Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2014. (XI. 18.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2011. (I. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2014. 11. 19- 2014. 11. 19Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2014. (XI. 18.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2011. (I. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontja alapján a a következőket rendeli el:
1. § Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2011. (I. 14.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. § g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[1. § E rendelet alkalmazásában:]
„g) Önkormányzati Törvény: a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.).”
2. § A Rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (1) A Testület tagjai a megválasztott önkormányzati képviselők (továbbiakban: képviselő) és a polgármester. A Testület tagjainak száma: 22 fő.”
3. § A Rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A Hivatal költségvetési szerv.”
4. § A Rendelet 33. § (1)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezés lép:
„33. § (1) A titkos szavazás lebonyolításában a Testület jogi ügyekért felelős bizottságának (a továbbiakban: Jogi és Közbiztonsági Bizottság) legalább 3 jelenlévő képviselő tagja vesz részt.
(2) Ha a Jogi és Közbiztonsági Bizottságnak háromnál kevesebb tagja van jelen, a Testület az adott alkalomra szükséges számban szavazatszámláló bizottságot választ.
(3) A titkos szavazás lebonyolításában résztvevő bizottság megállapítja a titkos szavazás eredményét, melyről tájékoztatja a Testületet.”
5. § A Rendelet 39. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„39. § A képviselők jogállására az Alaptörvény és az Önkormányzati Törvény előírásai az irányadóak.”
6. § A Rendelet 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„40. § (1) A képviselő összeférhetetlenségére, méltatlanságra az Önkormányzati Törvény előírásai az irányadóak. Ahol az Önkormányzati Törvény összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos feladatokat ellátó bizottságot említ, az alatt e rendelet alkalmazásában a Jogi és Közbiztonsági Bizottságot kell érteni.
(2) Ahol jogszabály a Képviselő-testületnek tett bejelentést, annak tájékoztatását vagy értesítését írja elő, az a polgármesterhez benyújtott írásos formában történik, aki gondoskodik annak a Képviselő-testület elé terjesztéséről.”
7. § A Rendelet 41. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„41. § (1) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségre és az eljárásra az Önkormányzati Törvény előírásai az irányadóak. Ahol az Önkormányzati Törvény vagyonnyilatkozattal kapcsolatos feladatokat ellátó bizottságot említ, az alatt e rendelet alkalmazásában a Jogi és Közbiztonsági Bizottságot kell érteni.
(2) A vagyonnyilatkozatot a Jogi és Közbiztonsági Bizottság tartja nyilván; gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és jogszabály szerinti visszaadásáról.
(3) A Jogi és Közbiztonsági Bizottság ügyrendje szabályozza a betekintést és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás részletes szabályait.”
8. § A Rendelet 43. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„43. § (1) A képviselő kötelezettségeire az Önkormányzati Törvény előírásai az irányadóak.
(2) A képviselő köteles különösen:
a) a rendszeres kapcsolattartásra a választókkal, a lakosság különböző társadalmi és önszerveződő közösségeivel, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről;
b) írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a testületi ülésen vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni;
c) a Testület munkájának segítéséhez kapott önkormányzati tulajdonú eszközökkel kapcsolatban az eszközök használatára vonatkozó szabályokat betartani.
(3) A Testület hivatalos kapcsolattartásának meghatározó formája az elektronikus levelezés, ezért a képviselőnek kötelessége a számára az Önkormányzat által biztosított informatikai rendszer tartalmának folyamatos figyelemmel kísérése.
(4) A képviselő köteles a Képviselő-testület ülésén megjelenni, annak munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni, beleértve a Képviselő-testület bizottsági formában végzett munkájában és döntéshozatalában való részvételt is. Az a képviselő, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a Testület üléséről előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távol marad, és távolmaradását nem menti ki, igazolatlanul távollévőnek minősül.
(5) Az Önkormányzati Törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Polgármester előterjesztésére a Képviselő-testület legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti, megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy a megvonás újra megállapítható.”
9. § A Rendelet 44. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„44. § A képviselő díjazására az Önkormányzati Törvény és a Képviselő-testület ezt szabályozó rendeletének előírásai az irányadóak.”
