Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (III. 14.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről
Hatályos: 2014. 03. 15- 2022. 07. 12Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (III.14.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről, módosításának és végrehajtásának rendjéről
2014-03-15-tól
Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - figyelemmel Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvényben (továbbiakban: költségvetési törvény) foglaltakra - a következőket rendeli el:
I. fejezet
A rendelet hatálya
1. §
E rendelet hatálya kiterjed Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, valamint az Önkormányzat által alapított és irányított költségvetési szervekre, a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatalra (továbbiakban: intézmények), a címrend szerinti önkormányzati költségvetésében tervezett feladatokra, továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, alapítványokra, közalapítványokra, gazdasági társaságokra, amelyek az Önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.
II. fejezet
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat 2014. évi költségvetési bevételeinek és kiadásainak főösszegét, valamint azok egyenlegét, az e rendelet mellékleteiben részletezett bevételi források és kiadási jogcímek figyelembevételével:
költségvetési bevételét: | 7 634 079 | eFt- | ban |
költségvetési kiadását: | 8 604 973 | eFt- | ban |
költségvetési egyenlegét: | -970 894 | eFt, | melyből |
Finanszírozási bevételek | 970 894 | eFt, | |
belső finanszírozású: | 4 937 | eFt- | ban, |
ebből működési célú pénzmaradvány: | 4 937 | eFt, | |
felhalmozási célú pénzmaradvány: | 0 | eFt, | |
külső finanszírozású: | 965 957 | eFt- | ban állapítja meg, |
ebből működési célú hitel: | 0 | eFt, | |
felhalmozási célú hitel: | 965 957 | eFt. |
- A működési kiadásokon belül a kiemelt előirányzatokat a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:
- személyi juttatások | 1 201 700 | eFt |
- munkaadót terhelő járulék, szociális hozzájárulási adó | 328 497 | eFt |
- dologi kiadások | 1 521 609 | eFt |
- ellátottak pénzbeli juttatásai | 157 000 | eFt |
- egyéb működési célú kiadások | 701 854 | eFt |
- beruházások | 13 779 | eFt |
- A fejlesztési kiadásokon belül a kiemelt előirányzatokat a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:
- dologi kiadások | 65 321 | eFt |
- beruházások | 3 415 150 | eFt |
- felújítások | 9 174 | eFt |
- egyéb felhalmozási célú kiadások | 1 190 889 | eFt |
- A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdése szerinti működési költségvetési egyenleg megszüntetését az előző évi pénzmaradványt érintő felhasználások korlátozásával biztosítja. Az Önkormányzat folyamatos működőképessége érdekében szükségesnek tartja a feladatok finanszírozásához kapcsolódó források kontroll melletti likviditási terv alapján történő biztosítását.
3. §
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszegen belül a források összetételét az 1. (kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban), 1/a., 1/b., 1/c. számú mellékletek tartalmazzák.
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított és a 3.§ (1) bekezdésében hivatkozott mellékletekben szereplő főösszegeken belül a költségvetési szervek előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bevételeit, valamint a kiadások teljesítéséhez igénybe vehető általános önkormányzati támogatás, illetve a szociális és egyéb kedvezményhez igénybe vehető önkormányzati támogatás előirányzatát - kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban - az 1/d. sz. melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület intézményenként.
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegeken belül a költségvetési szervek tervezett kiadásait intézményenként, előirányzat-csoportonként, illetve kiemelt előirányzatonként - kötelező, önként vállalt és állami feladatok bontásban - a 2. számú melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül az egyéb, szociális célú támogatások kiadásainak tételes előirányzatait a 2/a. számú, a működési célra juttatott egyéb támogatásokat a 2/b. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
- Az Önkormányzat tulajdonában lévő, bérbeadás útján hasznosított ingatlanok ingatlankezelési tervét a 3/a. számú mellékletben részletezettek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül az Önkormányzat költségvetésében tervezett fejlesztési feladatait és annak forrásösszetételét a 4., a Képviselő-testület külön döntésén alapuló, kedvező hitelbírálatot követően indítható 2014. évi felhalmozási feladatok részletezését feladatonként a 4/a. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat adósságot keletkeztető kötelezettségeinek és saját bevételeinek alakulását a 6. számú melléklet szerint hagyja jóvá azzal, hogy év közben kötelezettségek a hitelképesség folyamatos figyelemmel kísérése és bemutatása mellett vállalhatók.
