Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (III. 14.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2014. 03. 15- 2022. 07. 12


Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - figyelemmel Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvényben (továbbiakban: költségvetési törvény) foglaltakra - a következőket rendeli el:

I. fejezet


A rendelet hatálya


1. §


E rendelet hatálya kiterjed Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, valamint az Önkormányzat által alapított és irányított költségvetési szervekre, a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatalra (továbbiakban: intézmények), a címrend szerinti önkormányzati költségvetésében tervezett feladatokra, továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, alapítványokra, közalapítványokra, gazdasági társaságokra, amelyek az Önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.


II. fejezet


A költségvetés bevételei és kiadásai


2. §


  1. A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi költségvetési bevételeinek és kiadásainak főösszegét, valamint azok egyenlegét, az e rendelet mellékleteiben részletezett bevételi források és kiadási jogcímek figyelembevételével:

költségvetési bevételét:

7 634 079

eFt-

ban

költségvetési kiadását:

8 604 973

eFt-

ban

 költségvetési egyenlegét:

-970 894

eFt,

 melyből

Finanszírozási bevételek

970 894

eFt,


belső finanszírozású:

4 937

eFt-

ban,

ebből  működési célú pénzmaradvány:

4 937

eFt,


 felhalmozási célú pénzmaradvány:

0

eFt,


külső finanszírozású:

965 957

eFt-

ban állapítja meg,

ebből működési célú hitel:

0

eFt,


felhalmozási célú hitel:

965 957

eFt.



  1. A működési kiadásokon belül a kiemelt előirányzatokat a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:

- személyi juttatások

1 201 700

eFt

- munkaadót terhelő járulék, szociális hozzájárulási adó

328 497

eFt

- dologi kiadások

1 521 609

eFt

- ellátottak pénzbeli juttatásai

157 000

eFt

- egyéb működési célú kiadások

701 854

eFt

- beruházások

13 779

eFt


  1. A fejlesztési kiadásokon belül a kiemelt előirányzatokat a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:

- dologi kiadások

65 321

eFt

- beruházások

3 415 150

eFt

- felújítások

9 174

eFt

- egyéb felhalmozási célú kiadások

1 190 889

eFt


  1. A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdése szerinti működési költségvetési egyenleg megszüntetését az előző évi pénzmaradványt érintő felhasználások korlátozásával biztosítja. Az Önkormányzat folyamatos működőképessége érdekében szükségesnek tartja a feladatok finanszírozásához kapcsolódó források kontroll melletti likviditási terv alapján történő biztosítását.


3. §


  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszegen belül a források összetételét az 1. (kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban), 1/a., 1/b., 1/c. számú mellékletek tartalmazzák.


  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított és a 3.§ (1) bekezdésében hivatkozott mellékletekben szereplő főösszegeken belül a költségvetési szervek előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bevételeit, valamint a kiadások teljesítéséhez igénybe vehető általános önkormányzati támogatás, illetve a szociális és egyéb kedvezményhez igénybe vehető önkormányzati támogatás előirányzatát - kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban - az 1/d. sz. melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület intézményenként.


  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegeken belül a költségvetési szervek tervezett kiadásait intézményenként, előirányzat-csoportonként, illetve kiemelt előirányzatonként - kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban - a 2. számú melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.


  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül az egyéb, szociális célú támogatások kiadásainak tételes előirányzatait a 2/a. számú, a működési célra juttatott egyéb támogatásokat a 2/b. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.


  1. Az Önkormányzat tulajdonában lévő, bérbeadás útján hasznosított ingatlanok ingatlankezelési tervét a 3/a. számú mellékletben részletezettek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.


  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül az Önkormányzat költségvetésében tervezett fejlesztési feladatait és annak forrásösszetételét a 4., a Képviselő-testület külön döntésén alapuló, kedvező hitelbírálatot követően indítható 2014. évi felhalmozási feladatok részletezését feladatonként a 4/a. számú  melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.


  1. A Képviselő-testület az Önkormányzat adósságot keletkeztető kötelezettségeinek és saját bevételeinek alakulását a 6. számú melléklet szerint hagyja jóvá azzal, hogy év közben kötelezettségek a hitelképesség folyamatos figyelemmel kísérése és bemutatása mellett vállalhatók.