10. § A Rendelet 47. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„47. § (1) A Testület bizottságaira és azok tagjaira az Önkormányzati Törvény előírásai irányadóak, valamint e rendelet Képviselő-testületre vonatkozó szabályai - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - megfelelően alkalmazandóak.
(2) A rendelet 43. § (4) és (5) bekezdés szabályai a bizottság és tagjai tekintetében akként alkalmazandóak, hogy önkormányzati képviselő alatt a bizottság képviselő és nem képviselő tagjait, a Képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában való részvétel helyett a Képviselő-testület bizottságainak munkájában és döntéshozatalában való részvételt, a Polgármester helyett a bizottság elnökét kell érteni, Önkormányzati Törvény alatt pedig jogszabály bizottságokra vonatkozó szabályait is érteni kell.
(3) A Testület állandó bizottságainak felsorolását az 1. melléklet, a Testület által a Szervezeti és Működési Szabályzatban átruházott feladat- és hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.”
11. § A Rendelet 48. §-a új (7) bekezdéssel egészül ki:
„(7) A bizottsági működéssel kapcsolatban azon képviselők jogaira, akik egy adott bizottságnak nem tagjai, az Önkormányzati Törvény rendelkezései alkalmazandóak.”
12. § A Rendelet 62. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Ahol Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének önkormányzati rendelete a helyi önkormányzatokról szóló törvényt említi, az alatt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény hatályos rendelkezéseit kell érteni.”
13. § A Rendelet 2. mellékletének helyébe e rendelet melléklete lép.
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
15. § Hatályát veszti a Rendelet 55. §-a és az azt megelőző cím.
1. melléklet a 21/2014. (XI. 18.) önkormányzati rendelethez
1. Polgármester átruházott hatáskörében dönt:
1.1. a Közbeszerzési Szabályzat kiadásáról és módosításáról, és meghozza a közbeszerzési eljárást lezáró döntést;
1.2. a településrendezési szerződések megkötéséről;
1.3. a bizottságok által előkészített pályázatok kiírásáról;
1.4. a támogatási szerződések megkötéséről és aláírásáról;
1.5. a közútkezelésre vonatkozó jogszabályokban megjelölt kérdésekben, kiadja az közútkezeléssel kapcsolatos nyilatkozatokat;
2. Jegyző átruházott hatáskörben dönt:
2.1. A közterületi rendezvények zajvédelmére vonatkozó hatáskör kapcsán:
2.1.1. a környezeti zajt előidéző szabadidős zajforrás létesítésének, üzemeltetésének bejelentése tudomásulvételéről;
2.1.2. közterületi rendezvény megtartása során a hangosító berendezés üzemeltetésének, élőzene, műsor szolgáltatásának engedélyezéséről;
2.1.3. a közigazgatási bírság kiszabásáról.
2.2. A közösségi együttélés szabályaival kapcsolatos hatáskör kapcsán:
2.2.1. a közigazgatási bírság kiszabásáról.
2.3. Elismerések adományozásával kapcsolatos hatáskör kapcsán:
2.3.1. a „Sinka József Márton Közigazgatási Vándordíj” adományozásáról.
2.4. Az Önkormányzatot megillető adóbevétel beszedése kapcsán hitelezőként eljár a csődeljárásban, felszámolási eljárásban, végelszámolásban, vagyonrendezési és adósságrendezési eljárásban, mint önkormányzati adóhatóság, ezen eljárásokban egyezséget köthet.
2.5. A közterület-, városrésznevek és házszámozás megállapítása hatáskör kapcsán a házszámok sorszámának megállapításáról, megváltoztatásáról.
3. Jogi és Közbiztonsági Bizottság feladatai, átruházott hatáskörei:
3.1. A Bizottság általános feladata az Önkormányzat és szervei jogszerű működésének elősegítése, a XIII. kerület közbiztonsági helyzetének figyelemmel kísérése, a közbiztonság javítása érdekében tevékenykedő társadalmi szervekkel való kapcsolattartás.
3.2. Átruházott hatáskörben dönt:
3.2.1. a kerület közbiztonságát érintő intézkedések megvalósításának elősegítésével járó, valamint a rendőrség, a tűzoltóság, a közterület-felügyelet, a polgári védelem anyagi-technikai feltételeinek javításával kapcsolatos, továbbá a közbiztonság érdekében kiemelkedő teljesítményt nyújtó személyek anyagi elismerésével kapcsolatos támogatások odaítéléséről;
3.2.2. a XIII. Kerületi Közterület-felügyelet szervezeti és működési szabályzatának elfogadásáról;
3.2.3. a költségvetési rendelet „Egyéb közbiztonsági célok támogatása” cím előirányzata felosztásáról.
