Karád község képviselő-testületének 7/2014 (VII.1..) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 07. 01- 2015. 02. 28
Karád Község Önkormányzata képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított – 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.)

1.§-ának (2) bekezdésében, 10.§ -ában, 25.§ (3) bekezdésében 26.§-ában, 32.§ (1), (3) bekezdésében, 37/A.§ (3) bekezdésében, 43/B.§ (1) és (3) bekezdésében, 45.§ (1), bekezdésében, 50.§-ának (3) bekezdésében, 62.§ (2) bekezdésében, 92.§ (1) bekezdésében, a 132.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

I. Fejezet


A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai 


1. Általános rendelkezések


A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


A rendelet hatálya

 1. §.


  1. A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3.§-a az irányadó.


  1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed a Karád község önkormányzat által szervezett és nyújtott ellátásokra. 

  

2. Eljárási rendelkezések

2. §.


  1. Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a közös önkormányzati hivatalban lehet írásban előterjeszteni.


  1. Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez lehet írásban előterjeszteni.


  1. Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.


  1. A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.


  1. A képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.


3. §.


  1. A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.


  1. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:
    • az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,
    • az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.


  1. A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (2)-(3) bekezdése az irányadó.


  1. A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10.§ (4) bekezdése az irányadó.


  1. A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


  1. Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.


4. §.


  1. A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.


  1. Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.


5. §.


  1. Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.


  1. Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Közös Önkormányzati Hivatal már bármely ügyben – a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül –vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető. 


6. §.


(1) A rendszeres szociális segély, önkormányzati segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


(2)  A rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 68.§-a szerint védelembe vett gyermek él.


7. §.

  

A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

8. §.


A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.


II. Fejezet


Szociális ellátások

1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

9. §


(1)Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt-ben, valamint e rendeletében meghatározott feltételek szerint


a)méltányossági ápolási díjat (18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását végző személy kérelmére)

b)önkormányzati segélyt,

  1. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).


  1. A fenti ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály eltérően nem
    rendelkezik - az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell.


Aktív korúak ellátása


Rendszeres szociális segély

10. §.


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására az Szt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.


(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként a Karád község önkormányzata által kijelölt szervvel köteles együttműködni.


(3) Az Szt. 37. §. (1) bekezdés a) - c) pontjában leírtakon túl, rendszeres szociális segélyre jogosult, aki legalább 40%-os egészségkárosodást szenvedett, vagy munkaképességét 50%-ban elvesztette.


 (4) A (3) bekezdésben meghatározott állapot fennállásának igazolására csatolni kell az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetnek az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét.

Az együttműködés eljárási szabályai

11. §.


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles.

     

Az együttműködési kötelezettség kiterjed

  • az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre
  • beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére
  • a programban foglaltak teljesítésére

(2) Az együttműködésre kijelölt szerv: Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ.


(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:

- a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából (kivéve az RSZS-re egészségkárosodott jogcímen jogosultak),

- együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében

- a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programban való részvételről szóló írásos megállapodást megkötni

- köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni (legalább 3 havonta)


(4) A Körzeti szociális Alapszolgáltatási Központ a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:

a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c) a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot.

f) jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g) a (4 ) bekezdés e) pontja szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h) az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására,*

i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

 j) elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket

k) az igazolási kérelem elutasítását követő 3. napon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.

  1. A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:


  1.  állapotfelmérő és álláskeresési tréningek,
  2. szociális életvezetési tanácsadás,
  3. mentálhigiénes tanácsadás,
  4. pályaválasztási és pályakorrekciós tanácsadás,
  5. munkavállalási tanácsadás,
  6. közfoglalkoztatási formák valamelyikében való részvétel,
  7. támogatott munkahelyre való közvetítés.

Az együttműködési kötelezettség megszegése

12. §


Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

  • aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő elmulasztása,(pl. megállapodás megkötésére előírt határidő elmulasztása)
  • megjelenési kötelezettség elmulasztása,
  • képzésen való részvétel elmulasztása,
  • előírt programban való részvétel elmulasztása  


Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei

13. §


(1) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni.

