Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014 (XII.28..)
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 12. 03Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2014 (XII.28..)
a Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Háromfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdése alapján a következőket rendeli el:1
I.fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Hivatalos megnevezés
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Jelképek
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Háromfa jelképeiről és azok használatának rendjéről külön
Bélyegző használat
3. § (1) Az Önkormányzat és a Hivatal által használt bélyegzőkön Magyarország címerét kell használni.
(2) Magyarország címerével ellátott Háromfa Községi Önkormányzat Képviselőtestülete 7585 Háromfa feliratú körbélyegzőt kell használni a képviselő – testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére.
(3)2 A képviselő – testület, a polgármester, a jegyző, a bizottság, a közös önkormányzati hivatal kör alakú pecsétjének közepén Magyarország címere van, a körívben pedig a következő feliratok olvashatók:
a) Háromfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 7585 Háromfa
b) Háromfa Község Polgármestere Háromfa,
c) Lábodi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője Háromfa,
d) Lábodi Közös Önkormányzati Hivatal Háromfai Kirendeltsége,
e) Háromfa Község Önkormányzata Háromfa
f) Ügyrendi Bizottság Háromfa
AZ ALAKULÓ ÜLÉS
A Képviselő-testület megalakulása
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
5. § (1) A Helyi Választási Bizottság Elnöke a választás eredményének jogerősség válását követő 3 napon belül átadja a polgármester és a képviselők megbízólevelét.
(2) A képviselők esküt tesznek, melynek szövegét a polgármester olvassa elő. A képviselők az eskü letétele után aláírják az esküokmányt.
(3) Az eskü szövege a következő:
(4) A polgármester a Képviselő-testület előtt (2) bekezdésben meghatározott esküt tesz. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság elnöke olvassa elő. Az eskü letétele után aláírja az esküokmányt.
(5) A polgármester a napirendi javaslat elfogadása után felkéri a Helyi Választási Bizottság Elnökét, hogy adjon tájékoztatást a helyi önkormányzati képviselők és polgármester választás eredményéről.
(6)3
Ciklusprogram
6. § A polgármester az alakuló ülésen ciklusprogramot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbizatásának időtartamára a településfejlesztéssel, település üzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitüzéseket és feladatokat tartalmazza.
A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
7. § (1) A Képviselő-testület dönt:
A bizottságok tagjainak megválasztása
8. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülésen, de legkésőbb az alakuló ülést követő ülésén megválasztja a bizottságok képviselő tagjait.
(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület – ha a feltételek fennállnak – az alakuló ülésen, vagy a soron következő ülésen dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét az 7. §. (3) bekezdése tartalmazza. Az eskü szövegét a polgármester olvassa elő.
(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az (1)–(2) bekezdésben foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.
III.fejezet
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT
Települési önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
9. § (1) A községi önkormányzat köteles ellátni mindazokat a törvényben meghatározott feladatokat, amelyek a helyi lakosság alapvető létfeltételeit, az ehhez szükséges közszolgáltatások közvetlen igénybevételének lehetőségeit biztosítják.
(2) A helyi önkormányzat ellátja az Mötv-ben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat és hatásköröket. A helyi önkormányzat – a helyi képviselő-testület, vagy a helyi népszavazás döntésével – önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben az önkormányzat mindent megtehet, ami jogszabállyal nem ellentétes. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzat feladat- és hatáskörök ellátását, finaszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
(3) Az Önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében különösen az Mötv. 13. §. (1) bekezdésében és egyéb törvényekben meghatározott helyi önkormányzati feladatokat és közszolgáltatásokat biztosítja.
(4)4 Az önkormányzat önként vállalt feladatként gondoskodik:
a) Közművelődési feladatként a mozgókönyvtár biztosításáról
b) Egészségügyi alapellátás – védőnői, háziorvosi – ellátásról.
c) Községüzemeltetési feladatokról:
ca) A szennyvízszállítást a Lábod Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján végzi.
cb) A szervezett szemétszállítást a Netta Pannónia Viridis Kft-vel kötött szerződés alapján.
cc) A temetkezési szolgáltatást, bármely szolgáltatóval.
cd) A szervezett szemétszállítást a Netta-Pannonia Környezetvédelmi Kft-vel kötött szerződés alapján
d) Egyes szociális feladatok biztosítása a Rinyamenti Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás keretében a Rinyamenti Szociális Szolgáltató Központon keresztül.
