Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014.(XI.24.) önkormányzati rendelete

a Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2014. 11. 25- 2016. 03. 07

Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének

15/2014. (XI.24.) önkormányzati rendelete

a Képviselőtestület  Szervezeti és Működési Szabályzatáról


Dusnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. fejezet

Általános rendelkezések

  1. §


/1/ Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Dusnok Község Önkormányzata

(a továbbiakban: Önkormányzat)

                                   Székhelye:                    6353 Dusnok, István kir. U. 9.

                                   Működési területe:     Dusnok község közigazgatási területe.


/2/ Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése:

  Dusnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselőtestület).


/3/ A Képviselőtestület hivatalának megnevezése:

Dusnoki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal).


  1. §


/1/ A Képviselőtestület és szervei által használt bélyegzők leírásáról és lenyomatáról, valamint használatáról belső szabályzat rendelkezik.


/2/ Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselőtestület külön rendeletben állapítja meg.


/3/ A Képviselőtestület a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.

3.§


/1/ Az Önkormányzat hivatalos lapja a Dusnoki Híradó, amelyet időszakonként minden háztartásba ingyenesen juttat el az Önkormányzat.


/2/ Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.dusnok.hu.


/3/ A vásár időpontja: minden év áprilisának és októberének 3. vasárnapja.

     A búcsú időpontja: minden év májusának 2. vasárnapja.


II. fejezet

Az Önkormányzat feladata, hatáskörei

4. §


/1/ A Képviselő-testület gondoskodik mindazon önkormányzati feladatokról, amelyet magasabb szintű jogszabályok hatáskörébe utalnak, valamint amelyeket önként vállal. Az önként vállalt feladatok felsorolását az 1.számú melléklet tartalmazza


 /2/ Az önkormányzati feladatokat a Képviselőtestület és szervei: a polgármester, a bizottságok, a jegyző és a Polgármesteri Hivatal látják el.


/3/ A Képviselőtestület a polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat és hatásköreit a 2. számú melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörű ügyekben végzett tevékenységéről a Képviselő-testületnek rendszeresen beszámol.


/4/ Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 3. számú melléklet tartalmazza.

III. fejezet

A Képviselőtestület működése


A Képviselőtestület szervezete és üléseinek rendje

5.§


/1/ A Képviselőtestület tagjainak létszáma: 7 fő. A Képviselőtestület tagjai a következők:

Palotai Péter                polgármester

Berta János                  alpolgármester

Gorbay-Nagy Tihamér képviselő

Marcsányi István          képviselő

Mihalik Gábor              képviselő

Szegedi Gábor              képviselő

Vincze János                képviselő


/2/ A Képviselőtestület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, továbbá közmeghallgatást tart. Ünnepi alkalmakkor a Képviselőtestület ünnepi ülést tarthat.


/3/ A Képviselőtestület július és augusztus kivételével havonta tart rendes ülést. Az Önkormányzat folyamatos működésének ügyeiben készülő előterjesztéseket a rendes ülésekre kell csoportosítani.


/4/ A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és legkésőbb a decemberi ülésre a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselőtestület elé.

A munkaterv főbb tartalmi elemei:

  • Képviselőtestületi ülések tervezett időpontja, napirendje
  • Napirend előterjesztőjének (felelősének) megjelölése
  • Közmeghallgatás, falugyűlés időpontja


/5/ Önkormányzati gazdasági programok folyamatában sürgősen eldöntendő ügyekben, változott vagy új törvényi határidők miatt, és egyéb önkormányzati érdekből mielőbb meghozandó önkormányzati döntés végett a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés bármikor megtartható.


/6/ A Képviselőtestület évente legalább egyszer – decemberben- előre meghirdetett közmeghallgatást tart a Polgármesteri Hivatal Tanácstermében. A Képviselőtestület decemberben falugyűlést tart a József Attila Művelődési Házban, vagy a Képviselőtestület által kijelölt más helyen. A közmeghallgatás és a falugyűlés időpontját legalább 7 nappal előbb a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint a kábeltévén keresztül a lakosság és szervezetek tudomására kell hozni.


