Mályinka Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2014. (XI.13.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat szervezeti- és működési szabályzatáról (egységes szerkezetben)
Hatályos: 2014. 11. 14- 2016. 02. 14Mályinka Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2014. (XI.13.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat szervezeti- és működési szabályzatáról (egységes szerkezetben)
2014-11-14-tól 2016-02-14-ig
Mályinka Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotó hatáskörében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés c) pontjában és a 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat megnevezése, székhelye, pecsétje,
a település legfontosabb adatai, a képviselő-testület tagjai, jelképei
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése és székhelye:
Mályinka Község Önkormányzata
3645. Mályinka, Rákóczi Ferenc utca 5. szám
(2) Az Önkormányzat hivatalos pecsétjei:
a) Mályinka Község Önkormányzata, körbélyegző, középen a Magyar Köztársaság címerével,
b) Önkormányzati Képviselő-testület Mályinka, körbélyegző, középen a Magyar Köztársaság címerével,
c) Polgármester Mályinka körbélyegző, középen a Magyar Köztársaság címerével.
2.§
(1) A település legfontosabb adatait az 1. sz. függelék tartalmazza.
(2) A képviselő-testület tagjai felsorolását a 2. számú függelék tartalmazza.
(3) Az önkormányzat jelképei a címer és zászló, melyek színes másolatát az 1. számú melléklet tartalmazza.
II. FEJEZET
FELADATOK ÉS HATÁSKÖRÖK
3.§
(1) A képviselő-testület ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény által kötelezően előírt és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
(2) Az önként vállalt feladatok ellátásáról a képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében dönt.
(3) A polgármester a képviselő-testület által átruházott hatáskörében dönt egyes szociális alapellátásokról külön önkormányzati rendelet szerint. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a képviselő-testület következő rendes ülésén köteles tájékoztatást adni.
- FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
1. A képviselő-testület létszáma, ülései, munkaterve,
az önkormányzati képviselő kötelezettségszegésének jogkövetkezményei
4.§
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő
(2) A Képviselő-testület tagjai felsorolását a 2. számú függelék tartalmazza.
(3) A képviselő-testület az éves munkatervében meghatározott számú ülést tart. Az ülések száma évente nem lehet kevesebb, mint 6. A képviselő-testület alakuló ülést, rendes ülést és rendkívüli ülést tart.
5.§
Az alakuló ülés összehívására, vezetésére, napirendjére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
6.§
(1) A képviselő-testület az ülések számát, idejét az éves munkatervben állapítja meg, melyet minden év február 15. napjáig fogad el a Képviselő-testület. A munkaterv szerint megtartott ülés rendes ülés.
(2) A rendes ülés megtartására általában a munkatervben meghatározott hónapok második hetén kerül sor az önkormányzat székhelyén vagy az ülés meghívójában feltüntetett más helyszínen.
(3) A munkaterv előkészítése a polgármester feladata. A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni a települési képviselőktől, az alpolgármestertől és a jegyzőtől.
(4) A munkaterv tartalmazza:
a) a hónap megjelölésével az ülések tervezett időpontját,
b) a napirend tárgyát, előterjesztőjét, meghívottakat,
c) a közmeghallgatás, falugyűlés, egyéb fórumok időpontját, várható
napirendjét.
7.§
(1) A munkatervtől eltérő időpontra összehívott ülés rendkívüli ülés.
(2) A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontra is összehívhatja, ha az adott ügy halaszthatatlan tárgyalást igényel.
(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani az ülés tervezett időpontja előtt legalább 8 nappal. Az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés javasolt időpontját és a napirendjére vonatkozó javaslatot.
(4) Rendkívüli ülésen kizárólag az előre meghirdetett és a meghívón feltüntetett napirend tárgyalható.
(5) A rendkívüli ülés szabályai mellőzhetők, ha az ülés összehívására nyitva álló időn belül a képviselő- testület rendes ülést tart. Ebben az esetben a rendkívüli ülésre javasolt napirendet a rendes ülés napirendjére kell felvenni.
7/A.§
Az önkormányzati képviselő tiszteletdíja megvonásra kerül
(1) abban a hónapban, amikor a testületi ülésen nem jelenik meg, a képviselő-testület munkájában és a döntéshozatali eljárásban nem vesz részt,
(2) ha a Kormányhivatal által szervezett képzésen nem vesz részt
(3) tárgyévet követő évben, ha nem tesz eleget - a képviselő-testület által szervezett - Mötv. 32.§ (2) bekezdés k) pontjában foglalt tájékoztatási kötelezettségének.