10. § (1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat és hatáskörök a
IV.fejezet
A települési képviselő
11. §
A települési képviselő megbízatásának keletkezése és megszűnése
A települési képviselő jogai és kötelezettségei
12. § (1) A települési képviselőt az Mötv. 32-35. §-aiban és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetve terhelik.
(2) A képviselő főbb jogai:
a) részt vehet a Képviselő – testület döntéseinek előkészítésében,
A települési képviselő döntéshozatalból való kizárásának szabályai
13. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárás szabályaira az Mötv-ben meghatározott rendelkezések az irányadók.
(2) Annak a helyi önkormányzati képviselőnek, aki a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja képviselői tiszteletdíja két hónapig 20 %-ban csökkentésre kerül.
(3) A személyes érintettség bejelentési kötelezettsége tárgyában az Ügyrendi Bizottság folytat le vizsgálatot. A bejelentési kötelezettség fennállásáról a Képviselő-testület a vizsgálat lefolytatását követően külön határozatban dönt.
Az összeférhetetlenségi eljárás
14. § (1) Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségi eljárására az Mötv-ben foglalt rendelkezések – az (2)- (4) bekezdésben foglaltakkal kiegészítve - az irányadóak.
(2) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül az Ügyrendi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett, és erről az érintett képviselőt írásban tájékoztatja. Egyben felkéri, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.
(3) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek az (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, az Ügyrendi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.
(4) A továbbiakban a bizottság tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra értelemszerűen az (1) – (2) bekezdéseit kell alkalmazni.
Méltatlanság, vagyonnyilatkozat-tételi eljárás
15. § Az önkormányzati képviselő méltatlanságára, vagyonnyilatkozat-tételi eljárására az Mötv-ben foglaltak az irányadóak.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
Az ülések munkaterve
16. § (1) A Képviselő-testület féléves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente július hónapban munkaterv szerint ülést nem tart.
(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
17. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2) A munkatervnek tartalmazni kell:
Az ülés összehívása
18. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, általában havonta a 4. hétfői napon, de évente legalább 10 alkalommal ülésezik a Hivatal tanácstermében.
(2) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Hivatal a lakosságot az ülés előtt legalább 3 nappal előbb tájékoztatja hirdetményen keresztül.
(3) Közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontjáról, helyéről legalább 5 nappal az ülés előtt a (2) bekezdésben meghatározott módon a lakosságot tájékoztatni kell.
19. § (1)5 A Képviselő-testület szükség szerint, általában havonta a 4. szerdai napon, de évente legalább 10 alkalommal ülésezik.
(2) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(3)6 A képviselők és meghívottak a Képviselő-testület ülése előtt legalább 3 nappal megkapják az ülés írásos előterjesztéseit.
(4) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (telefonon, faxon, ) is összehívható.
(5) Határozatképtelenség esetén a testületi ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalásával kell összehívni.
(6) A Képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint fele jelen van.
20. § (1) A testületi ülés összehívásához a meghívónak tartalmazni kell az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:
Képviselői indítvány
21. § (1) A Képviselő-testület összehívása egy képviselő javaslatára is történhet, de kötelezettség a polgármester számára csak akkor jelent, ha az ülés összehívását a képviselők ¼-e kéri.
(2) A sürgősségi indítvány benyújtásának feltétele, hogy a sűrgősség tényét rövid indokolással, legkésőbb az ülést megelőző nap 12 óráig be kell nyújtani a polgármesternél.
(3) Ha a polgármester, vagy valamelyik képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősségi kérdést - napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.
(4) Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hogy hányadik napirendként tárgyalják.
Együttes testületi ülés
22. § (1) Az együttes testületi ülésre a Képviselő-testületet a polgármester hívja össze a munkatervben meghatározott napirendeknél, illetve szükség szerint a polgármesterekkel történt egyeztetés alapján.
