Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő testületének 2/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27

Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő testületének 2/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

2014.01.01.

Csávoly Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazga-tásról és szociális ellátásokról szóló, többször módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 32. § (1) bekezdés b) pontjában, a 32. § (3) bekezdésében, a 37/A. § (3) bekez-désében, a 45. § (1) bekezdésében, a 48. § (4) bekezdésében, az 50. § (3) bekez-désében és a 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. A helyi szociális ellátások formái

1. § (1) Szociális rászorultság esetén –e rendeletben maghatározott feltételek szerint– a jogosult számára pénzbeli szociális ellátásként nyújthatók:

a) önkormányzati segély,

b) aktív korúak rendszeres szociális segélye.

(2) Szociális rászorultság esetén –e rendeletben meghatározott feltételek szerint– a jogosult részére az alábbi természetbeni szociális ellátások nyújthatók:

a) önkormányzati segély,

b) közgyógyellátás.

(3) Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

e) idősek nappali ellátása.

2. Hatásköri szabályok

2. § (1) A polgármester átruházott hatáskörébe tartozik az önkormányzati segély.

(2) A jegyző átruházott hatáskörébe tartozik a közgyógyellátás.

3. Eljárási rendelkezések

3. § (1) Az e rendeletben meghatározott szociális ellátások iránti kérelmeket –az erre rendszeresített formanyomtatványon– a Felsőszentiváni Közös Önkormányzati Hivatal Csávolyi Kirendeltségéhez /6448 Csávoly, Arany János u. 25./ (a továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani.

(2) A szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásához –a kérelem benyújtásával egyidejűleg– az alábbi igazolásokat, nyilatkozatokat és egyéb iratokat kell becsatolni:

a) a kérelmező és a vele egy háztartásban élő személyek jövedelmi viszonyairól szóló igazolások az alábbiak szerint:
1. a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás, fizetési jegyzék, postai feladóvevény, nyugdíjszelvény és a nyugdíjas igazolvány vagy nyugdíjösszesítő, pénzintézeti igazolás, ellátást folyósító szerv határozata, ellátást folyósító szerv által kiállított igazolás, tartásdíj esetén bírósági ítélet, vagy gyámhivatali határozat,
ab) jövedelemmel nem rendelkező személy esetében szükséges a megyei kormányhivatal munkaügyi központja által az együttműködés tényéről, vagy annak hiányáról kiállított hatósági bizonyítvány,
ac) alkalmi vagy idénymunkából származó jövedelem esetén az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény szerint létesített munkaviszony keretében végzett munkából származó jövedelem igazolása
szükséges.
b) kiadások igazolására elfogadható okmányok, iratok:
ba) közüzemi díj igazolására a szolgáltató által kiállított számla, a közüzemi számla befizetését igazoló csekkszelvény vagy átutalásáról szóló pénzintézeti igazolás,
bb) gyógyszerköltség bizonyítására a gyógyszertár által kiállított igazolás, számla a gyógyszerköltségről.
c) Az 5. § (3) bekezdésében írt feltételek meglétét a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet jellegének megfelelő dokumentumokkal kell igazolni.
d) A 6. § (2) bekezdése szerinti önkormányzati segély megállapításához a halotti anyakönyvi kivonat másolata, a temetés költségeiről a segélykérő vagy egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példánya szükséges.
e) Ha a szükséges okmányok vagy igazolások nem állnak rendelkezésre, vagy beszerzésük nehézségbe ütközik, illetve hosszabb időt vesz igénybe és sürgős intézkedés szükségessége áll fenn, mert a késedelem emberi életet, egészséget vagy testi épséget veszélyeztet, a kérelmező írásban tett nyilatkozata is elfogadható.

4. A szociális ellátások folyósítása

4. § (1) A megállapított pénzbeli ellátás kifizetéséről a Hivatal gazdálkodási, pénzügyi munkatársa gondoskodik az ellátást megállapító határozatban foglaltak szerint.

(2) A kifizetés formája lehet, kérelemre:

1. folyószámlára történő átutalás,

2. intézményhez, szolgáltatóhoz történő átutalás,

3. házi pénztári kifizetés.

5. Az egyes ellátások

A./ Önkormányzati segély

5. § (1) Önkormányzati segélyre –elsősorban– azon személy jogosult, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt több-

