Klárafalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2014. (XI. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzata

Hatályos: 2014. 11. 15- 2019. 11. 15

Klárafalva Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2014. (XI. 14.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzata

2014.11.15.

Klárafalva Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:

I. fejezetet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat megnevezése:

Klárafalva Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
6773 Klárafalva, Kossuth u. 171.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Klárafalva Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
(4) Az önkormányzat működési területe:
Klárafalva Község közigazgatási területe.
(5) Az önkormányzat szervei: polgármester, a képviselő-testület Számvizsgáló és Ügyrendi bizottsága, Kübekházi Közös Önkormányzati Hivatal.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címeres zászló és pecsét. Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.

(3) Az önkormányzat pecsétje kör alakú, benne kör felirat „Klárafalva Község Önkormányzata”, középen Magyarország címerével.

(4) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:

a, a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvének lezárására
b, a képviselő-testület által adományozott okleveleken
c, az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon
d, az önkormányzat által kötött szerződéseken, megállapodásokon.
II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei

3. § (1) A Képviselő-testület a hatásköreit meghatározott esetekben a polgármesterre, állandó bizottságára és társulásra ruházhatja át.

(2) Az átruházás elvei: azon ügyekben, amelyek kollektív döntést igényelnek, az átruházás csak a bizottságra történhet, amelyek pedig operatív jellegűek, azokat a hatékony és gyors döntések meghozatala érdekében a polgármesterre ruházza. Amennyiben a Képviselő-testület szükségesnek tartja, úgy a hatáskör átruházásakor vagy képviselő-testületi normatív határozat formájában bármikor a hatáskör gyakorlójának utasítást fogalmazhat meg, melynek végrehajtására és beszámolására határidőt állapíthat meg.

(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköreit a rendelet 1. melléklete tartalmazza

4. § (1) A kötelező feladatokat különösen rendeletalkotás, önkormányzati üzemeltetés, társulati működtetés, megbízási jogviszony keretei között, illetve társulási megállapodásokkal fenntartással valósítja meg. A társulási megállapodások keretében, illetve az intézményi keretek nélkül, kormányzati funkción ellátott kötelező önkormányzati feladatok felsorolását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) A rendelet 2. sz. mellékletében meghatározott feladatok közül az önkormányzat maga határozza meg – a lakosság igényei alapján, az önkormányzat anyagi lehetőségeitől függően – mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.

5. § (1) Amennyiben a Képviselő-testület helyi közügy önálló megoldásának ellátását vállalja, előkészítő eljárást kell lefolytatni. Az előkészítő eljárásban tisztázni kell a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárást a testület döntésétől függően a polgármester, a képviselő-testület Számvizsgáló és Ügyrendi bizottsága, vagy e célra létrehozott külön bizottság folytatja le.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztésnek tartalmaznia kell a feladat elvállalásával elérendő célt és a megoldásnak az (1) bekezdésben említett részletes feltételeit.

6. § (1) Az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel.

(2) Az (1) bekezdésben leírtak érvényre juttatása érdekében az önszerveződő közösségek képviselőit illeti meg tevékenységi körükben tanácskozási jog a képviselő-testület és bizottsága ülésein.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

7. § A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő, 4 fő képviselő és a polgármester.

A képviselők névsorát az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.

8. § (1) A települési képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában. Ennek keretében köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára. Felkérésre köteles részt venni a testületi ülések előkészítésében, a képviselő-testület által elrendelt vizsgálatokban.

(2) Amennyiben akadályoztatása miatt nem tud részt venni a képviselő-testület vagy bizottsága ülésén úgy köteles azt írásban, vagy amennyiben ez nem lehetséges, az azt megelőző napon írásban vagy szóban ( távbeszélőn is ) jelezni.

(3) Amennyiben a képviselő távolmaradását csak az ülés napján jelenti be, vagy nem jelenti be és hiányzásának nincs menthető indoka úgy távolmaradását igazolatlannak kell tekinteni.

