Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2014 (XII.11.) önkormányzati rendelete

a fakivágás helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 12. 12- 2023. 06. 30

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2014 (XII.11.) önkormányzati rendelete

a fakivágás helyi szabályairól1

2014.12.12.

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében, 5. § és 6. § tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (1) és (2) bekezdésében, a 8. §, 10. § és 11. §, valamint 12. § (1), (3)-(5) bekezdése tekintetében a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII.30.) Kormányrendelet 8. § (4) bekezdésében, a 7. §, 9. § és 12. §(2) bekezdése tekintetében a Budapesti Városrendezési és Építési Keretszabályzatáról szóló 47/1998. (X. 15.) Főv. Kgy. rendelet 15. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljáró környezetvédelmi igazgatási szerv véleményének kikérésével az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja az Önkormányzat területén az élő növényállomány megőrzése, védelme és fejlődésének biztosítása. Ennek érdekében:

a) a fás szárú növények rongálásának, értéke csökkenésének és pusztításának megakadályozása,

b) a zöldterületi és zöldfelületi területeken a növényállomány indokolatlan megszűnésének, károsodásának megelőzése, elhárítása, és a bekövetkezett károsodás csökkentése, és

c) a megszűnő vagy rongálódó zöldterület, zöldfelület növényállományának pótlásáról való gondoskodás.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén található fás szárú növényekre a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel.

(2) E rendelet hatálya nem terjed ki:

a) a fás szárú növények védelméről szóló kormányrendeletben szabályozott esetekre,

b) az erdőről és az erdő védelméről, valamint a természet védelméről szóló törvények hatálya alá tartozó fás szárú növényekre,

c) az eltérő szabályt megállapító külön törvény hatálya alá tartozó fás szárú növényekre, és

d) a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló gyümölcsfákra és cserjékre.

3. Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazása szempontjából:

1. Fás szárú növény: a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendeletben meghatározott fogalom.

2. Közterület: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényben meghatározott fogalom.

3. Kertészeti szakvélemény: kertészeti szakértő által készített, kivágásra javasolt fák előzetes vizsgálatáról készült megállapítás, melynek a fás szárú növényekre vonatkozó vitalitási értéket (életképesség) is tartalmaznia kell.

4. Túltelepítés: a nem közterület megnevezésű ingatlan területén 80 m2-enként több mint 1, faja szerint növekedése során legalább 8 m koronaátmérőt elérő fa található, vagy ha a lombkoronaszint teljesen záródott

5. Zöldfelület: biológiailag aktív növényzettel borított terület, ahol a termőtalaj és az eredeti altalaj, illetve a talajképző kőzet között nincs egyéb más réteg.

6. Zöldterület: az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997.(XII.20.) sz. Korm. rendeletben meghatározott fogalom.

7. Várostűrő fa: a káros környezeti hatásoknak (pl. levegőszennyezés, talaj-, talajvíz szennyezettség, sózás) ellenálló fafajta.

8. Vegetációs időszak: a rügyfakadás és a lombhullás közötti időszak.

9. Fa jelentős mértékű csonkítása: olyan mértékű beavatkozás a fa állagába, mely annak további növekedését visszafordíthatatlanul megakadályozza, ökológiai vagy esztétikai értékét jelentősen csökkenti vagy amire közvetlenül visszavezethető két éven belül a fa jelentős mértékű pusztulása.

10. Illegális fakivágás: engedély nélkül végzett fakivágás.

11. Eredménytelen pótlás: a hatósági határozattal elrendelt fapótlás, mely a hatósági határozatban megadott időpontig nem ered meg.

4. Hatásköri szabályok

4. § (1) Az e rendeletben szabályozott önkormányzati hatósági ügyekben, a nem közterület megnevezésű ingatlanon történő fakivágási eljárással kapcsolatos döntést és hatáskört, Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a Jegyzőre ruházza át.

(2) A Jegyző eljárására a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezései az irányadók.

(3) A közterületen történő fa-és cserje kivágását a fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet alapján a növény helye szerinti illetékes jegyző engedélyezi, a kivágott fa-és cserje pótlásáról e rendeletben meghatározottak szerint kell gondoskodni. Közterületi zöldfelületek és fasorok átalakítása, rendezése esetén a tervdokumentációt és benne a fakivágásra és pótlásra vonatkozó munkarészeket a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság előzetesen jóváhagyja.

