Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2014. (X.18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 10. 18- 2014. 11. 25Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2014. (X.18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-10-18-tól 2014-11-25-ig
I. Fejezet
Bevezető rész
1. § (1) Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseire figyelemmel a következőket rendeli el.
II. Fejezet
Általános rendelkezések
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mindszent Város Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: 6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.
(3) Az önkormányzat bélyegzői:
- körívben „Mindszent Város Önkormányzata” felirat, középen Mindszent város címere,
- körívben „Mindszent Város Képviselő-testülete” felirat, középen a Magyar Köztársaság címere,
- körívben „Mindszent Város Önkormányzata” felirat, középen a Magyar Köztársaság címere.”
(4) Az önkormányzat működése Mindszent közigazgatási területére terjed ki.
(5) Az önkormányzat hivatalos honlapja a www.mindszent.hu címen érhető el.
3. § Az önkormányzat jogi személy, feladatait a képviselő-testület és szervei: a polgármester, az alpolgármesterek, a képviselő-testület bizottságai, a tanácsnokok, a képviselő-testület hivatala és a jegyző látják el.
4. § (1) A képviselő-testület „Mindszenti Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel hozza létre egységes hivatalát.
(2) A hivatal székhelye: 6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.
5. § A város címerére, zászlajára, valamint a város által alapított kitüntetésekre vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
III. Fejezet
Az önkormányzat feladat- és hatáskörei
6. § (1) Az önkormányzat alaptevékenysége:
- 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége (kormányzati funkció).
- 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége (szakágazati funkció).
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott feladatokon kívül vállalkozási tevékenységet végez az alábbiak szerint:
- gazdasági társaságokban való részvétel útján,
- ingatlanhasznosítás révén,
- a hivatala útján megvalósított vállalkozási tevékenységgel,
- a képviselő-testület által – a jogszabályok keretei között meghatározott – egyéb módon.
(3) Az önkormányzat további alaptevékenységeit jelölő kormányzati funkciókat és azok kódszámait a rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.
(4) Az önként, illetve szabadon vállalt feladatokat, a feladatok ellátásának módját és mértékét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az Mötv. 116. § (1) bekezdése alapján gazdasági munkaprogramot, fejlesztési tervet fogad el, amelyben megbízatásának időtartamára meghatározza cselekvésének fő irányait. A munkaprogram kötelező feladatvállalásokat nem tartalmaz, azok az éves költségvetési rendeletekben jelennek meg.
(6) Az (5) bekezdésben foglalt munkaprogram elfogadásához minősített többség szükséges
7. § (1) Az önkormányzat hatásköreinek címzettje a képviselő-testület.
(2) A képviselő testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. § 1-16. pontjai határozzák meg.
(3) A képviselő-testület egyéb hatásköreit bizottságaira, a polgármesterre, illetőleg kistérségi társulásra és a jegyzőre ruházhatja át.
(4) A képviselő-testület hatásköreinek átruházásáról rendeletalkotási jogkörében eljárva, az adott tárgykör szerinti rendelet megalkotásakor határoz.
(5) Rendeleti szabályozást nem igénylő kérdésekben a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatában dönt a hatáskör átruházásáról.
(6) A képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, illetőleg a hatáskör visszavonható.
(7) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
IV. Fejezet
A képviselő-testület működése
8. § A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 9 fő, a képviselő-testület névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.
1. A képviselő-testület ülései
9. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
(2) Alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.
(3) Rendes ülést – a külön döntésével elrendelt esetleges nyári szünet kivételével – havonta, de évente legalább hat alkalommal tart. Az ülést a hónap utolsó szerdájára kell összehívni a városháza emeleti tanácsokozó termébe, vagy a képviselő-testület által munkatervben meghatározott egyéb külső helyszínre. Kivételesen indokolt esetben – amelyet a testülettel ismertetni kell – az ülés a hónap más napjára is összehívható.
(4) Rendkívüli ülést kell tartani a polgármester, vagy a képviselők egynegyedének, a képviselő-testület valamely bizottságának, vagy a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester tizenöt napon belüli időpontra hívja össze. Az ülésen az indítványban nem szereplő napirendi pont is tárgyalható.
(5) Ünnepi ülést a képviselő-testület az erre irányuló külön döntése alapján tart.
(6) Ha a képviselő-testületnek haladéktalanul dönteni kell hatáskörébe tartozó ügyben, úgy – a napirend megjelölésével – a meghívó kézbesítését vagy szóban a telefonon történt értesítést követő napra kell az ülést összehívni.
2. Az ülések nyilvánossága
10. § (1) A képviselő-testület ülése – a 11. §-ban foglaltak kivételével – nyilvános.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a tanácskozóterem erre kijelölt részén foglalhatnak helyet. Amennyiben az ülést zavarják, úgy az ülés vezetője a rendzavarót, vagy rendzavarókat figyelmeztetheti, ismételt esetben az ülésről kiutasíthatja.
(3) Az ülésen megjelent állampolgárok felszólalhatnak, a szó megadásáról az ülés vezetője dönt. A konkrét napirendi ponthoz, témához kapcsolódó hozzászólás időtartama legfeljebb 2 perc lehet. A nem konkrétan egy adott napirendi ponthoz, témához kapcsolódó felszólalásra, hozzászólásra az ülés nyílt részének végén, az egyéb közérdekű kérdések, bejelentések, javaslatok után kerülhet sor. A felszólalás időtartama ebben az esetben is legfeljebb 2 perc lehet.
3. Zárt ülés
11. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésének felsorolt esetekben.
(2) Az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontja vonatkozásában az állásfoglalást igénylő személyi ügy minden olyan ügy, amelynek során felmerülő adat, vagy adatok összefüggése bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható, az adatból, adatokból az érintettre vonatkozó következtetés vonható le, illetve az állásfoglalás meghozatala az érintett jogát vagy jogos érdekét érinti. Állásfoglalást érintő személyi ügy esetén legkésőbb a napirendi pont tárgyalása előtt a polgármester tájékoztatja a zárt ülés tartásának lehetőségéről és nyilatkozattételre szólítja fel az érintettet. Amennyiben az érintett nyilatkozatának beszerzésére nincsen mód, abban az esetben zárt ülés tartását kell elrendelni.
(3) Az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja vonatkozásában az üzleti érdeknek minősül a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette.