  1. Az önkormányzat hitelállományát az 5., a garancia-, kezességvállalását feladat és lejárat szerinti bontásban az 5/a. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.


  1. Az éves létszám előirányzatot költségvetési szervenként a 8. számú mellékletben foglalt részletezés szerint 544,34 főben, a prémium évek programban részvevők számát 3 főben határozza meg a Képviselő-testület. Az oktatási intézményekben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak intézményi létszámkeretét a 8/a. melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.


  1. Az önkormányzati költségvetési szervek engedélyezett álláshelyeinek számát a 8/b, az Ávr. 24. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti közfoglalkoztatottak 2014. évi létszámát a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.


  1. Az Európai Uniós eszközök támogatásával megvalósuló projekteket, azok támogatási összegét és kiadásait a 7. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.


  1. A Képviselő-testület az Önkormányzat címrendjét a 9. számú melléklet alapján állapítja meg. A hivatkozott mellékletben a római számozás a „címeket”, az arab sorszámozás az „alcímeket” jelöli. Az önálló pénzügyi munkaszervezettel működő intézmények római sorszámozással külön címeket, az önálló pénzügyi munkaszervezettel nem rendelkező intézmények arab sorszámozással alcímeket alkotnak. A költségevetési intézmények - az 1/d., illetve a 2. számú mellékletben részletezett előirányzatainak tagolását - bevételeinek forrásonkénti, kiadásainak - a Nemzetgazdasági Minisztérium előírása szerinti - tételes részletezését az intézmények elemi költségvetése tartalmazza.


4. §


Az egészségügyi alapellátást az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (továbbiakban: OEP) közvetlenül finanszírozza. Az e célra tervezett kötött felhasználású előirányzat 105.584 eFt (ebből központi orvosi ügyelet finanszírozása 39.192 eFt), mely a feladatokhoz kapcsolódóan a Városi Intézmények Gazdasági Irodája költségvetésében megtervezésre került.


A költségvetés tartalékai


5. §


  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül a költségvetés egyes működési feladataihoz a felhasználásra vonatkozó célokhoz és feltételekhez kötötten 146.646 eFt-ot, általános jellegű tartalékként 20.000 eFt-ot hagy jóvá a Képviselő-testület e rendelet 3. számú melléklete szerint.


  1. A működési cél-, illetve az általános tartalékkal való rendelkezés (átcsoportosítás), a cél szerinti felhasználás engedélyezése - a források rendelkezésre állásának függvényében - a Képviselő-testület jogköre.


  1. A működési céltartalékban (3. számú melléklet) elkülönített rendezvény keret, ifjúsági keret, Civil Alap előirányzat felosztására a Művelődési Bizottság tesz javaslatot.


  1. A jogszabályi előírásoknak megfelelően - a céltartalékban - elkülönített összeg nyújt fedezetet a költségvetési intézményekben (a közoktatási intézmények kivételével) a teljesítmények ösztönzéséhez, melynek felhasználást a Képviselő-testület feltételekhez köti azzal, hogy a keret ténylegesen a teljesítmények ösztönzését kell, hogy szolgálja. A teljesítmény ösztönző keret felhasználására vonatkozó szabályok, célok és az értékelés rendjének kialakítása, betartása kötelező és az intézményvezetők felelőssége. A szabályok maximális betartása nélkül a keret felhasználására nem kerülhet sor.


  1. A működési céltartalékban a költségvetési szervek részére elkülönített étkezési, magánnyugdíj-pénztári hozzájárulásra elkülönített előirányzat - a működési költségvetési egyensúly megteremtése következtében - felhasználásához, 2014. január 1-jei hatállyal a Képviselő-testület hozzájárul.



III. FEJEZET


A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok, a költségvetési gazdálkodás általános szabályai


6. §


  1. Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézményekben ellátandó feladatokhoz a személyi feltételeket az Önkormányzat a költségvetésben biztosította, melynek fedezete minden intézmény költségvetési előirányzatába az engedélyezett létszámnak megfelelő, 2014. január 1-től hatályos bértábla szerint - a minimálbér, garantált bérminimum mértékének változását figyelembe véve - került beépítésre.


  1. A Szentes Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) költségvetésében jutalom, prémium címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából előirányzatot a költségvetés nem tartalmaz.



7. §


  1. A Képviselő-testület a sportegyesületek pénzbeli támogatásának keretösszegét 25.483 eFt-ban állapítja meg, melynek felosztását a Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sportbizottságra bízza.