(4) Ha a fakivágás egy jelentősebb környezetalakítási, fejlesztési beruházás miatt válik szükségessé, akkor az építési engedélyezési eljárás során a tervtanácsnak a növényzet alakítását is véleményeznie kell, különös tekintettel a tervezett fakivágás indokoltságára.

II. Fejezet

Eljárási szabályok

5. A zöldterületek és zöldfelületek megóvása

5. § (1) Az Önkormányzat közigazgatási határán belül gondoskodni kell a zöldterületeken és zöldfelületeken található fás szárú növényállomány megőrzéséről, növeléséről és minőségének javításáról, ennek érdekében a tulajdonos köteles a tulajdonában lévő zöldterületeket és zöldfelületeket:

a) a mindenkori szakmai szempontoknak megfelelően jól karban tartani vagy tartatni,

b) a kórokozóktól, a kártevőktől és szakszerűtlen kezelésektől és indokolatlan beavatkozásoktól megóvni, továbbá

c) fejleszteni, megfelelően fenntartani és felújítani,

d) az építészeti, közmű- vagy egyéb fejlesztések során a meglévő értékes zöldfelület és különösen a fás szárú növények megtartását prioritásként kezelni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jó karbantartásnak minősül különösen a fás szárú növény

a) fajtatulajdonságainak és növekedési jellemzőinek megfelelő metszése, ifjítása, sérüléseinek kezelése (sebkezelés),

b) öntözési lehetőségének biztosítása, továbbá

c) eltávolítása kiszáradás esetén.

(3) Ha a fa a jó karbantartás elmaradása miatt válik élet-, egészség- vagy vagyonvédelmi szempontból veszélyessé, akkor az a tulajdonosnak felróható, és a fa vitalitási értékét a pótlási kötelezettség során a tulajdonos érdekében nem lehet figyelembe venni.

6. A nem közterület megnevezésű ingatlanon lévő fa kivágása és pótlása

6. § (1) A nem közterület megnevezésű ingatlanon lévő fa kivágására irányuló engedélykérelmet 30 nappal a kivágást megelőzően be kell nyújtani a Jegyzőhöz.

(2) A fa kivágására és pótlására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a fa lombozatának 50%-nál jelentősebb mértékű csonkítása illetve 15 m2-nél nagyobb lombfelülettel rendelkező cserje kivágása vagy jelentős csonkítása esetén.

(3) Az engedély iránti kérelemnek – mely illetékköteles - tartalmaznia kell:

a) a kérelmező nevét és lakcímét (székhelyét), elérhetőségét

b) az érintett ingatlan címét, helyrajzi számát

c) a kivágandó fával rendelkezni jogosult(ak)nak a kivágáshoz való hozzájáruló nyilatkozatát,

d) a kivágás indokát,

e) a kivágással érintett ingatlanról készült helyszínrajzot, melyen be kell jelölni a kivágandó és a kivágás után megmaradó fa (fák) helyét és sorszámmal kell ellátni

f) a kivágandó fákat darabonként, faját annak 1 m magasságban mért törzsátmérőjét, lombkorona-átmérőjét és egészségi állapotát (szükség esetén fényképpel alátámasztva)

g) a tervezett kivágás kivitelezésének részletes leírását

h) kérelmező nyilatkozatát a pótlás módjáról, darabszám, fajta és helyszín megjelölésével

i) jelentősebb kertrendezés esetén a kertészeti szakvéleményt

7. § (1) A Jegyző a fakivágás engedélyezése keretében rendelkezik a fa pótlásáról. Az engedélynek tartalmaznia kell a kivágás indokát, a pótlásként elültetendő előnevelt fa darabszámát, faját, a pótlás határidejét, a 7. § (6) bekezdés és a 8. §-ban szabályozott esetekben a pénzbeli megváltás összegét, valamint a befizetés határidejét is.

(2) Amennyiben a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló fa kivágása az építmény elhelyezése miatt elkerülhetetlenül szükséges, a kivágott fák pótlásáról a kivágott fa törzsátmérőjének kétszeres mértékében gondoskodni kell.

(3) A pótlás mértéke csökkenthető a kertészeti szakvéleményben megállapított vitalitási érték figyelembe vételével.

(4) Ha a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló fa kivágását előidéző élet-egészség vagy vagyonvédelmi ok a kérelmezőnek nem felróható, vagy ha a fa kivágása a fa kiszáradása miatt szükséges, a pótlási kötelezettség a kivágott fa darabszámával egyezik meg.