(4) Az üzleti érdek sérelmét abban az esetben kell vélelmezni, amennyiben az ajánlattevő erre vonatkozó kérelmet fogalmaz meg az ajánlata benyújtásakor. Amennyiben a képviselő-testület nem látja indokoltnak a zárt ülés elrendelését, abban az esetben egyszerű többséggel dönt a napirendi pont nyílt ülésen történő tárgyalásáról.
4. Ülések tervezése, előkészítése
12. § (1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet féléves időszakra kell készíteni, melynek képviselő-testület elé terjesztése a polgármester feladata.
(2) A munkaterv tervezetének összeállításához javaslatot tehet:
- a képviselő,
- a bizottságok elnökei,
- a jegyző,
- a közszolgáltatást végző szervek vezetői,
- az önkormányzati intézmények vezetői,
- a társadalmi szervek,
- a kisebbségi önkormányzat elnöke.
(3) A képviselő-testületet a munkaterv tervezetbe fel nem vett javaslatokról is tájékoztatni kell.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) bevezetőben a főbb feladatokat,
b) az ülések időpontját, napirendjét,
c) a bizottsági közreműködés módját,
d) a napirendi előterjesztések elkészítésének határidejét,
e) az ülésre meghívandókat,
f) egyéb szervezési feladatokat (pl. közmeghallgatás tartása).
(5) A munkaterv első napirendi pontjaként kell szerepeltetni a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két testületi ülés közötti tevékenységről, fontosabb eseményekről szóló polgármesteri beszámolót.
(6) A bizottság - a feladatkörében - előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását. A képviselő-testület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek.
5. A képviselő-testület összehívásának rendje
13. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze. A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, időpontját,
b) a munkaterv szerinti fő napirendi pontokat,
c) az egyebek napirendi pont előterjesztéseit tételesen felsorolva.
(2) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket, a határozati javaslat és rendelettervezeteket.
(3) A képviselő-testület ülésén előterjesztés kiosztására csak kivételes esetben kerülhet sor. A polgármester ennek okát a képviselő-testülettel ismertetni köteles. Ebben az esetben is elengedhetetlenül szükséges annak jegyző általi törvényességi véleményeztetése.
(4) A képviselő-testület ülésének meghívóját és írásos anyagát elektronikusan a képviselőknek az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell kapniuk. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – a 9. § (6) bekezdésében foglalt kivétellel – legalább 2 nappal előbb kell kézbesíteni.
(5) A képviselő-testületi ülés időpontjáról és napirendjéről a város lakosságát a polgármester tájékoztatja. Ennek érdekében:
a) a meghívót a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, továbbá a városháza előtti közterületen elhelyezett hirdetőtáblán ki kell függeszteni,
b) az ülés időpontját, helyét, napirendjét a sajtó útján, és a város 2. § (5) bekezdésben jelölt honlapján közzé kell tenni.
(6) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, a tervezett napirendről elektronikus levél formában tájékoztatni kell a helyi és a megyei sajtó képviselőit.
(7) A (6) bekezdésben foglalt tájékoztatónak tartalmaznia kell, hogy a választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztéseibe és üléseinek jegyzőkönyveibe. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
14. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a város országgyűlési képviselőjét,
- a járási hivatal vezetőjét,
- a napirend szerint érintett szervezetek vezetőit,
- a jegyzőt,
- a polgármesteri hivatal vezető megbízatású köztisztviselőit,
- az önkormányzati intézmények vezetőit,
- a városban működő civil szervezeteket és egyéb önszerveződő közösségeket a Civil Szervezetek Tanácsának elnökén keresztül,
- akiket a polgármester, a jegyző vagy a képviselő-testület indokoltnak tart.
6. A képviselő-testület üléseinek vezetése
15. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén az általános helyettesként megbízott alpolgármester elnököl. A polgármesteri és az általános helyettesként funkcionáló alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a másik alpolgármester hívja össze a képviselő-testületet és vezeti ülését. Amennyiben a másik alpolgármester is akadályoztatva van, úgy a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti a testületi ülést.
16. § (1) Az ülés vezetőjének feladatai, jogkörei:
- az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
- a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése,
- a napirendi javaslat előterjesztése,
- az ülés vezetése, a szó megadása,
- az ülés rendjének biztosítása,
- az ülés félbeszakítása,
- javaslattétel a hozzászólások korlátozására,
- javaslattétel napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
- javaslattétel napirendek összevont tárgyalására,
- a vita összefoglalása,
- szavaztatás,
- a szavazás eredményének megállapítása.
(2) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülés vezetője köteles felszólítani a tárgyszerűségre.
(3) Az ülés vezetője figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt figyelmeztetés után a szót az elnök megvonhatja.
(4) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülés vezetője az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja.
17. § Az ülés vezetőjének vitavezetési feladatai:
- a vita megnyitása, berekesztése,
- a vita összefoglalása és a szavazásra bocsátandó határozati javaslat pontos megfogalmazása,
- a szavazás elrendelése,
- a szavazás eredményének megállapítása.
7. A képviselő-testület működése, a tanácskozás rendje
18. § (1) Az ülést vezető előterjeszti az ülés napirend-tervezetét, megindokolja, ha az a munkatervtől eltér.
(2) Az ülés napirendjének elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) A napirendi pontok sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:
- interpellációk,
- napirend előtti felszólalások,
- a képviselő-testület működéséhez kapcsolódó személyi kérdések,
- munkatervben szereplő napirendi pontok,
- egyéb napirendi pontok,
- bejelentések, tájékoztatók,
- egyéb közérdekű bejelentések, kérdések, javaslatok,
- ülésen megjelent érdeklődő állampolgárok nem adott napirendi ponthoz, témához kapcsolódó felszólalásai, hozzászólásai.
(4) A képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalási sorrendjét – indokolt esetben – megváltoztathatja.
8. A napirend elnapolása
19. § (1) A napirendi pont egy alkalommal elnapolható. Az elnapolás iránti javaslatot indokolni kell. Az elnapolási javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz, egyben rendelkezik az újratárgyalás határidejéről is.
(2) A napirendi pont elnapolása esetén a képviselő-testület az ülés vezetője, vagy bármely képviselő javaslatára, az adott napirendi pontot előzetes bizottsági tárgyalásra adhat ki.
9. Az előterjesztő
20. § (1) A képviselő-testület ülésén előterjesztő a polgármester, az alpolgármester, bizottság elnöke, képviselő, jegyző, illetve az általuk felkért személy lehet.