  1. A sportszervezetek támogatása címén megállapított keret terhére a kiutalás a Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sportbizottság határozata alapján, a támogatási szerződések megkötését követően, az elszámoltatás rendjének betartása mellett történhet. Korábbi támogatással való elszámolás és támogatási szerződés hiányában újabb kiutalásra nem kerülhet sor. A támogatásokról, az elszámolásokról a Közös Önkormányzati Hivatal sportért felelős köztisztviselője köteles pontos, naprakész és átlátható nyilvántartást vezetni.

A támogatási szerződésekben rögzíteni kell az Ávr. 73. §-ában foglalt kötelezettségek megtartását biztosító feltételeket, különösen ha azokról más jogszabály nem rendelkezik.


  1. A sportlétesítmények kedvezményes használatát az egyesületek számára az Önkormányzat egységesen azonos mértékben támogatja, melynek fedezeteként a költségvetésben összességében 8.085 eFt áll rendelkezésre, a keret felosztását a sportkoncepcióban, illetve a sportról szóló 22/2008. (XI.17.) önkormányzati rendeletben megfogalmazott szabályok betartásával - szakmai előkészítést követően - az eredménykövetelmények figyelembevétele mellett a Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sportbizottságra bízza a Képviselő-testület.


  1. A támogatás kiutalása a tényleges használat alapján havonként, utólagos elszámolással dokumentáltan, háromoldalú megállapodás szerint történhet.


  1. A nem önkormányzati tulajdonú és irányítású, nem önkormányzati feladatot ellátó szervezeteknek nyújtott pénzbeli önkormányzati támogatás további feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és egyéb köztartozása. Támogatás csak a szabályoknak megfelelő támogatási okirattal és elszámolási kötelezettség teljesítése mellett nyújtható.


  1. Az Önkormányzat költségvetése terhére bármely címen - jogszabályban rögzített tartalmú támogatási okirat alapján - kiutalt támogatással a támogatott 2014. december 31-ig -dokumentáltan - köteles elszámolni. Az elszámoltatással kapcsolatos felelősség a Hivatal szakmai feladatokat ellátó irodavezetőjét terheli.


  1. A nem önkormányzati fenntartású intézmények részére az Önkormányzat sportlétesítményeinek igénybevételéhez 3.101 eFt támogatást biztosít a Képviselő-testület.


8. §


  1. Az Önkormányzat költségvetési gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevétel előirányzat-módosítás nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel. A bevételi többlet a tervezett bevételt meghaladóan realizált bevétel akkor, ha a betervezett bevételi jogcímeken a bevételi többlet időpontjában bevételkiesés nem várható.


  1. A költségvetésben nem tervezett jogcímű bevételek realizálása esetén az előirányzat módosítás a Képviselő-testület hatásköre.


9. §


  1. A Képviselő-testület az Önkormányzat, valamint a felügyelete alá tartozó intézmények költségvetését - e rendeletének módosításával - év közben megváltoztathatja.


  1.  Az önkormányzati költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek, de az 1/d., illetve a 2. számú mellékletekben megállapított kiemelt előirányzatok módosítása a Képviselő-testület hatásköre.


  1. A költségvetési szerv felel a saját költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésében megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.


  1. Az intézmények a jelen rendeletben, illetve a rendelet 1/d. számú mellékletben foglalt részletezettséggel megállapított önkormányzati támogatást csak az alaptevékenység ellátásához használhatják fel.


  1. Az önkormányzati költségvetési szervek előirányzat-módosítási hatáskörükben - az irányító szerv egyidejű tájékoztatása mellett - a költségvetésük bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat a tervezett előirányzatokon felüli többletbevételéből felemelhetik az alábbiak szerint:

                    a./ A működési bevétel tervezett mértékét - nem tervezési hibából - meghaladó bevétel többletbevételnek minősül. A bevétel megszerzéséhez szükséges közvetlen költségeken túl az intézményi fenntartási költségek arányos fedezetére használható összeggel emelhető a kiadási előirányzat, a képződött maradvány nem használható fel intézményi hatáskörben.

                     b./ Az átvett pénzeszközök, valamint a támogatások és a támogatásértékű bevételek esetében a megkötött megállapodás szerint emelhető a bevételi és kiadási előirányzat egyaránt.