(2) Az együttes testületi ülés meghívóját a polgármester írja alá és küldi meg a saját Képviselő-testületi tagoknak az írásos előterjesztéssel együtt, vagy szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslattal.
(3) Az együttes testületi ülést Lábod község polgármestere vezeti és a napirendjeire hozott határozatot településenként külön-külön kell megszavazni.
(4) Az együttes ülés jegyzőkönyvét a polgármesterek, illetve a jegyző írja alá.
(5) A jegyzőkönyvet a közös önkormányzati hivatal jegyzője készíti el és küldi meg egy példányban az önkormányzatoknak, illetve elektronikusan felterjeszti a Nemzeti Jogszabálytárba.
Rendkívüli testületi ülés
23. § (1)7 A testület ülését a képviselők ¼-ének, vagy a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének az összehívás indokát is tartalmazó indítványára össze kell hívni.
(2)8
(3)9 A rendkívüli testületi ülést a polgármesternek az indítvány kézhezvételétől számított 15 napon belül össze kell hívni. Az ülés vezetésére, jegyzőkönyvének készítésére a testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
Zárt testületi ülés
24. § (1) A zárt testületi ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett, illetve a szakértő vesz részt.
(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(3) A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. §. (2) a) pontjában meghatározott esetekben.
(4) A Képviselő-testület az Mötv. 46. §. (2) bekezdés b) pontjában foglalt
Az ülés vezetése
25. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére, vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy
Az előterjesztés
26. § (1) A Képviselő-testület ülésére lehetőség szerint írásbeli előterjesztés készül, indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.
(2) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.
(3) Az előterjesztés két részből áll
Ülés rendje
27. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, ennek során
Döntéshozatal, többségi kérdések
28. § (1) A Képviselő – testület döntései a rendelet és a határozat.
(2) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők
Szavazás
29. § (1) A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A Képviselő- testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(3) A Képviselő-testület zárt ülésén a polgármester vagy bármelyik
Névszerinti szavazás
30. § (1) A polgármester és az önkormányzati képviselők ¼-e indítványozhathatja névszerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A névszerinti szavazásnál a jegyző ABC sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen „ , „nem „ , „ tartózkodom „ kijelentéssel szavaznak.
Az interpelláció
31. § (1) Az interpelláció olyan indítvány , amelynek alapján az SZMSZ-ben meghatározott személyeknek magyarázat adási, értelmezési kötelezettsége van a feladatkör(ük)be tartozó valamennyi ügyben, amely problémát tár fel, magatartásra, helytelen gyakorlatra hívja fel a figyelmet, közügyben a panasz orvoslását, magyarázatát, meghatározott intézkedést kéri.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület, vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.
(3) A Képviselő – testület ülésén a következő személyekhez, szervhez lehet interpellációt intézni:
a) polgármester,
b) jegyző,
c) Képviselő – testület bizottsága.
(4) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpelláció visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(5) Ha a képviselő a választ nem fogadja el a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
32. § (1) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben 15 napon belül írásban is kaphat választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(2) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(3) Az interpelláció kivizsgálásában az interpelláló képviselőt be kell vonni.
A kérdés
33. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési előkészítés jellegű felvetés vagy tudakozódás, amely nem éri el az interpelláció szintjét.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 33 §. és 34. §. rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
A közmeghallgatás rendje
34. § (1) A Képviselő-testület munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatokat tehetnek.
(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Hivatal 15 napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább 5 nappal korábban a község hirdetőtáblái útján tájékoztatni kell.
(4) Az éves költségvetési tervezetet közmeghallgatás tárgyává kell tenni.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti és a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről és megküldéséről a testületi ülés jegyzőkönyvre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
A lakossági fórum rendje
35. § (1) A Képviselő-testület döntése alapján a polgármester falufórumot hív össze. A falufórum előkészítése és arról feljegyzés készítése a jegyző feladata.
(2) A falufórumon a polgármester egy alkalommal, illetve szükség szerint tájékoztatja a település lakosságát az önkormányzat munkájáról, a község fejlesztésre vonatkozó tervekről, azok megvalósításáról.