letkiadások, illetve a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul.
(2) Önkormányzati segély –elsősorban– azon rászorulók részére állapítható meg, akiknek:
a) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át,
b) egyedül élő esetében havi jövedelme nem haladja meg az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.
(3) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek, illetve létfenntartási gondnak tekintendő különösen:
a) a családot ért elemi kár, egyéb családi tragédia bekövetkezése,
b) a lakhatás elvesztésének veszélye,
c) a váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés miatti jelentős jövedelem ki-
esés,
d) a temetési költségek viselése,
e) a közüzemi szolgáltatás kikapcsolásának veszélye,
f) a közgyógyellátásra nem jogosultság, de a gyógyszerköltségek viselésére
képtelenség,
g) a lakásfenntartási támogatásra nem jogosultság, de a lakásfenntartási
költségek viselésére képtelenség és emiatt hátraléka keletkezése,
h) a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,
i) a gyermek beiskoláztatása, élelmezése, ruházkodása,
j) a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,
k) a születendő gyermek fogadásának előkészítése,
l) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának biztosítása,
a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez.
(4) Az önkormányzati segély egyszeri legkisebb összege 2.000,- Ft, legmagasabb összege pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege lehet.
(5) Önkormányzati segély adható eseti jelleggel vagy meghatározott időszakra, havi rendszerességgel.
(6) Önkormányzati segélyre való jogosultság hivatalból is megállapítható az Szt. 45. § (8) bekezdésében meghatározott szervek kezdeményezésére.
(7) Az önkormányzati segély pénzben, természetben vagy egyszerre mindkét formában is biztosítható.
(8) A természetbeni támogatást a kérelmező szükséglete szerint:
a) Erzsébet-utalvány,
b) élelmiszersegély,
c) tüzelősegély,
d) tankönyv és tanszervásárlás támogatása,
e) tandíj,
f) közüzemi díjak,
g) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,
h) családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás
i) gyógyszertámogatás
formájában kell nyújtani.

6. § (1) A temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segélyt azon személy részére lehet megállapítani, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyeztetné.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege 15.000,- Ft.

(3) Temetési költségekre nem állapítható meg önkormányzati segély annak, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

a) családban élő esetén a 250%-át,

b) egyedül élő esetén a 300%-át.

(4) A temetési költségek finanszírozása érdekében önkormányzati segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(5) A települési önkormányzat –tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére– köteles az arra rászorulónak önkormányzati segélyt, étkeztetést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyeztetné.

A kifizetett önkormányzati segély megtérítését a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervtől lehet követelni.
B./ Közgyógyellátás

7. § Közgyógyellátásra való jogosultsága annak a személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.

C./ Aktív korúak ellátása

8. § Rendszeres szociális segélyt kell megállapítani annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek aki:

a) munkaképességét legalább 50%-ban elvesztette, aki legalább 40%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy akinek az egészégi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján nem haladja meg a 60%-os mértéket és ezt orvosszakértői szerv által kiállított, az egészségkárosodás vagy a munkaképesség-csökkenés mértékét tartalmazó szakhatósági állásfoglalással vagy szakértői véleménnyel igazolja, vagy

b) közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább három alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott és ennek következtében az orvosszakértői szerv legalább 40%-os egészségkárosodását állapította meg és ezt a munkaköri alkalmassági vizsgálat eredményét tartalmazó szakvéleménnyel igazolja, vagy

c) gyermeket vár és ezt orvosi igazolással a terhességgondozási könyvvel igazolja.

9. § (1) A 8. §-ban, valamint az Szt. 37. § (1) bekezdés b)-c) pontjaiban nevesített személyek részére a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában együtt

működési kötelezettséget vállal a Bajai Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal (a továbbiakban: Családsegítő Szolgálat).
(2) A Családsegítő Szolgálat a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetének, korának, mentális és egészségi állapotának megfelelő, egyénre szabott beilleszkedést segítő programot határoz meg.
(3) A Családsegítő Szolgálat által szervezett program típusai különösen:
a) munkavégzésre, átképzésre irányuló program,
b) életvitel, életmód megváltoztatására irányuló program.
(4) Az együttműködés kötelezettség megszegésének minősül, amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő személy:
a) az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon be lül nem jelentkezik –nyilvántartásba vétel céljából– a Családsegítő Szolgálatnál,
b) a Családsegítő Szolgálat által javasolt program összeállításában nem működik együtt, a programról készült megállapodást nem írja alá, valamint ha a
programban foglaltakat nem teljesíti. A Családsegítő Szolgálattal írásban megállapodást köt, teljesíti a programban foglaltakat,
c) A Családsegítő Szolgálat által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja.
(5) Az együttműködési kötelezettség megszegését a Családsegítő Szolgálat
nyolc napon belül írásban jelzi a jegyzőnek.
D./ Köztemetés

10. § (1) Csávoly község polgármestere –legkésőbb– a halálesetről való tudomásszerzést követő 21. napon gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha:

a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy

b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) Amennyiben utólag jut a polgármester tudomására, hogy a közköltségen eltemetett után olyan vagyon maradt, amelyből a temetés költsége fedezhető lett volna, akkor a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti.

(3) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezheti. A megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészé-

ben –különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén– mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.
(4) A képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 80.000,- Ft-ban határozza meg.

6. Szociális alapszolgáltatások

11. § A Csávoly Községi Önkormányzat az 1. § (3) bekezdésében meghatározott személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat –a családsegítés kivételével– a Bácskai Szociális Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Felsőszentiváni Szociális Szolgáltató Intézmény (6447Felsőszentiván, Rákóczi F. u. 81.) útján biztosítja.

12. § A Csávoly Községi Önkormányzat az Szt. 64. §-ában meghatározott családsegítést a Bajai Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Bajai Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat /6500 Baja, Pokorny u. 1-3./ útján biztosítja.

7. Záró rendelkezések

13. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy az önkormányzati segélyre vonatkozó rendelkezéseit 2014. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2010. (III. 26.) Ör. rendelet.

(3) E rendelet rendelkezéseit –amennyiben az, az ügyfélre nézve kedvezőbb elbírálást eredményez– a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.

Csávoly, 2014. február 4.

(Berta János)