Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2014.(II.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 03. 01- 2014. 09. 29Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2014.(II.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-03-01-tól 2014-09-29-ig
Szerkesztés.
Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testületének
4/2014.(II.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2.) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1.§
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csajág Község Önkormányzat
- Az önkormányzat székhelye: 8163 Csajág, Petőfi Sándor utca 1.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Csajág Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
- Az önkormányzat illetékességi területe: Csajág község közigazgatási területe
- Az önkormányzat honlapjának címe: www.csajag.hu
- Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: polghivcsajag@invitel.hu
- A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése, címe, csajági kirendeltsége:
Balatonfőkajári Közös Önkormányzati Hivatal
Székhelye: 8164 Balatonfőkajár, Kossuth Lajos utca 8.
Balatonfőkajári Közös Önkormányzati Hivatal Csajági Kirendeltsége
Címe: 8163 Csajág, Petőfi Sándor utca 1.
2. §
- Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló. Az önkormányzat a jelképek használatát önállóan önkormányzati rendeletben szabályozza.
- A helyi önkormányzat a kitűntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeli el.
II. Fejezet
Az önkormányzat feladat –és hatáskörei
3. §
- A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (továbbiakban: Mötv) határozhat meg.
- Az Önkormányzat az Mötv.-ben meghatározott helyben biztosított feladatok ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodik:
- a település egész területét érintő egészséges ivóvízellátásról: a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.-vel kötött közszolgálati szerződéssel
- az óvodai nevelésről: saját fenntartású Csajág Egységes Óvoda-Bölcsöde intézmény útján
- az általános iskolai oktatásról és nevelésről: a Csajági Református Iskola útján
- az egészségügyi alapellátásról: a területi ellátási kötelezettséggel működő orvosokkal, továbbá közalkalmazotti jogviszonyba kinevezett alkalmazottal (védőnő) látja el.
- Szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokról és ellátásról önkormányzati társulás keretében fenntartott és működtetett intézmény útján
- Közvilágításról: E.on Energetikai Zrt.-vel kötött Közszolgálati szerződéssel
- Településüzemeltetés és környezet-egészségügyi feladatok ellátásról saját önkormányzati hatáskörben
- Köztemető fenntartásáról a református egyházzal kötött megállapodás hatáskörben
- Kulturális szolgáltatások biztosításáról, közművelődési intézmény fenntartásáról saját fenntartású intézményében (könyvtár, művelődési ház)
- Az önkormányzat a helyi közügyek önálló megoldását akkor vállalja, ha az nem veszélyezteti a kötelező feladatok ellátását és az önként vállalt feladatok ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak.
- Az önkormányzat önként vállalt feladatai.
- civil szervezetek támogatása
- rendezvények támogatása
- Az önkormányzat által ellátott közszolgáltatások, valamint az önként vállalat feladatok tárgyában – a lakosság igényei és az önkormányzat anyagi lehetőségei alapján – a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben, az éves költségvetésben – fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni a Képviselő-testületnek.
- A Képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat Gazdasági Programja tartalmazza. A Gazdasági Programot a polgármester az alakuló ülést követő hat hónapon belül terjeszti a testület elé. A program végrehajtását a költségvetési rendelet tartalmazza.
- A képviselő-testület által átruházott hatásköröket az SZMSZ 1 sz. melléklete tartalmazza.
4. §
- A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartózó feladata és hatásköröket az Mötv. 42- §-a határozza meg.
III. Fejezet
A Képviselő-testület
Önkormányzati képviselő
5. §
- Az önkormányzati Képviselő-testület tagjai a polgármester és a 4 fő települési önkormányzati képviselő.
- A képviselők nevét és elérhetőségét az SZMSZ 1. sz . függeléke tartalmazza.
- A képviselő az Mötv-ben rögzített jogok és kötelességek mellett köteles:
- tevékenyen rész venni a Képviselő-testület munkájában
- előzetesen jelezni, ha a Képviselő-testület ülésén való megjelenésében akadályoztatva van
- olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre
- kapcsolatot tartani a település lakosságával, a civil szervezetekkel
- A képviselők juttatásait a Képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.
A polgármester
6. §
- A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester foglalkozási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségére vonatkozó rendelkezéséket az Mötv. határozza meg.
- A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a „Polgármester – Csajág” felírat olvasható.
7. §
- A polgármester feladatai az Mötv. 67. §-a alapján látja el.
