Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2014.(II.27.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2014. 03. 01- 2014. 09. 29

Szerkesztés.



Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testületének

4/2014.(II.27.) önkormányzati rendelete


a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról



Csajág Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2.) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. Fejezet

                  

Általános rendelkezések


1.§


  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csajág Község Önkormányzat


  1. Az önkormányzat székhelye: 8163 Csajág, Petőfi Sándor utca 1.


      (3)  Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:

            Csajág Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.


  1. Az önkormányzat illetékességi területe: Csajág község közigazgatási területe


  1. Az önkormányzat honlapjának címe: www.csajag.hu


  1. Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: polghivcsajag@invitel.hu


  1. A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése, címe, csajági kirendeltsége:


Balatonfőkajári Közös Önkormányzati Hivatal

Székhelye: 8164 Balatonfőkajár, Kossuth Lajos utca 8.


Balatonfőkajári Közös Önkormányzati Hivatal Csajági Kirendeltsége

Címe: 8163 Csajág, Petőfi Sándor utca 1.



2. §


  1. Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló. Az önkormányzat a jelképek használatát önállóan önkormányzati rendeletben szabályozza.


  1. A helyi önkormányzat a kitűntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeli el.



II. Fejezet


Az önkormányzat feladat –és hatáskörei


3. §


  1. A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (továbbiakban: Mötv) határozhat meg.


  1. Az Önkormányzat az Mötv.-ben meghatározott helyben biztosított feladatok ellátásáról  az alábbiak szerint gondoskodik:


  1. a település egész területét érintő egészséges ivóvízellátásról: a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.-vel kötött közszolgálati szerződéssel


  1. az óvodai nevelésről: saját fenntartású Csajág Egységes Óvoda-Bölcsöde intézmény útján


  1. az általános iskolai oktatásról és nevelésről: a Csajági Református Iskola  útján


  1. az egészségügyi alapellátásról: a területi ellátási kötelezettséggel működő orvosokkal, továbbá közalkalmazotti jogviszonyba kinevezett alkalmazottal (védőnő) látja el.


  1. Szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokról és ellátásról önkormányzati társulás keretében fenntartott és működtetett intézmény útján


  1. Közvilágításról: E.on Energetikai Zrt.-vel kötött Közszolgálati szerződéssel


  1. Településüzemeltetés és környezet-egészségügyi feladatok ellátásról saját önkormányzati hatáskörben


  1. Köztemető fenntartásáról a református egyházzal kötött megállapodás hatáskörben


  1. Kulturális szolgáltatások biztosításáról, közművelődési intézmény fenntartásáról saját fenntartású intézményében (könyvtár, művelődési ház)


  1. Az önkormányzat a helyi közügyek önálló megoldását akkor vállalja, ha az nem veszélyezteti a kötelező feladatok ellátását és az önként vállalt feladatok ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak.


  1. Az önkormányzat önként vállalt feladatai.


  1. civil szervezetek támogatása
  2. rendezvények támogatása





  1. Az önkormányzat által ellátott közszolgáltatások, valamint az önként vállalat feladatok tárgyában – a lakosság igényei és az önkormányzat anyagi lehetőségei alapján – a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben, az éves költségvetésben – fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni a Képviselő-testületnek.


  1. A Képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat Gazdasági Programja tartalmazza. A Gazdasági Programot a polgármester az alakuló ülést követő hat hónapon belül terjeszti a testület elé. A program végrehajtását a költségvetési rendelet tartalmazza.


  1. A képviselő-testület által átruházott hatásköröket az SZMSZ 1 sz. melléklete tartalmazza.



4. §


  1. A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartózó feladata és hatásköröket az Mötv. 42- §-a határozza meg.



III. Fejezet


A Képviselő-testület


Önkormányzati képviselő


5. §


  1. Az önkormányzati Képviselő-testület tagjai a polgármester és a 4 fő települési   önkormányzati képviselő.


  1. A képviselők nevét és elérhetőségét az SZMSZ 1. sz . függeléke tartalmazza.


  1. A képviselő az Mötv-ben rögzített jogok és kötelességek mellett köteles:


  • tevékenyen rész venni a Képviselő-testület munkájában
  • előzetesen jelezni, ha a Képviselő-testület ülésén való megjelenésében akadályoztatva van
  • olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre
  • kapcsolatot tartani a település lakosságával, a civil szervezetekkel


  1. A képviselők juttatásait a Képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.








A polgármester


6. §


  1. A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester foglalkozási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségére vonatkozó rendelkezéséket az Mötv. határozza meg.
  2. A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a „Polgármester – Csajág” felírat olvasható.