  1. Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek a többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembevételével és az intézmény biztonságos működését szem előtt tartva vállalhatnak kötelezettséget.


  1. Az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a többletbevételük terhére vállalt felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat csak a Képviselő-testület jóváhagyását követően emelhetik fel.


  1. Az intézmények vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettségeket, amelyek többlet költségvetési támogatást igényelnének 2014 évre, illetve az azt követő évekre.


  1. A Képviselő-testület a szakmai jogszabályokban foglaltak figyelembevételével elrendeli az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézményekben foglalkoztatottak munkakör szerinti folyamatos és érdemi vizsgálatát, a megüresedő álláshelyek betöltésének kontrollját, illetve koordinálását a humán erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás érdekében az Önkormányzat munkaerő-gazdálkodásáról szóló 37/2009. (XII.31.) rendelete alapján.


  1. Az önkormányzati bevételt képező és az intézményi működéshez nyújtott önkormányzati támogatás részbeni forrását biztosító - az intézményi adatközlések, statisztikai adatok, beszámolókra alapozottan megállapított ellátottak száma alapján igényelt - feladatalapú állami támogatás jogcímeit és összegét az 1/a. számú melléklet tartalmazza.


  1. Amennyiben az előző bekezdésben foglaltak a tervezettől - pontatlan adatszolgáltatás miatt - lényegesen eltérnek, akkor felelősségrevonás kezdeményezésére kell, hogy sor kerüljön, ami az adott intézmény önkormányzati támogatás csökkentését is maga után vonja.


  1. A költségvetési intézmények által igénybe vett, az ellátottak részére biztosított élelmezési feladatokra nyújtott önkormányzati támogatás előirányzata - beleértve a kedvezményesen vagy térítés nélkül étkezőket is - a szolgáltatást nyújtó Központi Gyermekélelmezési Konyha intézményekkel egyeztetett adatai alapján, a tervezett élelmezési napok szerint került kialakításra, melynek összegét az intézményi kiadások előirányzata tartalmazza. A 2014. évi költségvetési zárási feladatok keretében a tényleges élelmezési napok alapján a támogatás elszámolásra kerül.


10. §


  1. Az önkormányzati alapítású non-profit gazdálkodó szervezetek működéséhez szükséges támogatást a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:

Könyvtár Nkkft

74.585 eFt,

Szentesi Üdülőközpont Nkft  

21.815 eFt,

Szentes Városellátó Nkft

102.667 eFt.



  1. Az (1) bekezdésben megállapított támogatási összegek a VII. cím Önkormányzati feladatok előirányzatai között kerültek megtervezésre, melyek kiutalására havi ütemezésben kerülhet sor, a tárgyhót követő hó 15-ig, míg a Képviselő-testület által év közben biztosított egyszeri feladatok pótelőirányzatának kiutalásáról a döntést követő 20 napon belül kell gondoskodni. A havi ütemezés szerinti kiutalástól a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájával történt előzetes egyeztetést követően, a működés folyamatosságát veszélyeztető esetekben lehet eltérni.


  1. A Könyvtár Nkkft támogatása magában foglalja a Szentesi Élet című hetilap támogatását, a Könyvtár működéséhez szükséges összeget, mely figyelembe veszi a korábbi megállapodásban foglaltakat, továbbá az elnyert LEADER pályázathoz biztosítandó önerő összegét. A korábbi átszervezés során közalkalmazotti jogviszonyból kiszervezett dolgozók juttatásai a közalkalmazottakkal egyenlő mértékben kerültek megállapításra.


  1. A Szentesi Üdülőközpont Nkft működéséhez nyújtott támogatás az üzemeléssel kapcsolatos kiadásokhoz nyújt kiegészítő forrást.


  1. A Szentes Városellátó Nkft működési támogatása a köztisztasági, a belvízrendezési, a területfelelősi, a Tiszai partfürdő üzemeltetési és a gyepmesteri feladatok ellátáshoz biztosít fedezetet.


11. §


  1. Az önkormányzati költségvetési szervek e rendelettel jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.


  1. Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét, valamint számviteli rendjét meghatározó szabályzatait a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.


  1. Az intézmények vezetői a 9. § (4) és (5) bekezdések szerinti kötelezettségvállalásaikat – beleértve a bér és egyéb személyi juttatásokra, valamint az azokat terhelő közterhekre vonatkozó kötelezettségvállalásokat is – az e rendelet 11.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével tehetik meg. 