A Képviselő-testületi ülések összehívása

6. §


/1/ A Képviselőtestület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a Képviselőtestület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti az ülést. Tartós akadályoztatásnak minősül - a szabadság kivételével - a 30 napot meghaladó távollét.


/2/ A Képviselőtestület ülését - főszabályként - a Polgármesteri Hivatal Tanácstermében tartja. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselőtestület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.


/3/ A Képviselőtestület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni a meghívó kiküldésével. A meghívónak tartalmaznia kell:

- az ülés helyét,

- az ülés időpontját,

- a tervezett napirendeket,

- a napirendek előterjesztőit.

/4/ A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni a képviselőknek. A tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlevőknek csak az ülés meghívóját, valamint az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.


/5/ A Képviselőtestület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a jegyzőt,
  • a napirend tárgya szerinti előterjesztőt,
  • a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
  • az intézményvezetőket,
  • a közbiztonsági kérdések tárgyalásánál a polgárőrség képviselőjét, a körzeti megbízottat, a mezőőrt,
  • a sporttal kapcsolatos kérdésekben a helyi sportegyesület képviselőjét,
  • a szociális kérdésekben témaérintettség esetén a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat munkatársait,
  • a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét, vagy annak képviselőjét,
  • mindazokat, akik meghívását a polgármester és a Képviselőtestület indokoltnak tart.


/6/ A Képviselőtestület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet. Indokolt esetben lehetőség van az ülés összehívására telefonon keresztül vagy személyesen történő meghívással. Ez esetben is lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatatását.


/7/ A Képviselőtestület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A meghívót ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a község hirdetőtábláin.


A Képviselőtestület ülésének vezetése

7. §


 A Képviselőtestület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:

a) a Képviselőtestület határozatképességének megállapítása,

b) napirend előterjesztése, elfogadtatása, 

c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

d) napirendenként:

- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

- a vita összefoglalása,

- az indítványok szavazásra való feltevése,

- határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása,

- a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

- a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,

e) a rend fenntartása,

f) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásása és a szavazás eredményének kihirdetése,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

i) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,

j) az ülés bezárása.

A határozatképesség megállapítása

8. §


/1/ A Képviselőtestület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább – a képviselőknek több mint a fele, azaz –  4 fő jelen van.


/2/ Ha az /1/ bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 1 héten belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.


Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

9. §


A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére. A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.


Az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése

10. §


A Képviselőtestület ülése nyilvános. A Képviselőtestület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat az ülésen megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt az ülést viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.

Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig

11. §


/1/ A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.


/2/ A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni. A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának következménye, hogy a Képviselőtestület nyilvánosságra hozza e tényt és amennyiben a Képviselőtestület egy szavazattöbbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról vagy megsemmisítéséről és újratárgyalásáról külön határozattal dönt a Képviselőtestület.


/3/ A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.


/4/ A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, melynek időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. 


/5/ A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a testület egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára – a vita folytatását szükségtelennek tartja. A vita bezárása után határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


/6/ A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.

12.§


/1/ Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.


/2/ Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselőnek) egybehangzó „igen” szavazata szükséges.  


/3/ A Képviselőtestület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza, „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal.


/4/ Névszerinti szavazást kell elrendelni, ha a polgármester vagy bizottság indítványozza, valamint a jogszabályban előírt egyéb esetekben. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazásról a névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


/5/ Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A szavazatok összeszámlálását a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság végzi. A Bizottság elnöke a szavazás lebonyolítását követően ismerteti az eredményt. A Bizottság jegyzőkönyvét az ülés jegyzőkönyve mellé kell csatolni.


A felvilágosítás-kérés szabályai

13. §


/1/ A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől – az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában – írásban felvilágosítást kérhetnek.


/2/ Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az Önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.