- Az önkormányzat hitelállományát az 5., a garancia-, kezességvállalását feladat és lejárat szerinti bontásban az 5/a. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
- Az éves létszám előirányzatot költségvetési szervenként a 8. számú mellékletben foglalt részletezés szerint 544,34 főben, a prémium évek programban részvevők számát 3 főben határozza meg a Képviselő-testület. Az oktatási intézményekben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak intézményi létszámkeretét a 8/a. melléklet szerint állapítja meg a Képviselő-testület.
- Az önkormányzati költségvetési szervek engedélyezett álláshelyeinek számát a 8/b, az Ávr. 24. § (3) bekezdésében foglaltak szerinti közfoglalkoztatottak 2014. évi létszámát a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
- Az Európai Uniós eszközök támogatásával megvalósuló projekteket, azok támogatási összegét és kiadásait a 7. számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat címrendjét a 9. számú melléklet alapján állapítja meg. A hivatkozott mellékletben a római számozás a „címeket”, az arab sorszámozás az „alcímeket” jelöli. Az önálló pénzügyi munkaszervezettel működő intézmények római sorszámozással külön címeket, az önálló pénzügyi munkaszervezettel nem rendelkező intézmények arab sorszámozással alcímeket alkotnak. A költségevetési intézmények - az 1/d., illetve a 2. számú mellékletben részletezett előirányzatainak tagolását - bevételeinek forrásonkénti, kiadásainak - a Nemzetgazdasági Minisztérium előírása szerinti - tételes részletezését az intézmények elemi költségvetése tartalmazza.
4. §
Az egészségügyi alapellátást az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (továbbiakban: OEP) közvetlenül finanszírozza. Az e célra tervezett kötött felhasználású előirányzat 105.584 eFt (ebből központi orvosi ügyelet finanszírozása 39.192 eFt), mely a feladatokhoz kapcsolódóan a Városi Intézmények Gazdasági Irodája költségvetésében megtervezésre került.
A költségvetés tartalékai
5. §
- A 2. § (1) bekezdésében megállapított kiadási főösszegen belül a költségvetés egyes működési feladataihoz a felhasználásra vonatkozó célokhoz és feltételekhez kötötten 146.646 eFt-ot, általános jellegű tartalékként 20.000 eFt-ot hagy jóvá a Képviselő-testület e rendelet 3. számú melléklete szerint.
- A működési cél-, illetve az általános tartalékkal való rendelkezés (átcsoportosítás), a cél szerinti felhasználás engedélyezése - a források rendelkezésre állásának függvényében - a Képviselő-testület jogköre.
- A működési céltartalékban (3. számú melléklet) elkülönített rendezvény keret, ifjúsági keret, Civil Alap előirányzat felosztására a Művelődési Bizottság tesz javaslatot.
- A jogszabályi előírásoknak megfelelően - a céltartalékban - elkülönített összeg nyújt fedezetet a költségvetési intézményekben (a közoktatási intézmények kivételével) a teljesítmények ösztönzéséhez, melynek felhasználást a Képviselő-testület feltételekhez köti azzal, hogy a keret ténylegesen a teljesítmények ösztönzését kell, hogy szolgálja. A teljesítmény ösztönző keret felhasználására vonatkozó szabályok, célok és az értékelés rendjének kialakítása, betartása kötelező és az intézményvezetők felelőssége. A szabályok maximális betartása nélkül a keret felhasználására nem kerülhet sor.
- A működési céltartalékban a költségvetési szervek részére elkülönített étkezési, magánnyugdíj-pénztári hozzájárulásra elkülönített előirányzat - a működési költségvetési egyensúly megteremtése következtében - felhasználásához, 2014. január 1-jei hatállyal a Képviselő-testület hozzájárul.
III. FEJEZET
A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok, a költségvetési gazdálkodás általános szabályai
6. §
- Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézményekben ellátandó feladatokhoz a személyi feltételeket az Önkormányzat a költségvetésben biztosította, melynek fedezete minden intézmény költségvetési előirányzatába az engedélyezett létszámnak megfelelő, 2014. január 1-től hatályos bértábla szerint - a minimálbér, garantált bérminimum mértékének változását figyelembe véve - került beépítésre.
- A Szentes Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) költségvetésében jutalom, prémium címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából előirányzatot a költségvetés nem tartalmaz.