  1. A feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület döntésének megfelelően kerülhet sor.


  1. A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi intézmény  köteles betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása, megfelelő intézkedés megtétele az intézményvezetők feladat és felelőssége.


  1. A költségvetési szervek – az OEP finanszírozott feladatok kivételével – pénzellátásáról, kiadásaik teljesítéséhez szükséges pénzeszközök rendelkezésre bocsátásáról a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája az önkormányzati kincstár működtetésén keresztül gondoskodik.


  1. A Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája köteles folyamatosan figyelemmel kísérni a pénzellátás szabályainak betartását, az önkormányzati támogatás kiutalására irányuló kérelmek jogosságát.


  1. Az intézmények költségvetésében jóváhagyott bevételi előirányzatok teljesítése, a bevételek beszedése az intézményvezetők felelőssége, ezért a hátralék beszedésére irányuló intézkedések elmulasztása miatt kieső bevételek pótlására önkormányzati támogatás kiutalására nem kerülhet sor.


12. §


  1. Az Önkormányzat számára év közben biztosított pótelőirányzatok felhasználásáról, a költségvetési intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításainak jóváhagyásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, az emiatt szükségessé váló költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület szükség szerint, de legalább negyedévente dönt.


  1. Az évközi nem kötött felhasználási célú állami visszatérülések terhére a kiadások emelése csak a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával történhet.


  1. Amennyiben év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára meghatározott célra pótelőirányzatot biztosít, a polgármesternek a költségvetési rendelet módosítására irányuló javaslattal kell a Képviselő-testületet tájékoztatni.

Amennyiben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


  1.   A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a Magyar Államkincstár részére történő információszolgáltatást közvetlenül megelőző ülésén - december 31-i hatállyal - dönt a költségvetési rendelet módosításáról.


  1. A jóváhagyott költségvetésen, képviselő-testületi döntésen alapuló előirányzat módosításokról szóló értesítések kiadására a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda (irodavezető aláírásával) jogosult.


13. §


  1. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzéséről az Önkormányzat köteles gondoskodni a költségvetési szervek és a Hivatal, mint intézmény tekintetében az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.


  1. Az intézmények kötelesek - a működésük folyamatára is tekintettel - kialakítani, működtetni a belső kontroll rendszert - az Áht. 69-70. §-a figyelembevételével - és a tapasztalatokról a beszámolási kötelezettség teljesítésével egyidejűleg kötelesek számot adni.


14. §


  1. A költségvetés teljesítéséről, a bevételek és kiadások alakulásáról, az önkormányzat likviditási helyzetéről a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságot folyamatosan tájékoztatni kell.  


  1. Az intézmények által a pénzmaradvány felhasználására tett javaslatot az irányító szerv az Ávr. 155.§-ában foglaltak alapján felülvizsgálja, a felülvizsgált és jóváhagyott pénzmaradványt az intézmények az előző évi kötelezettségeikre használhatják fel.


  1. A pénzmaradvány felülvizsgálata, megállapítása, jóváhagyása kapcsán érvényesítendő elvonások:

- végleges feladatelmaradás miatti összeg,

- normatív támogatások jogosultságot meghaladó összege,

- az irányító szerv költségvetésből meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,

- a tárgyévben év közben engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés teljes vagy részleges elmaradása miatt fel nem használt összeg,

- a munkaadói közterhek előirányzat támogatással fedezett, illetve arányos részének pénzmaradványából azon összeg, amely nem kapcsolódik a személyi juttatások előirányzatának közteher köteles pénzmaradványához, kivéve, ha a költségvetési szervnek ezen maradványrészt terhelő közteher fizetési elmaradása van,

- a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.


  1. A 2013. évi pénzmaradvány összegével az intézményi költségvetések előirányzatait a Képviselő-testület módosítja.


  1. A beruházási feladatok részbeni forrását képező átvett pénzeszközök, felhalmozási célú támogatások, központosított előirányzatok teljesítésének elmaradása esetén a beruházások folytatásáról, az új körülményre való tekintettel, külön képviselő-testületi döntést kell hozni.


