Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (III.4.) önkormányzati rendelete
Dombóvár Város Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről
Hatályos: 2014. 03. 05- 2014. 08. 29Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2014. (III.4.) önkormányzati rendelete
Dombóvár Város Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről
2014-03-05-tól 2014-08-29-ig
Dombóvár Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Dombóvár Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja.
A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és a költségvetési szervei együttes 2014. évi költségvetésének főösszegét:
3.025.775 ezer Ft-ban
bevételi főösszegét: 2.712.272 ezer Ft-ban
kiadási főösszegét: 3.025.775 ezer Ft-ban
ezeken belül:
- a felhalmozási célú bevételt 397.464 ezer Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 683.992 ezer Ft-ban
ebből:
- a beruházások összegét 259.452 ezer Ft-ban
- a felújítások összegét 228.069 ezer Ft-ban
a működési célú bevételt 2.314.808 ezer Ft-ban
a működési célú kiadásokat 2.341.783 ezer Ft-ban
- személyi jellegű kiadásokat 603.146 ezer Ft-ban
- munkaadókat terh. jár-okat és szoc. hozz. adót 162.109 ezer Ft-ban
- dologi jellegű kiadásokat 945.512 ezer Ft-ban
- ellátottak pénzbeli juttatásait 181.507 ezer Ft-ban
- egyéb működési célú kiadásokat 414.009 ezer Ft-ban
a költségvetési létszámkeretét 271,5 főben
ebből a közfoglalkoztatottak létszámát 17 főben
költségvetési hiány 313.503 ezer Ft-ban
ezen belül:
- a felhalmozási célú hiányt 286.528 ezer Ft-ban
- a működési célú hiányt 26.975 ezer Ft-ban
állapítja meg.
A finanszírozási műveleteken belül
a hitelfelvétel összegét 0 ezer Ft-ban
- ebből a felhalmozási célú hitelfelvételt 0 ezer Ft-ban
a hiteltörlesztés, kötvény tőketörlesztés összegét 0 ezer Ft-ban
- ebből a felhalmozási célú törlesztést 0 ezer Ft-ban
Előző év felhasználható tervezett pénzmaradványát 313.503 ezer Ft-ban
- ebből a felhalmozási célú pénzmaradványt 267.244 ezer Ft-ban
határozza meg.
3. §
(1) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként a 2. melléklet szerint állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a fejlesztési kiadásokat feladatonként a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási céltartalékát 188.516 eFt, működési céltartalékát 30.500 eFt, általános tartalékát 5.000 eFt összegben határozza meg. A Képviselő-testület dönt a felhalmozási céltartalék, a működési céltartalék, valamint az általános tartalék felhasználásáról.
(6) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 4. melléklet tartalmazza.
(7) A Képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A Képviselő-testület a 2014. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről készített előirányzat felhasználási tervet a 8. melléklet szerint fogadja el.
(9) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló programok kiadásait és bevételeit a 10. melléklet hagyja jóvá.
4. §
(1) A vagyonhasznosításból származó, a tervezett előirányzatot meghaladó bevételből év közben általános tartalékot kell képezni.
(2) A bevételi források növelése érdekében elrendeli a korábban értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, a pályázati lehetőségek felkutatását és igénybevételét.
(3) Az előző évi pénzmaradvány - az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével - a felülvizsgálat, illetve a Képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.
5. §
(1) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban az 5. és 6. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben a későbbi évekre jóváhagyott előirányzatokon belül a Polgármester kötelezettséget vállalhat.
6. §
(1) A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek és magánszemélyek a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként - juttatott összegről írásban elszámolnak. A 2014. évben támogatottak részére az elszámolás teljesítéséig támogatás nem folyósítható. A támogatás jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót visszafizetési kötelezettség terheli.
(2) A költségvetési rendelet alapján árubeszerzési, építési beruházási, illetve szolgáltatás megrendelési célra juttatott támogatások felhasználását a közbeszerzési törvény alkalmazásához kell kötni.
(3) A támogatások nyújtásánál az Áht. rendelkezéseit figyelembe kell venni, a közzétételre vonatkozóan a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendelet rendelkezései az irányadók.
7. §
(1) A Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetési keretében garantálja a Képviselő-testület a képviselőtestület hivatala köztisztviselői és ügykezelői közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló önkormányzati rendeletben felsorolt juttatások tárgyévi kifizethetőségét.
A juttatásokra a 9. melléklet szerinti keretet biztosítja. A kereten belül az egyes juttatások közötti átcsoportosítást a szükségleteknek megfelelően a munkáltatói jogokat gyakorló jegyző végzi el.