3.3. Véleményt nyilvánít:
3.3.1. az önkormányzati vagyon védelmét, valamint a kerület közrendjét és közbiztonságát érintő kérdéskörben kiírt vagyonvédelmi pályázatok szövegéről;
3.3.2. szervezeti és hatásköri kérdésekben;
3.3.3. a Testület napirendjén szereplő együttműködési megállapodásokról, szerződésekről;
3.3.4. a Testület napirendjén szereplő közrendet, közbiztonságot érintő kérdésekben;
3.3.5. a rendőrkapitányság és más helyi rendőri szerv létesítéséről vagy megszüntetéséről;
3.3.6. a rendőrkapitányság és más helyi rendőri szerv vezetőjének kinevezéséről;
3.3.7. a Testület ülésén felmerülő ügyrendi kérdésekben és a Szervezeti és Működési Szabályzat értelmezésében;
3.3.8. az előkészítés időszakában a beruházási feladatokról és rangsoráról;
3.3.9. a bizottságok közötti esetleges hatásköri vitákban.
3.4. Javaslatot tesz:
3.4.1. jogszabály módosításának kezdeményezésére;
3.4.2. önkormányzati rendelet módosítására, új rendelet megalkotására;
3.4.3. a benyújtott vagyonvédelmi pályázatok elbírálására;
3.4.4. a kerület közbiztonságát érintő intézkedések megvalósításának elősegítésével, a rendőrség, a tűzoltóság, a közterület-felügyelet, a polgári védelem anyagi-technikai feltételeinek javításával, a közbiztonság érdekében kiemelkedő teljesítményt nyújtó személyek anyagi elismerésével kapcsolatos pályázatok kiírására;
3.4.5. díszpolgári címre, a szakterületére vonatkozóan „Budapest Főváros XIII. Kerületért” díjra és „Polgármesteri Dicséret” elismerésre;
3.4.6. az Önkormányzat költségvetésében szereplő bevételek és kiadások módosítására, a kiadások közötti átcsoportosításra, a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.
4. Pénzügyi és Költségvetési Bizottság feladatai:
4.1. A Bizottság általános feladata a gazdálkodás menetének, az éves költségvetés kidolgozásának, a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámoló előkészítésének, a Képviselő-testület és bizottságai átruházott hatáskörben hozott önkormányzati vagyonnal és gazdálkodással kapcsolatos döntései végrehajtásának figyelemmel kísérése.
4.2. Átruházott hatáskörben dönt:
5. Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság feladatai:
5.1. A Bizottság általános feladata az Önkormányzat köznevelési intézményei, a kulturális és sport, valamint az egészségügyi feladatokat ellátó gazdasági társaságai működésének figyelemmel kísérése, ellenőrzése. A köznevelés körében szükséges önkormányzati döntések meghozatala. A Bizottság általános feladata a szociális, gyermekjóléti ellátások, szolgáltatások és az egészségügyi ellátás hatékony felügyelete, részvétel a rendszer fejlesztésében, a szociálpolitikai, esélyegyenlőségi tervek, programok kidolgozásában és azok végrehajtásának ellenőrzésében. A Bizottság összehangolja a fővárosi szociálpolitikai elképzeléseket a kerületi koncepcióval és igényekkel. Kapcsolatot tart a Fővárosi Önkormányzattal, az egészségügyi ellátás kórházi hátterét biztosító intézményekkel, a Magyar Orvosi Kamara kerületi vezetőivel, a szociális, gyermekjóléti és egészségügyi ágazatban működő érdekképviseleti szervekkel, a fontosabb döntések előtt kikéri véleményüket. Közreműködik a kerületi Önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó valamennyi egészségügyi ellátási forma, szolgáltatási tevékenység, vagy azok tárgyi és személyi feltételeinek összehangolásában. Kezdeményezi, szervezi és koordinálja a kerületben lévő valamennyi szociális, gyermekjóléti és esélyegyenlőségi tevékenységgel foglalkozó intézmény, szervezet, vállalkozás, családsegítő központ, egészségügyi intézmény együttműködését.