Kérdés, interpelláció

9. § (1) A települési képviselőt megilleti a kérdezés, illetve az intrepellálás joga, amelyet a napirend tárgyalásának befejezését követően szóban vagy írásban gyakorolhat.

A kérdést, illetve interpellációt írásban az ülés előtt is be lehet nyújtani a polgármesternek címezve. Amennyiben a benyújtásra az ülés előtt 2 nappal korábban kerül sor, úgy arra a soron következő ülésen érdemben válaszolni kell
(2) A kérdezés a képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre, döntésre, előkészítésre vonatkozó tudakozódás.
Az interpelláció olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely- az önkormányzat irányítása alá tartozó- szervezet hatáskörébe kell tartoznia.
(3) Az interpelláció és a kérdés csak testületi ülésen ismertethető. A polgármester az ülés kezdetekor tájékoztatást ad a képviselőknek a beérkezett kérdésekről.
(4) A kérdés feltevésére és megválaszolására rendelkezésre álló időtartamot a képviselő-testület esetenként meghatározhatja.
(5) Az interpellációra a kérdezett az ülésen szóban, vagy a képviselő-testület hozzájárulásával legkésőbb 15 napon belül írásban köteles választ adni. Az írásban küldött választ a Képviselő-testület soron következő ülésén ismertetni kell.
(6) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, és külön dönt a testület is. A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testület nem dönt.

A képviselő-testület ülései

10. § (1) A képviselő-testület üléseit általában minden hónap utolsó pénteki napján tartja. Július és augusztus hónapokban nem tart ülést, azonban annak szükségessége esetén ettől eltérhet. A képviselő-testület ülésére a polgármester a napirendek és azok előadói megjelölésével az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal írásos meghívót küld.

(2) A képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat amennyiben a polgármester megítélése szerint olyan jelegű kérdésben kell állást foglalni, melyben a késlekedés az önkormányzatot hátrányos helyzetbe hozná. A rendkívüli ülésre írásos meghívót küldeni nem kell, de a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján a lakosságot tájékoztatni kell az ülés helyéről és idejéről.

(3) Rendkívüli ülés tartása esetén lehetőség van a képviselők összehívására:

a, elektronikus úton küldött üzenettel,
b, telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
c, egyéb szóbeli meghívással.
Amennyiben az ülést ezen módok valamelyike alapján hívták össze, úgy ennek tényét a jegyzőkönyv elején rögzíteni kell. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatatását, illetve az ülésen történő megismerésüket..
(4) Az ülések helye: Klárafalva, Közös Önkormányzati Hivatal ülésterem, azonban a polgármester döntése alapján – amennyiben valamilyen kényszerítő körülmény ezt szükségessé teszi - lehetséges ettől eltérő helyszínen való ülésezés. Ennek tényét az írásos meghívóban közölni kell.
(5) A képviselő-testület esetenként a polgármester döntése alapján kihelyezett ülést is tarthat, amelynek helyét a meghívóban közölni kell.
(6) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről a lakosságot a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján legalább 8 nappal előtte tájékoztatni kell. Erről a polgármester gondoskodik

Az ülések nyilvánossága

11. §

.

(1) A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet. Az ülés nyilvánossága a meghívónak az ülést megelőzően legalább 5 nappal a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő megjelentetésével biztosított.
(2) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben csak akkor kerülhet sor a témának nyílt ülésen történő tárgyalására, ha az ülést megelőzően a polgármesternek az érintett személy(ek) írásban nyilatkozik arról, hogy belegyezik ügye nyilvános ülésen történő tárgyalásába. A nyilatkozatot mindig a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(3) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben az üzleti érdek sérelmének megvalósulását abban az esetben kell vélelmezni, ha a tárgyalandó ügy kapcsán harmadik személy érdekkörébe tartozó olyan adat nyilvánosságra kerülése vélelmezhető, melynek kapcsán a harmadik személynek erkölcsi vagy anyagi kára keletkezhet.