(5) Amennyiben a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló fa kivágását előidéző élet-egészség vagy vagyonvédelmi ok a kérelmezőnek felróható, a pótlás a kivágott darabszám kétszerese.

(6) Illegális fakivágás esetén a 7. § (2) bekezdés szerinti pótlási kötelezettséget pénzbeli megváltással kell teljesíteni, amennyiben a túltelepítés elkerülése miatt a helyben történő pótlásra nincs lehetőség. A hatóság által a pótlásra előírt fa darabonkénti költségének 1. melléklet szerinti összegét az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.

(7) Ha a fa a pótlásától számított második vegetációs időszak kezdetén – vagy az azt megelőző évben – nem hajt ki, vagy 75%-nál nagyobb mértékben el van pusztulva, a pótlás eredménytelennek tekintendő.

(8) A pótlást szakszerűen, előrelátóan és körültekintően kell elvégezni azért, hogy a fa a fajára jellemző élettartamot és habitust a növekedése során lehetőség szerint elérhesse. Be kell tartani az épületektől, építményektől és közművektől a szakmailag indokolt védőtávolságot és biztosítani kell a fa töve körül legalább 1×1 méteres víz- és légáteresztő, védett felületet valamint szükség szerint a telepített fa egyéb védelmét. A szakszerűtlenül elvégzett pótlás nem vehető figyelembe.

(9) Eredménytelen pótlás esetén a fakivágásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ideértve az újabb pótlási kötelezés

(10) A pótlás megtörténtét és eredményességét a Jegyző köteles ellenőrizni. A fakivágási és pótlási munkák ellenőrzésében a tulajdonos az ellenőrzést végzőt segíteni köteles.

8. § (1) A 7. § (2) és (4) bekezdés szerinti fakivágás esetén amennyiben a pótlási kötelezettség a fakivágással érintett, nem közterület megnevezésű ingatlanon túltelepítés miatt nem teljesíthető, a pótlási kötelezettséget pénzben kell megváltani.

(2) A 7. § (2) és (4) bekezdés szerinti pótlási kötelezettség a túltelepítés elkerülése érdekében úgy is teljesíthető, hogy a pótlásra előírt fa darabszámának egy részét a kivágással érintett ingatlanon ültetik el, és a fennmaradó törzsátmérő alapján pótlandó fa ültetése pedig pénzben váltható meg, a 8. § (1) bekezdésének megfelelő módon.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben a hatóság által a pótlásra előírt fa darabonkénti költségének 1. sz. melléklet szerinti összegét az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.

7. Közterületen lévő fa pótlása

9. § (1) A közterületen lévő fa kivágása esetén a kivágott fa pótlásáról a kivágott fa törzsátmérőjének kétszeres mértékében, elsősorban a kivágott fával azonos helyrajzi számú területen kell gondoskodni.

(2) A fa kivágására és pótlására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a fa lombozatának 50%-nál jelentősebb mértékű csonkítása esetén.

(3) A pótlás mértéke csökkenthető a kertészeti szakvéleményben megállapított vitalitási érték figyelembe vételével.

(4) Ha a közterületen álló fa élet-, egészség- vagy vagyonvédelmi okból történő kivágása szükséges, a pótlási kötelezettség a kivágott fa darabszámának kétszerese.

(5) Amennyiben a közterületen álló fa kivágása kertészeti szempontból igazolt egyéb okból elkerülhetetlenül szükséges, a pótlási kötelezettség mértéke megegyezik a kivágott fa darabszámával. Ebben az esetben többször iskolázott, legalább 8 cm törzsátmérőjű fával kell pótolni.

(6) A (5) bekezdés szerinti kertészeti szempontból igazolt fakivágás különösen

a) a fa kiszáradása,

b) a fa közlekedésbiztonságot veszélyeztető elhelyezkedése, vagy

c) fertőzés továbbterjedésének megakadályozása

okán fellépő fakivágás.

(7) Ha a fa a pótlásától számított második vegetációs időszak kezdetén – vagy az azt megelőző évben – nem hajt ki, vagy 75%-nál nagyobb mértékben el van pusztulva, a pótlás eredménytelennek tekintendő.

(8) A pótlást szakszerűen, előrelátóan és körültekintően kell elvégezni azért, hogy a fa a fajára jellemző élettartamot és habitust a növekedése során lehetőség szerint elérhesse. Be kell tartani az épületektől, építményektől és közművektől a szakmailag indokolt védőtávolságot és biztosítani kell a fa töve körül legalább 1×1 méteres víz- és légáteresztő, védett felületet, és szükség szerint a telepített fa egyéb védelmét. A szakszerűtlenül elvégzett pótlás nem vehető figyelembe.

