Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014.(XI.24.) önkormányzati rendelete
a Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 25- 2016. 03. 07Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014.(XI.24.) önkormányzati rendelete
a Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 25- 2016. 03. 07
Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének
15/2014. (XI.24.) önkormányzati rendelete
a Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Dusnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
Általános rendelkezések
- §
/1/ Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Dusnok Község Önkormányzata
(a továbbiakban: Önkormányzat)
Székhelye: 6353 Dusnok, István kir. U. 9.
Működési területe: Dusnok község közigazgatási területe.
/2/ Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése:
Dusnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselőtestület).
/3/ A Képviselőtestület hivatalának megnevezése:
Dusnoki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal).
- §
/1/ A Képviselőtestület és szervei által használt bélyegzők leírásáról és lenyomatáról, valamint használatáról belső szabályzat rendelkezik.
/2/ Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselőtestület külön rendeletben állapítja meg.
/3/ A Képviselőtestület a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
3.§
/1/ Az Önkormányzat hivatalos lapja a Dusnoki Híradó, amelyet időszakonként minden háztartásba ingyenesen juttat el az Önkormányzat.
/2/ Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.dusnok.hu.
/3/ A vásár időpontja: minden év áprilisának és októberének 3. vasárnapja.
A búcsú időpontja: minden év májusának 2. vasárnapja.
II. fejezet
Az Önkormányzat feladata, hatáskörei
4. §
/1/ A Képviselő-testület gondoskodik mindazon önkormányzati feladatokról, amelyet magasabb szintű jogszabályok hatáskörébe utalnak, valamint amelyeket önként vállal. Az önként vállalt feladatok felsorolását az 1.számú melléklet tartalmazza
/2/ Az önkormányzati feladatokat a Képviselőtestület és szervei: a polgármester, a bizottságok, a jegyző és a Polgármesteri Hivatal látják el.
/3/ A Képviselőtestület a polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat és hatásköreit a 2. számú melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörű ügyekben végzett tevékenységéről a Képviselő-testületnek rendszeresen beszámol.
/4/ Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 3. számú melléklet tartalmazza.
III. fejezet
A Képviselőtestület működése
A Képviselőtestület szervezete és üléseinek rendje
5.§
/1/ A Képviselőtestület tagjainak létszáma: 7 fő. A Képviselőtestület tagjai a következők:
Palotai Péter polgármester
Berta János alpolgármester
Gorbay-Nagy Tihamér képviselő
Marcsányi István képviselő
Mihalik Gábor képviselő
Szegedi Gábor képviselő
Vincze János képviselő
/2/ A Képviselőtestület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, továbbá közmeghallgatást tart. Ünnepi alkalmakkor a Képviselőtestület ünnepi ülést tarthat.
/3/ A Képviselőtestület július és augusztus kivételével havonta tart rendes ülést. Az Önkormányzat folyamatos működésének ügyeiben készülő előterjesztéseket a rendes ülésekre kell csoportosítani.
/4/ A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és legkésőbb a decemberi ülésre a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselőtestület elé.
A munkaterv főbb tartalmi elemei:
- Képviselőtestületi ülések tervezett időpontja, napirendje
- Napirend előterjesztőjének (felelősének) megjelölése
- Közmeghallgatás, falugyűlés időpontja
/5/ Önkormányzati gazdasági programok folyamatában sürgősen eldöntendő ügyekben, változott vagy új törvényi határidők miatt, és egyéb önkormányzati érdekből mielőbb meghozandó önkormányzati döntés végett a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés bármikor megtartható.
/6/ A Képviselőtestület évente legalább egyszer – decemberben- előre meghirdetett közmeghallgatást tart a Polgármesteri Hivatal Tanácstermében. A Képviselőtestület decemberben falugyűlést tart a József Attila Művelődési Házban, vagy a Képviselőtestület által kijelölt más helyen. A közmeghallgatás és a falugyűlés időpontját legalább 7 nappal előbb a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint a kábeltévén keresztül a lakosság és szervezetek tudomására kell hozni.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
6. §
/1/ A Képviselőtestület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a Képviselőtestület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti az ülést. Tartós akadályoztatásnak minősül - a szabadság kivételével - a 30 napot meghaladó távollét.
/2/ A Képviselőtestület ülését - főszabályként - a Polgármesteri Hivatal Tanácstermében tartja. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselőtestület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.
/3/ A Képviselőtestület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni a meghívó kiküldésével. A meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét,
- az ülés időpontját,
- a tervezett napirendeket,
- a napirendek előterjesztőit.
/4/ A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni a képviselőknek. A tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlevőknek csak az ülés meghívóját, valamint az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.