Ápolási díj

14. §.


  1. A képviselő-testület ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 200%-át.


  1. A méltányossági ápolási díj megállapításának feltétele, hogy a hozzátartozó egybefüggően legalább 6 hónapos munkaviszonyát ápolási kötelezettsége miatt kellett a kérelem benyújtását megelőző 2 hónapban felmondania, vagy legalább 1 év óta regisztrált munkanélküliként tartja nyilván a Foglalkoztatási Hivatal.


  1. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43.§-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25.§-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.


  1. Az ápolási díj havi összegére vonatkozóan az Szt. 44. §-ában előírt összeg az irányadó.


  1. E rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.


Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

15.§


(1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.


(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését félévente ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik.

  

Önkormányzati segély

16. §.

(1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati segélyben részesíti azt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyt, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át.

(2)  Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segély annak a személynek állapítható meg, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10 %-a

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege 100.000 Ft.

(4) Az önkormányzati segély kérelemre és hivatalból is megállapítható. A segély megállapítása iránti kérelmet e rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani a Karádi Közös Önkormányzati Hivatal. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező, illetve családtagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolására szolgáló dokumentumokat, valamint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetet, többletkiadást alátámasztó dokumentumot (pl. gyógyszerköltség, gyógykezelés összegét igazoló irat, temetési számla, magas közüzemi számla, stb.)

(5) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként adott önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani.

(6) Az önkormányzati segély kifizetése a Karádi Közös Önkormányzati Hivatal Pénztárában történik.  

(7) A önkormányzati segély megállapításával kapcsolatos hatáskört a Szociális Bizottság gyakorolja.


Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

17. §

 (1) Karád Község Önkormányzata Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban részesíti a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztön-díjrendszerről szóló módosított 12/2001. (IV. 28.) OM. rendelet (továbbiakban OM rendelet) szerint kiírt pályázat alapján a felsőoktatásban résztvevő szociálisan rászoruló hallgatókat.

A pályázati kiírásról és a következő évi támogatások összegéről a pályázat kiírásával egyidejűleg, az OM. rendelet 2. §-ának (3) bekezdése alapján az Oktatási Közlönyben a csatlakozás részletes feltételeiről közzétett Általános Szerződési Feltételekben meghatározott időpontig évente dönt a Képviselő-testület. A támogatás összegét a képviselő-testület a következő évi költségvetésében tervezi.

  1. A Képviselő-testület a pályázatok elbírálásánál a pályázónak kizárólag a szociális helyzetét veszi figyelembe.
  2. Szociálisan hátrányos helyzetűnek különösen azt a pályázót minősíti a Képviselő-testület, akinél az OM rendelet 8. § (2) bekezdésében meghatározott körülmények valamelyike fennáll.
  3. A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj megállapításával kapcsolatos hatáskört a Szociális Bizottság gyakorolja.

2. Természetben nyújtott szociális ellátások

Közgyógyellátás

18. §.


(1) Méltányosságból kérelemre, egyedi elbírálás alapján, annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 250%-át,  továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át.


(2) A közgyógyellátás iránti  iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 9. számú melléklet szerinti formanyomtatványon a közös önkormányzati hivatalban kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(III.27.) Korm.rendelet 35.§-ban előírt igazolásokat, iratokat.


(3)  A közgyógyellátás megállapításával kapcsolatos hatáskört a Polgármester gyakorolja.


III. Fejezet

 Szociális szolgáltatások


1. Az egyes szociális szolgáltatások szabályai

19.§.


  1. A Szt. értelmében szociális alapszolgáltatások

- étkeztetés

- házi segítségnyújtás

- családsegítés

- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

- nappali ellátás


  1. Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt.59/A.§ alapján a szociális rászorultságot jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, valamint támogató szolgáltatás esetében vizsgálni kell.


  1. Az egyes szociális alapszolgáltatások térítésmentes biztosítására vonatkozóan az Szt. 115/A.§-ban foglaltak az irányadóak.


  1. Az ingyenes ellátásban részesülőkre vonatkozóan az igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 114.§ (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.