A tiszteletdíj megvonása legfeljebb tizenkét havi időtartamra történik és ismételt kötelezettségszegés esetén újra megállapítható.
2. Az előterjesztés
8.§
(1) Előterjesztésnek minősül:
a) a munkatervbe felvett döntést igénylő javaslatok,
b) egyéb, a munkatervben nem szereplő, de döntést igénylő ügyre vonatkozó
javaslatok,
c) beszámolók,
d) tájékoztatók.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a települési képviselő,
b) a polgármester,
c) az alpolgármester,
d) képviselő-testület bizottsága,
e) a jegyző,
g) a napirend előterjesztője.
(3) Az előterjesztéseket fő szabályként írásban kell a képviselő-testület elé terjeszteni. Azokat az előterjesztéseket, amelyek a 9.§ (2) bekezdésében említett határidőn belül nem készíthetők el, lehetőség szerint ugyancsak írásban kell rögzíteni és azokat legkésőbb az ülés kezdetéig a képviselők rendelkezésére kell bocsátani. Szóbeli előterjesztésre csak kivételesen kerülhet sor.
(4) Az írásbeli előterjesztésnek lényegre-törőnek, közérthetőnek kell lennie. Tartalmaznia kell az előterjesztés részletes indoklását, a vonatkozó jogszabályi helyekre történő hivatkozást, az eltérő vélemények ismertetését.
(5) Amennyiben az előterjesztést nem a polgármester vagy a jegyző teszi, azt a tervezett képviselő-testületi ülés időpontját megelőzően legalább 10 nappal korábban meg kell küldeni a polgármester részére.
3.Az ülés összehívása, vezetése, a tanácskozás rendje
9.§
(1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a legidősebb képviselő (korelnök) látja el.
(2) A képviselő-testület ülésének napirendjére, azok tárgyalásának sorrendjére a polgármester a meghívóban tesz javaslatot. A rendes ülésre szóló meghívót az ülés előtt legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig az ülés előtt legalább 1 nappal kell megkapniuk a képviselőknek és a meghívottaknak.
(3) A lakosság tájékoztatása érdekében a meghívót az önkormányzati hivatal és a település hirdetőtábláin ki kell függeszteni.
(4) Az ülésre meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit,
d)az önkormányzat által alapított intézmények vezetőit,
e) a helyi sportszervezet vezetőjét,
f) helyi társadalmi szervezet vezetőjét,
g) a község díszpolgárát,
h) akit a polgármester megjelöl.
10.§
(1) A képviselő-testület ülésein:
- a képviselők tanácskozási és szavazati joggal rendelkeznek,
- a jegyző állandó tanácskozási joggal rendelkezik,
- a napirendhez meghívott az adott napirendre vonatkozóan tanácskozási joggal rendelkezik,
- a hallgatóság sem tanácskozási, sem szavazati joggal nem rendelkezik.
(2) Az ülés vezetője:
a) a jelenléti ív alapján számszerűen megállapítja az ülés határozatképességét,
b) megnyitja az ülést, ha az határozatképes,
c) javaslatot tesz az ülés napirendi pontjaira,
d) ismerteti az írásban benyújtott interpellációkat,
e) beszámol a két ülés között tett fontosabb intézkedésekről és közéleti
eseményekről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az
átruházott hatáskörben hozott önkormányzati hatósági döntésekről,
f) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
g) lezárja a vitát,
h) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
i) megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti a döntést,
j) biztosítja az ülés rendjét,
k) szünetet rendelhet el,
l) a napirendek megtárgyalásának végén bezárja az ülést.
(3) Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. A képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előterjesztő köteles rövid választ adni.
(4) A napirend tárgyalása során a hozzászólás a jelentkezések sorrendje szerint történik. Egy napirendi pont esetén legfeljebb 2 alkalommal lehet hozzászólni. A hozzászólás időtartama az első hozzászólásnál legfeljebb 5 perc, a második hozzászólásnál legfeljebb 2 perc lehet.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, a képviselő a módosító indítványt a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.
(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt szót kell adni a jegyzőnek, ha a javaslatra vonatkozóan törvényességi észrevételt kíván tenni.
11.§
(1) Az ülés vezetője biztosítja az ülés rendjét, melynek keretében:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, túllépi a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet, a tanácskozáshoz nem illő, méltatlan magatartást tanúsít, vagy az ülés rendjét egyéb módon zavarja,
b) ismétlődő rendzavarás esetén megvonhatja a szót a hozzászólótól,
c) a képviselő kivételével kizárja az ülésről a rendbontót, ha az a)-b) pontokban
foglalt intézkedései eredménytelenek.
