Orfalu Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2014 (II.03.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások szabályairól

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 03. 23

Orfalu Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) (2) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdés a), b), c), d), f) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján,  az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése 8. pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. A rendelet hatálya


1. § (1) E rendeletet kell alkalmazni Orfalu Községi Önkormányzata közigazgatási területén élő, és lakcímmel rendelkező

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.


(2) E rendelet hatálya az önkormányzati segély, étkeztetés, szállás biztosítása – ha ezek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti – ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározottakra.


(4) Az Szt. által az önkormányzatok szabályozási körébe utalt szociális ügyekre terjed ki.

2. Hatáskörök


2. § (1) Az Szt. által a képviselő-testület feladat- és hatáskörbe utalt szociális ügyekben - átruházott hatáskörben - a polgármester jogosult eljárni, kivéve a (2) bekezdésben szabályozottakat.


(2) Jegyzőre átruházott hatáskörök

a) méltányossági közgyógyellátás megállapítása

3. Eljárási rendelkezések


3. § (1) A pénzbeli, és természetbeni támogatási formák igénybevételére irányuló kérelmeket az erre rendszeresített formanyomtatványon postai úton vagy személyesen lehet benyújtani az Alsószölnöki Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: KÖH).



(2) A jövedelem igazolható:

a) munkabérből származó jövedelem esetén, a munkáltató által kiállított igazolással. Amennyiben az adott hónapban többletjuttatás is kifizetésre került, annak összegét a havi munkabértől elkülönítve kell feltüntetni,

b) munkanélküli ellátás esetén a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,

c) nyugdíj illetve nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével,

d) őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával, illetve a NAV által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással,

e) vállalkozásból származó jövedelem esetén az NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló könyvelői igazolással, ennek hiányában az érintett nyilatkozatával,

f) alkalmi munka esetén a havi átlagos nettó jövedelemre vonatkozó nyilatkozattal és az alkalmi munkavállalói kiskönyv fénymásolatával,

g) tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy a teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a járási hivatal határozatával,

h) ösztöndíjról a felsőfokú oktatási intézmény igazolásával,

i) a munkaügyi kirendeltség igazolása arról, hogy a támogatást igénylő személy és nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül,

j) az a)-j) pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással,

k) amennyiben a c), d) és h) pontban meghatározott ellátások folyószámlára kerülnek átutalásra, úgy a jövedelem a bankszámlakivonattal is igazolható.


(3) Sürgős szükség esetén a támogatás nyilatkozat alapján is megállapítható, az igazolást azonban 30 napon belül pótolni kell.


(4) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata során a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.


(5) A havi rendszeres szociális ellátásokat utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani. A kifizetés történhet bankszámlára történő utalással, illetve a jogosult kérelme alapján postai úton.


(6) A nem havi rendszerességgel nyújtott szociális ellátás kifizetése, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy kérelmére vagy hivatalból, a (6) bekezdésben meghatározottakon túl házipénztárból is kifizethető. Erről a határozatban rendelkezni kell.

II. PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK


4. Aktív korúak ellátása


4. § (1) A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg az Szt. 33. § (1) bekezdésben meghatározott személyek részére.


(2) Az aktív korúak ellátására jogosultság megállapításának, valamint folyósításának feltételeként az aktív korúak ellátása egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.


(3) Az aktív korúak ellátására jogosultnak a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvara, kertje, a kerítéssel a közterület felől kívül határos terület, járda rendben tartására irányuló kötelezettségeket kell teljesítenie, függetlenül attól, hogy a lakáshasználat milyen jogcímen áll fenn (tulajdonos, bérlő stb.)


(4) A ház udvara, kertje akkor rendezett, ha

a) a pázsit nyírt, vagy felismerhető a gondozása érdekében végzett rendszeres tevékenység,

b) gyommentes, vagy felismerhető a gyommentesítés érdekében végzet rendszeres tevékenység,

c) nincs háztartási hulladék az udvaron sem szétszórt, sem felhalmozott állapotban,

d) a háziállatok tartására megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre.