A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
8. §
(1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszám keretek között átcsoportosítást a Képviselő-testület engedélyezhet.
(2) A Képviselő-testület az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy 5 millió Ft összeghatárig a bevételi és kiadási előirányzatokat módosítsa, a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást végezzen. Az átcsoportosításról a döntést követően a Képviselő-testület ülésén be kell számolni.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy utólagos beszámolás mellett 2014. évben a 2. melléklet szerint meghatározott keret terhére kötelezettséget vállaljon.
(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a központi céljellegű előirányzatok saját hatáskörben történő felosztására, melyről a Polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja. A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a két képviselő-testületi ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan, az SZMSZ-ben meghatározott, képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben döntsön.
(5) Az éves költségvetés jóváhagyásakor meghatározott egyes kiadási előirányzatok utólagos előirányzat-módosítással túlléphetők. Ezek azonban csak olyan előirányzatok lehetnek, amelyek esetében törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó többletjogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.
(6) A költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület negyedévente dönt.
(7) Ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik, a Polgármester pótköltségvetési rendeletet terjeszt a Képviselő-testület elé.
(8) Államháztartáson kívüli forrás önkormányzat részére történő átvételéről
a) a polgármester dönt
- amennyiben az átvett pénzeszköz felhasználásának célja megállapodásban rögzítésre kerül és az nem jelent az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást
- amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent.
b) amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást jelent, a kötelezettségvállalás összegétől függően:
- 1 millió Ft értékhatárig a polgármester
- 1 millió Ft felett – 5 millió Ft értékhatárig a Városgazdálkodási Bizottság
- 5 millió Ft értékhatár felett a Képviselő-testület dönt.
(9) Államháztartáson kívülre forrás önkormányzat által történő átadására kizárólag költségvetési előirányzat rendelkezésre állása esetén lehetséges. A költségvetési rendeletben rendelkezésre álló előirányzat terhére történő kifizetésekről a polgármesteri keret terhére a polgármester, egyéb keret felosztásáról a Képviselő-testület dönt.
A gazdálkodás rendje
9. §
(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség és kifizetés a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, továbbá a letéti kezelésben történő kiadásokat. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség – kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket – csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.
(2) A képviselő-testület által jóváhagyott éves kereten belül átmeneti likviditási hitelt a Polgármester az általa felhatalmazott személy ellenjegyzésével vehet fel.
(3) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről a Polgármester, illetve az általa felhatalmazott személy dönt.
(4) Az új induló beruházások, felújítások körében a közbeszerzési értékhatár felett a 2011. évi CVIII. törvény és az önkormányzat közbeszerzési szabályzatának előírásait kell alkalmazni.
(5) A költségvetési szervek – nettósított – költségvetési támogatását 1/12 szerinti ütemezésben biztosítja a Képviselő-testület. Ettől eltérni csak a beruházások és felújítások esetén, illetve a költségvetési szerv kérése alapján az utalványozásra jogosultak döntése alapján lehet.
10. §
(1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetés alapján a jogszabályokban meghatározott feltételek mellett gazdálkodnak.
A költségvetési szervek a feladataik bővítésére vonatkozó kérelmeket csak az önköltség számítási szabályzataik alapján elkészített költségszámítással együtt terjeszthetik elő.
(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzatokon belül – beleértve a létszámkeretet is - kötelesek gazdálkodni.
(3) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét csak a Képviselő-testület előirányzat módosítása után használhatja fel. Előző évi pénzmaradványával a Képviselő-testület jóváhagyása után intézményi hatáskörű előirányzat módosítás után rendelkezhet. Többletbevétel miatt előirányzat módosítás csak akkor lehetséges, ha a költségvetés bevételi előirányzataként tervezett összeg már befolyt. A bevételi előirányzatok elmaradása esetén a kiadási előirányzatok zárolására, illetve törlésére kerül sor.
A kiemelt előirányzatokat a költségvetési szerv csak a Képviselő-testület engedélye után módosíthatja.
Az előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év(ek)ben nem járhat.
(4) Tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.
A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia.
(5) A költségvetési szervek beruházásaira az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.
(6) A költségvetési szervek – a gazdálkodási jogkör szerinti besorolásuktól függetlenül – a részükre jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások és létszám-előirányzattal – a jogszabályi előírások figyelembevételével – önállóan gazdálkodnak.
(7) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúráját magáncélra igénybe vevő számára a költségvetési szerv köteles térítést előírni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével.