7. §


  1. A polgármester feladatai az Mötv. 67. §-a alapján látja el.

 

  1. A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott feladatai ellátása során

    

  1. képviseli az önkormányzatot
  2. szervezi és biztosítja a közakarat érvényesülését
  3. segíti a képviselők munkáját
  4. gondoskodik  a testület működésének nyilvánosságáról
  5. gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről
  6. támogatja  a civil szervezeteket
  7. kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, megyei közgyűléssel, országgyűlési képviselőkkel, más települések polgármestereivel


  1. A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület határozatlanképessége vagy határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó ügyekben, ha azt a törvény nem tiltja.


  1. A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat az Mötv. 42. §-ába nem tartozó halaszhatatlan ügyekben, ha azt a törvény nem tiltja.


  1. A polgármester a költségvetési források felhasználásáról az önkormányzati vagyonrendeletben foglaltak szerint dönt.



8. §


  1. A képviselő-testület tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ


A jegyző


9. §


  1. A közös önkormányzati hivatal jegyzőjét Balatonfőkajár község polgármestere nevezi ki a közös hivatal létrehozására, Csajág, Küngös községek önkormányzataival kötött megállapodásban foglaltak alapján.
  2. A jegyző vezeti az önkormányzati hivatalt és ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
  3. A közös önkormányzati hivatal állandó kirendeltséget működtet Csajág, Küngös településeken.
  4. A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott időtartamra a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatalnak ezen feladattal megbízott igazgatási főelőadója látja el.



A társulások


10. §


  1. Az önkormányzati feladatok hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldások érdekében társulásokban vesz részt.
  2. A társulások célja:
    • a társult településekkel vagy településekkel együtt közös intézmény fenntartása
    • tervek közös megvalósítása
    • beruházási és településfejlesztési tervek összeghangolása
    • közös érdekképviselet.
  3. Csajág Község Önkormányzata a Gyermekjóléti és szociális alapszolgáltatási feladatokat ellátó társulás tagja.
  4. A Kelet-Balaton Többcélú Önkormányzati Társulás keretén belül részt vesz a központi orvosi ügyelet ellátásában.



IV. Fejezet


A képviselő-testület működése


Az ülés összehívása


11. §


  1. A képviselő-testület évente 10 alkalommal tart rendes ülést az éves munkatervben foglalt napirendek szerint. Szükség esetén rendkívüli ülést tart.
  2. A képviselő-testület ülését a székhelyen tartja, de esetenként más helyszínre is összehívható a testületi ülés.
  3. Az üléseket a polgármester, távollétében az alpolgármester hívja össze. Az ülés meghívóját és az előterjesztéséket a képviselőknek, az ülést megelőzően 5 nappal korábban meg kell küldeni.
  4. Sürgős vagy halaszhatatlan esetben a képviselő-testület összehívható telefonon, szóban vagy üzenet formájában
  5. Határozatképtelenség esetén a testületi ülést 5 napon belül ismételten össze kell hívni. A megismételt ülésre újabb napirendi pontok is felvehetők.



12. §


  1. Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint  a kiemelt célokat az önkormányzat Gazdasági Programja tartalmazza, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.


  1. A Gazdasági programot a Képviselő-testület fogadja el



13. §



  1. A Képviselő-testületi ülések nyilvánosak.
  2. Az ülések helyéről és időpontjáról a polgármester köteles a település lakosságát értesíteni hirdetmény útján, melyet a település hirdető tábláira valamint a község honlapján is megjelentet.
  3. A zárt ülés szabályiról az Mötv. rendelkezik.




14. §


A képviselő-testületi ülés menete


  1. A képviselő-testületi ülés menete:
    1. a levezető elnök az ülés megnyitása megállapítja a megjelentek létszámát, az ülés határozatképességét.
    2. A levezető elnök javaslatot tesz a napirendi pontok megvitatására
    3. A testület nyílt szavazással, az egyik kéz magasba emelésével dönt a napirendek elfogadásáról
    4. A levezető elnök  napirendi pontonként külön-külön megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát.
    5. Elsőként a napirendi pont előadóját illeti meg a szó,  aki az írásbeli előterjesztéshez 2 percben szóbeli kiegészítést tehet.
    6. Az előterjesztések ismertetése után vitára bocsátja a határozati javaslatot.
    7. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ismételt hozzászólás esetén 2 percben kiegészítésre van lehetőség.
    8. Először a módosító indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti határozati javaslatról.
    9. A levezető elnök ezt követően kihirdeti a szavazás eredményét


  1. A levezető elnök jogai és kötelezettségei az ülés során:
    1. figyelemmel kíséri a határozatképességet, határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti
    2. megadja  a szót  a képviselőknek illetve az ülésre meghívottak számára
    3. tanácskozási szünetet rendelhet el
    4. rendre utasíthatja aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít
    5. figyelmezteti a hallgatóságban megjelent állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja.


  1. A tájékoztató napirendek felett nem lehet vitát nyitni. Azokat a napirendeket, amelyeknek a tárgyalása elmaradt, fel kell venni a következő munkaterv soron következő ülésére. Az előterjesztés előadója javasolhatja a téma napirendről történő levételét.