5.2. Átruházott hatáskörben dönt:
5.2.1. az önkormányzati fenntartású köznevelési intézmények szervezeti és működési szabályzatáról, házirendjéről, nevelési programjáról, ezek szükség szerinti módosításáról;
5.2.2. az óvodák működési, felvételi körzetéről, az óvodák nyitva tartásának rendjéről;
5.2.3. az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számáról, a maximális csoportlétszámtól való eltérés engedélyezéséről;
5.2.4. emléktábla elhelyezéséhez tulajdonosi hozzájárulás megadásáról;
5.2.5. a kerületi Önkormányzat tulajdonában álló közterület vagy épület esetében művészeti alkotás elhelyezéséről, áthelyezéséről, lebontásáról;
5.2.6. „Az Év Pedagógusa”, „Az Év Egészségügyi Dolgozója”, „Az év szociális munkása”, az „Ember” esélyegyenlőségi díjak, a „Kassák Lajos Irodalmi Díj”, a „XIII. Kerületi Művészeti Díj”, a Civil Vándordíj adományozásáról és az adományozás rendjének meghatározásáról;
5.2.7. a szociális és gyermekjóléti intézmények éves beszámolójáról;
5.2.8. a kerületi szociális és gyermekjóléti intézmények szervezeti és működési szabályzatáról, szakmai programjáról, házirendjéről, ezek szükség szerinti módosításáról;
5.2.9. az adósságkezelési támogatásról;
5.2.10. az önkormányzati rendeletben foglalt esetekben a személyi térítési díj mérsékléséről, elengedéséről; a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátások tekintetében a részletfizetés engedélyezéséről, a részbeni vagy teljes elengedésről;
5.2.11. pénzbeli és természetbeni, illetve a személyes gondoskodást nyújtó ellátások során - az Szt.-ben és a Gyvt.-ben meghatározott feltételek kivételével - egyedi méltányosság gyakorlásáról;
5.2.12. a megállapított pénzbeli ellátások egy összegben vagy havonta történő kifizetéséről;
5.2.13. az intézményvezető által külön eljárás nélkül biztosított ellátások jogosságáról, ezek meghosszabbításáról;
5.2.14. a személyes gondoskodást igénybevevő kérelme vagy az intézményvezető által kezdeményezett eljárás alapján a személyi térítés díj mérsékléséről, elengedéséről;
5.2.15. szociális alapellátás térítésmentes biztosításáról azon jogosult személynek, akinek járadéka, nyugellátása a mindenkori öregségi nyugdíjminimumot nem haladja meg és egyéb jövedelemmel nem rendelkezik;
5.2.16. a rendeletben meghatározott feltételek mellett méltányossági jogkörében a szociális ellátás megtérítése során a megtérítés összegének, vagy pénzegyenértékének, a kamat összegének elengedéséről, csökkentéséről, részletfizetés engedélyezéséről, amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné;
5.2.17. a szobabérlők házában a lakóegység bérbeadásáról;
5.2.18. a költségvetési rendelet „Kerületi közművelődési feladatok támogatása”, „Kerületi sport feladatok támogatása”, „Köznevelési, ifjúsági célok és feladatok” a „Szociális pályázati támogatás” címek előirányzatai felosztásáról;
5.2.19. a költségvetési rendelet „Helyi nemzetiségi önkormányzatok támogatása” cím tartalék előirányzata felosztásáról, az ehhez kapcsolódó pályázat kiírásáról, elbírálásáról;
5.2.20. az Önkormányzat által működtetett köznevelési intézménybe járó tanulók lakóhelye szerinti önkormányzattól működtetési hozzájárulás igénybevételéről;
5.2.21. a kerületi székhelyű köznevelési intézményekben a települési önkormányzat által delegált intézményi tanácstagok kijelöléséről;
5.2.22. az Egyházi és Civil Szervezetek Pályáztatását végző Fórum javaslata alapján a civil szervezetek önkormányzati támogatásáról; előkészíti a civil szervezetek támogatásával kapcsolatban a pályázat kiírását;
5.2.23. az ifjúsági, tanulmányi, köznevelési, közművelődési, sport célú, továbbá szociális, gyermekjóléti, esélyegyenlőségi tárgyú pályázatok, a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat kiírására és a támogatások odaítélésére;
5.2.24. ingatlan használatba adása esetén 5.000.000 Ft értékig a használatba adásról a Bizottság illetékességi körébe tartozó ingatlanok tekintetében;
5.2.25. az egyetértési jog gyakorlásáról az önkormányzati fenntartású és működtetésű köznevelési intézmények szervezeti és működési szabályzata, házirendje, pedagógiai programja azon rendelkezéseinek érvénybe lépéséhez, amelyekből a fenntartóra, működtetőre többletkötelezettség hárul; ellenőrzi a pedagógiai programot, a házirendet, az szmsz-t.