/3/ A felvilágosítás-kérést a polgármesternél lehetőleg az ülés előtt 2 nappal írásban kell benyújtani. Amennyiben a felvilágosítás-kérést az előírt határidőn túl vagy a Képviselőtestület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a Képviselőtestület a soron következő ülésén dönt.


/4/ Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.



Előterjesztés

14. §


/1/ Előterjesztésnek minősül a Képviselőtestület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással, valamint a határozati javaslat az indoklással.


/2/ A Képviselőtestület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a Képviselőtestület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.


/3/ Az előterjesztések tartalmi elemei:

- az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

- a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott Képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

- a téma ismertetése,

- a jogszabályi háttér bemutatása,

- érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,

- döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,

- anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,

- egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

- határozati javaslat, illetve határozati javaslatok.


/4/ Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia. A költségvetéssel kapcsolatos előterjesztés kivételével, amennyiben az előterjesztés terjedelme a 20 oldalt meghaladja, az írásos anyag csupán e-mailben kerül kiküldésre, papír formátumban pedig a Jegyzői Irodában megtekinthető.


/5/ Sürgősségi indítványt a polgármester, a bizottságok elnökei vagy a képviselők 1/4-e terjeszthet elő. Az indítványt az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesternél kell bejelenteni, amit az indítványt tevő az ülésen indokolhat. A sürgősség tárgyában a Képviselőtestület minősített többségű szavazata szükséges. A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a Képviselőtestület első napirendként tárgyalja meg. Ha a Képviselőtestület nem ismeri el a sürgősséget, abban az esetben szavazást kell elrendelni arról, hogy a Képviselőtestület nem sürgősségi jelleggel napirendjére tűzi-e az indítványt, avagy nem.


/6/ Nem küldhető ki azon előterjesztés,

  1. mely a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény 3. § 1. pontjában meghatározott minősített adatot tartalmaz;
  2. amely zárt ülésen tárgyalandó, vagy amelyet az előterjesztő zárt ülésen való tárgyalásra javasol.


/7/ A zárt ülésen tárgyalásra kerülő előterjesztések a zárt ülés elrendelését követően kerülnek kiosztásra. A zárt ülés kezdetét követően a polgármester legfeljebb 30 perc időtartamú olvasási szünetet rendelhet el. A zárt ülés vége előtt a polgármester gondoskodik arról, hogy a zárt ülés előterjesztéseinek kiosztott példányai a képviselőktől igazolt módon visszavételre, összegyűjtésre kerüljenek.


A Képviselőtestület döntései

15. §


 /1/ A Képviselőtestület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

- a napirend meghatározásáról,

- az ügyrendi kérdésekről,

- a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról,

- feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

- tájékoztatás tudomásul vételéről,

- név szerinti szavazás elrendeléséről.


/2/ A Képviselőtestület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni (……/20….. Kth. számú határozat). A határozat magába foglalja:

- a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban,

- végrehajtást igénylő döntéseknél a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy

  megnevezését,

- pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését, valamint

- azoknak a felsorolását, akiknek a határozatot meg kell küldeni.


/3/ Önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat tartalmi elemeire a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.


/4/ A testületi határozatokról a jegyző betűrendes és határidős nyilvántartást vezet. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

16. §

/1/ A Képviselőtestület rendeleteiről a jegyző sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével nyilvántartást vezet.


/2/ A rendelet alkotását kezdeményezhetik:

  • a képviselők
  • a Képviselőtestület bizottságai
  • a polgármester,
  • a  jegyző
  • a társadalmi szervezetek vezetői
  • a nemzetiségi önkormányzatok elnökei.


/3/ A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki azt a tárgy szerint érintett bizottsággal és a jegyzővel véleményezteti. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság előzetes állásfoglalásával nyújtható be a költségvetéssel, zárszámadással és az SZMSZ-szel kapcsolatos rendeletek és azok módosításai.


/4/ A rendelettervezet elkészítése során a Képviselőtestület a lakosság széles körét érintő rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg. A tervezetet a jegyző készíti el, de ezzel megbízható a tárgy szerint illetékes bizottság is. A szakértő bevonására a jegyző és az illetékes bizottság tesz javaslatot.