/5/ A Képviselőtestület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a jegyzőt,
- a napirend tárgya szerinti előterjesztőt,
- a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
- az intézményvezetőket,
- a közbiztonsági kérdések tárgyalásánál a polgárőrség képviselőjét, a körzeti megbízottat, a mezőőrt,
- a sporttal kapcsolatos kérdésekben a helyi sportegyesület képviselőjét,
- a szociális kérdésekben témaérintettség esetén a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat munkatársait,
- a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét, vagy annak képviselőjét,
- mindazokat, akik meghívását a polgármester és a Képviselőtestület indokoltnak tart.
/6/ A Képviselőtestület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet. Indokolt esetben lehetőség van az ülés összehívására telefonon keresztül vagy személyesen történő meghívással. Ez esetben is lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatatását.
/7/ A Képviselőtestület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A meghívót ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a község hirdetőtábláin.
A Képviselőtestület ülésének vezetése
7. §
A Képviselőtestület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:
a) a Képviselőtestület határozatképességének megállapítása,
b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
d) napirendenként:
- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
- a vita összefoglalása,
- az indítványok szavazásra való feltevése,
- határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása,
- a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
- a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,
e) a rend fenntartása,
f) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátásása és a szavazás eredményének kihirdetése,
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
i) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,
j) az ülés bezárása.
A határozatképesség megállapítása
8. §
/1/ A Képviselőtestület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább – a képviselőknek több mint a fele, azaz – 4 fő jelen van.
/2/ Ha az /1/ bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 1 héten belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
9. §
A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére. A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
Az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése
10. §
A Képviselőtestület ülése nyilvános. A Képviselőtestület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat az ülésen megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt az ülést viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig
11. §
/1/ A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
/2/ A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni. A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának következménye, hogy a Képviselőtestület nyilvánosságra hozza e tényt és amennyiben a Képviselőtestület egy szavazattöbbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról vagy megsemmisítéséről és újratárgyalásáról külön határozattal dönt a Képviselőtestület.
/3/ A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
/4/ A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, melynek időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
/5/ A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a testület egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára – a vita folytatását szükségtelennek tartja. A vita bezárása után határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
/6/ A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.
12.§
/1/ Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.
/2/ Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselőnek) egybehangzó „igen” szavazata szükséges.
/3/ A Képviselőtestület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza, „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal.
/4/ Névszerinti szavazást kell elrendelni, ha a polgármester vagy bizottság indítványozza, valamint a jogszabályban előírt egyéb esetekben. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazásról a névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
/5/ Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A szavazatok összeszámlálását a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság végzi. A Bizottság elnöke a szavazás lebonyolítását követően ismerteti az eredményt. A Bizottság jegyzőkönyvét az ülés jegyzőkönyve mellé kell csatolni.
A felvilágosítás-kérés szabályai
13. §
/1/ A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől – az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában – írásban felvilágosítást kérhetnek.
/2/ Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az Önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
/3/ A felvilágosítás-kérést a polgármesternél lehetőleg az ülés előtt 2 nappal írásban kell benyújtani. Amennyiben a felvilágosítás-kérést az előírt határidőn túl vagy a Képviselőtestület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a Képviselőtestület a soron következő ülésén dönt.
/4/ Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.
Előterjesztés
14. §
/1/ Előterjesztésnek minősül a Képviselőtestület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással, valamint a határozati javaslat az indoklással.
/2/ A Képviselőtestület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a Képviselőtestület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
/3/ Az előterjesztések tartalmi elemei:
- az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
- a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott Képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
- a téma ismertetése,
- a jogszabályi háttér bemutatása,
- érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
- döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
- anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
- egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
- határozati javaslat, illetve határozati javaslatok.
/4/ Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia. A költségvetéssel kapcsolatos előterjesztés kivételével, amennyiben az előterjesztés terjedelme a 20 oldalt meghaladja, az írásos anyag csupán e-mailben kerül kiküldésre, papír formátumban pedig a Jegyzői Irodában megtekinthető.
/5/ Sürgősségi indítványt a polgármester, a bizottságok elnökei vagy a képviselők 1/4-e terjeszthet elő. Az indítványt az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesternél kell bejelenteni, amit az indítványt tevő az ülésen indokolhat. A sürgősség tárgyában a Képviselőtestület minősített többségű szavazata szükséges. A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a Képviselőtestület első napirendként tárgyalja meg. Ha a Képviselőtestület nem ismeri el a sürgősséget, abban az esetben szavazást kell elrendelni arról, hogy a Képviselőtestület nem sürgősségi jelleggel napirendjére tűzi-e az indítványt, avagy nem.
/6/ Nem küldhető ki azon előterjesztés,
- mely a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény 3. § 1. pontjában meghatározott minősített adatot tartalmaz;
- amely zárt ülésen tárgyalandó, vagy amelyet az előterjesztő zárt ülésen való tárgyalásra javasol.