(3) A falufórumon elhangzottakról a soron következő testületi ülésen a polgármester a képviselőket tájékoztatja, illetve a testület hatáskörébe tartozó kérdésekben intézkedést kezdeményez.
Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai
36. § (1) A Képviselő-testület – az Mötv.16. §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet
37. § (1) A rendelet tervezetet a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendeletben foglalt követelmények figyelembevételével kell előkészíteni.
(2) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(3) A Rinyamenti Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulása keretében ellátott feladatok, a közösen fenntartott intézmények miatt azonos tartalmú önkormányzati rendelet megalkotására is sor kerülhet. Az önkormányzatnak egyeztetni kell a gesztor önkormányzattal az egységes eljárási cselekmények, határidők miatt, hogy azonos tartalmú rendelet megalkotására kerüljön sor.
(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(5) Az önkormányzati rendelet külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal, évszámmal a kihirdetés dátumával kell ellátni a következő példa szerint
Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének
(1/20..(…..)
önkormányzati rendelete
…………………………………..
A rendelet közzététele
38. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és nyilvántartásáról 3 napon belül a jegyző gondoskodik.
(2)10 Az önkormányzati rendeleteket a jegyző az önkormányzat hirdetőtábláján hirdetmény közzétételével hirdeti ki. A kihirdetés napja az erre vonatkozó hirdetmény kifüggesztésének időpontja. A hirdetményben közölni kell a kihirdetés tényét, és azt, hogy a hatályos szöveg a hivatalban munkaidő alatt megtekinthető. A kifüggesztés időtartama 5 nap. A hirdetményt az irattárba helyezendő rendeleti példányhoz csatolni kell.
(3) A közös önkormányzati hivatalban a rendelet egy példányát el kell helyezni.
(4) Az önkormányzati rendelet végrehajtása és hatályosulása érdekében:
Határozatok
39. § (1) A Képviselő- testületnek a határozati javaslatot elfogadó vagy azt elutasító érdemi döntését
Eljárás az önkormányzat érdekeit sértő önkormányzati döntés
felülvizsgálatánál
40. § A polgármester, ha a Képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanabban az ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a Képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.
A JEGYZŐKÖNYV
41. § (1) A Képviselő-testület üléséről – külön a nyilvános és külön a zárt ülésről - jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az Mötv. 52. §. (1) bekezdésében meghatározottakat tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a testületi ülés meghívóját, jelenléti ívet, az előterjesztések egy-egy példányát, valamint az elfogadott, a polgármester és jegyző aláírásával ellátott rendeletet.
(3)13 A testületi ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a kormányhivatalnak elektronikus formában kell megküldeni. A jegyzőkönyv egy kinyomtatott példányát a tárgyévet követően be kell köttetni.
(4) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvébe bárki betekinthet.
(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagjai, a tárgyban közvetlenül érdekelt, vagy annak hivatalos megbízottja, a kormányhivatal megbízott dolgozója, továbbá a jegyző tekinthet be.
(6) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA
42. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – előkészítő, szervező és ellenőrző, továbbá döntési hatáskörökkel bizottságokat hozhat létre.
(2) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:
A bizottság működésének főbb szabályai
43. § (1) A bizottság belső működési szabályait az Mötv. és az SZMSZ keretei között maga állapítja meg. A bizottság üléseinek összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére, és határozathozatalára, döntéseik végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára, a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(2) A polgármester, az alpolgármester, a közös önkormányzati hivatal dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, vagy tagja.
(3) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszünése után is fennáll.
(4) A bizottság munkáját a közös önkormányzati hivatal segiti. A közös önkormányzati hivatal feladatai:
44. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt 5 nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
(2) A bizottság ülésének jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(3) A Képviselő-testület és a bizottság egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDÉSÉNEK SZEMÉLYI ÉS TÁRGYI FELTÉTELEI BIZTOSÍTÁSA
45. § 215
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
A polgármester
46. § (1)16 A polgármester feladatát főállású foglalkoztatási jogviszonyban látja el.
(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek. A Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő és felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(3) A polgármester főbb feladatai:
Az alpolgármester
47. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősítet többséggel a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.