(2) Rendelet-tervezetet csak bizottság, polgármester, alpolgármester, képviselő vagy jegyző terjeszthet elő.
10. Az előterjesztés
21. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előterjesztője felelős. Az előterjesztő az előkészítés során köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirendi témában érintett szervek és szervezetek véleményét és javaslatát. Az előterjesztő munkáját segíti az ügy előadója.
(2) Az írásos előterjesztések főbb tartalmi elemeit a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) Tájékoztató jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(4) Végrehajtásért felelősként polgármester, illetve alpolgármester, bizottsági elnök, jegyző, önkormányzati intézmény vezetője; ellenőrzéséért felelősként polgármester, alpolgármester, jegyző, bizottsági elnök, vagy képviselő jelölhető meg.
(5) A képviselő-testületi előterjesztést az ülést legalább 10 nappal megelőzően a jegyzőnek be kell mutatni. A képviselő-testület részére történő kiküldésre csak a jegyző törvényességi véleményezését követően kerülhet sor.
(6) Döntést igénylő szóbeli előterjesztésre csak a megindokolt sürgősség esetén, a jegyző előzetes törvényességi véleményezését követően kerülhet sor.
(7) Az előterjesztés szöveges része – a melléklet(ek) nélkül – 3 oldalnál több nem lehet, kivételes esetben ettől eltérni csak a jegyző engedélyével lehet. A beszámoló szöveges része – a melléklet(ek) nélkül - 10 oldalnál több nem lehet, kivételes esetben ettől eltérni csak a jegyző engedélyével lehet.
11. Önálló indítvány
22. § (1) A képviselő a képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben önálló indítványt terjeszthet elő. Az önálló indítványt a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 10 nappal kell a jegyzőhöz írásban beterjeszteni. Az önálló indítványban meg kell jelölni annak tárgyát, címzettjét, a benyújtás szükségességének rövid indokolását, s a témában a képviselő-testület döntéséhez szükséges határozati javaslatot.
(2) Az önálló indítványt a jegyző köteles a soron következő képviselő-testületi ülésre beterjeszteni, és javaslatot tenni annak napirendre tűzésére, vagy annak megtagadására. A képviselő-testület – az előterjesztő esetleges felszólalása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
12. Interpelláció
23. § A települési képviselő jogosult interpellálni és interpellálható.
24. § A polgármester biztosítja az interpelláció címzetthez történő eljuttatását.
25. § (1) Amennyiben a képviselő az ülés napját megelőző legalább öt munkanappal a polgármesternél az interpellációt beterjeszti, úgy az ülésen választ kell adni. Indokolt esetben a válaszadás elhalasztását a képviselő-testület engedélyezi.
(2) Az interpellációnak tartalmaznia kell:
- az interpellációt kezdeményező nevét,
- azt a személyt, akihez az interpelláció szól,
- az interpelláció tárgyát.
26. § (1) Az interpellációt kezdeményező képviselő az interpellációt az ülésen szóban, legfeljebb 2 perc terjedelemben előadja.
(2) Nem kerül sor az interpelláció és a válasz részletes ismertetésére, ha az a képviselők számára kiosztásra került.
27. § Az interpelláció címzettje válaszát szóban, legfeljebb 5 perc terjedelemben teszi meg.
28. § A válasz ismeretében az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amire az interpelláció címzettje nyilatkozhat. A viszontválaszt és a nyilatkozat terjedelme 1-1 perc lehet. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
29. § (1) Amennyiben a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy a hatáskörébe tartozó ügyben haladéktalanul intézkedést tesz. Ennek eredményéről a következő ülésen tájékoztatást kell adni.
(2) Az interpelláció alapján a képviselő-testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Ennek lefolytatásával megbízhatja valamely bizottságát, vagy erre az esetre bizottságot hozhat létre. Biztosítani kell, hogy az interpelláló képviselő is részt vehessen a vizsgálatban.
13. Tanácskozási jog, felszólalás
30. § (1) Tanácskozási joggal magasabb szintű jogszabály, önkormányzati rendelet vagy eseti képviselő-testületi döntés ruházhatja fel az adott ügy kapcsán érintetteket. A tanácskozási joggal felruházott személyeket a képviselő-testület ülésére meg kell hívni.
(2) Azon személyek, akiket csak valamely ügycsoporthoz kapcsolódóan illet meg a tanácskozási jog, csak az adott ügycsoport vitájában kérhetnek szót.
31. § (1) A képviselő-testület ülésén a felszólalás sorrendjét az ülés vezetője határozza meg.
(2) A felszólalás lehet:
- napirend előtti,
- napirendhez kapcsolódó,
- ügyrendi,
- személyes megjegyzés.
14. Napirend előtti felszólalás
32. § (1) Napirend előtti felszólalásra az ülés vezetőjétől bármelyik képviselő kérhet szót.
(2) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat.
(3) A települési képviselő napirend előtti felszólalását a testületi ülést megelőzően köteles a jegyzőnek jelezni. A felszólalást az ülés vezetője engedélyezi.
15. Napirendhez kapcsolódó felszólalás
33. § (1) A napirendhez kapcsolódó felszólalások sorrendjét a jelentkezés sorrendjében, az ülés vezetője határozza meg.
(2) A napirend tárgyában folyó vitához a felszólalás időtartamra első alkalommal 4 perc, ismételt esetben 2 perc lehet.
(3) A képviselő-testület bizottságának véleményét a bizottság elnöke, vagy a bizottság ezzel megbízott tagja ismerteti.
16. Ügyrendi felszólalás
34. § A tárgyalt napirendet érintő, a tanácskozás rendjével kapcsolatos kérdésben bármelyik képviselő 3 percre szót kérhet és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslatról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. Határozathozatal előtt, szükség esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnökét a javaslatról meghallgatják.
17. Személyes megjegyzés
35. § (1) A képviselő vita közben soron kívül, korábbi felszólalásával kapcsolatos félreértések eloszlatása céljából, továbbá ha az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, egyetlen alkalommal, 3 perces személyes megjegyzésre kérhet szót.
(2) A felszólalást az ülés vezetője engedélyezi, viszontválasznak, további vitának nincs helye.
18. Képviselő-testületi vita
36. § (1) Az írásbeli előterjesztést az előadó a vita megkezdése előtt szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés időtartama legfeljebb 5 perc lehet.
(2) Beszámolók és egyéb tájékoztató jellegű előterjesztések esetén sem haladhatja meg a szóbeli kiegészítések időtartama az 5 percet.