(9) Eredménytelen pótlás esetén a fakivágásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ideértve az újabb pótlási kötelezést is.

(10) A pótlás megtörténtét és eredményességét a Jegyző köteles ellenőrizni. A fakivágási és pótlási munkák ellenőrzésében a tulajdonos az ellenőrzést végzőt segíteni köteles.

10. § (1) Amennyiben a helyben történő pótlásra nincs lehetőség, vagy nem jelölhető ki a pótlás helyszínéül más ingatlan, a 9. § (1) bekezdés szerinti pótlási kötelezettséget pénzben kell teljesíteni. A hatóság által a pótlásra előírt fa darabonkénti költségének 1. melléklet szerinti összegét az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.

(2) Illegális fakivágás esetén a 9. § (1) bekezdés szerinti pótlási kötelezettséget pénzbeli megváltással kell teljesíteni, amennyiben a helyben történő pótlásra nincs lehetőség, illetve nem jelölhető ki a pótlás helyszínéül más ingatlan. A hatóság által a pótlásra előírt fa darabonkénti költségének 1. melléklet szerinti összegét az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni. Illegális fakivágás esetén a pénzbeli megváltás összege a fa vitalitási értékére való tekintettel nem csökkenthető.

8. Közterületen lévő cserje pótlása

11. § (1) Közterületen lévő cserje kivágása esetén a cserje pótlását lehetőleg a kivágott cserjével azonos helyrajzi számú területen történő ültetéssel kell megoldani.

(2) Amennyiben a helyben történő pótlás a helyszín adottságai miatt nem lehetséges, valamint nem jelölhető ki a pótlás helyszínéül más ingatlan, vagy engedély nélküli cserje kivágása esetén a pótlás pénzben váltandó meg.

(3) A kivágott cserje pótlásának pénzbeli megváltása esetén a kivágott cserje pótlásának összegét az 2. melléklet tartalmazza, mely összeget az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.

9. Egyéb rendelkezések

12. § (1) A pótlási kötelezettség teljesítésénél a várostűrő facsemeték törzsátmérője 5 cm-nél nem lehet kisebb. A törzsátmérőt a fa talajszint feletti 1 méter magasságban mért törzskerületéből kell számolni. 1 db 5 cm törzsátmérőjű lombos facsemete telepítése 4 db 100/120 méretű oszlopos örökzöld telepítésével egyenértékű.

(2) A pótlási kötelezettség pénzben történő kompenzálásából befolyt összeget a kerületi Környezetvédelmi Alapban elkülönítetten kell kezelni. A befolyt környezetvédelmi összeget a közterületek, vagy az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények zöldfelületeinek minősége javítására kell fordítani, cserje-és faültetésre, sorfák telepítésére, fasorok rekonstrukciójára a mindenkori költségvetési rendeletben jóváhagyottak szerint.

(3) Természetvédelmi oltalom (védettség) alatt álló fák kivágása esetén a 7. § (2) bekezdésében és 9. § (1) bekezdésében előírt pótlási kötelezettséget 25%-kal növelni kell.

(4) Építési munkák során az építtetőnek a megmaradó fák törzsének, lombjának és gyökérzetének védelméről gondoskodni kell. Ha építési munkák során az építési engedélyben megmaradóként, vagy megvédendőként feltüntetett fák kivágásra kerülnek, elpusztulnak, vagy jelentős mértékben károsodnak, pótlásukról a 7. § (2) bekezdés és 9. § (1) bekezdés szerint kell gondoskodni.

(5) A pótlási kötelezettség megválátásának 1. és 2. melléklet szerinti összegét a képviselőtestület kétévenként felülvizsgálja és szükség esetén valorizálja vagy módosítja.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

13. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 18/2014. (XII.11.) önkormányzati rendelethez

Fapótlási kötelezettség kompenzálásának összege

A

B

Fasori fa telepítése esetén

nettó 70.000,- / db

Parkfa telepítése esetén

nettó 50.000,-/ db

2. melléklet a 18/2014. (XI.11.) önkormányzati rendelethez

Cserjepótlási kötelezettség kompenzálásának összege

A

B

Lombhullató cserje telepítése esetén

nettó 15.000,- Ft/m2

Örökzöld cserje telepítése esetén

nettó 25.000,- Ft/m2

1

Az önkormányzati rendeletet a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2023. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte 2023. július 1. napjával.