(2) Az ülés vezetőjének a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
4. Interpelláció, kérdés
12.§
(1) Interpellációnak az a kérdés vagy problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(2) Interpellációt a települési képviselő a polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottsághoz és jegyzőhöz intézhet, melyet írásban a polgármesternél kell benyújtani az ülést megelőzően legalább 8 nappal. Az interpellációt legkésőbb annak képviselő-testületi ülésen történő ismertetéséig vissza lehet vonni.
(3) Az interpellált a benyújtott interpellációra a benyújtást követő rendes ülésen szóban köteles érdemi választ adni.
(4) Ha a válaszadás olyan előzetes vizsgálatot igényel, amely a (3) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem folytatható le, az interpellált az ülést követő 30 napon belül írásban köteles válaszolni. Ebben az esetben a választ minden települési képviselőnek meg kell küldeni.
(5) Az interpelláló képviselő a válasz elfogadásáról a (3) bekezdésben foglalt esetben az ülésen, a (4) bekezdésben foglalt esetben a soron következő rendes ülésen nyilatkozik. Abban az esetben, ha az interpelláló a választ nem fogadja el, arról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
13.§
(1) A képviselő a testületi ülésen a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottsághoz és a jegyzőhöz kérdést intézhet akár írásban, akár szóban.
(2) Kérdésnek kell tekinteni minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre, előkészítésre vonatkozó felvetést vagy tudakozódást, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe.
(3) A kérdezés joga a képviselőket a napirend tárgyalásának befejezését követően illeti meg.
(4) A kérdésre az ülésen kell érdemi választ adni. Ha a válaszadás olyan előzetes vizsgálatot igényel, amely miatt az ülésen nem adható válasz, akkor a kérdezett az ülést követő 30 napon belül írásban köteles válaszolni. Ebben az esetben a választ minden települési képviselőnek meg kell küldeni.
(5) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.
5. Határozatképesség
14.§
(1) A határozatképességet az ülésvezető az ülés egész időtartama alatt köteles és jogosult vizsgálni. Erre bármely képviselő felhívhatja az ülésvezető figyelmét az ülés ideje alatt.
(2) A határozatképtelen ülést megnyitni nem lehet, helyette az ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontokkal össze kell hívni.
(3) Ha az ülés a megnyitását követően válik határozatképtelenné, az ülés vezetője legfeljebb 15 perces szünetet rendel el. Ennek eredménytelen eltelte után az ülést be kell rekeszteni és a még hátralévő napirendeket a (2) bekezdésben foglalt szabályok szerint összehívott ülésen kell megtárgyalni
6. Döntéshozatal
15.§
(1) A képviselő-testület rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) A képviselő-testület határozathozatal nélkül a szavazati arányok rögzítésével dönt:
a) az ügyrendi kérdésekről,
b) tájékoztatók tudomásulvételéről,
c) az interpellációra adott válasz elfogadásáról.
(3) A (2) bekezdés a) pontjának alkalmazásában ügyrendi kérdés minden, az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
(4) Az előterjesztésben szereplő, valamint a vitában elhangzott valamennyi javaslatot egyenként kell szavazásra bocsátani úgy, hogy először a vitában elhangzott módosító javaslatokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról kell dönteni. A szavazás során ellenpróbát kell tartani.
16.§
(1) Minősített többség szükséges az 5 millió forint feletti hitelfelvételhez és az önkormányzati tulajdon elidegenítéséhez.
(2) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hoz döntést, a polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 42.§-ában meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan - a képviselő-testület hatáskörébe tartozó -önkormányzati ügyekben is.
17.§
(1) A képviselő-testület határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
Mályinka Község Önkormányzat Képviselő-testületének …....../….év(közzététel hónapja római számmal, napja arab számmal) határozata.
(2) A jegyző a határozatokról nyilvántartást vezet, mely tartalmazza a határozat számát, tárgyát, a végrehajtásért felelős megnevezését és a végrehajtás határidejét.
18.§
(1) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő,
b) a polgármester,
c) az alpolgármester,
d) a képviselő-testület bizottsága,
e) a jegyző,
f) erre irányuló népi kezdeményezés.
(2) A kezdeményező feladata, hogy a kezdeményezés tartalmazza a szabályozás indokát, a szabályozásra vonatkozó érdemi javaslatot. Rendeletalkotásra vonatkozó javaslat csak olyan ügyre irányulhat, amelyben a képviselő-testületnek van rendeletalkotási joga.