/5/ A Képviselőtestület a helyi rendeletalkotást megelőzően a települési rendezési terv, a helyi építési szabályzat, valamint az üzletek működési rendje vonatkozásában írja elő a társadalmi egyeztetést.A rendeletalkotás előtt a társadalmi egyeztetést úgy kell biztosítani, hogy legkésőbb a rendelet-tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülés előtt 7 nappal a tervezet szövegét közzé kell tenni a település honlapján és a Polgármesteri Hivatal hirdetőjén. A lakosság és a társadalmi szervezetek a tervezettel kapcsolatos írásos véleményüket a tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző napig juttathatják el a Polgármesteri Hivatalba. A Képviselő-testület előtt a polgármester terjeszti elő a társadalmi egyeztetésben kialakított írásbeli véleményeket és értékeli a rendelet tervezetének tárgyalásakor.


/6/ A polgármester a jegyző által elkészített rendelet-tervezetet indokolással együtt a Képviselőtestület elé terjeszti.


/7/ A rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

Dusnok Község Önkormányzata Képviselőtestületének ……/20…(….hó….nap) önkormányzati rendelete a …..(rendelet címe)- ról/-ről.


/8/ A rendeletek kihirdetéséről - a helyben szokásos módnak megfelelően a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel - a jegyző gondoskodik.


A jegyzőkönyv

17. §


A Képviselőtestület üléséről a jegyző jegyzőkönyvet készít. A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a Képviselőtestület jegyzőkönyveibe és mellékleteibe. A jegyzőkönyvek betekinthetőségről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A választópolgárok részére a zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét biztosítani kell.


IV. fejezet

A települési képviselő

18. §


/1/ A települési képviselőt a törvény keretei között külön önkormányzati rendeletben megállapított mértékű tiszteletdíj illeti meg.


/2/  A helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével kapcsolatos szabályozást a 4.számú melléklet tartalmazza. 


V. fejezet

A Képviselőtestület bizottságai

19. §


/1/ A Képviselőtestület 3 állandó bizottságot hoz létre az alábbiak szerint:

  1. Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság
  2. Gazdasági és Fejlesztési Bizottság
  3. Humán Bizottság


/2/ Az állandó bizottságok tagjainak névsorát, valamint a bizottságok feladatait az 5. számú melléklettartalmazza.


/3/ A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottsági ülés meghívóját legalább 4 nappal az ülés előtt ki kell küldeni a tagoknak. A bizottságok belső működésük szabályait a jogszabályok és e rendelet keretei között maguk határozzák meg, ellenkező esetben a Képviselőtestület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


/4/ Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a bizottság elnöke a legközelebbi testületi ülésen tájékoztatást ad a képviselőknek.


/5/ Amennyiben a bizottság által tárgyalt ügy más bizottság hatáskörét is érinti, úgy a bizottság elnöke összevont tárgyalást is kezdeményezhet. Összevont tárgyalás esetén az ülést a legidősebb elnök vezeti.


20. §


/1/ A Képviselőtestület az ideiglenes bizottságot meghatározott időre vagy meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre. Az ideiglenes bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzésével illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselőtestület által történő elfogadásával automatikusan megszűnik.


/2/ A Képviselőtestület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:

- dönt a bizottság elnevezéséről,

- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,

- meghatározza a bizottság feladat-és hatáskörét,

- meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő-testülethez.


/3/ Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni azzal, hogy az ideiglenes bizottság tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.





VI. fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

21. §


/1/A polgármester főállású tisztségviselő. A polgármester munkarendje a hivatali munkarend szerinti, fogadónapja a következő:

Hétfő                             7,30-tól 16 óráig

Csütörtök                       7,30-tól 12 óráig


/2/ A Képviselőtestület tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. Az alpolgármester részletes feladatát és hatáskörét a polgármester határozza meg.