(3) Az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszol.
37. § (1) Az ülés vezetője a napirendi pontok felett külön-külön vitát nyit. Indokolt esetben az elnök vagy bármelyik képviselő javaslatára az egymással összefüggő előterjesztések vitáját együttesen is le lehet folytatni. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
38. § (1) A vita lezárását megelőzően a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni.
(2) A vita lezárása után az előterjesztő viszontválaszra jogosult, felszólalása legfeljebb 3 percig tarthat.
39. § A vita lezárására, vagy a hozzászólások időtartamának további korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A hozzászólások időtartamát 3 percnél rövidebb időben meghatározni nem lehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
19. Határozatképesség
40. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését 8 napon belüli időpontra, a rendkívüli ülést másnapra össze kell hívni. A megismételt ülésen az eredeti ülésre szóló meghívóban nem szereplő napirendi pont is tárgyalható.
20. A döntés meghozatala
41. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) Az ülés vezetője az előterjesztett és a vitában elhangzott döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító és kiegészítő indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokat szavaztatja meg.
(3) Amennyiben az előterjesztésben szereplő döntési javaslathoz kiegészítések, módosítások kerültek a képviselő-testületi ülésen, abban az esetben az ülés vezetője a határozati javaslat szövegszerűen kiegészített, módosított, a döntés minden lényegi pontját tartalmazó változatát bocsátja szavazásra.
(4) Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg, a határozati javaslatok felett ez esetben is külön-külön kell szavazást elrendelni.
21. Határozathozatal
42. § A javaslat elfogadásához a jelenlevő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
43. § (1) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A határozatban érintettek részére a határozatok kivonatait a képviselő-testület ülését követő tizenöt napon belül meg kell küldeni.
(2) A határozat jelölése:
…./20… (hó, nap) Kt. sz.
(3) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amely a jegyző feladata.
(4) A képviselő-testület határozatai:
a) normatív határozat,
b) egyedi határozat.
(5) A képviselő-testület normatív határozataira az 53. § (3) bekezdésének rendelkezéseit alkalmazni kell.
(6) A határozatok végrehajtásának és a végrehajtásról történő beszámolásnak a rendjét a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
22. Szavazás módja
44. § (1) A képviselő-testület általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza meg határozatait. Az egyszerű szótöbbség az ülésen jelenlévő képviselők több mint a felének egybehangzó „igen” szavazatát jelenti. Amennyiben a képviselők „nem” szavazata egyenlő arányban áll az „igen” szavazatokkal, vagy meghaladja azokat, abban az esetben a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni. A nyílt szavazás kézfelemelés formájában történik.
(2) Az a képviselő, akit személyes érintettség okán az Mötv. 49. § (1) bekezdés alapján a döntéshozatalból kizártak, nem szavaz. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Az egyszerű szótöbbség megállapítására ebben az esetben akkor kerülhet sor, ha a kizárt képviselőn kívül jelen lévő képviselők több „igen” szavazatot adtak le, mint „nem” szavazatot.
(3) Amennyiben a képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettségét, és a szavazásban részt vesz, úgy meg kell vizsgálni, hogy szavazata nélkül a határozat elfogadottnak tekinthető-e:
a) amennyiben igen, úgy a határozat továbbra is érvényben marad, és azt végre kell hajtani, ez esetben a mulasztást elkövető képviselő következő havi tiszteletdíját 50%-kal csökkenteni kell;
b) amennyiben nem, úgy meg kell vizsgálni, hogy a határozat végrehajtásáért felelős intézkedett-e:
ba) amennyiben nem, úgy a határozatot elutasítottnak kell tekinteni és a soron következő testületi ülésen a határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló során erre a tényre ki kell térni, szükség esetén az ügyben újabb határozati javaslatot kell előterjeszteni, továbbá a mulasztást elkövető képviselő következő havi tiszteletdíját 50%-kal csökkenteni kell,
bb) amennyiben igen, úgy meg kell vizsgálni, hogy vállalt-e olyan kötelezettséget a határozat végrehajtásért felelős, amely vissza nem vonható.
bba) amennyiben nem, úgy a ba) pont szerint kell eljárni,
bbb) amennyiben igen, úgy a mulasztó képviselő legfeljebb 12 havi tiszteletdíja megvonható.
(4) A (3) bekezdésben foglalt tiszteletdíj csökkentésről, illetve megvonásról a képviselő-testület a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság javaslata alapján – a külön rendelet szabályai szerint - zárt ülésen határoz.
45. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást is tarthat. Erről a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(2) A titkos szavazást a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le és gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólap, urna, fülke, stb.) biztosításáról. Előzetes tájékoztatást ad a szavazás mikénti lebonyolításáról, megszámolja a szavazatokat, a szavazás eredményét külön jegyzőkönyvben rögzíti. A szavazás eredményéről jelentést tesz a képviselő-testületnek. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.
46. § (1) Név szerinti szavazást rendelhet el a képviselő-testület a polgármester, vagy a képviselők egynegyedének indítványára.
(2) Az indítványról a képviselő-testület – az előterjesztő indokolása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen” vagy „nem” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja, és a szavazás eredményéről az ülés vezetőjét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés vezetője hirdeti ki. Az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni a szavazás eredményét rögzítő névsort.
(4) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem rendelhető el.
22. Minősített többség
47. § (1) Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ába foglalt ügyekben való döntésekhez.
(2) A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.
48. § (1) Minősített többség szükséges a 47. §-ban foglaltakon kívül a következő döntésekhez:
- önkormányzati vagyon elidegenítése, megterhelése,
- a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
- titkos szavazás elrendelése.
(2) A minősített többségi döntést igénylő esetek tételes felsorolását a 3. sz. függelék tartalmazza.
23. Rendeletalkotás
49. § A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
50. § (1) Rendeletalkotás kezdeményezésére a polgármester, a képviselő és a jegyző, előkészítésére a jegyző jogosult.
(2) A képviselő rendeletalkotásra vonatkozó javaslatát, a soron következő testületi ülést megelőző 20 nappal a jegyző részére írásban terjeszti elő. A javaslatban részletesen ki kell fejteni a rendelet tartalmát, annak megalkotásának indokait. A jegyző a rendeletalkotási javaslatot jogosult az előkészítést megelőzően az érintett szakbizottsághoz tárgyalásra beterjeszteni.