Az ellátások igénybevétele

20.§


  1. E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a polgármesteri hivatalhoz/intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.


  1. A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.


  1. Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.


  1. Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999.
    (XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.



Étkeztetés

21.§


  1. Az étkeztetés jogosultsági feltételeire vonatkozóan az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók.


  1. Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.


  1. Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.


  1. Az ellátás iránti kérelemről Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.


Házi segítségnyújtás

22. §


  1. A házi segítségnyújtásra vonatkozóan az Szt. 63.§-ban foglaltak az irányadók.


  1. Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.


  1. Az ellátás iránti kérelemről Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.


  1. A gondozásra fordított időt a gondozás napló alapján kell megállapítani.


  1. Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ. intézményvezetője intézkedése alapján az Szt. 93-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.


Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

23. §


  1. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételére, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65.§-ban foglaltak az irányadók.


  1. Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.


  1. Az ellátás iránti kérelemről a Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ. intézményvezetője dönt.


Családsegítés

24.§.


(1)  A családsegítésre vonatkozóan az Szt. 64.§-ban foglaltak az irányadók.


  1. A családsegítés keretében a képviselő-testület az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.


  1. A családsegítést a képviselő-testület Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézmény útján biztosítja


Nappali ellátás

25.§


  1. Az ellátás szabályozására az Szt. 65/F. § rendelkezései az irányadók.


  1. A nappali térítési díjára vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 15.§-ban foglaltak az irányadók.


  1. Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti szociális intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.
  2. Az ellátás iránti kérelemről Körzeti Szociális Alapszolgáltatási Központ intézményvezetője dönt.


Térítési díj

26. §.


  1. Az intézményi térítési díjak megállapítására vonatkozóan a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. r. 2-7.§-ban foglaltak az irányadóak.


  1. A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114-119/B. §-ában foglaltak az irányadók.


  1. Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal állapítja meg.


  1. Az intézményi térítési díjakat e rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.


A személyi térítési díjak megfizetése

27.§


  1. A személyi térítési díj megfizetésére vonatkozóan az Szt. 114-119/B. §-ában, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.


A fizetendő személyi térítési díj csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

28.§


  1. Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni.


(2) Az intézményvezető a személyi térítési díj 50%-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha pl.

- elemi kárt szenvedett,

- bűncselekménnyel (pl.: lopással vagy rablással) jelentősen megkárosították,

- lakásában rendkívüli esemény (pl. csőtörés) miatt súlyos kár keletkezett,

- egészségében állapotrosszabbodás következett be,

- családi körülményeiben olyan változás állt be (pl. tartósan beteg,

vagy fogyatékos hozzátartozó, haláleset),  amely miatt az ellátott a  térítési   

díjat, vagy annak teljes összegét átmenetileg nem tudja megfizetni.


(3) Térítési díjkedvezmény vagy díjmentesség legfeljebb 4 hónap időtartamra adható.


 Intézményi jogviszony

29.§


Az intézményi jogviszony keletkezésére vonatkozóan az Szt. 94-94/D.§-ban foglaltak az irányadók.


Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

30.§


A megállapodásban foglaltak szabályozására vonatkozóan az Szt. 94/C. §-ában foglaltak az irányadók.


Az intézményi jogviszony megszűnése

31.§


Az intézményi ellátás megszűnésére az Szt. 100-101.§-ában foglaltak az irányadók.


 Házirend

32.§


Az intézmények házirendjét a Képviselő testület hagyja jóvá.


IV. Fejezet 


Záró rendelkezések

33. §.


  1. E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, egyidejűleg hatályát veszti a 9/2011. (V.16.) számú önkormányzati rendelet.
  2. Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
  3. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszíti a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 7/2006.(III.31.) önkormányzati rendelet 22.§.-a 23.§.-a és a 24. §.-a.
  4. a rendelet kihirdetéséről –annak az önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztésével – a jegyző gondoskodik.


Karád, 2014. június 30.



                                   Schádl Szilárd                                         Dr. Mátyás István

polgármester                                                     jegyző



Kihirdetve 2014. július 1-én.