- A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott feladatai ellátása során
- képviseli az önkormányzatot
- szervezi és biztosítja a közakarat érvényesülését
- segíti a képviselők munkáját
- gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról
- gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről
- támogatja a civil szervezeteket
- kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, megyei közgyűléssel, országgyűlési képviselőkkel, más települések polgármestereivel
- A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület határozatlanképessége vagy határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó ügyekben, ha azt a törvény nem tiltja.
- A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó halaszhatatlan ügyekben, ha azt a törvény nem tiltja.
- A polgármester a költségvetési források felhasználásáról az önkormányzati vagyonrendeletben foglaltak szerint dönt.
8. §
- A képviselő-testület tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ
A jegyző
9. §
- A közös önkormányzati hivatal jegyzőjét Balatonfőkajár község polgármestere nevezi ki a közös hivatal létrehozására, Csajág, Küngös községek önkormányzataival kötött megállapodásban foglaltak alapján.
- A jegyző vezeti az önkormányzati hivatalt és ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
- A közös önkormányzati hivatal állandó kirendeltséget működtet Csajág, Küngös településeken.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott időtartamra a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatalnak ezen feladattal megbízott igazgatási főelőadója látja el.
A társulások
10. §
- Az önkormányzati feladatok hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldások érdekében társulásokban vesz részt.
- A társulások célja:
- a társult településekkel vagy településekkel együtt közös intézmény fenntartása
- tervek közös megvalósítása
- beruházási és településfejlesztési tervek összeghangolása
- közös érdekképviselet.
- Csajág Község Önkormányzata a Gyermekjóléti és szociális alapszolgáltatási feladatokat ellátó társulás tagja.
- A Kelet-Balaton Többcélú Önkormányzati Társulás keretén belül részt vesz a központi orvosi ügyelet ellátásában.
IV. Fejezet
A képviselő-testület működése
Az ülés összehívása
11. §
- A képviselő-testület évente 10 alkalommal tart rendes ülést az éves munkatervben foglalt napirendek szerint. Szükség esetén rendkívüli ülést tart.
- A képviselő-testület ülését a székhelyen tartja, de esetenként más helyszínre is összehívható a testületi ülés.
- Az üléseket a polgármester, távollétében az alpolgármester hívja össze. Az ülés meghívóját és az előterjesztéséket a képviselőknek, az ülést megelőzően 5 nappal korábban meg kell küldeni.
- Sürgős vagy halaszhatatlan esetben a képviselő-testület összehívható telefonon, szóban vagy üzenet formájában
- Határozatképtelenség esetén a testületi ülést 5 napon belül ismételten össze kell hívni. A megismételt ülésre újabb napirendi pontok is felvehetők.
12. §
- Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat Gazdasági Programja tartalmazza, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
- A Gazdasági programot a Képviselő-testület fogadja el
13. §
- A Képviselő-testületi ülések nyilvánosak.
- Az ülések helyéről és időpontjáról a polgármester köteles a település lakosságát értesíteni hirdetmény útján, melyet a település hirdető tábláira valamint a község honlapján is megjelentet.
- A zárt ülés szabályiról az Mötv. rendelkezik.
14. §
A képviselő-testületi ülés menete
- A képviselő-testületi ülés menete:
- a levezető elnök az ülés megnyitása megállapítja a megjelentek létszámát, az ülés határozatképességét.
- A levezető elnök javaslatot tesz a napirendi pontok megvitatására
- A testület nyílt szavazással, az egyik kéz magasba emelésével dönt a napirendek elfogadásáról
- A levezető elnök napirendi pontonként külön-külön megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát.
- Elsőként a napirendi pont előadóját illeti meg a szó, aki az írásbeli előterjesztéshez 2 percben szóbeli kiegészítést tehet.
- Az előterjesztések ismertetése után vitára bocsátja a határozati javaslatot.
- A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ismételt hozzászólás esetén 2 percben kiegészítésre van lehetőség.
- Először a módosító indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti határozati javaslatról.
- A levezető elnök ezt követően kihirdeti a szavazás eredményét
- A levezető elnök jogai és kötelezettségei az ülés során:
- figyelemmel kíséri a határozatképességet, határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti
- megadja a szót a képviselőknek illetve az ülésre meghívottak számára
- tanácskozási szünetet rendelhet el
- rendre utasíthatja aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít
- figyelmezteti a hallgatóságban megjelent állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja.