(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése, és indoklása, az előzetes és utólagos hatásvizsgálat elvégzése a jegyző feladata.
(4) A rendelet-tervezeteket csak bizottsági tárgyalás után lehet a képviselő-testület elé terjeszteni. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság valamennyi rendelet-tervezetet véleményez. A többi bizottság csak a feladatkörébe tartozó rendelet-tervezeteket köteles tárgyalni.
(5) A (4) bekezdés alól kivételt képeznek az alakuló ülésen tárgyalt rendelet-tervezetek.
(6) A rendelet-tervezet indokolással kerül a képviselő-testület elé, amely tartalmazza az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokat, alternatívákat is.
(7) A képviselő-testület elrendelheti az állampolgárok széles körét érintő tervezet lakossági fórumon történő ismertetését, illetve közmeghallgatás tartását is.
(8) A rendelet-tervezethez a képviselők és a Bizottságok nyújthatnak be módosító indítványt. A módosító indítványt indokolni szükséges. A módosító indítványt legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző munkanapon 1200 óráig kell benyújtani, amely határidő alól a polgármester indokolt esetben felmentést adhat.
51. § A rendelet-tervezet elfogadása után a rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző köteles megszerkeszteni.
52. § A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. Módosító rendelet elfogadása esetén a módosított rendelet egységes szerkezetét a jegyző írja alá.
53. § (1) A rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztés útján történik. A kihirdetés napjának a kifüggesztés napját kell tekinteni.
(2) A jegyző a rendeletet a Nemzeti Jogszabálytárban annak kihirdetését követő 5 munkanapon belül közzéteszi.
(3) A jegyző gondoskodik a lakosság tájékoztatása érdekében a rendeletnek a város honlapján történő megjelentetéséről is.
(4) A rendelet kihirdetéséért és annak megtörténtét tanúsító záradékolásáért a jegyző tartozik felelősséggel.
(5) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról, szükség szerinti felülvizsgálatáról a jegyző gondoskodik.
(6) A képviselő-testület rendeletének megjelölése: Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének …./20… (hó, nap) önkormányzati rendelete. A rendeleteket minden naptári évben az év elejétől, 1-el kezdődő folyamatos sorszámmal kell jelölni.
24. Jegyzőkönyv
54. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, megjelenésük tényét, a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyv a fentieken túl tartalmazza:
- a testületi ülés helyét;
- időpontját;
- az ülés naptári éven belüli sorszámát;
- a távol maradt képviselők nevét azzal a megjegyzéssel, hogy a távollét okát előzetesen bejelentették-e;
- az egyes napirendi pontok előterjesztőinek, valamint a napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét;
- az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat;
- képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését;
- a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;
- a döntéshozatalban résztvevők számát;
- a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;
- a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését.
(3) A jegyzőkönyv mellékleteit képezik:
- a meghívó,
- a jelenléti ív,
- az előterjesztések, és azok mellékletei,
- a megalkotott rendeletek,
- a képviselői kérésre az írásban beadott hozzászólás,
- a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,
- a név szerinti szavazás eredményét rögzítő névsor.
(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő tizenöt napon belül elektronikusan a jegyző köteles megküldeni helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek.
(5) A képviselő vagy más felszólaló a polgármestertől kérheti a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélése szerint nem egyezik az általa elmondottakkal.
55. § A jegyzőkönyv eredeti példányát az ülés anyagát képező mellékletekkel együtt összefűzve a jegyző kezeli, évenként bekötve irattárban őrzi.
56. § (1) A képviselő-testületi ülésekről hangfelvétel készül. Az ülésekről készült hanganyag nem selejtezhető.
(2) A hangfelvételről nem készíthető másolat, de a felszólaló kérheti a hozzászólásának szó szerinti leírását.
57. § (1) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. A betekintésre a polgármesteri hivatal ügyfélfogadási idejében van mód. A betekintési igényt 5 munkanappal korábban jelezni kell a jegyzőnél.
58. § A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(2) Amennyiben a betekintési kérelem zárt ülés anyagára vonatkozik, a jegyző gondoskodik olyan kivonat elkészítéséről, amely a védendő adatok kivételével hitelesen mutatja be az ügyet.
V. Fejezet
A képviselő jogai és kötelezettségei
59. § A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
60. § (1) A települési képviselő köteles:
- a testületi üléseken megjelenni, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni;
- írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület, illetve a bizottság ülésén részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;
- eskütételét követően három hónapon belül részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen;
- köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről;
- a vele szemben felmerült személyes érintettséget a 44. § (2)-(3) bekezdésre tekintettel vita előtt bejelenteni;
- megtartani – a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően – a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, a magántitokra és a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat;
- olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;
- az Mötv. 38. § (4) bekezdésére tekintettel megválasztásától számított 30 napon belül kérelmezni felvételét a köztartozás mentes adózói adatbázisba;
- az Mötv. 39. § (1) bekezdése szerint megválasztásától, ezt követően pedig minden év január 1-től számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot tenni.
(2) A képviselők az (1) bekezdés d) pontja szerinti tájékoztatóról – a megválasztásuk évét kivéve – minden év decemberi testületi ülésén beszámolót tartanak.
(3) A képviselő az (1) bekezdés h) pontja szerinti az adatbázisba történő felvételére irányuló kérelme benyújtásának hónapját követő hónap utolsó napjáig köteles a képviselő-testületnél igazolni az adatbázisba való felvételének megtörténtét
(4) A képviselő az (1) bekezdés i) pontja szerinti vagyonnyilatkozatot a polgármesteri hivatal által biztosított szoftverrel elektronikusan tölti ki és nyújtja be, azt a polgármesteri hivatal elektronikusan tartja nyilván.
61. § (1) A képviselő jogait az Mötv. 32. § (2) bekezdés a)-h) pontjai tételesen felsorolják.
(2) A képviselőt a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a polgármesteri hivatal munkatársai, az önkormányzati intézmények vezetői, ügyintézői munkaidő alatt kötelesek fogadni.
62. § A képviselők tiszteletdíját, valamint a 60. § (1) bekezdésében felsorolt kötelezettségek megszegése során alkalmazható szankciókat – a 44. § (3) bekezdés kivételével - külön önkormányzati rendelet szabályozza.
VI. Fejezet
Az önkormányzat szervei
63. § Az önkormányzat szervezetét
- a képviselő-testület,
- a képviselő-testület bizottságai,
- a tanácsnokok,
- a polgármester,
- az alpolgármesterek,
- a képviselő-testület hivatala, és
- a jegyző
alkotja.