/7/ A zárt ülésen tárgyalásra kerülő előterjesztések a zárt ülés elrendelését követően kerülnek kiosztásra. A zárt ülés kezdetét követően a polgármester legfeljebb 30 perc időtartamú olvasási szünetet rendelhet el. A zárt ülés vége előtt a polgármester gondoskodik arról, hogy a zárt ülés előterjesztéseinek kiosztott példányai a képviselőktől igazolt módon visszavételre, összegyűjtésre kerüljenek.
A Képviselőtestület döntései
15. §
/1/ A Képviselőtestület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
- a napirend meghatározásáról,
- az ügyrendi kérdésekről,
- a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról,
- feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
- tájékoztatás tudomásul vételéről,
- név szerinti szavazás elrendeléséről.
/2/ A Képviselőtestület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni (……/20….. Kth. számú határozat). A határozat magába foglalja:
- a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban,
- végrehajtást igénylő döntéseknél a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy
megnevezését,
- pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését, valamint
- azoknak a felsorolását, akiknek a határozatot meg kell küldeni.
/3/ Önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat tartalmi elemeire a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
/4/ A testületi határozatokról a jegyző betűrendes és határidős nyilvántartást vezet. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
16. §
/1/ A Képviselőtestület rendeleteiről a jegyző sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével nyilvántartást vezet.
/2/ A rendelet alkotását kezdeményezhetik:
- a képviselők
- a Képviselőtestület bizottságai
- a polgármester,
- a jegyző
- a társadalmi szervezetek vezetői
- a nemzetiségi önkormányzatok elnökei.
/3/ A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki azt a tárgy szerint érintett bizottsággal és a jegyzővel véleményezteti. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság előzetes állásfoglalásával nyújtható be a költségvetéssel, zárszámadással és az SZMSZ-szel kapcsolatos rendeletek és azok módosításai.
/4/ A rendelettervezet elkészítése során a Képviselőtestület a lakosság széles körét érintő rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg. A tervezetet a jegyző készíti el, de ezzel megbízható a tárgy szerint illetékes bizottság is. A szakértő bevonására a jegyző és az illetékes bizottság tesz javaslatot.
/5/ A Képviselőtestület a helyi rendeletalkotást megelőzően a települési rendezési terv, a helyi építési szabályzat, valamint az üzletek működési rendje vonatkozásában írja elő a társadalmi egyeztetést.A rendeletalkotás előtt a társadalmi egyeztetést úgy kell biztosítani, hogy legkésőbb a rendelet-tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülés előtt 7 nappal a tervezet szövegét közzé kell tenni a település honlapján és a Polgármesteri Hivatal hirdetőjén. A lakosság és a társadalmi szervezetek a tervezettel kapcsolatos írásos véleményüket a tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző napig juttathatják el a Polgármesteri Hivatalba. A Képviselő-testület előtt a polgármester terjeszti elő a társadalmi egyeztetésben kialakított írásbeli véleményeket és értékeli a rendelet tervezetének tárgyalásakor.
/6/ A polgármester a jegyző által elkészített rendelet-tervezetet indokolással együtt a Képviselőtestület elé terjeszti.
/7/ A rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
Dusnok Község Önkormányzata Képviselőtestületének ……/20…(….hó….nap) önkormányzati rendelete a …..(rendelet címe)- ról/-ről.
/8/ A rendeletek kihirdetéséről - a helyben szokásos módnak megfelelően a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel - a jegyző gondoskodik.
A jegyzőkönyv
17. §
A Képviselőtestület üléséről a jegyző jegyzőkönyvet készít. A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a Képviselőtestület jegyzőkönyveibe és mellékleteibe. A jegyzőkönyvek betekinthetőségről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A választópolgárok részére a zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét biztosítani kell.
IV. fejezet
A települési képviselő
18. §
/1/ A települési képviselőt a törvény keretei között külön önkormányzati rendeletben megállapított mértékű tiszteletdíj illeti meg.
/2/ A helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével kapcsolatos szabályozást a 4.számú melléklet tartalmazza.
V. fejezet
A Képviselőtestület bizottságai
19. §
/1/ A Képviselőtestület 3 állandó bizottságot hoz létre az alábbiak szerint:
- Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság
- Gazdasági és Fejlesztési Bizottság
- Humán Bizottság
/2/ Az állandó bizottságok tagjainak névsorát, valamint a bizottságok feladatait az 5. számú melléklettartalmazza.
/3/ A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottsági ülés meghívóját legalább 4 nappal az ülés előtt ki kell küldeni a tagoknak. A bizottságok belső működésük szabályait a jogszabályok és e rendelet keretei között maguk határozzák meg, ellenkező esetben a Képviselőtestület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
/4/ Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a bizottság elnöke a legközelebbi testületi ülésen tájékoztatást ad a képviselőknek.