5.3. Véleményt nyilvánít
5.3.1. az egészségügyi alapellátásban dolgozóval kötendő szerződésekről;
5.3.2. a köznevelési, az egészségügyi, szociális és gyermekjóléti ágazaton belüli magasabb vezetői álláspályázatokkal összefüggésben;
5.3.3. a kerület egészségügyének valamennyi szakterületét érintő kérdésben;
5.3.4. a nem helyi önkormányzati fenntartású köznevelési, szociális és gyermekjóléti intézményekkel történő ellátási szerződések, megállapodások megkötéséről;
5.3.5. a szociális és szolgáltatástervezési, a gyermekvédelmi, az egészségügyi, a köznevelési, közművelődési, sport és egyéb koncepciókról, a kormányhivatal feladatellátási, intézményhálózat működtetési - köznevelés fejlesztési tervéről;
5.3.6. a köznevelési, a szociális és gyermekjóléti ágazatban folyó fejlesztési, felújítási, vagy karbantartási munkákra tett javaslatokról;
5.3.7. a közművelődési megállapodásokról;
5.3.8. az önkormányzati sportlétesítményeket üzemeltető gazdasági társasággal megkötendő közhasznúsági szerződésről;
5.3.9. az Önkormányzat és a kerületi sportegyesületek között kötendő együttműködési megállapodásokról;
5.3.10. a Kormányhivatal által megküldött iskolai felvételi és pedagógiai szakszolgálati működési körzetekről;
5.3.11. az Önkormányzat által működtetett köznevelési intézmények megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, nevének megállapításával, vezetőjének megbízatásával, ennek visszavonásával összefüggő fenntartói döntés tervezetről;
5.3.12. az Önkormányzat által működtetett köznevelési intézmények szervezeti és működési szabályzatának, pedagógiai programjának módosítása esetén a többletkötelezettség vállalásáról;
5.3.13. a hozzájárulás megadásával kapcsolatban a bérleti szerződésben szereplő költség vagy piaci alapú bérleti jogviszony változatlanul hagyása mellett a szociális, illetve költség alapú lakbér fizetéséről; 1 év elteltével ismételten véleményezi a lakbér csökkentésére vonatkozó indokokat;
5.3.14. az előkészítés időszakában a beruházási feladatokról, és rangsorolja azokat.
5.4. Javaslatot tesz
5.4.1. önkormányzati fenntartású köznevelési intézmények alapítására, gazdálkodó jogkörének megállapítására, átszervezésére, megszüntetésére, tevékenységi körének módosítására, nevének megállapítására, a már meglévő köznevelési intézmények szerkezetváltozására, az alapító okirat módosítására;
5.4.2. az Önkormányzat költségvetésében szereplő bevételek és kiadások módosítására, a kiadások közötti átcsoportosításra, a kiadások kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra;
5.4.3. kiemelkedő tanulmányi, diáksport és sporteredmények elismerésére;
5.4.4. önkormányzati hatósági ügyben a másodfokú döntések tartalmára;
5.4.5. a hajléktalanok érdekében a kerületi feladatok meghatározására, a feladatok végrehajtásának összehangolására;
5.4.6. a hátrányos helyzetűek és veszélyeztetettek védelmére a család- és gyermekvédelmi rendszer működésének tapasztalatai alapján a kerületben állandó lakóhellyel rendelkező, intézeti nevelésből kikerülő fiatalok élethelyzetének javítására tett helyi intézkedésekre;
5.4.7. díszpolgári címre, a szakterületére vonatkozóan „Budapest Főváros XIII. Kerületért” díjra és „Polgármesteri Dicséret” elismerésre;
5.4.8. a nevelési év feladat-változásából adódó költségvetési előirányzat-módosításról; az ágazaton, vagy az intézményen belül a kiemelt előirányzatok közötti módosításról.