1. A képviselő-testület bizottságai
64. § (1) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságok létrehozásáról dönthet.
(2) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
65. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság (5 tagú)
- Egészségügyi és Szociális Bizottság (5 tagú)
- Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság (5 tagú)
(2) A bizottság személyi összetételére és annak változására, valamint az elnök személyére a polgármester tehet javaslatot. A javaslat elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel határoz. A bizottságok személyi összetételét a 2. sz. függelék tartalmazza.
(3) A bizottságok nem képviselő tagjait a bizottság munkája során a képviselőkkel azonos jogok illetik meg.
(4) A bizottság elnökének helyettesítésére az elnök javaslatára a képviselő tagok közül a bizottság helyettest választ.
66. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatokra, meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét a képviselő-testület esetenként határozza meg.
(3) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
2. A bizottságok feladatai
67. § (1) A bizottság a feladatkörébe utalt ügyekben:
- előkészíti a képviselő-testület döntéseit,
- eljár, illetve dönt a képviselő-testület által hatáskörébe utalt ügyekben,
- véleményezi a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendelet-tervezeteket,
- állást foglal a képviselő-testület által meghatározott előterjesztésben foglaltakról.
(2) A képviselő-testület a 7. § (3) bekezdésében biztosított jogára tekintettel a városi és egyéb kulturális rendezvényekre vonatkozó döntési jogkörét az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottságra ruházza át.
(3) Az egyes bizottságok részletes feladat-, és hatáskörét a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
3. A bizottságok működése
68. § (1) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(2) A bizottságok működési szabályukat az Mötv. szabályai szerint és e rendelet keretei között maguk határozzák meg.
(3) A bizottságok ügyrendjüket az alakuló ülést követő 60 napon belül fogadják el, vagy az előző szakbizottság ügyrendjét felülvizsgálják.
69. § (1) A bizottság üléseinek összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az elnök helyettese gondoskodik. A bizottságot a polgármester indítványára is össze kell hívni.
(2) A bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására indítványt tehet: polgármester, alpolgármester, jegyző vagy bármely képviselő. Az indítványt el kell juttatni az érintett bizottság elnökének.
(3) A bizottság elnöke gondoskodik arról, hogy a meghívó és a napirendi anyag lehetőleg az ülést megelőző 2 nappal megküldésre kerüljön a bizottság tagjainak, a polgármesternek és az alpolgármestereknek, a tanácsnokoknak, valamint szükség esetén az egyéb meghívottaknak. A 14. § g) pontjában szereplő önszerveződő közösségeket – tevékenységi körükben – tanácskozási joggal az ülésre meg kell hívni.
70. § A bizottságok működéséhez szükséges feltételeket, az ügyviteli feladatokat a jegyző a polgármesteri hivatal útján biztosítja, illetve látja el.
71. § A bizottság üléséről az 54-55. §-ban foglaltaknak megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni azzal, hogy a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyző 15 napon belül gondoskodik a jegyzőkönyvnek a kormányhivatal felé történő megküldéséről.
4. A tanácsnokok
72. § (1) A képviselő-testület - a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára – meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátásának felügyeletére a képviselők közül tanácsnokot választhat.
(2) Tanácsnok választására különösen akkor kerül sor, ha az általa ellátandó feladat sokoldalú komplex megközelítést, érdemi koordinációt, speciális szakértelmet igényel.
(3) A tanácsnokok feladatait a 6. számú melléklet, névsorát a 4. sz. függelék tartalmazza.
(4) A képviselő-testület az alábbi feladatkörök ellátására választ tanácsnokokat:
a) településfejlesztési feladatkörök,
b) gazdaságfejlesztési feladatkörök.
(5) A tanácsnokok negyedévente beszámolnak a képviselő-testületnek tevékenységükről, elvégzett feladataikról, az általuk lefolytatott tárgyalásokról.
(6) A tanácsnok ezen megbízatása képviselői mandátuma megszűnésével vagy visszahívásával szűnik meg.
(7) A tanácsnok visszahívásáról a polgármester javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
5. Polgármester
73. § A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.
74. § A polgármester tisztségét főállású megbízatásban látja el.
75. § A polgármestert akadályoztatása, illetve tartós távolléte esetén az általános helyettesként megbízott alpolgármester helyettesíti. A polgármester és az általános helyettesként megbízott alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a polgármestert a másik alpolgármester helyettesíti.
76. § A polgármester főbb feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatosan:
- képviseli a képviselő-testületet,
- előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,
- összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
- minden rendes képviselő-testületi ülésen kronológiai sorrendben beszámol az előző ülés óta az önkormányzati feladat- és hatáskörben végzett munkájáról, tevékenységéről, a lefolytatott tárgyalásokról, megbeszélésekről, egyeztetésekről és azok eredményéről (kivéve azon ügyeket, amikor saját önkormányzati feladat- és hatáskörben, valamint államigazgatási feladat- és hatáskörben, államigazgatási hatóság hatáskörben járt el),
- beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,
- gondoskodik az interpelláció címzetthez történő eljuttatásáról, és figyelemmel kíséri megválaszolásukat,
- elősegíti a képviselők munkáját,
- aláírja a képviselő-testület rendeleteit, a meghozott határozatokból eredő valamennyi hivatalos iratot (szerződések, megkeresések, felszólítások, stb.), valamint az ülésekről készített jegyzőkönyvet,
- ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,
- helyi népszavazásról, népi kezdeményezésről – amennyiben annak az Mötv.-ben és a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott feltételei fennállnak – a legközelebbi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet,
- évente beszámol a képviselő-testületnek az általa végzett munkáról, valamint az átruházott hatáskörök gyakorlásáról.
- a polgármesteri hivatal irányításával kapcsolatban az Mötv. 67 §-ában foglalt feladatin túl szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal a polgármesteri hivatal dolgozói részére munkaértekezletet tart, minősíti a munkát, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, a hozott döntéseket, az időszerű feladatokat, valamint legalább negyedévente egyszer vezetői értekezletet tart a jegyző, a polgármesteri hivatal vezetői, valamint az önkormányzat intézményeinek vezetői bevonásával.
77. § A polgármester rendszeresen, minden hónap első hétfői napján 16.00 – 17.00 óra között a polgármesteri hivatalban fogadóórát tart, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel, problémáikkal. Akadályoztatása esetén a fogadóóra ugyanazon hét egy másik napján kerül megtartásra.