Munkaterv

12. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.

(2) A munkaterv tervezetét minden év január 31-ig a polgármester terjeszti elő.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a, az ülések időpontját,
b, az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c, az előterjesztő megnevezését,

Meghívó, meghívottak

13. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a, az ülés helyét,
b, az ülés időpontját,
c, a tervezett napirendeket,
d, a napirendek előadóit,
e a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket a képviselőknek a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni. Az előterjesztéseket amennyiben indokolt, a képviselő-testületi ülésen is ki lehet osztani. Ebben az esetben az ülés vezetőjének lehetőséget kell biztosítani az anyag áttanulmányozására.

14. § (1) Tanácskozási joggal kell meghívni

a) a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét,

b) a jegyzőt,

c) a Közös Önkormányzati Hivatal, jegyző által nevesített, a tárgyalt napirendi ponthoz kapcsolódó munkatársait.

d) akiket az ülés összehívója megjelöl.

(2) Meghívót kell küldeni tanácskozási jog biztosítása nélkül:

- akiket az ülés összehívója megjelöl

Előterjesztés

15. § (1) Előterjesztésnek minősül mindazon a képviselő-testület részére benyújtott anyag, melyben a képviselő-testület döntése szükséges.

(2) Tájékoztatónak minősül: minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés és melynek célja a testület tájékoztatása egy kérdésről vagy területről.

Előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez:
a, polgármester
b, települési képviselő
c, jegyző
d, bárki, ha az ügyben történő döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik
(3) Az előterjesztést akkor kell benyújtani a képviselő-testületnek döntésre, ha az abban megfogalmazottakból világosan és egyértelműen kitűnik, hogy a beterjesztője mit akar, alkalmas a megfelelő következtetések levonására, a döntés meghozatalára. Az előterjesztés döntésre történő beterjesztését minden esetben meg kell, hogy előzze a jegyző törvényességi véleményének kialakítása.
(4) Az előterjesztést elsősorban írásban kell az ülést megelőzően legalább 15 nappal a polgármesternek címezve benyújtani. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(5) Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalhatóak az alábbi ügyek:
a, költségvetést érintő előterjesztés
b, önkormányzati rendelettervezet.
c, intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés
d, helyi népszavazás kiírása
e, munkaterv
f, valamennyi hatósági döntést igénylő ügy
g, szolgáltatási díjakat érintő előterjesztések

A képviselő-testületi ülések összehívása

16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármester távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.

(4) Amennyiben határozatképtelen a képviselő-testület, az ülést 5 napon belüli időre időtűzéssel, változatlan napirenddel az ülés vezetőjének újra össze kell hívnia, a lakosságot erről a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára kitűzött írással értesíteni kell.

(5) Amennyiben az ülés összehívását a települési képviselők egynegyede, vagy a bizottság indítványozza a kezdeményezők az ülés megtartására irányuló kérelmüket konkrét időpont megjelölésével írásban kell, hogy benyújtsák a polgármesternek a javasolt időpontot megelőző legalább 5 nappal korábban. Az ülés megtartására irányuló kérelemben meg kell jelölni az összehívást megalapozó körülményeket és csatolni kell az ülés témáját érintő előterjesztést is. Amennyiben az előterjesztést a bizottságnak is meg kell tárgyalnia, úgy az időtűzéskor erre is figyelemmel kell lenni és a bizottsági ülés megtartására is kell, hogy irányuljon a kérelem.

Hozzászólási jog

17. § (1) A képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát.

Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.
(2) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

18. § (1) A polgármester előterjeszti a meghívóval azonosan a napirendi pontokat. A polgármester és a képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2) A polgármester és a képviselők írásban benyújtott anyaggal vagy szóban ismertetve indítványozhatják egyéb kérdések megvitatását, napirendre vételét is rövid indoklással. Az indítványt a polgármesterhez kell az ülés előtt benyújtani, illetve szóban a napirendi tervezet ismertetését követően előadni. A javasolt napirendi pontot a meghívóban szereplő napirendek után kell felvenni, ettől a képviselő-testület célszerűségi okokból eltérhet. Az indítványról – mely tartalmazza a napirendben elfoglalt helyét is- a képviselők egyszerű többséggel döntenek.

(3) A napirend elfogadásáról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig

19. § (1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg.

(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.

(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.

(4) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

(5) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, kiegészítő majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.

(6) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(7) A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.

A tanácskozás rendjének fenntartása

20. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során a tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:

a, figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása
b, rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít
c, széksértés megállapítását kezdeményezheti azon képviselő-testületi tag vonatkozásában, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti, ha a bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja, továbbá a sértettet, illetőleg a testületet meg nem követi.
A széksértés megállapítását kezdeményezheti a képviselőtestület tagja is.
(2) A széksértés tényét a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel állapítja meg, a határozatban egyben rendelkezik a szankcióként megállapítható rendbírság összegéről is, mely nem haladhatja meg az 5000 forintot.

Szavazatok, szavazások

21. § (1) A képviselők a szavazásban igenlő, vagy ellenszavazattal vesznek részt, illetőleg tartózkodnak.

(2) A szavazás kézfelemeléssel történik, a számszaki eredményt az ülés vezetője hangosan ismerteti.

(3) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges a helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg erről történő lemondáshoz, illetve a helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről való döntés, népi kezdeményezés tárgyalásához.

Név szerinti szavazás

22. § (1) A képviselő-testület a polgármester, vagy a jelenlévő legalább egy képviselő indítványára névszerinti szavazást tart.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik

„igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és az eredményről az ülés vezetőjét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés vezetője állapítja meg.
(3) Személyi és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.

Titkos szavazás

23. § (1) A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként, egyszerű többséggel dönt.

(2) A titkos szavazást a Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottság jelenlévő képviselő tagjai bonyolítják le.

(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez. A jegyzőkönyv tartalmazza a szavazásra jogosultak és a ténylegesen szavazók számát, az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, valamint a megállapított eredményt.

(4) A jegyzőkönyvet a Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottság tagjai aláírják.

(5) A szavazás eredményét a Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testület tagjaival.

Önkormányzati rendeletalkotás

24. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

a, polgármester
b, képviselő,
c, civil szervezetek képviselője
d, képviselő-testület bizottsága
e, jegyző.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak a kezdeményezést a polgármesternél nyújthatják be írásban. A kezdeményezést, majd a rendelettervezetet – amennyiben tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be – a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
(3) Amennyiben a rendelettervezet részletes előkészítése szükséges, az ülésvezető indítványozza, hogy a képviselő-testület foglaljon állást a rendeletalkotás szükségességéről, az előkészítés menetéről és felelőséről.
(4) Az elkészült, de még el nem fogadott rendelet-tervezeteket amennyiben az állampolgárok széles körét érinti, amennyiben erre a határidők lehetőséget adnak, közszemlére kell tenni 30 napra a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján. A közszemlére tételt a polgármester rendelheti el. A közszemlére tett rendelet-tervezettel kapcsolatban az érdekeltek írásban kifogást emelhetnek, javaslatot, észrevételt tehetnek. A megtett észrevételek tárgyában a képviselő-testület dönt.
(5) A rendeletek hatályosulását a jegyző évente köteles vizsgálni és az erről szóló jelentést a képviselő-testület elé terjeszteni.

25. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel ki kell hirdetni.

(2) A képviselő-testület által hozott rendeletekről hatálybelépésüket követően a lakosságnak tájékoztatást kell adni az önkormányzat honlapján történő megjelentetéssel.