5.5. Ellenőrzi
6. Tulajdonosi, Kerületfejlesztési és Lakásgazdálkodási Bizottság feladatai:
6.1. A Bizottság általános feladata az Önkormányzat vagyongazdálkodásának figyelemmel kísérése, a vagyonra vonatkozó döntések végrehajtásának ellenőrzése, az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok működésének gazdálkodási szempontból történő vizsgálata. Az önkormányzati lakás- és helyiséggazdálkodási rendszer működésének fejlesztése. Feladatai ellátása során kapcsolatot tart a lakásügyekkel foglalkozó hatósági szervekkel és a lakásbérlők érdekképviseleti szervezeteivel. A Bizottság általános feladataként figyelemmel kíséri a XIII. kerület környezet- és természetvédelmi, köztisztasági, közbiztonsági, közlekedési helyzetét, a környezetgazdálkodással, környezetvédelemmel, a kerületüzemeltetéssel, városrendezéssel kapcsolatos önkormányzati feladatok végrehajtását és az ebben közreműködő szervek munkáját. A feladatkörébe tartozó ügyekben kapcsolatot tart a társadalmi és civil szervezetekkel.
6.2. Átruházott hatáskörben dönt:
6.2.1. a közintézmények akadálymentesítésére vonatkozó program végrehajtásáról szóló beszámolóról;
6.2.2. a kerület koordinált területfejlesztésével, településfejlesztő és gazdaságfejlesztő programjának végrehajtásával kapcsolatos, és az épített környezet emberhez méltó és esztétikus kialakításával kapcsolatos, a helyi építészeti örökség és a kerületben lévő műemlékek védelmével kapcsolatos támogatások odaítéléséről;
6.2.3. a tulajdonosi jogok gyakorlójaként a forgalomképes üzleti vagyon körébe tartozó ingó vagyontárgy megszerzése, elidegenítése, megterhelése esetén a vagyontárgy értékmeghatározásának figyelembevételével 25 millió forintot meghaladóan, 100 millió forint értékhatárig;
6.2.4. a tulajdonosi jogok gyakorlójaként az ingatlanvagyon megszerzéséről, elidegenítéséről, megterheléséről, bérbe és használatba adásáról - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a vagyontárgy értékmeghatározásának figyelembevételével, a mindenkori költségvetési törvényben a versenyeztetésre megállapított egyedi forgalmi értékhatárt meghaladóan 100 millió forint értékhatárig;
6.2.5. az Önkormányzatot megillető elővásárlási jog gyakorlásáról szóló nyilatkozat megtételéről a mindenkori költségvetési törvényben a versenyeztetésre megállapított egyedi forgalmi értékhatárt meghaladóan, 100 millió forint értékhatárig;
6.2.6. az Önkormányzatot megillető követelésről egészben vagy részben történő lemondásról 500.000 forintot meghaladóan, 10 millió forint egyedi forgalmi értéket el nem érően;
6.2.7. 100 millió Ft összeghatárt meg nem haladó értékig a nehéz helyzetbe került, lakáshitellel rendelkező természetes személy által előterjesztett kérelemről, a kérelem alapján vagyon, követelés megszerzéséről a tulajdonszerzés jogcímére tekintet nélkül;
6.2.8. 5.000.000 Ft forgalmi értékig az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházásáról vagy használatba adásáról;
6.2.9. a lakások bérbeadására vonatkozó pályázatok kiírásáról és elbírálásáról;
6.2.10. a pályázat érvénytelenségének megállapításáról, a pályázónak a pályázati eljárásból 2 évre történő kizárásáról;
6.2.11. a lakás szolgálati jellegének megszüntetéséről;
6.2.12. jogcím nélküli lakáshasználó részére lakás bérbeadásáról;
6.2.13. a Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság véleményének figyelembevételével költség vagy piaci alapú bérleti jogviszony változatlanul hagyása mellett 1 évre szociális vagy költség alapú lakbér fizetésének engedélyezéséről;