6. Alpolgármesterek
78. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére két társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Amennyiben az alakuló ülésen az alpolgármesterek választásakor a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság még nem alakult meg, úgy a polgármester javaslatára a képviselő-testület tagjai közül 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ, melynek eljárására a 45. § (2) bekezdés irányadó.
(3) Az alpolgármesterek a polgármester irányításával látják el feladatukat. A két alpolgármester közül a polgármester bízza meg általános helyettesét.
(4) A polgármester az általa adott feladatok végrehajtásáról beszámoltatja az alpolgármestereket.
(5) Az alpolgármesterek negyedévente beszámolnak a képviselő-testületnek tevékenységükről, elvégzett feladataikról, az általuk lefolytatott tárgyalásokról.
(6) Az alpolgármesterek minden hónap harmadik hétfői napján 16.00 - 17.00 óra között fogadóórát tartanak a polgármesteri hivatalban vagy az általuk megjelölt egyéb helyszínen. Együttes akadályoztatásuk esetén a fogadóóra ugyanazon hét egy másik – legalább 3 munkanappal előre meghirdetett – napján kerül megtartásra.
7. Jegyző
79. § (1) A jegyző (és az aljegyző) kinevezésére, jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat az Mötv. 81-83. §-ai tartalmazzák.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a jegyző és az aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Jogi Iroda vezetője látja el.
(3) A jegyzőnek kötelessége jeleznie a polgármesternek, a képviselő-testületnek és a képviselő-testület egyéb szerveinek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.
8. Polgármesteri Hivatal
80. § (1) A képviselő-testület egységes, önálló hivatalt hoz létre – polgármesteri hivatal elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A hivatal működési szabályzatát és ügyrendjét a képviselő-testület hagyja jóvá.
(3) A hivatal az Önkormányzat szerveként az alábbi szervezeti tagozódásban látja el feladatait:
- Jogi Iroda,
- Közgazdasági Iroda,
- Általános Igazgatási Iroda.
(4) Az Önkormányzat által közvetlenül (szakfeladaton) biztosított feladatok – szociális étkeztetés, tanyagondnoki szolgáltatás, egészségügyi részleg, intézmény-üzemeltetési részleg – a Polgármesteri Hivatal szervezetébe tagozódóan kerülnek ellátásra.
(5) A (4) bekezdésben hivatkozott feladatokat végző közalkalmazottak, munkavállalók felett a munkáltatói jogkört a 7. § (3) bekezdésben hivatkozott átruházott hatáskörként a polgármester látja el.
(6) Az önkormányzati működés szervezeti ábráját az 5. számú melléklet tartalmazza.
9. Társulások
81. § (1) A társulást a helyi önkormányzatok képviselő-testületei írásbeli megállapodással hozzák létre. A megállapodást a polgármester írja alá.
(2) A társulásban részt vevő képviselő-testületek mindegyikének minősített többséggel hozott döntése szükséges a társulási megállapodás jóváhagyásához, módosításához vagy a társulás megszüntetéséhez.
(3) A társuláshoz csatlakozni naptári év első, abból kiválni naptári év utolsó napjával lehet, ha törvény vagy a társulási megállapodás másként nem rendelkezik. A társuláshoz való csatlakozásról és a kiválásról, ha törvény eltérően nem rendelkezik, legalább hat hónappal korábban, minősített többséggel kell dönteni. Erről a társulási tanácsot értesíteni kell.
(4) A társulások döntéshozó szerve a társulási tanács. A társulási tanácsokban Mindszent Város Önkormányzatát és Képviselő-testületét a polgármester képviseli. A társulási tanácsba a polgármester delegálásról, és akadályoztatása esetén a polgármester helyettesítéséről a képviselő-testület külön határozatot hoz.
82. § (1) Mindszent Város Önkormányzata tagja a:
a) Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulásnak (HTKT)
(székhelye: 6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1.),
- Délkelet-Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulásnak (DAREH Önkormányzati Társulás)
(székhely: 5900 Orosháza, Szabadság tér 4-6.),
- Dél-alföldi Regionális Környezetvédelmi Társulásnak (DARKT)
(székhely: 6762 Sándorfalva, Szabadság tér 1.).
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti HTKT jogi személy. A Tanács munkaszervezeti feladatait Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala látja el.
(3) A HTKT feladatai:
a) területfejlesztés,
b) egészségügyi és szociális feladatok,
c) gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok, bűnmegelőzési feladat,
d) közművelődési feladatok,
e) településrendezési-, fejlesztési feladatok,
f) helyi építészeti, műemlékvédelmi feladatok, gazdaság- és turizmusfejlesztés, idegenforgalmi feladatok,
g) természet- és környezetvédelmi feladatok,
h) közlekedés és vízgazdálkodási feladatok,
i) szolgáltatás-szervezési feladatok,
j) pénzügy-gazdasági ellenőrzési feladatok.
(4) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti DEREH Önkormányzati Társulás jogi személy. A Tanács munkaszervezeti feladatait az Orosházi Polgármesteri Hivatal látja el.
(5) A DAREH Önkormányzati Társulás feladatai szervezeti, gazdasági, jogi területen:
a) a projekt előkészítéséhez szükséges dokumentációk, dokumentumok, tanulmányok kidolgoztatásának finanszírozása,
b) a projekt kidolgozásáért és menedzseléséért felelős szervezet részére megbízás adása,
c) a projekt kidolgoztatása,
d) tájékoztató, informáló lakossági fórumok szervezése, a közösségtájékoztatás dokumentálása,
e) civil szervezetek bevonása,
f) a rendszer megvalósításához szükséges pénzügyi alapok megteremtése, így a pályázatokon való részvétel, az önerő biztosítása,
g) a pályázati részvételek szervezése, koordinálása,
h) a tervezési/építési feladatok pályáztatásának kidolgozása,
i) a közbeszerzési pályázatok kiírása, a pályázati eljárások lefolytatása,
j) a projekt megvalósítását szolgáló ingatlanok biztosítása, tiszta jogi helyzetük megteremtése,
k) a minőségbiztosítás követelményeinek érvényre juttatása,
l) költségfelosztás a települések között,
m) a projekt megvalósításához szükséges adók, díjak, illetékek viselése (ha az nem támogatható pályázati forrásból),
n) a működtetés szervezeti és gazdasági feltételrendszerének kidolgozása,
o) monitoring tevékenység a projekt megvalósítása során.