(5) A (3)-(4) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítését a KÖH köztisztviselője és a polgármester jogosult ellenőrizni.


(6) A helyszíni ellenőrzést a kérelem elbírálását megelőzően vagy a jogosultság megállapítását követően szükség szerint bármikor, de évente legalább egyszer el kell végezni. Az ellenőrzés során az ügyiratra feljegyzést vagy szükség szerint jegyzőkönyvet és fényképfelvételt kell készíteni, melyeket az ellenőrzött személy aktív korúak ellátására való jogosultságát megállapító ügyében keletkezet iratanyagához kell csatolni. Amennyiben a helyszín ellenőrzése során, megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, a Jegyző az Szt. 33.§.(7) bekezdésben eljárva felszólítja a jogosultat - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – a lakókörnyezet rendben tartására.

5. Rendszeres szociális segély


5.§ (1) A rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként a jogosult köteles együttműködni

a) Orfalu Község Önkormányzatával,

b) Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (Szentgotthárd) -tal.


(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében

a) az együttműködésre kijelölt szervnél az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát,

b) írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő programról

c) teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles az együttműködésre kijelölt szervvel kapcsolatot tartani, az általa előírt időpontban megjelenni,

d) köteles a szociális törvényben előírt kötelezettségeinek eleget tenni.


6. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból:

a) az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vétele végett,

b) az együttműködésre kijelölt szerv által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását 8 napon belül nem igazolja,

c) a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,

d) a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre,

e) a rendszeres szociális segély természetben történő folyósításához szükséges

nyilatkozatban valótlan adatokat közöl.

6. Önkormányzati segély


7. § (l) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy kérelemre vagy hivatalból önkormányzati segélyre jogosult, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.


(2) Az önkormányzati segély megállapítása szempontjából létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:

a) betegség, baleset, s ezek következtében kórházi kezelés , magas gyógyszerköltség,

b) rendszeres ellátás megszűnése, egy hónapot meghaladó átmeneti jövedelem kiesés,

c) elemi kár,

d) hozzátartozó halála,

e) 3 hónapot meghaladó közüzemi tartozás,

f) a gyermek fogadásának előkészítése,

g) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,

h) iskoláztatás biztosítása,

i) védelembe vett gyermek,

j) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása,

k) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások.


(3) Kivételes méltánylást érdemlő esetben önkormányzati segély jövedelmi vizsgálat nélkül is megállapítható.


(4) Kivételes méltánylást érdemlő eset, ha a kérelmező

a) baleset miatt bekövetkezett családi tragédia,

b) elemi kár.


8. § (1) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez a 3. § szerinti jövedelemigazolás mellett az alábbi igazolásokat, nyilatkozatokat szükséges csatolni:

a) betegség, magas gyógyszerköltség esetén a gyógyszerköltséget tanúsító háziorvosi

vagy gyógyszertári igazolást. Gyógyászati segédeszköz esetén a szakorvosi javaslatot és az árajánlatot vagy számlát,

b) ha a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja semmilyen jövedelemmel nem rendelkezik, az erről szóló nyilatkozatot,

c) elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készült kimutatást,

d) amennyiben a segély megállapítását elhunyt személy eltemettetésének költségeihez kérik, a temetési költségekről a segélyt kérő, vagy egyháztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát,

e) közüzemi tartozás esetén az erről szóló számlák vagy közszolgáltató által kiállított igazolás,

f) a válsághelyzetben lévő várandós anya részére vagy a gyermek fogadásának előkészítéséhez nyújtott önkormányzati segély esetén a terhes gondozásról szóló igazolást,

g) ha az önkormányzati segélyt a nevelésbe vett gyermekkel való kapcsolattartás elősegítése érdekében kérik, a családgondozó javaslatát,

h) ha az önkormányzati segélyt a nevelésbe vett gyermek családba való visszakerülésének elősegítése miatt kérik, a gyámhatóságnak a nevelésbe vétel megszűntetéséről szóló határozatát.


9. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege azonos a helyben szokásos legolcsóbb földbetemetési, illetve hamvasztásos temetés költségének 15 %-ával, ha az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 400 %-át.


(2) A hozzátartozó halála miatt igényelt önkormányzati segély iránti kérelmet a halálesettől számított 60 napon belül lehet benyújtani.


(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összegéről minden évben a temetkezési vállalkozóktól kell írásos tájékoztatást kérni, és ez alapján megállapítani a segély összegét. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegét a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.


(4) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai részére egy időben önkormányzati segély - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.


10. § (1) Az önkormányzati segély adható alkalmanként, illetve havi rendszerességgel is. Havi rendszerességgel adott segély legfeljebb 4 hónapra állapítható meg.


(2) Önkormányzati segélyben egy család, egy naptári éven belül - nem beleértve a 7. § (2) bekezdés c) és d) pontjában foglaltakat - maximum 4 alkalommal részesíthető.


(3) Az önkormányzati segély éves összege családonként - nem beleértve a 7. § (2) bekezdés c) és d) pontjában foglaltakat - nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegét.


(4) Önkormányzati segély készpénzben vagy természetbeni ellátás formájában is megállapítható.


(5) Természetben megállapított önkormányzati segély formái:

a) Erzsébet-utalvány,

b) közüzemi díjak részben vagy egészben történő kifizetése,

c) élelmiszervásárlás,

d) gyógyszer kiváltása,

e) tüzelő biztosítása,

f) gyermek intézményi térítési díjához való hozzájárulás,

g) beiskolázáshoz tankönyv, tanszer, ruházati számla kifizetés, utazási támogatás.



(6) A készpénzben megállapított önkormányzati segély felhasználásáról a jogosult elszámoltatható. Az elszámolás módjáról, határidejéről a segélyt megállapító határozatban kell rendelkezni.

7. Köztemetés


11. § Köztemetés esetén az eltemettetésre köteles személy abban az esetben mentesíthető részben vagy egészben az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontja szerinti megtérítési kötelezettség alól, ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét.

8. Közgyógyellátási igazolvány méltányosságból

történő kiadása


12. § Méltányosságból közgyógyellátásra jogosult az a személy, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében 250 %-ot és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 20 %-át.

III. SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK


9. Szociális alapellátások formái


13. § (1) A Nádasdi Evangélikus Diakóniai Központtal kötött megállapodás alapján biztosított szociális alapellátások:

a) falugondnoki szolgáltatás,

b) étkeztetés,

c) házi segítségnyújtás.


(2) Szentgotthárd és Térsége Önkormányzati Társulással kötött megállapodás alapján biztosított szociális alapellátások:

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a Szentgotthárdi Városi Gondozási Központ (a továbbiakban Gondozási Központ) bevonásával,

b) családsegítés a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (9970 Szentgotthárd, Kossuth L. u. 7.) bevonásával,

c) közösségi pszichiátriai alapellátás a Gondozási Központ bevonásával,

d) támogató szolgáltatás a Gondozási Központ bevonásával.


(3) A (2) bekezdésben foglalt szociális alapszolgáltatások igénybevétele és a fizetendő térítési díj vonatkozásában a rendeletalkotásra felhatalmazott önkormányzat, Szentgotthárd Város Önkormányzata.

10. Záró rendelkezések


14. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.


(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátásokról 2/2012.(II.13.) önkormányzati rendelet, továbbá a gyermekek védelméről és a gyermekjóléti alapellátásokról szóló 4/2008. (V.28.) önkormányzati rendelet 1.§ (2) bekezdése, 4. § b) pontja, 6. §-a, 7. § „a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást” szövegrésze.


(3) Jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. és végrehajtási rendeletei idevonatkozó rendelkezései az irányadóak.