6.2.14. a Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság véleménye alapján a lakbér csökkentése feltételeinek felülvizsgálatáról, és amennyiben az indokoltság fennáll, további 1 évre a szociális vagy költség alapú lakbér fizetésének engedélyezéséről;
6.2.15. határozott időre szóló bérbeadás időtartamának lejártakor a lakás 1-5 évre történő újra bérbe adásáról;
6.2.16. a tulajdonosi hozzájárulásról határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig a lakás albérletbe adásához;
6.2.17. a lakások elidegenítésére vonatkozó kérelmekről;
6.2.18. elidegenítési, terhelési tilalom fennállása alatt a lakás elidegenítéséről, cseréjéről, megterheléséről;
6.2.19. elővásárlási joggal érintett helyiségek elidegenítésére vonatkozó kérelmekről a mindenkori költségvetési törvényben a versenyeztetésre megállapított egyedi forgalmi értékhatárt meghaladóan, 100 millió forint értékhatárig;
6.2.20. az elidegenítésre kijelölt helyiség vételáráról; a vételár megfizetésére részletfizetési kedvezmény nyújtásáról; a részletfizetés feltételeinek be nem tartása esetén a szerződéstől történő elállásról;
6.2.21. a vételárhátralékkal terhelt helyiség elidegenítéséhez, cseréjéhez, megterheléséhez történő hozzájárulásról;
6.2.22. a bérbeadó tulajdonában álló, társasházban lévő, az ingatlan-nyilvántartásban önálló ingatlanként szereplő, üres, bérleti jogviszonnyal nem terhelt, elővásárlási joggal nem érintett lakások és helyiségek nyilvános árverésen történő értékesítéséről;
6.2.23. olyan helyiség árverésen kívüli értékesítéséről, amelynek eladása 2 éven belül háromszori árverésen eredménytelen volt;
6.2.24. a helyi támogatás eseti mértékéről;
6.2.25. a fecskeházban lévő lakóegységek, a fecskeházi hasznosításra kijelölt lakások bérleti jogának elnyerésére vonatkozó pályázatok kiírásáról és elbírálásáról;
6.2.26. a fecskeházi pályázat kiírásában az előtakarékossági szerződés legkisebb összegének meghatározásáról;
6.2.27. a kamatmentes felújítási támogatási és a vissza nem térítendő kamattámogatási pályázatok elbírálásáról;
6.2.28. az 1 évet meghaladó időtartamra szóló közterület-használati hozzájárulások megadásáról;
6.2.29. a XIII. kerület jelképes és történelmi városrészei nevének felvételére és használatára irányuló kérelmek elbírálásáról; az eljárás tapasztalatait kétévenként áttekinti;
6.2.30. kivételes méltánylást érdemlő esetekben a XIII. kerület Városrendezési és Építési Szabályzatáról szóló 56/2001. (XII. 20.) Budapest Főváros XIII. kerületi önkormányzati rendelet 14. § (1) bekezdésében rögzítetteken kívül más jellegű vállalkozás (tevékenység) pavilonból történő működésének engedélyezéséről;
6.2.31. a Környezetvédelmi Alap felhasználásáról, az Alapból nyújtandó támogatásra érkezett pályázatok elbírálásáról, és a támogatás részben vagy egészben történő visszavonásáról;
6.2.32. az éves beszámolójával egy időben a Környezetvédelmi Alap felhasználásáról szóló elszámolásról;
6.2.33. a „XIII. Kerületi Értékvédelmi Támogatás” pályázat kiírásáról és elbírálásáról;
6.2.34. „Az év üzlete” díj és a „XIII. Kerületi Építészeti Díj” adományozásáról és az adományozás rendjének meghatározásáról;
6.2.35. a költségvetési rendelet „Kerületi fejlesztési pályázat” cím előirányzata felosztásáról;
6.2.36. a településrendezés eszközei kidolgoztatásáról;
6.2.37. a településrendezés eszközei tervezetéről beérkezett vélemények befogadásáról;
6.2.38. az Önkormányzat tulajdonában lévő egyszemélyes társaságok vonatkozásában a gazdasági társaságok működését szabályozó törvényben a kizárólagos taggyűlési hatáskörben meghatározott döntések kivételével az egyéb tulajdonosi, alapítói jogokban.