22. §

/1/A jegyző feladatai különösen:

- tájékoztatást nyújt a Képviselőtestületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,

- tájékoztatja a Képviselőtestületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,

- gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

  - biztosítja az önkormányzati rendeletek, határozatok érintettekkel való megismertetését.


/2/ A jegyző tartós akadályoztatása, illetve a jegyzői tisztség betöltetlensége esetén - legfeljebb hat hónapra – a polgármester által írásban, a Polgármesteri Hivatal képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselője bízható meg.  


VII. fejezet

A Képviselőtestület hivatala

23. §


/1/ A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.


/2/ A Polgármesteri Hivatal köteles részt venni a Képviselő-testületi ülések napirendjeinek előkészítésében, a döntések végrehajtásában. A képviselők a Polgármesteri Hivatal dolgozóit a jegyzőn keresztül kérhetik fel az alapvető ügyvitelüket meghaladó feladatok ellátására.


VIII. fejezet

Az önkormányzati gazdálkodás

24. §


/1/ A Képviselőtestület - a vonatkozó jogszabályok alapján - rendeletet alkot:

- az önkormányzat költségvetéséről,

            - a költségvetés végrehajtásáról szóló éves beszámolóról (zárszámadásról),

- az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására.


/2/ Az Önkormányzat gazdálkodását a jegyző által készített, a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.


/3/ A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámokkal kapcsolatos adatokat a rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.


/4/ A testület a már elfogadott hitelkereten felül csak abban az esetben vehet fel hitelt, amennyiben az erre irányuló döntést minősített többséggel fogadta el.


/5/ Az önkormányzati támogatások nyújtásának és elnyerésének feltételeit a Képviselőtestület határozza meg.


IX. fejezet

Helyi nemzetiségi önkormányzatok

25. §


/1/ A Képviselőtestület a következő helyi nemzetiségi önkormányzatokkal tart fenn kapcsolatot:

            - Dusnoki Roma Nemzetiségi Önkormányzat

            - Dusnoki Horvát Nemzetiségi Önkormányzat

            - Dusnoki Német Nemzetiségi Önkormányzat


/2/ Az Önkormányzat a jegyző és a Polgármesteri Hivatal útján a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal megkötött együttműködési megállapodásokban rögzített feltételek alapján

  1. biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok munkájának megkönnyítése és hatékonyabbá tétele érdekében a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához szükséges személyi, tárgyi és technikai feltételeket;
  2. gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat költségvetésének tervezésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatok, valamint a gazdálkodással kapcsolatos beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtásáról.


/3/ A /2/ bekezdésben foglaltak teljesítése érdekében az Önkormányzat a szabályzatainak és egyéb belső szabályozóinak hatályát – a nemzetiségi önkormányzattal egyeztetve, annak eltérő sajátosságaira alkalmazottan – szükség szerint kiterjeszti a nemzetiségi önkormányzat működésére is.


/4/ A települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testületi üléseken a nemzetiség képviselőjeként jogosult részt venni.

X. fejezet

Helyi népszavazás.

26.§


Helyi népszavazást a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezhet a polgármesternél. A helyi népszavazás költségeit az Önkormányzat költségvetéséből biztosítja.


XI. fejezet

Záró rendelkezés.

27.§


A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a 8/2011. (IV.20.) önkormányzati rendelet.


Dusnok, 2014. november 13. 

  


            Dr. Bajai Bernadett                                                     Palotai Péter

                     Jegyző                                                               polgármester


Kihirdetve:

Dusnok, 2014. november….

                                                                       Dr. Bajai Bernadett

                                                                                 jegyző


Mellékletek:

1. számú melléklet: Önként vállalt feladatok

2. számú melléklet: A polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat-és hatáskörök

3. számú melléklet: Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása.

4. számú melléklet: A képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének szabályzata.

5. számú melléklet: Az állandó bizottságok tagjainak névsora, valamint a bizottságok feladatai.

6. számú melléklet: A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámokkal kapcsolatos adatok