- A tájékoztató napirendek felett nem lehet vitát nyitni. Azokat a napirendeket, amelyeknek a tárgyalása elmaradt, fel kell venni a következő munkaterv soron következő ülésére. Az előterjesztés előadója javasolhatja a téma napirendről történő levételét.
- A Napirendekkel és szavazásokkal kapcsolatban a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
- A képviselő-testületi ülések időtartama max. 4 óra.
15. §
Az előterjesztés
- Előterjesztésnek minősül: a határozati javaslat, a rendelettervezet, a beszámoló, a tájékoztató.
- Előterjesztésre jogosult:
- a képviselő-testület tagja
- a polgármester
- az önkormányzati fenntartású intézmény vezetője
- a jegyző
- A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételes szóban kerül
benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztés
szóban történt meg.
(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a.) a tárgy pontos meghatározását
b.) a döntés hozatalhoz beszerezett véleményeket
c.) az adott tárgyhoz kapcsolódó hatályos jogszabályokat
d.) a korábban már az üggyel kapcsolatban hozott döntéséket
e.) egyértelműen meghatározott határozati javaslatot
f.) a felelős és végrehajtási határidőt
16. §
Jegyzőkönyv
- A Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet az előterjesztésekkel együtt a Nemzeti Jogtár felületére 15 napon belül fel kell tölteni, valamint 1 példányt elektronikusan, 1 példányt nyomtatott, aláírt formában a Veszprém Megyei Kormányhivatal részére meg kell küldeni.
- A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül
- a távol maradt képviselők nevét
- az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét, az érkezésük időpontját,
- az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét
- a polgármester esetleges intézkedéseit, az elhangzott kérdéseket
- az ülés bezárásának időpontját
- A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
- a meghívót
- a kiküldött és kiosztott anyagokat (előterjesztések, beszámolók, tájékoztatók)
- a jelenléti ívet
- a névszerinti szavazás jegyzékét
- a zárt testületi ülés tartásának kéréséhez, illetve nyílt testületi ülés tartásához hozzájáruló nyilatkozatot
- a kihirdetett rendeletet.
(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülésről, közmeghallgatásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
17. §
A képviselő-testület döntései
- A Képviselő-testület a normatív határozatait minden évben egytől kezdődő folyamatos arab számmal kell ellátni.
- A határozat megjelölése tartalmazza a képviselő-testület megnevezését, a határozat sorszámát az elfogadás dátumával.
- A testületi határozatokról a jegyző betű és határidő rendes nyilvántartást vezet
18.§
- Az önkormányzati rendelet megalkotását, módosítását és hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:
- a polgármester
- képviselő-testület tagjai
- jegyző
- erre irányuló népi kezdeményezés
- A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.
- A rendelt kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A rendelet a kirendeltség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.
- A jegyző a kihirdetett rendeletet a Nemzeti Jogtár felületére 3 munkanapon belül feltölti, valamint 1 példányt elektronikusan, 1 példányt nyomtatott formában megküld a Veszprém Megyei Kormányhivatal Törvényességi Főosztályára.
- A kihirdetett rendelet a honlapon is közzétételre kerül.
V. Fejezet
Közmeghallgatás
19.§
- A Képviselő-testület közmeghallgatással teremt lehetőséget a közösség lakói számára a közügyekben való részvételre.
- Közmeghallgatást a képviselő-testület évente egy alkalommal tart.
20. §
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot. Megalkotására nézve a vonatkozó jogszabályok az irányadók.
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről készült koncepció elfogadása után fogadja el a polgármester által előterjesztett költségvetési rendeletet.
21. §
- A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett – saját hatáskörében döntsön
- A Képviselő-testület az önkormányzat belső ellenőrzését - a térségen belül közösen - szerződéssel foglalkozatott belső ellenőr látja el.
22. §
- A képviselő-testület az önkormányzat tulajdon és vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.
- Az önkormányzat vagyoni helyzetéről a polgármester legalább évente egyszer átfogó tájékoztatást nyújt a képviselő-testület részére.
- Az önkormányzat által fenntartott intézmény ellenőrzését a polgármester a Közös Hivatal útján látja el, illetve biztosítja.
- Az önkormányzat szakfeladat rendjét e rendelet 2 sz. melléklete tartalmazza.
23. §
Záró rendelkezések
- Ez a rendelet 2014. március hó 1. napján lép hatályba.
- Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2004 (VII.15.) önkormányzati rendelet.
Csajág, 2014. február 27.
Verebélyi Zoltán Polgár Beatrix
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került:
2014. február 27. napján
Polgár Beatrix
jegyző
..