Amennyiben a költségvetési szerv az alaptevékenysége ellátásához kapcsolódóan meghatározott feladat ellátására eseti bevételhez jut, vagy támogatásban részesül, a támogatás összegét úgy kell megállapítani, illetve az eseti bevétel beszedésével összefüggésben ténylegesen felmerült költségeket úgy kell megosztani, hogy a támogatás, illetve az eseti bevétel fedezetet nyújtson a felmerült közvetlen és közvetett költségekre is. Vállalkozási tevékenység esetén az amortizációt is fedeznie kell a bevételnek. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.
(8) A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátáshoz a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatban épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért. A kötelezettségvállalást és ellenjegyzést a 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 45-60.§ alapján kell végrehajtani. A vezető köteles kialakítani, működtetni és fejleszteni a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés rendszerét a pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató alapján, köteles elkészíteni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát.
(9) A költségvetési szervek bankszámlájukat az OTP Bank Nyrt. Dombóvári Fiókjánál vezetik, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.
(10) Az önkormányzat és a költségvetési szervek pénzeszközei terhére végzett kifizetéskor a készpénzkímélő fizetési módot kell előnyben részesíteni.
Készpénz kifizetéssel teljesíthető:
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
- ellátottak pénzbeli juttatásai, költőpénz biztosítása,
- kiküldetési, reprezentációs kiadások,
- szolgáltatási kiadások 50 eFt összeghatárig,
- készlet és tárgyi eszköz beszerzés 50 eFt összeghatárig,
- városi rendezvényeken az előadók készpénzes kifizetését a polgármester egyedileg engedélyezheti,
- egyéb kifizetések esetén a polgármester az ellenjegyzésre jogosultak egyetértésével járulhat hozzá a készpénzes kifizetéshez.
(11) A költségvetési szervek az általuk elismert, esedékességet követő 30-60 napon túli tartozás állományról havonta, a tárgyhót követő 5-ig kötelesek adatot szolgáltatni a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatalnak. Az adatszolgáltatás tartalmazza valamennyi követelésre vonatkozóan a tartozás időtartamát, összegét.
A költségvetési szervek vezetői kötelesek önkormányzati biztos kinevezését kezdeményezni, ha elismert, az esedékességet követő 30 napon túli tartozás állománya meghaladja a tárgyévi éves eredeti költségvetési kiadási előirányzatának 10%-át, vagy összege meghaladja a 15 millió forintot.
(12) A költségvetési szervek az állami támogatás alapját képező mutatószámokról kötelesek az elszámoláshoz szükséges naprakész nyilvántartást vezetni. A költségvetési szerveknél feladatelmaradásnak kell tekinteni a költségvetési előirányzatok jóváhagyásakor alapul vett tervezett ellátotti létszám és a tényleges ellátotti átlaglétszám különbözetét, amennyiben a teljesítés elmarad a tervezett létszámtól. A létszámkülönbözet és a költségvetési törvényben rögzített 1 mutatószámra jutó normatív támogatás teljes összegét kell feladatelmaradásnak tekinteni. Az így számított összeggel a költségvetési szerv a zárszámadás keretében elszámol az önkormányzattal.
(13) Az önkormányzat pótlékok esetén a mindenkori alsó határnak megfelelő előirányzatot biztosítja a költségvetési szerveknek. Az intézményvezető és az önállóan működő költségvetési szerv vezetője, a gazdasági vezető fegyelmileg felelős, hogy a saját költségvetése ismeretében a munkáltató saját hatáskörében engedélyezhető pótlékokat, megbízási díjakat, egyéb kifizetéseket csak olyan mértékben állapítson meg, melyet a költségvetéséből fedezni tud.
(14) A Képviselő-testület a köztisztviselőket és a polgármestert megillető cafetéria juttatás éves keretét bruttó 200.000Ft/fő összegben állapítja meg.
(15) A Képviselő-testület a költségvetési szervek ellenőrzését a 414/2013. (XII.19.) Kt. határozat szerint rendeli el.
(16) A Képviselő-testület Dombóvár Város Elismerő Díszjelvénye kitüntetéssel járó pénzjutalom mértékét személyenként bruttó 100.000 forintban határozza meg.
(17) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Európai Uniós támogatások iránt benyújtott pályázatokhoz a vonatkozó jogszabály alapján saját forrás kiegészítése érdekében támogatási igényt nyújtson be.
(18) Az egyes költségvetési szerveknél a jutalmazásra, teljesítményösztönzésre kifizethető együttes összege az egységes rovatrend K1101 törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzatának 4 %-át nem haladhatja meg.
(19) A költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. A szerződéskötésre és a díj kifizetésre az Áht. végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 51. § (2) bekezdése rendelkezéseit kell alkalmazni.
Záró rendelkezések
11. §
(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerülnek.
Szabó Loránd dr. Letenyei Róbert
polgármester jegyző