(3) A képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

26. § (1) A képviselő-testület által hozott határozatok:

a, normatív határozatok
b, önkormányzati hatósági határozatok
c, egyéb határozatok.
(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(3) A normatív határozatot a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel ki kell hirdetni.

A jegyzőkönyv

27. § (1) A jegyzőkönyv a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. § (1) bekezdésén túl az alábbiakat tartalmazza:

a, a távol maradt képviselők nevét, a távollét okát,
b, napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét,
c, az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket és interpellációkat, az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat,
d, a képviselő kérésére véleményének rögzítését,
e, dátumot, pecsétet
(2) A polgármester, illetve a képviselő-testület bármely tagjának indítványára a jegyző köteles az általuk elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe vetetni.
(3) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a, a meghívót,
b, a jelenléti ívet,
c, az írásos előterjesztéseket,
d, a rendelet valamit a határozattervezetek egy-egy példányát.
(4) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel is készül.
(5) A hangszalagról nem készíthető másolat, de a képviselő kérheti hozzászólásának szó szerinti leírását.
(6) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe a Közös Önkormányzati Hivatalban a jegyző irodájában, hivatali dolgozó jelenlétében, hivatali időben betekinthetnek.
(7) Zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe az érintetteken kívül más nem tekinthet be. Az érintettek is kizárólag a jegyzőkönyv őket közvetlenül érintő részébe kaphatnak betekintési jogot.
(8) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(9) A jegyzőkönyvekről, annak egy részéről illetve más önkormányzati dokumentumokról térítés ellenében az állampolgárok másolat kérhetnek. A másolat készítés térítési díja: 10 Ft + áfa/lap.

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

28. § (1) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a helyi önkormányzati választáson választójogosultsággal rendelkező választópolgárok legalább 25%-a.

(2) A polgármester köteles meghívni tanácskozási joggal a helyi népszavazás kiírását tárgyaló képviselő-testületi ülésre az aláírást gyűjtők képviselőjét.

29. § (1) Népi kezdeményezés útján a képviselő-testület elé terjeszthet a helyi önkormányzati választáson választójogosultsággal rendelkező választópolgárok legalább 10%-a a képviselőtestület hatáskörében eldöntendő bármely ügyet.

(2) A polgármester köteles meghívni tanácskozási joggal a népi kezdeményezést tárgyaló képviselő-testületi ülésre a kezdeményezők képviselőjét.

Lakossági fórumok

30. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében, az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. A falugyűlésen a lakosság a községet érintő fontosabb kérdésekről kap tájékoztatást. Ugyanekkor az állampolgárok közérdekű javaslatot, bejelentést tehetnek, illetve véleményt nyilváníthatnak a számukra jelentős ügyekben.

(2) A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre, vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, illetőleg az önkormányzat honlapján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 8 nappal.

(3) A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt.

(4) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.

(5) Falugyűlést szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal kell tartani. Ha ennek feltételei fennállnak, a falugyűlés összekapcsolható a közmeghallgatással.

31. § (1) A képviselő-testület az éves, legalább évi egy alkalommal megrendezésre kerülő közmeghallgatást az alábbi, önkormányzati döntések előtt tartja meg:

- helyi adó bevezetése vagy,
- nagyobb arányú területrendezéssel kapcsolatos döntés vagy,
- jelentősebb fejlesztéshez kapcsolódó döntés vagy
- a polgármester által meghatározott egyéb, a lakosság túlnyomó részét érintő döntések.
(2) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről és az ülésen megválaszolásra kerülő kérdések feltevésének lehetőségéről a lakosságot a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, illetőleg az önkormányzat honlapján elhelyezett meghívó útján, legalább 8 nappal előtte, gyűjtőláda egyidejű kihelyezésével tájékoztatni kell. A meghívó közzétételéről a polgármester gondoskodik.
(3) A lakosság a Közös Önkormányzati Hivatal épületében kihelyezett gyűjtőládába adhatja le kérdéseit.
IV. Fejezet

A polgármester, az alpolgármester,

és a jegyző

A polgármester

32. § (1) A társadalmi megbízatású polgármester hetente hétfőn és szerdán 8-8 órát tartózkodik a Közös Önkormányzati Hivatalban és minden héten, szerdán 8.00 -14. 00-ig tart fogadóórát.