7. §
- A Képviselő-testület a sportegyesületek pénzbeli támogatásának keretösszegét 25.483 eFt-ban állapítja meg, melynek felosztását a Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sportbizottságra bízza.
- A sportszervezetek támogatása címén megállapított keret terhére a kiutalás a Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sportbizottság határozata alapján, a támogatási szerződések megkötését követően, az elszámoltatás rendjének betartása mellett történhet. Korábbi támogatással való elszámolás és támogatási szerződés hiányában újabb kiutalásra nem kerülhet sor. A támogatásokról, az elszámolásokról a Közös Önkormányzati Hivatal sportért felelős köztisztviselője köteles pontos, naprakész és átlátható nyilvántartást vezetni.
A támogatási szerződésekben rögzíteni kell az Ávr. 73. §-ában foglalt kötelezettségek megtartását biztosító feltételeket, különösen ha azokról más jogszabály nem rendelkezik.
- A sportlétesítmények kedvezményes használatát az egyesületek számára az Önkormányzat egységesen azonos mértékben támogatja, melynek fedezeteként a költségvetésben összességében 8.085 eFt áll rendelkezésre, a keret felosztását a sportkoncepcióban, illetve a sportról szóló 22/2008. (XI.17.) önkormányzati rendeletben megfogalmazott szabályok betartásával - szakmai előkészítést követően - az eredménykövetelmények figyelembevétele mellett a Művelődési, Oktatási, Ifjúsági és Sportbizottságra bízza a Képviselő-testület.
- A támogatás kiutalása a tényleges használat alapján havonként, utólagos elszámolással dokumentáltan, háromoldalú megállapodás szerint történhet.
- A nem önkormányzati tulajdonú és irányítású, nem önkormányzati feladatot ellátó szervezeteknek nyújtott pénzbeli önkormányzati támogatás további feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és egyéb köztartozása. Támogatás csak a szabályoknak megfelelő támogatási okirattal és elszámolási kötelezettség teljesítése mellett nyújtható.
- Az Önkormányzat költségvetése terhére bármely címen - jogszabályban rögzített tartalmú támogatási okirat alapján - kiutalt támogatással a támogatott 2014. december 31-ig -dokumentáltan - köteles elszámolni. Az elszámoltatással kapcsolatos felelősség a Hivatal szakmai feladatokat ellátó irodavezetőjét terheli.
- A nem önkormányzati fenntartású intézmények részére az Önkormányzat sportlétesítményeinek igénybevételéhez 3.101 eFt támogatást biztosít a Képviselő-testület.
8. §
- Az Önkormányzat költségvetési gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevétel előirányzat-módosítás nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel. A bevételi többlet a tervezett bevételt meghaladóan realizált bevétel akkor, ha a betervezett bevételi jogcímeken a bevételi többlet időpontjában bevételkiesés nem várható.
- A költségvetésben nem tervezett jogcímű bevételek realizálása esetén az előirányzat módosítás a Képviselő-testület hatásköre.
9. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat, valamint a felügyelete alá tartozó intézmények költségvetését - e rendeletének módosításával - év közben megváltoztathatja.
- Az önkormányzati költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek, de az 1/d., illetve a 2. számú mellékletekben megállapított kiemelt előirányzatok módosítása a Képviselő-testület hatásköre.
- A költségvetési szerv felel a saját költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésében megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.
- Az intézmények a jelen rendeletben, illetve a rendelet 1/d. számú mellékletben foglalt részletezettséggel megállapított önkormányzati támogatást csak az alaptevékenység ellátásához használhatják fel.
- Az önkormányzati költségvetési szervek előirányzat-módosítási hatáskörükben - az irányító szerv egyidejű tájékoztatása mellett - a költségvetésük bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat a tervezett előirányzatokon felüli többletbevételéből felemelhetik az alábbiak szerint:
a./ A működési bevétel tervezett mértékét - nem tervezési hibából - meghaladó bevétel többletbevételnek minősül. A bevétel megszerzéséhez szükséges közvetlen költségeken túl az intézményi fenntartási költségek arányos fedezetére használható összeggel emelhető a kiadási előirányzat, a képződött maradvány nem használható fel intézményi hatáskörben.
b./ Az átvett pénzeszközök, valamint a támogatások és a támogatásértékű bevételek esetében a megkötött megállapodás szerint emelhető a bevételi és kiadási előirányzat egyaránt.
- Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek a többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembevételével és az intézmény biztonságos működését szem előtt tartva vállalhatnak kötelezettséget.
- Az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a többletbevételük terhére vállalt felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat csak a Képviselő-testület jóváhagyását követően emelhetik fel.
- Az intézmények vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettségeket, amelyek többlet költségvetési támogatást igényelnének 2014 évre, illetve az azt követő évekre.
- A Képviselő-testület a szakmai jogszabályokban foglaltak figyelembevételével elrendeli az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézményekben foglalkoztatottak munkakör szerinti folyamatos és érdemi vizsgálatát, a megüresedő álláshelyek betöltésének kontrollját, illetve koordinálását a humán erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás érdekében az Önkormányzat munkaerő-gazdálkodásáról szóló 37/2009. (XII.31.) rendelete alapján.
- Az önkormányzati bevételt képező és az intézményi működéshez nyújtott önkormányzati támogatás részbeni forrását biztosító - az intézményi adatközlések, statisztikai adatok, beszámolókra alapozottan megállapított ellátottak száma alapján igényelt - feladatalapú állami támogatás jogcímeit és összegét az 1/a. számú melléklet tartalmazza.
- Amennyiben az előző bekezdésben foglaltak a tervezettől - pontatlan adatszolgáltatás miatt - lényegesen eltérnek, akkor felelősségrevonás kezdeményezésére kell, hogy sor kerüljön, ami az adott intézmény önkormányzati támogatás csökkentését is maga után vonja.
- A költségvetési intézmények által igénybe vett, az ellátottak részére biztosított élelmezési feladatokra nyújtott önkormányzati támogatás előirányzata - beleértve a kedvezményesen vagy térítés nélkül étkezőket is - a szolgáltatást nyújtó Központi Gyermekélelmezési Konyha intézményekkel egyeztetett adatai alapján, a tervezett élelmezési napok szerint került kialakításra, melynek összegét az intézményi kiadások előirányzata tartalmazza. A 2014. évi költségvetési zárási feladatok keretében a tényleges élelmezési napok alapján a támogatás elszámolásra kerül.
10. §
- Az önkormányzati alapítású non-profit gazdálkodó szervezetek működéséhez szükséges támogatást a Képviselő-testület az alábbiak szerint állapítja meg:
Könyvtár Nkkft | 74.585 eFt, |
Szentesi Üdülőközpont Nkft | 21.815 eFt, |
Szentes Városellátó Nkft | 102.667 eFt. |
- Az (1) bekezdésben megállapított támogatási összegek a VII. cím Önkormányzati feladatok előirányzatai között kerültek megtervezésre, melyek kiutalására havi ütemezésben kerülhet sor, a tárgyhót követő hó 15-ig, míg a Képviselő-testület által év közben biztosított egyszeri feladatok pótelőirányzatának kiutalásáról a döntést követő 20 napon belül kell gondoskodni. A havi ütemezés szerinti kiutalástól a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájával történt előzetes egyeztetést követően, a működés folyamatosságát veszélyeztető esetekben lehet eltérni.
- A Könyvtár Nkkft támogatása magában foglalja a Szentesi Élet című hetilap támogatását, a Könyvtár működéséhez szükséges összeget, mely figyelembe veszi a korábbi megállapodásban foglaltakat, továbbá az elnyert LEADER pályázathoz biztosítandó önerő összegét. A korábbi átszervezés során közalkalmazotti jogviszonyból kiszervezett dolgozók juttatásai a közalkalmazottakkal egyenlő mértékben kerültek megállapításra.
- A Szentesi Üdülőközpont Nkft működéséhez nyújtott támogatás az üzemeléssel kapcsolatos kiadásokhoz nyújt kiegészítő forrást.
- A Szentes Városellátó Nkft működési támogatása a köztisztasági, a belvízrendezési, a területfelelősi, a Tiszai partfürdő üzemeltetési és a gyepmesteri feladatok ellátáshoz biztosít fedezetet.
11. §
- Az önkormányzati költségvetési szervek e rendelettel jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
- Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét, valamint számviteli rendjét meghatározó szabályzatait a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.