  1. A működési feladatokhoz kapcsolódó bevételi előirányzatok teljesítésében a tervezetthez viszonyított kiesés esetén a költségvetésben tervezett feladatok megvalósíthatóságáról, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében teendő szükséges intézkedésekről a Képviselő-testület dönt.


  1. A költségvetés kiadási előirányzatai között nem szereplő feladatokra, a tervezett feladatok előirányzatát meghaladó kiadási szükségletekre kötelezettség nem vállalható, illetve a feladatok megvalósítását célzó, pénzügyi kötelezettséget keletkeztető intézkedés nem tehető.


15. §


  1. Az Önkormányzat tulajdonosi minőségében hozott döntései a költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását, a pénzügyi források felhasználhatóságát átmenetileg sem korlátozhatják.


  1. Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Áhsz.), valamint az intézményi számviteli politikában rögzítettek szerint a 2013. december 31-én fennálló, egy évet meghaladó, a behajtás érdekében tett, többszöri intézkedéssel igazolt, a 30.000,- Ft egyedi értéket meg nem haladó követeléseiket a felhívástól számított 6 hónap elteltével törölhetik. A követelés törlésének megtörténte előtt, a törlés feltételeinek dokumentumait csatolva kötelesek a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda vezetőjének hozzájárulását kikérni.


  1. A Szentes Városi Szolgáltató Kft-nél 2013. december 31-én fennálló, öt évet meghaladó, a behajtás érdekében tett többszöri intézkedéssel igazolt 100.000,-Ft egyedi értéket meg nem haladó lakbérkövetelést a felhívástól számított 6 hónap elteltével a Kft törölheti. A követelés törlésének megtörténte előtt, a törlés dokumentumait csatolva köteles a – a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda vezetőjének javaslata alapján – a polgármester hozzájárulását kérni. A 100.000,-Ft feletti, de 500.000,-Ft-ot meg nem haladó lakbérkövetelés eltörléséhez a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság előzetes hozzájárulása szükséges.


  1. Az Ávr. 147.§-a szerinti felhatalmazás alapján a Hivatal gondoskodhat arról, hogy az Önkormányzat költségvetési elszámolási számláján és a hozzá kapcsolódó alszámlákon lévő átmenetileg szabad pénzeszközök – a központi költségvetésből származó hozzájárulások kivételével – az előírt szabályok betartása mellett ideiglenesen hasznosításra kerüljenek.   


  1. Átmenetileg szabad pénzeszközök terhére a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda vezetőjének javaslata alapján, a polgármester döntése szerint vásárolható államilag garantált értékpapír. A befektetésekről a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságot tájékoztatni kell.





16. §


  1. Az intézmények vezetői a jóváhagyott költségvetési kereteken túl pénzügyi, fedezet nélküli, az irányító szervtől származó, többletforrást igazoló írásos dokumentum hiányában kötelezettséget nem vállalhatnak, a feladatok végrehajtását nem kezdhetik meg.


  1. A költségvetési intézményeknek az elismert vevői állományukról és egyéb követelésükről, valamint az elismert szállítói állományukról és egyéb kötelezettségeikről tételes, korosított adatszolgáltatást kell teljesíteniük tárgyhót követő hónap 15-ig a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája felé.


  1. A gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, míg a szabályszerűségért a polgármester a felelős. A Hivatal, illetve a VII. cím Önkormányzati feladatok tekintetében a kötelezettségvállalásra, pénzügyi ellenjegyzésre, utalványozásra vonatkozó hatáskörök gyakorlásának rendjét, a feladatellátás szabályait külön polgármesteri és jegyzői utasítás szabályozza.


  1. A Képviselő-testület felhatalmazza az intézmények vezetőit az intézményi költségvetésben megtervezett bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.


  1. Az Önkormányzat irányítása alátartozó intézmények működési vagy felhalmozási célú pályázat beadásához, azt megelőzően, az önkormányzati támogatást igénylő tervezett pályázat részleteinek a fenntartási kötelezettség és a további évek működési költségeinek ismertetésével köteles a Képviselő-testület döntését, jóváhagyását kérni.


  1. Az önkormányzati költségvetési szervek - működési körükben - ellátottai részére kizárólagosan a Központi Gyermekélelmezési Konyha által biztosított élelmezési szolgáltatást vehetik igénybe.


IV. FEJEZET


Az Önkormányzat vagyonával és a felhalmozásokkal

kapcsolatos rendelkezések


17. §


  1. Az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodás szabályait a 15/2013. (VII.17.) önkormányzati rendelet tartalmazza.