(2) A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

a) képviseli a képviselő-testületet

b) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,

c) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,

d) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,

e) segíti a képviselők munkáját,

f) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az üléséről készített jegyzőkönyvet,

g) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását.

(3) A polgármester feladata a Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatban

a) szükség szerint a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői részére tartott munkaértekezleten ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, az időszerű feladatokat,

b) beszámoltatja a jegyzőt.

Az alpolgármester

33. § (1) A Képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester minden héten hétfőn 15.00- 16.00-ig tart fogadóórát.

A jegyző

34. § (1) A jegyzőt tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületek külön megállapodása alapján a Deszki Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője helyettesíti.

(2) A jegyző fogadónapjai: minden hétfőn: 8.00 - 12. 00 óráig és szerdán 12.00 – 16.00 óráig tartanak.

V. Fejezet

Kübekházi Közös Önkormányzati Hivatal

35. § (1) A Képviselő-testület Kübekháza és Ferencszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületével az igazgatási feladatainak ellátására Közös Önkormányzati Hivatalt alakít és tart fenn. A Közös Önkormányzati Hivatal ügyrendjét a rendelet 2. függeléke tartalmazza.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal működése érdekében a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések együttes képviselőtestületi ülését kell összehívni a Közös Önkormányzati Hivatal által érintett önkormányzatok polgármestereinek napirend megjelöléssel történő kezdeményezése esetén.

VI. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

36. § (1) A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választ.

(2) A képviselő-testület a következő bizottságot hozza létre:

Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottság 3 fővel (összetétele: három fő települési képviselő) A bizottság tagjainak névsorát a rendelet 3. függeléke tartalmazza.

37. § (1) A bizottság a belső működési szabályait – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény és az SZMSZ keretei között - maga állapítja meg.

(2) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására - ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart

(3) A bizottság a működés folyamatosságának biztosítása érdekében elnökhelyettest választ tagjai közül.

(4) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(5) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság ülésén tanácskozási joggal vesz részt a jegyző.

(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(7) A bizottság ülése nyilvános, azonban zárt ülést köteles tartani a képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint. Döntéseiről csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.

Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottság

38. § A bizottság

a, elvégzi a polgármester és a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozat vizsgálatával, nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat;
b, lefolytatja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 37. § (1) bekezdésében meghatározott összeférhetetlenségi és 38. § (5) bekezdésében meghatározott méltatlansági eljárásokat;
c, lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat.
VII. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése vagyona

Az önkormányzati gazdálkodás

39. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről 1.000.000 Ft értékhatárig a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett- saját hatáskörben döntsön.

(2) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat tulajdonát érintő ügyekben 1.000.000 Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényessé.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat bevételi és kiadásai előirányzatainak módosítására:

1. a működési és felhalmozási támogatások államháztartáson belülről, valamint a működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain tervezett eredeti előirányzaton felül a tárgyévben rendelkezésre bocsátott bevétel erejéig, illetve
2. a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.
A polgármester a bevételi és kiadási előirányzat módosításáról, az előirányzat átcsoportosításról a költségvetési rendelet soron következő módosítása alkalmával, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal tájékoztatja a képviselő-testületet.
VIII. Fejezet

Záró, hatályba léptető rendelkezések

40. § (1) Ez a rendelet 2014. november 15. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2013.(III.26.) önkormányzati rendelet, valamint a módosításáról rendelkező 5/2014.(II.26.) önkormányzati rendelet, a 9/2014.(IV.30.) önkormányzati rendelet, a 11/2014.(VII.24.) önkormányzati rendelet, és a 16/2014.(VIII.25.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
SZOCIÁLIS ELLÁTÁS