- Az intézmények vezetői a 9. § (4) és (5) bekezdések szerinti kötelezettségvállalásaikat – beleértve a bér és egyéb személyi juttatásokra, valamint az azokat terhelő közterhekre vonatkozó kötelezettségvállalásokat is – az e rendelet 11.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével tehetik meg.
- A feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület döntésének megfelelően kerülhet sor.
- A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi intézmény köteles betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása, megfelelő intézkedés megtétele az intézményvezetők feladat és felelőssége.
- A költségvetési szervek – az OEP finanszírozott feladatok kivételével – pénzellátásáról, kiadásaik teljesítéséhez szükséges pénzeszközök rendelkezésre bocsátásáról a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája az önkormányzati kincstár működtetésén keresztül gondoskodik.
- A Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája köteles folyamatosan figyelemmel kísérni a pénzellátás szabályainak betartását, az önkormányzati támogatás kiutalására irányuló kérelmek jogosságát.
- Az intézmények költségvetésében jóváhagyott bevételi előirányzatok teljesítése, a bevételek beszedése az intézményvezetők felelőssége, ezért a hátralék beszedésére irányuló intézkedések elmulasztása miatt kieső bevételek pótlására önkormányzati támogatás kiutalására nem kerülhet sor.
12. §
- Az Önkormányzat számára év közben biztosított pótelőirányzatok felhasználásáról, a költségvetési intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításainak jóváhagyásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, az emiatt szükségessé váló költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület szükség szerint, de legalább negyedévente dönt.
- Az évközi nem kötött felhasználási célú állami visszatérülések terhére a kiadások emelése csak a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával történhet.
- Amennyiben év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára meghatározott célra pótelőirányzatot biztosít, a polgármesternek a költségvetési rendelet módosítására irányuló javaslattal kell a Képviselő-testületet tájékoztatni.
Amennyiben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
- A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb a Magyar Államkincstár részére történő információszolgáltatást közvetlenül megelőző ülésén - december 31-i hatállyal - dönt a költségvetési rendelet módosításáról.
- A jóváhagyott költségvetésen, képviselő-testületi döntésen alapuló előirányzat módosításokról szóló értesítések kiadására a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda (irodavezető aláírásával) jogosult.
13. §
- A költségvetés végrehajtásának ellenőrzéséről az Önkormányzat köteles gondoskodni a költségvetési szervek és a Hivatal, mint intézmény tekintetében az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
- Az intézmények kötelesek - a működésük folyamatára is tekintettel - kialakítani, működtetni a belső kontroll rendszert - az Áht. 69-70. §-a figyelembevételével - és a tapasztalatokról a beszámolási kötelezettség teljesítésével egyidejűleg kötelesek számot adni.
14. §
- A költségvetés teljesítéséről, a bevételek és kiadások alakulásáról, az önkormányzat likviditási helyzetéről a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságot folyamatosan tájékoztatni kell.
- Az intézmények által a pénzmaradvány felhasználására tett javaslatot az irányító szerv az Ávr. 155.§-ában foglaltak alapján felülvizsgálja, a felülvizsgált és jóváhagyott pénzmaradványt az intézmények az előző évi kötelezettségeikre használhatják fel.
- A pénzmaradvány felülvizsgálata, megállapítása, jóváhagyása kapcsán érvényesítendő elvonások:
- végleges feladatelmaradás miatti összeg,
- normatív támogatások jogosultságot meghaladó összege,
- az irányító szerv költségvetésből meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,
- a tárgyévben év közben engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés teljes vagy részleges elmaradása miatt fel nem használt összeg,
- a munkaadói közterhek előirányzat támogatással fedezett, illetve arányos részének pénzmaradványából azon összeg, amely nem kapcsolódik a személyi juttatások előirányzatának közteher köteles pénzmaradványához, kivéve, ha a költségvetési szervnek ezen maradványrészt terhelő közteher fizetési elmaradása van,
- a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.
- A 2013. évi pénzmaradvány összegével az intézményi költségvetések előirányzatait a Képviselő-testület módosítja.
- A beruházási feladatok részbeni forrását képező átvett pénzeszközök, felhalmozási célú támogatások, központosított előirányzatok teljesítésének elmaradása esetén a beruházások folytatásáról, az új körülményre való tekintettel, külön képviselő-testületi döntést kell hozni.