  1. Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásban a tulajdonosi szemlélet, az önkormányzati érdekek fokozott érvényesítésével el kell érni, hogy a vagyontárgyak hozadéka a fejlesztések forrásaként maximálisan ki legyen használva.


  1. Az önkormányzati vagyontárgyak hasznosításából származó, e rendeletben forrásként nem tervezett bevételeket csak a Képviselő-testület döntésének megfelelően, elsődlegesen felhalmozási célok megvalósítására lehet felhasználni. 


  1. A vagyontárgyak hasznosításáért az Önkormányzat fizetési eszközként csak készpénzt fogadhat el, más fizetési mód alkalmazása – csereingatlan, értékpapír, természetbeni teljesítés – a vonatkozó számviteli szabályok betartása mellett, a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi, a Pénzügyi és Tulajdonosi, valamint a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság véleményének, jóváhagyásának előzetes kikérésével lehetséges.


Az éves gazdálkodásról szóló zárszámadás keretében be kell mutatni az önkormányzati tulajdonban álló vagyon összetételét az ingatlankataszter adataival egyezően törzs-, illetve üzleti vagyon bontásban, valamint az Önkormányzat befektetett eszközeit.


  1. A felhalmozási célú feladatok megvalósítása, finanszírozhatósága érdekében fokozott figyelmet kell fordítani a pályázatok benyújtását megelőzően a költségek reális számba vételére, az előkészítésre.


  1. A költségek ismeretében a Képviselő-testület dönt a pályázatok benyújtásáról, mely döntés előkészítéshez szükséges a pályázattal történő beruházás összes költségének, az Önkormányzatot terhelő önerő konkrét összegének és megjelölésének, valamint a beruházás befejezését követően a működtetéssel kapcsolatosan felmerülő költségek bemutatása, a megtérülés prognosztizálása.


  1. Eredményes pályázat esetén a felelős személyek kijelölésével el kell érni, hogy a munkák megkezdésétől a befejezésig, a pályázati pénzek elszámolásának megtörténtéig a szakmai felügyelet koordináltan működjön.


  1. Kiemelt figyelmet kell fordítani az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok által működtetett vagyonnal való gazdálkodásra, a feladatellátásra vonatkozó szerződésekben foglaltak teljesítésének értékelésére.


  1.  A Szentes Városi Szolgáltató Kft vagyonában bekövetkezett változásokról, az Önkormányzat tulajdonát képező és kezelésében lévő ingatlanokra fordított felújításokról és a beruházásokról az éves beszámoló keretében köteles adatot szolgáltatni a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájának.


  1. A Szentes Városi Szolgáltató Kft és az Önkormányzat közötti elszámolásra a külön megállapodásban foglaltakat kell alkalmazni.


  1.  Az Önkormányzat által alapított és támogatott nkft-k az éves beszámolók keretében kötelesek elszámolni a támogatás összegének felhasználásáról, az önkormányzati tulajdonú ingatlanokra fordított értéknövelő beruházásokról.


  1. A vagyongazdálkodásban kiemelt hangsúlyt kell fektetni a Képviselő-testület, a Hivatal, az önkormányzati tulajdonú, illetve résztulajdonú gazdálkodó szervezetek hatékony együttműködésére, a feladatok koordinált, ellenőrzött ellátására.


  1. Az önkormányzat vagyonával kapcsolatos kártérítési igények, peres eljárások miatt felmerülő kiadásokat a fejlesztési források terhére kell elszámolni, a peres eljárásokból származó bevételeket pedig a fejlesztési kiadások teljesítésére kell felhasználni.


  1. A vagyonkezelői jog létesítésével, működtetésével, ellenőrzésével, megszűnésével kapcsolatos részletes szabályokat a 15/2013. (VII.17.) önkormányzati rendelet tartalmazza.


  1. A vagyonmérleg alapja a leltár. Az önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények – beleértve a Hivatalt is – kötelesek eszközeik és forrásaik leltározását az Áhsz 22. §-ában foglaltak szerint elvégezni és a mérlegtételeket alátámasztani. A leltározással kapcsolatos részletes szabályokra vonatkozó előírásokat külön szabályzat tartalmazza, melyben meghatározásra kerülnek az egyes vagyontárgyak leltározásával kapcsolatos eljárások a tulajdon védelmének szem előtt tartása mellett. Az önkormányzat, mint irányító szerv hozzájárul ahhoz, hogy a tárgyi eszközöket az intézmények kétévente tényleges leltárfelvétellel leltározzák. A közbenső években a leltározás összehasonlító módszerrel kell, hogy történjen.