(6) A DAREH Önkormányzati Társulás feladatai műszaki területen:
a) a térségben keletkező települési szilárd hulladék mennyiségének, jövőbeni alakulásának felmérése, a meglévő felmérések aktualizálása,
b) a projekt előkészítéséhez szükséges dokumentációk, dokumentumok, tanulmányok kidolgozása,
c) a helyszínek előkészítése és építkezés,
d) együttműködés a kivitelezőkkel,
e) szakértői építési és eszközbeszerzési szerződések megkötése,
f) műszaki átadás-átvételek felügyelete,
g) a projekttel összefüggő egyéb felmérések, műszaki megoldások, szervezési feladatokban való részvétel,
h) a projekt megvalósulása után a projekt által kialakított rendszer igénybevétele, üzemeltetésének biztosítása.
(7) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti DARKT jogi személy. A Tanács munkaszervezeti feladatait a Sándorfalvi Közös Önkormányzati Hivatala látja el.
(8) A DARKT feladata környezet és természetvédelem igazgatása.
VII. Fejezet
Lakossági fórumok, közmeghallgatás
1. Lakossági fórumok
83. § (1) A képviselő-testület várospolitikai fórumokat, a településrészeken, illetve a lakókörzetekben ún. városrészi tanácskozásokat tarthat, illetve szervezhet.
(2) A képviselők a választópolgárokkal való kapcsolattartás fogadóórákon kívüli módját és gyakoriságát egyénileg határozzák meg.
(3) A fórumok célja és fontosabb feladatai:
- a lakosság tájékoztatása az időszerű önkormányzati feladatokról, a városfejlesztési programjukról, közérdekű kérdésekről,
- a választópolgárok önkormányzati munkával összefüggő véleményének, közérdekű javaslatainak megismerése és annak az önkormányzati munkában történő hasznosítása,
- az önkormányzati érdekek és a városrészen élő lakosság érdekei összhangjának elősegítése,
- a képviselői munka segítése, a választópolgárok önkormányzáshoz való jogainak érvényesítése,
- a lakosság önszerveződő közösségei munkájának segítése,
- a választópolgárok egészét, vagy kisebb közösségét érintő ügyek hatékony, gyors intézése, önkormányzati döntések előkészítése.
84. § (1) A képviselő-testület által elhatározott fórumok szervezése és vezetése a polgármester feladata. A szervezési feladatok ellátásában a képviselők, bizottságok közreműködését is igényelheti.
(2) A fórumokon elhangzott javaslatokról a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatást adni köteles.
2. Közmeghallgatás
85. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározott időpontban tart közmeghallgatást, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. A munkatervet úgy kell összeállítani, hogy évente legalább egy közmeghallgatás időpontját meghatározzák benne.
(2) A közmeghallgatás időpontjának közzétételéről a polgármester gondoskodik.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, illetve feltett kérdésekre lehetőleg a helyszínen szóban, de legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni. A válaszok elkészítéséért és közléséért a polgármester felelős.
VIII. Fejezet
Az önkormányzat költségvetése, vagyona és ellenőrzése
1. Az önkormányzat költségvetése
86. § (1) A képviselő-testület a költségvetését a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével évente, önállóan, rendeletben állapítja meg.
(2) A költségvetési évet követően a jegyző által előkészített, polgármester által előterjesztett zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.
2. Az önkormányzat vagyona
87. § Az önkormányzat vagyonáról az Mötv. és a nemzeti vagyonról szóló törvény alapján külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
3. Az Önkormányzat által alapított költségvetési szervek
88. § (1) Az Önkormányzat az alábbi önállóan működő költségvetési szerveket alapította:
- Károly Óvoda,
- Keller Lajos Városi Könyvtár és Kulturális Központ.
(2) Az (1) bekezdés szerinti költségvetési szervek működési szabályait a képviselő-testület hagyja jóvá.
(3) Az (1) bekezdés szerinti költségvetési szervek gazdálkodásával kapcsolatos, jogszabályban nem szabályozott jogait és kötelezettségeit, valamint a Közgazdasági Irodával való együttműködés részletszabályait külön megállapodás rögzíti.
4. A nemzetiségi önkormányzattal kapcsolatos feladatok
89. § (1) Mindszent Város Önkormányzata – önállóságuk megsértése nélkül - biztosítja az önkormányzat területén működő nemzetiségi önkormányzat(ok) működésének feltételeit, különösen:
- a testület működéséhez szükséges helyiséghasználatot, tárgyi és személyi feltételeket,
- a postai kézbesítés, nyilvántartási, sokszorosítási, adminisztratív feladatokat.
(2) A végrehajtásról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
(3) A helyi önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat(ok) a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerint egymással együttműködési megállapodást köt.
IX. Fejezet
Záró rendelkezések
90. § Mindszent Város Csongrád megyében a Tisza folyó bal partján, Hódmezővásárhely és Szentes városok között fekszik. Területe 5939 ha, amelyből a belterület 357 ha. Határai: északról Szegvár nagyközség, keletről Derekegyház község, délről Mártély község, nyugatról a Tisza folyó.
91. § A település részére a Magyar Köztársaság elnöke a 110/1993. (IX.2.) KE. sz. határozatával 1993. október hó 1. napjával városi címet adományozott, ezt megelőzően nagyközség volt.
92. § (1) Ezen rendelet a kihirdetése napján 8 óra 45 perckor lép hatályba.
(2) Egyidejűleg hatályát veszti a 9/2011. (III.29.) önkormányzati rendelet.
(3) A rendelet mellékletei:
- 1. számú melléklet: Az írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei, a határozatok végrehajtásának és végrehajtásáról történő beszámolás rendje.
- 2. számú melléklet: Az önkormányzat önként vállalt feladatai.
- 3. számú melléklet: A képviselő-testület állandó bizottságainak feladat- és hatásköre.
- 4. számú melléklet: Az Önkormányzat kormányzati funkciói és azok kódszámai
- 5. számú melléklet: Szervezeti ábra
- 6. számú melléklet: A tanácsnokok feladatai
(4) A rendelet függelékei:
1. sz. függelék: A képviselő-testület tagjainak névsora,
2. sz. függelék: A bizottságok személyi összetétele,
3. sz. függelék: Minősített többségi esetek felsorolása
4. sz. függelék: Tanácsnokok névsora