ülésen megjelent állampolgároknak a polgármester kérdést, hozzászólást engedélyezhet.
- A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.
- A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja az esetleges módosító indítványait.
- A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
17.A döntéshozatali eljárás
23. §
- A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az elhangzás sorrendjében dönt, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.
- A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselő-testületi tagok több mint felének "igen" szavazata szükséges.
- Szavazategyenlőség esetén a polgármester szünetet rendel el, majd újra elrendeli a szavazást.
- Amennyiben a Képviselő-testület a (3) bekezdésben szabályozott eljárásában nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatról – kivéve a Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket – a polgármester döntést hozhat, vagy a legközelebbi ülésre ismételten napirendre tűzi.
- A titkos szavazást a Bizottság bonyolítja le, azzal, hogy megkezdésének és befejezésének pontos idejét – óra, perc – és körülményeit a képviselő-testületi jegyzőkönyvben fel kell tüntetni és a szavazólapokat zárt borítékban a papír alapú jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
24. §
- Névszerinti szavazást kell elrendeli, a törvényben előírtakon túl bármelyik képviselő javaslatára, ha a javaslatot a Képviselő-testület egyszerű többséggel elfogadja.
(2)Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.
(3)A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor (igennel vagy nemmel) szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(4) A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, illetőleg - a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén - elrendeli a szavazás megismétlését.
25. §
(1)A Képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek a számozása évente 1-el kezdődik. A határozatok és rendeletek számozása folyamatos. A számozásra pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) A határozat tartalmazza:
a) a Képviselő-testület megnevezését,
b) a „határozata” kifejezést,
c) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
d) a határozat címét.
(3) A határozat megjelölésére az alábbi formát kell követni:
Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének …/….
(… …)határozata, a határozat tárgyának megjelölésével.
(4) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a Képviselő-testület döntését,
b) a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásért felelős megnevezését és a határozatról értesülők felsorolását.
(5)A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésére, ellenőrzésre.
- A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő tizenöt napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
(7)A jegyző köteles előkészíteni a határozatok végrehajtásáról szóló előterjesztéseket, jelentéseket, melyeket a polgármester negyedévente terjeszt a Képviselő-testület elé.
(8) A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével, alakszerű határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, tárgyalási sorrendjéról.
26. §
- A polgármesternél rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti írásban vagy szóban:
a) az alpolgármester,
- a képviselő, bizottsági tag,
- a jegyző
- a településen működő társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetének vezetői, melyek felsorolását az SZMSZ 6. függeléke tartalmazza
- A rendelet-tervezetet az Önkormányzati Hivatal készíti el és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg a véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
- A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
- A rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni a megalkotását követően legkésőbb 3 napon belül.
- A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni a település www.levelektelepules.hu honlapján, és kihirdetését követő harmadik munkanapon – a Nemzeti Jogszabálytár Szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül – meg kell küldeni a Kormányhivatalnak.
27. §
- A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
- a rendelet számát és tárgyát
- meghozatalának, hatályba lépésének és kihirdetésének időpontját
- módosító, kiegészítő rendelet számát és annak időpontját
- hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.
- A jegyző az Bizottság bevonásával kétévente felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását, és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
18. A jegyzőkönyv
28. §
(1) A Képviselő-testület a bizottság és a társulás üléséről – 6 hónapig megőrzendő - hangfelvételt és egy példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) az ülés helyét és idejét (nap, óra, perc) a megjelent képviselők és meghívottak nevét; a távolmaradt képviselők nevét,
b) a tárgyalt napirendi pontokat,
c) a tanácskozás lényegét,
d) a szavazás számszerű eredményét,
e) a hozott döntéseket,
f) napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, valamint a hozzászólások rövid tartalmát,
g) a határozathozatal módját,
h) a határozat illetve rendelet szövegét,
i) a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására,
j) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket
k) az ülés bezárását (nap, óra, perc).
- A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt is kell mellékelni a jegyzőkönyvhöz.
(3) A Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv
a) eredeti példányát a jegyző kezeli, évente bekötteti és elhelyezi az önkormányzati hivatal irattárában,
b) a jegyzőkönyvet a jegyző 15 napon belül Nemzeti Jogszabálytár Szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül - megküldi a Kormányhivatalnak.
(4)A jegyző gondoskodik arról, hogy az állampolgárok a Képviselő-testület jegyzőkönyveibe, előterjesztéseibe betekinthessenek, a betekintési jogot korlátozó vagy kizáró jogszabályi rendelkezések figyelembevételével.
(5) A jegyzőkönyv az önkormányzati hivatalban munkaidőben tekinthető meg.
19. Lakossági fórumok, közmeghallgatás
29. §
- A Képviselő-testület a munkájáról szóló tájékoztatás megvitatására és a községfejlesztési, községrendezési és más a lakosságot érintő egyéb fontos kérdésekben évente közmeghallgatást tart legalább 8 nappal előre meghirdetett időpontban.
- A közmeghallgatás időpontjáról a lakosságot a helyben szokásos módon és minden háztartáshoz eljuttatott szórólapon kell tájékoztatni.
(3)A közmeghallgatásra meg kell hívni a község közigazgatási területén működő társadalmi, tömegszervezeteket, gazdasági szervek vezetőit.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vagy az általa meghatározott személy vezeti, a közmeghallgatásról a testületi ülésekhez hasonlóan jegyzőkönyvet kell készíteni.
(5) Az éves közmeghallgatáson túl bármely közösséget érintő szakmai, közérdekű ügyben lakossági fórumokat lehet tartani, melyekről a jegyző feljegyzést készít.
20. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
30. §
A Képviselő-testület a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés részletes
eljárási rendjét külön önkormányzati rendeletben határozza meg
21. Az önkormányzat vagyona és költségvetése
31. §
Az önkormányzat tulajdonára, gazdálkodására és éves költségvetésére vonatkozó rendelkezéseket külön önkormányzati rendeletek állapítják meg.
22. A roma települési nemzetiségi önkormányzattal együttműködés
32. §
A Képviselő-testület a Leveleki Cigány Nemzetiségi Önkormányzattal külön együttműködési megállapodást köt a működési feltételek biztosítására és munkájának segítésére, mely az SZMSZ 7. függeléke.
IV. fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
33. §
(1)Ez a rendelet kihirdetését követően lép hatályba.
(2)Hatályát veszti a Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2012 (II. 12.) önkormányzati rendelete.
(3) A szabályzat függelékei:
1) Levelek Nagyközség Önkormányzata törzskönyvi adatai
2) Levelek Nagyközség fontosabb adatai
3) Az Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók
szerinti felsorolása
4) A Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal és a társulások törzskönyvi
adatai
5) A Képviselők és a Bizottsági tagok névsora
6) Társadalmi és civil szervezetek felsorolása
7) A roma települési nemzetiségi önkormányzattal együttműködési
megállapodás
.
Borsodi László Dr. Spisák Ildikó
polgármester jegyző
A rendeletet kihirdettem: 2014. október 21. napján 13 óra 35 perckor.
Dr. Spisák Ildikó
jegyző