V. fejezet


Költségvetési egyensúlyt javító intézkedések, feladatok


18. §


  1. A költségvetési egyensúly megtartása valamennyi területen megköveteli a tervezett bevételek teljesítését, a bevételi többletek beszedésére irányuló intézkedések folyamatos megtételét.


  1. A működőképesség megtartását ésszerű takarékossággal, a tartalékok feltárásával, külső források bevonásával, továbbá a költségkímélő megoldások keresésével, a saját bevételek növelésével valamennyi területen kiemelt feladatként kell kezelni. Pótelőirányzati kérelem csak rendkívüli esetben terjeszthető elő a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság előzetes véleményezésével.


  1. Pénzügyi tartalmú, vagy a költségvetés évében, illetve az azt követő években pénzügyi kihatással járó előterjesztések csak a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság, valamint az illetékes szakmai bizottság véleményével terjeszthetők a Képviselő-testület elé.


  1. A bizottságok költségvetést érintő, a kötelezettségeket növelő döntést nem hozhatnak. Javaslattal élhetnek a Képviselő-testület felé, mely javaslatot előzetesen a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságnak kell véleményezni.


  1. Az Önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményhálózatban - beleértve a Hivatalban kezelt feladatokat is - az ellátott feladatok észszerű szervezésével a működési költségeket csökkenteni kell.


19. §


  1. A Képviselő-testület a költségvetés likviditását biztosító 300.000 eFt forint alapú hitelkeret szükség szerinti igénybe vételét engedélyezi, melynek felhasználásáról elkülönített nyilvántartást kell vezetni.


  1. Az Önkormányzat 20/2013. (X.14.) rendeletében meghatározott gazdaságélénkítő ösztönző keret az előző években folyósított, 2014. évi megtérülések összegéig vehető igénybe.


  1. A megkezdett beruházások megvalósításához a forrásokat az önkormányzati vagyon hatékony hasznosításával, pályázatok benyújtásával, illetve hitel felvétellel kell biztosítani az engedélyezési, közbeszerzési szabályok betartása mellett.


  1. A Képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy az igénybevett külső források törlesztő részleteit és kamatait a szerződés időtartama alatt – minden más kiadást megelőzően –teljesíti. Az Önkormányzat által vállalt készfizető kezességből adódó éves fizetési kötelezettségre is ugyanezek a szabályok vonatkoznak


  1. A saját bevételek időlegesen szabad összegének hasznosításával kapcsolatos ügyletekre vonatkozóan a 186/2008. (VIII.15.) Kt. határozattal jóváhagyott „Szentes város Önkormányzata likvid pénzeszköz- és kockázatkezelési szabályzatában” foglaltak az irányadók.


VI. FEJEZET


Nemzetiségi Önkormányzatok


20. §


  1. A nemzetiségi önkormányzatok részére, költségvetésükben tervezett feladatok ellátásához a Képviselő-testület összességében a központi támogatáson túl 2.490 eFt működési, melyből a Szentesi Romák Nemzetiségi Önkormányzatának támogatása 1.836 eFt, a Szentesi Görög Nemzetiségi Önkormányzat támogatás 654 eFt.


  1. Az (1) bekezdésben foglalt támogatás előirányzatból 1.494 eFt a foglalkoztatás, 996 eFt a működés feltételeinek biztosítását szolgálja.


  1. A működési célú támogatás havi egyenlő részletekben – a nettó finanszírozás szabályainak megfelelően – kerülhet igénybe vételre.


VII. fejezet

                                                                                                                          

Záró rendelkezések


21. §


A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Szentes Város 2014. évi költségvetési gazdálkodásának átmeneti szabályairól szóló 31/2013.(XII.31.) rendelet hatályát veszti.



22. §


  1. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.


  1. E rendeletben foglaltak végrehajtásáról a 2014. évi zárszámadásról szóló rendeletben kell számot adni.




 Dr. Sztantics Csaba

jegyző 

Szirbik Imre

polgármester