                                                           Dr. Mátyás István

                                                                   jegyző





1. számú melléklet

FORMANYOMTATVÁNY

Önkormányzati segély megállapításához

Alulírott kérem, hogy részemre önkormányzati segélyt megállapítani szíveskedjenek.

I) Személyi adatok

1. A kérelmező személyre vonatkozó adatok:

Neve: …………………………………………………………………………………………..  

Születési neve: …………………………………………………………………………………    

Anyja neve:…………………………………………………………………………………….     

Születés helye, ideje:…………………………………………………………………….     

Lakóhely:……. irányítószám, ………………………település…………………..utca…………házszám

Tartózkodási hely:……... irányítószám ……………………település………………….utca……….hsz.
(A lakóhely és a tartózkodási hely megadásakor a lakcímnyilvántartásba bejelentett lakóhelyet, tartózkodási helyet kell feltüntetni)

Társadalombiztosítási azonosító jele (TAJ): o o o - o o o - o o o

Telefonszám (nem kötelező megadni): ..................................................................................................

E-mail cím (nem kötelező megadni): ……………………………………………………………….....

Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként kérem az önkormányzati segély megállapítását:  igen  /  nem

2. A kérelmezővel a kérelem benyújtásának időpontjában közös háztartásban élő közeli hozzátartozók száma:…………… fő

3. A kérelem benyújtásának időpontjában a kérelmezővel közös háztartásban élő, az egy főre jutó jövedelem számítása szempontjából figyelembe vehető közeli hozzátartozók adatai

3/A táblázat:


Név

Szül hely, idő

Anyja neve

TAJ szám

házastárs/élettárs





gyermekei


























A kérelem rövid indoklása (létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gond, többletkiadás bemutatása):

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

II) Jövedelmi adatok

A jövedelmek típusai


A kérelmező jövedelme

A kérelmezővel közös háztartásban élő házastárs (élettárs) jövedelme

A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon jövedelme

Összesen

1. Munkaviszonyból, munkavégzésre/foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz





2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem





3. Nyugellátás, megváltozott munkaképességű személyek ellátásai (például rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás), egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások





4. A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (különösen: GYED, GYES, GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj, árvaellátás)





5. Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátások





6. Egyéb jövedelem (különösen: kapott tartás-, ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kis összegű kifizetések stb.)





7. A család összes nettó jövedelme





8. A család összes nettó jövedelmét csökkentő tényezők (fizetett tartásdíj összege)






 

           Egy főre jutó havi családi nettó jövedelem (ügyintéző tölti ki!): ................................... Ft/hó.

Megjegyzés: A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemnyilatkozat 1–6. pontjában feltüntetett jövedelmek valódiságának igazolására szolgáló iratokat, kivéve a családi pótlék és a GYES igazolását, amennyiben azt nem munkáltatói kifizetőhely folyósítja, valamint a GYET és a fogyatékossági támogatás (FOT) igazolását.

Egyéb nyilatkozatok

Felelősségem tudatában kijelentem, hogy

- életvitelszerűen a lakóhelyemen vagy a tartózkodási helyemen élek (a megfelelő rész aláhúzandó, ezt a nyilatkozatot csak abban az esetben kell megtenni, ha bejelentett lakó- és tartózkodási hellyel is rendelkezik),

- a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.


Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.

Kijelentem, hogy a kérelmemnek teljes egészében helyt adó döntés elleni fellebbezési jogomról lemondok. (Nemleges válasz esetén kérjük a szövegrészt áthúzással törölni!)


Kelt: ……………………………………………..


                                                                                                                                                                                                                                           ……………………………….

                                                                                                           aláírás

2. számú melléklet


A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díja.



1.

a) étkezést elvitellel:

b) étkeztetés szállítási költsége:

c) étkeztetés kiszállítással:

d) helyben étkezés az idősek klubjában:

 465 Ft/nap

 110 Ft/nap

 575 Ft/nap

 465 Ft/nap

2.

házi segítségnyújtást igénybevevők:

     0 Ft/gondozási óra

3.

idősek nappali ellátása étkezés nélkül


   20 Ft/nap


4.

jelzőrendszeres házi segítségnyújtás:

   30 Ft/fő/nap