(3) A kezdeményezést írásban a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester és a jegyző a kezdeményezést megvizsgálja, majd azt a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) A képviselő-testület állást foglalhat a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről, meghatározhatja az előkészítés menetét, az egyeztetések és a vitafórumok rendjét, a tervezet előkészítéséhez szakértőket kérhet fel.
(5) A rendelet-tervezet normaszövegének elkészítése a jegyző feladata.
19.§
(1) A képviselő-testület által alkotott rendeletet külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A rendelet megjelölése: Mályinka Község Önkormányzat Képviselő-testületének ......./...........év (kihirdetés hónapja, napja) önkormányzati rendelete ............................-ról/-ről
(2) A rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni, a önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével.
(3) A kihirdetett rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, mely tartalmazza:
a) a rendelet számát, tárgyát,
b) a megalkotás időpontját,
c) a hatálybalépés időpontját,
d) a módosító vagy hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének
időpontját.
7. Szavazás rendje, módja
20.§
(1) Szavazni csak személyesen lehet.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel vagy név szerinti szavazással történik.
(3) A Képviselő-testület név szerint szavaz az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára, továbbá a polgármester és az alpolgármester javaslatára.
(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek, aki a szavazás eredményét kihirdeti. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
21.§
(1) A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság gondoskodik. A bizottság feladata a szavazólapok elkészítése, a titkosság feltételeinek biztosítása, a szavazatok összeszámlálása.
(2) Amennyiben az ülésen az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság tagjai határozatképes létszámban nincsenek jelen, akkor a szavazással járó feladatok ellátásra 3 fős eseti bizottságot kell választani az ülésen jelenlévő képviselőkből. Ennek tagjaira az ülésvezető tesz javaslatot, mely javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) A titkos szavazás eredményét a bizottság külön jegyzőkönyvbe foglalja, melyet a
képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
8. Jegyzőkönyv
22.§
A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül.
IV.FEJEZET
A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS
Közmeghallgatás, lakossági fórum
23.§
(1) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell. Amennyiben a közérdekű kérdés, javaslat az ülésen nem válaszolható meg, a polgármesternek meg kell vizsgálnia és 30 napon belül írásban válaszolnia kell a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen tájékoztatni kell.
(2) A közmeghallgatással érintett ülés összehívására, az ülés vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra, a szavazás rendjére, módjára a képviselő-testület ülésére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
(3) A lakosság tájékoztatására, a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonás érdekében lakossági fórum tartható. A fórum megszervezése a polgármester feladata.
V.FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
24. §
(1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladat ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.
(2) A képviselő-testület állandó bizottságként Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottságot hoz létre 3 fővel.
(3) Az Ügyrendi és Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság feladata:
a) nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a képviselők, valamint a nyilatkozattételre köteles hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát;
b) kivizsgálja a képviselői összeférhetetlenség megállapítása iránti kezdeményezést, állást foglal a képviselők összeférhetetlenségi ügyeiben,
(4) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
VI. FEJEZET
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
25.§
(1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester hivatali munkarendje: szerdai munkanapokon 8,00 -16,00 óra. A polgármester szerdai munkanapokon 13,00órától 15,00 óráig fogadóórát tart az önkormányzat székhelyén.
(3) A képviselő-testület 1 társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(4) A jegyző szerdai munkanapokon ügyfélfogadást tart.
VII.FEJEZET
DÉDESTAPOLCSÁNYI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
26.§
(1)A Képviselő-testület Dédestapolcsány Község Önkormányzatával közös önkormányzati
hivatalt tart fenn Dédestapolcsányi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.
(2) A közös önkormányzati hivatal Szervezeti- és Működési Szabályzatát külön határozat tartalmazza.
VIII.FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZATI GAZDÁLKODÁSA
27.§
(1) A képviselő-testület az önkormányzati tulajdon és a vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.
(2) Az önkormányzat évente beszámoltatja az általa támogatott szervezetek vezetőit az önkormányzat által nyújtott támogatás felhasználásáról.
IX.FEJEZET
ZÁRÓRENDELKEZÉSEK
28.§
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszi az Önkormányzat Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011. (III.31.) önkormányzati rendelet.
Győrfi Gábor sk Turócziné Fazekas Magdolna sk
Polgármester Jegyző
Záradék:
Jelen rendelet 2014. év november hó 13. napján kihirdetésre került.
Turócziné Fazekas Magdolna sk
Jegyző