- A működési feladatokhoz kapcsolódó bevételi előirányzatok teljesítésében a tervezetthez viszonyított kiesés esetén a költségvetésben tervezett feladatok megvalósíthatóságáról, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében teendő szükséges intézkedésekről a Képviselő-testület dönt.
- A költségvetés kiadási előirányzatai között nem szereplő feladatokra, a tervezett feladatok előirányzatát meghaladó kiadási szükségletekre kötelezettség nem vállalható, illetve a feladatok megvalósítását célzó, pénzügyi kötelezettséget keletkeztető intézkedés nem tehető.
15. §
- Az Önkormányzat tulajdonosi minőségében hozott döntései a költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását, a pénzügyi források felhasználhatóságát átmenetileg sem korlátozhatják.
- Az Önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Áhsz.), valamint az intézményi számviteli politikában rögzítettek szerint a 2013. december 31-én fennálló, egy évet meghaladó, a behajtás érdekében tett, többszöri intézkedéssel igazolt, a 30.000,- Ft egyedi értéket meg nem haladó követeléseiket a felhívástól számított 6 hónap elteltével törölhetik. A követelés törlésének megtörténte előtt, a törlés feltételeinek dokumentumait csatolva kötelesek a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda vezetőjének hozzájárulását kikérni.
- A Szentes Városi Szolgáltató Kft-nél 2013. december 31-én fennálló, öt évet meghaladó, a behajtás érdekében tett többszöri intézkedéssel igazolt 100.000,-Ft egyedi értéket meg nem haladó lakbérkövetelést a felhívástól számított 6 hónap elteltével a Kft törölheti. A követelés törlésének megtörténte előtt, a törlés dokumentumait csatolva köteles a – a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda vezetőjének javaslata alapján – a polgármester hozzájárulását kérni. A 100.000,-Ft feletti, de 500.000,-Ft-ot meg nem haladó lakbérkövetelés eltörléséhez a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság előzetes hozzájárulása szükséges.
- Az Ávr. 147.§-a szerinti felhatalmazás alapján a Hivatal gondoskodhat arról, hogy az Önkormányzat költségvetési elszámolási számláján és a hozzá kapcsolódó alszámlákon lévő átmenetileg szabad pénzeszközök – a központi költségvetésből származó hozzájárulások kivételével – az előírt szabályok betartása mellett ideiglenesen hasznosításra kerüljenek.
- Átmenetileg szabad pénzeszközök terhére a Hivatal Számviteli és Tervezési Iroda vezetőjének javaslata alapján, a polgármester döntése szerint vásárolható államilag garantált értékpapír. A befektetésekről a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságot tájékoztatni kell.
16. §
- Az intézmények vezetői a jóváhagyott költségvetési kereteken túl pénzügyi, fedezet nélküli, az irányító szervtől származó, többletforrást igazoló írásos dokumentum hiányában kötelezettséget nem vállalhatnak, a feladatok végrehajtását nem kezdhetik meg.
- A költségvetési intézményeknek az elismert vevői állományukról és egyéb követelésükről, valamint az elismert szállítói állományukról és egyéb kötelezettségeikről tételes, korosított adatszolgáltatást kell teljesíteniük tárgyhót követő hónap 15-ig a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája felé.
- A gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, míg a szabályszerűségért a polgármester a felelős. A Hivatal, illetve a VII. cím Önkormányzati feladatok tekintetében a kötelezettségvállalásra, pénzügyi ellenjegyzésre, utalványozásra vonatkozó hatáskörök gyakorlásának rendjét, a feladatellátás szabályait külön polgármesteri és jegyzői utasítás szabályozza.
- A Képviselő-testület felhatalmazza az intézmények vezetőit az intézményi költségvetésben megtervezett bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.
- Az Önkormányzat irányítása alátartozó intézmények működési vagy felhalmozási célú pályázat beadásához, azt megelőzően, az önkormányzati támogatást igénylő tervezett pályázat részleteinek a fenntartási kötelezettség és a további évek működési költségeinek ismertetésével köteles a Képviselő-testület döntését, jóváhagyását kérni.
- Az önkormányzati költségvetési szervek - működési körükben - ellátottai részére kizárólagosan a Központi Gyermekélelmezési Konyha által biztosított élelmezési szolgáltatást vehetik igénybe.
IV. FEJEZET
Az Önkormányzat vagyonával és a felhalmozásokkal
kapcsolatos rendelkezések
17. §
- Az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodás szabályait a 15/2013. (VII.17.) önkormányzati rendelet tartalmazza.
- Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásban a tulajdonosi szemlélet, az önkormányzati érdekek fokozott érvényesítésével el kell érni, hogy a vagyontárgyak hozadéka a fejlesztések forrásaként maximálisan ki legyen használva.
- Az önkormányzati vagyontárgyak hasznosításából származó, e rendeletben forrásként nem tervezett bevételeket csak a Képviselő-testület döntésének megfelelően, elsődlegesen felhalmozási célok megvalósítására lehet felhasználni.
- A vagyontárgyak hasznosításáért az Önkormányzat fizetési eszközként csak készpénzt fogadhat el, más fizetési mód alkalmazása – csereingatlan, értékpapír, természetbeni teljesítés – a vonatkozó számviteli szabályok betartása mellett, a Városrendezési, -Fejlesztési és Környezetvédelmi, a Pénzügyi és Tulajdonosi, valamint a Jogi, Ügyrendi és Közbeszerzési Bizottság véleményének, jóváhagyásának előzetes kikérésével lehetséges.
Az éves gazdálkodásról szóló zárszámadás keretében be kell mutatni az önkormányzati tulajdonban álló vagyon összetételét az ingatlankataszter adataival egyezően törzs-, illetve üzleti vagyon bontásban, valamint az Önkormányzat befektetett eszközeit.
- A felhalmozási célú feladatok megvalósítása, finanszírozhatósága érdekében fokozott figyelmet kell fordítani a pályázatok benyújtását megelőzően a költségek reális számba vételére, az előkészítésre.
- A költségek ismeretében a Képviselő-testület dönt a pályázatok benyújtásáról, mely döntés előkészítéshez szükséges a pályázattal történő beruházás összes költségének, az Önkormányzatot terhelő önerő konkrét összegének és megjelölésének, valamint a beruházás befejezését követően a működtetéssel kapcsolatosan felmerülő költségek bemutatása, a megtérülés prognosztizálása.
- Eredményes pályázat esetén a felelős személyek kijelölésével el kell érni, hogy a munkák megkezdésétől a befejezésig, a pályázati pénzek elszámolásának megtörténtéig a szakmai felügyelet koordináltan működjön.
- Kiemelt figyelmet kell fordítani az önkormányzati alapítású gazdasági társaságok által működtetett vagyonnal való gazdálkodásra, a feladatellátásra vonatkozó szerződésekben foglaltak teljesítésének értékelésére.
- A Szentes Városi Szolgáltató Kft vagyonában bekövetkezett változásokról, az Önkormányzat tulajdonát képező és kezelésében lévő ingatlanokra fordított felújításokról és a beruházásokról az éves beszámoló keretében köteles adatot szolgáltatni a Hivatal Számviteli és Tervezési Irodájának.
- A Szentes Városi Szolgáltató Kft és az Önkormányzat közötti elszámolásra a külön megállapodásban foglaltakat kell alkalmazni.
- Az Önkormányzat által alapított és támogatott nkft-k az éves beszámolók keretében kötelesek elszámolni a támogatás összegének felhasználásáról, az önkormányzati tulajdonú ingatlanokra fordított értéknövelő beruházásokról.
- A vagyongazdálkodásban kiemelt hangsúlyt kell fektetni a Képviselő-testület, a Hivatal, az önkormányzati tulajdonú, illetve résztulajdonú gazdálkodó szervezetek hatékony együttműködésére, a feladatok koordinált, ellenőrzött ellátására.
- Az önkormányzat vagyonával kapcsolatos kártérítési igények, peres eljárások miatt felmerülő kiadásokat a fejlesztési források terhére kell elszámolni, a peres eljárásokból származó bevételeket pedig a fejlesztési kiadások teljesítésére kell felhasználni.
- A vagyonkezelői jog létesítésével, működtetésével, ellenőrzésével, megszűnésével kapcsolatos részletes szabályokat a 15/2013. (VII.17.) önkormányzati rendelet tartalmazza.