1. önkormányzati segélyek megállapítása

2. köztemetés engedélyezése

GAZDÁLKODÁSI FELADATOK
A polgármester saját hatáskörében dönthet

1. az 1.000.000 Ft értékhatárt el nem érő használat és hasznosítási jog átengedéséről, ha a használat az 1 évet nem haladja meg

2. az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei lekötéséről vagy befektetéséről 1.000.000 Ft értékhatárig a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett,

3. az önkormányzat tulajdonát érintő ügyekben 1.000.000 Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényessé.

4. az önkormányzat bevételi és kiadásai előirányzatainak módosításáról a működési és felhalmozási támogatások államháztartáson belülről, valamint a működési és felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain tervezett eredeti előirányzaton felül a tárgyévben rendelkezésre bocsátott bevétel erejéig, illetve az előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület soron következő ülésén, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal történő tájékoztatása mellett.

2. melléklet

Társulási megállapodások keretében, illetve az intézményi keretek nélkül, kormányzati funkción ellátott kötelező önkormányzati feladatok
a, Klárafalva Községi Önkormányzat kötelező önkormányzati feladat ellátását szolgáló társulási megállapodások
aa, 091140 óvodai nevelés: Kiszombori Mikrotérség Karátson Emília Napköziotthonos
Óvoda székhelye: Kiszombor, József a. u. 19.
ab, 011130 igazgatás: Kübekházi Közös Önkormányzati Hivatal,
székhelye: Kübekháza, Petői tér 2.
ac, 011210 belső ellenőrzés: Makói Kistérség Többcélú Társulása,
székhelye: Makó, Széchenyi tér 22.
ad, 107054 szociális ellátás (családsegítés, gyerekjóléti szolgálat, idősek napközbeni ellátása):
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény
székhelye: Kiszombor, Szegedi u. 2.
ae, 072112 egészségügy (ügyeleti szolgálat): Makói Kistérség Többcélú Társulása,
székhelye: Makó, Széchenyi tér 22.
af, 051010 hulladékgazdálkodás: Szeged Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás,
székhelye: Szeged, Széchenyi tér 10/11
b, Klárafalva Községi Önkormányzat által –intézményi keret nélkül ellátott -
kormányzati funkció megjelölések











































011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
063020 Víztermelés,- kezelés, -ellátás (ellátva: Alföldvíz Zrt-vel)
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése (ellátva: Alföldvíz Zrt -vel)
045160 Közutak, hidak alagutak üzemeltetése
107051 Szociális étkeztetés
066010 Zöldterület kezelés
013320 Köztemető-fenntartás és működtetés
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
081045 Szabadidősport - (rekreációs sport-) tevékenység támogatása
064010 Közvilágítás (ellátva: EDF-DÉMÁSZ Zrt-vel)
066020 Város-, és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás (ellátva: Medikáció Bt-vel)
074031 Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás (ellátva: közalkalmazott foglalkoztatásával)
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás (ellátva: közalkalmazott foglalkoztatásával. Székhely: 6773 Klárafalva, Kossuth u. 171., ellátottak számára nyitva álló helyiség: 6773 Klárafalva, Kossuth u. 169. )
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek
107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

1. függelék a 2. melléklethez

Klárafalva Községi Önkormányzat Képviselőtestületének tagjai
Fekete József István polgármester
Kübekháziné Gyuris Éva alpolgármester
Farkas-Csamagó László József képviselő
Fodor Melinda képviselő
Pápai Mátyás képviselő

3. függelék a 2. melléklethez

Klárafalva Községi Önkormányzat Képviselőtestülete Számvizsgáló és Ügyrendi Bizottságának tagjai
Pápai Mátyás elnök
Farkas-Csamagó László József tag
Fodor Melinda tag