  1. A Napirendekkel és szavazásokkal kapcsolatban a jegyző törvényességi észrevételt tehet.


  1. A képviselő-testületi ülések időtartama max. 4 óra.



15. §


Az előterjesztés


  1. Előterjesztésnek minősül: a határozati javaslat, a rendelettervezet, a beszámoló, a tájékoztató.


  1. Előterjesztésre jogosult:
    • a képviselő-testület tagja
    • a polgármester
    • az önkormányzati fenntartású intézmény vezetője
    • a jegyző


  1. A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételes szóban kerül

       benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztés

       szóban történt meg.


 (4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

        a.) a tárgy pontos meghatározását

       b.) a döntés hozatalhoz beszerezett véleményeket

       c.) az adott tárgyhoz kapcsolódó hatályos jogszabályokat

       d.) a korábban már az üggyel kapcsolatban hozott döntéséket

       e.) egyértelműen meghatározott határozati javaslatot

       f.) a felelős és végrehajtási határidőt


16. §


Jegyzőkönyv


  1. A Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet az előterjesztésekkel együtt a Nemzeti Jogtár felületére 15 napon belül fel kell tölteni, valamint 1 példányt elektronikusan,  1 példányt nyomtatott, aláírt formában a Veszprém Megyei Kormányhivatal részére meg kell küldeni.


  1. A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül


  1. a távol maradt képviselők nevét
  2. az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét, az érkezésük időpontját,
  3. az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét
  4. a polgármester esetleges intézkedéseit, az elhangzott kérdéseket
  5. az ülés bezárásának időpontját

 

  1. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
    1. a meghívót
    2. a kiküldött és kiosztott anyagokat (előterjesztések, beszámolók, tájékoztatók)
    3. a jelenléti ívet
    4. a névszerinti szavazás jegyzékét
    5. a zárt testületi ülés tartásának kéréséhez, illetve nyílt testületi ülés tartásához hozzájáruló nyilatkozatot
    6. a kihirdetett rendeletet.


(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülésről, közmeghallgatásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.


   


17. §


A képviselő-testület döntései


  1. A Képviselő-testület a normatív határozatait minden évben egytől kezdődő folyamatos arab számmal kell ellátni.
  2. A határozat megjelölése tartalmazza a képviselő-testület megnevezését, a határozat sorszámát az elfogadás dátumával.
  3. A testületi határozatokról a jegyző betű és határidő rendes nyilvántartást vezet


18.§


  1. Az önkormányzati rendelet megalkotását, módosítását és hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:
    • a polgármester
    • képviselő-testület tagjai
    • jegyző
    • erre irányuló népi kezdeményezés


  1. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.


  1. A rendelt kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A rendelet a kirendeltség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.


  1. A jegyző a kihirdetett rendeletet a Nemzeti Jogtár felületére 3 munkanapon belül feltölti, valamint 1 példányt elektronikusan, 1 példányt nyomtatott formában megküld a Veszprém Megyei Kormányhivatal Törvényességi Főosztályára.


  1. A kihirdetett rendelet a honlapon is közzétételre kerül.




V. Fejezet


Közmeghallgatás


19.§


  1. A Képviselő-testület közmeghallgatással teremt lehetőséget a közösség lakói számára a közügyekben való részvételre.
  2. Közmeghallgatást a képviselő-testület évente egy alkalommal tart.



20. §


  1. A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot. Megalkotására nézve a vonatkozó jogszabályok az irányadók.
  2. A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről készült koncepció elfogadása után fogadja el a polgármester által előterjesztett költségvetési rendeletet.



21. §


  1. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett – saját hatáskörében döntsön
  2. A Képviselő-testület az önkormányzat belső ellenőrzését - a térségen belül közösen - szerződéssel foglalkozatott belső ellenőr látja el.


22. §


  1. A képviselő-testület az önkormányzat tulajdon és vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.
  2. Az önkormányzat vagyoni helyzetéről a polgármester legalább évente egyszer átfogó tájékoztatást nyújt  a képviselő-testület részére.
  3. Az önkormányzat által fenntartott intézmény ellenőrzését a polgármester a Közös Hivatal útján látja el, illetve biztosítja.
  4. Az önkormányzat szakfeladat rendjét e rendelet 2 sz. melléklete tartalmazza.



                                                                       23. §                              


Záró rendelkezések



  1. Ez a rendelet 2014. március hó 1. napján lép hatályba.
  2. Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2004 (VII.15.) önkormányzati rendelet.





Csajág, 2014. február 27.




                              Verebélyi Zoltán                              Polgár Beatrix

                                  polgármester                                        jegyző




A rendelet kihirdetésre került:


2014. február 27. napján



                                                                                        Polgár Beatrix

                                                                                                 jegyző




















..