- A vagyonmérleg alapja a leltár. Az önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények – beleértve a Hivatalt is – kötelesek eszközeik és forrásaik leltározását az Áhsz 22. §-ában foglaltak szerint elvégezni és a mérlegtételeket alátámasztani. A leltározással kapcsolatos részletes szabályokra vonatkozó előírásokat külön szabályzat tartalmazza, melyben meghatározásra kerülnek az egyes vagyontárgyak leltározásával kapcsolatos eljárások a tulajdon védelmének szem előtt tartása mellett. Az önkormányzat, mint irányító szerv hozzájárul ahhoz, hogy a tárgyi eszközöket az intézmények kétévente tényleges leltárfelvétellel leltározzák. A közbenső években a leltározás összehasonlító módszerrel kell, hogy történjen.
V. fejezet
Költségvetési egyensúlyt javító intézkedések, feladatok
18. §
- A költségvetési egyensúly megtartása valamennyi területen megköveteli a tervezett bevételek teljesítését, a bevételi többletek beszedésére irányuló intézkedések folyamatos megtételét.
- A működőképesség megtartását ésszerű takarékossággal, a tartalékok feltárásával, külső források bevonásával, továbbá a költségkímélő megoldások keresésével, a saját bevételek növelésével valamennyi területen kiemelt feladatként kell kezelni. Pótelőirányzati kérelem csak rendkívüli esetben terjeszthető elő a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság előzetes véleményezésével.
- Pénzügyi tartalmú, vagy a költségvetés évében, illetve az azt követő években pénzügyi kihatással járó előterjesztések csak a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság, valamint az illetékes szakmai bizottság véleményével terjeszthetők a Képviselő-testület elé.
- A bizottságok költségvetést érintő, a kötelezettségeket növelő döntést nem hozhatnak. Javaslattal élhetnek a Képviselő-testület felé, mely javaslatot előzetesen a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottságnak kell véleményezni.
- Az Önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményhálózatban - beleértve a Hivatalban kezelt feladatokat is - az ellátott feladatok észszerű szervezésével a működési költségeket csökkenteni kell.
19. §
- A Képviselő-testület a költségvetés likviditását biztosító 300.000 eFt forint alapú hitelkeret szükség szerinti igénybe vételét engedélyezi, melynek felhasználásáról elkülönített nyilvántartást kell vezetni.
- Az Önkormányzat 20/2013. (X.14.) rendeletében meghatározott gazdaságélénkítő ösztönző keret az előző években folyósított, 2014. évi megtérülések összegéig vehető igénybe.
- A megkezdett beruházások megvalósításához a forrásokat az önkormányzati vagyon hatékony hasznosításával, pályázatok benyújtásával, illetve hitel felvétellel kell biztosítani az engedélyezési, közbeszerzési szabályok betartása mellett.
- A Képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy az igénybevett külső források törlesztő részleteit és kamatait a szerződés időtartama alatt – minden más kiadást megelőzően –teljesíti. Az Önkormányzat által vállalt készfizető kezességből adódó éves fizetési kötelezettségre is ugyanezek a szabályok vonatkoznak
- A saját bevételek időlegesen szabad összegének hasznosításával kapcsolatos ügyletekre vonatkozóan a 186/2008. (VIII.15.) Kt. határozattal jóváhagyott „Szentes város Önkormányzata likvid pénzeszköz- és kockázatkezelési szabályzatában” foglaltak az irányadók.
VI. FEJEZET
Nemzetiségi Önkormányzatok
20. §
- A nemzetiségi önkormányzatok részére, költségvetésükben tervezett feladatok ellátásához a Képviselő-testület összességében a központi támogatáson túl 2.490 eFt működési, melyből a Szentesi Romák Nemzetiségi Önkormányzatának támogatása 1.836 eFt, a Szentesi Görög Nemzetiségi Önkormányzat támogatás 654 eFt.
- Az (1) bekezdésben foglalt támogatás előirányzatból 1.494 eFt a foglalkoztatás, 996 eFt a működés feltételeinek biztosítását szolgálja.
- A működési célú támogatás havi egyenlő részletekben – a nettó finanszírozás szabályainak megfelelően – kerülhet igénybe vételre.
VII. fejezet
Záró rendelkezések
21. §
A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Szentes Város 2014. évi költségvetési gazdálkodásának átmeneti szabályairól szóló 31/2013.(XII.31.) rendelet hatályát veszti.
22. §
- Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.
- E rendeletben foglaltak végrehajtásáról a 2014. évi zárszámadásról szóló rendeletben kell számot adni.
Dr. Sztantics Csaba jegyző | Szirbik Imre polgármester |