/5/ Amennyiben a bizottság által tárgyalt ügy más bizottság hatáskörét is érinti, úgy a bizottság elnöke összevont tárgyalást is kezdeményezhet. Összevont tárgyalás esetén az ülést a legidősebb elnök vezeti.
20. §
/1/ A Képviselőtestület az ideiglenes bizottságot meghatározott időre vagy meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre. Az ideiglenes bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzésével illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselőtestület által történő elfogadásával automatikusan megszűnik.
/2/ A Képviselőtestület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- meghatározza a bizottság feladat-és hatáskörét,
- meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő-testülethez.
/3/ Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni azzal, hogy az ideiglenes bizottság tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.
VI. fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
21. §
/1/A polgármester főállású tisztségviselő. A polgármester munkarendje a hivatali munkarend szerinti, fogadónapja a következő:
Hétfő 7,30-tól 16 óráig
Csütörtök 7,30-tól 12 óráig
/2/ A Képviselőtestület tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. Az alpolgármester részletes feladatát és hatáskörét a polgármester határozza meg.
22. §
/1/A jegyző feladatai különösen:
- tájékoztatást nyújt a Képviselőtestületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,
- tájékoztatja a Képviselőtestületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
- gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
- biztosítja az önkormányzati rendeletek, határozatok érintettekkel való megismertetését.
/2/ A jegyző tartós akadályoztatása, illetve a jegyzői tisztség betöltetlensége esetén - legfeljebb hat hónapra – a polgármester által írásban, a Polgármesteri Hivatal képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselője bízható meg.
VII. fejezet
A Képviselőtestület hivatala
23. §
/1/ A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
/2/ A Polgármesteri Hivatal köteles részt venni a Képviselő-testületi ülések napirendjeinek előkészítésében, a döntések végrehajtásában. A képviselők a Polgármesteri Hivatal dolgozóit a jegyzőn keresztül kérhetik fel az alapvető ügyvitelüket meghaladó feladatok ellátására.
VIII. fejezet
Az önkormányzati gazdálkodás
24. §
/1/ A Képviselőtestület - a vonatkozó jogszabályok alapján - rendeletet alkot:
- az önkormányzat költségvetéséről,
- a költségvetés végrehajtásáról szóló éves beszámolóról (zárszámadásról),
- az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására.
/2/ Az Önkormányzat gazdálkodását a jegyző által készített, a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.
/3/ A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámokkal kapcsolatos adatokat a rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.
/4/ A testület a már elfogadott hitelkereten felül csak abban az esetben vehet fel hitelt, amennyiben az erre irányuló döntést minősített többséggel fogadta el.
/5/ Az önkormányzati támogatások nyújtásának és elnyerésének feltételeit a Képviselőtestület határozza meg.
IX. fejezet
Helyi nemzetiségi önkormányzatok
25. §
/1/ A Képviselőtestület a következő helyi nemzetiségi önkormányzatokkal tart fenn kapcsolatot:
- Dusnoki Roma Nemzetiségi Önkormányzat
- Dusnoki Horvát Nemzetiségi Önkormányzat
- Dusnoki Német Nemzetiségi Önkormányzat
/2/ Az Önkormányzat a jegyző és a Polgármesteri Hivatal útján a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal megkötött együttműködési megállapodásokban rögzített feltételek alapján
- biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok munkájának megkönnyítése és hatékonyabbá tétele érdekében a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához szükséges személyi, tárgyi és technikai feltételeket;
- gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat költségvetésének tervezésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatok, valamint a gazdálkodással kapcsolatos beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtásáról.
/3/ A /2/ bekezdésben foglaltak teljesítése érdekében az Önkormányzat a szabályzatainak és egyéb belső szabályozóinak hatályát – a nemzetiségi önkormányzattal egyeztetve, annak eltérő sajátosságaira alkalmazottan – szükség szerint kiterjeszti a nemzetiségi önkormányzat működésére is.
/4/ A települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testületi üléseken a nemzetiség képviselőjeként jogosult részt venni.
X. fejezet
Helyi népszavazás.
26.§
Helyi népszavazást a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezhet a polgármesternél. A helyi népszavazás költségeit az Önkormányzat költségvetéséből biztosítja.
XI. fejezet
Záró rendelkezés.
27.§
A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a 8/2011. (IV.20.) önkormányzati rendelet.
Dusnok, 2014. november 13.
Dr. Bajai Bernadett Palotai Péter
Jegyző polgármester
Kihirdetve:
Dusnok, 2014. november….
Dr. Bajai Bernadett
jegyző
Mellékletek:
1. számú melléklet: Önként vállalt feladatok
2. számú melléklet: A polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat-és hatáskörök
3. számú melléklet: Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása.
4. számú melléklet: A képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének szabályzata.
5. számú melléklet: Az állandó bizottságok tagjainak névsora, valamint a bizottságok feladatai.
6. számú melléklet: A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámokkal kapcsolatos adatok