(3) Az alpolgármester tiszteletdíjáról a Képviselő-testület az Mötv-ben meghatározott keretek között határozattal dönt.
(4) A polgármester távollétében írásbeli felhatalmazása alapján, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.
Polgármester, alpolgármester helyettesítése
48. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejü betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozó hatáskört az Ügyrendi Bizottság elnöke gyakorolja az SZMSZ-ben meghatározott általános szabályok szerint.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:
A jegyző
49. § (1) A jegyzőt pályázat alapján a jogszabályban megállapított képesítési követelménynek megfelelően a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések polgármesterei nevezik ki.
(2) A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat Lábod község Polgármestere gyakorolja. A munkáltatói intézkedéseket a polgármesterek kötelesek egymással egyeztetni.
(3) A jegyző :
X.fejezet
A KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL, MINT A KÉPVISELŐ-TESTÜLETEK HIVATALA
50. § (1) Lábod, Rinyabesenyő, Háromfa, Görgeteg, Nagykorpád és Rinyszentkirály községek önkormányzatainak Képviselő-testületei az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek vagy a jegyző feladat – és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt működtetnek.
(2) A közös önkormányzati hivatal megnevezése,székhelye, cime, bélyegzője:
XI.fejezet
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI
51. § (1) Az önkormányzat képviselő - testülete a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb,
XII.fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONGAZDÁLKODÁSÁNAK ALAPJA
Az önkormányzat költségvetése
52. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendeletben állapítja meg. Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl milyen önként vállalt feladatokat lát el.
(2) A költségvetés összeállításánál az államháztartási törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet előírásait kell alkalmazni, figyelemmel az éves állami költségvetési törvényben meghatározott finanszírozásra.
(3)25 A Képviselő-testület a költségvetési rendelet tervezet első fordulóját január hónapban tárgyalja meg.
(4) A költségvetési rendelet tervezet a második fordulóban február hónapban kerül a Képviselő-testület elé megtárgyalásra.
(5)26 Háromfa Község Önkormányzata kormányzati funkcióit a 3. számú melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat vagyona
53. § (1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni jellegű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.
(2) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése
54. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzat és intézményei pénzügyi gazdálkodásának ellenőrzését belső ellenőrzés biztosítja, vállalkozó belső ellenőr megbízásával.
(3) A belső ellenőrzés rendjét részletesen a belső ellenőrzési kézikönyv tartalmazza.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
55. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Kihirdetésének napját és módját az SZMSZ eredeti példányán fel kell tüntetni.
(2) Az SZMSZ. mellékleteinek, függelékeinek folyamatos vezetéséről, azok kiegészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Háromfa Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló többször módosított 2/2011.(II.16.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet
1. Közhasznúak, közcélúak foglalkoztatása.
2. Településen kívüli szakosított intézménybe történő beutalás.
3. Elhunyt személy eltemettetéséhez nyújtott települési támogatás megállapítása.
2. melléklet
II. Ügyrendi bizottságra átruházott hatáskörök:
1. Létfenntartási gondok enyhítéséhez nyújtott rendkívüli települési támogatás megállapítása
2. Gyermek érdekében nyújtott települési támogatás megállapítása.
A bevezető a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (3) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (6) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 9. § (4) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 19. § (1) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 19. § (3) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 23. § (1) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2021. (XII. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 23. § (2) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2021. (XII. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
A 23. § (3) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2021. (XII. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 38. § (2) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
2 Módosította a 16/2020. (XII.23.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2020. december 24. naptól.
A 39. § (2) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 41. § (3) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 42. § (3) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
2 Módosította a 16/2020. (XII.23.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2020. december 24. naptól.
A 46. § (1) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
1 Módosította az 1/2017 (I.31.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. február 1. napjától.
2 Módosította a 16/2020. (XII.23.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2020. december 24. naptól.
2 Módosította a 16/2020. (XII.23.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2020. december 24. naptól.
Az 50. § (5) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 12. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 51. § (2) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 10. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 51. § (4) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 51. § (5) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 51. § (4) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 12. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 52. § (3) bekezdése a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 52. § (5) bekezdését a Háromfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (XII. 2.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdése iktatta be.